Kto zamieszcza ogłoszenie o wykonaniu umowy – podmiot, który prowadził postępowanie, czy ten, który podpisał umowę?
Obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, spoczywa na podmiocie, który przeprowadził postępowanie. Oznacza to, że ogłoszenie o wykonaniu umowy zamieszcza zamawiający, który przeprowadził postępowanie, nawet jeśli umowę w sprawie zamówienia publicznego zawarł inny zamawiający.
Powyższe może mieć miejsce w sytuacji, gdy postępowanie prowadzone było przez centralnego zamawiającego.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
RODO w ZAMÓWIENIACH publicznych. Jak dbać o BEZPIECZEŃSTWO DANYCH osobowych?
W dzisiejszym odcinku skupiamy się na jednym z najważniejszych aspektów procesu zamówień publicznych: przestrzeganiu RODO. Dowiesz się, jakie są obowiązki i odpowiedzialności związane z RODO w kontekście zamówień publicznych, na co zwracać uwagę podczas komunikacji w PZP, oraz jak zabezpieczyć swoją instytucję i dbać o bezpieczeństwo danych osobowych.
Gościem odcinka jest Eryk Brodnicki, EMBA, Prezes zarządu Centrum Audytu Bezpieczeństwa Sp. z o.o., wieloletni Inspektor Ochrony Danych w sektorze publicznym i branży prywatnej, ekspert Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej, członek stowarzyszenia ACFE Polska #183, audytor wiodący SZBI wg ISO 27001 i Approved Whistleblowing Compliance Officer. Jest autorem kilkunastu publikacji i prelegentem na wielu wydarzeniach o charakterze krajowym i międzynarodowym.
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊
Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Spis treści: 00:00 – Wstęp 01:52 – RODO a zamówienia 03:33 – Czyja to odpowiedzialność? 04:36 – Przykłady naruszeń 06:02 – Jak wybrać bezpieczny sposób komunikacji w PZP? 09:29 – Krótki blok sponsorowany 10:45 – Jak dbać o bezpieczeństwo w instytucji? 12:00 – Najlepsze praktyki do zastosowania 16:30 – O czym koniecznie pamiętać? 18:18 – Kierunek zmian i trendy 19:24 – Podsumowanie
Czy w ŁĄCZNEJ WARTOŚCI WYNAGRODZENIA uwzględnia się POTRĄCENIA? Ogłoszenie o wykonaniu umowy
Czy w ogłoszeniu o wykonaniu umowy, wskazując łączną wartość wynagrodzenia wypłaconą z tytułu zrealizowanej umowy należy uwzględnić ewentualne potrącenia (np. z tytułu nałożonych kar umownych)?
Zakres informacji zawartych w ogłoszeniu o wykonaniu umowy znajduje się w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U z 2020 r., poz. 2439).
Zgodnie z pkt 5 ppkt 4) ww. załącznika w ogłoszeniu tym należy podać „łączną wartość wynagrodzenia wypłaconą z tytułu zrealizowanej umowy”, przez którą należy rozumieć całkowitą kwotę, jaką zamawiający wypłacił wykonawcyz tytułu realizacji zamówienia. Rozporządzenie odnosi zatem łączną wartość wynagrodzenia do kwot pieniężnych wypłaconych z tytułu zrealizowanej umowy.
W związku z powyższym, jeśli z należnego wykonawcy wynagrodzenia (w związku z realizacją umowy) zostały naliczone i potrącone kary umowne, należy podać kwotę po potrąceniu.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Czy art. 448 ustawy Pzp znajduje zastosowanie do umów ramowych i umów wykonawczych zawartych w wyniku udzielenia zamówień objętych umową ramową?
Zgodnie z art. 448 ustawy Pzp (źródło), zamawiający, w terminie 30 dni od wykonania umowy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2.
Przepis ten nie znajduje zastosowania do umów ramowych i umów wykonawczych zawartych w wyniku udzielenia zamówień objętych umową ramową. Powyższe podyktowane jest specyfiką i charakterem tych umów. Obowiązek, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, dotyczy wyłącznie umów zawartych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, natomiast nie dotyczy szczególnych instrumentów i procedur w zakresie zamówień, jakim jest umowa ramowa.
Nie ma zatem obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w przypadku umowy ramowej ani także umowy wykonawczej.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Jak zrozumieć i zapobiegać atakom cyberprzestępców?
