Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Gwarancja wadialna – jak ją wnosić, aby uniknąć odrzucenia oferty z przyczyn formalnych?

Wadium to powszechne narzędzie, które zamawiający wykorzystują w przetargach. Jedną z jego najpopularniejszych form jest gwarancja wadialna. Z tego artykułu wykonawca dowie się, czym jest gwarancja wadialna, dlaczego warto wybrać właśnie tę formę oraz na co zwrócić uwagę, aby dostarczyć wadium skutecznie i wziąć udział w przetargu.

Dowiedz się również, jakie korzyści ma wykonawca z wadium w formie niepieniężnej!

Czym jest wadium?

Wadium to określona suma pieniężna (albo zapewnienie jej wypłaty), która jest składana na poczet zabezpieczenia interesów organizatora przetargu lub aukcji. Inaczej mówiąc, wadium to instrument zabezpieczający zamawiającego przed wykonawcami, którzy z różnych przyczyn po przeprowadzonym przetargu nie będą chcieli podpisać z nim umowy. Z obowiązkiem wniesienia wadium najczęściej spotykamy się w przetargach publicznych, ale nie tylko. W postępowaniach przetargowych, organizowanych przez podmioty prywatne, również może zaistnieć konieczność wniesienia wadium na podstawie np. wewnętrznego regulaminu.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa Prawo zamówień publicznych”), niezależnie od wartości zamówienia, zamawiający nie ma obowiązku żądania wadium. Może się więc zdarzyć, że w przetargu nie będzie takiego wymogu. Wymóg wniesienia wadium zawsze ujęty jest w warunkach przetargu zawartych w ogłoszeniu i specyfikacji warunków zamówienia (SWZ).

Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 97 ust. 7 określa zamknięty katalog dopuszczalnych form wadium. Najczęściej występujące w praktyce formy wadium, z których korzystają wykonawcy to: określona suma pieniężna, gwarancja wadialna ubezpieczeniowa oraz gwarancja wadialna bankowa.

gwarancja wadialna

Czym jest gwarancja wadialna?

Gwarancja wadialna to umowa, w której gwarant (np. bank, towarzystwo ubezpieczeniowe, fundusz poręczeniowy) zobowiązuje się, że wypłaci zamawiającemu określoną kwotę wadium, jeśli wybrany w przetargu wykonawca nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, np. po wygranym przetargu nie podpisze umowy.

Wadium w postaci gwarancji ubezpieczeniowej stanowi wygodną formę dla wykonawcy i ma szereg zalet. Ponieważ skutecznie zastępuje gotówkę, pozwala przedsiębiorcom na udział w wielu przetargach jednocześnie, bez konieczności blokowania posiadanych środków pieniężnych (co ma znaczenie zarówno w mikro, małych jak i dużych firmach). Podnosi to konkurencyjność firmy na rynku oraz zwiększa prawdopodobieństwo zawarcia kontraktu. W przeciwieństwie do gwarancji bankowej nie powoduje obciążenia dostępnego limitu kredytowego w banku. Koszt gwarancji wadialnej jest relatywnie niski w porównaniu do korzyści, jakie niesie ze sobą brak angażowania własnych środków pieniężnych i blokowania ich często nawet na kilka miesięcy.

Gwarancja ubezpieczeniowa, co do zasady, nie jest w żaden sposób unormowana ustawowo. Funkcjonuje ona na podstawie kilku odrębnych przepisów, w tym Prawa Bankowego, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz Kodeksu cywilnego. W praktyce gwarancja ubezpieczeniowa to umowa, a jej ogólne zasady uległy wypracowaniu i dopasowaniu do potrzeb obu stron.

Jakie wymogi musi spełniać gwarancja wadialna?

Treść gwarancji wadialnej również nie jest zdefiniowana wprost w przepisach prawa. Niezależnie od formy – papierowej czy elektronicznej – jest dokumentem, który musi zawierać określone zapisy i elementy, aby został zaakceptowany przez zamawiającego. W obrocie gospodarczym nie występuje jeden powszechnie obowiązujący wzór gwarancji wadialnej.

Istnieją natomiast zapisy (klauzule), które musi mieć każda gwarancja wadialna, aby uniknąć odrzucenia oferty z przyczyn formalnych:

  • określenie beneficjenta – nazwa, siedziba, numer identyfikacji podatkowej,
  • określenie zobowiązanego – nazwa, siedziba, numer identyfikacji podatkowej,
  • określenie gwaranta – nazwa, siedziba, numer identyfikacji podatkowej, ewentualnie dodatkowo wskazanie reprezentantów (najczęściej to osoby upoważnione na podstawie pełnomocnictw do wystawiania gwarancji),
  • zobowiązanie gwaranta do zapłaty na rzecz beneficjenta określonej sumy gwarancyjnej w wysokości zgodnej z oczekiwanym przez beneficjenta wadium,
  • wskazanie postępowania przetargowego, którego dotyczy gwarancja wraz z przedmiotem i numerem postępowania,
  • zapisy określające zakres odpowiedzialności gwaranta,
  • zapisy określające uprawnienia beneficjenta,
  • zapisy określające przypadki uprawniające zamawiającego do zatrzymania wadium,
  • zapisy skutecznie zabezpieczające interesy beneficjenta – zobowiązanie gwaranta do nieodwołalnej i bezwarunkowej zapłaty kwoty wadium na pierwsze żądanie zamawiającego uzasadnione oświadczeniem, że w przypadku wykonawcy zaszły okoliczności, o których mowa w art. 98 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych,
  • wskazanie terminu płatności gwarancji na rzecz beneficjenta,
  • wskazanie terminu ważności gwarancji – określone w formie konkretnych dat „od dnia – do dnia”.

