UZP udostępnił materiały wyjaśniające, jak prezentują się nowe obowiązki zamawiających. Koniecznie zostań z nami i dowiedz się więcej!
W praktyce z dniem 1 lipca br. weszły w życie nowe regulacje dotyczące zamówień publicznych, wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków dla zamawiających klasycznych i sektorowych, w szczególności w zakresie zamówień publicznych dotyczących pojazdów ciężkich oraz bezemisyjnych autobusów miejskich.
Nowe obowiązki zamawiających wynikające z art. 3e rozporządzenia UE
Rozporządzenie 2024/1610 wprowadza obowiązek, aby zamawiający publiczni, w ramach zamówień na dostawy lub usługi dotyczące autobusów miejskich, stosowali przynajmniej dwa spośród określonych kryteriów oceny ofert, z czego jedno dotyczy wkładu oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw.
Kryteria te to m.in.:
- Proporcja produktów pochodzących z państw trzecich – dotyczy ofert z państw spoza GPA, nieobjętych umowami o zamówieniach publicznych z UE.
- Dostępność części zamiennych – zamawiający muszą ocenić możliwość zapewnienia niezbędnych części zamiennych do sprzętu.
- Stabilność łańcucha dostaw – oferenci muszą zagwarantować, że ewentualne zmiany w łańcuchu dostaw nie wpłyną negatywnie na realizację zamówienia.
- Dokumentacja łańcucha dostaw – wymagane jest wykazanie, że łańcuch dostaw oferenta spełnia wymogi bezpieczeństwa.
- Zrównoważenie środowiskowe – wykraczające poza minimalne wymogi unijne.
- Zamawiający są zobowiązani przypisać kryterium bezpieczeństwa dostaw wagę od 15% do 40% w ocenie ofert. Nowe regulacje mają na celu wzmocnienie zrównoważonych i odpornych łańcuchów dostaw, a także promowanie ekologicznych rozwiązań w sektorze transportu publicznego.
Uzupełnienie przepisów o elektromobilności
Zmiany te stanowią uzupełnienie obowiązków określonych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakłada na zamawiających obowiązek zapewnienia odpowiedniego udziału autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz zeroemisyjnych. Do 2030 r. połowa zamówionych autobusów musi być bezemisyjna. Nowe przepisy dotyczą zamówień o wartości przekraczającej unijne progi oraz obejmujących transport drogowy osób.
Znaczenie nowych przepisów dla zamawiających
W świetle nowych regulacji zamawiający muszą dostosować swoje procesy zakupowe, uwzględniając zarówno ekologiczne kryteria, jak i bezpieczeństwo łańcucha dostaw. Szczególnie ważne będzie stosowanie narzędzi, które umożliwią ocenę ofert nie tylko pod kątem ceny, ale także jakości oraz długoterminowej niezawodności dostaw.