Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 53

Zamknięcie MiniPortalu – tymczasowej platformy UZP

W związku z informacją o udostępnieniu Modułu ofert i wniosków na Platformie e-Zamówienia od 1 kwietnia 2022 roku Urząd Zamówień Publicznych ogłosił, że postępowania na MiniPortalu będzie można wszczynać już tylko do dnia 1 września 2022 roku. 

Jednocześnie Urząd uspokaja, że postępowania, które zostaną wszczęte na miniPortalu przed 1 września, będzie można dokończyć.

O tym, jak MiniPortal działał i z jakimi wyzwaniami wiąże się ta zmiana posłuchasz tutaj:

Źródło: https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-aktualnosci/udostepnienie-modulu-ofert-i-wnioskow-dla-wszystkich-uzytkownikow/udostepnienie-modulu-ofert-i-wnioskow-dla-wszystkich-uzytkownikow

AKTUALIZACJA

Przedłużenie możliwości wszczynania i prowadzenia postępowań za pośrednictwem miniPortalu do końca 2022 roku.

Przesunięciu ulega pierwotnie planowane na 1 września 2022 r wyłączenie możliwości wszczynania postępowań. Wszystkie postępowania, które zostały bądź zostaną wszczęte za pośrednictwem miniPortalu do 31.12.2022 r. będą mogły być dokończone z jego użyciem.

Źródło: https://www.gov.pl/web/uzp/wdrozenie-ostatnich-formularzy-ogloszen-unijnych-na-platformie-e-zamowienia-oraz-wazna-informacja-dotyczaca-miniportalu

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

SWZ, podział zamówienia na części, postępowanie przetargowe. Odpowiadamy na Wasze pytania

Prawo Zamówień Publicznych i procesy, z którymi codziennie mają do czynienia Zamawiający nadal generują wiele pytań. Postanowiliśmy udostępnić dla Was przestrzeń, gdzie co dwa tygodnie możecie pytać o cokolwiek zechcecie — ustawa PZP, platformy zakupowe czy procedury przetargowe.

Dlatego w co drugi piątek miesiąca organizujemy bezpłatny webinar pytań i odpowiedzi dla Zamawiających. Zapraszamy do zapisów!

_____

Poniżej odpowiadamy na przykładowe pytania, które pojawiły się na naszym ostatnim spotkaniu.

Usługa transportu indywidualnego

Usługa transportu indywidualnego. Nie chcemy zawęzić konkurencji, proszę o określenie propozycji warunków udziału w postępowaniu firm transportowych, taksówek, uberów by warunki udziału w postępowaniu by nie zawężały konkurencji.

Odpowiedź:

Warunki udziału w postępowaniu, są narzędziem służącym do określenia tzw. “progu wejścia” czyli pewnego poziomu oczekiwań od wykonawcy odnoszących się do jego właściwości podmiotowej, a który jest dla zamawiającego akceptowalny oraz służyć ma ograniczeniu ryzyka wyboru wykonawcy niezdolnego do wykonania zamówienia publicznego. Należy jednak pamiętać, że zamawiający formułując warunki udziału w postępowaniu powinien zachować niezbędną równowagę pomiędzy swoim interesem polegającym na uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia publicznego a interesem poszczególnych wykonawców, których nie wolno, w drodze wprowadzania nadmiernych, wygórowanych wymagań, eliminować z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

W tym konkretnym przypadku jeżeli ich nie postawimy zgłosi się Pan taxi z 1 szt. dwudziestoletniego samochodu bez klimatyzacji i będzie chciał nas obsługiwać. Raczej nie będziemy zadowoleni ze świadczonej usługi.
Propozycja warunków:

  • Klasa samochodu zazwyczaj C lub D. Poniżej link z podziałem na klasy i przykładami samochodów w danej klasie. 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Klasa_samochodu#:~:text=kompaktowe%20(klasa%20ni%C5%BCsza,Alfa%20Romeo%20159.

  • Samochód wyposażony w klimatyzację
  • Kierowca polskojęzyczny? (ryzykowne dla ubera, ale pytanie, czy jest to dla nas wartość).

Brak uzasadnienia podziału zamówienia na części w SWZ

Brak uzasadnienia podziału zamówienia na części w SWZ — jakieś większe konsekwencje czy tylko naruszenie art. 91 PZP? Czy wyjaśnienie w protokole z postępowania będzie trochę mniejszym złem?

Odpowiedź:

Co do zasady Zamawiający wskazuje w dokumentach zamówienia powody niedokonania podziału zamówienia na części zgodnie z treścią art. 91 ust. 2 uPzp. Jeżeli zamawiający tego nie uczynił, może zostać to uznane za uchybienie (brak uzasadnienia nie stanowi o wadzie postępowania). Wyjaśnienie braku uzasadnienia dobrze, żeby się pojawiło, chociaż w innych dokumentach np. notatce lub protokole, szczególnie jeżeli wskaże na nieograniczanie konkurencyjności w MŚP. Zasadniczo należy jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą PZP uzasadnienie braku podziału zamówienia na części znaleźć się musi w dokumentach zamówienia, np. SWZ.

