Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 32

Sprawa w KIO! OGRANICZANIE rodzaju PODPISU elektronicznego

Druga część batalii Wykonawca vs Zamawiający – podpisy elektroniczne

W ostatnim artykule, dotyczącym podpisywania plików (PRZEJDŹ do artykułu), odrzucenia oferty i niefrasobliwości po stronie Zamawiającego, pisałam, że jeżeli Szanowny Zamawiający nie uzna pisma, sprawa zostanie oddana do KIO.

Liczyłam, że wykonawca podejmie decyzję na tyle szybko, że będę mogła spokojnie napisać odwołanie. Niestety informację dostałam w ostatni dzień składania odwołania. Dziewięć godzin przed upływem czasu na skuteczne złożenie. Po pięciu godzinach pisania, sprawdzania, czytania, akceptacji Wykonawcy (w tym nieocenionej Pani Sekretarki), podpisane dokumenty, próbowałyśmy wysłać elektronicznie do KIO. Upocone, zmęczone i zdenerwowane, bo wyjątkowo czas płynął zbyt szybko, niecałe 40 minut przed północą odwołanie złożono

Pozostało tylko czekać, co zrobi Szanowny Zamawiający.


ZOBACZ, jak prosto i szybko publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇


Przed rozprawą

Nic nie zrobił. Niemalże nic do czasu rozpoczęcia procesu. Termin wyznaczono wyjątkowo szybko. Na jakiś tam piątek. Dzień przed rozprawą Szanowny Zamawiający przysłał informację, że podtrzymuje swoją decyzję i wnosi o oddalenie odwołania, bo jest bezpodstawne. Bez wyjaśnienia gdzie jest to bezpodstawne wniesienie, w jakim zakresie, czy w całości, czy tylko w części.

W tym momencie pełna reorganizacja u mnie, bo do KIO mam jakieś 600 km, szansa na kupienie biletu kolejowego przepadła (brak miejsc), to stwierdziłam, że samochód sprawny zatem pokonanie tych kilku kilometrów nie jest problemem. Rozprawa wyznaczona na godzinę 13:00. Dam radę. Wstałam w piątek radośnie, w skowronkach o 2:00, wypiłam kawę, jak zwykle pyszną, chłopa zapakowałam za kierownicę i jedziemy. Ruszyliśmy chwilkę po 4:00 rano, aby o 11:00 dojechać do sławnego Mordoru, gdzie jest sławne KIO.

Ze strony Wykonawcy pojawił się sam prezes, aby dołożyć swoją cegiełkę. Ambitnie wypatrywaliśmy naszych oponentów. Bardzo się zawiodłam, bo nie pojawił się nikt

Przebieg rozprawy

Sprawa się odbyła szybko, bardzo sprawnie, tylko że przewodniczącemu nie bardzo szło ze zrozumieniem kilku argumentów:

1. Dlaczego przyjechałam, aż z Berlina? – Mieszkam tam, bo jak to argumentowałam, jest taniej. Przewodniczący popatrzył na mnie ze zdziwieniem, ale nie skomentował. 

2. Dlaczego złożono odwołanie, skoro Szanowny Zamawiający nie ma możliwości zwiększenia środków na realizację zadania? Zatem postępowanie i tak zostanie unieważnione. – Bo takie błędy po stronie Szanownych Zamawiających (nielicznych, ale zawsze) pojawiają się ciągle i należy to wyprostować oraz „naumieć” (czytaj: nauczyć), że elektronizacja zamówień publicznych to nie tylko ułatwienie, ale obecny stan prawny, który obowiązuje wszystkich, a nie tylko wybranych (prawo Kale’go nie działa!).

3. Czy wnosimy o wycofanie odwołania w związku z dużym prawdopodobieństwem unieważnienia postępowania, pomimo racji po naszej stronie?Nie, nie wnosimy żadnego wniosku o wycofanie odwołania. Racja jest po naszej stronie, tylko dlatego, że tak stanowi prawo. A tu Szanowny Zamawiający nie pochylił się nad zarzutami, idzie w zaparte. A tak nie może być, bo odrzucenie oferty, która nie zawiera żadnych błędów, a jest wynikiem działania Szanownego Zamawiającego bez należytego przygotowania, nie czyni zadość ubiegania się Wykonawcy o zwrot kosztów przygotowania oferty, zgodnie z treścią art. 261 PZP (źródło).


