Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, określa formę i postać dokumentów składanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wskazuje w § 15, że:
“Podmiotowe środki dowodowe oraz inne dokumenty lub oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu, składa się w formie elektronicznej, w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, w formie pisemnej lub w formie dokumentowej, w zakresie i w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ustawy.”
Czym jest zatem forma dokumentowa? Przeczytaj w news: PRZEJDŹ.
Jakich dokumentów może dotyczyć forma dokumentowa?
Jednym z dokumentów wymienionych w w/w rozporządzeniu jest tłumaczenie.
Zgodnie z § 14. w przypadku wskazania przez wykonawcę dostępności podmiotowych środków dowodowych lub dokumentów, o których mowa w § 13 ust. 1, pod określonymi adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, zamawiający może żądać od wykonawcy przedstawienia tłumaczenia na język polski pobranych samodzielnie przez zamawiającego podmiotowych środków dowodowych lub dokumentów.
Tłumaczenie znajduje również miejsce w Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie, gdzie w § 5. czytamy:
“Podmiotowe środki dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe oraz inne dokumenty lub oświadczenia, sporządzone w języku obcym przekazuje się wraz z tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie nie jest wymagane, jeżeli zamawiający wyraził zgodę, w przypadkach, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy”.
Dla tłumaczenia nie została wskazana ani w ustawie Pzp, ani w aktach wykonawczych do ustawy szczególna, zastrzeżona forma złożenia tego dokumentu. A zatem tłumaczenie składane wraz z dokumentami źródłowymi sporządzonymi w języku obcym może zostać złożone również w postaci dokumentowej, o jakiej mowa w art. 77.2 ustawy Kodeks cywilny.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, określa formę i postać dokumentów składanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wskazuje w § 15, że:
“Podmiotowe środki dowodowe oraz inne dokumenty lub oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu, składa się w formie elektronicznej, w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, w formie pisemnej lub w formie dokumentowej, w zakresie i w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ustawy.”
Czym jest zatem forma dokumentowa?
Zgodnie z art. 77.2 Kodeksu cywilnego do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie.
Tak szeroka definicja umożliwia złożenie oświadczenia woli w jakiejkolwiek postaci, może być to obraz, dźwięk czy grafika.
Treść oświadczenia woli musi być utrwalona na jakimkolwiek nośniku np. na papierze, pliku pdf, tak by możliwe było zapoznanie się z treścią oświadczenia.
Elementem koniecznym do uznania, czy mamy do czynienia z formą dokumentową jest również ustalenie osoby składającej oświadczenie. Pochodzenie oświadczenia woli musi być możliwe do zweryfikowania przez osoby trzecie. Może to nastąpić np. poprzez identyfikację numeru IP komputera, numeru telefonu.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Szacowanie wartości zamówienia – jednorodne usługi
Zasada podobieństwa nie dotyczy usług, o których mowa w art. 30 ustawy Pzp (źródło). Takie stwierdzenie znajduje się w komentarzu do ustawy Pzp (str. 200) – link.
Przepisy ustawy Pzp i dyrektywy klasycznej nie nakazują łącznego szacowania podobnych usług. Ustalając wartość zamówienia na usługi, zamawiający odnosi się do konkretnej usługi, którą zamierza nabyć. W przypadku usług łącznemu szacowaniu podlegać będą zatem jednorodne usługi, jeśli zostały lub powinny zostać przewidziane przez zamawiającego. Dodać należy, że w przepisach ustawy Pzp nie występuje pojęcie „jednorodnych usług”.
W uzasadnieniu do projektu ustawy (druk 3624) stwierdzono, że:
„Podkreślić należy, że reguła podobieństwa nie dotyczy np. usług. Obowiązek łącznego szacowania dotyczyć będzie zatem takiej samej usługi (takich samych jednorodnych usług) pod warunkiem, że są one możliwe do przewidzenia. Co do zasady, ustawa nie nakazuje łącznego szacowania wartości (jednorodnej) usługi z wartością innej usługi o podobnym przeznaczeniu.”
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z NIUANSAMI PZP? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
Z inicjatywy Ministerstwa Rozwoju i Technologii w partnerstwie z Urzędem Zamówień Publicznych ogłoszono pierwszą edycję konkursu dla zamawiających i praktyków zamówień publicznych z sektora administracji rządowej i samorządowej.
Aby wziąć udział w konkursie, należy zgłosić swoje postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
Konkurs jest podzielony na dwie kategorie i cztery podkategorie:
1. Zamawiający:
Zamawiający przyjazny MŚP.
2. Zespół zakupowy:
Zamówienie na „zieloną” transformację budynku (ekomodernizacja).
Zamówienie na Innowację.
Zamówienie Społeczne.
