Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 17

Czym jest MALWARE?

Co to jest malware?

Malware (skrót od angielskiego malicious software) to rodzaj szkodliwego oprogramowania, którego celem jest zaszkodzenie użytkownikowi komputera, smartfona, tabletu lub innego urządzenia z systemem operacyjnym.

Malware może przybierać różne formy, np. wirusy, trojany, robaki, ransomware, spyware, adware i inne. Wirusy to programy, które rozprzestrzeniają się między urządzeniami poprzez zainfekowane pliki lub urządzenia pamięci masowej. Trojany to programy, które wyglądają na nieszkodliwe, ale po instalacji mogą umożliwić zdalny dostęp do urządzenia lub pobranie innych szkodliwych programów. Robaki to programy, które rozmnażają się na zainfekowanym urządzeniu i wysyłają kopie samego siebie do innych urządzeń. Ransomware to rodzaj malware, który szyfruje pliki na zainfekowanym urządzeniu i żąda okupu za ich odblokowanie.

Spyware to programy, które zbierają informacje o użytkowniku bez jego wiedzy lub zgody, np. hasła, numery kart kredytowych i inne dane wrażliwe. Adware to programy, które wyświetlają reklamy na zainfekowanym urządzeniu i mogą zbierać informacje o użytkowniku. Malware jest niebezpieczny, ponieważ może spowodować utratę danych, złamanie prywatności, kradzież danych, a nawet szkody finansowe. 

Jak chronić się przed malware?

Aby chronić się przed malware, należy korzystać z programów antywirusowych, unikać podejrzanych stron internetowych i nieotwieranych plików, regularnie aktualizować system operacyjny oraz tworzyć kopie zapasowe danych.

  • Weryfikuj nadawcę i treść wiadomości
    Pierwsza i podstawowa zasada – jeśli dostałeś wiadomość od nieznanego nadawcy, nie otwieraj jej załącznika! Cyberprzestępcy grają na naszych emocjach: niezapłacona faktura, pismo z urzędu, albo ważna informacja z banku dotycząca pieniędzy ma uśpić Twoją czujność.
  • Zwróć uwagę na rozszerzenie załącznika
    Niebezpieczne załączniki często przypominają dokumenty PDF, Microsoft Word lub Excel. Twoje podejrzenia powinny wzbudzać w szczególności ich rozszerzenia, takie jak .exe, js, .iso, .img, .htm, .html.
  • Masz wątpliwości? Prześlij podejrzanego maila do CERT Polska
    Wszelkie podejrzane wiadomości i załączniki można przekazać do weryfikacji ekspertów CERT Polska, zgłaszając incydent poprzez stronę internetową CERT Polska lub przesyłając je na adres e-mail: cert@cert.pl. 

PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy da się stworzyć NIESZABLONOWY PROGRAM STUDIÓW podyplomowych? | Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław

0

Czy da się stworzyć NIESZABLONOWY PROGRAM STUDIÓW podyplomowych? | Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą studiów podyplomowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – Zamówienia publiczne w praktyce gospodarczej: PRZEJDŹ 👈🏼

O tym, co wyjątkowego znajdziecie w ramach oferty, opowie Łukasz Laszczyński (Dyrektor Centrum Zamówień i Logistyki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu) i Mateusz Bartosiewicz z Open Nexus.

Poznaj korzyści płynące z PRAKTYCZNEGO podejścia do nauki, jakie oferują te studia, i odkryj, jak może to przyczynić się do Twojego rozwoju zawodowego! Nie przegap okazji zdobycia cennych umiejętności, które otworzą przed Tobą nowe możliwości w pracy w sektorze zamówień publicznych!

ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! KLIKNIJ i zgłoś się już teraz!

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


#opennexus #zamówieniapubliczne #studia #student


Zobacz odcinek Czy da się stworzyć NIESZABLONOWY PROGRAM STUDIÓW podyplomowych? | Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

