Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 16

ANONIMIZACJA DANYCH osobowych – czym jest?

ANONIMIZACJA DANYCH osobowych – co to?

Anonimizacja danych to nieodwracalne uniemożliwienie zidentyfikowania określonej osoby, mówiąc prościej – anonimizacja oznacza, że w efekcie naszych działań nie jest możliwe ustalenie, jakiej osoby fizycznej dotyczy przedmiotowy dokument czy informacja. W przypadku zanonimizowania dokumentów papierowych popularne jest zakreślanie wybranych danych czarnym mazakiem oraz kserowanie tych stron, aby zapobiec „przebijaniu” treści. Po dokonaniu tych czynności oryginalne dokumenty są niszczone. W ten sposób opracowane dane są trwale anonimowe, gdyż nie ma sposobu, aby przywrócić oryginalny tekst i zidentyfikować osobę fizyczną, której dane dotyczą. Wtedy do ochrony tych informacji nie stosuje się przepisów RODO.

Przykłady anonimizacji:

  • Funkcja skrótu – jest to specjalna funkcja matematyczna, która przekształca dowolnie
    długą wiadomość (np. dane osobowe) w krótki ciąg znaków, zwany skrótem lub
    haszem. Funkcja skrótu jest jednokierunkowa, co oznacza, że nie można odzyskać
    oryginalnych danych z hasza. Przypisanie do tego samego hasza zazwyczaj wskazuje,
    że oryginalne dane są takie same.
  • Szyfrowanie deterministyczne lub funkcja skrótu z kluczem, w przypadku której klucz jest usuwany – ta technika polega na wygenerowaniu pseudonimu lub losowego numeru dla każdego atrybutu danych w bazie danych, a następnie usunięciu tabeli, która wiąże pseudonimy z oryginalnymi danymi. Oznacza to, że dane osobowe są zastępowane
    unikalnymi identyfikatorami, a klucz do powiązania tych identyfikatorów z oryginalnymi danymi jest usuwany.

DOWIEDZ się WIĘCEJ! Zobacz odcinek RODO w ZAMÓWIENIACH publicznych. Jak dbać o BEZPIECZEŃSTWO DANYCH osobowych? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy przekonasz się do WARIANTU II? Tryb podstawowy

Tryb podstawowy wariant II

Jednym z trybów, jakie przewiduje ustawa Prawo zamówień publicznych, jest wariant II trybu podstawowego. 

Według danych ze sprawozdania Prezesa Urzędu  Zamówień Publicznych z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w 2022 r. w zamówieniach o wartościach poniżej progów unijnych udzielanych na podstawie przepisów ustawy Pzp ponad 90% zamówień udzielono z zastosowaniem trybu podstawowego. W tym odsetek postępowań przeprowadzonych w wariancie II trybu podstawowego wynosił 11,25% (żródło: Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w 2022 r.  str. 31).

Z powyższego widać, że wariant II nie cieszy się jeszcze dużym zainteresowaniem pomimo, że prowadzenie negocjacji jest czynnością fakultatywną i co do zasady wybór tego trybu nie jest obarczony większym ryzykiem. Co więcej wydaje się on być bardzo korzystnym rozwiązaniem dla zamawiających, gdyż pozwala ulepszać otrzymane oferty wyjściowe i uzyskiwać lepsze parametry określone w kryteriach oceny ofert.

Dlaczego zatem tak mało postępowań prowadzonych jest w wariancie II? Czy zamawiający dostrzegają w nim zagrożenia, które przewyższają potencjalne korzyści?

W niniejszym artykule omówimy te zagadnienia, które stanowić mogą zagrożenia oraz sposób, w jaki można im zapobiec.


KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇


Czym jest wariant II tryb podstawowy?

Zamawiający udziela zamówienia w trybie podstawowym, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający: 

  • Może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość, 
  • A po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych (art. 275 pkt 2 ustawy PZP)

Innymi słowy po zapoznaniu się zamawiającego z ofertami podejmuje on decyzję, czy będzie prowadził negocjacje w celu ulepszenia ofert, czy pozostawia postępowanie bez negocjacji – w tym przypadku postępowanie prowadzi wg schematu wariantu I.

Decyzja o negocjacjach

Jeżeli w wariancie drugim trybu podstawowego zamawiający zdecyduje się na prowadzenie negocjacji, po dokonaniu oceny ofert powinien poinformować równocześnie wszystkich wykonawców, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu złożyli oferty, o wynikach kwalifikacji ofert, tj. podać informację o wykonawcach: 

1) Których oferty nie zostały odrzucone oraz punktacji przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji, 

2) Których oferty zostały odrzucone (art. 226)

3) Którzy nie zostali zakwalifikowani do negocjacji oraz punktacji przyznanej ich ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji  (w przypadku, o którym mowa w art. 288 ust. 1 Pzp, tj. w sytuacji, gdy zamawiający ograniczył liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji ofert).


DOŁĄCZ do społeczności PRAKTYKÓW Zamówień Publicznych na Facebook! Dopisz się do grupy PRZETARGowa Ustawa Nowa! Już ponad 5500 członków grupy czeka na Twoje historie i doświadczenie! 👇


Czy muszę badać wszystkich wykonawców zanim zaproszę ich do negocjacji? Co z weryfikacją wykonawców?

Z treści art. 287 ust. 3 Pzp (źródło) jednoznacznie wynika, że przed zaproszeniem wykonawców do negocjacji zamawiający powinien ocenić oferty (zastosowanie mają art. 223–226 Pzp). 