Wyodrębniono także dodatkową kategorię dla samorządów:
3. Kategoria specjalna:
Zamawiający o wysokim poziomie profesjonalizacji.
Nagrodą w konkursie jest prestiżowy wyjazd warsztatowy z udziałem najlepszych ekspertów w Polsce lub 10 tys. zł do wykorzystania na szkolenia.
Zgłoszenia są przyjmowane do 26 lipca 2023 r. Więcej informacji o konkursie pod linkiem: PRZEJDŹ.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z NIUANSAMI PZP? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
Czy na Twojej stronie internetowej pojawiła się deklaracja dostępności? Powinna. Skąd się tam wzięła? IT coś tam wrzuciło – albo i nie, jeżeli informatyk nie jest na etacie. A czy IT przekazało, co wynika z nowych przepisów dla zamówień publicznych? Chyba Pan żartuje. A powinno? TAK, zdecydowanie POWINNO.
Tak wygląda większość rozmów, jakie prowadzę w temacie dostępności cyfrowej z Zamawiającymi. Ktoś coś wrzucił na stronę i sprawa załatwiona. Otóż nie, niezałatwiona. O czym należy pamiętać?
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (z treścią tej ustawy można zapoznać się TUTAJ) dotyczy wszystkich w urzędzie/szpitalu/uczelni, a zamówień publicznych dotyczy w pierwszej kolejności.
Wprowadzenie ustawy o dostępności – co daje?
Co miało na celu wprowadzenie ustawy? Jest to oczywiście dalsza część dostosowywania prawa krajowego do wymogów UE i ma na celu:
“Zapewnienie większej dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego w oparciu o wspólne wymogi dostępności.” oraz “Powinno również pozwolić unijnym organom sektora publicznego i przedsiębiorstwom na czerpanie korzyści gospodarczych i społecznych z rozszerzenia zakresu świadczenia usług online lub usług mobilnych na większą liczbę obywateli i klientów”.
Co jest kwintesencją ustawy i jak to wpływa na zamówienia publiczne? W tym miejscu zwrócę uwagę na:Art 5. pkt 2 Dostępność cyfrowa strony internetowej i aplikacji mobilnej polega na zapewnieniu ich funkcjonalności, kompatybilności, postrzegalności i zrozumiałości.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Nie będziemy rozkładać na czynniki pierwsze każdej z w.w przymiotów dostępności. Opiszę tylko: pkt art. 4 pkt 9:
Postrzegalność – właściwość strony internetowej lub aplikacji mobilnej umożliwiającą jej odbiór przez użytkownika za pomocą zmysłu słuchu, wzroku lub dotyku.
Musimy zatem dostosowywać strony internetowe do potrzeb osób niedowidzących lub całkowicie niewidomych. Mówimy tu nie tylko o dostosowaniu struktury budowy strony i mechanizmów jej działania, ale także ich zawartości.
Z ustawy wynikają również konkretne kary dla instytucji, które nie dostosują się do zmienionego prawa:
Art. 19 pkt 5. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1:
1) pkt 1, wynosi do 10 000 zł; (za niezapewnienie dostępności cyfrowej)
2) pkt 2 i 3, wynosi do 5000 zł. (za nieopublikowanie deklaracji dostępności)
Jak to się w praktyce przekłada na działanie działu zamówień?
Odpowiedzmy sobie na pytanie: Kto z nas opublikował na stronie www lub na BIPie skan dokumentu podpisanego odręcznie długopisem? Skan jakiegokolwiek dokumentu, informacja z otwarcia, odpowiedzi na pytania, SWZ czy inne? Jeżeli odpowiedź choć raz brzmiała “tak”, a publikacja miała miejsce po wrześniu 2020, to jako okularnik czuję się przez Was dyskryminowany! Ponadto zarzucam Wam naruszenie ustawy o dostępności cyfrowej w zakresie umieszczenia na stronie dokumentów, które nie są “czytalne” przez programy przerabiające tekst na dźwięk.
Skan pisma, niezależnie czy to w formacie .pdf czy .jpg, jest obrazem. Zatem w praktyce nie mogę zaznaczyć części treści, skopiować jej (Ctrl+c) i wkleić (Ctrl+v).
A skoro ja nie mogę skopiować to programy do “czytania” stron www i plików na nich zawartych nie będą w stanie odczytać zawartości tych plików. Zatem każde PISMO, jakie wrzucamy na stronę postępowania, powinno być tekstem – nie obrazem.
Treść powinna być do skopiowania i w ten sposób będzie ona “czytalna” dla programów wykorzystywanych przez niewidomych.
A co z mapami? Co z projektami?