ZADOWOLENIE klienta to STRATEGIA! Strategia postępowań

Strategia postępowań w zamówieniach publicznych

@opennexus

Strategia postępowań w zamówieniach publicznych. Czy masz ułożoną strategię, której się trzymasz? Może masz jakieś dobre rady, którymi chcesz się podzielić? Daj znać w komentarzu! 👇🏼 Cały odcinek dostępny na kanale YouTube PRZETARGowa 🧡 pod linkiem: https://youtu.be/ufwmtdCjPdM 👈🏼 #wnioski #strategia #zamowieniapubliczne #pzp #przetarg Wnioski zakupowe w zamówieniach publicznych są kluczowym etapem procesu zakupowego, pomagając w wyborze najlepszych ofert od dostawców. Ich dokładne sformułowanie i opisanie wymaga precyzyjnego określenia potrzeb oraz wymagań zamawiającego. Poprzez wnioski zakupowe instytucje publiczne mogą wyraźnie zdefiniować oczekiwania co do produktów lub usług, co przyczynia się do uczciwej konkurencji między dostawcami. Staranne przygotowanie wniosków zakupowych pomaga uniknąć błędów interpretacyjnych i zapewnia przejrzystość całego procesu, co jest kluczowe dla uczciwości i skuteczności zamówień publicznych. Ostateczne wybór oferty oparty na wnioskach zakupowych powinien uwzględniać nie tylko cenę, ale także jakość, zgodność z wymaganiami oraz ewentualne korzyści dla społeczności czy środowiska. Strategia postępowań w zamówieniach publicznych to plan działania określający sposób przeprowadzenia procesu zakupowego przez instytucję publiczną. Jest to istotny element, który ma na celu zapewnienie skuteczności, efektywności i uczciwości całego procesu. Oto kilka kluczowych aspektów strategii postępowań w zamówieniach publicznych: Rodzaj postępowania: Wybór rodzaju postępowania, takiego jak przetarg ograniczony, przetarg nieograniczony, dialog konkurencyjny czy negocjacje, zależy od charakteru i złożoności zamówienia. Każdy rodzaj ma swoje zalety i ograniczenia, które muszą być dostosowane do konkretnego przypadku. Kryteria oceny: Określenie kryteriów, na podstawie których zostaną oceniane oferty. Mogą to być aspekty takie jak cena, jakość, dostawczy termin, wsparcie posprzedażowe czy innowacyjność. Jasne sformułowanie kryteriów umożliwia uczciwe porównanie ofert i wybór najlepszej. Przejrzystość i uczciwość: W strategii postępowań należy zwrócić szczególną uwagę na przejrzystość procesu. To obejmuje opisanie każdego kroku, od ogłoszenia zamówienia po wybór oferty, oraz udostępnienie informacji dla potencjalnych dostawców. Uczciwość to kluczowy aspekt, który ma na celu zapobieżenie korupcji czy nepotyzmowi. Harmonogram: Ustalenie terminów poszczególnych etapów postępowania, takich jak składanie ofert, przeprowadzanie negocjacji (jeśli są przewidziane), ogłoszenie wyników i zawarcie umowy. Precyzyjny harmonogram pomaga uniknąć opóźnień i chaosu. Zaawansowane procedury: W niektórych przypadkach, zwłaszcza przy bardziej skomplikowanych zamówieniach, może być stosowane zaawansowane procedury, takie jak dialog konkurencyjny czy partnerstwo innowacyjne. Takie podejście pozwala na bardziej elastyczne dostosowanie procesu do specyficznych potrzeb. Ryzyka i strategie zarządzania nimi: Rozpoznanie potencjalnych ryzyk, takich jak opóźnienia w dostawie, niskiej jakości produkt czy sporu ze stroną dostawcy, oraz określenie strategii ich minimalizacji lub zarządzania, aby zapewnić ciągłość procesu zakupowego. Zaangażowanie dostawców: W strategii postępowań warto uwzględnić podejście do komunikacji i interakcji z potencjalnymi dostawcami. W przypadku bardziej złożonych zamówień, dialog z dostawcami na etapie przygotowywania strategii może pomóc w lepszym zrozumieniu rynku i dostosowaniu procedur. Ostatecznie, strategia postępowań w zamówieniach publicznych ma na celu zapewnienie sprawiedliwego, skutecznego i efektywnego procesu wyboru dostawców, który odpowiada specyficznym wymaganiom instytucji publicznej i przyczynia się do osiągnięcia najlepszych rezultatów dla społeczności i podmiotów zaangażowanych w proces.

♬ Stories 2 – Danilo Stankovic

Strategia postępowań w zamówieniach publicznych. Czy masz ułożoną strategię, której się trzymasz? Może masz jakieś dobre rady, którymi chcesz się podzielić? 

