Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 13

AKTY WYKONAWCZE do nowej ustawy prawo zamówień publicznych

Akty wykonawcze do ustawy Pzp

W związku z planowanym wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2021r. ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych na stronie Rządowego Centrum Legislacji (dalej RCL) opublikowane zostały pierwsze projekty rozporządzeń wykonawczych. Rozporządzenia, jako akty wykonawcze realizują cele oraz zakres przedmiotowy zawarty w nowej Ustawie pzp. Bez nich stosowanie nowych regulacji w obszarze zamówień publicznych nie byłoby możliwe. Polecamy najnowszy tekst trójki prawników z Kancelarii Mazurkiewicz Cieszyński Mazuro.

Z tekstu dowiecie się Państwo:

  • jak wygląda aktualny stan prac legislacyjnych dotyczący aktów wykonawczych do nowej ustawy
  • jakich szczegółowych rozwiązań w ich zapisach możemy się spodziewać
  • jak przygotować się do ich praktycznego stosowania
  • gdzie szukać szczegółowych informacji na temat przebiegu prac legislacyjnych
  • ocenę nowych rozwiązań przez ekspertów prawa zamówień publicznych

Nowe rozporządzenia

Dotychczas RCL opublikowało następujące projekty aktów wykonawczych:

  1. Projekt Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania,
  2. Projekt Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie planu postępowania o udzielenie zamówień publicznych,
  3. Projekt Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych,
  4. Projekt Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie trybu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego oraz uzupełniającego postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów na członków Krajowej Izby Odwoławczej.

Koszty postępowania odwoławczego

Konieczność wydania rozporządzenia odnoszącego się do kosztów postępowania, jak i wysokości wpisu od odwołania oraz sposobu pobierania wpisu, wynika z art. 576 nowej pzp, które to rozporządzenie zastąpi dotychczasowe rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu do odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania.

Co nowego?

Część przyjętych merytorycznych rozwiązań projektu rozporządzenia nawiązuje do dotychczasowo obowiązujących regulacji. Nie zmienia się wysokości wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia na dostawy, usługi lub roboty budowalne oraz w konkursie, w przypadku zamówień o wartości mniejszej, jak i wartości równej lub przekraczającej progi unijne.

Nowe regulacje odnoszą się do wysokości wpisu w przypadku odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi o wartości mniejszej niż progi unijne.  Ustalono jego wysokość na kwotę 7500,00 zł. Określenie wysokości wpisu w tym przypadku stało się konieczne w związku z uwzględnieniem w nowej pzp regulacji zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi o wartości mniejszej niż progi unijne.

Koniecznym elementem przedmiotowego rozporządzenia stała się również kwestia, wprowadzonej art. 554 ust. 1 nowej pzp, możliwości uwzględniania przez Izbę odwołania w całości lub w części. Powyższe zaś spowodowało, iż przewidziano wprost sposób podziału kosztów stosownie do stopnia uwzględnienia, bądź nieuwzględnienia zarzutów zgłaszanych w postępowaniu odwoławczym.

Ocena prawnika

Jest to z pewnością oczekiwane rozwiązanie, zważywszy na wielokrotnie akcentowane rozbieżności w orzecznictwie KIO i Sądów Okręgowych na tym tle. Chyba śmiało można powiedzieć, że statystycznie w większej ilości orzeczeń dotychczas KIO nie rozdzielała kosztów postępowania proporcjonalnie do stopnia uwzględnienia środka odwoławczego, tak jak ma to miejsce np. w postępowaniu cywilnym. Jednak nie sposób przemilczeć, że w orzecznictwie pojawiały się rozstrzygnięcia odmienne i nie były to przypadki jednostkowe. Zatem niewątpliwie zarówno postanowienia nowej pzp jak i ww. rozporządzenia dają szansę na ujednolicenie rozstrzygnięć w tym zakresie.

Punktem odniesienia dla proporcjonalnego rozstrzygania o kosztach ma być liczba zarzutów uwzględnionych przez Izbę, a to może sprawić, że konieczne będzie bardziej rozważne ich podnoszenie przez odwołujących.

Więcej informacji na temat przebiegu procesu legislacyjnego znajdziecie Państwo pod linkiem: PRZEJDŹ.


SPRAWDŹ szkolenia opracowane na podstawie ProcurCompEU, a w tym KURS Z ENOTICES2! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇


Planowanie zamówień publicznych

Dotychczasowy obowiązek sporządzania planu postępowania o udzielenie zamówień publicznych został rozszerzony w art. 23 ust. 4 nowej pzp o konieczność zapewnienia przez zamawiającego aktualności planu postępowania.

Co nowego?

Nowością jest wprowadzenie wzoru planu postępowania, stanowiącego załącznik do rozporządzenia. Plan ten zawiera informacje o charakterze ogólnym, które odnoszą się do zamawiającego oraz szczegółowe informacje na temat planowanych zamówień publicznych.

