Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 36

WADA postępowania a UNIEWAŻNIENIE postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 

Zgodnie z art. 255 pkt 6 Pzp (źródło) zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Przesłanka ta dla części zamawiających stanowi wygodne narzędzie do unieważnienia postępowania uznając zazwyczaj nieistotne błędy w dokumentacji postępowania jako wadę postępowania niemożliwą do usunięcia.

Jak wskazuje wykładnia językowa, w ślad za Słownikiem Języka Polskiego PWN, wada to: brak, uszkodzenie obniżające wartość jakiegoś przedmiotu, systemu, a także w zaznaczeniu jako mankament, defekt, skaza. 

Bezsprzecznie, wady ujawnione w dokumentacji postępowania po jej upublicznieniu na stronie internetowej prowadzonego postępowania podlegają korekcie przez zamawiającego, jeżeli dostrzega nieprawidłowości w dokumentacji postępowania lub jeżeli zostaną one wskazane przez wykonawców składających wnioski do zamawiającego celem wyjaśnienia treści specyfikacji warunków zamówienia.

Do upływu wyznaczonego terminu składania ofert nieprawidłowe, sprzeczne wzajemnie lub nieprecyzyjne zapisy SWZ podlegają korekcie. Co do zasady w większości przypadków wady te podlegają usunięciu, natomiast w przypadku, gdy wada postępowania jest istotna, zamawiający może skorzystać z przesłanki unieważnienia postępowania, o której mowa w art.256 Pzp (źródło) lecz dotyczy to okoliczności, gdy:

  • w postępowaniu nie upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
  • lub termin składania ofert.   

Pamiętaj, że terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Wskazane w niniejszym artykule orzecznictwo definiuje pojęcie wady w rozumieniu prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także jej istotność w rozumieniu wykładni przepisu art.255 pkt.5 ustawy Pzp (źródło). 

Tak więc wada niemożliwa do usunięcia to każde naruszenie przepisów ustawy Pzp, którego skutków nie można usunąć przy zastosowaniu procedur z nich wynikających, a jej usunięcie może nastąpić w dowolny sposób, byleby nie był on sprzeczny z ustawą Pzp, a przede wszystkim nie prowadził do wypaczenia wyniku postępowania. A zatem, wystąpienie wady musi odnieść realny wpływ na wynik danego postępowania, w tym także na wybór najkorzystniejszej oferty.

Przesłanki unieważnienia postępowania

Na przesłankę art.255 pkt 6 Pzp składają się dwie okoliczności, których łączne spełnienie warunkuje skuteczne unieważnienie postępowania:

  • konieczne jest wystąpienie tak istotnej wady postępowania, by była ona niemożliwa do usunięcia,
  • wada postępowania, która ma być podstawą jego unieważnienia, musi mieć więc charakter nieusuwalny i równocześnie powodujący, że umowa zawarta w wyniku takiego postępowania będzie, wskutek istnienia tej wady, względnie nieważna – będzie podlegać unieważnieniu (Wyrok KIO z 8 października 2021 r. KIO 2741/21)

Natomiast w wyroku z 11 kwietnia 2013 r. KIO 741/13 Izba wskazała, że w odniesieniu do unieważnienia postępowania, po pierwsze musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy regulujących udzielenie zamówienia (wada postępowania). Po drugie, wada ta ma skutkować niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy.

A zatem nie może być to jakakolwiek wada, którą obarczone jest postępowanie, ale wada powodująca niemożliwość zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy. Po trzecie wada ta musi być niemożliwa do usunięcia. Tym samym, jak wskazuje orzecznictwo, wada postępowania musi być realna, bezwzględnie nieusuwalna i negatywnie rzutująca na ważność umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nie ma więc podstaw, aby rozciągać zastosowanie wskazanych przepisów na wszelkie okoliczności, obejmujące jakiekolwiek błędy zamawiających.


ZOBACZ, jak publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇


Uzasadnienie unieważnienia postępowania

Zamawiający, aby właściwie uzasadnić unieważnienie postępowania, zwłaszcza przy powołaniu się na art. 255 pkt 6 Pzp, winien wykazać, że postępowanie nie może wrócić na prawidłowy tor i żadne przewidziane przez ustawę czynności nie mogą doprowadzić do sanacji zauważonych przez jednostkę zamawiającą nieprawidłowości.

Zasadą jest bowiem, że wszczęte postępowanie ma doprowadzić do wyłonienia najkorzystniejszej oferty, a nie zakończyć się unieważnieniem.

Jeżeli wada postępowania jest usuwalna, konieczne jest jej usunięcie, a nie unieważnienie całego postępowania. Nie stanowią podstawy do unieważnienia postępowania wady mające marginalne znaczenie i pozostające bez wpływu na możliwość zarówno wyłonienia najkorzystniejszej oferty, jak i zawarcia niepodlegającej unieważnieniu z tego powodu umowy w sprawie zamówienia publicznego. (Wyrok KIO z 22 września 2017 r. KIO 1893/17)

Wada postępowania, o której mowa w art.255 pkt 6 Pzp, może polegać na nieprawidłowym, niepełnym, czy nie dość jednoznacznym opisie przedmiotu zamówienia. Nie może być to jednak jakakolwiek wada, lecz wyłącznie taka, która nie pozwala na zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Art.16 Pzp

Błąd dokumentacji postępowania może być wadą o takim charakterze, jeżeli zniekształca wynik postępowania i nie jest możliwy do usunięcia w drodze racjonalnej i dokonanej z poszanowaniem zasad wynikających z art.16 Pzp wykładni danych postanowień SWZ. Po upływie terminu składania ofert nie można bowiem zmieniać, poprawiać ani uzupełniać SWZ.

