Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 31

REGULAMIN do 130 tysięcy złotych – czy jest OBOWIĄZKOWY?

Co powinien zawierać regulamin wewnętrzny?

Czy w zakupach realizowanych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 (źródło) do 130 tysięcy złotych należy mieć regulamin wewnętrzny?

Nie ma obowiązku prawnego posiadania regulaminu wewnętrznego przy dokonywaniu zakupów regulaminowych poniżej 130 tysięcy złotych.

Jednakże zaleca się stosowanie wewnętrznych procedur zakupowych w celu zapewnienia przejrzystości i skuteczności procesu zakupowego oraz uniknięcia nieprawidłowości.

Regulamin udzielania zamówień publicznych do 130 tysięcy złotych powinien zawierać co najmniej następujące elementy:

  1. Postanowienia ogólne, w tym cel i zakres regulaminu oraz definicje stosowane w regulaminie.
  2. Zasady wyboru wykonawcy, w tym określenie trybu postępowania, procedury, terminów, kryteriów wyboru ofert oraz sposobu udzielania zamówień.
  3. Warunki udziału w postępowaniu, w tym wymagania wobec wykonawców oraz dokumenty, jakie muszą przedstawić w celu potwierdzenia spełnienia tych wymagań.
  4. Zasady udzielania zamówień, w tym określenie rodzajów zamówień, jakie mogą być udzielane na podstawie regulaminu, zasady ich realizacji, zakres usług lub towarów, jakie mogą być zamawiane oraz sposoby rozliczania kosztów.
  5. Zasady zawierania umów, w tym sposób ich sporządzania, tryb zatwierdzania i podpisywania, jak również kwestie rozwiązania umów.
  6. Zasady kontroli realizacji zamówień, w tym zakres kontroli, terminy i sposób przeprowadzania kontroli oraz zasady ich dokumentowania.
  7. Postanowienia końcowe, w tym przepisy dotyczące zmiany regulaminu, wypowiedzenia umowy oraz sposobu przekazywania informacji o zamówieniach publicznych.

Warto zaznaczyć, że konkretny zakres i szczegółowość regulaminu udzielania zamówień publicznych do 130 tysięcy złotych zależy od indywidualnych potrzeb i wymagań zamawiającego oraz rodzaju realizowanych zamówień.

Procedury te powinny być dostępne dla pracowników odpowiedzialnych za dokonywanie zakupów oraz powinny być wdrożone w sposób zapewniający ich skuteczne stosowanie.

Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Fakultatywna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 2 lit a

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Fakultatywnej podstawy wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 1

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 2 lit. a – wykluczeniu podlega wykonawca, będący osobą fizyczną skazany prawomocnie za przestępstwo przeciwko środowisku, o którym mowa w rozdziale XXII Kodeksu karnego lub za przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, o którym mowa w rozdziale XXVIII Kodeksu karnego, lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego

okres wykluczenia – jeżeli od dnia uprawomocnienia się odpowiednio wyroku potwierdzającego zaistnienie tej podstawy wykluczenia, nie upłynął okres 3 lat, chyba że w wyroku został określony inny okres wykluczenia, z zastrzeżeniem, o którym mowa w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp

Zamawiający może nie wykluczać wykonawcy, jeżeli wykluczenie byłoby w sposób oczywisty nieproporcjonalne.

Podmiotowy środek dowodowy:

Informacja z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzająca, że wykonawca będący osobą fizyczną nie został prawomocnie skazany za przestępstwo określone w art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp, sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem

Informacja z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzająca, że urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta wykonawcy będącego osobą prawną nie został prawomocnie skazany za przestępstwo określone w art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp, sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W dokumencie JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III C

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 

– zamiast podmiotowego środka dowodowego w postaci dokumentu KRK, żądać oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu (wstępnym), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

2 oferty, 2 podpisy, 1 wykonawca. PRZYJMUJĘ?

Badanie i ocena OFERT w ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH! – Jak robić to dobrze?