Wprowadzona we wzorze możliwość zawarcia informacji dodatkowych, związanych np. ze wstępnymi konsultacjami rynkowymi, czy innowacyjnymi zamówieniami staje się rozwiązaniem przydatnym dla wykonawców zainteresowanych realizacją konkretnego zamówienia publicznego.

U podstaw uzasadnienia dla ujednolicenia planów postępowań wszystkich zamawiających legły argumenty, iż dotychczas wykorzystywanie przez zamawiających własnych wzorów planów nie sprzyjało przejrzystości oraz stanowiło, z perspektywy wykonawcy, przeszkodę dla szybkiego pozyskiwania niezbędnych informacji na temat planowanych zamówień.

Ocena prawnika

Opracowanie wzoru planu postępowań ma na celu ułatwienie wykonawcom pozyskiwanie stosownych informacji, dzięki czemu proces planowania oraz pozyskiwania zamówień zostanie usprawniony.

Więcej informacji na temat przebiegu procesu legislacyjnego znajdziecie Państwo pod linkiem: PRZEJDŹ


ASYSTENT planowania i wniosków specjalnie DLA CIEBIE!

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić proces planowania w Twojej jednostce? A może to wnioski spędzają Ci sen z powiek? Mamy na to rozwiązanie! SPRAWDŹ asystentOS.pl! 👇 Narzędzie dedykowane dla wszystkich uczestników procesu planowania i wniosków. Generuj wszystko jednym kliknięciem myszki!


Ogłoszenia o zamówieniach publicznych

Istotnym elementem zamówień publicznych jest kwestia ich ogłaszania, które w postępowaniu o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne odbywa się poprzez zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Co nowego?

Projektowane rozporządzenie Ministra Rozwoju w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, w odróżnieniu od obecnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016r., nie określa wzorów ogłoszeń, lecz jedynie wymienia informacje, które powinny zostać zawarte w ogłoszeniach zamieszczanych w BZP. Poszczególne załączniki projektu rozporządzenia określają zakres informacji dla wszystkich rodzajów ogłoszeń zawartych w Biuletynie, do których należą m.in.: ogłoszenia o zamówieniu, o zamiarze zawarcia umowy, o wyniku postępowania, czy ogłoszenia o zmianie i wykonaniu umowy.

Ocena prawnika

Dokonane nową pzp zmiany odnoszące się do nowych rodzajów ogłoszeń spowodowały konieczność uregulowania niniejszej kwestii, również w projekcie rozporządzenia, poprzez określenie zakresu informacji również dla ogłoszeń dotychczas niezamieszczanych w BZP, takich jak np.: ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym.

Zakres informacji ujęty przez projektowane rozporządzenie w znacznej mierze pokrywa się z dotychczasowo obowiązującymi wzorami ogłoszeń, jednocześnie dostosowując obowiązkowe informacje do regulacji nowej pzp oraz wzorów formularzy ogłoszeń ustanowionych przez Komisję Europejską. Nieokreślenie wzorów ogłoszeń ma powodować elastyczność regulacji, która przejawiać się będzie w swobodzie kształtowania graficznego ujęcia obligatoryjnych danych. Wymienienie informacji, jakie powinny być zawarte w ogłoszeniach zamieszczanych w BZP, ustandaryzowane również o regulacje unijne, sprzyjać będzie efektywnemu wyszukiwaniu informacji, jak i kontrolowaniu całego procesu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Więcej informacji na temat przebiegu procesu legislacyjnego znajdziecie Państwo pod linkiem: PRZEJDŹ

Dalsze działania legislacyjne

Powyższa aktywność legislacyjna była spodziewana. Niemniej jednak aktem wykonawczym do nowej pzp, na który bez wątpienia czekają przede wszystkim zamawiający, jest zgodnie z art. 128 ust. 6 nowej pzp projekt rozporządzenia Ministra właściwego do spraw gospodarki, określający rodzaje podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, okres ich ważności oraz formy, w jakich mogą być one składane, mając na uwadze potrzebę potwierdzenia braku podstaw wykluczenia, spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, zapewnienia aktualności podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów i oświadczeń, oraz sposoby komunikacji między zamawiającym, a wykonawcą.

O dalszym przebiegu prac legislacyjnych nad aktami wykonawczymi do nowej pzp będziemy szczegółowo informować w serwisie i poddawać go ocenie Naszych Ekspertów.


KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Nieosiągnięcie EFEKTYWNOŚCI zamówienia jest NIELEGALNE?

Efektywność zamówienia publicznego

@opennexus

Czym jest efektywność zamówienia publicznego? Jakie cechy ma efektywne zamówienie publiczne? O tym i wielu innych dobrych praktykach dowiesz się z całego odcinka na kanale YouTube PRZETARGowa 🧡 Link do odcinka w komentarzu 👇 #efektywność #zamówienia #zamowieniapubliczne #przetarg

♬ GigaChad Theme – Phonk House Version – g3ox_em

Czym jest efektywność zamówienia publicznego? Jakie cechy ma efektywne zamówienie publiczne? O tym i wielu innych dobrych praktykach dowiesz się z całego odcinka!

