Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Wariant II trybu podstawowego. Co jest prawdą, a co mitem?

Ciekawi Cię wariant II trybu podstawowego? Chciałbyś z niego skorzystać, ale nie wiesz, co jest prawdą, a co mitem? Doskonale się składa! Zobacz, co na ten temat ma do powiedzenia Przemysław Krawętkowski!

Pojęcie „trybu podstawowego” pojawiło się wraz z wprowadzeniem ustawy z dnia 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019) i jest to usystematyzowana procedura udzielania zamówienia publicznego, w której w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
Jest to tryb, który w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych może być stosowany tylko do zamówień, których wartość szacunkowa nie przekracza kwot określonych w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2023 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów (M.P. z 2023 r., poz. 1344).

Procedura udzielenia zamówienia publicznego w trybie podstawowym


Procedura udzielenia zamówienia publicznego w trybie podstawowym może być prowadzona w ramach jednego z trzech wariantów tj., gdy zamawiający:
1) wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji albo
2) może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych, albo
3) prowadzi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.

Wybór wariantu, jaki będzie stosowany w ramach procedury udzielenia zamówienia publicznego, należy wyłącznie do zamawiającego i nie wymaga spełnienia szczególnych przesłanek. Rozpoczęcie procedury udzielania zamówienia publicznego w trybie podstawowym wymaga publikacji ogłoszenia o zamówieniu w BZP, w którym zamawiający wskaże, w ramach jakiego wariantu będzie prowadzone postępowanie.
Należy zwrócić szczególną uwagę, że w przypadku gdy zamawiający zdecyduje się na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w wariancie I trybu podstawowego, to po wszczęciu postępowania (publikacji ogłoszenia o zamówieniu) nie będzie mógł już dokonać zmiany wcześniej podjętej decyzji, co jednoznacznie wykluczy możliwość prowadzenia negocjacji. Chęć przeprowadzenia procedury negocjacyjnej i zastosowania wariantu II trybu będzie wymagała, aby wcześniej opublikowane postępowanie w wariancie I trybu podstawowego zostało unieważnione, a następnie ponownie ogłoszone, z uwzględnieniem i wprowadzeniem odpowiednich zmian.

wariant II trybu podstawowego

Wariant II trybu podstawowego


Z odmienną sytuacją będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy zamawiający wskaże, że w ramach prowadzonego postępowania zastosuje wariant II trybu podstawowego, czyli z możliwymi negocjacjami, ale po otwarciu ofert zrezygnuje z ich prowadzenia i nie będzie zbierał ofert dodatkowych. Biorąc powyższe pod uwagę, stosowanie wariantu II trybu podstawowego stwarza zamawiającemu o wiele większe możliwości co do podjęcia ostatecznej decyzji, w jaki sposób ma procedować swoje postępowanie. Jest to o tyle istotne, że decyzja o skierowaniu postępowania na negocjacje zapada w momencie, gdy zamawiający dokonał otwarcia złożonych ofert, ma świadomość czy kwota, jaka została wskazana zgodnie z art. 222 ust. 4 tj. kwota na realizację zamówienia, jest wystarczająca, czy być może złożone w postępowaniu oferty okazały się droższe. Należy podkreślić, że w przypadku, gdy zamawiający wskaże w ogłoszeniu o zamówieniu, że będzie prowadził postępowanie w ramach wariantu II trybu podstawowego, to w ostateczności nie oznacza obowiązku prowadzenia negocjacji. Decyzja o tym czy dojdzie do negocjacji, jest podejmowana przez zamawiającego po ocenie ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.


Zamawiający może negocjować wyłącznie te elementy treści oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. Dlatego istotne jest, aby „projektując” przyszłe zapisy specyfikacji warunków zamówienia odpowiednio określić kryteria oceny ofert oraz ich wagę. W momencie otwarcia ofert zamawiający znajduje się w komfortowej sytuacji, ponieważ udostępnił już na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, zna wartość poszczególnych ofert oraz ich parametry w ramach pozostałych kryteriów oceny ofert.

Fakty dotyczące wariantu II trybu podstawowego


Niezaprzeczalnym faktem jest to, że zdarzają się postępowania, w których wartość najkorzystniejszej oferty przekracza możliwości budżetowe zamawiającego. W takiej sytuacji zamawiający jeżeli zastosowałby procedurę postępowania w ramach wariantu I trybu podstawowego tj. bez negocjacji będzie miał do wyboru wyłącznie zwiększenie kwoty na realizację zamówienia, a jeżeli nie ma takiej możliwości, pozostaje unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy prawo zamówień publicznych.
Zamawiający nie lubi unieważniać postępowania, ponieważ osiągnięcie celu, jakim jest realizacja danej dostawy, usługi lub roboty budowlanej zostaje opóźnione, a wielokrotnie również zagrożone. W przypadku, gdy zamawiający zdecyduje się na prowadzenie postępowania w wariancie II trybu podstawowego tj. z możliwymi negocjacjami oprócz zwiększenia kwoty na realizację zamówienia lub potencjalnego unieważnienia postępowania otwiera się trzecia możliwość tj. prowadzenie negocjacji zaoferowanej przez wykonawców ceny oferty oraz pozostałych parametrów w ramach kryteriów oceny ofert.


Fakt nr 1: wariant II trybu podstawowego pozwala zaoszczędzić czas, a czasami nawet przyczyni się do uniknięcia zagrożenia, jakim jest niezrealizowanie celu poprzez ponowioną procedurę Pzp.