A jeśli jeszcze nie generujesz protokołu postępowania na 2 kliknięcia, tak jak 130 jednostek, koniecznie sprawdź generator dokumentów od openNexus!

Wolna ręka a przetarg nieograniczony

Czy jeśli w przetargu nieograniczonym nie złożono ofert na 2 pakiety o wart. ok. 300 tys. zł, to czy można zastosować wolną rękę na podst. art. 214 ust. 1 pkt. 6) ( w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie PN (…) nie zostały złożone żadne oferty…) Czy jeśli wartość nierozstrzygniętych pakietów jest poniżej progu UE to nie można zastosować wolnej ręki? cd. tej wolnej ręki na nierozstrzygnięte pakiety, bo nie wiem co robić. Mogę już zastosować wolną rękę, czy muszę zastosować tryb podstawowy … i potem dopiero wolną rękę? Jak jest prawidłowo?

Odpowiedź:

Odpowiadając na pierwszą część zapytania, jeśli w przetargu nieograniczonym nie złożono ofert na 2 pakiety o wart. ok. 300 tys. zł, to można zastosować wolną rękę na podst. art. 214 ust. 1 pkt. 6) ustawy PZP. W tym przypadku, jeśli postępowanie było prowadzone w progu unijnym, to dla  zamówienia z wolnej ręki, mimo że wartość unieważnionych części ze względu na brak ofert jest niższa niż próg unijny, należałoby zachować tę samą zasadę względem reżimu procedury tj. zarówno przetarg nieograniczony jak i zamówienie z wolnej ręki procedować w progu unijnym.

Odpowiadając na drugą część pytania można również zastosować metodę ponownego oszacowania wartości części, które zamierzamy udzielić (stosując zasadę tożsamości czasowej) tj. tych które zostały unieważnione (z uwzględnieniem ewentualnych przyszłych zamówień). Jeżeli ich łączna wartość nie przekroczy progu unijnego, można zastosować procedurę krajową tryb podstawowy.

Umowa ramowa

Umowa ramowa — przewiduje zawarcie umowy z 3 wykonawcami-warunki spełnia 2 – zawieram zatem umowę ramową z 2 wykonawcami ?

Odpowiedź:


W art. 281  ust. 2 pkt 16 uPzp oraz 314 ust. 2 pkt 7 uPzp wskazano, że zamawiający podaje w SWZ maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowę ramową, jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie umowy ramowej. Jeżeli zatem zamawiający określił, że umowę ramową zawrze z maksymalnie 3 wykonawcami, a liczba wykonawców spełniająca wymagania SWZ jest mniejsza niż 3 to nie ma przeszkód, aby zawrzeć umowę ramową z 2 wykonawcami. 

Wartość ofert złożonych w postępowaniu

Czy jeśli wszystkie oferty (6) złożone w postępowaniu są o połowę niższe od wartości szacunkowej to trzeba wzywać wykonawców do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny? Wątpliwości Zamawiającego to nie budzi… ale czy mimo wszystko obowiązkowo wykonawców trzeba wzywać… A co jeśli wartość jednej oferty jest pięć razy wyższa od pozostałych (rażąco wygórowana…) co wpływa na średnią i wszystkie inne należałoby badać RNC… czy trzeba mimo wszystko wzywać wykonawców pozostałych, że mają przedstawić dowody?

Odpowiedź

W doktrynie i orzecznictwie cena rażąco niska definiowana jest jako cena nierealna, niepozwalająca na realizację zamówienia z należytą starannością, wskazująca na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez niego zysku, znacznie odbiegająca od cen rynkowych innych, takich samych lub podobnych rodzajów zamówień, wskazującą na możliwość wykonania zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi. Przepis art. 224 ust. 2 pkt 1 co do zasady nakłada na zamawiającego obowiązek wezwania do wyjaśnień wykonawcy, jeżeli cena jego oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10. Wyjątkiem od wezwania jest zaistnienie takiej rozbieżności, która wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Opisywane w pytaniu przypadki mogą zaliczać się do tych wyjątkowych okoliczności. Jak czytamy w opinii UZP oczywistość takich okoliczności oznacza, że wiadomość o nich rozwiewa wszelkie wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Z sytuacją taką będziemy mieli do czynienia przykładowo kiedy wartość zamówienia ustalona przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania została przeszacowana, tj. ustalona  na znacząco wyższym poziomie niż wynikałoby to z realiów rynkowych, a złożone  w postępowaniu oferty potwierdzają tę sytuację. Takim przypadkiem może być również cena „zbyt wysoka”, która znacząco odbiega od pozostałych ofert i jednocześnie zawyża średnią.