Cały odcinek dostępny na kanale PRZETARGowa na YouTube 🧡 Link poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWOŚĆ na rynku! SIG – Twój Asystent Weryfikacji Podpisów Elektronicznych!

SIG – Asystent Weryfikacji Podpisów Elektronicznych!

🚀 Nowość na rynku! Oto SIG – Twój asystent weryfikacji podpisów elektronicznych zgodnych z PZP!

SIG to innowacyjny bot, który działa na zasadzie czatu, by pomóc pracownikom ZP w podpisowych problemach. Zadaje pytania, analizuje odpowiedzi i dostarcza rozwiązania – to ekspert, który zawsze jest dostępny!

Główne zalety SIGa:
🕒 Dostępny 24/7
🚀 Odpowiada natychmiastowo
🌙 Dostępny poza godzinami pracy
🧠 Idealny ekspert w dziedzinie
📈 Szybkie rozwiązanie w skomplikowanych kwestiach

SIG to więcej niż tylko bot! To zbiór instrukcji, pigułek wiedzy, artykułów, instrukcji video, interpretacji wyników walidacji w WebNotarius i analizy merytorycznej.

Najlepsze? SIG jest BEZPŁATNY dla klientów platformy zakupowej openNexus! 💰 Chcesz sprawdzić, jak on działa? Wystarczy, że wejdziesz do zakładki z walidacją WebNotarius i klikniesz w ikonkę czatu. Ikonka znajduje się w prawym dolnym rogu 🤩

Jeśli nie masz dostępu do przetargów na platformie, a jesteś zainteresowany SIG-iem

🟠 Zgłoś się pod adres ➡️ PRZEJDŹ lub

🟠 Zobacz, jak wygląda publikacja przetargów i korzystanie z SIG-a ➡️ ZOBACZ

Przygotuj się na nowy poziom efektywności w zamówieniach publicznych dzięki SIG! 🚀

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

WALIDACJA i weryfikacja PODPISÓW elektronicznych z PERSPEKTYWY PRAWNEJ | Autenti

0

WALIDACJA i weryfikacja PODPISÓW elektronicznych z PERSPEKTYWY PRAWNEJ | Autenti

W dzisiejszym odcinku gościmy Agatę Kolosz i Macieja Grendus z Autenti. Rozmowa dotyczy kwestii weryfikacji i walidacji, a szczególnie różnic między nimi z perspektywy prawnej. W kontekście przepisów prawa, walidacja to usługa zaufania wymieniona w rozporządzeniu EIDAS, natomiast nie ma tam czegoś takiego jak „weryfikacja jako usługa zaufania”. Walidacja polega na sprawdzaniu, czy podpis elektroniczny był ważny oraz, czy cały proces składania tego podpisu przebiegł prawidłowo.

Maciej Grendus wyjaśnia znaczenie weryfikacji i walidacji podpisów przy podejmowaniu decyzji biznesowych, m.in dzięki gwarancjom finansowym od dostawcy tej usługi.

W przypadku podpisów zagranicznych, zaleca się skorzystanie z usług kwalifikowanego walidatora. To zapewnia większą pewność i gwarancję wyników walidacji.

Zrozumienie interpretacji wyników walidacji – Czasami wyniki walidacji mogą być nieokreślone lub niejednoznaczne. Ważne jest zrozumienie, jak interpretować te wyniki i jakie działania podjąć w zależności od wyniku.

Sprawdzać podpisy jak najpewniej- Zaleca się zamawiającym, aby jak najlepiej sprawdzać podpisy, zwłaszcza podpisy zagraniczne. Należy korzystać z usług kwalifikowanego walidatora, aby mieć pewność co do prawidłowości podpisów.

Gośćmi odcinka są Agata Kolorz – Autenti, Maciej Grendus – Autenti i Zygmunt Kopacz z openNexus.

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 Powitanie i przedstawienie gości: Agata Kolosz i Maciej Grendus.
00:18 Temat rozmowy: Weryfikacja i walidacja.
00:33 Definicje walidacji i weryfikacji z perspektywy prawnej.
01:27 Wyjaśnienie procesu walidacji podpisów.
04:36 Wyjaśnienie celu walidacji podpisów.
05:11 Omówienie korzyści z bycia kwalifikowanym dostawcą usług.
05:51 Dyskusja na temat konsekwencji wynikających z walidacji.
06:44 Wyjaśnienie zasady działania walidacji i jej wyników.
07:21 Podsumowanie i rekomendacja użycia kwalifikowanego walidatora podpisów.


#opennexus #zamówieniapubliczne #podpisyelektroniczne #pzp


Zobacz odcinek WALIDACJA i weryfikacja PODPISÓW elektronicznych z PERSPEKTYWY PRAWNEJ | Autenti i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Przygotuj się na coś NOWEGO! SIG sig

Przygotuj się na coś nowego!