Publiczne przetargi są kluczowym elementem demokratycznej infrastruktury gospodarczej. To sposób, w jaki wiele instytucji i agencji rządowych, lokalnych samorządów, czy też dużych organizacji prywatnych, nabywa towary i usługi. Jednak wraz z digitalizacją procesu przetargowego, cyberbezpieczeństwo stało się krytycznym czynnikiem do rozważenia.
Metody stosowane przez cyberprzestępców:
Phishing: Cyberprzestępcy często korzystają z techniki phishingu, polegającej na wysyłaniu fałszywych e-maili, które wyglądają jak autentyczne komunikaty od instytucji przeprowadzającej przetarg. Mogą one zawierać fałszywe linki do strony przetargowej lub załączniki z malware, które może zainfekować system ofiary.
Ataki typu Man-in-the-Middle: Przestępcy mogą próbować przechwycić i manipulować komunikacją między dwoma stronami. Mogą np. zmienić warunki przetargu lub wprowadzić fałszywe informacje.
Ransomware: Przetargi mogą stać się celem ataków ransomware, gdzie cyberprzestępcy szyfrują istotne dane i żądają okupu za ich odblokowanie. Może to sparaliżować cały proces przetargowy.
Jak można paść ofiarą cyberprzestępcy?
Podmioty uczestniczące w przetargach mogą paść ofiarą cyberprzestępcy na wiele sposobów, ale najczęściej wynika to z nieuwagi i braku świadomości. Może to obejmować kliknięcie na link lub załącznik w e-mailu phishingowym, ujawnienie poufnych informacji lub brak odpowiednich zabezpieczeń komputerowych. Czasem organizacje mogą być celowo atakowane przez przestępców, którzy chcą zakłócić przetarg lub uzyskać nieuczciwą przewagę.
WIĘCEJ dowiesz się w odcinku: Cyberbezpieczeństwo w PRZETARGACH. Zabezpiecz ZAMÓWIENIA publiczne! i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
Uświadamianie pracowników na temat zagrożeń cyberbezpieczeństwa i jak ich unikać, to kluczowy element ochrony przed atakami. Wszyscy uczestnicy procesu przetargowego powinni znać podstawowe techniki stosowane przez przestępców, takie jak phishing czy social engineering.
Korzystanie z bezpiecznych i szyfrowanych połączeń jest kluczowe, aby zminimalizować ryzyko przechwycenia danych. Zawsze należy szukać certyfikatów SSL na stronach i innych witrynach wymagających wymiany poufnych informacji.
Regularne aktualizacje oprogramowania, systemów operacyjnych i aplikacji zabezpieczających są niezbędne do ochrony przed nowymi zagrożeniami.
Wprowadzenie autoryzacji wieloetapowej (Multi-Factor Authentication – MFA) do systemów przetargowych może znacząco zwiększyć ich bezpieczeństwo. MFA wymaga od użytkownika podania co najmniej dwóch form uwierzytelnienia, co komplikuje proces przejęcia konta przez osoby niepowołane.
Zapewnienie, że pracownicy mają tylko te uprawnienia, które są im absolutnie niezbędne do wykonania swojej pracy, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wewnętrznego.
Ochrona przed Ransomware: Regularne tworzenie kopii zapasowych danych i używanie oprogramowania do ochrony przed ransomware może pomóc chronić przetargi przed tym typem ataku.
W przypadku wystąpienia incydentu związanego z cyberbezpieczeństwem, kluczowe jest szybkie i efektywne reagowanie. Dobrze przygotowany plan reagowania na incydenty powinien zawierać procedury oceny sytuacji, izolacji systemów, usunięcia zagrożeń, przywrócenia normalnej działalności oraz informowania o incydencie wszystkich zainteresowanych stron.
Cyberbezpieczeństwo w publicznych przetargach jest obszarem, który wymaga szczególnej uwagi i zasobów. W miarę jak procesy przetargowe stają się coraz bardziej cyfrowe, istotne jest, aby wszystkie strony zrozumiały potencjalne zagrożenia i podjęły kroki, aby się przed nimi zabezpieczyć. Cyberprzestępczość to realne i rosnące zagrożenie, które możemy jednak skutecznie zwalczać dzięki odpowiedniej edukacji, planowaniu i zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
WIĘCEJ wiedzy merytorycznej i praktycznych przykładów uzyskasz na POZAP – wyjątkowym Święcie Zamówień Publicznych w Poznaniu! KUP BILET i zarezerwuj miejsce dla siebie! Musisz tam być! Więcej informacji pod linkiem 👇
Czy istnieje obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony?