Jednakże z powyższego wynika, że sam fakt braku dostatecznej precyzji opisu wymagań zamawiającego nie stanowi wystarczającej podstawy do unieważnienia postępowania na podstawie art.255 pkt 6 Pzp. Wada dokumentacji, która może mieć jedynie hipotetyczny, teoretyczny wpływ na wynik postępowania, nie uzasadnia unieważnienia postępowania. (Wyrok KIO z 22 września 2021 r. KIO 2297/21)

W postępowaniach, w których zamawiający określił termin realizacji zamówienia datą kalendarzową, nie zaś liczbą dni, tygodni, miesięcy lub lat, co reguluje art.433 pkt 1 Pzp, wydłużająca się procedura przetargowa między innymi z powodu wniesienia środków ochrony prawnej może doprowadzić do okoliczności, w której jeszcze przed zakończeniem postępowania upłynie uprzednio wskazany w SWZ termin realizacji zamówienia. Jak wskazuje KIO w wyroku z 8 marca 2018 r. (KIO 267/18), upływ terminów pierwotnie przewidzianych dla realizacji jakiegoś zadania nie może stanowić podstawy do unieważnienia postępowania. Nie jest to także wada postępowania, która prowadziłaby do nieważności przyszłej umowy. 

W doktrynie i orzecznictwie niejednokrotnie wyrażano stanowisko, że upływ terminu określonego datą dzienną przewidzianego dla realizacji przedmiotu zamówienia nie stanowi wady postępowania


Pamiętaj, że terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Cechy wady postępowania

Jedną z podstawowych cech wady postępowania, przesądzającej o konieczności jego unieważnienia, jest brak możliwości jej usunięcia. Jak podkreśla Izba, wada taka może wynikać zarówno z nieprawidłowych działań, jak i z zaniechań zamawiającego (Wyrok KIO z 2 sierpnia 2021 r. KIO 1905/21).

Dokonując analizy orzecznictwa KIO możemy zdefiniować katalog sytuacji wpisujących się w podstawę do unieważnienia postępowania na podstawie omawianego art. 255 pkt 6 Pzp

– wadliwe opisanie warunków udziału w postępowaniu (KIO 76/18, KIO 605/20),

– określenie przez zamawiającego różnych terminów związania ofertą (KIO 1209/18),

– naruszenie zasady jawności otwarcia ofert poprzez nieotwarcie jednej z nich (KIO 574/20),

– brak możliwości złożenia oferty przez wykonawcę z powodu wadliwie działającego systemu wykorzystywanego przez zamawiającego do złożenia oferty (KIO 15/20),

– żądanie złożenia przedmiotowych środków dowodowych nie wraz z ofertą lecz na wezwanie zamawiającego (KIO 1936/21),

– opisanie przez zamawiającego przedmiotu zamówienia w taki sposób, że wymagań zawartych w opisie przedmiotu zamówienia nie spełniał żaden produkt równoważny (KIO 1869/17),

– brak możliwości dokonania jednoznacznej oceny ofert pod kątem spełniania wymagań określonych w specyfikacji w zakresie zaoferowania przedmiotu zamówienia i oceny kryterium (KIO 268/20)

Art. 457 ust.1 Pzp

Omawiana przesłanka unieważnienia postępowania związana jest nierozerwalnie z art. 457 ust.1 Pzp. Zamawiający unieważnienia postępowania z powodu obarczenia go niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Tym samym umowa o zamówienie publiczne podlega unieważnieniu na podstawie art. 457 ust.1 Pzp, gdy z naruszeniem ustawy zamawiający udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie, lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert. 


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz pod linkiem 👇


Art. 255 pkt 6 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Chodzi o takie uchybienia proceduralne, które są nieusuwalne, a więc nie mogą być skorygowane przez Zamawiającego w toku postępowania poprzez unieważnienie lub powtórzenie czynności. Ustalenie, czy w danym postępowaniu wystąpiła wada uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, powinno być dokonywane przez odniesienie danego naruszenia przepisów ustawy Pzp do przyczyn, z powodu których zawarta umowa podlega unieważnieniu, określonych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp

Konieczność unieważnienia postępowania – art. 255 Pzp

W art.255 Pzp wymienione zostały wszystkie przypadki naruszenia ustawy powodujące konieczność unieważnienia postępowania. Oznacza to, że wystąpienie innych wad w postępowaniu nie może być podstawą do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. W tym stanie faktycznym nie wystąpiła żadna z okoliczności stanowiących podstawę unieważnienia postępowania określonych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp.

Fakt unieważnienia postępowania co do zasady dla uczestników postępowania może stanowić podstawę do skorzystania ze środków ochrony prawnej. Szczególnie gdy zamawiający nie przedstawia argumentacji wskazującej na wypełnienie się wszystkich przesłanek określonych w art. 255 pkt 6 Pzp, który zostaje wskazany, jako podstawa prawna unieważnienia postępowania. 

Wykonawcy nie mogą być stawiani w sytuacji, że mają się domyślać przyczyn, dla których zamawiający dokonał czynności unieważnienia postępowania. Te, zarówno w aspekcie prawnym, jak i faktycznym, powinny być jasno przedstawione w informacji o unieważnieniu postępowania. Służą one bowiem umożliwieniu zweryfikowania prawidłowości takiej czynności. W konsekwencji oznacza to, że podnoszenie przez Zamawiającego dopiero w postępowaniu odwoławczym nowych okoliczności wskazujących jego zdaniem na zaistnienie podstawy unieważnienia postępowania należy uznać za spóźnione (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej KIO 143/22).


Wnosisz odwołanie lub wniesiono odwołanie do KIO i potrzebujesz pomocy? Sprawdź, co nasi eksperci mogą dla Ciebie zrobić! Poznaj ich ofertę reprezentacji w KIO i umów się na rozmowę! 👇


Umowa może podlegać unieważnieniu

Ustalenie, czy w danym postępowaniu wystąpiła wada uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, powinno być dokonywane przede wszystkim poprzez odniesienie określonego naruszenia przepisów Pzp do przyczyn, z powodu których zawarta umowa podlega unieważnieniu, określonych w art. 457 ust. 1 Pzp

Wady te stanowią konsekwencję znaczących uchybień w stosowaniu przepisów odnoszących się do prowadzenia postępowania, spowodowanych przez Zamawiającego. Dostrzec należy, że do zastosowania tego przepisu wystarczające jest ustalenie, że umowa może podlegać unieważnieniu (tzw. nieważność względna umowy). Nie jest wymagane ustalenie, że umowa będzie bezwzględnie nieważna, tj. od momentu jej zawarcia, ale należy brać pod uwagę również przypadki zawarcia umowy obarczonej nieważnością bezwzględną, np. z przyczyn określonych w art. 58 KC (źródło). 