@opennexus

POZAP ciągle w naszych sercach, ale przyszła też pora na nowe, równie świetne rzeczy! 🔍 Zagadkowe hasło: SIG. Co to oznacza? 🤔🕵️‍♂️ Przygotujcie się na coś wielkiego! 🚀✨ Śledź nasze social media, bo już niedługo odkryjemy razem tajemnicę, która zmieni zasady gry. 🌐🔒 Gotowi na nową erę? #SIG #comingsoon #tajemnica #premiera #niespodzianka #teaser

♬ Countless – Official Sound Studio

POZAP ciągle w naszych sercach, ale przyszła też pora na nowe, równie świetne rzeczy! 🔍 Zagadkowe hasło: SIG. Co to oznacza? 🤔🕵️‍♂️ Przygotujcie się na coś wielkiego! 🚀✨ Śledź nasze social media, bo już niedługo odkryjemy razem tajemnicę, która zmieni zasady gry. 🌐🔒 Gotowi na nową erę?

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

WORK LIFE BALANCE w zamówieniach publicznych, czyli opowieści z mchu i paproci

1

Temat, który powinien dzwonić codziennie rano, niczym budzik w telefonie. Równowaga między pracą zawodową, a życiem prywatnym jest możliwa do osiągnięcia pod jednym warunkiem: odseparowaniem się od zamówień publicznych.

Tu znalezienie harmonii i dystansu oraz separacji to najwyższy poziom, jaki człowiek może osiągnąć. Osobiście nie znam nikogo, kto pracuje dziennie określoną liczbę godzin w zamówieniach publicznych, wraca do domu i zajmuje się swoim życiem. Obawiam się, że to jest niemożliwe do realizacji. Nie w Polsce. Tu albo pracujesz, albo nie żyjesz. Tak samo jest w zamówieniach publicznych.

Co prawda widać po ilości postów w mediach społecznościowych jak wzrasta i opada aktywność w zakresie pytań, ale to nie jest oznaka, że wraz z wyłączeniem komputera w pracy, kończą się obowiązki zamówieniowe. Nie ma takiej możliwości, aby nie analizować, szukać rozwiązań i ponownie przypominać sobie sekwencję zdarzeń.

Wiadomym jest, że nie tylko dział zamówień publicznych tak ma, wiele innych gałęzi gospodarki tak funkcjonuje, dając tym samym oznakę, że poczucie odpowiedzialności jest priorytetem osób, które chcą pracować tak, aby popełniać jak najmniej błędów.


ASYSTENT planowania i wniosków specjalnie DLA CIEBIE!

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić proces planowania w Twojej jednostce? A może to wnioski spędzają Ci sen z powiek? Mamy na to rozwiązanie! SPRAWDŹ asystentOS.pl! 👇 Narzędzie dedykowane dla wszystkich uczestników procesu planowania i wniosków. Generuj wszystko jednym kliknięciem myszki!


Kiedy czytać komentarze PZP?

Aby mieć pewność, że temat zamówień publicznych nie jest kosmosem, na który można patrzeć nawet bez podziwu, wystarczy trochę poczytać tu i ówdzie. Wiadomym jest, że (poza aktami prawnymi) zostało napisanych na ten temat wiele książek. Bardzo mądrych nawet, ale często niezrozumiałych. Warto dla własnego spokoju ducha przynajmniej przejrzeć większość z nich. Ale skoro jeden komentarz do ustawy Prawo zamówień publicznych średnio ma ok 1300 stron, a komentarzy już jest ponad 10, to pokonanie 13000 stron jest maratonem. A nie każdy ma tyle determinacji, aby biegać (znaczy czytać). Wystarczy, że wiele razy czyta własne wypociny, tworzone na potrzeby postępowania, czyli SWZ, OPZ (często), PPU i inne notatki służbowe. To jakim cudem w godzinach pracy czytać komentarze? Nawet ogólnonarodowa akcja „Cała Polska czyta dzieciom” nie dałaby rady.

Zastanawiałam się jakim cudem osiągnąć równowagę balance między pracą work w zamówieniach publicznych, a życiem osobistym life, aby to grało jak jedna orkiestra. Mnie osobiście najlepiej pracuje się od wczesnych godzin rannych, a najlepsze rozwiązania pojawiają się w trakcie snu. Z tego jasno wynika, że życie prywatne jest szczątkowe, wyrywane pazurami aby choć chwilkę oderwać się od myślenia o problemach w pracy. Problemem nie jest konflikt między współpracownikami, a szukanie rozwiązania, bo przedmiot zamówienia nie daje się wpisać w żadne ramy i schematy. 

