Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 21

ZABEZPIECZENIE należytego wykonania zamówienia – KTO WNOSI?

Czy zabezpieczenie należytego wykonania umowy może zostać złożone w formie gwarancji ubezpieczeniowej przez każdego współkonsorcjanta osobno, dając łączną sumę gwarancji?

Który z konsorcjantów wnosi zabezpieczenia należytego wykonania zamówienia?

Zgodnie z art. 450 ust. 1 ustawy Pzp (źródło), zabezpieczenie może być wniesione według wyboru wykonawcy w jednej lub w kilku formach. Żądanie, aby zabezpieczenie to miało postać jednego dokumentu od jednego gwaranta, uznaje się za naruszenie art. 450 ust. 1 ustawy pzp.

Art. 445 ust. 1 ustawy stanowi, że wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Warto w tym miejscu przytoczyć stanowisko Prezesa UZP, co prawda wydane w poprzednim stanie prawnym, jednak nadal aktualne.

Prezes UZP w jednej z kontroli podał, że jest teoretycznie możliwa sytuacja, w której w przypadku, gdy w skład konsorcjum wchodzi trzech wykonawców, każdy z nich wniesie gwarancję bankową bądź ubezpieczeniową. Bądź jedno z poręczeń wskazanych w art. 148 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, tytułem zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Wówczas fizycznie będą występować trzy dokumenty (w jednej bądź różnych formach), ponieważ art. 148 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zezwala wykonawcy na wybór jednej lub kilku form zabezpieczenia. Istotne przy tym jest, aby z treści tych dokumentów wynikało, że zabezpieczają to samo zobowiązanie. Jednocześnie zgodnie z art. 141 ustawy Prawo zamówień publicznych wnosząc zabezpieczenie w częściach, wykonawcy ci odpowiadają solidarnie, a zatem od każdego z nich zamawiający może dochodzić zabezpieczenia w całości.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Co z OGŁOSZENIEM o WYKONANIU umowy, jeśli umowa NIE ZOSTAŁA wykonana?

Co z OGŁOSZENIEM o WYKONANIU umowy, jeśli umowa NIE ZOSTAŁA wykonana z powodu rozwiązania umowy przed terminem?

Czy zamawiający ma obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy, jeżeli umowa nie została wykonana (w całości lub w części) z powodu rozwiązania umowy przed terminem?

Art. 448 ustawy Pzp (źródło) dotyczy każdej umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, której realizacja została zakończona i to niezależnie od tego, czy umowa została wykonana w całości w terminie, czy też została zakończona przed terminem (i wykonana jedynie w ograniczonym zakresie).

Z pkt 5 załącznika nr 7 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 2439) pt.: „Przebieg realizacji umowy” wynika obowiązek zamieszczania m.in. informacji o tym, czy umowa została wykonana oraz informacji, czy umowa została wykonana należycie (ppkt 1 i 5).

Mając zatem na względzie cel przepisu art. 448 ustawy Pzp oraz zakres informacji zamieszczanych w tym ogłoszeniu, należy przyjąć, że obowiązek zamieszczenia ww. ogłoszenia aktualizuje się również w sytuacji rozwiązania umowy przed upływem terminu jej obowiązywania.

W takiej sytuacji 30-dniowy termin na wykonanie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia należy liczyć od momentu faktycznego zakończenia realizacji umowy, ustalonego odpowiednio w danym stanie faktycznym.

Źródło UZP: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

SCRUM w ZAMÓWIENIACH publicznych. Co to jest i czemu WARTO?

0

SCRUM w ZAMÓWIENIACH publicznych. Co to jest i czemu WARTO?

W dzisiejszym odcinku poruszamy temat Zwinności oraz w jaki sposób dobre praktyki w zakresie stosowania metodyk agile mogą sprawić, że nasza praca w Zamówieniach Publicznych będzie efektywniejsza.

Dowiedz się czym jest Agile, oraz jak go praktykować w swoim zespole. W tym odcinku opowiemy o pierwszych krokach, jakie można wykonać w stronę zwinności oraz zainspirujemy praktycznymi przykładami.