A jeśli jeszcze nie generujesz protokołu postępowania na 2 kliknięcia, tak jak 130 jednostek, koniecznie sprawdź generator dokumentów od openNexus!


Ciekawostki w trakcie rozprawy

Oczywiście argumenty były tak oczywiste, że trudno było się nie zgodzić z tą racją po stronie Wykonawcy. Nie mniej jednak jest kilka rzeczy, które bardzo mnie zdziwiły w trakcie rozprawy:

Odniosłam wrażenie, że przewodniczący nie do końca rozumiał sens nie tyle kompresji plików w jeden, a scalanie pojedynczych plików w jeden większy i składanie podpisu na jednym pliku, w którym są wszystkie wymagane dokumenty. Brakowało mi doświadczenia u Przewodniczącego korzystania z takich właśnie przygotowanych plików. 

Podniosłam, że przecież odwołanie, dokumenty postepowania, wysyłane do KIO zostały przygotowane dokładnie w taki sam sposób i jakoś KIO uznała, że zostały spełnione wszystkie wymogi formalne.

Po drugie Zamawiający powołując się w SWZ na zapis z Rozporządzenia PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych, oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie zacytował w całości treść:

§ 8 w przypadku przekazywania w postępowaniu lub konkursie dokumentu elektronicznego w formacie poddającym dane kompresji, opatrzenie pliku zawierającego skompresowane dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a w przypadku postępowań lub konkursów o wartości mniejszej niż progi unijne, kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, jest równoznaczne z opatrzeniem wszystkich dokumentów zawartych w tym pliku odpowiednio kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym

Rozporządzenia PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 30 grudnia 2020 r.

Zamawiający powinien stosować się do zapisu, który sam umieścił w dokumentach zamówienia (w SWZ). Był to dla mnie kolejny dowód, że Zamawiający, jak to usłyszałam na POZAP „ma przepisy w głowie, a nie głowę w przepisach”.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉


Zamawiający napisał wszystko, co jest wymagane, ale stosować nie potrafi

Po wielu wymianach zdań, pokazywania innych plików, jakie miałam na komputerze, w zakresie składania podpisów elektronicznych, dalej przewodniczący omijał temat, jako wyjątkowo niekomfortowy. Bardziej przychylił się, że faktycznie złamanie ustawy Pzp jest w zakresie braku wezwania do uzupełnienia oświadczeń, niż do podpisów na plikach. 

Dziwi mnie, że skoro w rozporządzeniu jest napisane wprost, że podpis elektroniczny złożony na plikach wcześniej skompresowanych czyni ważnymi wszystkie pliki, to Izba nie zrozumiała, że Wykonawca nie wysyłał plików skompresowanych, a jeden. Z umieszczonymi prawidłowo podpisami elektronicznymi. Nie podjęto również dyskusji, że umieszczenie wizualizacji podpisu jest bez znaczenia, skoro raporty walidacji potwierdzają, że plik (jeden!) jest podpisany prawidłowo. Bardziej uwzględniono brak zasadności odrzucenia oferty, mimo że powinno być w pierwszej kolejności wezwanie do uzupełnienia. Nie uwzględniono także, że Zamawiający wprost w treści uzasadnienia faktycznego w informacji odrzucenia oferty napisał, że dokumenty zostały złożone w formie elektronicznej. Czyli zawierał kwalifikowany podpis elektroniczny, zawierający kwalifikowany certyfikat.