W wariancie drugim trybu podstawowego, art. 226 Pzp, określający przesłanki odrzucenia oferty, ma zastosowanie w całości, co oznacza, że zamawiający sprawdza oferty pod kątem wszystkich przesłanek odrzucenia. Art. 226 ust. 1 pkt 2 Pzp nakłada na zamawiającego obowiązek odrzucenia oferty wykonawcy, który: 

1) Podlega wykluczeniu z postępowania, 

2) Nie spełnia warunków udziału w postępowaniu lub 

3) Nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego lub innych dokumentów lub oświadczeń. 

Zatem ocena w zakresie podstaw odrzucenia oferty obejmuje również konieczność zweryfikowania braku podstaw do wykluczenia wykonawców oraz spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu, a także sprawdzenie, czy wykonawca złożył wymagane oświadczenia, podmiotowe środki dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe lub inne dokumenty. 


SPRAWDŹ bezpłatny KALKULATOR TERMINÓW online! Terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Z tego względu już na etapie ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu zamawiający, na podstawie art. 274 ust. 2 Pzp, może żądać od wykonawcy podmiotowych środków dowodowych. 

Może być to uzasadnione szczególnie w sytuacji skorzystania przez zamawiającego z możliwości, jaką stwarza art. 288 ust. 1 Pzp, czyli ograniczenia liczby wykonawców zapraszanych do negocjacji ofert. Powyższe nie wyklucza możliwości zweryfikowania wskazanej w art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a i b Pzp przesłanki odrzucenia oferty złożonej w odpowiedzi na ogłoszenie wyłącznie na podstawie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, i wezwania, na podstawie art. 274 ust. 1 Pzp, do złożenia podmiotowych środków dowodowych (jeżeli zamawiający wymagał ich złożenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia) po ocenie ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie wraz z ofertami dodatkowymi (jeśli zostały złożone).

W wariancie drugim (art. 275 pkt 2 Pzp) moment, w którym zamawiający zakończy ocenę ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie pod kątem przesłanek odrzucenia, jest ostatnim momentem na podjęcie przez zamawiającego decyzji, czy zaprosi wykonawców do negocjacji, czy też wybierze najkorzystniejszą ofertę, nie korzystając z możliwości negocjowania treści ofert z wykonawcami. 

Z treści art. 287 ust. 3 wynika, że w informacji kierowanej do wykonawców powinna znaleźć się punktacja ofert, które nie zostały zakwalifikowane do negocjacji, zatem ocena ofert powinna obejmować również ocenę w ramach kryteriów oceny ofert, polegającą na przyznaniu odpowiedniej liczby punktów ofertom, które nie podlegały odrzuceniu.

Ograniczenie liczby wykonawców

Zamawiający jest uprawniony (ale nie jest zobowiązany) do ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do negocjacji ofert. Liczba ta musi być wystarczająca dla zapewnienia konkurencji, przy czym minimalna liczba wykonawców nie może być mniejsza niż trzy.

Informacja o ograniczeniu liczby wykonawców, których zamawiający zamierza zaprosić do negocjacji ofert powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu i SWZ. Podanie informacji o ograniczeniu liczby wykonawców, których zamawiający zamierza zaprosić do negocjacji ofert, w wariancie drugim trybu podstawowego (art. 275 pkt 2 Pzp) będzie miała zastosowanie tylko wtedy, gdy zamawiający zdecyduje się na przeprowadzenie negocjacji.

Obok informacji o ograniczeniu liczby zapraszanych do negocjacji wykonawców, zamawiający zobowiązany jest podać kryteria oceny ofert, które zamierza zastosować w celu ograniczenia liczby wykonawców zapraszanych do negocjacji ofert, oraz maksymalną liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji ofert. Informacje te w wariancie drugim trybu podstawowego (art. 275 pkt 2 Pzp) powinny znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu i SWZ. A zatem decyzję co do ograniczenia liczby zapraszanych wykonawców, jak również stosowanych kryteriów oceny ofert, zamawiający podejmuje na etapie przygotowania postępowania, a informację w tym zakresie zamieszcza w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w SWZ.


ASYSTENT planowania i wniosków specjalnie DLA CIEBIE!

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić proces planowania w Twojej jednostce? A może to wnioski spędzają Ci sen z powiek? Mamy na to rozwiązanie! SPRAWDŹ asystentOS.pl! 👇 Narzędzie dedykowane dla wszystkich uczestników procesu planowania i wniosków. Generuj wszystko jednym kliknięciem myszki!


Podstawą ograniczenia liczby zapraszanych wykonawców (inaczej niż to ma miejsce przy określaniu kryteriów selekcji) mogą być wyłącznie kryteria oceny ofert. Zamawiający może podać wszystkie określone w danym postępowaniu kryteria oceny ofert lub wybrać tylko niektóre z nich. Zaproszenie do negocjacji zostanie skierowane do tych wykonawców, których oferty spełniają w najwyższym stopniu wskazane przez zamawiającego kryteria. Ponieważ kryteria oceny ofert, sposób oceny i wagi kryteriów są znane, zatem ustalenie, które oferty spełniają w najwyższym stopniu wybrane kryteria, nie powinno powodować trudności.

