Jak podpisywać umowę w dobie elektronizacji? Czy jeśli umowa była podpisywana na papierze to aneks musi być tak samo podpisany, czy może być elektronicznie?
Ustawa Prawo zamówień publicznych określa, że do zawierania umów o zamówienie publiczne stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. Według Kodeksu cywilnego umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej. Forma pisemna to opatrzenie oświadczenia woli własnoręcznym podpisem. Art. 781 § 1 Kodeksu cywilnego (źródło) stanowi z kolei, że do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Natomiast § 2 określa, że oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.
Oznacza to, że ustawodawca zrównał wagę podpisu własnoręcznego i podpisu elektronicznego. Z tego dowodzić należy, że każda forma zawarcia umowy czy też aneksu do umowy będzie poprawna. O tym decydują strony umowy. Nie ma zatem żadnych przeszkód, żeby przy podpisaniu umowy zastosować formę pisemną, a przy aneksie formę elektroniczną.
Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