Dowiedz się WIĘCEJ o skompresowanych plikach i PODPISYWANIU ZIPa! Obejrzyj nasz film na kanale YouTube PRZETARGowa 👇


A oprócz tego błędy w protokole

Podniosłam także, że Wykonawca (na moją prośbę) wysłał wniosek o udostępnienie protokołu z załącznikami (po wyborze – unieważnieniu postępowania). Protokół jako taki też miał błędy. W pierwszej kolejności rzuciło mi się w oczy, że protokół był przygotowany na druku, który obowiązywał w poprzedniej ustawie (z 2004), nazwany jako „protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego”. A przecież jak pisałam postępowanie, o którym referuję, dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Ale nie, abym czepiała się szczegółów. Najważniejsze było, że w załącznikach do tego protokołu nie dostał ten mój Wykonawca raportów walidacji podpisów. Żadnych raportów. Można spokojnie wysnuć wnioski, że albo Szanowny Zamawiający nie rozumie istoty elektronizacji, nie wie (nie zna) procedur weryfikacji takich dokumentów, czego skutkiem są błędy w procesie udzielania zamówienia publicznego, albo po prostu tego nie dołączył do protokołu, jako załącznik.

Szkolenia, artykuły, komentarze, felietony to wszystko jest organizowane, pisane, publikowane, wydawane chyba tylko „dla Miecia”. Bo jak widać na tym przykładzie, nie ma to bezpośredniego przełożenia w codziennej pracy Szanownego Zamawiającego. A szkoda. 

Wyrok KIO

Koniec końców Izba przyznała nam rację we wszystkich zarzutach, nakazała unieważnić czynność unieważnienia postępowania, unieważnić czynność odrzucenia oferty Wykonawcy, oraz wykonać ponowne badanie i ocenę oferty.

I jak już wyrok został napisany, przesłany do Szanownego Zamawiającego, Wykonawca otrzymał informację o unieważnieniu czynności unieważnienia postępowania, ponownego zbadania oferty, czego skutkiem zostało wysłane wezwanie do uzupełnienia oświadczenia na podstawie art. 125 ust. 1. Ale co najciekawsze Szanowny Zamawiający w tymże wezwaniu był uprzejmy poinformować, że (zapis Zamawiającego cytuję w całości):

„Na mocy art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) – w związku z powtórzeniem czynności obejmującej badanie i ocenę ofert wzywam do złożenia w wyznaczonym terminie:

  1. oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp
  2. oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Oświadczenia składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Poprzez formę elektroniczną należy rozumieć, postać elektroniczną opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

I dalej [dopis Autora] jest napisane tak:

Informujemy, że wykonanie niniejszej czynności nie oznacza uznania oferty za spełniającą warunki zamówienia, w szczególności zaoferowanej ceny, co jednakże będzie przedmiotem odrębnej decyzji Zamawiającego.

Wymienione oświadczenia należy złożyć w terminie 5 dni od dnia otrzymania niniejszego pisma.”

Po raz kolejny ręce mi opadły. Tym pismem Szanowny Zamawiający udowodnił, że jego znajomość ustawy Prawo zamówień publicznych jest znikoma. Prawie żadna. Z dużą ilością pomyłek. Wszak poprzednia ustawa funkcjonowała ponad 15 lat (prawie 16), a nowa jest przecież wyjątkowo podobna do poprzedniej, to tak „nieistotne błędy” nie są warte uwagi, korekty i poprawy.


Pamiętaj, że terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Analiza Wykonawcy

Prosta, szybka analiza treści tego pisma wyłuszcza następujące błędy:

Art. 126 ust. 1 ustawy z 2004 roku (dotyczy przekazania ogłoszenia o wynikach) i stanowi, że:

Jeżeli wartość konkursu jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, zamawiający niezwłocznie po ustaleniu wyników konkursu zamieszcza ogłoszenie o jego wynikach w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Art. 126 ust. 1 ustawy z 2004 roku

Co prawda w nawiasie Szanowny Zamawiający wskazuje aktualny Dziennik Ustaw, ale dalej nawet wskazuje art. 126 ust. 1 aktualnej ustawy, to zapis jest taki:

Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych.

Patrząc na to wszystko, w ogólnym rozrachunku, postępowanie prowadzone jest w trybie podstawowym, to wezwanie (nadal uważam, że bezpodstawne) powinno być na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp (źródło), a nie 126 (aktualnej ustawy).