Na co może liczyć wykonawca?

Nie możemy zapominać także o potencjalności roszczeń uczestników postępowania. Zgodnie z art. 261 Pzp w przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, wykonawcom, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, przysługuje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w tym postępowaniu, w szczególności kosztów przygotowania oferty.

Bez względu na przyjętą przez zamawiającego przesłankę unieważnienia postępowania wskazaną w art.255 Pzp, zamawiający może samodzielnie podjąć działania korygujące w przypadku uznania, iż unieważnienie jako czynność zamawiającego jest obarczone wadą. 

Zamawiający może samodzielnie unieważnić każdą czynność w postępowaniu, dokonaną z naruszeniem przepisu ustawy Pzp, a nie wyłącznie w wyniku orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej. Takie stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (wyrok z dnia 21 listopada 2013 r., KIO 2591/13; KIO 2593/13 oraz z dnia 29 lipca 2013 r., KIO 1718/13).  

Zawarcie umowy, a unieważnienie postępowania

Jedynym ograniczeniem dla unieważnienia czynności w postępowaniu dokonanej z naruszeniem przepisów ustawy Pzp jest fakt udzielenia zamówienia (zawarcia umowy). W wyroku z dnia 28 grudnia 2010 r., KIO 2685/10, KIO 2686/10 Krajowa Izba Odwoławcza uznała prawo zamawiającego do samodzielnego unieważnienia pierwotnie podjętej czynności, choćby taki obowiązek nie wynikał z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej albo sądu powszechnego, a termin na skorzystanie ze środków ochrony prawnej upłynął.

Zatem, skoro możliwe jest unieważnienie unieważnienia postępowania w wyniku orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej (wyroki z dnia 4 października 2019 r., KIO 1850/19, z dnia 22 stycznia 2019 r., KIO 2608/18, z dnia 26 kwietnia 2017 r., KIO 683/17, z dnia 30 maja 2013 r., KIO 798/16, z dnia 22 lipca 2015 r., KIO 1500/15, z 22.01.2015 r., KIO 2832/14, z dnia 16 lipca 2013 r., KIO 1578/13, z dnia 28 grudnia 2010 r., KIO 2685/10, KIO 2686/10) możliwe jest unieważnienie czynności unieważnienia postępowania przez Zamawiającego.


WIĘCEJ o unieważnieniu postępowania dowiesz się ze szkoleń na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych – przetargOS! 👇


W przypadku dokonania czynności powtórzonych w wyniku orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, która może zobowiązać zamawiającego do ponownego badania i oceny ofert, komisja przetargowa dokonuje czynności powtórzone, których zakres także powinien być w treści protokołu. Czynności powtórzone mogą być także wiązane z decyzją własną zamawiającego w wyniku powzięcia informacji o wadliwości wyboru oferty najkorzystniejszej lub nieuprawnionego odrzucenia oferty lub jego unieważnienia.

Zachodzi w praktyce pytanie, czy komisja przetargowa, wykonująca czynności powtórzone, będzie tym samym w składzie zespołem, który dokonywał pierwotnie czynności w prowadzonym postępowaniu? W takiej sytuacji możliwe jest powołanie nowego składu komisji przetargowej do wykonania czynności powtórzonych lub wykonanie ich przez komisje w pierwotnym składzie. Zależne to będzie wyłącznie od decyzji kierownika zmawiającego. 

Wyrok z dnia 22 lipca 2015 r., KIO 1462/15

W wyroku z dnia 22 lipca 2015 r., KIO 1462/15 Krajowa Izba Odwoławcza zwróciła uwagę, że:

Do czasu zawarcia umowy zamawiający może w ramach prowadzonego postępowania przeprowadzać czynności, dokonywać unieważnień czynności, powtarzać czynności nawet w wielu przypadkach nie informując o tym wykonawców.

Wyrok z dnia 22 lipca 2015 r., KIO 1462/15

Zamawiający jest zatem obowiązany unieważnić każdą dokonaną czynność (unieważnić wybór oferty, wykluczenie z postępowania wykonawcy, odrzucenie oferty, a także unieważnić czynność unieważnienia postępowania), jeżeli dokonanie określonej czynności nastąpiło z naruszeniem przepisu Pzp, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania.

Zamawiający ma możliwość kontrolowania swoich czynności: może wycofać się z podjętej decyzji i powtórzyć daną czynność. Korygowanie własnych błędów przez zamawiającego ma duże znaczenie dla procedury, zwłaszcza w postępowaniach o wartości poniżej progów unijnych, gdzie możliwość wnoszenia odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej jest ograniczona do kilku tylko przypadków. Mechanizm kontrolowania procedury przez zamawiającego i w konsekwencji naprawianie popełnionych błędów należy rozpatrywać w kategorii obowiązków, a nie uprawnień zamawiającego.

W wyroku z dnia 23 września 2010 r., KIO 1939/10, Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że zamawiający ma każdorazowo prawo do samoistnego podjęcia decyzji o powtórzenia dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie.

Krajowa Izba Odwoławcza nie podzieliła poglądu Odwołującego w tym zakresie, iż niedopuszczalne jest podejmowanie ponownie czynności, które nie były przedmiotem postępowania odwoławczego oraz których legalność nie podlegała kwestionowaniu. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść do sytuacji, iż pomimo wiedzy zamawiającego o dokonaniu czynności z naruszeniem prawa zamawiający utrzymałby je w mocy pomimo ich oczywistej wadliwości.