Wielu zamawiających obawia się podjęcia procedury negocjacyjnej, tłumacząc się np. tym, że nie wiedzą, jak negocjować, w jaki sposób prowadzić proces negocjacji, jakie pytania zadawać wykonawcom. Nie ma idealnego wzorca sposobu prowadzenia negocjacji. Każde zamówienie jest inne, wymaga odrębnego podejścia ze strony zamawiającego i w przypadku procesu negocjacyjnego jest podobnie. Przede wszystkim należy mieć na uwadze, w jaki sposób zostanie skonstruowane zaproszenie do negocjacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na zakres kryteriów oceny ofert, jaki będzie wskazany w zaproszeniu do negocjacji, aby nie naruszyć przepisu art. 296 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym wykonawca może złożyć ofertę dodatkową, która zawiera nowe propozycje w zakresie treści oferty podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert wskazanych przez zamawiającego w zaproszeniu do negocjacji.
Wobec powyższego jeżeli zamawiający w zaroszeniu do negocjacji wskaże np. wyłącznie kryterium ceny, to niedopuszczalne jest wskazanie w zaproszeniu do składania ofert dodatkowych możliwości złożenia ofert w ramach pozostałych kryteriów stosowanych w danym postępowaniu. Przygotowując się do procesu negocjacji, warto dokonać szczegółowej analizy opisu przedmiotu zamówienia.


Jako przykład niech posłuży sytuacja, w której w trakcie negocjacji na wykonanie robót budowlanych wraz z dostawą wyposażenia nagłośnienia i oświetlenia sali domu kultury wykonawca wskazał, że w zakresie realizacji robót budowlanych nie ma już możliwości dokonania zmiany zaoferowanej ceny. Zwróciłem uwagę na cenę realizowanych dostaw specjalistycznego nagłośnienia i oświetlenia. Ostatecznie okazało się, że był to dobry ruch, ponieważ wykonawca po szczegółowej analizie cen asortymentu realizowanego w ramach dostaw uzyskał od dystrybutora korzystniejszą cenę i w ogólnym rozrachunku złożył ofertę dodatkową z niższą niż pierwotnie ceną.


Fakt nr 2: przed negocjacjami dokonaj szczegółowej analizy opisu przedmiotu zamówienia. Może się okazać, że podejmiesz negocjacje w zakresie, który może nie być wiodącym w Twoim zamówieniu, a jednak przyczyni się to do wygenerowania oszczędności finansowych.
Analizując statystyki opublikowane przez Urząd Zamówień Publicznych, wariant II trybu podstawowego z roku na rok zyskuje na popularności, jednak zdarzają się głosy, które sugerują, że wykonawcy w przypadku trybu negocjacyjnego zawyżają swoje ceny, aby później mieć możliwość ich obniżenia w ramach składanej oferty dodatkowej. Można się spierać czy jest to mit, czy jednak fakt. Z pewnością zdarzy się, że niewielka grupa wykonawców w taki sposób próbuje strategicznie „rozgrywać” zamawiającego.
Do obowiązków wykonawców należy szczegółowe zapoznanie się z dokumentacją postępowania, a zwłaszcza z opisem przedmiotu zamówienia, a następnie na tej podstawie dokonanie kalkulacji i wyceny oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych.

Mając na względzie, że wariant II trybu podstawowego daje zamawiającemu możliwość, a nie obowiązek prowadzenia negocjacji, to w sytuacji, gdy wykonawca zawyżył wartość swojej oferty, licząc, że zostanie ona wybrana, może się okazać, że taka oferta będzie w rankingu punktacji sporządzonej przez zamawiającego znajdowała się np. na drugim bądź trzecim miejscu i gdy zamawiający odstąpi od procedury negocjacyjnej, zwyczajnie taka oferta nie zostanie wybrana jako najkorzystniejsza. Jeżeli nawet zdarzy się, że wykonawca wyceni swoją ofertę drożej, a zamawiający przeprowadzi negocjacje i zbierze oferty dodatkowe, a efektem końcowym będzie obniżenie ceny i uzyskanie oszczędności przez zamawiającego, w mojej ocenie należy uznać argument o celowym zawyżaniu cen ofert jako mit, ponieważ nie będzie to miało większego znaczenia jeżeli zamawiający uzyska korzystną cenowo ofertę.

Wariant II trybu podstawowego


Zamawiający obawiają się, że procedura negocjacji wskazana w wariancie II trybu podstawowego powoduje, że samo postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego trwa o wiele dłużej niż w przypadku wariantu I trybu podstawowego. Bazując na własnych doświadczeniach od początku funkcjonowania aktualnie obowiązującej ustawy prawo zamówień publicznych postępowania, które mam przyjemność nadzorować lub być bezpośrednio osobą odpowiedzialną za ich procedowanie prowadzę wyłącznie w wariancie II trybu podstawowego. Oczywiście można dokonywać szczegółowych wyliczeń i powoływać się na statystyki jednak jak to zazwyczaj bywa – „diabeł” tkwi w szczegółach. W mojej ocenie możliwość prowadzenia negocjacji pozwala zaoszczędzić czas poprzez uniknięcie konieczność powtarzania unieważnionego postępowania z uwagi na niewystarczającą ilość środków finansowych w budżecie zamawiającego.

Należy również zwrócić uwagę na kolejność czynności wykonywanych przez zamawiającego w trakcie prowadzonego postępowania, takich jak np. moment wszczęcia procedury badania rażąco niskiej ceny czy wzywania do podmiotowych środków dowodowych. Jeśli zamawiający w odpowiednio przemyślany sposób będzie wykonywał poszczególne kroki w postępowaniu, to sama procedura negocjacji nie wpływa rażąco na wydłużenie postępowania i osiągniecie efektu końcowego tj. wybór oferty najkorzystniejszej. Mając na względzie, że w terminie związania ofertą należy dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty, w większości przypadków zastosowanie negocjacji nie będzie miało istotnego wpływu na czas trwania procedury postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wobec powyższego czy trwająca nawet o kilka dni dłużej procedura nie jest warta podjęcia starań uzyskania lepszych efektów w postaci niższej ceny, czy dłuższej gwarancji?

Wariant II trybu podstawowego to procedura, która umożliwia zamawiającemu prowadzenie dialogu z wykonawcą, pozwalającego na ulepszenie treści złożonych ofert. Z uwagi na swój wieloetapowy charakter może ona powodować obawy u zamawiających. Odpowiednio zaprojektowane kryteria oceny ofert, a także umiejętne prowadzenie negocjacji stwarza zamawiającemu duże możliwości w zakresie uzyskania oszczędności finansowych. Pojawiające się wątpliwości dotyczące zasadności stosowania wariantu II trybu podstawowego mogą wynikać z trudności interpretacyjnych przepisów ustawy prawo zamówień publicznych, w szczególności dotyczących sposobu prowadzenia weryfikacji i oceny ofert oraz kolejności podejmowanych czynności w ramach danego etapu toczącego się postępowania. Jednak ostateczne efekty powodujące, że wzmaga się konkurencyjność w postępowaniu, a dzięki temu również zamawiający realizuje racjonalną gospodarkę finansową, są argumentami, które w dłuższej perspektywie czasu spowodują, że tryb ten będzie zyskiwał na popularności.