A jeszcze więcej dowiesz się z całego odcinka na kanale PRZETARGowa na YouTube 🧡 Link poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

CYBERPRZESTĘPCY podszywają się pod URZĄD ZAMÓWIEŃ Publicznych

Kolejny atak cyberprzestępców podszywających się pod UZP

Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego poziomu krajowego – CSIRT NASK (CERT Polska) ostrzegał w ostatnim czasie przed groźną kampanią phishingową wykorzystującą wizerunek Urzędu Zamówień Publicznych. 

Jak działają oszuści?

Przestępcy internetowi wysyłali fałszywe wiadomości e-mail, w których przekazują rzekome: „publiczne zawiadomienie skierowane do wszystkich firm i dostawców w związku z kontraktami rządowymi na dostawy”. 

UWAGA, w załączniku dołączonym do tej wiadomości pod nazwą: 1 attachment: Dokument Zamówień Publicznych PL2754885 gz, znajdowało się złośliwe oprogramowanie GuLoader.

To oszustwo – pod żadnym pozorem nie można otwierać załącznika!

Więcej o ataku cyberprzestępców: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak USPRAWNIĆ PRACĘ w zamówieniach publicznych? Zadbaj o WORKSPACE

Workspace w zamówieniach publicznych

Dotychczas spotkałem się z przekonaniem wśród wielu zamawiających, że praca w sposób tradycyjny, korzystając z pakietu biurowego na swoim komputerze jest w pełni wystarczająca.

Mit niezastąpionego arkusza kalkulacyjnego od znanej firmy wraz z procesorem tekstu powoli przechodzi do lamusa, a prym zaczyna wieść praca w chmurze.

Dziś chciałbym przedstawić w jaki sposób możemy zacząć pracę w chmurze i jak to robić efektywnie.

Jak zacząć pracować w chmurze?

Podczas spotkania z jednym z naszych Klientów, na którym rozmawialiśmy o potrzebach zespołu ds. zamówień publicznych, udało nam się zidentyfikować obszary, które potencjalnie wymagają usprawnień – niskim kosztem rzecz jasna.

Podczas długiej rozmowy poznaliśmy pracę zespołu oraz procesy, które nie wydawały się być odmienne od innych poznanych wcześniej procesach w jednostkach publicznych.

A w takich przypadkach zasada jest banalnie prosta – skoro procesy i sama praca zespołu była podobna do innych praca innych zespołów w innych jednostkach, to podobnie będzie ze wszelkimi problemami jakie można w procesie zidentyfikować.

Tym razem było tak, jak oczekiwałem, stąd po szybkim rozpoznaniu się w sytuacji, mogłem przejść do propozycji rozwiązań, które jak się okazało – nie były kosztowną inwestycją, a znacznie poprawiło efektywność zespołu.

Problemy zespołu ds. zamówień publicznych

Wspomniałem wcześniej o problemach, które możemy zidentyfikować w wielu jednostkach publicznych oraz tym, że są one zazwyczaj spójne.

Ktoś by mógł mi zarzucić “Ale jak to, przecież nasza jednostka jest inna i ma zupełnie inne problemy!” – i co do zasady mogę się z tym zgodzić, jednak jeżeli identyfikujesz w swoim zespole, poniższe problemy lub choć część, oznacza to, że ten artykuł jest dla Ciebie.

Zidentyfikowane problemy, jakie możemy spotkać w zespołach ds. zamówień publicznych:

  • Brak ustrukturyzowanego procesu zbierania zapotrzebowania od jednostek merytorycznych,
  • Ciągłe przesyłanie sobie wzajemnie dokumentacji przetargowej na maila,
  • Praca na wielu różnych plikach lokalnie na swoim komputerze
  • Konieczność przesyłania kolejnej wersji dokumentacji przetargowej przy chęci otrzymania opinii
  • Zbieranie danych o umowach, ofertach, wykonawcach w arkuszu kalkulacyjnym, który przesyłany jest przez mail do poszczególnych osób
  • i wiele więcej…

Podsumowując, zidentyfikowane problemy to zazwyczaj praca na dokumentach i arkuszach kalkulacyjnych, które są zapisywane lokalnie na komputerze, a gdy chcemy, aby ktoś wraz  z nami współtworzył taki plik lub po prostu wprowadził do niego swoje komentarze / udzielił nam opinii lub rady, to musimy mu taki załącznik wysłać.

Rozwiązanie problemów

W takich przypadkach rozwiązanie jest banalne – chmura. Bezpieczna, skalowalna, w pełni zgodna z wszelkimi normami bezpieczeństwa i zlokalizowana w Polsce chmura – a dokładniej pakiet biurowy w chmurze.

