Zasady zamówień publicznych. Czy warto się nimi przejmować?

Zanim odpowiemy sobie na tak postawione pytanie, warto zastanowić się chwilę dłużej nad tym czym w ogóle są zasady prawa. Jak możemy zdefiniować pojęcie zasad prawa? Odpowiedzenie sobie na powyższe pytania pozwoli nam na właściwe zrozumienie roli zasad prawa ogólnie, a w szczególności zasad prawa zamówień publicznych. 

Czym są zasady prawa?

Zatem zasady prawa najczęściej definiowane są, jako normy prawne, uznane przez ustawodawcę za szczególnie ważne dla systemu lub jego części.  Zasady prawa są traktowane jako tzw. reguły kierunkowe, a więc wyznaczające, w jaki sposób stosując prawo powinniśmy interpretować przepisy. Zasady prawa pomagają nam ujednolicić kierunek interpretacji. Dzieje się tak dlatego, że oczywiste jest, że ustawodawca nie jest w stanie uregulować i „ubrać” w regulacyjną materię wszystkich potencjalnych stanów faktycznych i problemów, które przyniesie w przyszłości praktyka stosowania prawa.    

Oczywiście, w zależności od tego, jakie kryteria podziału zastosujemy, taki też katalog zasad otrzymamy. Stąd bardzo często, czy to w literaturze przedmiot zamówień publicznych, czy na szkoleniach spotykamy się z większymi lub mniejszymi różnicami w przedstawianiu katalogu zasad udzielania zamówień publicznych.   

Zasady prawa zamówień publicznych, które jak już wyżej wspomnieliśmy pełnią pomocniczą rolę w procesie wykładni przepisów są bardzo pomocne w działalności Krajowej Izby Odwoławczej. Istnienie zasad prawa zamówień publicznych zmniejsza zdecydowanie ryzyko, że poszczególne składy orzekające w Krajowej Izbie Odwoławczej będą w odmienny sposób interpretowały ten sam przepis. Wszystkich Państwa, zainteresowanych działalnością orzeczniczą Izby zapraszamy do śledzenia nowego cyklu wydarzeń, który przygotowaliśmy dla Państwa. To KIOmentarz. Z premierowym odcinkiem tego cyklu można zapoznać się TUTAJ.    

Dlaczego nie należy bagatelizować zasad?

Skoro już mamy wiedzę na temat tego, czym są zasady prawa, a także zasady prawa zamówień publicznych, należy w końcu odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego nie należy, stosując na co dzień przepisy prawa zamówień publicznych, bagatelizować zasad? 

Na ten temat można przeprowadzić bardzo długi wywód, ale chcemy w tym miejscu raz jeszcze wrócić do Krajowej Izby Odwoławczej. Analizując orzeczenia Izby można dojść do wniosku, że naruszenia zasad prawa zamówień publicznych, a wśród nich zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, zasady proporcjonalności, zasady efektywności, zasady jawności, zasady pisemności i języka polskiego, są jednym z najczęstszych powodów aktywności Izby.   

Stąd znajomość zasad prawa zamówień publicznych, które jak to już wcześniej wspomnieliśmy wyznaczają właściwy kierunek interpretacji przepisów prawa zamówień publicznych, jest w stanie zapewnić, w szczególności zamawiającym prawidłowość i zgodność z przepisami prawa zamówień publicznych prowadzonych przez nich postępowań. 

Gdzie szukać wiedzy?

Gdzie szukać informacji na temat tego, jakie są zasady prawa zamówień publicznych i jak je stosować w codziennej praktyce udzielania zamówień publicznych? Zapraszamy na platformę edukacyjną PrzetargOS. Link jest dostępny TUTAJ

Czym jest PrzetargOS? Jest dedykowaną platformą szkoleniową dla specjalistów ds. zamówień publicznych opartą na ProcurCompEU. ProcurCompEU jest narzędziem zaprojektowanym przez Komisję Europejską w celu wspierania profesjonalizacji zamówień publicznych. Definiuje 30 kluczowych kompetencji i zapewnia wspólny punkt odniesienia dla specjalistów ds. zamówień publicznych w Unii Europejskiej.

Kurs zawarty na PrzetargOS skupia się na znajomości prawa, elektronicznych zamówieniach, a także kompetencjach miękkich. Kursy są zróżnicowane w zależności od pełnionej przez Ciebie funkcji w organizacji. Więcej na temat tego jak skutecznie budować swoje kompetencje w zamówieniach publicznych razem z PretargOS dowiesz się TUTAJ

Zapraszamy!

  • prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, studiów podyplomowych z zakresu prawa zamówień publicznych, zarządzania projektami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, autor publikacji poświęconych prawu zamówień publicznych - komentarzy praktycznych dla „LEX Zamówienia Publiczne”, książek „Prawo zamówień publicznych. Regulaminy, wzorcowa dokumentacja postępowania, orzecznictwo” oraz „Prawo zamówień publicznych. Praktyczny poradnik dla zamawiających i wykonawców” (współautor). Ponad dziesięć lat doświadczenia w systemie zamówień publicznych, zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców.

New call-to-action