Mało tego Szanowny Zamawiający wskazał termin 5 dni, ale nie wyznaczył daty. Oczywiście w treści napisał „w terminie 5 dni od dnia otrzymania pisma”, czyli do końca piątego dnia… Nie, żebym czepiała się szczegółów. Ale już nie raz udowodniłam, „szerokie kompetencje i gruntowną wiedzę w zakresie Pzp” Szanownego Zamawiającego. Czuję, że moja praca, jako szkoleniowiec, doradca, wykładowca, to syzyfowa praca. A szkoda.

Podsumowanie

Tak na koniec, wykazałabym duże zrozumienie, gdyby ustawa Pzp (ta nowa) weszłaby w życie z dnia na dzień, (ponad 15 miesięcy Vacatio Legis jest przecież tylko mało znaczącym elementem w procesie zapoznania się z nowymi przepisami). Zrozumiałabym, gdyby postępowanie zostało wszczęte chwilę po wejściu ustawy Pzp w obieg prawa. Ale to postępowanie to ponad dwa lata życia nowej ustawy Pzp, prawie 3,5 roku od momentu zapoznania się z jej przepisami, a tu takie kardynalne błędy. 

Na podstawie tego wywodu z pełną odpowiedzialnością oświadczam, że mam ogromną ochotę pojechać to tego Szanownego Zamawiającego i poprowadzić szkolenie w zakresie podstawowej wiedzy z ustawy Prawo zamówień publicznych. Niebawem będę w okolicach, może odwiedzę i umówię się z Kierownikiem Zamawiającego, aby przedstawić mu mój punkt widzenia. Bo suma summarum po prostu zrobiło mi się ich żal. Tak po ludzku.


Dowiedz się WIĘCEJ o skompresowanych plikach i PODPISYWANIU ZIPa! Obejrzyj nasz film na kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Obligatoryjna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 108 ust. 2

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Obligatoryjnej podstawy wykluczenia na podstawie art. 108 ust. 2

przesłanka wykluczenia – ust. 2  – z postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku zamówienia o wartości równej lub przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty dla robót budowlanych – 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług – 10 000 000 euro, wyklucza się wykonawcę, który udaremnia lub utrudnia stwierdzenie przestępnego pochodzenia pieniędzy lub ukrywa ich pochodzenie, w związku z brakiem możliwości ustalenia beneficjenta rzeczywistego, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1115, 1520, 1655 i 1798)

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W oświadczeniu JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III D.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy (źródło) potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Obligatoryjna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 6

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Obligatoryjnej podstawy wykluczenia na podst. art. 108 ust. 1 pkt 6

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 6  – Zamawiający wykluczy wykonawcę, jeżeli, w przypadkach, o których mowa w art. 85 ust. 1, doszło do zakłócenia konkurencji wynikającego z wcześniejszego zaangażowania tego wykonawcy lub podmiotu, który należy z wykonawcą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia

okres wykluczenia – art. 111 pkt 7 ustawy Pzp (źródło) – w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym zaistniało zdarzenie będące podstawą wykluczenia.

podmiotowy środek dowodowy – oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy – JEDZ, dotyczących zawarcia z innymi wykonawcami porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji.

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W oświadczeniu JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III C – bezpośrednie lub pośrednie zaangażowanie w przygotowanie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Obligatoryjna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Obligatoryjnej podstawy wykluczenia na podst. art. 108 ust. 1 pkt 5

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 5  – zamawiający może wykluczyć wykonawcę, jeżeli stwierdzi, na podstawie wiarygodnych przesłanek, że wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji, w szczególności, jeżeli należąc do  tej  samej grupy  kapitałowej  w  rozumieniu  ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne oferty, chyba że wykażą, że przygotowali te oferty niezależnie od siebie.

okres wykluczenia – art. 111 pkt 4 ustawy Pzp (źródło) –  jeżeli nie upłynął okres 3 lat od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą tego wykluczenia, z zastrzeżeniem, o którym mowa w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp (self cleaning)

Podmiotowy środek dowodowy 

Oświadczenie wykonawcy o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. – Dz.U. z 2020 r. poz. 1076 i 1086), z innym wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, albo oświadczenie  o  przynależności  do  tej samej grupy kapitałowej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzającymi przygotowanie oferty w postępowaniu niezależnie od innego wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej.

Oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy – JEDZ, dotyczących zawarcia z innymi wykonawcami porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji.