Czynności nowe lub powtórzone realizowane przez komisję przetargową w wyniku rozstrzygnięcia środków ochrony prawnej lub jako efekt decyzji własnej zamawiającego powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w treści protokołu postępowania

Podsumowanie

Tak więc, nie jest możliwe skorzystanie z instytucji unieważnienia postępowania w celu usunięcia nieścisłości czy wątpliwości, które wynikły w toku postępowania – nawet jeśli unieważnienie postępowania wydaje się zamawiającemu opcją najszybszą lub pozornie najprostszą. Unieważnienie postępowania powinno więc stanowić wyjątek (Wyrok KIO z 13 lipca 2021 KIO1241/21).  

Tym samym naruszeniem dyscypliny finansów publicznych, o czym mowa w art. 17 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych, określających przesłanki upoważniające do unieważnienia tego postępowania lub konkursu.


Dowiedz się WIĘCEJ! Obejrzyj odcinek UNIEWAŻNIENIE a brak środków. Co może zrobić zamawiający? SPRAWDŹ na naszym kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Kiedy oferta jest złożona PO CZASIE?

W czasach przed elektronizacją sprawdzaliśmy na zegarze, kiedy kurier przyniósł nam ofertę. Być może zdarzyło się, że na zegarku nadal widoczna była godzina 10:00 – mimo, że trwała ona już od 59 sekund. Data złożenia oferty mogła być zatem wpisana jako 10:00.

Wtem pojawia się elektronizacja i wymóg elektronicznego składania ofert w postępowaniach. 

Obecnie każda sekunda ma znaczenie, a sprawdzenie czasu złożenia oferty co do setnej sekundy nie jest problemem dla dostępnych systemów informatycznych


Aktualizacja 14.03.2023

Kolejny wyrok KIO w sprawie liczenia terminu, potwierdzający sposób liczenia upływu terminu.

Dokumenty określone wezwaniem powinny zostać uzupełnione do godziny 12.00. Zarówno przepisy kodeksu cywilnego (wskazywany art. 111 – 114), a także art. 8 ustawy Pzp w tej sprawie nie pozwalają, zdaniem Izby, na taką interpretację w myśl której następuje wydłużenie spornego terminu ponad godzinę 12, jak twierdził Zamawiający o 59 sekund a nawet całą minutę. W tym przypadku mamy do czynienia z terminem z precyzyjną datą końcową, do której powinna być dokonana czynność. W tym stanie rzeczy pełnomocnictwo zostało złożone po wyznaczonym terminie, a mianowicie po godzinie 12.00

KIO 3455/Wyrok KIO 2284/22 z dnia 14 września 2022 r

Jak odbywa się to w postępowaniach prowadzonych elektronicznie? Dla przykładu termin składania ofert w danym postępowaniu został wyznaczony na godzinę 10:00. Złożenie oferty zostało oznaczone przez system na godzinę 10:00:55, czyli na czas po zakończeniu przyjmowania ofert w postępowaniu. System przyjmuje i oznacza jako prawidłowo przesłane wszystkie oferty złożone do godziny 9:59:59. Po wybiciu dokładnego czasu kończy przyjmowanie ofert i powinien zakwalifikować je jako złożone po czasie

Potwierdzeniem może być dodatkowo wyrok Krajowej Izby Odwoławczej Sygn. akt KIO 3455/20. Znajduje się w nim uzasadnienie:

Prezentowany przez Odwołującego pogląd, jakoby pełna godzina kończyła się 59 sekund później, jest oczywiście nieuzasadniony z punktu widzenia elementarnej wiedzy i podstawowych zasad logiki, nie mówiąc o doświadczeniu życiowym. Wbrew temu, co zdaje się sugerować Odwołujący, po wybiciu pełnej godziny biegną sekundy pierwszej minuty następnej godziny i po 60 sekundach ta pierwsza minuta się kończy, a nie zaczyna.

KIO 3455/20

To zagadnienie doskonale tłumaczy również Justyna Jaworska-Pietraszko w materiale dostępnym na naszym kanale TikTok 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Termin na ZWROT WADIUM w przypadku UNIEWAŻNIENIA postępowania

Jaki jest termin na zwrot wadium przy unieważnieniu postępowania?

Wasze pytanie: Art. 98 (źródło) stanowi, że zamawiający zwraca wadium w terminie 7 dni. Przy unieważnieniu postępowania wadium zwraca się po terminie na wniesienie odwołania (5 dni), czyli na zwrot wadium zostaje mi tylko dwa dni? Czy 7 dni należy liczyć od upływu terminu na wniesienie odwołania?

Nasza odpowiedź: Na przykładzie postępowania krajowego: po podjęciu decyzji o unieważnieniu postępowania zamawiający najpierw zawiadamia o tym równocześnie wszystkich wykonawców, a następnie musi upłynąć odpowiednio 5 dni (gdy informacja o unieważnieniu postępowania została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej) lub 10 dni (gdy informacja o unieważnieniu postępowania została przekazana w inny sposób) przysługujących na wniesienie odwołania (art. 515 ust. 1 pkt 1 Pzp (źródło)). 

Pamiętaj, że terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇

Dopiero gdy w tym terminie nie wpłynie odwołanie, zamawiający niezwłocznie (nie później niż w terminie 7 dni) zwraca wadium. Jeżeli zaś w terminie odpowiednio 5 lub 10 dni przysługujących na wniesienie odwołania zostanie wniesione odwołanie od czynności unieważnienia postępowania, zamawiający zwraca niezwłocznie wadium, gdy to odwołanie zostało rozstrzygnięte. 

Chodzi oczywiście o takie rozstrzygnięcie odwołania, które nie podważa czynności unieważnienia postępowania.


Pamiętaj, że wysokość wadium szybko i bezpłatnie obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy można stosować KRYTERIUM OCENY 100% CENA?