Dane dotyczące zamawiającego (beneficjenta), nazwa i numer postępowania przetargowego, kwota wadium, okres związania ofertą to dane, które pochodzą ze Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) lub z ogłoszenia o przetargu, lub aukcji.

gwarancja wadialna

Jaką formę musi mieć gwarancja wadialna?

Gwarancja wadialna może mieć formę papierową. W oryginale stanowi załącznik do oferty składanej przez wykonawcę w postępowaniu przetargowym. Może mieć również formę elektroniczną i ta forma jest obligatoryjna w przypadku większości zamówień publicznych. Najczęściej zamawiający wymaga wniesienia gwarancji wadialnej w postaci pliku podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym osób upoważnionych do reprezentacji gwaranta. Informację o dopuszczalnej formie, w jakiej może być wniesione wadium, wykonawca znajdzie w treści SWZ.


Gwarancja wadialna w formie elektronicznej, musi zawierać wszystkie elementy gwarancji papierowej. Dodatkowo musi zostać wystawiona w formie pliku (najczęściej pdf) i opatrzona ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Co najmniej przez okres wymaganego zabezpieczenia oferty wadium plik musi zapewnić możliwość kontroli integralności dokumentu elektronicznego, weryfikacji podpisu elektronicznego oraz odczytania wszystkich informacji w nim zawartych. Plik z gwarancją wadialną w formie elektronicznej musi zostać przekazany do zamawiającego podobnie jak pozostałe pliki z ofertą, oświadczeniami i innymi dokumentami. Przed wysłaniem pliku warto sprawdzić, czy jest on poprawny, tzn. czy się otwiera i właściwie wyświetla treść. Wysłanie uszkodzonego pliku może być podstawą do wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, oznacza bowiem brak skutecznego wniesienia wadium.
Może się zdarzyć, że niektórzy zamawiający będą wymagać złożenia kopii pełnomocnictw osób upoważnionych do reprezentacji gwaranta. Gwarant powinien przygotować takie dokumenty.

Jakie mogą być powody odrzucenia oferty wykonawcy?

W art. 226 ustawy Prawo zamówień publicznych ustawodawca wskazał katalog przesłanek, które przesądzają o odrzuceniu oferty. Są to tzw. przyczyny formalne. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:

  1. została złożona po terminie składania ofert;
  2. została złożona przez wykonawcę, który:
    a) podlega wykluczeniu z postępowania lub
    b) nie spełnia warunków udziału w postępowaniu lub
    c) nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, lub podmiotowego środka dowodowego, które potwierdzają brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów, lub oświadczeń;
  3. jest niezgodna z przepisami ustawy;
  4. jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów;
  5. jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
  6. nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, które określa zamawiający;
  7. została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
  8. zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
  9. została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert;
  10. zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu;
  11. wykonawca w wyznaczonym terminie zakwestionował poprawienie omyłki, która polegała na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, ale nie powodowała istotnych zmian w treści oferty;
  12. wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą;
  13. wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą;
  14. wykonawca nie wniósł wadium lub wniósł w sposób nieprawidłowy, lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą, lub złożył wniosek o zwrot wadium;
  15. oferta wariantowa nie została złożona lub nie spełnia minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający wymagał jej złożenia;
  16. jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób;
  17. obejmuje ona urządzenia informatyczne lub oprogramowanie wskazane w rekomendacji, o której mowa w art. 33 ust. 4 Ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która stwierdza ich negatywny wpływ na bezpieczeństwo publiczne lub bezpieczeństwo narodowe;
  18. została złożona bez odbycia wizji lokalnej lub bez sprawdzenia dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający tego wymagał w dokumentach zamówienia.

Najczęstsze przyczyny odrzucenia oferty w ramach zamówień publicznych to niespełnianie warunków stawianych przez zamawiającego. Uzupełnienie braków jest dopuszczalne, choć w dużej mierze zależy od dobrej woli zamawiającego. Ma on bowiem prawo odmówić potencjalnemu wykonawcy uzupełnienia nieprawidłowości w złożonej ofercie lub skrócić dopuszczalny okres na ich uzupełnienie.

Kiedy oferta może być odrzucona z uwagi na wadium?

Oferta może być również odrzucona z uwagi na niewniesienie wadium lub wniesienie wadium w sposób nieprawidłowy. Wykonawca nie ma możliwości dostarczenia wadium po terminie otwarcia ofert. Wadium musi być wniesione przed otwarciem ofert i być ważne przez cały okres związania ofertą. W przypadku gwarancji wadialnej treść dokumentu musi być zgodna z wymogami formalnymi wskazanymi w dokumencie SWZ. Ewentualne uzupełnienie treści gwarancji możliwe jest do momentu otwarcia ofert. Po tym terminie wykonawca ma możliwość jedynie przedłużyć termin związania ofertą, o ile zamawiający wskaże taką potrzebę.

Z tego względu istotne jest, aby wykonawca współpracował z doświadczonym gwarantem, który ma niezbędną wiedzę do tego, jak wystawić dokument gwarancji wadialnej zgodnie z wymogami dokumentacji przetargowej. Pozwala to uniknąć ewentualnych problemów związanych z wadium. Wykonawca zyskuje również inne korzyści z wniesienia wadium w formie gwarancji, wymienione na początku artykułu.

UNIQA TU S.A. jest jednym z liderów rynku w Polsce w obszarze gwarancji ubezpieczeniowych i oferuje rozwiązania dla polskich przedsiębiorców. Gwarancje wadium można kupić na portalu gwarancje24.pl lub kontaktując się ze specjalistami ds. gwarancji UNIQA.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Pomagamy powodzianom! Potrzebujemy Waszej pomocy!