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W oświadczeniu JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III C.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 

– zamiast podmiotowego środka dowodowego w postaci oświadczenia wykonawcy o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, żądać oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu (wstępnym), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy.


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Podpis kwalifikowany: Weryfikacja podpisu NIEPOPRAWNEGO – NIEWAŻNY CERTYFIKAT podpisujący

0

Podpis kwalifikowany: Weryfikacja podpisu NIEPOPRAWNEGO – NIEWAŻNY CERTYFIKAT podpisujący

Podpis kwalifikowany jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów na podpisywanie dokumentów elektronicznych, ponieważ wymaga on ważnego certyfikatu kwalifikowanego. Certyfikat ten potwierdza tożsamość osoby posiadającej podpis kwalifikowany i zapewnia integralność dokumentu. Jednakże, gdy certyfikat wygasa, podpis kwalifikowany staje się nieważny, a użytkownik nie będzie mógł go dalej używać. W takiej sytuacji konieczne jest odnowienie certyfikatu kwalifikowanego, aby móc ponownie korzystać z podpisu kwalifikowanego.

Sprawdź, jak poradzić sobie z weryfikacją podpisu z wygasłym certyfikatem!

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie podpisów elektronicznych! 😊


Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 Wstęp
01:25 Czy powinniśmy weryfikować podpisy kwalifikowane i czy dokumentować fakt weryfikacji?
02:12 Podpis z wygasłym certyfikatem.
04:30 POPRAWNE BADANIE PODPISU Z WYGASŁYM CERTYFIKATEM.
08:05 Podsumowanie


#opennexus #zamówieniapubliczne


Zobacz odcinek Podpis kwalifikowany: Weryfikacja podpisu NIEPOPRAWNEGO – NIEWAŻNY CERTYFIKAT podpisujący i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Obligatoryjna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 4

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Obligatoryjnej podstawy wykluczenia na podst. art. 108 ust. 1 pkt 4

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 4  – wykluczeniu podlega wykonawca, wobec którego prawomocnie orzeczono zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne.

okres wykluczenia – art. 111 pkt 3 ustawy Pzp –  na okres, na jaki został prawomocnie orzeczony zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne.

Podmiotowy środek dowodowy – Informacja z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzająca, że wobec wykonawcy prawomocnie nie orzeczono zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne, o którym mowa w art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp (źródło), sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem.

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W oświadczeniu JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III D.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 

– zamiast podmiotowego środka dowodowego w postaci dokumentu KRK, żądać oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu (wstępnym), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy.


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Obligatoryjna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 3

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Obligatoryjnej podstawy wykluczenia na podst. art. 108 ust. 1 pkt 3

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 3  – wykluczeniu podlega wykonawca, wobec którego wydano prawomocny wyrok sądu lub ostateczną decyzję administracyjną o zaleganiu z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, chyba że wykonawca odpowiednio przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składania ofert dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności.

Podmiotowy środek dowodowy – oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy (źródło) – JEDZ.

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W oświadczeniu JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III A.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Krajowe Ramy INTEROPERACYJNOŚCI w kontekście ZAMÓWIEŃ Publicznych

Czym są Krajowe Ramy Interoperacyjności?

Krajowe Ramy Interoperacyjności (KRI) to zestaw standardów i wytycznych opracowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji, które mają na celu ułatwienie współpracy pomiędzy systemami informatycznymi różnych instytucji i organizacji. W kontekście zamówień publicznych, KRI są szczególnie istotne, ponieważ ułatwiają przepływ informacji między zamawiającymi a wykonawcami, co prowadzi do bardziej efektywnego procesu zamówień publicznych. KRI mają na celu ułatwienie procesu przetargowego oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności zamówień publicznych.

KRI definiują standardy techniczne, które muszą być spełnione przez systemy informatyczne, wykorzystywane przez instytucje publiczne, aby umożliwić wymianę informacji między nimi. Dzięki temu, firmy składające oferty w ramach przetargów publicznych mają zapewnioną jednolitą formę wymiany informacji z urzędami, co ułatwia proces składania ofert i redukuje koszty administracyjne.