Wasze pytanie: Czy w postępowaniu w trybie podstawowym na usługę najmu sprzętu geodezyjnego mamy obowiązek zgodnie z art.246 zastosować kryterium ceny o wadze nieprzekraczającej 60% czy przy szczegółowym opisie wynajmowanego sprzętu możemy zastosować kryterium ceny 100%?

Nasza odpowiedź:

Ustawa nie definiuje wymogu stosowania zakazu stosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60% czy możliwości odstąpienia od tego wymogu w odniesieniu do konkretnego rodzaju przedmiotu zamówienia (np. wskazanych kategorii dostaw, usług lub robót budowlanych). 

Ustawa przewiduje możliwość odstąpienia od tego zakazu, jeżeli zamawiający (jednostka sektora finansów publicznych lub państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub związki tych podmiotów), opisując przedmiot zamówienia, określa wymagania jakościowe, które odnoszą się do co najmniej głównych elementów tego opisu. 

Tak więc należy sprecyzować, poprzez wskazanie konkretnych cech, parametrów, wyznaczników – precyzyjnie i jednoznacznie, określony poziom jakości zamówienia wyznaczony przez zamawiającego, w sposób bezwzględny i weryfikowany metodą nie budząca wątpliwości, aby móc odstąpić od wskazanego nakazu wynikającego z art. 246 ustawy (źródło).

A zatem, aby móc zastosować kryterium ceny o wadze 100% należy ustalić szczegółowe wymagania dotyczące realizacji usługi na określonym poziomie jakościowym, bez jakichkolwiek wątpliwości co do wymagań zamawiającego w tym zakresie. Wymagania jakościowe powinny określać standardy wykonania usługi w taki sposób, aby każdy wykonawca miał ten sam punkt odniesienia do wyceny oferty.

Komentarz UZP:

„A zatem zamawiającym publicznym wolno jest zawsze oprzeć wybór najkorzystniejszej oferty na kryterium kosztu bez względu na wagę, jaka będzie przypisana temu kryterium. Ograniczenie w zakresie stosowania kryterium ceny nie będzie jednak miało zastosowania w sytuacjach, gdy zamawiający określi w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.”  

A jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda proces publikacji przetargu na platformazakupowa.pl, obejrzyj odcinek na naszym kanale YouTube PRZETARGowa! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zobacz, jak ZAMÓWIENIA PUBLICZNE podniosły jakość Szpitala Wojskowego w Wałczu | PRZETARGowa

Zobacz, jak ZAMÓWIENIA PUBLICZNE podniosły jakość Szpitala Wojskowego w Wałczu | PRZETARGowa

W dzisiejszym odcinku chcemy Wam pokazać, jak zamówienia publiczne podniosły jakość szpitala wojskowego w Wałczu!

Przedstawiamy historię 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu i jego przemianę, dzięki wprowadzeniu skutecznego systemu zamówień publicznych, jakim jest Platforma Zakupowa.

Zaczynamy od prezentacji Pauliny, która odpowiada w szpitalu za zamówienia publiczne (medyczne). Następnie przedstawimy charakterystykę zamówień związanych ze służbą zdrowia oraz fakt, że szpital wojskowy, mimo że jest placówką wojskową, służy również mieszkańcom okolicy. Wspominamy również o akredytacji szpitala i prezentujemy blok operacyjny i zakres zabiegów.

Ważnym elementem wprowadzonym w szpitalu jest certyfikat „Szpital bez bólu”, który zwiększa komfort pacjentów podczas hospitalizacji.

W kolejnych fragmentach filmu przedstawiamy aspekty pracy pielęgniarki oraz współpracy międzydziałowej, w zakresie zamówień publicznych, a także odbiory dużych inwestycji i ich znaczenie dla szpitala wojskowego. Następnie podajemy szczegóły inwestycji oddziału chorób wewnętrznych.

Obejrzyj film i przekonaj się, jak szpital wojskowy w Wałczu podniósł poziom jakości usług medycznych oraz zwiększył komfort pacjentów, dzięki wprowadzeniu skutecznego systemu zamówień publicznych, jakim jest Platforma Zakupowa!

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do lepszego poznania zalet Platformy Zakupowej! 😊


Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
0:00 Zobacz jak ZAMÓWIENIA PUBLICZNE podniosły jakość szpitala wojskowego w Wałczu
1:31 Historia Pauliny, która odpowiada w szpitalu za zamówienia publiczne (medyczne)
2:11 Szpital wojskowy, ale służy również mieszkańcom
2:52 Charakterystyka zamówień związanych ze służbą zdrowia
4:28 Akredytacja szpitala
5:07 Blok operacyjny i zakres zabiegów
6:28 Certyfikat „Szpital bez bólu”
7:33 Praca pielęgniarki
9:49 Zamówienia publiczne to również współpraca międzydziałowa – jak szpital sobie z tym radzi?
11:03 Odbiory dużych inwestycji i dlaczego były tak istotne dla szpitala wojskowego?
12:35 Opis inwestycji oddziału chorób wewnętrznych
14:37 Jak Platforma Zakupowa podniosła sprawność przy specyficznych zamówieniach medycznych?
16:15 Zalety Platformy Zakupowej
17:13 Seria „Nasi Klienci” pozwala unaocznić postępowania przetargowe.


#opennexus #zamówieniapubliczne #platformazakupowa #szpital


Zobacz odcinek Zobacz jak ZAMÓWIENIA PUBLICZNE podniosły jakość Szpitala Wojskowego w Wałczu | PRZETARGowa i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zobaczcie DOBRE PRAKTYKI ZAKUPOWE Szpitala Wojskowego w Wałczu!

Zobacz jak ZAMÓWIENIA PUBLICZNE podniosły jakość Szpitala Wojskowego w Wałczu | PRZETARGowa

Zapraszamy Was do obejrzenia kolejnego odcinka z serii Nasi Klienci – historie Zamawiających.

Tym razem pojechaliśmy z kamerą do Wałcza, gdzie na żywo mogliśmy zobaczyć inwestycje, które Szpital Wojskowy mógł wprowadzić, dzięki dobrym praktykom zakupowym.