_______________________________________

Na naszej platformie edukacyjnej przetargOS znajdziesz nagrania z webinarów, na których Zygmunt Kopacz wraz z Przemysławem Krawętkowskim przbliżają tajniki wariantu II trybu podstawowego. Dowiesz się z nich m.in. jak wyglądają negocjacje w praktyce i co można dzięki nim zyskać!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych w II kwartale 2024 roku

Urząd Zamówień Publicznych opublikował orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych w II kwartale 2024 roku. To kolejna część podsumowania II kwartału na rynku zamówień publicznych. Artykuł ten jest dedykowany orzecznictwu dotyczącym zamówień publicznych i zawiera wybrane tezy z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej oraz Sądu Zamówień Publicznych. W przytoczonych wyrokach oraz postanowieniach poruszone zostały m.in. kwestie podpisów, gwarancji wadialnych, opisu przedmiotu zamówienia, czy kryteriów oceny ofert.

Orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych w II kwartale 2024 roku. Wybrane orzeczenia z KIO

  1. Kwestia podpisów na dokumentach przetargowych. W wyroku z dnia 15 kwietnia 2024 r. (sygn. akt KIO 618/24) Krajowa Izba Odwoławcza rozstrzygnęła spór dotyczący podpisów na dokumentach przetargowych. Izba uznała, że brak własnoręcznego podpisu na formularzu oferty nie stanowi podstawy do odrzucenia oferty, jeśli w innych dokumentach złożonych przez wykonawcę znajduje się wymagany podpis elektroniczny.
  2. Gwarancje wadialne. W orzeczeniu z 22 maja 2024 r. (sygn. akt KIO 702/24) KIO zajęła się kwestią gwarancji wadialnych. Izba podkreśliła, że wadium wniesione w formie gwarancji bankowej musi być precyzyjnie określone i jednoznaczne. W tym przypadku Izba uznała, że gwarancja wadialna, która zawierała niejasne zapisy dotyczące warunków jej realizacji, była wadliwa i stanowiła podstawę do odrzucenia oferty.
  3. Opis przedmiotu zamówienia. Wyrok z 10 czerwca 2024 r. (sygn. akt KIO 789/24) dotyczył opisu przedmiotu zamówienia. KIO stwierdziła, że opis przedmiotu zamówienia musi być na tyle szczegółowy, aby umożliwić wykonawcom przygotowanie rzetelnej oferty. W omawianej sprawie Izba uznała, że zbyt ogólnikowy opis przedmiotu zamówienia narusza zasadę uczciwej konkurencji.
orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych

Orzecznictwo Sądu ZP

  1. Kryteria oceny ofert. W wyroku Sądu Zamówień Publicznych z dnia 5 kwietnia 2024 r. (sygn. akt SZP 103/24) sąd rozpatrywał skargę dotyczącą kryteriów oceny ofert. Sąd podkreślił, że kryteria te muszą być jasno określone i zgodne z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. W przedmiotowej sprawie sąd uznał, że zamawiający naruszył przepisy, przyjmując kryteria oceny ofert, które były nieprecyzyjne i mogły prowadzić do subiektywnej oceny.
  2. Postanowienia umowy. W postanowieniu z dnia 18 czerwca 2024 r. (sygn. akt SZP 145/24) Sąd Zamówień Publicznych odniósł się do kwestii postanowień umowy. Sąd uznał, że zamawiający nie może wprowadzać do umowy postanowień, które są niezgodne z warunkami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). W omawianej sprawie sąd stwierdził, że zamawiający naruszył przepisy, wprowadzając do umowy dodatkowe obowiązki dla wykonawcy, które nie były przewidziane w SIWZ.

Podsumowanie orzecznictwa II kwartału 2024 roku wskazuje na kluczowe kwestie, które pojawiają się w postępowaniach przetargowych. Krajowa Izba Odwoławcza i Sąd Zamówień Publicznych wielokrotnie podkreślają znaczenie precyzyjności i jednoznaczności dokumentów przetargowych oraz konieczność przestrzegania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Wskazane wyroki i postanowienia stanowią cenną lekcję dla zamawiających i wykonawców, którzy muszą dbać o zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych – Agnieszka Olszewska!

To już pewne – jest nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych! Z wielką przyjemnością informujemy, że Wiceminister Jacek Tomczak wręczył dziś Agnieszce Olszewskiej akt powołania na stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Oznacza to nowy rozdział w zarządzaniu zamówieniami publicznymi w Polsce.

Znaczenie Zamówień Publicznych dla gospodarki

Obszar zamówień publicznych odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce. Efektywne i transparentne zarządzanie zamówieniami publicznymi przyczynia się do wzrostu konkurencyjności, optymalizacji wydatków publicznych oraz poprawy jakości usług świadczonych obywatelom. Dodatkowo, jak podkreślił wiceminister Jacek Tomczak, „pracujemy nad jeszcze większą profesjonalizacją tego obszaru. Jestem przekonany, że wspólnie osiągniemy zamierzone cele”.

Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych! Bio Agnieszki Olszewskiej

Agnieszka Olszewska to ekspertka z ponad 25-letnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych. Jej imponująca kariera obejmuje wiele istotnych stanowisk w różnych instytucjach, co czyni ją idealną kandydatką na to prestiżowe stanowisko.