W obliczu tragicznych skutków powodzi, które dotknęły wiele rodzin w Polsce, Pracodawcy RP aktywnie angażują się w pomoc poszkodowanym. Współpracując z partnerami biznesowymi, organizacja ta dąży do zapewnienia transparentności i efektywności wydatkowania środków przeznaczonych na pomoc powodzianom.

Dzięki współpracy z PlatformaZakupowa.pl firmy z całej Polski mogą przyczynić się do tej inicjatywy, dostarczając niezbędne produkty dla osób, które straciły dorobek życia.


Pracodawcy RP – kim są?


Pracodawcy RP to jedna z najstarszych i najbardziej wpływowych organizacji zrzeszających pracodawców w Polsce. Od ponad 30 lat działa na rzecz poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej, wspierając zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i mniejsze firmy rodzinne. Organizacja ta odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polityki gospodarczej kraju, dbając o interesy pracodawców i tworzenie przyjaznych warunków do rozwoju biznesu.


W obliczu katastrof, takich jak niedawna powódź, Pracodawcy RP nie pozostają obojętni. Celem bieżącej akcji jest szybka i skuteczna pomoc poszkodowanym rodzinom. Aktualnie zbierane są fundusze oraz produkty pierwszej potrzeby, które mają trafić do najbardziej potrzebujących.


Inicjatywa na PlatformieZakupowej openNexus


W odpowiedzi na pilną potrzebę organizacji transparentnych zamówień, Pracodawcy RP podjęli współpracę z PlatformaZakupowa.pl. To właśnie na tej platformie publikowane są ogłoszenia o zamówieniach na produkty, takie jak żywność, odzież, środki higieny czy materiały budowlane. Dzięki temu cała akcja jest przejrzysta, a wydatkowanie środków odbywa się w sposób kontrolowany i jawny.


Link do aktualnych postępowań znajduje się TUTAJ!


Pracodawcy RP dbają, aby wszystkie zamówienia były realizowane szybko i sprawnie, dlatego poszukują rzetelnych partnerów biznesowych, którzy są w stanie dostarczyć potrzebne produkty terminowo i zgodnie z oczekiwaniami.


Jak możesz pomóc? Wykonawcy i hurtownie, dołączcie do akcji!


To wyjątkowa okazja, by Twoja firma mogła realnie pomóc tym, którzy zostali dotknięci skutkami powodzi. Każda oferta złożona na PlatformaZakupowa.pl może przyczynić się do zmniejszenia cierpienia poszkodowanych osób. Jeśli posiadasz w swojej ofercie produkty takie jak: odzież, żywność, środki higieniczne, artykuły gospodarstwa domowego lub materiały budowlane, zachęcamy Cię do wzięcia udziału w tej akcji!


🚨 Pomóż nam dotrzeć do jak najszerszego grona wykonawców! 🚨


Przekaż dalej informację o możliwości składania ofert na platformie. Zachęcaj swoich partnerów, znajomych i współpracowników do wzięcia udziału w tej akcji. Im więcej ofert, tym szybciej potrzebna pomoc trafi do poszkodowanych!


Każda firma, niezależnie od wielkości, może odegrać kluczową rolę w tej inicjatywie. Razem możemy dostarczyć niezbędne produkty tam, gdzie są one teraz najbardziej potrzebne.


Przesyłka na koszt wykonawcy lub darmowa dostawa przez InPost

Dostawcy biorący udział w tej akcji mają dwie opcje dotyczące dostawy produktów:

  1. Przesyłka na koszt wykonawcy
  2. Darmowa przesyłka przez InPost – dzięki współpracy z firmą InPost, dostawy produktów mogą zostać zrealizowane bez dodatkowych kosztów. To rozwiązanie daje możliwość bezpłatnego przesłania towarów, co znacznie ułatwi całą operację logistyczną.


Nie możemy pozostać obojętni wobec tragedii, która dotknęła tak wiele rodzin w Polsce. Dołącz do nas już teraz, propaguj informację o tej akcji i pomóż nam zebrać jak najwięcej ofert, aby pomoc trafiła tam, gdzie jest najbardziej potrzebna.

Link do aktualnych postępowań znajduje się TUTAJ!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Transparentność i czytelność procedur ochrony sygnalistów kluczem do bezpieczeństwa organizacji

Ustawa o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 roku stanowi fundament dla zapewnienia transparentności i podniesienia jakości kultury organizacyjnej w miejscu pracy. Dzięki niej pracownicy mogą czuć się bezpiecznie, wiedząc, że ich zgłoszenia naruszeń prawa są chronione i traktowane poważnie.

Ta ustawa przyczynia się do budowania zaufania w organizacji, co jest kluczowe dla jej efektywnego funkcjonowania. Sygnalista nie zawsze zgłasza naruszenia przepisów prawa, jego świadomość możliwości realizacji procedur lepiej, bardziej efektywnie, taniej może przynieść korzyści i realne zyski finansowe.

Koniecznie sprawdź, kim są sygnaliści i jaką pełnią rolę!

Kto może być sygnalistą i jakie ma prawa?

Sygnalistą może być każdy pracownik, który posiada informacje o naruszeniach prawa w swojej organizacji. Może to być również osoba wykonująca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, jak np. wolontariusze czy praktykanci. Ustawa gwarantuje sygnalistom szeroki zakres praw, w tym anonimowość, ochronę przed represjami oraz prawo do otrzymania informacji zwrotnej na temat podjętych działań w wyniku zgłoszenia. Działania odwetowe wobec sygnalistów są surowo zabronione i mogą skutkować sankcjami dla pracodawcy.

Czy warto być sygnalistą?

Zachęcamy wszystkich pracowników do korzystania z przysługujących im praw i zgłaszania wszelkich nieprawidłowości, które mogą zagrażać funkcjonowaniu organizacji. Sygnalizowanie naruszeń prawa to nie tylko obowiązek, ale i przywilej, który pomaga w budowaniu bardziej przejrzystego i odpowiedzialnego miejsca pracy.