Obejrzyj nasz nowy odcinek na kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Błędy w JEDZ niepowodujące ODRZUCENIA oferty

Jakie błędy skutkują koniecznością wezwania do uzupełnienia JEDZ?

Zamawiający w oświadczeniu JEDZ stwierdził braki lub błędy, m.in. w braku określenia numeru postępowania, źródła pobrania dokumentów w ogólnodostępnych bezpłatnych baz i wezwał wykonawcę do uzupełnienia oświadczenia. Wykonawca dokumentu nie uzupełnił, a w konsekwencji jego oferta została odrzucona. 

Do analogicznej sytuacji Izba odniosła się w wyroku z dnia 21 października 2021 r., sygn. akt KIO 2934/21:

Odnosząc się zaś do braku odpowiedzi Odwołującego na wezwanie Zamawiającego do uzupełnienia dokumentu JEDZ. Izba wskazuje, że niewątpliwie obowiązkiem Odwołującego było udzielenie odpowiedzi na pismo Zamawiającego. Bezsporne jest również w sprawie, że wykonawca nie udzielił odpowiedzi w wymaganym terminie. Składając jednakże odwołanie od czynności odrzucenia jego oferty, wykazał wolę uczestnictwa w postępowaniu i realizacji zamówienia dla Zamawiającego. Izba zaznacza, że podstawą odrzucenia oferty Odwołującego wskazaną przez Zamawiającego był art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp. Przepis ten stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń. 

Wyrok z dnia 21 października 2021 r., sygn. akt KIO 2934/21

Dla ustalenia zasadności odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp znaczenie ma ocena, czy faktycznie złożone przez niego oświadczenie w formie JEDZ-a obarczone jest błędami, czy brakami, które powodują, że dokument ten nie może zostać zakwalifikowany jako dowód potwierdzający spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia, tymczasowo zastępujący podmiotowe środki dowodowe (patrz art. 125 ust. 3 ustawy Pzp (źródło)). 

Z treści decyzji Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego wynika, że Zamawiający nie dokonał oceny charakteru, rodzaju i skutków stwierdzonych przez siebie braków złożonego JEDZ-a z punktu widzenia wskazanych w ustawie Pzp celów złożenia tego dokumentu.

Nie stwierdził, że uchybienia w złożonych przez Odwołującego dokumentach skutkują niemożnością potwierdzenia przez wykonawcę braku podstaw wykluczenia z postępowania czy spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem Izby, uchybienie Odwołującego niewątpliwie miało miejsce, zarówno w zakresie formalnych błędów w dokumencie JEDZ jak i braku odpowiedzi na pismo Zamawiającego, jednakże skutki takich uchybień nie kwalifikują się jako podstawa do odrzucenia oferty Odwołującego w postępowaniu. 

W dokumentach złożonych przez Odwołującego tj. ofercie, oświadczeniach i dokumencie JEDZ znalazły się wszystkie informacje wymagane w treści JEDZ-a (wskazanie części zamówienia, której dotyczy oferty oraz informacja, w jaki sposób można pobrać KRS z bezpłatnej bazy danych). Dokumenty te winny być czytane przez Zamawiającego łącznie jako jedno oświadczenie woli wykonawcy w procesie ubiegania się o udzielenie zamówienia. Odrzucenie oferty Odwołującego wyłącznie na podstawie pojedynczych oświadczeń czy uchybień wykonawcy, bez analizy ich wpływu na spełnienie wymogów merytorycznych postawionych przez Zamawiającego w postępowaniu, jest, zdaniem Izby, sankcją nieproporcjonalną i nadmierną

W konsekwencji zdaniem Izby, odrzucenie oferty Odwołującego było nieprawidłowe. Złożone przez wykonawcę dokumenty w postępowaniu dają Zamawiającemu podstawę do oceny oferty Odwołującego w świetle wymagań wskazanych w SWZ.


Więcej wiedzy uzyskasz na naszych BEZPŁATNYCH WYDARZENIACH! Możesz tam również zadać pytania. Zapraszamy! ZAPISY poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

SZACOWANIE wartości zamówienia w PRAKTYCE

Jak zdobyć tanią ofertę?

Planowanie w zamówieniach publicznych to proces obowiązkowy, który ma na celu zapewnienie przejrzystości, uczciwości i efektywności wydatków publicznych. Jest to szczególnie ważne, ponieważ zamówienia publiczne stanowią istotną część budżetu państwa i są realizowane za pieniądze podatników. Dlatego też, aby zapewnić rzetelne i uczciwe przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, konieczne jest odpowiednie planowanie.

Planowanie w zamówieniach publicznych obejmuje szereg działań, które mają na celu zapewnienie prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia. Wśród tych działań warto wymienić:

  1. Określenie potrzeb: Pierwszym krokiem w planowaniu zamówienia publicznego jest dokładne określenie potrzeb zamawiającego. To z kolei pozwala na określenie rodzaju zamówienia, jakie ma być udzielone (np. dostawy, usługi, roboty budowlane itp.) oraz na określenie szczegółowych wymagań, jakie muszą spełniać oferty.
  2. Przygotowanie dokumentacji: Kolejnym etapem jest przygotowanie dokumentacji zamówienia, tj. szczegółowych opisów i specyfikacji, które określają wymagania wobec oferentów. Dokumentacja ta jest niezbędna do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia i powinna być przygotowana zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Wybór metody udzielenia zamówienia: Po określeniu potrzeb i przygotowaniu dokumentacji, należy wybrać odpowiednią metodę udzielenia zamówienia. W Polsce obowiązują następujące metody

Czyj to jest interes?

Wykonawca chce sprzedawać / budować / przewozić / naprawiać. To jest sedno jego działalności. Zamawiający musi szacować, ma taki ustawowy obowiązek. Kto zatem ma “interes” w szacowaniu wartości zamówienia?