Kariera zawodowa:

  • Urzędy Gminne i Miejskie: Olszewska rozpoczęła swoją karierę w Urzędzie Gminy Pomiechówek, gdzie zdobywała pierwsze doświadczenia w zakresie zamówień publicznych.
  • Urzędy Zamówień Publicznych: Jej dalsza praca w Urzędzie Zamówień Publicznych oraz w Urzędzie m.st. Warszawy, Dzielnica Mokotów, pozwoliła jej na pogłębienie wiedzy i umiejętności.
  • Sektor Energetyczny i Finansowy: Olszewska zajmowała kluczowe stanowiska związane z obszarem zakupów w Stołecznym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej S.A., Dalkii Warszawa S.A., oraz w Banku Gospodarstwa Krajowego.
  • PGNiG i GAZ-SYSTEM: Była Członkiem Zarządu PGNiG Serwis sp. z o.o., a także zdobywała doświadczenie w spółce Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.
  • Grupa Azoty i PAŻP: Olszewska współpracowała również z Grupą Azoty Zakłady Azotowe Puławy S.A. oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

Warto też dodać, że Agnieszka Olszewska jest autorką wielu publikacji dotyczących zamówień publicznych. Od ponad 15 lat dzieli się swoją wiedzą praktyczną, prowadząc liczne szkolenia i warsztaty w tej dziedzinie. Jej wkład w edukację specjalistów ds. zamówień publicznych jest nieoceniony. Ponadto Olszewska aktywnie uczestniczyła w pracach komisji sejmowych nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Jej zaangażowanie w tworzenie i modyfikowanie przepisów prawnych świadczy o jej głębokim zrozumieniu i pasji do tej dziedziny.

źródło zdjęcia: https://www.gov.pl/web/uzp/agnieszka-olszewska-nowym-prezesem-urzedu-zamowien-publicznych

Przyszłość Zamówień Publicznych pod kierownictwem Olszewskiej

Powołanie Agnieszki Olszewskiej na stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to krok w kierunku dalszej profesjonalizacji i modernizacji systemu zamówień publicznych w Polsce. Jej bogate doświadczenie i szeroka wiedza będą bez wątpienia nieocenione w prowadzeniu tej kluczowej instytucji.

Pragniemy serdecznie pogratulować Pani Agnieszce Olszewskiej i życzyć jej wielu sukcesów na nowym stanowisku. Jesteśmy pewni, że jej przywództwo przyczyni się do dalszego rozwoju i doskonalenia systemu zamówień publicznych. A to w rezultacie przyniesie korzyści zarówno dla administracji publicznej, jak i dla obywateli.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Statystyki dotyczące rynku zamówień publicznych, kontroli oraz środków ochrony prawnej po II kwartale 2024 r.

Ciekawią Cię statystyki dotyczące rynku zamówień publicznych, kontroli oraz środków ochrony prawnej po II kwartale 2024 r.? No to jesteś w dobrym miejscu! Zapraszamy do lektury podsumowania II kwartału na rynku zamówień publicznych w ujęciu statystycznym. Dokument ten został podzielony na trzy części, które szczegółowo analizują zmiany i trendy w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, działalności kontrolnej oraz w zakresie środków ochrony prawnej.

Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Pierwsza część raportu skupia się na statystykach dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Względem analogicznego okresu roku 2023 odnotowano istotny wzrost procentowego odsetka postępowań wszczętych na podstawie wariantu II trybu podstawowego, który przewiduje możliwość negocjacji. Procent ten wzrósł z 14,94% do 17,02%. Wskazuje to na rosnące zaufanie do elastycznych form postępowań, które umożliwiają bardziej dynamiczne i dostosowane do potrzeb zamawiającego procesy negocjacyjne.

Kontrole procesu udzielania zamówień publicznych

Druga część dokumentu koncentruje się na aktywności Urzędu w obszarze kontroli procesu udzielania zamówień publicznych. Dane pokazują wyraźny wzrost liczby wszczętych oraz zakończonych kontroli doraźnych i uprzednich. Taki wzrost może sugerować większą skrupulatność i zaangażowanie organów kontrolnych w zapewnienie zgodności z przepisami oraz transparentności postępowań o zamówienia publiczne.

Statystyki dotyczące rynku zamówień publicznych

Statystyki dotyczące rynku zamówień publicznych, kontroli oraz środków ochrony prawnej po II kwartale 2024 r.

Ostatnia część podsumowania przedstawia dane liczbowe dotyczące działalności Krajowej Izby Odwoławczej w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku. W tym okresie widać istotny wzrost liczby wniesionych oraz rozpatrzonych odwołań. Liczba wniesionych odwołań zwiększyła się o blisko 400, natomiast liczba rozpatrzonych odwołań wzrosła o ponad 300. Ten trend może świadczyć o rosnącej aktywności uczestników rynku zamówień publicznych w korzystaniu ze środków ochrony prawnej oraz o efektywności działania Krajowej Izby Odwoławczej w rozpatrywaniu spraw.

Publikacja ta stanowi cenne źródło wiedzy dla wszystkich zainteresowanych tematyką zamówień publicznych, w tym zamawiających, wykonawców oraz organów kontrolnych. Dziękujemy za zainteresowanie i zapraszamy do lektury kolejnych artykułów z naszej serii podsumowań.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Ustawa sygnaliści – wdrożenie wymaganych zmian w organizacjach

Chyba trudno w ostatnich dniach o bardziej gorący temat niż ustawa sygnaliści! 24 czerwca 2024 roku w Dzienniku Ustaw opublikowano długo oczekiwaną ustawę o ochronie sygnalistów. Opiera się ona na Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937. Przepisy te wejdą w życie 25 września 2024 roku. Oznacza to, że organizacje mają zaledwie trzy miesiące na wdrożenie niezbędnych mechanizmów. Kim są sygnaliści, jakie organizacje muszą wdrożyć nowe przepisy i jak zapewnić skuteczną ochronę sygnalistów? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Kim jest sygnalista?

Sygnalista (ang. whistleblower) to osoba zgłaszająca nieprawidłowości, najczęściej w instytucjach finansowych i korporacjach. Funkcja ta, popularna w krajach anglosaskich, zyskała regulacje także na poziomie unijnym. Sygnaliści odgrywają kluczową rolę w ujawnianiu przypadków korupcji, łamania prawa, nadużyć finansowych oraz innych działań, które mogą szkodzić interesom publicznym i prywatnym.

Ustawa o sygnalistach – kogo dotyczy?

Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada obowiązek wdrożenia wewnętrznych kanałów zgłoszeń na organizacje zatrudniające co najmniej 50 osób na pełnych etatach lub świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy. Liczba ta jest aktualizowana na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku.

Ustawa sygnaliści

Ochrona sygnalisty to priorytet każdej organizacji wdrażającej procedurę zgłoszeń. Regulacje muszą zapewniać możliwość poufnego zgłoszenia, gwarantując maksymalne bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych. Ochrona poufności obejmuje wszelkie informacje, które mogą prowadzić do identyfikacji sygnalisty i osoby, której dotyczy zgłoszenie, co zmniejsza ryzyko działań odwetowych. Sygnalista nie może ponosić negatywnych konsekwencji za zgłoszenie dokonane w dobrej wierze i na podstawie uzasadnionych przekonań o jego prawdziwości. Pracodawca musi pisemnie upoważnić osoby odpowiedzialne za przyjmowanie i weryfikację zgłoszeń, podejmowanie działań następczych oraz przetwarzanie związanych z nimi danych osobowych.

Ustawa sygnaliści

Dobra procedura to skuteczność działań organizacji

Dzięki zgłoszeniom od sygnalistów organizacja może uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z naruszeniami prawa. Przykładami są: korupcja, bezpieczeństwo transportu, żywności, zdrowia publicznego, dobrostan zwierząt czy ochrona środowiska. Odpowiednie działania mogą zapobiec utracie reputacji firmy i zaufania kontrahentów. Co zrobić, aby procedura zgłoszeń nie była postrzegana jako „donosicielstwo”? Organizacje powinny wdrożyć odpowiednie narzędzia i edukować pracowników na temat znaczenia ochrony sygnalistów.

Ustawa sygnaliści – kroki do wdrożenia

Aby być gotowym na wdrożenie ustawy, organizacja powinna przeprowadzić analizę potrzeb, przygotować plan wdrożenia oraz wprowadzić regulacje zapewniające poufne zgłoszenia. Konieczne jest także przeprowadzenie DPIA, czyli oceny skutków dla ochrony danych osobowych. Wszystko to z uwagi na ryzyko dla praw i wolności osób, których dane dotyczą. Kluczowe jest przeszkolenie pracowników w zakresie zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów.

Zakres zgłoszeń sygnalistów

Zgłoszenia sygnalistów mogą dotyczyć szerokiego zakresu nieprawidłowości, w tym naruszeń prawa, wewnętrznych procedur, polityk czy standardów etycznych. Pracownik powinien upewnić się, że sytuacja kwalifikuje się jako naruszenie prawa i wybrać odpowiedni kanał zgłoszeń w swojej organizacji. Ustawa zapewnia ochronę prawną od momentu zgłoszenia, pod warunkiem że informacje są uzasadnione i dotyczą naruszenia prawa. Dodatkowo na naszym kanale YouTube znajdziesz wideo pt. SYGNALISTA w pracy. TOP 7 zagadnień, o których musisz pamiętać! Koniecznie obejrzyj!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Technologie neutralne emisyjnie – rozporządzenie unijne

Technologie neutralne emisyjnie to dość głośny, a przy tym kontrowersyjny temat. Skupmy się jednak na faktach. Uprzejmie informujemy, że 28 czerwca br. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. Rozporządzenie to dotyczy ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie oraz zmienia rozporządzenie (UE) 2018/1724. Znane jako Rozporządzenie NZIA, jest ono kluczowym aktem prawnym w obszarze zrównoważonych zamówień publicznych.

Technologie neutralne emisyjnie. Co to oznacza dla zamówień publicznych?

Rozporządzenie NZIA weszło w życie 29 czerwca br., ale pełne zastosowanie w kontekście zamówień publicznych zacznie obowiązywać od 30 czerwca 2026 r. Do tego momentu obowiązki wynikające z art. 25 rozporządzenia będą dotyczyć tylko centralnych jednostek zakupujących oraz zamówień o wartości co najmniej 25 mln EUR. Art. 25 ust. 1 rozporządzenia NZIA w dodatku nakłada na instytucje i podmioty zamawiające obowiązek stosowania minimalnych wymogów dotyczących zrównoważenia środowiskowego w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Dotyczy to zamówień, które obejmują technologie neutralne emisyjnie, takie jak:

  • technologie słoneczne, w tym fotowoltaiczne,
  • technologie baterii i magazynowania energii,
  • technologie pomp ciepła i energii geotermicznej.
Technologie neutralne emisyjnie

Technologie neutralne emisyjnie, a wprowadzenie minimalnych wymogów dotyczących zrównoważenia środowiskowego

Komisja Europejska ma przyjąć akt wykonawczy określający te minimalne wymogi do 30 marca 2025 r. Oznacza to zatem, że od tego momentu instytucje zamawiające będą musiały uwzględniać w swoich postępowaniach określone standardy zrównoważenia środowiskowego. Będzie to miało istotny wpływ na rynek zamówień publicznych.

Znaczenie rozporządzenia NZIA dla przyszłości zamówień publicznych


Rozporządzenie NZIA jest krokiem w stronę bardziej zrównoważonej i ekologicznej Europy. W efekcie jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia wykorzystania technologii neutralnych emisyjnie. Jest to kluczowe dla osiągnięcia celów klimatycznych Unii Europejskiej. Zamówienia publiczne, będąc znaczącym narzędziem polityki publicznej, odgrywają tu istotną rolę.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

SYGNALISTA w pracy. TOP 7 zagadnień, o których musisz pamiętać!

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym sygnalista w pracy – lub mówiąc ogólniej – rola sygnalisty staje się coraz bardziej istotna. Jeśli jesteś zaangażowany w zamówienia publiczne, musisz być świadomy kluczowych zagadnień związanych z sygnalistami. Nasz najnowszy film na YouTube dostarczy Ci niezbędnej wiedzy, która pomoże lepiej zrozumieć ten temat. Zachęcamy też do przeczytania artykułu Eryka Brodnickiego, który dokładnie wyjaśnia, kim są sygnaliści oraz jakie korzyści przynoszą dla firm i społeczeństwa.