Wiele wywodów, badań uniwersyteckich popełniono w tym temacie, każdy dobrze wie, że znalezienie złotego środka między pracą zawodową a życiem prywatnym ma na celu uzyskanie lepszych efektów końcowych. Nawet w zamówieniach publicznych wymagane jest, aby zamówienie publiczne opierało się na celowości a nie na oszczędności. A naprawdę jest dokładnie odwrotnie. Nikt, kto „czuje”, „oddycha” zamówieniami publicznymi nie pracuje tyle, ile jest wpisane w etat. Może Ci, którzy mają albo małą ilość postępowań w ciągu roku, albo najbardziej doświadczeni, którzy prowadzą proste, krótkie i szybkie postępowania.

Zauważalne jest także w mediach społecznościowych, że aktywność jest najwyższa w godzinach pracy jednostek publicznych, trochę jeszcze wieczorem, kiedy rodzina ogarnięta a problem jeszcze nie rozwiązany (ten zawodowy) i można z prywatnego konta podpytać. Najmniejszą aktywność widać w trakcie dni wolnych. W szczególności w święta albo szczególne dni wolne, które wymagają większej uwagi niż praca.


DOŁĄCZ do społeczności PRAKTYKÓW Zamówień Publicznych na Facebook! Dopisz się do grupy PRZETARGowa Ustawa Nowa! Już ponad 5500 członków grupy czeka na Twoje historie i doświadczenie! 👇


Zaangażowanie zgodne ze stażem pracy

Niemniej jednak osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi, bez względu na stronę, łatwo podzielić na kilka grup, a ich zaangażowanie jest wprost proporcjonalne do stażu. Nowicjusze (zwani często wstępnymi desperatami), średnio zaawansowani desperaci, czyli z niewielkim doświadczeniem po jakiś kursach kilkudniowych, wysoko zaawansowani desperaci, czyli Ci, co jakieś studia kiedyś skończyli i kupili (bez czytania) komentarz, a nawet dwa, no i Ci ekspercko zaawansowani desperaci, nie dość, że po wielu szkołach, to jeszcze z przeczytanymi komentarzami. Do tego realizujący takie projekty, że klękajcie narody. Nigdy nie separują swojego życia prywatnego od pracy. To jest tak splątane jak węzeł gordyjski. Często finalnie okazuje się, że radykalne cięcie tego węzła jest jedynym rozwiązaniem jakże trudnego problemu. Mało tego, ich grono znajomych to albo Ci z zamówień publicznych, albo nikt inny. Świat dla nich opiera się od ogłoszenia o zamówieniu, do ogłoszenia o wykonaniu umowy. Koniec. Nie ma świąt, uroczystości rodzinnych, problemów dnia codziennego, bo zamówienia publiczne przesłaniają cały świat.

Daleko nie trzeba szukać, każda nowa książka, która pojawia się na rynku, nim zostanie dostarczona do księgarni, ma ogrom zamówień indywidualnych, przedpremierowych. A czekanie na premierę to, jak napisałam kiedyś, „pastwienie się nad żywym organizmem”. Zaspokojenie własnych ambicji, ciekawości, przeczytanie nowych rozwiązań na stare problemy, jest bardziej podniecające niż doznania cielesne.

Czy da się osiągnąć równowagę w pracy w ZP?

Work Life Balance w zamówieniach publicznych jest jak abstrakcjonizm w malarstwie, niby każdemu się podoba, ale nie każdy rozumie. Bo jak to tak? Ano prosto. Zamówienia publiczne mają swoje skróty myślowe, własne określenia i slogany, znane tylko wtajemniczonym. I wśród tych wtajemniczonych Life Balance istnieje tylko wtedy, kiedy jest Work. Bez Work nie ma Life Balance.

Niestety, to jest inna odmiana medycyny takiej, która głównie zajmuje się leczeniem pacjentów (realizacja zadań publicznych) za pomocą odpowiednich narzędzi z wykorzystaniem wiedzy. Wiadomo, nawet najlepszy sprzęt nie pomoże, jak nie będzie wiedzy. Czyli Balance polega na tym, aby Work był kosztem Life, bo żeby korzystać z narzędzi, nie dość, że trzeba wiedzieć jak korzystać, czyli przeczytać instrukcję do sprzętu (wszystkie instrukcje czytam, ale niewiele z nich rozumiem, bo nie ten język, zawsze ojczysty, ale jakiś taki „nienaumiany”), umieć wykorzystać jego potencjał pracy. A na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski z uzyskanych efektów.

Zamówienia publiczne też tak działają. Mają swoje sprzęty, programy (czasami działające), w dużej części płatne (te bezpłatne zawsze działają wtedy, kiedy one chcą), a nie zawsze uzyskanie efektów osiąga zamierzony cel jako oczekiwany poziom produktywności work productivity


KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇


Równowaga ma różne oblicza

Równowaga, zwana Balance, między pracą a życiem, jest częściowo możliwa do osiągnięcia, pod pewnymi warunkami. Wiele z tych warunków wynika z sytuacji zewnętrznych (wysokość wynagrodzenia, odległość między pracą a domem). Oczywiście sytuacje zewnętrzne można zawsze zmienić, ale nie zawsze się da.