W filmie porozmawiamy o ciekawej sytuacji:

Co należy zrobić, gdy otrzymuję:
▶ dwa pliki oferty
▶ dwa prawidłowe podpisy
▶ jednakową treść plików

Czy ofertę możemy uznać za ważną❓🤔

Więcej wiedzy znajdziecie na naszej platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych: 👉 https://przetargos.pl/

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie podpisów elektronicznych! 😊


Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


#opennexus #zamówieniapubliczne #podpiselektroniczny


Zobacz odcinek 2 oferty, 2 podpisy, 1 wykonawca. PRZYJMUJĘ? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Fakultatywna PODSTAWA WYKLUCZENIA na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 1

Przesłanka wykluczenia, okres wykluczenia i podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie:

Fakultatywnej podstawy wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 1

przesłanka wykluczenia – ust. 1 pkt 1  – wykluczeniu podlega wykonawca, który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadku,
o którym mowa wart. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, chyba że przed upływem terminu składania ofert dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne wraz z odsetkami, lub grzywnami, lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności

Zamawiający może nie wykluczać wykonawcy, jeżeli wykluczenie byłoby w sposób oczywisty nieproporcjonalne.

Podmiotowy środek dowodowy:

Zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem, a w przypadku zalegania z opłacaniem podatków lub opłat wraz z zaświadczeniem należy złożyć dokumenty potwierdzające, że przed upływem terminu składania ofert wykonawca dokonał płatności należnych podatków lub opłat wraz z odsetkami, lub grzywnami, lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności

Zaświadczenie albo inny dokument właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub właściwego oddziału regionalnego lub właściwej placówki terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem a w przypadku zalegania z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z  zaświadczeniem  należy  złożyć  dokumenty potwierdzające, że przed upływem terminu składania ofert wykonawca dokonał płatności należnych składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami, lub grzywnami, lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności.

Oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (źródło) – JEDZ w zakresie dotyczącym braku naruszenia obowiązków dotyczących płatności podatków i opłat lokalnych, o których mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. – Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.) – art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.

W postępowaniu powyżej progów unijnych Zamawiający żąda podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W dokumencie JEDZ wykonawca musi złożyć oświadczenie w zakresie tej przesłanki w części III A

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający żąda oświadczenia (wstępnego), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki.

W postępowaniu poniżej progów unijnych Zamawiający może żądać:

podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego brak podstaw wykluczenia na podstawie powyższej przesłanki. 

– zamiast podmiotowego środka dowodowego w postaci dokumentu ZUS i US, żądać oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu (wstępnym), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy


Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jakie PODPISY elektroniczne DOZWOLONE są w prawie Zamówień Publicznych?

Podpisy dozwolone w PZP

Podpisy elektroniczne stały się coraz powszechniejsze w dzisiejszych czasach. Są one wykorzystywane w wielu dziedzinach, a także w prawie zamówień publicznych. Jednakże nie wszystkie rodzaje podpisów elektronicznych dozwolone są w prawie zamówień publicznych. W tym artykule omówimy, jakie podpisy elektroniczne są dozwolone w prawie zamówień publicznych.

Podpis elektroniczny jest to cyfrowe odzwierciedlenie podpisu odręcznego, które jest wykorzystywane do autoryzacji dokumentów elektronicznych. Podpis taki jest równie ważny, jak tradycyjny podpis odręczny, ponieważ jest on stosowany w celu potwierdzenia tożsamości osoby, która podpisała dokument oraz do zapewnienia integralności dokumentu.

W prawie zamówień publicznych stosuje się różne rodzaje podpisów elektronicznych. W szczególności, dozwolone są dwa rodzaje podpisów: podpis kwalifikowany oraz zaawansowany podpis elektroniczny (zaufany i osobisty).