W przypadku umów zawieranych na czas nieoznaczony nie dochodzi do wykonania umowy rozumianego jako jej finalne zakończenie. Świadczenia objęte taką umową mają bowiem charakter powtarzalny, są wykonywane stale i nieprzerwanie, a termin zaprzestania ich realizacji nie jest określony przez strony tej umowy. W takiej sytuacji, gdy umowa w sprawie zamówienia publicznego jest wykonywana w sposób ciągły, nie istnieje z góry ustalony moment, w którym zamawiający może uznać taką umowę za wykonaną.
W związku z powyższym, kierując się celowościową wykładnią art. 448 ustawy Pzp (źródło), nakazującą uznawać, że obowiązek zamieszczenia ogłoszenia odnosi się do umów wykonanych, a więc finalnie zakończonych, uzasadniony jest wniosek, że w zakresie umów zawartych na czas nieoznaczony zamawiający nie jest zobligowany do zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) takiego ogłoszenia (chyba że dojdzie do odstąpienia od tej umowy lub jej wypowiedzenia).
Powyższe potwierdza treść załącznika nr 7 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2020 r., poz. 2439), który określając zakres informacji zawartych w ogłoszeniu o wykonaniu umowy, wskazuje na wymóg oznaczenia okresu, na jaki została zawarta przedmiotowa umowa oraz terminu jej wykonania wraz z informacją, czy umowę wykonano w pierwotnie określonym terminie. Wymienione okoliczności, jak zostało zaś podkreślone wyżej, są nie do wykazania w przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony, z wyjątkiem zakończenia tych umów następującego np. na skutek odstąpienia od nich lub ich wypowiedzenia.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
SPÓR o NALEŻYTE WYKONANIE UMOWY i należyte wynagrodzenie. Ogłoszenie o wykonaniu umowy
Czy należy zamieścić ogłoszenie o wykonaniu umowy jeżeli należyte wykonanie umowy i wysokość należnego wykonawcy wynagrodzenia z tytułu realizacji umowy jest przedmiotem sporu prowadzonego na drodze sądowej?
Określony w art. 448 ustawy Pzp (źródło) obowiązek publikacyjny dotyczy każdej umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, której realizacja została zakończona.
Mając na względzie zrealizowanie celu regulacji art. 448 ustawy Pzp (źródło) wystąpienie sporu między wykonawcą a zamawiającym dotyczącego prawidłowości jej wykonania (np. w zakresie prawidłowości wykonania umowy, a co za tym idzie ustalenia należnego wynagrodzenia i ewentualnego nałożenia kar umownych) i przeniesienie tego sporu na drogę sądową nie powinno wstrzymywać realizacji przez zamawiającego obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Od którego momentu należy liczyć 30-dniowy termin na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy w przypadku, gdy zamówienie podzielone jest na części?
Zgodnie z art. 448 ustawy Pzp (źródło), zamawiający, w terminie 30 dni od wykonania umowy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2, tj. na zasadach dotyczących zamieszczania ogłoszeń w BZP.
Przez wykonanie umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, należy rozumieć wykonanie przez wykonawcę umówionego świadczenia. Zasadne jest przyjęcie, że obowiązek zamieszczenia w BZP ogłoszenia o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, będzie się aktualizował od dnia sporządzenia protokołu odbioru lub uznania całej umowy za wykonaną.
Na potrzeby zrealizowania obowiązku przewidzianego w ww. przepisie umowę można uznać za wykonaną, gdy zrealizowany zostanie przedmiot świadczenia głównego. W przypadku, gdy zamówienie podzielone jest na części, umowę uznaje się za wykonaną z chwilą zakończenia realizacji ostatniej części umowy.
W powyższym kontekście należy wskazać, że funkcjonalność systemu e-zamówienia umożliwia zamawiającym opublikowanie kilku ogłoszeń o wykonaniu umowy – odrębnie dla każdej z części, ale tylko w sytuacji, gdy na każdą część zamówienia została zawarta oddzielna umowa w sprawie zamówienia publicznego. Jeżeli natomiast zamawiający zawarł jedną umowę na objęte przedmiotem zamówienia świadczenia (części zamówienia), wówczas publikuje jedno ogłoszenie o wykonaniu umowy (jedna umowa – jedno ogłoszenie).