W filmie dowiecie się:
Czym jest zwinność?
Przykłady dobrych praktyk stosowania metodyk agile
Cechy zwinności
Scrum w Zamówieniach Publicznych, czy to ma sens?
Korzyści, jakie daje nam zwinność i Scrum

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 Wstęp
00:48 Co to zwinność, czym jest zwinność?
01:48 Czym charakteryzuje się zwinność?
03:49 Jak ocenić czy pracuję zwinnie? Jak ocenić czy komunikuję się poprawnie?
05:45 Transparentność komunikacji – co w sytuacji, gdy mnie zabraknie?
07:27 Komunikacja ad.hoc – błędy komunikacyjne, których zwinność nie wybacza. Omówienie transparentności procesu.
10:00 Codziennie spotkania – dzielenie się informacjami z członkami zespołu
11:2812:45 Studiuj z Open Nexus [Fragment sponsorowany]
12:45 Nie mam czasu na spotkania i podsumowania dnia – element samodoskonalenia się
16:24 Dzielenie postępowania na małe etapy – jakie korzyści taka forma pracy może nam dać?
21:32 Metody zwinności – Scrum jako metodologia zwinności
24:05 Korzyści, jakie daje nam zwinność i Scrum
27:00 Podsumowanie odcinka, zakończenie


#opennexus #zamówieniapubliczne #scrum #agile


Zobacz odcinek SCRUM w ZAMÓWIENIACH publicznych. Co to jest i czemu WARTO? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWY tekst jednolity USTAWY PZP

Tekst jednolity ustawy Pzp – zmiany

W Dzienniku Ustaw z 2023 poz. 1605 opublikowano tekst jednolity ustawy Prawo zamówień publicznych uwzględniający zmiany wprowadzone do tej regulacji w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Zgodnie z obwieszczeniem marszałka Sejmu o ogłoszeniu tekstu jednolitego uwzględnienia on zmiany wprowadzone:

1) ustawą z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1933),

2) ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. poz. 1812),

3) ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. poz. 2185),

4) ustawą z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz. U. poz. 412),

5) ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 825) oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 13 lipca 2023 r.

Ustawa do pobrania: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Kolejny OBOWIĄZEK dla zamawiających – uwzględnianie GOSPODARKI ZAMKNIĘTEJ w zamówieniach

Gospodarka zamknięta – wytyczne UZP

Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych ukazały się opracowane przez Urząd „Wytyczne dla zamawiających w zakresie uwzględniania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym w ramach zamówień publicznych”.

Co znajdziemy w materiale?

  • Omówienie rozwiązań prawnych zawartych w ustawie Prawo zamówień publicznych, które wspomagają zamknięcie obiegu w gospodarce.
  • Zestawienia dla 8 grup produktowych, w których ujęte zostały najważniejsze wymagania zgodne z zasadami GOZ. Grupy produktowe obejmują m.in. komputery, monitory, tablety i smartfony, transport drogowy oraz usługi sprzątania pomieszczeń.

Podejście wg zasad gospodarki zamkniętej koncentruje się na wydłużeniu okresu życia produktów. Dzieje się tak poprzez zapewnienie możliwości ich naprawy, dostępność części zamiennych oraz możliwość modernizacji. W przypadku zakończenia ich użytkowania – zapewnienie możliwości odzysku surowców, z których zostały wytworzone celem ich przetworzenia i ponownego wprowadzenia do obiegu.

Źródło UZP: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWY informator UZP!

Informator UZP nr 2

Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych ukazał się Informator nr 2/2023. W publikacji zawarto:

  • aktualności
  • działania edukacyjne
  • publikacje i materiały edukacyjne
  • opinie prawne – dopuszczalne formy przedłożenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podmiotowego środka dowodowego, jakim jest zaświadczenie wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
  • kontrola udzielania zamówień publicznych – udzielanie zamówień w trybie z wolnej ręki na podst. art. 214 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp (źródło) (tzw. in-house) a podwykonawstwo
  • orzecznictwo trybunału sprawiedliwości UE
  • orzecznictwo krajowe w sprawie zamówień publicznych
  • analizy systemowe

Informator dostępny pod linkiem: KLIKNIJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy podawać GODZINĘ w WEZWANIU do złożenia dokumentów?