Czy da się mieć wszystkie dokumenty, które masz na komputerze w formie lokalnej w chmurze, z dostępem online i możliwością współtworzenia przez wiele osób jednocześnie, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo na najwyższym poziomie i dbając o to, kto ma dostęp do wspomnianych dokumentów? Tak, da się!

O jakich rozwiązaniach mowa?

Mowa tutaj o Google Workspace oraz Microsoft 365 Online.

Pozwalają one na korzystanie z programów takich jak Word, Excel, PowerPoint i innych w sieci Web (online) za pośrednictwem swojego dedykowanego konta użytkownika. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o tych rozwiązaniach, czym jest pakiet biurowy w chmurze i jakie istnieją rozwiązania, opowiadam wraz z Justyną w poniższym filmie, który dostępny jest na kanale PRZETARGowa na YouTube! 👇

Co mi daje praca w chmurze?

Wdrożenie takiego rozwiązania pozwala nam na wykonywanie naszej pracy, którą dotychczas wykonywaliśmy na naszym komputerze, w sieci, oznacza to, że nie ważne czy będziemy pracować w biurze, czy w domu, to zawsze będziemy mieli dostęp do tych samych dokumentów.

Takie proste, ale efektywne rozwiązania oparte o pracę w chmurze pozwalają nam:

  • Uniknąć przesyłania między sobą załączników, gdyż wszyscy zainteresowani pracują w trybie online na jednym pliku, wspólnie mogąc go edytować, przeglądać, komentować – wyobraź sobie, że wraz z dwójką innych osób możecie pracować na jednym dokumencie SWZ, poprawiać go i opiniować, a na samym końcu udostępnić go np. radcy prawnemu i to wszystko bez wysyłania sobie wzajemnie dziesiątek maili. 
  • Organizacja dokumentów w foldery zarządzając przy tym uprawnieniami – każdy z Twoich współpracowników może mieć dostęp tylko do wyznaczonych folderów (np. każde postępowanie to jeden konkretny folder) i dokumentów. Wszystko masz w jednym miejscu, tak jakbyś miał szafę z segregatorami.
  • Ułatwiać współpracę i komunikację w zespole – dzięki pracy w chmurze możemy łatwo udostępniać dokumenty, dodawać komentarze, proponować zmiany i dyskutować na temat konkretnych zagadnień. Każdy członek zespołu ma dostęp do tych samych materiałów, co przyspiesza procesy decyzyjne i eliminuje niepotrzebne opóźnienia.
  • Zmniejszać ryzyko utraty danych – praca w chmurze zapewnia automatyczną synchronizację i tworzenie kopii zapasowych. Nie musisz się martwić o utratę danych z powodu awarii komputera czy uszkodzenia nośnika, ponieważ wszystkie dokumenty są bezpiecznie przechowywane w chmurze.
  • Ułatwiać dostęp do danych i dokumentów z różnych urządzeń – niezależnie od tego, czy pracujesz na komputerze, tablecie czy smartfonie, możesz mieć dostęp do swoich dokumentów i pracować nad nimi w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. To daje większą elastyczność i umożliwia efektywne zarządzanie czasem pracy.
  • Wspierać monitorowanie postępów i raportowanie – dzięki chmurze możemy łatwo śledzić postępy prac, zobaczyć kto dokonał jakich zmian i kiedy. To ułatwia kontrolę i raportowanie w ramach projektów czy procesów zamówień publicznych.
  • Zwiększać bezpieczeństwo danych – usługi takie jak Google Workspace czy Microsoft 365 Online zapewniają rozbudowane mechanizmy bezpieczeństwa, m.in. szyfrowanie danych, uwierzytelnianie dwuskładnikowe czy role i uprawnienia użytkowników. Dzięki temu możemy mieć pewność, że nasze dane są chronione i dostęp do nich ma tylko odpowiednio upoważniona osoba.
  • Optymalizować koszty i zwiększać efektywność operacyjną – praca w chmurze pozwala zaoszczędzić na kosztach licencji, utrzymania serwerów czy innych infrastruktur IT. Ponadto, eliminuje konieczność utrzymywania i aktualizowania oprogramowania na każdym komputerze w zespole. To skutkuje większą elastycznością i efektywnością operacyjną.