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
ANALIZA potrzeb i wymagań – jak wpływa na SKUTECZNOŚĆ procesu zakupowego?
Odkryj kluczowe aspekty analizy potrzeb i wymagań w naszym najnowszym filmie na YouTube! Dowiesz się, czym dokładnie jest ta analiza i jak wpływa na skuteczność procesu zakupowego. Zaczynamy od podstaw: czym są potrzeby i wymagania, a następnie omawiamy, kiedy najlepiej przeprowadzać analizę. Przedstawiamy również narzędzia i techniki, które pozwolą Ci zbierać informacje z rynku. Odpowiadamy też na pytanie, kto powinien dokonywać analizy potrzeb i przedstawiamy zespół zakupowy w kontekście ProcurCompEU. Dzielimy się dobrymi praktykami, które poprawią skuteczność Twoich zakupów. Nie przegap tego cennego filmu! Zapraszamy!
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊
Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Spis treści: 00:00 Przywitanie i wstęp 00:44 Co to jest analiza potrzeb i wymagań? 02:06 Kiedy dokonuję analizy potrzeb i wymagań? 03:35 Narzędzia. Jak przeprowadzić analizę i pozyskać informacje z rynku? 06:44 Bezpieczeństwo zamawiającego – komunikowanie się z wykonawcami przed wszczęciem postępowania 08:35 Kto dokonuje analizy potrzeb? Czym jest zespół zakupowy w rozumieniu ProcurCompEU? 12:59 Dobre praktyki 14:26 Podsumowanie – pytanie – odpowiedź 15:55 Zakończenie
Czy dostawy ambulansów do podmiotów leczniczych odbywają się z naruszeniem prawa konkurencji?
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające, a pracownicy Urzędu, po uzyskaniu zgody sądu, przeprowadzili przeszukania w siedzibach kilku przedsiębiorców.
W kwietniu 2023 r. pracownicy UOKiK w asyście Policji przeprowadzili przeszukania w siedzibach czterech przedsiębiorców zajmujących się produkcją lub dystrybucją ambulansów.
Prowadzone czynności miały związek z postępowaniem wyjaśniającym, które wszczął Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Z informacji Urzędu wynika, że przedsiębiorcy uczestniczący w przetargach organizowanych m.in. przez stacje pogotowia ratunkowego i szpitale mogli zawrzeć antykonkurencyjne porozumienie, które trwało od 2014 roku. Analizujemy zebrany materiał dowodowy, który wskazuje, że w porozumienie była zaangażowana większa liczba przedsiębiorców.
Podejrzewamy zawarcie zmowy przetargowej, dlatego wszcząłem postępowanie wyjaśniające i zleciłem przeszukania, które odbyły się za zgodą sądu. Analizujemy obecnie zebrany materiał dowodowy. Przetargi na zakup ambulansów są organizowane regularnie przez setki krajowych podmiotów leczniczych, a ich przedmiotem są dostawy pojazdów kluczowych dla realizacji wielu świadczeń zdrowotnych. Dlatego też możemy mieć do czynienia z naruszeniem prawa konkurencji na rynku, który jest istotny dla właściwego działania systemu opieki zdrowotnej.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia, wówczas Prezes Urzędu rozpocznie postępowanie antymonopolowe i postawi zarzuty konkretnym podmiotom. Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.
Zmowy przetargowe powodują nieefektywne wydawanie pieniędzy przez poszkodowane instytucje publiczne i straty w budżecie państwa, co może być odczuwalne dla nas wszystkich. Dlatego apeluję do osób, które posiadają wiedzę o fakcie zawarcia zmowy, o kontakt z UOKiK w ramach naszego programu pozyskiwania informacji od sygnalistów. Gwarantujemy pełną anonimowość.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Chcesz poinformować UOKiK o praktykach ograniczających konkurencję? Wejdź na stronę (KLIKNIJ) i skorzystaj z prostego formularza. Zastosowany system zapewnia całkowitą anonimowość, także wobec Urzędu.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa Tel.: 22 55 60 430 E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl Twitter: @UOKiKgovPL
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