Podawanie godziny w wezwaniu: tak czy nie? Jeżeli nie to dlaczego? Liczyć zgodnie z KC do końca dnia?

Ustawodawca nie narzuca obowiązku ani nie zakazuje podawania terminu z podaniem godziny. Wskazuje natomiast minimalny termin, jaki zamawiający musi wyznaczyć na złożenie dokumentów przez wykonawcę, używając określenia: nie krótszy niż …… dni.

Można formułować wezwanie do złożenia dokumentów, podając datę oraz godzinę złożenia, zachowując zasadę wyznaczania terminu nie krótszego niż…., w zależności od trybu postępowania i czynności.

Jeśli zamawiający nie wskazuje godziny, termin zgodnie z zasadami kodeksu cywilnego upływa z końcem dnia wyznaczonego datą – art. 111 kodeksu cywilnego stanowi, że termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. 

Pamiętaj, że terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇

Wskazywanie godziny, do której wykonawca ma złożyć dokumenty może okazać się ryzykowne. Najlepszą praktyką jest określenie terminu dniem (datą), wtedy wykonawca ma dłuższy termin na złożenie dokumentów – do końca wyznaczonego dnia.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

POZAP 2022 – Poznań o Zamówieniach Publicznych | Na żywo z Poznania!

0

POZAP 2022 – Poznań o Zamówieniach Publicznych | Na żywo z Poznania!

Zapraszamy na retransmisję Święta Zamówień Publicznych: POZAP z 2022 roku, organizowanego stacjonarnie na Targach Poznańskich. Sprawdź, jak wtedy wyglądał POZAP i koniecznie zapisz się na nowy POZAP 2023!

Nowy POZAP! Święto ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH już we WRZEŚNIU 2023!

POZAP to nie kolejna konferencja, kongres czy zjazd – to ŚWIĘTO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, na którym MUSISZ się pojawić! 🥳

KUP BILET na 👉 https://pozap.pl/bilety/ 🔔

Wybrane tematy, które poruszymy:
🔹 ZMIANY W PZP: W nawiązaniu do zapowiedzi rewizji przepisów ustawy PZP przez Urząd Zamówień Publicznych, porozmawiamy o konkretnych kazusach, w których przepisy pozostawiają pole do różnych interpretacji.
🔹 REJESTR UMÓW: W 2024 czy 2026 roku? O co chodzi ze zmianami?
🔹 Dzielić czy sumować? Szacowanie wartości zamówienia w obliczu różnych praktyk zamawiających.
🔹 Skuteczna realizacja umowy, czyli jak kształtować treść umowy, aby poradzić sobie z waloryzacją i aneksami

Planujemy sporo niespodzianek oraz sesje networkingowe, abyśmy wszyscy mogli poznać się lepiej! Zapłacić można wygodnie online lub przelewem tradycyjnym. 💳💰

KUP BILET na 👉 https://pozap.pl/bilety/ 🔔 Lub klikając w przycisk 👇


PANELE:
1:12:221:14:50 Rozpoczęcie wydarzenia
1:14:501:17:11 Otwarcie – Sekretarz Miasta Poznania – Stanisław Tamm
1:17:111:21:17 Otwarcie – Wiceprezes Zarządu Open Nexus – Zygmunt Kopacz
1:21:171:23:51 Otwarcie – MTP – Przemysław Grodzki
1:23:512:07:22 PANEL1 ODPOWIEDZIALNOŚĆ W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH i ROLA SYGNALISTÓW (PANEL1)
2:07:222:27:23 Studio Komentatorskie po (PANEL 1)
2:27:233:11:58 ARCHIWIZACJA W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH (PANEL 2)
3:11:583:27:12 Studio Komentatorskie po (PANEL 2)
3:27:124:07:56 TOP 5 WYZWAŃ W PLANOWANIU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
4:07:564:57:06 Studio Komentatorskie po (PANEL 3)
4:57:065:50:26 Elektromobilność w zamówieniach publicznych. (PANEL 4)
5:50:266:04:22 Studio Komentatorskie po (PANEL 4)
6:04:227:01:17 eZAMÓWIENIA JAKO NASTĘPCA miniPORTALU (PANEL 5)
7:01:17 – Studio Komentatorskie po (PANEL 5)


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


#opennexus #zamówieniapubliczne #pozap #konferencja #wydarzenia


Zobacz odcinek POZAP 2022 – Poznań o Zamówieniach Publicznych | Na żywo z Poznania! i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

RÓŻNICA między dysponowaniem pośrednim i bezpośrednim – KIEDY WZYWAMY do wyjaśnień?