Sygnalista w pracy, czyli…?

Sygnalista, znany również jako informator, to osoba, która zgłasza nieprawidłowości lub działania niezgodne z prawem w miejscu pracy. W kontekście zamówień publicznych sygnaliści odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu transparentności i uczciwości procesów.

Dlaczego sygnaliści są ważni?

  • Zapewnienie transparentności. Sygnaliści pomagają ujawniać nielegalne praktyki i korupcję, co jest kluczowe dla utrzymania uczciwości w zamówieniach publicznych.
  • Ochrona firmy. Przeciwdziałanie nielegalnym działaniom wewnątrz firmy może chronić ją przed poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi.
  • Budowanie zaufania. Działania sygnalistów przyczyniają się do budowania zaufania w relacjach z klientami i partnerami biznesowymi.

TOP 7 Zagadnień, o których musisz pamiętać

  1. Prawo ochrony sygnalistów. Zapewnienie ochrony prawnej dla sygnalistów jest kluczowe. Sprawdź, jakie przepisy obowiązują w Twoim kraju i jak możesz je wdrożyć w swojej firmie.
  2. Procedury zgłaszania. Ustanów jasne i bezpieczne kanały zgłaszania nieprawidłowości, aby sygnaliści czuli się komfortowo i bezpiecznie.
  3. Anonimowość. Gwarantuj anonimowość sygnalistom, aby chronić ich przed ewentualnymi represjami.
  4. Świadomość pracowników. Szkolenia i edukacja pracowników na temat roli sygnalistów i procedur zgłaszania są niezbędne.
  5. Szybka reakcja. Reaguj natychmiast na zgłoszenia, aby pokazać, że traktujesz je poważnie.
  6. Ochrona danych. Zadbaj o bezpieczeństwo danych zgłaszanych przez sygnalistów.
  7. Komunikacja wewnętrzna. Regularnie informuj pracowników o politykach i procedurach dotyczących sygnalistów.

Aby dowiedzieć się więcej na temat roli sygnalistów i zdobyć wiedzę, jak skutecznie zarządzać zgłoszeniami w Twojej firmie, obejrzyj nasze wideo na YouTube!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Ochrona danych osobowych – świadomość Polaków

W dzisiejszych czasach ochrona danych osobowych stała się jednym z kluczowych zagadnień zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i dla firm. W Polsce aż 94% obywateli jest świadomych wartości i konieczności ochrony danych osobowych. Jednakże, jak pokazują badania przeprowadzone pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), ta świadomość nie jest jednolita.

Według badań 53% respondentów uważa, że dane osobowe należy zabezpieczać za wszelką cenę. Jednak aż 41% Polaków uważa, że można je udostępniać w określonych sytuacjach. Co więcej, 25% obywateli zgodziłoby się na ujawnienie swoich danych w zamian za dodatkowe korzyści, takie jak rabaty czy darmowe produkty.

Ochrona danych osobowych. Jakie dane ujawniają Polacy?

Dla atrakcyjnych zniżek lub darmowych produktów, Polacy najczęściej są gotowi podać:

  • adres e-mail (76%)
  • imię i nazwisko (65%)
  • numer telefonu (62%)

Co dziesiąty Polak byłby skłonny ujawnić nawet numer PESEL. Raport Krajowego Rejestru Długów i serwisu ChronPESEL.pl wskazuje na niebezpieczeństwa związane z takim zachowaniem. Eksperci ostrzegają, że hakerzy mogą łatwo wykraść adres e-mail, imię i nazwisko czy numer telefonu z bazy danych. Następnie, stosując tzw. vishing (telefoniczne oszustwa), przestępcy podszywają się pod znane firmy lub instytucje, aby wyłudzić dodatkowe dane, takie jak numer PESEL, numer dowodu tożsamości, hasła i loginy.

Metody oszustw – vishing

Vishing jest coraz popularniejszą metodą oszustwa. Przestępcy często używają usługi VoIP, która umożliwia sfałszowanie numeru telefonu. Statystyki wskazują, że osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym (57%) są najbardziej ostrożne w ochronie danych, natomiast najmniej ostrożne są osoby z wyższym wykształceniem (47%).

Demografia świadomości ochrony danych

Najbardziej skłonni chronić swoje dane są respondenci w wieku 45–54 lata (58%) oraz mieszkańcy miast o populacji od 21 do 100 tys. (58%) i wsi (57%). Najmniej ostrożni są młodzi w wieku 18–24 lata (44%) oraz mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys. osób (45%). W grupie osób, które dopuszczają udostępnianie danych osobowych dominują mężczyźni (47%) w porównaniu do kobiet (35%).

Ochrona danych osobowych – jak o nią dbać?

Eksperci zwracają uwagę na możliwość sprawdzenia, czy nasze dane wyciekły do Internetu, poprzez narzędzie udostępnione przez Ministerstwo Cyfryzacji na stronie bezpiecznedane.gov.pl. Przestępcy celują nie tylko w dane osobowe, ale także firmowe. Posiadanie aktualnych kopii zapasowych jest kluczowe w przypadku ataku ransomware. Kopie zapasowe mogą chronić przed manipulacjami danymi i innymi nieprzewidywalnymi zagrożeniami, które mogą zaszkodzić reputacji marki.

W epoce generatywnej sztucznej inteligencji manipulacje danymi stają się trudniejsze do wykrycia, co stanowi dodatkowe wyzwanie. Dlatego tak ważne jest, aby zarówno firmy, jak i indywidualni użytkownicy byli świadomi zagrożeń i podejmowali odpowiednie kroki w celu ochrony swoich danych osobowych.

Świadomość Polaków na temat ochrony danych osobowych jest na wysokim poziomie, jednakże istnieje wiele wyzwań związanych z ich zabezpieczaniem. Edukacja i świadome podejście do udostępniania danych są kluczowe, aby chronić się przed potencjalnymi zagrożeniami. Regularne sprawdzanie stanu swoich danych oraz korzystanie z dostępnych narzędzi ochronnych może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo naszych informacji.