Praca w chmurze to coraz bardziej popularne rozwiązanie w dzisiejszym świecie biznesu. Pozwala na lepszą organizację, skuteczniejszą komunikację i zwiększenie wydajności zespołów. Dlatego warto rozważyć wdrożenie takiego rozwiązania, zwłaszcza w przypadku zespołów ds. zamówień publicznych, gdzie efektywność pracy i kontrola dokumentów są kluczowe.

Konkretne zastosowanie

Skoro już wiemy jakie możliwości daje nam przejście na pracę w chmurze, zastanówmy się co możemy w pierwszej kolejności wdrożyć w swoim zespole – jak w praktyce stosować pakiet biurowy online?

Konkretne użycie takich rozwiązań omówiliśmy w poniższym materiale na kanale PRZETARGowa na YouTube! 👇

1) Lista wykonawców z którymi mamy podpisaną umowę:

– Możemy stworzyć wspólny dokument w chmurze, w którym będziemy gromadzić informacje dotyczące wykonawców, z którymi mamy podpisaną umowę. Każdy członek zespołu będzie miał dostęp do tego dokumentu i będzie mógł aktualizować lub dodawać informacje na bieżąco. Możemy również dodać komentarze i zastosować filtracje, aby łatwo odnaleźć potrzebne nam informacje. W ten sposób unikniemy konieczności przesyłania sobie pliku z danymi i będziemy mieć zawsze aktualne informacje pod ręką.

2) Lista prowadzonych postępowań przetargowych:

– Podobnie jak w przypadku listy wykonawców, możemy stworzyć wspólny dokument w chmurze, w którym będziemy gromadzić informacje o prowadzonych postępowaniach przetargowych. Możemy uwzględnić takie informacje jak numer postępowania, daty ważne dla danego postępowania, dane kontaktowe osób odpowiedzialnych itp. Dzięki pracy w chmurze zespołowi będzie łatwo monitorować postępy w każdym postępowaniu, a także udzielać komentarzy i uwag.

3) Kalkulator oceny ofert:

– W chmurze możemy stworzyć kalkulator oceny ofert, który będzie służył do obliczania punktacji ofert w ramach postępowań przetargowych. Możemy wprowadzić wszystkie potrzebne dane do kalkulatora, takie jak wagi kryteriów, wartość maksymalna punktacji itp. Każdy członek zespołu będzie mógł wprowadzać oceny ofert i na bieżąco śledzić wyniki. To ułatwi proces oceny ofert i zapewni większą transparentność postępowania.

4) Lista zadań do wykonania:

Chmura umożliwia również tworzenie i zarządzanie listą zadań do wykonania w zespole. Możemy stworzyć wspólną listę w chmurze, w której będziemy rejestrować zadania, przypisywać je do konkretnych członków zespołu, określać terminy wykonania i śledzić postępy. Dzięki temu każdy będzie dokładnie wiedział, jakie zadania ma do wykonania i jakie są priorytety. To poprawi organizację pracy i efektywność zespołu.

Wprowadzenie powyższych rozwiązań w swoim zespole ds. zamówień publicznych pozwoli na lepszą kontrolę dokumentów, bardziej efektywną komunikację i łatwiejsze zarządzanie procesami, co przekłada się na skrócenie czasu realizacji zamówień publicznych i poprawę jakości pracy zespołu.

Wnioski na podsumowanie

Praca w chmurze to rozwiązanie, które rewolucjonizuje sposób, w jaki wykonujemy nasze zadania w zespołach ds. zamówień publicznych. Daje nam więcej elastyczności, efektywności i bezpieczeństwa, jednocześnie eliminując wiele frustrujących problemów związanych z tradycyjnymi narzędziami pracy biurowej.

Wdrożenie pakietu biurowego online, takiego jak Google Workspace czy Microsoft 365 Online, pozwoli nam na lepszą organizację procesów, współpracę zespołową, monitorowanie postępów i efektywniejszą komunikację. Możemy przechowywać wszystkie dokumenty w chmurze, udostępniać je innym członkom zespołu, wspólnie je edytować i komentować, a także mieć dostęp do nich z każdego urządzenia i miejsca.

Przejście na pracę w chmurze nie musi być trudne ani kosztowne. Możemy zacząć od małych kroków, wdrażając konkretne rozwiązania do naszych codziennych zadań, takie jak organizacja listy wykonawców, prowadzonych postępowań przetargowych, kalkulator oceny ofert czy listy zadań do wykonania. To pozwoli nam szybko odczuć korzyści i zmotywować zespół do dalszych innowacji w pracy.