Obok kryteriów oceny ofert zamawiający powinien podać w ogłoszeniu o zamówieniu i SWZ maksymalną liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji ofert. Jeśli zatem zamawiający zdecyduje się na ograniczenie liczby wykonawców, których zaprosi do negocjacji ofert, liczba ta nie może być mniejsza niż 3.

Jeśli maksymalną liczbą wykonawców będzie np 4, to zamawiający zaprosi do negocjacji 4 wykonawców (o ile tylko będzie taka liczba ofert niepodlegających odrzuceniu) w najwyższym stopniu spełniających kryteria oceny ofert wskazane przez zamawiającego. Oferty pozostałych wykonawców, na zasadzie art. 289 ust. 2 Pzp będą uznane za odrzucone. Jeśli liczba wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, będzie mniejsza niż 3, zastosowanie znajdzie art. 289 ust. 3 Pzp, czyli zamawiający będzie kontynuował postępowanie. 

Oferta odrzucona, a uznana za odrzuconą – czy jest jakaś różnica?

Zamawiający w pierwszej kolejności dokonuje badania i oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia, o których mowa w art. 226 Pzp.

Może zatem okazać się, że częsć ofert podlegać będzie odrzuceniu, o czym zamawiający musi poinformować wszystkich wykonawców, podając informację o których mowa w art. 287 ust. 3 Pzp, przed skierowaniem zaproszenia do negocjacji.

Jednocześnie w przypadku ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do negocjacji, może okazać się, że część ofert wykonawców, którzy w najmniejszym stopniu spełnili kryteria oceny ofert nie zakwalifikuje się do etapu negocjacji. Dlatego też ustawodawca wprowadza tutaj pojęcie oferty uznanej za odrzuconą, w przypadku gdy dany wykonawca nie zakwalifikuje się do etapu negocjacji. Zgodnie z art. 289 ust. 2 (źródło), ofertę wykonawcy niezaproszonego do negocjacji uznaje się za odrzuconą. Konsekwencją uznania oferty za odrzuconą jest niezaproszenie wykonawcy do dalszego etapu negocjacji i składania ofert, co powoduje brak jego dalszego udziału w postępowaniu. Podkreślić należy, że oferta nie zostaje odrzucona z powodu nie zaproszenia do dalszego etapu, ponieważ nie ma ustawowej przesłanki odrzucenia.

Jeżeli zamawiający decyduje się na negocjacje, zaprasza jednocześnie wykonawców do negocjacji ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, jeżeli nie podlegały one odrzuceniu, a jeżeli zamawiający ustalił kryteria, o których mowa w art. 288 ust. 2, zaproszenie kieruje do tych wykonawców, których oferty spełniają w najwyższym stopniu te kryteria, w liczbie ustalonej przez zamawiającego

Zamawiający w zaproszeniu do negocjacji podaje miejsce, termin i sposób prowadzenia negocjacji, a w przypadku, oraz kryteria oceny ofert, w ramach których będą prowadzone negocjacje w celu ulepszenia treści ofert.


ZOBACZ, jak prosto i szybko publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇


Niezłożenie oferty dodatkowej, związanie pierwotną ofertą

W świetle art. 296 ust. 2 Pzp oferta dodatkowa stanowi jedynie wyjątkowo dopuszczalną zmianę pierwotnie oferowanych elementów oferty złożonej w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. Jak wynika z brzmienia art. 296 ust. 2 zd. pierwsze Pzp, w którym użyto sformułowania „może złożyć”, złożenie oferty dodatkowej jest uprawnieniem wykonawcy, podobnie jak udział wykonawcy w negocjacjach.

Należy zatem przyjąć, że w przypadku, w którym wykonawca nie przystąpi do negocjacji i nie złoży oferty dodatkowej, jest związany swoją pierwotną ofertą, czyli ofertą złożoną w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu (o ile termin związania ofertą nie upłynął). Charakter oraz skutki prawne złożenia oferty dodatkowej, o której mowa art. 296 ust. 2 Pzp, są identyczne z charakterem i skutkami prawnymi złożenia oferty dodatkowej, o której mowa w art. 248 ust. 3 art. 249 i art. 250 ust. 2 Pzp. Podobieństwo to uzasadnia posługiwanie się w obu przypadkach pojęciem „oferta dodatkowa”

Jeśli wykonawca zdecyduje się na złożenie oferty dodatkowej, oferta ta powinna zawierać nowe propozycje w zakresie treści oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert wskazanych przez zamawiającego w zaproszeniu do negocjacji (wskazanie kryteriów oceny ofert, w ramach których będą prowadzone negocjacje, stanowi obowiązkową treść zaproszenia do negocjacji). W zaproszeniu do negocjacji zamawiający może wskazać wszystkie lub niektóre kryteria oceny ofert określone w SWZ.

Przykładowo, jeżeli w zaproszeniu do negocjacji zamawiający wskaże kryterium: cena oraz warunki gwarancji, to wykonawca w ofercie dodatkowej może zaoferować nową cenę i nowe warunki gwarancji, przy czym oferta dodatkowa nie może być mniej korzystna w żadnym z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. 

Wykonawca może złożyć nową propozycję dotyczącą wybranych lub wszystkich wskazanych w zaproszeniu do negocjacji kryteriów oceny ofert. A zatem, odnosząc się do wskazanego wyżej przykładu, jeśli w zaproszeniu do negocjacji wskazane zostały kryterium ceny i kryterium warunków gwarancji, to nowe propozycje mogą dotyczyć niższej ceny i korzystniejszych warunków gwarancji albo wyłącznie niższej ceny, albo wyłącznie nowych, korzystniejszych warunków gwarancji. Nie jest więc możliwe zaoferowanie niższej ceny i mniej korzystnych warunków gwarancji niż wskazane w ofercie złożonej w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, nawet jeżeli bilans tych kryteriów byłby korzystniejszy niż w ofercie złożonej w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.