Dodatkowo podpowiadamy też, jakie są dobre praktyki w zakresie ochrony danych osobowych. Koniecznie sprawdź!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Projekt nowelizacji PZP – opinia Związku Powiatów Polskich

Projekt nowelizacji PZP wzbudza wiele emocji. Związek Powiatów Polskich (ZPP) przedstawił swoją opinię na temat tego projektu, który został złożony w Sejmie przez posłów PiS i Kukiz’15. Nowelizacja zakłada wprowadzenie wymogu, aby oferenci w postępowaniach dotyczących dostaw produktów rolno-spożywczych i gotowych produktów żywnościowych uwzględniali co najmniej 51% produktów lokalnych w swoich ofertach.

Projekt nowelizacji PZP – cel

Celem zmiany jest wsparcie lokalnych producentów rolnych, co ma przyczynić się do:

  • rozwoju lokalnej gospodarki,
  • tworzenia miejsc pracy,
  • zwiększenia dochodów lokalnych społeczności,
  • ograniczenia transportu długodystansowego,
  • redukcji śladu węglowego związanego z dostawą żywności.

Opinie Związku Powiatów Polskich

ZPP pozytywnie odniósł się do idei promowania polskich producentów, jednak zgłosił kilka uwag dotyczących samej nowelizacji:

  • Fakultatywność kryterium 51%. ZPP wskazał, że kryterium uwzględnienia co najmniej 51% produktów lokalnych w ofertach powinno być fakultatywne, przynajmniej w początkowym okresie. Daje to zamawiającym czas na przystosowanie się do nowych regulacji i przetestowanie ich w praktyce.
  • Miary ilości produktów lokalnych. Istnieją wątpliwości co do sposobu ustalania miar ilości produktów lokalnych, które mogą być wyrażane w różnych jednostkach (wagi lub objętości).
  • Weryfikacja produktów lokalnych. Powiaty zauważyły, że zamawiający mogą mieć ograniczone możliwości weryfikacji, czy dostarczony produkt, zwłaszcza przetworzony, spełnia warunki określone w ofercie.
projekt nowelizacji PZP

Aktualny status projektu

Obecnie projekt nowelizacji PZP został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu oraz Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu. Projekt trafił także do konsultacji z organizacjami samorządowymi.

Wnioski

Związek Powiatów Polskich zwraca uwagę na potrzebę elastyczności w nowelizacji PZP, aby umożliwić płynne wdrożenie nowych regulacji i uniknąć problemów związanych z ich realizacją. Fakultatywność kryterium udziału produktów lokalnych oraz jasne zasady ustalania miar ilości produktów lokalnych są kluczowe dla skutecznego wdrożenia nowych przepisów. Konsultacje z różnymi podmiotami pozwolą na wypracowanie optymalnych rozwiązań, które będą korzystne zarówno dla lokalnych producentów, jak i zamawiających. A jeśli chcesz wiedzieć więcej, koniecznie zajrzyj TUTAJ.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Wadium w formie niepieniężnej – jakie korzyści ma wykonawca?

Wadium to powszechne narzędzie, wykorzystywane w przetargach i znane wielu przedsiębiorcom. W kwietniu 2024 na zlecenie UNIQA TU SA zostało przeprowadzone badanie* wśród mikro i małych przedsiębiorstw, świadczących usługi budowlane na rzecz podmiotów prawnych. Według badania aż 71% z tych firm, biorąc udział w przetargach, spotkało się z koniecznością wniesienia wadium.


Co to jest wadium?


To określona suma pieniędzy lub dokument zabezpieczający jej zapłatę, który może mieć formę gwarancji albo poręczenia. Składają je oferenci, aby zagwarantować zamawiającym, że dotrzymają warunków postępowania przetargowego i zawrą umowę po jego wygraniu. Ma to zwiększyć prawdopodobieństwo prawidłowego przebiegu postępowania przetargowego i pomóc wyłonić wykonawcę, który jest w stanie solidnie zrealizować kontrakt i spełnia wymagania zamawiającego z dokumentacji przetargowej. Wadium to często wymóg, aby skutecznie ubiegać się o udzielnie zamówienia publicznego. Zamawiający zabezpiecza się w ten sposób przed nieuczciwymi oferentami, składającymi ofertę w postępowaniu przetargowym, mimo że nie spełniają określonych warunków i wymagań.

wadium


Kiedy stosuje się wadium?


Wadium najczęściej stosowane jest w przetargach publicznych, gdzie obowiązują przepisy dotyczące zamówień publicznych lub procedury unijne, ale może także występować w przetargach prywatnych. Organizator przetargu, czyli zamawiający określa wysokość wadium. Zazwyczaj to określony procent kwoty zaoferowanej przez oferenta. W przetargach publicznych wysokość wadium nie powinna przekroczyć 3% szacowanej wartości zamówienia, natomiast w przetargach prywatnych wysokość wadium może być dowolna. Oferent musi wpłacić wadium przed upływem terminu składania ofert i nie może go wycofać do dnia upływu terminu związania ofertą.


Jak działa?


Ogólną definicję wadium znajdziemy w art. 70⁴ Kodeksu cywilnego. To zabezpieczenie dla obu stron przetargu. Jeżeli uczestnik przetargu, mimo wyboru jego oferty, uchyla się od zawarcia umowy, zamawiający może pobraną sumę wadium zachować albo dochodzić zaspokojenia z przedmiotu zabezpieczenia. W pozostałych wypadkach zapłacone wadium zamawiający powinien niezwłocznie zwrócić, a ustanowione zabezpieczenie wygasa. Jeżeli z kolei od zawarcia umowy uchyla się organizator przetargu, to oferent, którego oferta została wybrana, może żądać zapłaty podwójnego wadium albo naprawienia szkody.
Bardziej szczegółowe uregulowania instytucji wadium zawiera ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605). Zgodnie z jej zapisami wadium nie jest obligatoryjną formą zabezpieczenia zamówienia publicznego, a jego ustanowienie uzależnione jest od woli zamawiającego, który może, ale nie musi żądać od wykonawców wniesienia wadium (art. 97 ust. 1 ustawy PZP).


Jaką formę może mieć wadium?