Pracując w chmurze, możemy mieć pewność, że nasze dane są bezpieczne, dostęp do nich jest rozgraniczony tylko dla odpowiednich osób, a nasza praca staje się bardziej efektywna i elastyczna. Dlatego warto rozważyć wprowadzenie takiego rozwiązania w swoim zespole ds. zamówień publicznych i przyspieszyć realizację zamówień publicznych, jednocześnie poprawiając jakość naszej pracy i zadowolenie zespołu.

DOWIEDZ się WIĘCEJ! Zobacz odcinek SCRUM w ZAMÓWIENIACH publicznych. Co to jest i czemu WARTO? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Reprezentacja DWUOSOBOWA, a PODPIS elektroniczny

Jak podpisywać dokumenty podpisem elektronicznym przy reprezentacji dwuosobowej?

@opennexus

Czy wiesz, jak podpisem elektronicznym podpisać dokument przy reprezentacji dwuosobowej? Ten TikTok Ci na to odpowie! A jeszcze więcej dowiesz się z całego odcinka na kanale YouTube PRZETARGowa 🧡 link: https://youtu.be/mUVV2oSwLAY ZAPRASZAMY! ☺️ #kopia #oryginał #zamowieniapubliczne #pzp #przetarg #podpiselektroniczny #reprezentacja Podpisy elektroniczne stanowią istotny element w procesie zamówień publicznych, umożliwiając bezpieczne i efektywne zawieranie umów między instytucjami publicznymi a dostawcami. Wprowadzenie podpisów elektronicznych w zamówieniach publicznych przyczynia się do zwiększenia przejrzystości i ograniczenia biurokracji poprzez elektroniczną autoryzację dokumentów i umów. Podpisy elektroniczne, oparte na certyfikatach kwalifikowanych, zapewniają wysoki poziom uwierzytelniania tożsamości, co przekłada się na większe zaufanie do procesu zawierania umów publicznych. Umożliwiają one również szybką wymianę dokumentów między stronami, skracając czas potrzebny na realizację procedur przetargowych oraz ułatwiając monitoring postępów realizacji projektu. Warto jednak pamiętać, że wdrożenie podpisów elektronicznych w zamówieniach publicznych wymaga odpowiednich zabezpieczeń cyfrowych i ścisłego przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz procedur przetargowych. Podpisy elektroniczne stanowią kluczowy element w nowoczesnych zamówieniach publicznych, przyczyniając się do usprawnienia procesów, zwiększenia bezpieczeństwa i ograniczenia biurokracji. Reprezentacja dwuosobowa w firmie odnosi się do sytuacji, w której firma jest reprezentowana oficjalnie przez dwie osoby, zazwyczaj na najwyższym szczeblu zarządzania. Taka forma reprezentacji może być stosowana w celu zwiększenia zróżnicowania perspektyw i kompetencji, co może przyczynić się do lepszych decyzji i podejmowania bardziej zrównoważonych działań. Wprowadzenie reprezentacji dwuosobowej może również pomóc w zminimalizowaniu ryzyka decyzyjnego poprzez wspólne analizowanie i ocenę sytuacji przed podjęciem istotnych kroków. Reprezentacja dwuosobowa może być szczególnie korzystna w firmach o złożonej strukturze lub w przypadku działalności o dużej skali, gdzie zaangażowanych jest wiele obszarów i dziedzin. Warto jednak pamiętać, że efektywność reprezentacji dwuosobowej zależy od dobrej komunikacji, współpracy oraz zdolności zarządzania i podejmowania decyzji przez obie osoby reprezentujące firmę.

♬ vlog, chill out, calm daily life(1370843) – SUNNY HOOD STUDIO

Czy wiesz, jak podpisem elektronicznym podpisać dokument przy reprezentacji dwuosobowej? Ten TikTok Ci na to odpowie!

A jeszcze więcej dowiesz się z całego odcinka na kanale PRZETARGowa na YouTube 🧡 Link poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

JAKIE PRAWA mają podmioty, których DANE PRZETWARZAMY?

Prawa podmiotów, których dane przetwarzamy

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) reguluje kwestie praw podmiotów, których dane są przetwarzane. Kwestie te zostały poruszone w art. 15-21 RODO i zostaną omówione poniżej.