W przypadku jakichkolwiek pytań lub potrzeby wsparcia zapraszamy do kontaktu. Skorzystanie z oferty Spółki CAB zapewnia profesjonalne doradztwo i wsparcie w każdej sytuacji związanej z ochroną sygnalistów. Razem możemy stworzyć bezpieczniejsze i bardziej transparentne środowisko pracy.

ochrona sygnalistów

Jakie korzyści dają organizacji sygnaliści?

Implementacja procedury ochrony sygnalistów pomaga organizacji uniknąć potencjalnych sankcji prawnych i strat finansowych. Na przykład, zgłoszenia dotyczące naruszeń BHP, takich jak niewłaściwe przechowywanie niebezpiecznych substancji, mogą zapobiec poważnym wypadkom i związanym z nimi kosztom. Podobnie, wykrycie i zgłoszenie przypadków korupcji przy zamówieniach publicznych pozwala uniknąć nieuczciwych praktyk, które mogłyby prowadzić do strat finansowych i utraty reputacji firmy.

Optymalizacja a sygnaliści?

Procedura ochrony sygnalistów sprzyja również poprawie efektywności operacyjnej. Zgłoszenia dotyczące niegospodarności na produkcji, takie jak niewłaściwe zarządzanie zasobami czy marnotrawstwo materiałów, mogą być szybko zidentyfikowane i skorygowane. Dzięki temu firma może zoptymalizować swoje procesy, zredukować koszty i zwiększyć konkurencyjność na rynku. Ochrona sygnalistów nie tylko wspiera pracowników w ujawnianiu nieprawidłowości, ale również pomaga organizacji w ciągłym doskonaleniu.

Przykłady zgłoszeń:

  • Naruszenia BHP: Pracownik zgłasza, że w magazynie nie są przestrzegane procedury bezpiecznego przechowywania chemikaliów, co stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia.
  • Korupcja przy zamówieniach publicznych: Sygnalista informuje, że podczas przetargu na dostawę sprzętu IT doszło do korupcji, w wyniku której przetarg wygrała firma oferująca gorsze warunki.
  • Niegospodarność na produkcji: Zgłoszenie dotyczy systematycznego marnowania surowców na linii produkcyjnej, co prowadzi do znacznych strat finansowych dla firmy.

Wdrożenie procedury ochrony sygnalistów to strategiczna decyzja, która przynosi organizacji wymierne korzyści w zakresie transparentności, ochrony przed sankcjami i poprawy efektywności operacyjnej.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Dopuszczalność udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia oraz w trybie z wolnej ręki w związku z wystąpieniem powodzi

W związku z wystąpieniem powodzi oraz związaną z nią koniecznością natychmiastowego reagowania na skutki tego rodzaju zdarzeń losowych, przypominamy o przewidzianych w Prawie zamówień publicznych (Pzp) trybach, które umożliwiają szybkie udzielenie zamówień publicznych.

W takich sytuacjach, jak powódź, w której kluczowe jest zapobieganie dalszym zniszczeniom, ograniczenie szkód, czy natychmiastowe usunięcie skutków kataklizmu, Prawo zamówień publicznych dopuszcza uproszczone procedury, które mogą być zastosowane przez zamawiających.

Tryb z wolnej ręki – art. 214 ust. 1 pkt 5 Pzp

W przypadku nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak powódź, które wymagają natychmiastowej reakcji, ustawodawca przewidział możliwość skorzystania z trybu zamówienia z wolnej ręki. Zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 5 Pzp (lub art. 305 pkt 1 dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych), zamawiający może udzielić zamówienia w tym trybie, jeśli ze względu na powódź konieczne jest natychmiastowe wykonanie prac lub zakup towarów, które mają na celu:

  • zapobieganie dalszym zniszczeniom,
  • ograniczenie negatywnych skutków powodzi,
  • natychmiastowe usunięcie jej skutków, np. prace ratownicze, usuwanie gruzowisk, odbudowa zniszczonych dróg, zakupy materiałów potrzebnych do zabezpieczenia budynków.

Ważnym kryterium stosowania trybu z wolnej ręki jest pilna potrzeba wykonania zamówienia, której nie da się przewidzieć z wyprzedzeniem. Tryb ten pozwala na szybkie podjęcie działań bez konieczności przeprowadzania długich procedur przetargowych, co jest kluczowe w sytuacjach kryzysowych, takich jak powódź.

Negocjacje bez ogłoszenia – art. 209 ust. 1 Pzp

W sytuacji, gdy, choć powódź nie wymaga natychmiastowego wykonania zamówienia, to istnieje pilna potrzeba jego realizacji, można zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia. Zgodnie z art. 209 ust. 1 Pzp (lub art. 301 ust. 1 pkt 3 dla zamówień poniżej progów unijnych), ten tryb może zostać wykorzystany, gdy występuje konieczność szybkiego reagowania na skutki powodzi, ale czas na złożenie ofert pozwala na przeprowadzenie negocjacji z wykonawcami, a nie od razu na bezpośrednie zamówienie. Przykładami takich zamówień mogą być prace związane z długoterminowym zabezpieczeniem przed powodzią lub większe inwestycje infrastrukturalne związane z naprawą zniszczeń.

Negocjacje bez ogłoszenia to procedura bardziej elastyczna niż standardowy przetarg, ale nadal wymaga przeprowadzenia rozmów z wykonawcami, co może być korzystne w przypadku zamówień wymagających specjalistycznej wiedzy lub technologii, które mogą wpłynąć na czas wykonania.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Nowe obowiązki zamawiających

UZP udostępnił materiały wyjaśniające, jak prezentują się nowe obowiązki zamawiających. Koniecznie zostań z nami i dowiedz się więcej!