O formie wniesienia wadium decyduje wykonawca, a wybiera spośród kilku możliwości. Najbardziej powszechną jest wadium pieniężne – kwota w gotówce, która wpłacana jest przez oferenta jako zabezpieczenie spełnienia warunków umowy. Środki wpłacane są na rachunek bankowy zamawiającego i pozostają na nim zazwyczaj do końca terminu związania ofertą. Wcześniejszy zwrot wadium możliwy jest w przypadku zawarcia umowy lub unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, z wyjątkiem sytuacji gdy nie zostało rozstrzygnięte odwołanie na czynność unieważnienia albo nie upłynął termin do jego wniesienia. Zamawiający zwraca wadium również na wniosek wykonawcy w sytuacjach opisanych w art. 98 ust. 2 ustawy PZP.


Drugą najczęściej wybieraną formą są gwarancje ubezpieczeniowe. Tak wynika z badania, przeprowadzonego na zlecenie UNIQA TU SA. Gwarancję wystawia firma ubezpieczeniowa i to ona jako tzw. gwarant pokrywa koszty wadium, jeśli uczestnik przetargu nie wywiąże się ze swoich zobowiązań.


Oferent może też wybrać gwarancję wadialną bankową i wtedy gwarantem wywiązania się z jego zobowiązań jest bank. Wadium wnoszone w formie gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych jest przekazywane zamawiającemu w oryginale: w postaci elektronicznej z kwalifikowanym podpisem wystawcy gwarancji lub w formie papierowej, która jednak jest coraz rzadsza.


Ostatnią dostępną formą jest poręczenie. Udzielają go podmioty wskazane w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. To forma zabezpieczenia, w której podmiot określony w ustawie PARP poręcza wadium.

wadium

Jakie korzyści niosą poszczególne formy zabezpieczenia?


Gotówka wydaje się rozwiązaniem najszybszym i najłatwiejszym – wystarczy zrobić przelew. Jednak w tym przypadku na jakiś czas blokowane są środki finansowe przedsiębiorstwa – nie pracują, nie mogą być inwestowane, mogą nawet stracić na realnej wartości z powodu inflacji. A co jeśli przedsiębiorca bierze udział nie w jednym a kilku lub kilkunastu przetargach jednocześnie? To zdarza się często – z badania UNIQA wynika, że spośród firm, które brały udział w przetargach w ostatnim roku, obowiązek wniesienia wadium dotyczył średnio ponad 50% przetargów. Wtedy wartość środków zablokowanych na wadium może znacząco wzrosnąć i wpływać nawet na płynność finansową firmy.


Takie problemy nie występują, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na formę wadium w postaci gwarancji. Ma do wyboru gwarancje wystawiane przez ubezpieczyciela lub bank. Wydawać by się mogło, że pomiędzy tymi formami nie ma różnic. Faktycznie, jeżeli chodzi o sposób oceny firm ubiegających się o gwarancje, w tym wymagane dokumenty, pobrane zabezpieczenia czy zakres udzielonego zabezpieczenia, różnice są niewielkie, chociaż inne są uregulowania prawne, na podstawie których działają. Natomiast zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że gwarancja bankowa traktowana jest jak zaciągnięty kredyt i przez okres związania ofertą firma ma mniejszą zdolność kredytową. Jeżeli zamierza brać udział w dużej ilości przetargów, przekłada się to na kumulację sum gwarancyjnych.
Dlaczego gwarancje ubezpieczeniowe to korzystne rozwiązanie dla oferentów
Największą korzyścią gwarancji ubezpieczeniowych jest brak konieczności zamrażania gotówki i fakt, że nie wpływają negatywnie na zdolność kredytową. Firma może uczestniczyć w nieograniczonej liczbie przetargów, bez konieczności angażowania własnych środków finansowych. Zaoszczędzone środki firmy mogą zainwestować w realizację nowych projektów czy swój rozwój.


Mocną stroną gwarancji ubezpieczeniowych, w porównaniu z wadium pieniężnym, jest fakt, że zwiększają wiarygodność przedsiębiorstwa jako partnera biznesowego. W procesie pozyskiwania gwarancji to firma ubezpieczeniowa poświadcza tę wiarygodność, dokonując oceny ryzyka, weryfikując standing finansowy i ostatecznie wystawiając gwarancję. Co istotne, wielu przedsiębiorców wskazuje także, że wbrew pozorom gwarancje są efektywne kosztowo, a procedury ich pozyskania wcale nie muszą być czasochłonne. Sprawne załatwienie formalności związanych z podpisaniem dokumentacji i wystawieniem gwarancji jest możliwe dzięki wyspecjalizowanej kadrze oraz wykorzystaniu kanału on-line. Platformy przetargowe, m.in. platformazakupowa.pl, z którą współpracuje UNIQA TU SA, już teraz umożliwiają szybki i prosty zakup gwarancji zapłaty wadium, dzięki ograniczeniu formalności do niezbędnego minimum i przekazywaniu dokumentów kanałami elektronicznymi. To pozwala minimalizować koszty i oszczędzać czas, a w przypadku pytań lub wątpliwości można liczyć na wsparcie merytoryczne specjalistów od gwarancji ubezpieczeniowych.


Warto sprawdzić w praktyce, jak wygodnie i szybko otrzymuje się gwarancję ubezpieczeniową, ile ona kosztuje i jak działa. Mogą to zrobić przedsiębiorcy ze wszystkich branż na portalu gwarancje24.pl, gdzie oferowane są gwarancje wadialne od UNIQA TU S.A. Zapraszamy także do kontaktu ze specjalistami ds. gwarancji UNIQA. Jako jeden z liderów gwarancji ubezpieczeniowych w Polsce od wielu lat pomagamy naszym klientom bezpiecznie rozwijać biznes i wspieramy przedsiębiorców w ich działalności.

wadium


*Badanie „Gwarancje ubezpieczeniowe w branży budowlanej” przeprowadzono na zlecenie UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. przez Minds & Roses Sp. z o.o. w kwietniu 2024 roku na próbie 200 mikro i małych firm (zatrudniających do 49 pracowników), z branży budowlanej, które przynajmniej połowę usług świadczą na rzecz podmiotów prawnych.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!