  1. Prawo dostępu do danych: Artykuł 15 RODO mówi o tym, że jeśli dane osobowe są przetwarzane przez jakąś firmę lub organizację, to mamy prawo wiedzieć, jakie dokładnie dane są przetwarzane i w jakim celu. Możemy też poprosić o dostęp do swoich danych i otrzymać ich kopię, bez żadnych opłat za pierwszym razem. Jednak przy kolejnych prośbach o kopię danych, Administrator może nałożyć rozsądną opłatę, która pokryje koszty związane z jej wydaniem.
  2. Prawo do sprostowania danych: Artykuł 16 RODO mówi o tym, że każda osoba ma prawo do poprawiania swoich danych osobowych. Jeśli te dane są nieprawidłowe lub niekompletne, to osoba ta może zażądać od firmy lub osoby, która te dane przechowuje, aby je poprawiła.
  3. Prawo do usunięcia danych: Osoby, których dane są przechowywane, mają prawo do ich usunięcia, co nazywa się „prawem do bycia zapomnianym” (opisane w artykule 17 RODO). Osoba ta może zażądać usunięcia niektórych lub wszystkich swoich danych, jeśli spełnione są pewne warunki, np. dane są nieprawidłowe, już nie są potrzebne, lub przetwarzanie jest niezgodne z prawem. Jednakże istnieją też sytuacje, kiedy nie można usunąć danych, np. gdy jest to wymagane przez prawo lub gdy dane są potrzebne do wykonywania pewnych zadań, takich jak zadania w interesie publicznym.
  4. Prawo do ograniczenia przetwarzania danych: RODO daje też prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych. Osoba, której dane dotyczą, może skorzystać z tego prawa w pewnych okolicznościach, które są wymienione w artykule 18 RODO. Ograniczenie przetwarzania danych może nastąpić, gdy dane są nieprawidłowe i brak jest podstawy prawnej do ich przetwarzania, lub gdy dane nie są już potrzebne administratorowi danych, ale są potrzebne osobie, do której one należą. W przypadku, gdy osoba, której dane dotyczą, zgłosiła sprzeciw wobec przetwarzania danych, ograniczenie obowiązuje do momentu ustalenia, czy sprzeciw ten jest uzasadniony.
  5. Prawo do przenoszenia danych: Artykuł 20 RODO przewiduje, że osoby, których dane są przetwarzane, mają prawo do przeniesienia ich pomiędzy różnymi administratorami. Administrator musi przekazać osobie swoje zgromadzone dane w formie, która jest łatwa do odczytania. W ten sposób osoba ta może łatwo przekazać swoje dane innemu administratorowi.
  6. Prawo do sprzeciwu oraz do niepodleganiu decyzji opartych na zautomatyzowanym przetwarzaniu: Artykuł 21 RODO daje osobom, których dane są przetwarzane, prawo do sprzeciwienia się przetwarzaniu ich danych w celu podejmowania decyzji opartych na zautomatyzowanym przetwarzaniu, takim jak profilowanie, które może wpłynąć na ich sytuację prawną. Administrator danych musi przestać przetwarzać dane, chyba że ma inne ważne powody do przetwarzania danych. W niektórych przypadkach, takich jak bezpieczeństwo narodowe lub publiczne, zapobieganie przestępczości lub zapewnienie niezależności sądów, prawa osób, których dane dotyczą, mogą zostać ograniczone. RODO uznaje również, że prawa osób mogą zostać ograniczone, jeśli ich realizacja utrudnia realizację celów gospodarczych lub finansowych Unii Europejskiej lub państw członkowskich.

PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

ROZPORZĄDZENIE w sprawie PODMIOTOWYCH ŚRODKÓW dowodowych

Zmiana w sprawie podmiotowych środków dowodowych

W dniu 7 września 2023 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw pod poz. 1824 rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 3 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, które wejdzie w życie z dniem 22 września 2023 r. i będzie miało zastosowanie do postępowań wszczętych od tej daty.

Rozporządzenie wprowadza zmiany w § 4 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, § 11 ust. 1 oraz § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415).

Zmiana w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia polega na dodaniu po wyrazach „ma siedzibę lub miejsce zamieszkania” wyrazów „lub miejsce zamieszkania ma osoba, której dotyczy informacja albo dokument”. Zgodnie ze zmienionym brzmieniem § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast informacji z Krajowego Rejestru Karnego, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 – składa informację z odpowiedniego rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny równoważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba, której dotyczy informacja albo dokument, w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1. II.