ZOBACZ, jak publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇


Co składa się na Krajowe Ramy Interoperacyjności?

KRI w kontekście zamówień publicznych obejmują kilka obszarów, w tym:

Elektroniczna wymiana informacji – KRI definiują standardy formatów plików i protokołów komunikacyjnych, które muszą być stosowane przy przesyłaniu informacji między systemami informatycznymi. Dzięki temu, firmy składające oferty mogą przesyłać dokumenty elektronicznie, bez konieczności korzystania z papierowych dokumentów.

Język opisu zamówień – KRI definiują język opisu zamówień, który musi być używany przez instytucje publiczne przy opisywaniu swoich wymagań. Dzięki temu, firmy składające oferty mogą lepiej zrozumieć wymagania urzędu i dostosować swoją ofertę do potrzeb instytucji publicznej.

Bezpieczeństwo – KRI określają standardy bezpieczeństwa, które muszą być spełnione przez systemy informatyczne wykorzystywane przez instytucje publiczne. Dzięki temu, firmy składające oferty mogą mieć pewność, że ich dane są chronione przed nieuprawnionym dostępem.

Rejestr – KRI definiują standardy rejestrów, które muszą być wykorzystywane przez instytucje publiczne w celu przechowywania informacji o zamówieniach publicznych. Dzięki temu, firmy składające oferty mają łatwiejszy dostęp do informacji o przetargach i mogą lepiej planować swoją strategię biznesową.

Elementy Interoperacyjności w Zamówieniach

Jednym z najważniejszych elementów KRI jest format danych dla dokumentów zamówień publicznych. Zgodnie z KRI, zamawiający musi przesyłać dokumenty w standardowych formatach, które są zrozumiałe dla systemów informatycznych wykonawców. Dzięki temu wykonawcy mogą łatwiej przetwarzać informacje, co prowadzi do szybszego i bardziej precyzyjnego procesu składania ofert.

Innym ważnym elementem KRI jest weryfikacja tożsamości wykonawców. KRI definiują standardy dla elektronicznej weryfikacji tożsamości wykonawców, co pozwala na automatyczne sprawdzanie, czy firma złożyła ofertę z właściwego konta. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko popełnienia błędów lub oszustw.

KRI zawierają również wytyczne dotyczące bezpieczeństwa danych. W ramach KRI, instytucje publiczne muszą zapewnić, że przesyłane informacje są poufne i chronione przed nieuprawnionym dostępem. To z kolei zwiększa zaufanie wykonawców do procesu zamówień publicznych i ogranicza ryzyko naruszenia danych.


Dowiedz się WIĘCEJ i uporządkuj swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych! Obejrzyj nasze filmy na kanale YouTube PRZETARGowa 👇


Co daje wdrożenie KRI?

Wdrożenie Krajowych Ram Interoperacyjności w kontekście zamówień publicznych przynosi wiele korzyści, w tym:

Poprawa jakości usług – KRI zwiększają przejrzystość procesu przetargowego, co przekłada się na wyższą jakość usług świadczonych przez instytucje publiczne.

Zwiększenie konkurencji – Dzięki KRI, proces składania ofert w ramach przetargów publicznych staje się łatwiejszy i bardziej jednolity, co zwiększa liczbę potencjalnych oferentów i konkurencję, co z kolei prowadzi do niższych cen.

Oszczędność czasu i pieniędzy – KRI zmniejszają koszty administracyjne i skracają czas procesu przetargowego, co z kolei prowadzi do oszczędności czasu i pieniędzy dla instytucji publicznych oraz firm składających oferty.

Zapewnienie zgodności z przepisami – KRI określają wymagania techniczne i proceduralne, które muszą być spełnione przez instytucje publiczne przy przeprowadzaniu przetargów, co zapewnia zgodność z przepisami prawa.

Wdrożenie Krajowych Ram Interoperacyjności w kontekście zamówień publicznych wymaga współpracy między różnymi instytucjami oraz firmami oferującymi systemy informatyczne. Konieczne jest również przeprowadzenie odpowiedniego szkolenia dla pracowników instytucji publicznych oraz firm składających oferty, aby zapewnić właściwe stosowanie KRI.