SPRAWDŹ szkolenia opracowane na podstawie ProcurCompEU! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇


Oferta dodatkowa mniej korzystna i termin związania ofertą

Zgodnie z art. 296 ust. 2 zd. trzecie Pzp oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie przestaje wiązać wykonawcę tylko w zakresie, w jakim złoży on ofertę dodatkową zawierającą korzystniejsze propozycje w ramach każdego z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji. 

Stąd jeżeli wykonawca złożył ofertę dodatkową, w której chociażby w ramach jednego z kryteriów oceny ofert złożył mniej korzystną propozycję niż w ofercie złożonej w odpowiedzi na ogłoszenie, taka oferta dodatkowa nie wiąże wykonawcy (zostanie odrzucona), natomiast nadal wiąże tego wykonawcę oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu (o ile termin związania ofertą nie upłynął).

Przy wskazanych w podanym wcześniej przykładzie kryteriach oceny ofert (tj. kryterium ceny i kryterium warunków gwarancji), zaoferowanie przez wykonawcę w ofercie dodatkowej korzystniejszych warunków gwarancji i wyższej ceny spowoduje konieczność odrzucenia takiej oferty dodatkowej na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 296 ust. 2 zd, czwarte Pzp (przesłanka niezgodności treści oferty z przepisami Pzp). W takiej sytuacji wykonawcę nadal wiązać będzie cena i warunki gwarancji wskazane w ofercie złożonej w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu (o ile termin związania ofertą nie upłynął).

Podsumowując, wariant II trybu podstawowego oferuje zamawiającym możliwość prowadzenia negocjacji w celu ulepszenia ofert, co może przynieść korzyści w postaci lepszych parametrów ofert i zwiększenia konkurencyjności. Niemniej jednak, mimo tych potencjalnych korzyści, wariant II nie jest jeszcze szeroko wykorzystywany.

Jednym z powodów tego niskiego zainteresowania może być obawa zamawiających przed sformalizowaną procedurą negocjacji i składania ofert dodatkowych, co może być czasochłonne i wymagać dodatkowego zaangażowania. Dodatkowo, decyzja o ograniczeniu liczby wykonawców zaproszonych do negocjacji może sprawić, że niektóre oferty mimo globalnego najkorzystniejszego wyniku nie zostaną zakwalifikowane do negocjacji, ponieważ w jednym z kryteriów branych pod uwagę przy kwalifikacji do dalszego etapu nie uzyskają najlepszego wyniku. Co więcej ograniczenie możliwości “manewrowania” wartościami kryteriów zarówno ich ulepszania jak i obniżania ogranicza możliwość prowadzenia skutecznych negocjacji. Obecnie możliwe jest jedynie ulepszanie wartości kryteriów.

Warto zaznaczyć, że oferta dodatkowa stanowi istotne narzędzie dla wykonawców, pozwalając im na poprawę swoich ofert w ramach kryteriów oceny określonych przez zamawiającego. Jest to jednak opcja dobrowolna, a nie złożenie oferty dodatkowej wiąże wykonawcę z jego pierwotną ofertą.

Warto zrozumieć, że wariant II trybu podstawowego jest elastycznym narzędziem, które może przynieść korzyści zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom. Ostateczna decyzja o jego wykorzystaniu zależy od indywidualnych potrzeb i okoliczności każdego postępowania.

Podsumowując, wariant II trybu podstawowego w ustawie Prawo zamówień publicznych stanowi interesującą opcję, która może przyczynić się do poprawy jakości ofert i zwiększenia konkurencyjności postępowań, jednak wymaga od zamawiających i wykonawców dokładnej analizy i zrozumienia jego zasad oraz konsekwencji.

Informacje zawarte w artykule pochodzą ze źródła: PRZEJDŹ.


ZASUBSKRYBUJ kanał YouTube PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Podpisywanie PACZKI plików PODPISEM elektronicznym. Dobrze czy źle?

Podpisywanie ZIPa PODPISEM elektronicznym. Dobrze czy źle?