W praktyce z dniem 1 lipca br. weszły w życie nowe regulacje dotyczące zamówień publicznych, wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków dla zamawiających klasycznych i sektorowych, w szczególności w zakresie zamówień publicznych dotyczących pojazdów ciężkich oraz bezemisyjnych autobusów miejskich.

Nowe obowiązki zamawiających wynikające z art. 3e rozporządzenia UE


Rozporządzenie 2024/1610 wprowadza obowiązek, aby zamawiający publiczni, w ramach zamówień na dostawy lub usługi dotyczące autobusów miejskich, stosowali przynajmniej dwa spośród określonych kryteriów oceny ofert, z czego jedno dotyczy wkładu oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw.

Kryteria te to m.in.:

  • Proporcja produktów pochodzących z państw trzecich – dotyczy ofert z państw spoza GPA, nieobjętych umowami o zamówieniach publicznych z UE.
  • Dostępność części zamiennych – zamawiający muszą ocenić możliwość zapewnienia niezbędnych części zamiennych do sprzętu.
  • Stabilność łańcucha dostaw – oferenci muszą zagwarantować, że ewentualne zmiany w łańcuchu dostaw nie wpłyną negatywnie na realizację zamówienia.
  • Dokumentacja łańcucha dostaw – wymagane jest wykazanie, że łańcuch dostaw oferenta spełnia wymogi bezpieczeństwa.
  • Zrównoważenie środowiskowe – wykraczające poza minimalne wymogi unijne.
  • Zamawiający są zobowiązani przypisać kryterium bezpieczeństwa dostaw wagę od 15% do 40% w ocenie ofert. Nowe regulacje mają na celu wzmocnienie zrównoważonych i odpornych łańcuchów dostaw, a także promowanie ekologicznych rozwiązań w sektorze transportu publicznego.
obowiązki zamawiających

Uzupełnienie przepisów o elektromobilności


Zmiany te stanowią uzupełnienie obowiązków określonych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakłada na zamawiających obowiązek zapewnienia odpowiedniego udziału autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz zeroemisyjnych. Do 2030 r. połowa zamówionych autobusów musi być bezemisyjna. Nowe przepisy dotyczą zamówień o wartości przekraczającej unijne progi oraz obejmujących transport drogowy osób.

Znaczenie nowych przepisów dla zamawiających


W świetle nowych regulacji zamawiający muszą dostosować swoje procesy zakupowe, uwzględniając zarówno ekologiczne kryteria, jak i bezpieczeństwo łańcucha dostaw. Szczególnie ważne będzie stosowanie narzędzi, które umożliwią ocenę ofert nie tylko pod kątem ceny, ale także jakości oraz długoterminowej niezawodności dostaw.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Nowy Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych – Przemysław Grosfeld

Nowy Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych! Z radością informujemy, że z dniem 4 września 2024 roku Pan Przemysław Grosfeld został powołany na stanowisko Wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Akt powołania został wręczony w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii, Pana Krzysztofa Paszyka, przez Panią Agnieszkę Olszewską, Prezesa UZP.

Nowy Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych


Przemysław Grosfeld jest doświadczonym specjalistą w dziedzinie regulacji gospodarczych i zamówień publicznych. W ostatnich latach pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Jego rola obejmowała kluczowe zadania związane z nadzorem merytorycznym nad działalnością Prezesa UZP oraz realizację inicjatyw legislacyjnych dotyczących systemu zamówień publicznych.

Departament, którym kierował Pan Grosfeld, zajmował się także kształtowaniem polityki zakupowej państwa oraz obsługą Komitetu do spraw Kontroli w Zamówieniach Publicznych. W swojej pracy odznaczał się profesjonalizmem i skutecznością, co przyczyniło się do licznych usprawnień w sektorze zamówień publicznych.

Serdecznie gratulujemy Panu Przemysławowi Grosfeldowi powołania na stanowisko Wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych! Życzymy wielu sukcesów na nowym stanowisku i dalszych osiągnięć w realizacji ambitnych celów.

Przemysław Grosfeld na tegorocznym POZAP-ie

Z radością informujemy również, że Pan Przemysław Grosfeld będzie jednym z prelegentów na tegorocznej edycji POZAP-u – jednej z najważniejszych konferencji poświęconych zamówieniom publicznym w Polsce. Jego wystąpienie będzie wyjątkową okazją do zapoznania się z tematem… Certyfikacji Wykonawców!

Zachęcamy wszystkich do uczestnictwa w naszym wydarzeniu i do zakupu biletów, aby skorzystać z wiedzy i doświadczenia ekspertów. Tegoroczna edycja POZAP zapowiada się jako wyjątkowe forum wymiany poglądów, analiz i prognoz dotyczących kluczowych zagadnień związanych z zamówieniami publicznymi w Polsce. Musisz być z nami!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

POZAP 2024 z patronatem Prezesa UZP!

Z radością informujemy, że POZAP 2024, czyli Święto Zamówień Publicznych w Poznaniu, otrzymał zaszczytny patronat Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP)! To wyjątkowe wyróżnienie potwierdza znaczenie POZAP-u w świecie zamówień publicznych, podkreślając również jego rolę jako kluczowego wydarzenia w tej branży!

Dlaczego POZAP jest tak ważnym wydarzeniem?

Patronat Prezesa UZP to dowód na to, że POZAP 2024 stanowi istotny punkt odniesienia dla wszystkich zaangażowanych w procesy zamówień publicznych. Jak podkreśla UZP: „Ogólnopolski charakter konferencji sprzyja popularyzacji wiedzy z obszaru zamówień publicznych oraz wymianie doświadczeń wśród praktyków po stronie zamawiających, wykonawców, jak również przedstawicieli świata nauki”. To stwierdzenie doskonale odzwierciedla cel i misję POZAP-u – stworzenie przestrzeni, która umożliwia dzielenie się wiedzą, doświadczeniami, a także najlepszymi praktykami w obszarze zamówień publicznych.