Interoperacyjność w Zamówieniach

KRI odgrywają kluczową rolę w uproszczeniu i usprawnieniu procesu zamówień publicznych. Dzięki zastosowaniu KRI, instytucje publiczne i wykonawcy mogą lepiej się komunikować i wymieniać informacje, co prowadzi do bardziej precyzyjnego i efektywnego procesu składania ofert. W dłuższej perspektywie przekłada się to na korzyści finansowe dla instytucji publicznych i wykonawców oraz na poprawę jakości usług i produktów oferowanych w ramach zamówień publicznych.

Krajowe Ramy Interoperacyjności stanowią niezbędny element modernizacji systemu zamówień publicznych. Ustanowienie jednolitych standardów technicznych, języka opisu zamówień, bezpieczeństwa oraz rejestrów umożliwiających elektroniczną wymianę informacji pomiędzy instytucjami publicznymi i firmami oferującymi produkty i usługi wpływa na wzrost efektywności i przejrzystości procesu przetargowego, co przekłada się na poprawę jakości usług, zwiększenie konkurencji, oszczędność czasu i pieniędzy.

Wdrożenie KRI wymaga jednak zaangażowania i współpracy wszystkich zainteresowanych stron oraz odpowiedniego szkolenia pracowników instytucji publicznych oraz firm składających oferty.

DOWIEDZ się WIĘCEJ o plikach w kontekście Zamówień Publicznych. OBEJRZYJ odcinek PODPIS elektroniczny na pliku ZIP. Dobrze, czy źle? na naszym kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Obligatoryjna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 lit h)

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Obligatoryjnej podstawy wykluczenia na podst. art. 108 ust. 1 pkt 2 lit h)

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 2 lit. h  – wykluczeniu podlega wykonawca  jeżeli urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie skazano za przestępstwo przeciwko o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 3 lub art. 10 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w    przepisach   prawa   obcego gdy osoba o której mowa w przepisie art. 108 ust. 1.pkt 1 lit. h została prawomocnie skazana za przestępstwo wymienione w przepisie art. 108 ust. 1.pkt 1 lit. h.

okres wykluczenia – art. 111 pkt 1 i 2 lit. a ustawy Pzp (źródło) – jeżeli od dnia uprawomocnienia się wyroku potwierdzającego zaistnienie tej podstawy wykluczenia nie upłynął okres 5 lat, chyba że w tym wyroku został określony inny okres wykluczenia – z zastrzeżeniem, o którym mowa w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp (self cleaning)

podmiotowy środek dowodowy – Informacja z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzająca, że urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta wykonawcy będącego osobą prawną nie został prawomocnie skazany za przestępstwo określone w art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem.

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W oświadczeniu JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III A oraz III C – naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa pracy.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 

– zamiast podmiotowego środka dowodowego w postaci dokumentu KRK, żądać oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu (wstępnym), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Obligatoryjna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 lit g)

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Obligatoryjnej podstawy wykluczenia na podst. art. 108 ust. 1 pkt 2 lit g)

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 2 lit. g  – wykluczeniu podlega wykonawca  jeżeli urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie skazano za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, o których mowa w art. 296-307 Kodeksu karnego, przestępstwo oszustwa, o którym mowa w art. 286 Kodeksu karnego, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, o których mowa w art. 270-277d Kodeksu karnego, lub przestępstwo skarbowe lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego.

okres wykluczenia – art. 111 pkt 1 i 2 lit. a ustawy Pzp (źródło) – jeżeli od dnia uprawomocnienia się wyroku potwierdzającego zaistnienie tej podstawy wykluczenia nie upłynął okres 5 lat, chyba że w tym wyroku został określony inny okres wykluczenia – z zastrzeżeniem, o którym mowa w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp (self cleaning)

podmiotowy środek dowodowy – Informacja z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzająca, że urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej, lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta wykonawcy będącego osobą prawną nie został prawomocnie skazany za przestępstwo określone w art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem.

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W oświadczeniu JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III A i III D

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 

– zamiast podmiotowego środka dowodowego w postaci dokumentu KRK, żądać oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu (wstępnym), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!