Analizując odpowiednie aspekty wchodzące w skład życia Life, dla jednych jest celem, dla innych karą za niepopełnione grzechy. Trudno namówić introwertyka na zabawy integracyjne, albo ekstrawertyka na siedzenie w domu pod kocykiem z gorącą herbatą i czytanie książki. Oba światy tych dwóch różnych charakterologicznie ludzi nie są możliwe do porównania, dlatego równowaga dla każdego człowieka ma inny wymiar.

Moja Babunia zawsze mawiała, że najedzony nigdy nie zrozumie głodnego ani bogaty biednego. Ale czy Balance w zamówieniach publicznych jest abstrakcją malarską, czy kolejnym dążeniem do celu? Warto czasami przemyśleć, co tak naprawdę daje satysfakcję każdemu z nas, pracujących w zamówieniach publicznych. Chroniczne uzależnienie od zamówień, czy totalna separacja kilka, kilkanaście godzin dziennie, aby się zresetować, odciąć, odpocząć od zamówień? Nie mam bladego pojęcia. Ludzki organizm teoretycznie jest jak zegarek, ale naprawa czasami wymaga ogromu czasu, doświadczenia u tych, którzy parają się takim zawodem.

Świat, w którym zamówienia publiczne są niejako wpisane jako część puzzli, nie powinno uzależniać tak, jak używki. Bo każde uzależnienie można (uważam, że trzeba) leczyć. Można być pasjonatem, hobbystą, ale nie osobą uzależnioną od zamówień publicznych. 

Początki nowej ustawy PZP

Pamiętam jak nowa ustawa zaczęła pojawiać się w kuluarach, jeszcze w trakcie opracowania. Czytając pierwsze projekty włosy stawały dęba, że to tyle spraw opisanych tak dokładnie, że nie pozwolą na żadną dowolność Zamawiającego. Wszystko poukładane niczym moje sztućce w szufladzie (słynna sytuacja w niektórych kręgach).

Ale jak się okazało, nawet komentarze pisane przez uczonych w piśmie nie rozwiązują i nie wyjaśniają wszystkiego, co przynosi trud dnia codziennego w przetargach. Polacy, naród wysoko kreatywny, potrafi niczym Syzyf niestrudzenie wynajdywać takie problemy, że nikt temu nie da rady. A swoją cegiełkę dołożyła jeszcze pełna elektronizacja procesu udzielania zamówień publicznych. To już położyło na łopatki niejednego.

Pojawiły się jakieś określenia, których nie ma w ustawie. Trzeba uwzględniać inne (nieznane dotychczas) akty wykonawcze albo, nie daj borze szumiący, akty ustawodawcze… Na co to komu, było łatwo, już zrozumiale, prawie balance osiągnięty i znowu zaczynamy od początku. Balance wyjechał na wczasy. Life opiera się tylko na Work, a ty człowieku weź to ogarnij, przeczytaj (13000 stron), zrozum i zapamiętaj.

Ulało mi się. Jako specjaliście, mrówce, która po ziarenku trawy niesie do gniazda (osobiście widziałam taką akcję mrówek) wyjaśniaj od a do zet każdy problem, z którym ktoś sobie nie razi.


SPRAWDŹ bezpłatny KALKULATOR TERMINÓW online! Terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Mój własny Balance

Mój osobisty Balance jest w każdą sobotę (oprócz dzisiejszej), gdzie nie otwieram komputera, nie czytam nic na temat zamówień publicznych. W ogóle nic nie czytam, bo mam odruch wymiotny widząc literki, obojętnie w jakim języku. Jak każda zwykła „baba” obieram kurs organizacji życia na kolejne dni tygodnia. Dom jest moim Balance z najbardziej przyziemnymi czynnościami. Domowymi. Często łączone z Life (bo życie rodzinne na tym polega). Zdarza mi się także korzystać z uroków dawki kultury (teatr, opera… tak, tak, muzyka poważna jest mi bliska). Nie jest to częste, ale w miarę regularne. Już chyba wyrosłam z pędu ku lepszemu, ku nowszemu, ku pierwszemu. Odpuściłam, bo jestem tym pokoleniem, które powinno szykować się na tamtą stronę. I nic więcej mi nie zostało niż praca i przygotowania w zaświaty. Praca niech będzie, bo daje możliwość uzyskania harmonii w życiu, realizację przyziemnych potrzeb i spełnianie marzeń. Ale nie kosztem życia i harmonii. 

Zamówienia publiczne muszą być pracą opartą na pasji. Inaczej nie będzie efektów. Tylko czy my Polacy potrafimy odciąć się od pracy, która jest pasją? 