@opennexus

Podpisywanie podpisem elektronicznym pliku ZIP. Dobrze, czy źle? Przyjmujesz takie dokumenty? Czy wiesz, jak zweryfikować? Daj znać w komentarzu! 👇🏼 Cały odcinek na kanale YouTube PRZETARGowa 🧡 Link: https://youtu.be/Xne3-Qilrok #zip #podpis #zamowieniapubliczne #podpiselektroniczny #plik #przetarg Plik ZIP to format archiwum, który służy do kompresowania i przechowywania innych plików i folderów. Nazwa „ZIP” pochodzi od angielskiego słowa „zip”, które oznacza „szybko zaciskać” lub „skompresować”. Format ZIP umożliwia kompresję danych, co oznacza, że pliki i foldery są zmniejszane w celu zaoszczędzenia miejsca na dysku. Kompresja polega na usuwaniu zbędnych powtórzeń danych i tworzeniu bardziej efektywnego układu informacji. W rezultacie, pliki ZIP są mniejsze niż oryginalne pliki, co ułatwia przechowywanie, przesyłanie i udostępnianie danych. Pliki ZIP mogą zawierać wiele plików i folderów, które są skompresowane w jednym archiwum. Po skompresowaniu plików, archiwum ZIP można otworzyć za pomocą programu do obsługi plików ZIP, takiego jak WinZip, 7-Zip, WinRAR czy programy wbudowane w systemy operacyjne, które obsługują ten format. Kiedy plik ZIP jest otwarty, można wyodrębnić zawarte w nim pliki i foldery do pierwotnych lokalizacji na dysku lub do wybranej lokalizacji. Można także dodawać nowe pliki do istniejącego archiwum ZIP lub aktualizować zawartość archiwum, usuwając lub zmieniając istniejące pliki. Pliki ZIP są szeroko stosowane w celu kompresowania i przenoszenia plików na różne platformy i systemy operacyjne. Są również często używane do kompresowania plików przed wysłaniem ich pocztą elektroniczną lub udostępnieniem w internecie, ponieważ zmniejszają rozmiar plików, co przyspiesza transfer i zaoszczędza przepustowość sieci. Elektronizacja zakupów w zamówieniach publicznych to proces przenoszenia tradycyjnych, papierowych procedur zakupowych do środowiska cyfrowego. Dzięki elektronizacji, zamówienia publiczne stają się bardziej efektywne i transparentne, umożliwiając szybszą komunikację, łatwiejsze porównywanie ofert oraz skracanie czasu.

♬ GTA San Andreas Theme (Remake) – Ben Morfitt (SquidPhysics)

Podpisywanie podpisem elektronicznym pliku ZIP. Dobrze, czy źle? Przyjmujesz takie dokumenty? Czy wiesz, jak zweryfikować?

A jeszcze więcej dowiesz się z całego odcinka na kanale PRZETARGowa na YouTube 🧡 Link poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

PSEUDONIMIZACJA DANYCH osobowych – czym jest?

PSEUDONIMIZACJA DANYCH osobowych – co to jest?

Na gruncie Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych pseudonimizacja to przetworzenie danych osobowych w taki sposób, by nie można było przypisać ich konkretnej osobie, której dane dotyczą bez użycia dodatkowych informacji. Ponadto, te dodatkowe informacje, które umożliwiają zidentyfikowanie osoby, której dane zostały poddane pseudominizacji należy przechowywać w osobnym odpowiednio zabezpieczonym miejscu z wykorzystaniem technicznych i organizacyjnych środków ochrony danych, a osoby mające do nich dostęp powinny mieć stosowne uprawnienia.

Pseudonimizacja może polegać więc na zamianie posiadanych danych np. imienia i nazwiska na ciąg liter lub cyfr, które można odszyfrować za pomocą przechowywanego oddzielnie klucza. Należy jednak pamiętać, że w świetle RODO dane poddane pseudominizacji nie są zupełnie bezpieczne. Pseudonimizacja jest procesem całkowicie odwracalnym i dlatego dane zabezpieczone w ten sposób, muszą być cały czas chronione zgodnie z RODO. Przykładem pseudominizacji jest szyfrowanie z kluczem tajnym. Jest to metoda, w której dane osobowe są zamieniane na zaszyfrowane dane przy użyciu klucza, który jest znany tylko jednej osobie. Tylko ta osoba, posiadająca klucz, może rozszyfrować dane i odczytać informacje, w tym identyfikujące dane osobowe.

DOWIEDZ się WIĘCEJ! Zobacz odcinek RODO w ZAMÓWIENIACH publicznych. Jak dbać o BEZPIECZEŃSTWO DANYCH osobowych? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

POLITYKA ZAKUPOWA PAŃSTWA – dlaczego tak ważna? Debata ekspercka

0

POLITYKA ZAKUPOWA PAŃSTWA – dlaczego tak ważna? Debata ekspercka

Efektywne zakupy to zakupy gospodarne. W 2021 roku na zamówienia publiczne w Polsce wydaliśmy ponad 11% PKB (300 mld zł). Kluczem w zakupach jest kupować to czego potrzebujemy, a więc gospodarnie i celowo.

Jeśli interesuje Cię, w jakim zakresie może pomóc w tym polityka zakupowa państwa, czym ona jest, co mówi o kategoryzacji zamówień, nie możesz przegapić tego filmu. W filmie omówiony został jeden z punktów szerszej debaty eksperckiej w temacie efektywności wydatkowania w zamówieniach publicznych, którą będziecie mogli zobaczyć w całości na www.przetargos.pl

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 – Wstęp i przedstawienie gości
02:02 – Czym jest polityka zakupowa państwa i kogo ona dotyczy?
05:32 – O kompetencjach miękkich w europejskich ramach kompetencji
09:28 – Profesjonalizacja jednym z kluczowych elementów polityki zakupowej państwa
12:21 – Polityka zakupowa państwa z perspektywy zamawiającego klasycznego
19:01 – Kategoryzacja zamówień w polityce zakupowej państwa
22:49 – Efektywność a kategoryzacja zamówień w praktyce
23:42 – Czym jest kategoria zakupowa? Czy kategoria zakupowa = CPV? Zarządzanie kategoriami zakupowymi.
35:42 – Szkolenia – czy mogą być jedną kategorią zakupową?


#opennexus #zamówieniapubliczne #zakupy #debata


Zobacz odcinek POLITYKA ZAKUPOWA PAŃSTWA – dlaczego tak ważna? Debata ekspercka i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Co jeśli OFERTA z najniższą ceną NIE MIEŚCI się w BUDŻECIE?