Zamawiający oczywiście ustawowy obowiązek. Wykonawca ŻADEN. Dla wykonawcy przygotowanie wyceny do szacowania to strata. Strata czasu, nic nie mam z tego, że oszacował i co gorsza, strata wynikająca z przekazania kwoty przed wszczęciem postępowania. Podstawowa obawa wykonawcy- “po co mam odpowiadać na szacowanie skoro nic z tego nie mam”, a ryzyko związane z ujawnieniem mojej kwoty aktualnemu wykonawcy jest wysokie. 


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz pod linkiem 👇


Historia o szacowaniu z życia wzięta

Zacznę od krótkiej historii. Pamiętam jak 7-8 lat temu wystąpiono do nas o oszacowanie kosztów uruchomienia platformy. Ogromny pracochłonny projekt. O dziwo bardzo aktywny zamawiający zabiegał, żebyśmy oszacowali koszty. Kilka dni pracy kilku osób zaangażowanych, zakończone wysłaniem szacowania. I co i czekam na informacje o wszczęciu postępowania. Czekam miesiąc i kolejny, aż dzwonię do zamawiającego. 

– Dzień dobry szacowaliśmy dla Was platformę 2 miesiące temu. Kiedy wszczynacie postępowanie?

Pani bez skrępowania odpowiada:
– Wyniki postępowania są na naszej stronie internetowej. 

Nie wiem, czy powyższy tekst wymaga komentarza, ale błagam zamawiający, wczujcie się minimalnie w sytuację wykonawcy. Najpierw tytułowe “żebranie” o oszacowanie, a następnie zero informacji o wszczęciu postępowania. 

Dobre praktyki szacowania

Zasada nr 1

Jeżeli wykonawca szacował, to jest informowany o wszczęciu postępowania. Ustawa daje nam możliwość poinformowania znanych nam wykonawców o wszczęciu postępowania. Na etapie szacowania znamy ich tak wielu i jesteśmy tak aktywni, dlaczego nasza aktywność i wiedza o potencjalnych wykonawcach kończy sie nagle na etapie wszczęcia postępowania?

Zasada nr 2

Jasne zasady gry: Czy zagracie, w której grę zasad nie znacie, a w której z założenia nie macie żadnej korzyści?

<<<dygresja>>> Podobną umowę mamy z ZUS. Płać co miesiąc, przez nie wiadomo jak długo, a kiedyś, może, otrzymasz jakąś emeryturę. <<<koniec dygresji>>>

Oczywiście, że nie lubimy takich umów i takich gier. To dlaczego wymagamy od wykonawców, żeby w nie grali? Czy nie łatwiej jest ustalić jasne zasady i się ich trzymać? Jesteście drodzy czytający w większości urzędnikami. Żyjecie w świecie procedur.
Przygotuj zatem procedurę która:
– ułatwi Ci pracę,
– da wykonawcy poczucie bezpieczeństwa,
– pozwoli wykonawcy na poczucie wartości w szacowaniu. 

Powiedz jasno, do czego służy szacowanie, dlaczego musisz je zrobić i co wykonawca ma z tego, że Ci pomoże.

Zasada nr 3

Nie udawaj, że wszytko wiesz – zapytaj. Czy wolisz narzucić zaakceptowanie wstępnego OPZ, czy może dać SOBIE pole do zdobycia wiedzy z rynku? Czy Twoją wiedzą ma być jedynie kwota, czy może poza samą kwotą szansa prawidłowego przygotowania OPZ? Proponuję ujęcie zapisu:  

“Jeżeli w załączonym wstępnym opisie przedmiotu zamówienia zamawiający nie ujął wszystkich istotnych czynników kosztotwórczych, proszę o stosowny komentarz”

Zasada nr 4

Czas. Wiem, że działamy w ciągłym niedoczasie, ale czy szacowanie musi trwać 6 dni? Większość postępowań na szacowanie na www.platformazakupowa.pl trwa właśnie 6-7 dni. Czy to błąd? Nie błąd, ale zazwyczaj mamy więcej niż tydzień na oszacowanie wartości zamówienia. Postępowania, które trwają 2-3 tygodnie maja o krotność większe zainteresowanie niż te wystawione na tydzień. 


Szukasz prostego sposobu na SZACOWANIE? SPRAWDŹ platformazakupowa.pl i poznaj nowe oblicze zakupów! 👇


Jak przekonać wykonawcę do szacowania?

Przykładowy zapis z www.platformazakupowa.pl w trybie szacowania:

Dlaczego warto odpowiedzieć na szacowanie wartości zamówienia?

Informujemy, iż niniejsze postępowanie nie stanowi zaproszenia do składania ofert w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, nie zobowiązuje Zamawiającego do zawarcia umowy, czy też udzielenia zamówienia i nie stanowi części procedury udzielania zamówienia publicznego realizowanego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Jednocześnie Zamawiający zastrzega, że odpowiedź na niniejsze postępowanie o charakterze szacowania ceny może skutkować:

  • zaproszeniem do złożenia oferty lub/i 
  • zaproszeniem do negocjacji warunków umownych lub 
  • zawarciem umowy, której przedmiot został określony w niniejszym postępowaniu.” (jeżeli regulamin na to pozwala z postępowanie jest poniżej progów ustawowych) 

Wiele sposobów szacowania

Ja skoncentruje się na szacowaniu przeprowadzonym przez platformę. Jak poza oczywiście zapytaniem o samą kwotę może być sformułowane zapytanie:

lub:

W pierwszym przypadku zamawiający wymaga zatwierdzenia przez wykonawców „wstępnego opisu przedmiotu zamówienia”. Po co wymagam zatwierdzenia skoro wstępny? Na jakiej podstawie ma go zmieniać? Zapewne na podstawie eksperckiej wiedzy swoich merytorystów. Jednak mam przekonanie graniczące z pewnością, że to właśnie wykonawca ma większą niż zamawiający wiedzę na temat oferowanych produktów. 