Pisząc ten tekst, rozmawiałam z kilkoma ludźmi i podpowiedziano mi, że warto obejrzeć film. A właściwie najlepiej kilka, aby zrozumieć, że nie wszystko musi być dyktowane tylko ambicją, w szczególności w pracy. Osiąganie kolejnych szczebli w karierze oparte są na braku równowagi między pracą a życiem prywatnym. Często kosztem rodziny. Napisano wiele na temat Work Life Balance, nakręcono wiele filmów i seriali. I nadal nie ma odpowiedzi, co w życiu jest najważniejsze. Nadal nie ma odpowiedzi, mimo że uczeni, w szczególności teoretycy, wymyślają kolejne teorie, podają kolejne argumenty, że równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym powinna tworzyć niejako symbiozę, aby uzyskać synergię. Myślę sobie wtedy, że rzeczy niemożliwe robię od ręki. Jednak na cuda nie mam odpowiednich kwalifikacji i kieruję do najbliższego kościoła, bez względu na wyznanie. Tam to jest praktykowane, pod warunkiem, że możliwe do uwierzenia.

Czy równowaga ma coś wspólnego z równoważnością?

Czy można porównać równowagę do równoważności? Niejako tak, a faktycznie jest to niemożliwe. Równowaga (Balance) a równoważność opierają się na innych składnikach. Równowaga ma wiele synonimów w zależności od rodzaju nauki: w psychologii to spokój, w gospodarce – stabilizacja a w fizyce – statyczność. Łącząc te trzy wyrazy, to nic innego, jak po prostu brak ruchu, brak odchylenia od normy. A równoważność niestety nie jest tak prosta w swoim znaczeniu. Można podzielić ją na kilka cech, które wyodrębniają odmienne konteksty znaczeniowe.

Najbardziej wrażliwe znaczenie słowa równoważność to utożsamianie się czegoś z czymś. Albo wspólność pewnych cech, prawie „identyczność”, dopasowanie, albo porównywalna wartość (niekoniecznie finansowa). Równowaga jako jedna z cech człowieka bardzo często jest zaburzona w wyniku pracy (zakresu obowiązków). Niemniej jednak trendy określonych grup społecznych pozwalają na uzyskanie takiej równowagi. Nie zawsze idealnej, ale możliwej do realizacji. A zamówienia publiczne? To gałąź nauki, części gospodarki, życia publicznego i prywatnego tak zachłanna na uwagę, że tu zawsze jest coś kosztem czegoś. Zatem uzyskanie równowagi to nie to samo, co określenie równoważności. Nie da się tego osiągnąć. 

Czy znajdzie się ktoś z osób pracujących w zamówieniach publicznych, kto w ostatnich miesiącach (kilku latach) przeczytał jakąś inną książkę niż o tematyce zamówień? Może niewielkie grono, bo jakiś urlop był albo przymusowa absencja. Ale tak naprawdę nie ma możliwości, aby odseparować się i uzyskać stan zen, który pozwoli na zapanowanie nad własnym życiem. Nie w zamówieniach publicznych. Niejako ta część prawa, część gospodarki to praca dla ludzi, którzy potrafią poświęcić część swojego życia, część równowagi dla pracy. 

I na koniec – abstrakcjonizm to jedna z naszych dewiz zawodowych, szkoda tylko, że nie finansowych. 


SPRAWDŹ szkolenia opracowane na podstawie ProcurCompEU, a w tym KURS Z ENOTICES2! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jaki jest TERMIN na zamieszczenie KWOTY przeznaczonej na SFINANSOWANIE ZAMÓWIENIA?

Kiedy publikować kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia?

Zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy Pzp (źródło), zamawiający ma obowiązek najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnić na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

Przepis ten wskazuje końcowy termin na realizację obowiązku związanego z udostępnieniem informacji o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. 

Ustawodawca w ww. przepisie nie wskazuje terminu początkowego, co oznacza, że decyzję w tym zakresie pozostawia zamawiającemu. A zatem zamawiający może udostępnić tę informację przed terminem składania ofert lub po tej dacie, jednakże nie później niż  moment otwarcia ofert.

Źródło: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publicznych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

OGRANICZANIE podpisów w SWZ. Czy można?

Czy można ograniczać format podpisów w SWZ?

@opennexus

Czy wiesz o jakim formacie podpisu mowa? 🤔 Rzadko używany, ale jednak spotykany! Tajemniczy format podpisu na ZIP! Obejrzyj całe szkolenie na kanale YouTube PRZETARGowa 🧡 Link w komentarzu 👇 #podpis #podpiselektroniczny #swz #zip #zamowieniapubliczne #pliki Specyfikacja warunków zamówienia (SWZ) to dokument, który określa wymagania, jakie musi spełniać produkt lub usługa, aby spełnić oczekiwania zamawiającego. SWZ umożliwia określenie szczegółowych parametrów technicznych oraz wymagań jakościowych, czasowych i ilościowych, co ułatwia wybór odpowiedniego wykonawcy oraz zapewnia zgodność zamówienia z wymaganiami. Przygotowanie precyzyjnej SWZ jest kluczowe dla przebiegu procesu zamówień publicznych, a jej zgodność z wymaganiami prawnymi i standardami branżowymi przyczynia się do zapewnienia przejrzystości, uczciwości i efektywności procesu zamówień publicznych.