Oferta nie mieści się w budżecie

@opennexus

Którą ofertę wybrać? Czyli dylemat w zamówieniach publicznych. Czy zdarzyła Ci się taka sytuacja? Daj znać w komentarzu! 👇Cały odcinek dostępny na kanale YouTube PRZETARGowa 🧡 Link do całości w komentarzu! 👇🏼 #zamówienia #przetarg #uniewaznienie #pzp #oferta Oferta w przetargu to propozycja złożona przez firmę lub osobę fizyczną w odpowiedzi na ogłoszenie przetargowe. W ofercie zawierane są szczegóły dotyczące cen, warunków i terminów wykonania określonego zadania lub dostarczenia produktów. Zazwyczaj oferty przetargowe są poufne i otwierane publicznie w ustalonym terminie, zapewniając uczciwą konkurencję. Przedstawienie konkurencyjnej i odpowiednio przygotowanej oferty ma kluczowe znaczenie dla uzyskania kontraktu lub zamówienia publicznego. Ostateczny wybór zwycięskiej oferty zależy od spełnienia wszystkich wymagań formalnych oraz zapewnienia najkorzystniejszych warunków finansowych i technicznych dla zamawiającego. Przetargi są formalnymi procedurami, w których organizacje publiczne lub prywatne poszukują dostawców, wykonawców lub usługodawców poprzez konkurencyjne oferty. Celem przetargów jest wybór najkorzystniejszej oferty spośród wielu przedstawionych propozycji. Przetargi stosowane są w wielu sektorach, w tym w sektorze publicznym, budowlanym, informatycznym i wielu innych. Otwartość i przejrzystość procesu przetargowego mają na celu zapewnienie uczciwej konkurencji oraz zapewnienie jak najlepszej jakości usług lub produktów za odpowiednią cenę. Przetargi są istotnym narzędziem wspierającym efektywne zarządzanie zasobami, wybór najlepszych partnerów biznesowych oraz wspieranie konkurencyjności na rynku. Unieważnienie postępowania zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych (PZP) to formalna decyzja zamawiającego o zakończeniu procedury przetargowej bez wybrania żadnej oferty. Unieważnienie może nastąpić z różnych przyczyn, takich jak brak zgodności ofert z wymaganiami, brak odpowiednich ofert, naruszenia przepisów przetargowych lub zmiana potrzeb zamawiającego. Procedura unieważnienia powinna być odpowiednio uzasadniona i dokumentowana. Po unieważnieniu postępowania, zamawiający może podjąć decyzję o powtórzeniu przetargu, wprowadzeniu korekt do zapytania ofertowego lub wyborze innego trybu zamówienia. Unieważnienie ma na celu zapewnienie uczciwości i przejrzystości procesu przetargowego oraz zapobieżenie potencjalnym nieprawidłowościom. Budżet w zamówieniach publicznych to kwota, która zostaje określona przez zamawiającego na sfinansowanie danego zamówienia. Stanowi ona górną granicę kosztów, jakie zamawiający jest gotów ponieść za dane zamówienie. Budżet ma kluczowe znaczenie dla całego procesu przetargowego, ponieważ to na jego podstawie potencjalni wykonawcy składają swoje oferty. Przekroczenie ustalonego budżetu może skutkować unieważnieniem postępowania. Zamawiający musi mieć odpowiednią wiedzę i staranność przy określaniu budżetu, aby zagwarantować, że wartość zamówienia jest adekwatna do wymagań i specyfikacji przedmiotu zamówienia.

♬ Stories 2 – Danilo Stankovic

Którą ofertę wybrać? Czyli dylemat w zamówieniach publicznych. Czy zdarzyła Ci się taka sytuacja?

A jeszcze więcej dowiesz się z całego odcinka na kanale PRZETARGowa na YouTube 🧡 Link poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Oferta NIE mieści się w BUDŻECIE

W hołdzie racjonalności, czyli co robić, gdy oferty nie mieszczą się w budżecie?

Wasze pytanie: W postępowaniu wpłynęły dwie oferty, obie przewyższają kwotę, jaką Zamawiający posiada na realizację zamówienia. Oferty zbadano pod kątem odrzucenia. Następnie Zamawiający zaprosił Wykonawców do negocjacji, złożono oferty dodatkowe – ranking i wezwanie najkorzystniejszej do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Czy taka kolejność jest prawidłowa? Czy Zamawiający powinien wezwać wszystkich Wykonawców o złożenie pśd, a dopiero później zaprosić ich do negocjacji? Zamawiający nie wie, czy będzie mógł zwiększyć środki, czy może kontynuować postępowanie (badać oferty, wzywać) i unieważnić postępowanie z uwagi na brak środków nawet na etapie przed wyborem oferty?

Wykonaj te 4 kroki, gdy oferty nie mieszczą się w budżecie!

Nasza odpowiedź: Kolejność jest prawidłowa, podsumowując:

  1. Badamy oferty pod kątem odrzucenia, a następnie przeprowadzamy negocjacje z wykonawcami, których oferty nie podlegają odrzuceniu. 
  2. Po przeprowadzonych negocjacjach zapraszamy do złożenia ofert dodatkowych
  3. Jeśli po złożeniu ofert dodatkowych w dalszym ciągu oferty nie mieszczą się w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia, to mamy dwie możliwości: albo dołożyć brakujące środki, albo unieważnić postępowanie. 
  4. Zawsze wzywamy do złożenia pśd wykonawcę najwyżej ocenionego, a nie wszystkich.