Dowiedz się WIĘCEJ o skompresowanych plikach i PODPISYWANIU ZIPa! Obejrzyj nasz film na kanale YouTube PRZETARGowa 👇


Podpis kwalifikowany, osobisty i zaufany

Podpis kwalifikowany to podpis elektroniczny, który jest zgodny z wymaganiami ustawy o podpisie elektronicznym oraz który jest wydany przez kwalifikowanego dostawcę usług certyfikacji. Taki podpis elektroniczny zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, ponieważ wymaga weryfikacji tożsamości osoby, która podpisuje dokument.

Zaawansowany podpis elektroniczny to podpis elektroniczny, który jest oparty na certyfikacie wydanym przez dostawcę usług certyfikacji. Taki podpis elektroniczny zapewnia poziom bezpieczeństwa, który jest wyższy niż w przypadku zwykłego podpisu elektronicznego.

W prawie zamówień publicznych podpisy elektroniczne są stosowane w celu autoryzacji dokumentów oraz w celu zapewnienia integralności dokumentów. W szczególności podpis elektroniczny jest wymagany w przypadku składania oferty w postępowaniu przetargowym.

Warto również pamiętać, że podpis elektroniczny musi być zgodny z wymaganiami ustawy o podpisie elektronicznym oraz z przepisami prawa zamówień publicznych. W przeciwnym razie podpis taki nie będzie uznany za ważny.


Pamiętaj, że nielimitowany dostęp do walidacji podpisów elektronicznych przez narzędzie WebNotarius dostępny jest dla Klientów platformazakupowa.pl: ZOBACZ więcej.


Plusy elektronicznych podpisów

W prawie zamówień publicznych dozwolone są tylko dwa rodzaje podpisów elektronicznych: podpis kwalifikowany oraz zaawansowany podpis elektroniczny. Podpis elektroniczny stosuje się w celu autoryzacji dokumentów oraz w celu zapewnienia integralności dokumentów. Przed złożeniem podpisu elektronicznego warto zapoznać się z wymaganiami ustawy o podpisie elektronicznym, aby uniknąć nieporozumień i utraty ważności podpisu.

Warto również pamiętać, że stosowanie podpisu elektronicznego w prawie zamówień publicznych przyczynia się do zwiększenia efektywności i efektywności procesu przetargowego. Elektroniczne składanie ofert i autoryzacja dokumentów pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne przetwarzanie dokumentów. To z kolei przekłada się na czas i oszczędności finansowe.

Stosowanie podpisów elektronicznych przyczynia się do usprawnienia procesu przetargowego i zwiększenia bezpieczeństwa dokumentów, a także przyspiesza czas i redukuje koszty związane z procedurą przetargową.

W przypadku wątpliwości można skorzystać z pomocy specjalistów, którzy pomogą w zrozumieniu wymagań i przepisów, oraz w prawidłowym stosowaniu podpisów elektronicznych w procesie przetargowym.

Dowiedz się WIĘCEJ! Uporządkuj swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych! Obejrzyj nasze filmy na kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWE FORMULARZE eNotice2 od 25 października 2023 roku

Zmiana formularzy ogłoszeń unijnych

Zmiany formularzy ogłoszeń publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Co ta zmiana oznacza?

  • Od dnia 25 października 2023 r. obowiązek publikacji ogłoszeń będzie wyłącznie poprzez eNotice2 zgodnie z nowymi standardowymi eformularzami.
  • Nie będzie możliwości korzystania z obecnie udostępnionych formularzy unijnych w tym zakresie, zarówno bezpośrednio poprzez usługę eNotice jak również z wykorzystaniem usług oferowanych w  tym zakresie przez eSenderów.

Ponadto publikacja kolejnych ogłoszeń do wszczętego już postępowania, w którym opublikowano ogłoszenia na obecnych formularzach, będzie realizowana tylko z użyciem nowych formularzy. Będzie to możliwe dzięki konwerterowi udostępnionemu w eNotice2 lub w usłudze innego eSendera, która dostosuje się do tej zmiany.