POZAP 2024

Co nas czeka podczas POZAP-u 2024?

POZAP 2024 odbędzie się w dniach 30 września i 1 października 2024 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich. To zarówno doskonała szansa na zdobycie nowej wiedzy, jak i możliwość nawiązania cennych kontaktów i wymiany doświadczeń z profesjonalistami z branży. Program wydarzenia obejmuje prelekcje, warsztaty i panele dyskusyjne. Pozwolą one uczestnikom pogłębić swoją wiedzę, a także umiejętności w zakresie zamówień publicznych.

Podczas wydarzenia poruszymy wiele istotnych tematów, w tym:
🔥 fakultatywne podstawy wykluczenia wykonawcy,
🚀 podwykonawstwo i odpowiedzialność wykonawcy związana z realizacją zamówienia,
🔥 rażąco niska cena i tajemnica przedsiębiorstwa,
🚀 nowe ogłoszenia unijne eNotices2,
🔥 zakupy regulaminowe do 130 tys. zł,
🚀 prawo opcji,
🔥 realizacja zasady dostępności w zamówieniach publicznych,
🚀 działanie mózgu, a naturalne przywództwo,
🔥 sesja Q&A – pytania od publiczności i odpowiedzi prelegentów.

Zachęcamy do kupowania biletów na POZAP i dołączenia do nas na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Będzie to niezapomniane wydarzenie, które z pewnością przyniesie wiele korzyści zarówno dla uczestników, jak i dla całej branży zamówień publicznych. Do zobaczenia w Poznaniu!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Sprawozdanie Prezesa UZP z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w 2023 roku

Sprawozdanie Prezesa UZP za 2023 rok zostało już przyjęte przez Radę Ministrów! Przynosi ono wiele interesujących wniosków dotyczących stanu i rozwoju tego kluczowego segmentu gospodarki. Dokument podsumowuje, jak przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP) wpływały na procesy zamówień publicznych oraz jakie zmiany zaszły na rynku.

Rekordowa wartość zamówień publicznych

W 2023 roku wartość zamówień udzielonych zgodnie z przepisami ustawy PZP osiągnęła historyczny poziom, zbliżając się do 280 miliardów złotych. To kolejny rok z rzędu, w którym odnotowano wzrost wartości zamówień, co świadczy o rosnącej aktywności zamawiających. Wysoka wartość zamówień jest również dowodem na to, że nowe regulacje wprowadzone od 2021 roku skutecznie wspierają procesy zamówień, zapewniając przejrzystość i efektywność.

Sprawozdanie Prezesa UZP. Znaczący wzrost liczby udzielonych zamówień

Rok 2023 przyniósł także rekordową liczbę zamówień publicznych – udzielono ich około 157 tysięcy. Tak duża liczba postępowań to nie tylko wynik skutecznej adaptacji do nowego prawa, ale także sygnał, że rynek zamówień publicznych dynamicznie się rozwija. Zamawiający coraz częściej sięgają po możliwości, jakie daje ustawa PZP, co przekłada się na lepsze i bardziej konkurencyjne wyniki przetargów.

Sprawozdanie Prezesa UZP

Stabilizacja i pozytywne trendy na rynku zamówień

Dane zebrane w sprawozdaniu Prezesa UZP za 2023 rok wskazują na wyraźną stabilizację rynku zamówień publicznych. Pozytywne trendy, które zarysowały się w poprzednich latach, nadal się pogłębiają, co świadczy o dojrzałości systemu. Przepisy wprowadzone w 2021 roku nie tylko sprawdziły się w praktyce, ale także przyczyniły się do uproszczenia i usprawnienia procesów udzielania zamówień.

Perspektywy na przyszłość, a sprawozdanie Prezesa UZP

Mimo rekordowych wyników i stabilizacji rynku sprawozdanie Prezesa UZP zwraca uwagę na możliwości dalszej ewolucji systemu zamówień publicznych. Współczesne wyzwania, takie jak digitalizacja, zrównoważony rozwój oraz potrzeba dalszego uproszczenia procedur, będą wymagały ciągłego dostosowywania przepisów i praktyk do zmieniających się realiów.

PS a skoro o sprawozdaniach mowa, mamy nadzieję, że masz już naszego e-booka o rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach! Jeśli jeszcze nie, zajrzyj TUTAJ!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Sygnaliści – kim są i jaką pełnią rolę? Ochrona sygnalistów

Jak w praktyce wygląda ochrona sygnalistów? I kim w ogóle oni są? Na te (i inne!) pytania odpowiada poniżej Eryk Brodnicki! Jednocześnie zachęcamy też do obejrzenia wideo w tym temacie na naszym kanale YouTube!

Sygnaliści, znani również jako whistleblowers (dosł. „ludzie dmuchający w gwizdek”), to osoby zgłaszające naruszenia prawa w miejscu pracy. Zgłoszenia te mogą dotyczyć szerokiego spektrum nieprawidłowości, od korupcji, przez łamanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa, po mobbing. Według Dyrektywy UE 2019/1937 sygnalista to osoba fizyczna ujawniająca informacje o naruszeniach prawa w kontekście zawodowym. Ich zgłoszenia mają na celu poprawę funkcjonowania organizacji oraz ochronę interesu publicznego.


Historia i regulacje prawne


Pierwsze regulacje dotyczące sygnalistów pojawiły się w Stanach Zjednoczonych na początku XX wieku, a w 1998 roku Wielka Brytania wprowadziła ustawę ich chroniącą. Na poziomie europejskim kluczowym aktem prawnym jest Dyrektywa 2019/1937, która nakłada na kraje członkowskie obowiązek ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa w każdym z krajów Unii Europejskiej.