Jeśli  nie ma możliwości dołożenia środków, a wszystkie oferty nie mieszczą się w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia, to możemy unieważnić postępowanie bez dokonania czynności wyboru najkorzystniejszej oferty (art. 255 pkt 3 ustawy Pzp źródło). W takiej sytuacji ceny lub koszty określone we wszystkich złożonych ofertach nie mieszczą się w limicie ustalonym przez zamawiającego. 

Hołdując racjonalności, przesłanka ta zakłada unieważnienie postępowania bez konieczności badania i oceny ofert w celu wyboru oferty najkorzystniejszej, w sytuacji, gdy od początku wiadomo, że cena żadnej oferty nie zmieści się w ustalonym limicie, a zamawiający tego limitu nie zmieni. Sformułowanie przepisu („zamawiający unieważnia”) prowadzi do wniosku, że ustawowy przymus unieważnienia postępowania zachodzi od razu, gdy tylko okaże się, że zachodzi jedna z dwóch alternatywnych przesłanek, a zamawiający nie może lub nie chce zwiększyć kwoty pokrycia finansowego. Zasadą jest, że postępowanie unieważnia się, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. 


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy uznawać PIECZĘCIE ELEKTRONICZNE w PZP?

Pieczęcie elektroniczne w PZP

Elektronizacja zamówień publicznych diametralnie zmieniła pracę działu ZP. Musieliśmy przyzwyczaić się do plików (chociaż papier nie odpuszcza), do podpisów kwalifikowanych, formatów plików, wypakowywania XMLów i wszystkiego tego, co przed 2021 rokiem było obce dla większości zamawiających, a częściej leżało w gestii IT. 

Wykonawcy również idą w kierunku elektronizacji. Co prawda nie zmusza ich do tego ustawa, ale naturalne dla biznesu jest dążenie do oszczędności i usprawniania procesów.

W tym miejscu nastąpiło zderzenie dwóch światów dążących do elektronizacji. Z jednej strony zamówienia i oferty elektroniczne, które otrzymują, a z drugiej wykonawcy i sposób ich przygotowania. Pełnia elektronizacji po stronie zamówień przypada również na rozkwit elektronizacji obiegu dokumentów wykonawcy. I tu na scenę wchodzi Autenti.

Co z podpisami i pieczęciami Autenti?

Autenti jest to polska firma zajmująca się między innymi obiegiem dokumentacji w przedsiębiorstwach. Wielu zamawiających z pewnością stanęło przed dylematem czy uznawać dokumenty opatrzone elektronicznymi pieczęciami Autenti.

Ale zacznijmy od początku, popatrzmy z perspektywy biznesu. Przedsiębiorcy realizują codziennie dziesiątki procesów, w których niezbędna jest komunikacja i odpowiedni łańcuch decyzyjny. Elektroniczne zatwierdzanie wszelkiej maści dokumentów nie wymaga podpisów kwalifikowanych, więc dokumenty te zwyczajowo są opatrywane pieczęciami elektronicznymi. Oczywiście system zapewnia możliwość wykorzystania dowolnego podpisu kwalifikowanego, natomiast w większości procesów biznesowych nie jest to konieczne, a co za tym idzie, nie jest zazwyczaj wykorzystywane.

Mniej niż 10% dokumentów wymaga podpisów kwalifikowanych i w tym miejscu pojawia się zagrożenie. Wykonawca, który “pieczętuje” elektronicznie zdecydowaną większość dokumentów, nie jest przyzwyczajony do tego, żeby ofertę lub inne dokumenty niezbędne w przetargu podpisać podpisem kwalifikowanym. To, w jaki sposób osoba uprawniona do reprezentacji podpisze dokument, zależy w głównej mierze od tego, jaką ścieżkę akceptacji wybierze osoba inicjująca obieg danego dokumentu oraz jakiego rodzaju podpisów będzie wymagała na danym etapie zatwierdzenia (podpisania).


Dowiedz się WIĘCEJ i uporządkuj swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych! Obejrzyj nasze filmy na kanale YouTube PRZETARGowa 👇


Czy dokumenty opieczętowane uznajemy w PZP?

W świecie zamawiających mamy do czynienia z dwoma przypadkami, w których występują pieczęcie elektroniczne Autenti lub podobnych podmiotów.

1) Dokument jest opatrzony wyłącznie pieczęciami elektronicznymi.

Pierwsza z opcji nie jest uznawana jako prawidłowy podpis na gruncie PZP. Oferta niepodpisana podpisem kwalifikowanym (lub zaufanym, lub osobistym) nie jest zgodna z ustawą i oferta taka zostaje odrzucona ze względu na tę niezgodność. 

2) Dokument jest opatrzony pieczęciami elektronicznymi, ale występuje tam również podpis kwalifikowany. 

W tym przypadku obecność pieczęci elektronicznych w żadnej mierze nie ma wpływu na ważność oferty. Mało tego, pieczęcie te mogą być naruszone, wygasłe lub w jakikolwiek inny sposób, uszkodzone, a podpis kwalifikowany jest złożony poprawnie i integralność dokumentu zachowana również po opatrzeniu tym podpisem, to oferta jest ważna.