Uwaga dla zamawiających korzystających z eSenderów:

Czas na wdrożenie stosownych wytycznych technicznych umożliwiających przygotowanie do wejścia w życie obowiązku stosowania nowych formularzy oraz dostosowanie się eSenderów od momentu wydania ich przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej jest krótki. Powstaje więc ryzyko w przypadku eSenderów, że mogą nie być gotowe na zmiany (nowe formularze i konwerter) w wymaganym terminie wynikającym z ww. rozporządzenia.

Dlatego też UZP zwraca uwagę wszystkim Zamawiającym, aby zweryfikowali tę kwestię u swoich dostawców usługi eSendera. 

Ponadto z uwagi na zakres prac dostosowawczych usługa eSendera udostępniona na  Platformie e-Zamówienia nie będzie gotowa na tę zmianę w terminie 25 października 2023 roku.

Rekomendacja UZP:

Dla nowo wszczynanych postępowań unijnych przed 25 października, ogłoszenia unijne przygotowywać i przesyłać do publikacji za pośrednictwem usługi eNotice, chyba że zamawiający ma potwierdzenie od eSendera, z którego korzysta o ich dostosowaniu do nowego stanu prawnego na 25 października 2023.

Źródło: TUTAJ.

KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

ZAŚWIADCZENIE z Urzędu Skarbowego jako PODMIOTOWY środek dowodowy

Elektroniczne zaświadczenia – nowa opinia prawna

Na stronie internetowej UZP ukazała się opinia prawna, w której omówiono kwestię możliwości wykorzystania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zaświadczenia generowanego w e-Urzędzie Skarbowym, jako podmiotowego środka dowodowego na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp (źródło).

Opinia dotyczy § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020 r., poz. 2415) w kontekście automatyzacji procesu wydawania zaświadczeń przy pomocy konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Źródło: TUTAJ.


Bądź na bieżąco! Więcej wiedzy uzyskasz na naszych BEZPŁATNYCH WYDARZENIACH! Możesz tam również zadać pytania. Zapraszamy! ZAPISY poniżej! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Weryfikacja elektronicznych PODPISÓW ZAGRANICZNYCH od A do Z

0

Weryfikacja elektronicznych PODPISÓW ZAGRANICZNYCH od A do Z

W dzisiejszym odcinku poruszamy temat podpisów elektronicznych zagranicznych – a konkretnie, procesu weryfikacji oraz tipów, które można wykorzystać.

W filmie dowiecie się:
– gdzie znaleźć wiedzę na temat podpisów zagranicznych
– na co zwrócić uwagę przy weryfikacji
– jak przebiega proces weryfikacji krok po kroku
– tipy do wykorzystania przy weryfikacji

Przydatne linki:
TL Browser: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home
Weryfikator czy podpis jest kwalifikowany: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/search/file/1
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji FAQ: https://www.piit.org.pl/projekty/zapytaj-eksperta/faq#:~:text=13.%20W%20jaki,zdarzaj%C4%85%20si%C4%99%20cz%C4%99sto

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie podpisów elektronicznych! 😊


Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00:00 Wstęp
00:00:56 Kogo dotyczy „problem” podpisów kwalifikowanych na ofertach?
00:02:08 Problemy z podpisami zagranicznymi.
00:06:17 Jak sprawdzić, czy podpis jest kwalifikowany?
00:08:02 Jakie kroki w badaniu podpisu zagranicznego.
00:13:16 WebNotarius rozwiązanie uniwersalne.
00:14:51 Jak wykonawca może pomóc przy weryfikacji podpisu?
00:18:03 Jak budować zapisy w SWZ ad podpisy?
00:20:09 Podsumowanie weryfikacji elektronicznego podpisu z zagranicy.
00:23:16 Kontrola z podpisów zagranicznych na ofertach.


#opennexus #zamówieniapubliczne #podpiselektroniczny #przetarg


Zobacz odcinek Weryfikacja elektronicznych PODPISÓW ZAGRANICZNYCH od A do Z i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

WERYFIKACJA elektronicznego podpisu ZAGRANICZNEGO

Jak zweryfikować elektroniczny podpis z zagranicy?