19 czerwca 2024 r. Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia 14 czerwca 2024 r. (Dz. U. 2024 poz. 928) o ochronie sygnalistów, która wejdzie w życia 25 września 2024 r. Ustawa ta implementuje przepisy niniejszej dyrektywy do polskiego porządku prawnego, dając organizacjom trzy miesiące na wdrożenie jej zapisów. Obejmuje to m.in.: wypracowanie rozwiązań dotyczących wdrożenia kanałów zgłoszeniowych, kompleksowych procedur postępowania z sygnalistami, jak również działań mających na celu wyjaśnienie zgłaszanych nieprawidłowości.


Ochrona sygnalistów

Przepisy unijne
Unijne przepisy wymagają ustanowienia zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych kanałów zgłoszeń oraz procedur chroniących sygnalistów przed działaniami odwetowymi. Sygnalista, który zgłasza naruszenia w dobrej wierze, ma prawo do odszkodowania w przypadku doznania szkody w ramach zgłaszanej nieprawidłowości. Warto zauważyć, że osoby zgłaszające dodatkowo są chronione przed działaniami odwetowymi, takimi jak odmowa nawiązania stosunku pracy, zwolnienie, czy obniżenie wynagrodzenia. Ochrona ta dotyczy również osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, takich jak przedsiębiorcy czy wolontariusze.

Kogo obejmuje ustawa i co z niej wynika?
Przepisy ustawy stosuje się do podmiotu prawnego, na rzecz którego pracę zarobkową wykonuje co najmniej 50 osób według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku. Pracodawcy muszą wdrożyć środki ochrony sygnalistów oraz procedury zgłoszeń wewnętrznych. Ważne jest, aby system zgłaszania naruszeń był dostępny i anonimowy, dostosowany do specyfiki organizacji.

ochrona sygnalistów


Jakie korzyści dla firm i społeczeństwa może przynieść wdrożenie mechanizm ochrony sygnalistów?


Wdrożenie efektywnych mechanizmów ochrony sygnalistów może przynieść wiele korzyści, takich jak:
Zwiększone bezpieczeństwo publiczne. Dzięki szybkiemu wykrywaniu i eliminacji naruszeń.
Poprawa reputacji firmy. Pracodawcy wspierający sygnalistów są postrzegani jako odpowiedzialni społecznie.
Efektywność operacyjna. Szybsze identyfikowanie problemów wewnętrznych pozwala na ich skuteczniejsze rozwiązywanie.
Ochrona przed ryzykiem prawnym. Przestrzeganie przepisów dotyczących sygnalistów minimalizuje ryzyko sankcji prawnych.

Ochrona sygnalistów. Siedem fundamentalnych obowiązków pracodawców

  1. Wdrożenie odpowiednich kanałów zgłaszania naruszeń. Pracodawca musi zapewnić bezpieczne i poufne kanały, które umożliwią pracownikom zgłaszanie nieprawidłowości. Bezpieczeństwo i poufność tych kanałów są kluczowe, aby pracownicy czuli się komfortowo i byli pewni, że ich zgłoszenia będą traktowane poważnie.
  2. Ochrona tożsamości sygnalistów. Jednostki zobowiązane muszą zapewnić, że tożsamość osoby zgłaszającej będzie chroniona i nie zostanie ujawniona bez jej zgody. Jest to niezbędne, aby sygnaliści mieli pewność, że ich dane osobowe są bezpieczne i że nie grozi im żadna forma represji.
  3. Zakaz działań odwetowych. Pracodawca nie może podejmować żadnych działań, które mogłyby zaszkodzić osobom zgłaszającym nieprawidłowości. Jakiekolwiek formy represji są niezgodne z prawem i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla pracodawcy.
  4. Organizacja regularnych szkoleń dla pracowników. Szkolenia te zwiększają świadomość pracowników na temat systemu ochrony sygnalistów i pokazują, jak mogą z niego skorzystać.
  5. Przeprowadzanie postępowań wyjaśniających. Pracodawca musi zapewnić, że każde zgłoszenie jest dokładnie zbadane i odpowiednio udokumentowane. Transparentne i obiektywne postępowania są kluczowe dla utrzymania zaufania pracowników do systemu zgłaszania nieprawidłowości.
  6. Informowanie sygnalistów o postępach. Transparentność w komunikacji z sygnalistami buduje zaufanie i pokazuje, że zgłoszenia są traktowane poważnie.
  7. Zapewnienie dostępności kanałów zgłaszania. Informacje o sposobach zgłaszania nieprawidłowości muszą być łatwo dostępne i zrozumiałe. Każdy pracownik powinien wiedzieć, jak i gdzie zgłaszać nieprawidłowości bez konieczności szukania tych informacji na własną rękę.


Najważniejsze kwestie dotyczące sygnalistów


Anonimowość i poufność
Anonimowość i poufność są kluczowe dla ochrony sygnalistów. Pracodawcy muszą zagwarantować, że dane osobowe sygnalistów są bezpieczne i nie zostaną ujawnione bez ich zgody. Tylko wtedy pracownicy będą mieli odwagę zgłaszać nieprawidłowości, nie obawiając się represji.

Wewnętrzne i zewnętrzne kanały zgłoszeń
Przepisy wymagają utworzenia zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych kanałów zgłoszeń. Wewnętrzne kanały umożliwiają pracownikom zgłaszanie nieprawidłowości bezpośrednio w organizacji. Jednym z wiodących rozwiązań na rynku jest produkt Centrum Audytu Bezpieczeństwa Sp. z o.o. – Kanał zgłoszeniowy, który został opracowany przez byłych oficerów służb specjalnych, licencjonowanych detektywów oraz audytorów wiodących w zakresie bezpieczeństwa informacji czy zarządzania ciągłością działania. Zewnętrzne kanały zgłaszania naruszeń zaś pozwalają na zgłaszanie naruszeń do odpowiednich organów państwowych lub instytucji nadzorczych.