W skrócie – nie dotyczy. Z założenia są to obrazy, które są bardzo trudne do opisania słowami, a bardzo łatwe do przyswojenia wzrokiem.
KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżeji uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇
Zastanówmy się, na czym nam zależy i postawmy sobie założenia:
Dokument na stronie, czy na BIPie chciałbym mieć podpisany przez kierownika zamawiającego.
Dokument MUSI być “czytalny”, czyli może być np. w formacie .doc czy .docx lub w .pdf. Ale nie .pdf skan, tylko .pdf wyeksportowany z worda z pliku .doc.
Chciałbym dodatkowo mieć dokumentację w jednym miejscu, a nie rozbitą pomiędzy szafę (papierowa dokumentacja zamawiającego), a system (dokumentacja dostarczona elektronicznie przez wykonawców).
Opcja 1 (zapewnia tylko założenie 2)
Zakładamy, że:
Każdy dokument opublikowany na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej jest dokumentem urzędowym bez względu na to, czy jest na nim obraz pieczęci i podpisu, czy też go tam nie ma.
Nie jestem przekonany, czy kierownik zamawiającego w każdej sytuacji będzie zadowolony z takiego stanu rzeczy, ale umieszczenie zwykłego .doc lub czytelnego .pdf rozwiązuje sprawę czytalności pliku i mamy załatwiony pkt 2 z postawionych założeń.
Opcja 2 (zapewnia założenia 1 i 2)
Zamieszczamy dokument w wersji “czytalnej” .doc lub .pdf niebędący skanem, a poza tym jak zawsze dodatkowo skan pisma podpisany przez kierownika Zamawiającego. Jest “czytalne”, jest podpisany, tylko pracy dużo:
zamieść plik,
wydrukuj plik,
zbierz podpis,
zeskanuj podpisany dokument,
zamieść skan.
Opcja 3 (zapewnia założenia 1, 2 i 3)
Zamieszczamy “czytalny” plik podpisany np. podpisem kwalifikowanym przez kierownika Zamawiającego. Dokument jest “czytalny”, jest podpisany, jest elektroniczny i może być przechowywany wraz z dokumentacją dostarczoną przez wykonawców w formie lub postaci elektronicznej.
Wybór opcji (zależy oczywiście od zamawiającego) będzie podyktowany wielkością organizacji, jej dojrzałością, czy gotowością do dalszej elektronizacji. Osobiście bardzo podobało mi się określenie jednej z uczestniczek szkolenia, która podsumowała w.w kwestie następującymi słowami: “Wymagamy od wykonawców elektronizacji to od siebie i swojego kierownika chyba też możemy!”.
Niech to zdanie zostanie Wam w głowie i powoli nastawia na kolejne zmiany.
WIĘCEJ o dostępności cyfrowej dowiesz się z kursu na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych – przetargOS! 👇
Zamawiający publikuje ogłoszenie o konkursie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej konkursu, a jeśli informacje są na innych stronach, także z podaniem linka na stronie internetowej konkursu.
Zamawiający przygotowuje ogłoszenia zgodnie ze wzorami standardowych formularzy, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 (Dz. Urz. UE L 296 z 12.11.2015, str. 1, z późn. zm.).
Ogłoszenie zamieszczane w Biuletynie Zamówień Publicznych zawiera w szczególności nazwę i adres zamawiającego oraz przedmiot zamówienia lub konkursu oraz informacje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 272 ust. 2 Pzp (źródło).
Po opublikowaniu ogłoszenia o konkursie należy udostępnić Regulamin konkursu z załącznikami oraz Materiałami konkursowymi, w tym załącznikiem – Wnioskiem o dopuszczenie do udziału w konkursie. W niektórych przypadkach materiały mogą być dostępne wyłącznie dla Uczestników konkursu, a nie ogólnie dla wszystkich zainteresowanych.
Postępowanie o zamówienie publiczne może zostać unieważnione z powodu braku środków w przypadkach, gdy zamawiający nie dysponuje wystarczającymi środkami finansowymi na sfinansowanie zamówienia. Decyzję o unieważnieniu musi podjąć zamawiający po przeprowadzeniu analizy sytuacji budżetowej i dostępnych zasobów.
W postępowaniu możemy mieć do czynienia z różnymi scenariuszami. Jednym z nich jest sytuacja, kiedy do postępowania wpływają 3 oferty, a żadna z nich nie mieści się w budżecie przeznaczonym na realizację zamówienia.
W przypadku, gdy oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, postępowanie unieważnia się bez przeprowadzania wyboru najkorzystniejszej oferty. W takiej sytuacji ceny lub koszty określone we wszystkich złożonych ofertach nie mieszczą się w limicie ustalonym przez zamawiającego. Hołdując racjonalności, przesłanka ta zakłada unieważnienie postępowania bez konieczności badania i oceny ofert w celu wyboru oferty najkorzystniejszej, w sytuacji gdy od początku wiadomo, że cena żadnej oferty nie zmieści się w ustalonym limicie, a zamawiający tego limitu nie zmieni.