Może warto podobnie jak w drugim przypadku ZAPYTAĆ wykonawcę, czy ma jakieś uwagi do przedmiotu szacowania? Może warto dać mu możliwość wypowiedzenia się na temat szacowanego asortymentu?  Czy przypadkiem nie szacujemy sprawdzonych co prawda modeli, które jednak nie są produkowane od roku i każde kolejne nasze postępowanie zakończy się brakiem ofert?

Podobno mężczyznę/zamawiającego (rodzaj męski) poznaje się po tym, jak kończy. To prawda, ale żeby dobrze skończyć, trzeba dobrze zacząć. Jeżeli natomiast zaczynamy od podejścia zamkniętego na wykonawcę to trudno oczekiwać dobrego szacowania. Więcej o otwartym podejściu w zakupach: TUTAJ.


Chcesz SZACOWAĆ w zaprezentowany sposób? Sprawdź platformazakupowa.pl i poznaj nowe oblicze zakupów! 👇


Podsumowanie

Szacowanie to niewdzięczne zadanie… dla jednych. A dla innych możliwość pozyskania informacji z rynku nie tylko w zakresie ceny, ale i przedmiotu zamówienia. Jeżeli będziemy edukować i siebie i wykonawców odnośnie zasad szacowania, a przy tym będziemy stosowali w.w. dobre praktyki, to może z biegiem czasu przestaniemy traktować szacowanie jako przykrą ustawową konieczność, a zaczniemy jak fundament pod dobre postępowanie i dobre ofertowanie. Tak, żeby nie tylko próbować dobrze skończyć, ale i dobrze zaczynać. 

Przykładowe postępowania z szacowania wraz z ilością wejść na stronę postępowania

Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania inwestycyjnego pn. ,,Przebudowa drogi Wąsosz-Żędowo, ul. Nadbrzeżna w Wąsoszu”

Liczba odsłon strony: 362

Świadczenie usług serwisowych oraz na dostarczanie oryginalnych bądź zamienników toner

Liczba odsłon strony: 104

Szkolenia specjalistyczne w zakresie IT dla pracowników US

Liczba odsłon strony: 498 – wystawione na prawie 3 tyg

SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA – Dostawa środków czystości do Zakładu Karnego

Liczba odsłon strony: 66

Szacowanie na dostawę odzieży i artykułów BHP

Liczba odsłon strony: 68

Świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego

Liczba odsłon strony: 57

Obsługa stoiska Pomorza Zachodniego podczas targów Hanse Golf w Hamburgu (17 – 19 lutego 2023)

Liczba odsłon strony: 251 – wystawione  na prawie 3 tyg.

Sukcesywna dostawa worków typu BIG BAG

Liczba odsłon strony: 90


Dowiedz się WIĘCEJ! Kliknij poniższe przyciski i obejrzyj nasz nowy odcinek na kanale YouTube PRZETARGowa oraz przeczytaj artykuł o zakupach regulaminowych! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

PODPIS NA PACZCE dokumentów – czy jest to dopuszczalne?

Co zrobić w przypadku gdy wykonawca przygotował ofertę w taki sposób, że nie podpisał plików zawartych w paczce dokumentów tylko całą “paczkę”? Dla przykładu, pliki spakowane do zipa, nie są podpisane, ale podpisany jest cały zip. Czy oferta przygotowana w ten sposób jest ważna z technicznego punktu widzenia?

Odpowiedź znajduje się w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie.

§  8.  [Opatrzenie podpisem dokumentów poddanych kompresji]

W przypadku przekazywania w postępowaniu lub konkursie dokumentu elektronicznego w formacie poddającym dane kompresji, opatrzenie pliku zawierającego skompresowane dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a w przypadku postępowań lub konkursów o wartości mniejszej niż progi unijne, kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, jest równoznaczne z opatrzeniem wszystkich dokumentów zawartych w tym pliku odpowiednio kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Oznacza to, że podpisanie “paczki” dokumentów jest równoznaczne z podpisaniem wszystkich dokumentów zawartych w “paczce”. 


Dowiedz się WIĘCEJ i uporządkuj swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych! Obejrzyj nasze filmy na kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

INFORMACJA do Prezesa UZP o złożonych OFERTACH dodatkowych

Czy po otrzymaniu ofert dodatkowych złożonych w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 249 ustawy Pzp zachodzi ponownie obowiązek przekazania informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP (art. 81 ust. 1 ustawy Pzp)?

Czytając wprost regulacje zawarte w art. 81 ust. 1 ustawy Pzp (źródło), a konkretnie dość ogólnie brzmiący fragment mówiący o tym, że na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania informacji do Prezesa UZP informacji o złożonych m.in. ofertach dodatkowych, można by założyć, że dotyczy ona również ofert dodatkowych, o których mowa w art. 249 ustawy Pzp:

“Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena lub koszt, nie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie lub koszcie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych zawierających nową cenę lub koszt.”

Odpowiedzi rozwiewającej wątpliwość, czy o tych ofertach dodatkowych również przekazujemy informacje do UZP, należy szukać w treści rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy I Technologii z 21.12.2020 r. w sprawie informacji o złożonych wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertach przekazywanej Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych (Dz.U. poz. 2406). I tak w § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia wprost wskazano, że zamawiający przekazuje dane w zakresie ofert dodatkowych, w przypadku trybu podstawowego, o którym mowa w art. 275 pkt 2 ustawy Pzp. Nie ma tu zatem mowy o ofertach dodatkowych, o których mowa w art. 249 p.z.p.

A zatem nie ma obowiązku ponownego przekazania informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP w przypadku otrzymania ofert dodatkowych złożonych w odpowiedzi na wezwanie na podstawie art. 249 ustawy Pzp, czyli gdy na przykład pierwotnie złożone oferty zawierały taką samą cenę.


Więcej wiedzy uzyskasz na naszych BEZPŁATNYCH WYDARZENIACH! Możesz tam również zadać pytania. Zapraszamy! ZAPISY poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!