Ochrona przed represjami
Jednym z głównych założeń przepisów jest ochrona sygnalistów przed działaniami odwetowymi. Sygnaliści nie mogą być zwalniani, zdegradowani ani karani za zgłaszanie naruszeń. Pracodawcy muszą wdrożyć mechanizmy, które zapobiegają wszelkim formom represji.

ochrona sygnalistów

Wsparcie i odszkodowania
Sygnaliści, którzy doznają szkód w wyniku działań odwetowych, mają prawo do odszkodowania. Przepisy unijne i krajowe zapewniają im wsparcie prawne i finansowe, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z ujawnieniem nieprawidłowości.

Promowanie kultury zaufania
Wdrożenie procedur ochrony sygnalistów ma również na celu promowanie kultury zaufania w organizacjach. Pracodawcy powinni zachęcać pracowników do zgłaszania nieprawidłowości i pokazywać, że takie działania są pożądane i wspierane.

Podsumowanie
Ochrona sygnalistów jest nieodzownym elementem budowania bezpiecznego i uczciwego środowiska pracy. Przestrzeganie siedmiu kluczowych obowiązków, które zostały przedstawione w niniejszym artykule, jest niezbędne do wdrożenia prawidłowego systemu ochrony sygnalistów. Tym samym pamiętajmy, że skuteczna ochrona osób zgłaszających naruszenia to fundament uczciwego i transparentnego środowiska pracy.

Cały katalog usług związanych z ochroną sygnalistów tj. przygotowanie procedur, wdrożenie kanału zgłoszeniowego czy przeprowadzenie szkoleń znajdziecie Państwo w ofercie Centrum Audytu Bezpieczeństwa Sp. z o.o. Ich szczegółowych zakres został umieszczony na stronie www.kanalzgloszeniowy.pl.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Orzecznictwo TSUE 2024 r. pierwsze półrocze – kluczowe wyroki dotyczące zamówień publicznych

Już dostępne jest orzecznictwo TSUE 2024 r. za pierwsze półrocze! Zapraszamy do lektury podsumowującej pierwsze dwa kwartały na rynku zamówień publicznych. Poniżej znajdziesz streszczenia trzech kluczowych wyroków będących efektem pytań prejudycjalnych skierowanych przez sądy z Czech, Słowacji oraz Danii. Orzeczenia te mają istotne znaczenie dla praktyki stosowania prawa zamówień publicznych w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Dodatkowo z innego wpisu na naszej stronie dowiesz się, jak dokładnie wygląda Orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych w II kwartale 2024 roku!

Wyrok dotyczący Czech: transparentność procedur przetargowych

W pierwszym z omawianych wyroków TSUE odpowiedział na pytania sądu czeskiego dotyczące transparentności procedur przetargowych. Trybunał podkreślił, że transparentność stanowi fundament zamówień publicznych w UE. Zgodnie z orzeczeniem, zamawiający musi dostarczyć jasne i precyzyjne informacje dotyczące warunków przetargu oraz kryteriów oceny ofert, aby zapewnić równe traktowanie wykonawców. Wyrok ten ma kluczowe znaczenie dla wszystkich państw członkowskich, w tym Polski, gdzie transparentność i równe traktowanie to podstawowe zasady przetargowe.

Wyrok dotyczący Słowacji: wykluczenie wykonawcy z przetargu

Kolejny wyrok dotyczył pytania prejudycjalnego złożonego przez sąd słowacki, który zwrócił się do TSUE w sprawie wykluczenia wykonawcy z przetargu. Trybunał orzekł, że wykluczenie wykonawcy z udziału w przetargu publicznym musi być uzasadnione poważnym naruszeniem przepisów. W omawianym przypadku TSUE uznał, że naruszenie zasad uczciwej konkurencji jest wystarczającą podstawą do wykluczenia. Pod warunkiem jednak, że decyzja ta opiera się na obiektywnych i przejrzystych przesłankach. Wyrok ten podkreśla konieczność ścisłego przestrzegania przepisów przez zamawiających w celu uniknięcia dyskryminacji i zapewnienia uczciwej konkurencji.

Orzecznictwo TSUE 2024

Wyrok dotyczący Danii: kryteria oceny ofert i ochrona środowiska

Trzeci wyrok dotyczył pytania prejudycjalnego z Danii. Sprawa odnosiła się do możliwości uwzględnienia kryteriów ochrony środowiska przy ocenie ofert w przetargach publicznych. TSUE potwierdził, że państwa członkowskie mogą, a nawet powinny, uwzględniać kryteria ekologiczne w zamówieniach publicznych. Wszystko jednak pod warunkiem, że są one związane z przedmiotem zamówienia i nie prowadzą do dyskryminacji wykonawców. Wyrok ten jest istotny w kontekście rosnącego znaczenia zrównoważonego rozwoju w polityce publicznej, również w Polsce.

Orzecznictwo TSUE 2024 r. pierwsze półrocze. Podsumowanie

Orzecznictwo TSUE w pierwszym półroczu 2024 roku dostarcza ważnych wskazówek dotyczących stosowania prawa zamówień publicznych w Unii Europejskiej. Wyroki dotyczące transparentności procedur przetargowych, wykluczania wykonawców oraz uwzględniania kryteriów ochrony środowiska w przetargach publicznych mają istotne znaczenie dla praktyki przetargowej w Polsce i innych państwach członkowskich. Zachęcamy do regularnego śledzenia kolejnych publikacji na naszej stronie! Dzięki temu będziesz na bieżąco z najnowszymi trendami i zmianami w tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!