♬ dźwięk oryginalny – OpenNexus

Czy wiesz o jakim formacie podpisu mowa? 🤔 Rzadko używany, ale jednak spotykany! Tajemniczy format podpisu na ZIP! 

A jeszcze więcej dowiesz się z całego odcinka na kanale PRZETARGowa na YouTube 🧡 Link poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

ZAMÓWIENIA SEKTOROWE – czym się różnią od klasycznych?

0

ZAMÓWIENIA SEKTOROWE – czym się różnią od klasycznych?

Zapraszamy na odcinek, gdzie razem z Kingą Ławniczak – wieloletnim praktykiem zamówień publicznych oraz prowadzącą lekcje na naszej platformie edukacyjnej PrzetargOS zgłębiamy tajniki zamawiających sektorowych.

W odcinku poznajemy tożsamość zamawiającego sektorowego oraz omawiamy jakie korzyści w udzielaniu zamówień wynikają z działalności sektorowej. Analizujemy specjalne regulacje dotyczące udzielania zamówień sektorowych, a także porównujemy, czym charakteryzują się zamówienia sektorowe w porównaniu do klasycznych?

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 – Wstęp
02:50 – Zamawiający sektorowy – kim jest?
04:53 – Benefity sektorowców
08:51 – Specyfika działalności sektorowej – specjalne regulacje udzielania zamówień
10:55 – Podmiot sektorowy a ustawa o finansach publicznych
12:00 – Zamówienie sektorowe czy klasyczne?
16:21 – Zamawiający sektorowy – czy mu bliżej do biznesu?
21:04 – Podsumowanie


#opennexus #zamówieniapubliczne #przetarg


Zobacz odcinek ZAMÓWIENIA SEKTOROWE – czym się różnią od klasycznych? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

KONIEC WAŻNOŚCI profili zaufanych – jak ponownie założyć PROFIL ZAUFANY?

KONIEC WAŻNOŚCI profili zaufanych – jak ponownie założyć PROFIL ZAUFANY? Co to oznacza dla użytkowników e-Administracji?

Z końcem października tego roku nastąpiło ważne wydarzenie w polskiej e-administracji. Ponad 5,5 miliona profili zaufanych, co stanowi jedną trzecią wszystkich takich profili, przestało być ważnych. Jest to efekt tego, że ich użytkownicy nie przedłużyli ich ważności. Oznacza to, że te profile stały się nieaktywne i teraz nie będzie można ich używać w usługach e-administracji. Jakie są konsekwencje tej zmiany i jak można ponownie założyć profil zaufany?

Zastępca dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki, Maciej Górski, poinformował, że osoby, których profile zaufane przestały być ważne, teraz muszą ponownie założyć je, korzystając z jednej z czterech dostępnych metod. Mogą to zrobić poprzez bankowość elektroniczną, weryfikację wideo, wykorzystanie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub potwierdzenie tożsamości w jednej z placówek, takich jak oddziały ZUS, urzędy gmin czy urzędy skarbowe.

Jedną z głównych zmian, które towarzyszą ponownemu zakładaniu profilu zaufanego, jest zmiana w procesie logowania. Po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Teraz użytkownicy będą mieli możliwość zalogowania się do swojego profilu zaufanego jedynie za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail.

Metoda autoryzacji logowania do profilu również ulegnie zmianie na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeśli użytkownik chce ponownie logować się do profilu zaufanego danymi konta bankowego, będzie musiał zalogować się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła. Następnie będzie mógł zmienić dostawcę tożsamości na bank.

Profil zaufany jest kluczowym narzędziem w e-administracji, ponieważ stanowi podpis elektroniczny, który umożliwia podpisywanie podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych. Dlatego też ponowne założenie profilu zaufanego jest istotne dla osób, które chcą korzystać z usług e-administracji w Polsce. W związku z powyższym, ważne jest, aby użytkownicy, których profile zaufane przestały być ważne, jak najszybciej podjęli kroki w celu ich ponownego założenia. Niezbędne jest dostosowanie się do nowych zasad logowania i autoryzacji, aby móc nadal korzystać z udogodnień, jakie oferuje e-administracja.

Warto pamiętać, że e-administracja przynosi wiele korzyści, takich jak szybkie i wygodne załatwianie różnego rodzaju spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Dlatego też warto być na bieżąco z wszelkimi zmianami dotyczącymi profilu zaufanego i innych narzędzi e-administracji, aby móc korzystać z tych usług w pełni i bezproblemowo. Ponowne założenie profilu zaufanego może być procesem czasochłonnym, ale jest to inwestycja w możliwość korzystania z nowoczesnych i wygodnych rozwiązań, jakie oferuje e-administracja. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na przyswojenie sobie nowych zasad i procedur, aby móc nadal cieszyć się wszystkimi zaletami, jakie niesie ze sobą elektroniczna administracja publiczna.

Dowiedz się WIĘCEJ i uporządkuj swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych! Obejrzyj nasze filmy na kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!