Przepis „zamawiający unieważnia”
Sformułowanie przepisu „zamawiający unieważnia” prowadzi do wniosku, że ustawowy przymus unieważnienia postępowania zachodzi od razu, gdy tylko okaże się, że zachodzi jedna z dwóch alternatywnych przesłanek, a zamawiający nie może lub nie chce zwiększyć kwoty pokrycia finansowego.
Potwierdzeniem powyższego jest również przepis art. 128 ust. 1 p.z.p. (źródło), mówiący o tym, że zamawiający nie dokonuje poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie czynności oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu, które są niekompletne lub zawierają błędy, gdy materializują się przypadki unieważnienia postępowania.
W sytuacji, gdy zamawiający nie ma środków na sfinansowanie zamówienia, wzywanie wykonawców do złożenia złożonych dokumentów, bądź do ich uzupełniania mija się z celem, jakim jest udzielenie zamówienia.
Zapraszamy na fascynujące wydarzenie z zakresu podpisów elektronicznych i zarządzania dokumentacją elektroniczną!
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jakie błędy najczęściej popełniają Wykonawcy w zakresie podpisów elektronicznych? Czy chciałbyś poznać najnowsze zagrożenia dla integralności podpisów elektronicznych i dowiedzieć się, jak ich skutecznie bronić?
Masz niezwykłą okazję uczestniczyć w dwóch bezpłatnych wydarzeniach, na których wnikliwie przyjrzymy się wszystkim powyższym aspektom. Będziemy odpowiadać na pytania, które zgłosicie w formularzu rejestracyjnym oraz na żywo podczas wydarzenia. Dzięki temu macie pewność, że Wasze wątpliwości zostaną rozwiane!
Podczas szkolenia omówimy błędy, które najczęściej popełniają Wykonawcy w zakresie podpisów elektronicznych. Przyjrzymy się również zagrożeniom, które mogą naruszać integralność podpisów elektronicznych oraz zaprezentujemy skuteczne sposoby na ich ochronę.
Nie zabraknie również praktycznych informacji na temat najlepszych praktyk podpisywania plików oraz opowiemy o przypadkach, które wyłonią najlepsze metody i studia przypadków w tej dziedzinie.
W trakcie szkolenia będziemy również omawiać praktyczne sposoby weryfikacji podpisów, abyście mieli pełną kontrolę nad ich autentycznością i zgodnością. Jeśli jesteś zainteresowany pogłębieniem swojej wiedzy na temat podpisów elektronicznych, niezawodnej ochrony integralności i zarządzania dokumentacją elektroniczną, to nasze szkolenie jest dla Ciebie! Dołącz do naszej niezwykłej społeczności i zdobądź cenne umiejętności w obszarze podpisów elektronicznych. Rejestracja jest otwarta, więc nie przegap tej okazji!
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z NIUANSAMI PZP? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
W dzisiejszym odcinku poruszamy temat zamówień publicznych realizowanych w jednostkach służby zdrowia. Zamówienia publiczne i przetargi w szpitalach są często trudne z kilku powodów. W filmie wskazujemy czynniki, które cechują i wyróżniają zamówienia publiczne i przetargi w sektorze szpitalnym, a które dotyczą:
Wieloetapowości procesu Konkurencyjności i rywalizacji: Zamówienia publiczne w szpitalach często przyciągają dużą liczbę dostawców, co prowadzi do silnej konkurencji i rywalizacji. To może oznaczać, że szpitale muszą starannie ocenić i porównać oferty, co jest czasochłonne i wymaga odpowiednich zasobów. Szczególnych wymagań i specyfikacji przedmiotu zamówienia: W sektorze szpitalnym istnieją szczególne wymagania dotyczące sprzętu medycznego, leków, usług diagnostycznych, itp. Szpitale muszą określić precyzyjne specyfikacje techniczne i jakościowe, które muszą być spełnione przez dostawców.
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊
Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Spis treści: 00:00 Wstęp 01:38 Różnorodność zamówień i podział na wiele części – korzyści i trudności 05:20 Rozwój rynku medycznego – oczekiwania vs rzeczywistość 07:54 Opis przedmiotu zamówienia – jak pogodzić innowacyjność z konkurencyjnością? 11:15 Zamówienia szpitalne z perspektywy wykonawcy 14:12 Współpraca wewnętrzna w Szpitalu – jak dobrze przygotować postępowanie 16:53 Zakończenie – Edukacja kluczem do sukcesu