Jesteś pracownikiem szpitala, uczelni, TBSu, a może po prostu publikujesz postępowania w dzienniku europejskim? Możesz spodziewać się oferty od wykonawcy z zagranicy. Jeżeli nie samej oferty to może zawieracie umowy w formie elektronicznej opatrzone podpisem kwalifikowanym… No właśnie, czy na pewno kwalifikowanym?

Podpisów elektronicznych są tysiące, a może i dziesiątki tysięcy.

W Polsce istnieją przepisy regulujące stosowanie podpisów elektronicznych, które są oparte na unijnej dyrektywie eIDAS. Jednakże korzystanie z zagranicznych podpisów elektronicznych w Polsce może wiązać się z pewnymi niebezpieczeństwami.

Po pierwsze, zagraniczne podpisy elektroniczne mogą być stosowane zgodnie z prawem kraju, w którym zostały wydane, ale niekoniecznie spełniają wymagania polskiego prawa. W takiej sytuacji może dojść do niezgodności z polskim prawem, w naszym przypadku ustawy PZP. W konsekwencji może to prowadzić do odrzucenia oferty i uznanie jej za złożoną niezgodnie z ustawą. 

Po drugie, zagraniczne podpisy elektroniczne mogą być mniej bezpieczne niż te stosowane w Polsce. Wymagania bezpieczeństwa dla podpisów elektronicznych są określone w unijnej dyrektywie eIDAS, ale różne kraje mogą mieć różne standardy bezpieczeństwa. Stosowanie zagranicznych podpisów elektronicznych może zwiększyć ryzyko fałszowania lub nieuprawnionego dostępu do danych.

Po trzecie, korzystanie z zagranicznych podpisów elektronicznych może utrudnić proces weryfikacji tożsamości i autentyczności podpisu. Zatem w przypadku sporu, trudniej jest udowodnić, że podpis został umieszczony przez uprawnioną osobę.

W związku z powyższym zaleca się stosowanie polskich podpisów elektronicznych, które spełniają wymagania polskiego prawa i gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa. W przypadku konieczności korzystania z zagranicznych podpisów elektronicznych warto zwrócić szczególną uwagę na ich legalność i bezpieczeństwo oraz na proces weryfikacji tożsamości i autentyczności podpisu.

DOWIEDZ się WIĘCEJ o elektronicznych podpisach zagranicznych! OBEJRZYJ nasz nowy odcinek o tym, jakie niebezpieczeństwa wiążą się z ofertami z zagranicy oraz o podpisywaniu i weryfikacji zagranicznych podpisów. Zobacz to wszystko na kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Społecznościowa PLATFORMA NABYWCÓW publicznych została uruchomiona!

Public Buyers Community Platform

Cyfrowa platforma ds. zamówień publicznych – Public Buyers Community Platform została uruchomiona przez Komisję Europejską. Jej celem jest umożliwienie współpracy i wymiany informacji między nabywcami publicznymi w Unii Europejskiej. Platforma to miejsce dla interesariuszy zamówień publicznych, w którym mogą dzielić się doświadczeniami i najlepszymi praktykami w zakresie zamówień publicznych, a także dyskutować o wyzwaniach w tym obszarze.

Platforma ma na celu budowanie społeczności nabywców publicznych, którzy są zaangażowani w poprawę efektywności procesów zamówień publicznych. Uruchomienie Platformy jest znaczącym krokiem w kierunku osiągnięcia celów Komisji Europejskiej, jakimi są promowanie przejrzystości, uczciwości i konkurencji w obszarze zamówień publicznych.

Źródło UZP: TUTAJ.

Link do platformy: PRZEJDŹ.


DOŁĄCZ do społeczności PRAKTYKÓW Zamówień Publicznych na Facebook! Dopisz się do grupy PRZETARGowa Ustawa Nowa i podziel się swoim doświadczeniem! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!