Analiza potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych

Ustawa z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych nałożyła na zamawiających szereg nieznanych dotychczas na gruncie prawa zamówień publicznych, obowiązków, w tym obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań. Powyższe reguluje przepis art. 83 pzp. Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pzp zamawiający publiczni, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość zamówienia.  

W założeniu ustawodawcy ta regulacja ma przyczynić się do zwiększenia efektywności zamówień publicznych oraz do lepszego przygotowania procesu udzielania zamówień. 

Mimo tego, że wspomniana na wstępie niniejszego artykułu ustawa jest już z Nami od ponad roku, w związku z instytucją analizy potrzeb i wymagań nadal nasuwa się jednak wiele pytań, a w tym: 

  • czy jednak będzie ona miała rzeczywisty wpływ na dalsze etapy postępowania? 
  • czy dodatkowy obowiązek nałożony na zamawiających nie jest zbędnym formalizmem utrudniającym im udzielenie zamówienia publicznego?
  • w jaki sposób zamawiający powinni przeprowadzić analizę, by spełniła ona swój cel?
  • czy jest to jedynie formalne utrudnienie dla zamawiających, czy raczej skuteczne narzędzie przyczyniające się do usprawnienia procesu zakupowego?
  • jak skutecznie przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań, aby uzyskać najwięcej informacji? 
  • jak w pełni i efektywnie wykorzystać w prowadzonym postępowaniu, wiedzę pozyskaną w wyniku przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań?

Na temat instytucji analizy potrzeb i wymagań pisaliśmy na Naszym portalu TUTAJ. Po więcej informacji na temat analizy potrzeb i wymagań w prawie zamówień publicznych zapraszamy na platformę edukacyjną PrzetargOS.

Kurs zawarty na PrzetargOS skupia się na znajomości prawa, elektronicznych zamówieniach, a także kompetencjach miękkich. Kursy są zróżnicowane w zależności od pełnionej przez Ciebie funkcji w organizacji. Więcej na temat tego jak skutecznie budować swoje kompetencje w zamówieniach publicznych dowiesz się TUTAJ.

  • prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, studiów podyplomowych z zakresu prawa zamówień publicznych, zarządzania projektami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, autor publikacji poświęconych prawu zamówień publicznych - komentarzy praktycznych dla „LEX Zamówienia Publiczne”, książek „Prawo zamówień publicznych. Regulaminy, wzorcowa dokumentacja postępowania, orzecznictwo” oraz „Prawo zamówień publicznych. Praktyczny poradnik dla zamawiających i wykonawców” (współautor). Ponad dziesięć lat doświadczenia w systemie zamówień publicznych, zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców.

New call-to-action

Specyfikacja Warunków Zamówienia krok po kroku – praktyczny poradnik (cz. I)

Specyfikacja Warunków Zamówienia (dalej SWZ albo Specyfikacja) należy do najważniejszych dokumentów przygotowywanych przez Zamawiających prowadzących postępowania o udzielenie zamówienia...