Wykonawca w złożonej ofercie (oświadczenie wstępne) wskazał, iż samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu. Na wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych (art. 274.1 Pzp) przedstawił wykaz osób,  w którym wskazał, iż dysponuje osobami (kierownik budowy i robót) w sposób pośredni. Czy w takim przypadku można jeszcze wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień, czy odrzucić ofertę – mając na uwadze przepis art. 123 Pzp?

Pod wykazem osób była zamieszczona informacja (legenda) co należy rozumieć przez dysponowanie pośrednie oraz bezpośrednie.

1) Zgodnie z art. 123 Pzp, po upływie terminu składania ofert, wykonawca nie może powoływać się na zdolności podmiotów trzecich, jeśli na etapie składania oferty tego nie oświadczył.

2) W pierwszej kolejności należałoby wystąpić do wykonawcy z wezwaniem na podstawie art. 128 ust. 4 PZP (źródło) do złożenia wyjaśnień odnośnie przedstawionego w wykazie sposobu pośredniego dysponowania kierownikiem. 

3) Jeżeli w odpowiedzi wykonawca wyjaśni, że się pomylił, określając sposób dysponowania, jako pośredni, ponieważ zatrudnia kierownika na umowę zlecenie, bądź inną formę współpracy w zakresie realizacji zadania, wyjaśnienia należy uznać za rozwiewające wątpliwości.

4) Jeśli natomiast wykonawca wskaże, że zawarł z firmą X umowę, na mocy której pracujący w niej kierownik będzie realizował swoje czynności na rzecz zamawiającego, wtedy mamy do czynienia z ujawnieniem się na tym etapie podmiotu trzeciego, który udostępnia swoje zasoby – co jest niemożliwe na tym etapie. W takiej sytuacji należy wystąpić do wykonawcy do złożenia nowego wykazu osób potwierdzającego spełnianie przez Wykonawcę (bez posługiwania się podmiotem trzecim) warunków udziału w postępowaniu.

PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy WARSZTATY dotyczące MAŁYCH ZAMÓWIEŃ publicznych mają sens?!

Letnia Akademia Zamówień Publicznych

Nie jest tajemnicą, że większość z nas pracuje pod ogromną presją czasu. Statystyki nie kłamią. Poświęcamy aż 50% naszego cennego czasu na zamówienia, które obejmują zaledwie 5% naszego budżetu. Zastanawialiście się kiedyś nad tym paradoksem?

Czym jest ogon zakupowy? To kategoria zamówień, która zjada większość naszego czasu, a jednocześnie ma niewielki udział w całkowitych wydatkach. Rozwiązanie tego problemu może być kluczem do lepszego wykorzystania naszych zasobów na rzeczywiście strategiczne działania.

Letnia Akademia Zamówień Publicznych skupi się w tym roku właśnie na tym aspekcie. Omówimy problemy małych zamówień i korekty finansowe w projektach UE. Pokażemy praktyczne podejście do narzędzi zakupowych, korzystania z katalogów elektronicznych, umów długoterminowych i wiele innych.

A co z korektami finansowymi? Zamiast tradycyjnego przeglądu orzecznictwa, uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się, jak unikać błędów, które prowadzą do korekt finansowych. Uczymy się na błędach innych, aby nie popełniać ich samemu!

Jeśli jesteś jednym z tych, którzy nie chcą tracić połowy swojego czasu na dziesiątki zamówień o małych wartościach, ten warsztat jest dla Ciebie.

Zapewniamy trzy dni intensywnej nauki pod opieką najlepszych praktyków w branży.

Jeszcze się wahasz? Nie trać więcej czasu!

Zarejestruj się teraz i skorzystaj z promocyjnej oferty.

👉 Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej i zapisać się na warsztaty! 🔔

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!