Wyniki weryfikacji plików z pieczęciami

Pewne konfuzje może budzić sposób wyświetlania raportów w programach do weryfikacji lub walidacji podpisów kwalifikowanych. Fakt istnienia pieczęci (które nie są podpisami kwalifikowanymi, nawet jeżeli bazują na certyfikatach kwalifikowanych) powoduje, że niektóre weryfikatory cały dokument uznają za “nieokreślony”.

Taki komunikat jest w pełni uzasadniony i nie powinien nas dziwić. To do czego powinni się po raz kolejny przyzwyczaić się zamawiający to nie podejście per plik, ale podejście per podpis na pliku. Badanie każdego z podpisów doprowadzi nas do prawdy i pomoże w podjęciu poprawnej decyzji.

To o czym z kolei powinni pamiętać wykonawcy to czytać SWZ i niezależnie czy wykorzystując komunikację e-mailową, czy też systemy do zatwierdzania dokumentów to opatrzyć ofertę odpowiednim podpisem. Zawsze najbezpieczniejszy w tym wypadku jest podpis kwalifikowany, dopuszczony w każdym przetargu i w każdym państwie członkowskim w UE. 

DOWIEDZ się WIĘCEJ! Zobacz odcinek: Czy uznawać PIECZĘCIE ELEKTRONICZNE w PZP? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zamieszczenie OGŁOSZENIA na STRONIE internetowej – czy jest OBOWIĄZKOWE?

Zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej – czy jest obowiązkowe? Tryb podstawowy wariant 1

Zgodnie z art. 266 ustawy Pzp (źródło), do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających publicznych postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne stosuje się przepisy działu II, z wyjątkiem przepisów w nim wymienionych.

Z powyższego wynika, że zastosowania nie ma między innymi art. 88 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym zamawiający udostępnia ogłoszenie również na stronie internetowej prowadzonego postępowania, od dnia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne zastosowanie ma art. 269 ust. 1 Pzp, zgodnie z nim zamawiający zamieszcza ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego Urzędu. 

Obowiązuje również art. 270 p.z.p., który wskazuje, że zamawiający może dodatkowo udostępnić ogłoszenie w inny sposób niż określony w art. 269 ust. 1 p.z.p., w szczególności na swojej stronie internetowej. 

Użyte przez ustawodawcę sformułowanie “w szczególności” jest katalogiem otwartym, dlatego zamawiający może również zamieścić treść ogłoszenia na stronie prowadzonego postępowania.

W trybie podstawowym nie ma obowiązku zamieszczania ogłoszenia na stronie internetowej. Należy jednak pamiętać, że jeśli zamieszczono na strone ogłoszenie o zamówieniu to konsekwentnie, w przypadku zmiany tego ogłoszenia, należy zamieszczać na tej stronie również ogłoszenia o zmianach ogłoszenia (art. 271 ust. 4 PZp.)

DOWIEDZ się jak przeprowadzić krok po kroku postępowanie w trybie podstawowym! Koniecznie obejrzyj nasz nowy odcinek na kanale PRZETARGowa 👇

PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy masz RAPORT z WERYFIKACJI podpisów elektronicznych?

Raport z weryfikacji podpisów elektronicznych

@opennexus

Raport z weryfikacji podpisów elektronicznych. Czy taki posiadasz? Zapisujesz je? Daj znać w komentarzu! 👇 Cały odcinek dostępny na kanale YouTube PRZETARGowa 🧡 pod linkiem https://youtu.be/nw0-npoFJ6E 👈 #podpiselektroniczny #raport #zamowieniapubliczne #przetarg #kontrola #pzp Podpisy elektroniczne stanowią istotny element w dzisiejszych zamówieniach publicznych, umożliwiając przeniesienie tradycyjnych procesów podpisywania i autoryzacji do świata cyfrowego. Ich zastosowanie przyczynia się do usprawnienia i przyspieszenia procedur, eliminując konieczność fizycznego obecności w celu potwierdzenia dokumentów. W przypadku zamówień publicznych, podpisy elektroniczne mogą służyć do zabezpieczenia ofert, umów i innych dokumentów związanych z procesem przetargowym. Odpowiednie regulacje prawne oraz standardy bezpieczeństwa są istotne w celu zapewnienia wiarygodności i integralności podpisów elektronicznych w tym kontekście. Ich stosowanie przyczynia się do ograniczenia biurokracji i kosztów administracyjnych, poprawiając efektywność całego procesu zamówień publicznych. Kontrola w zamówieniach publicznych odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu przejrzystości, uczciwości i efektywności procesu zamówień. Jest to proces monitorowania, oceny i zapobiegania nieprawidłowościom oraz nadużyciom w wydawaniu publicznych środków na projekty i usługi. Organizacje odpowiedzialne za kontrolę w zamówieniach publicznych mają za zadanie zapewnić, że procesy wyboru dostawców są zgodne z prawem, a konkurencja jest uczciwa. Skuteczna kontrola może pomóc w minimalizowaniu korupcji oraz zapewnieniu optymalnego wykorzystania środków publicznych. Dzięki regularnym audytom i monitorowaniu procesów, instytucje publiczne mogą zwiększyć zaufanie społeczne i poprawić zarządzanie finansowe.

♬ oryginalny dźwięk – OpenNexus – OpenNexus

Raport z weryfikacji podpisów elektronicznych. Czy taki posiadasz? Zapisujesz je?

A jeszcze więcej dowiesz się z całego odcinka na kanale PRZETARGowa na YouTube 🧡 Link poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!