Modyfikacja § 4 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia polega na dodaniu w trzech miejscach po wyrażeniu odnoszącym się do siedziby lub miejsca zamieszkania wykonawcy wyrażenia odnoszącego się do miejsca zamieszkania osoby, której dokument dotyczy. Zmiana ta jest konsekwencją zmiany § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, która pozwala na złożenie jako podmiotowego środka dowodowego informacji z odpowiedniego rejestru albo, w przypadku braku takiego rejestru, innego równoważnego dokumentu – wystawionego w kraju miejsca zamieszkania osoby, której dotyczy informacja albo dokument.

Zgodnie ze zmienionym brzmieniem § 4 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia, jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba, której dokument dotyczy, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w ust. 1, lub gdy dokumenty te nie odnoszą się do wszystkich przypadków, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, art. 109 ust. 1 pkt 1, 2 lit. a i b oraz pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, zastępuje się je odpowiednio w całości lub w części dokumentem zawierającym odpowiednio oświadczenie wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub oświadczenie osoby, której dokument miał dotyczyć, złożone pod przysięgą, lub, jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba, której dokument miał dotyczyć, nie ma przepisów o oświadczeniu pod przysięgą, złożone przed organem sądowym lub administracyjnym, notariuszem, organem samorządu zawodowego lub gospodarczego, właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy lub miejsce zamieszkania osoby, której dokument miał dotyczyć.
Pozostałe zmiany dotyczą zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 września 2023 r.

Źródło: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak być EFEKTYWNYM KIEROWNIKIEM zamawiającego?

0

Jak być EFEKTYWNYM KIEROWNIKIEM zamawiającego?

Jak efektywnie zarządzać instytucją? Jakie wymagania zostały postawione przed kierownikiem zamawiającego? Czy i w jaki sposób mogą być delegowane odpowiedzialności w sektorze publicznym? Jakie konsekwencje grożą za niegospodarność względem środków publicznych? Czym jest Macierz Kraljica i dlaczego każdy zamawiający powinien ją znać? Czy da się pogodzić plan finansowy z planem zamówień publicznych? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dzisiejszym odcinku. Nie przegap tego filmu!

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 Wstęp
00:24 Przedstawienie Gościa.
01:53 Czy kontrola zarządcza to czysta teoria?
05:00 Nowy obowiązek zamawiających.
07:20 Problemy z kontrolą.
08:44 Krótki blok reklamowy.
10:00 Czyja to odpowiedzialność?
12:30 Poziomy kontroli.
13:45 Plan finansowy a zamówień.
17:41 Zarządzanie procesami zakupowymi w PZP.
20:58 Dla kogo wartością jest efektywność?
24:20 Podsumowanie.


#opennexus #zamówieniapubliczne #pzp #ppp #biznes #przetarg


Zobacz odcinek Jak być EFEKTYWNYM KIEROWNIKIEM zamawiającego? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak zweryfikować i ODCZYTAĆ plik w formacie XML?

Format pliku XML może wskazywać na to, że plik został podpisany podpisem zaufanym

Podpis zaufany to narzędzie do podpisywania dokumentów elektronicznych udostępnione posiadaczom profilu zaufanego na portalu ePUAP. Aby zweryfikować podpis zaufany, należy podjąć następujące kroki:

  1. Wejść na stronę: KLIKNIJ.
  2. Skorzystać z opcji Wybierz dokument z dysku.
  3. Odnaleźć na swoim dysku (uprzednio rozpakowane) pliki z ofertą w formacie xml i wybrać pierwszy plik.
  4. Potwierdzić czynność poprzez kliknięcie przycisku Otwórz.
  5. Pojawi się informacja o tym, kto i kiedy podpisał dokument oraz o ważności podpisu.
  6. Czynność należy powtarzać dla każdego pliku. Nie ma możliwości weryfikacji kilku plików jednocześnie.

Pod komunikatem o weryfikacji znajduje się opcja umożliwiająca zapisanie dokumentu ukrytego wewnątrz pliku xml. Aby go pobrać, należy:

  1. Kliknąć w przycisk Zobacz dokument. Spowoduje to pobranie dokumentu na dysk lokalny. 
  2. Odnaleźć dokument na komputerze. Będzie już dostępny w formacie gotowym do odczytu (np. z rozszerzeniem .doc czy .xls.).

Niestety narzędzie rządowe nie pozwala na zapisanie raportu. Dlatego konieczne jest zrobienie zrzutu ekranu z wynikiem weryfikacji.

Aby dowiedzieć się więcej i uporządkować swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych, koniecznie obejrzyj odcinek o XML na kanale PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!