Zapisy umowy konsorcjum

Czy można ingerować w zapisy umowy konsorcjum, jeśli tak to w jakim zakresie i czy taka umowa może być zawarta po TSO?

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 59 ustawy Pzp, kopii umowy regulującej współpracę wykonawców ubiegających się wspólnie o zamówienie, zamawiający może żądać przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zapisy umowy konsorcjum są kształtowane przez wykonawców, a zamawiający nie może co do zasady ingerować w jej treść ani żądać zawarcia w niej określonych oczekiwanych postanowień. Wyjątek stanowi tutaj określenie przez zamawiającego na podstawie art. 58 ust. 4 ustawy Pzp szczególnych warunków realizacji zamówienia odnoszących się do wykonawców występujących wspólnie. 

Przepisy Pzp nie nakładają na wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia obowiązku zawarcia takiej umowy na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia. Umowa regulująca ich współpracę nie stanowi treści oferty. 

Formuła „zaprojektuj i wybuduj”

Proszę o podpowiedź czy w formule „zaprojektuj i wybuduj” Zamawiający powinien wymagać na etapie złożenia oferty kosztorysu do PFU? W mojej ocenie jest zbędne. Wystarczy jakieś drobne zestawienie zbiorcze kosztów. Kosztorys wymagany byłby dopiero na etapie odbioru dokumentacji projektowej. Proszę o dyskusje nt. temat. Dział zamówień zrobił w formularzu oferty Zbiorcze zestawienie kosztów z podziałem na etap: I – dokumentacja projektowa w wysokości… Etap II – roboty budowlane i gwarancja. Czy w Państwa ocenie to jest wystarczające? Jakie Państwo macie doświadczenie w tym zakresie? Dziękuję za wyjaśnienia 🙂

Odpowiedź:

Obowiązek żądania kosztorysu ofertowego determinuje rodzaj przyjętego sposobu wynagradzania wykonawcy. W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego zamawiający musi żądać złożenia wraz z ofertą kosztorysu ofertowego. Takiego obowiązku nie ma przy wynagrodzeniu ryczałtowym. Nic natomiast nie stoi na przeszkodzie, aby w formularzu ofertowym, nawet przy braku żądania kosztorysu, wykonawca musiał uzupełnić bardziej szczegółowe zestawienie kosztów, np. koszt dokumentacji, koszt uzyskania zgód i pozwoleń, koszt robót budowlanych dla poszczególnych branż. Można również zażądać kosztorysu przed podpisaniem umowy czy też na etapie odbioru dokumentacji. 

Tajemnica przedsiębiorstwa — inna perspektywa Zamawiającego i Wykonawcy

Wykonawca, składając ofertę zastrzegł pewne informacje jako tajemnica przedsiębiorstwa. Zamawiający przekazał pismo, że jego zdaniem nie można zastrzec tych informacji. Co może zrobić Wykonawca jeżeli nie zgadza się z argumentacją Wykonawcy? Czy od razu trzeba iść do KIO?

Odpowiedź:

Zastrzegając pewne informacje jako tajemnica przedsiębiorstwa, na barkach wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania, iż zostały podjęte przez niego działania mające na celu zachowanie objętych przez niego tajemnicą przedsiębiorstwa informacji w tajemnicy, tj. iż objęte nią informacje nie były dostępne osobom trzecim w normalnym toku zdarzeń, bez żadnych specjalnych starań z ich strony. Obowiązkowa ocena, czy zastrzeżenie informacji, jako tajemnicy przedsiębiorstwa, jest skuteczne, to już obowiązek Zamawiającego. W przypadku, gdy Zamawiający uzna, że informacje zastrzeżone nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, zobowiązany jest do ich odtajnienia, mając na uwadze zasadę jawności postępowania. Prawidłową praktyką w zakresie odtajniania informacji jest poinformowanie wykonawcy o dokonanej czynności, co pozwoli wykonawcy na skorzystanie ze środków ochrony prawnej, a Zamawiającego ochroni przed ewentualnymi roszczeniami.

Opłaty członkowskie za udział w organizacjach międzynarodowych, umowy za eksploatację artystycznych wykonań

a) Na jakiej podstawie opłaty członkowskie za udział w organizacjach międzynarodowych nie podlegają ustawie Prawo zamówień publicznych. Jaki kod CPV w takim przypadku należałoby zastosować ?

b) Czy umowy za eksploatację artystycznych wykonań i utworów powinny być realizowane w ramach procedury zamówień publicznych ?

Odpowiedź:

a) Wydaje się, że opłaty członkowskie za udział w organizacjach międzynarodowych nie należy traktować jako zamówienie publiczne. Zamówienie publiczne to umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Trudno jednak przyporządkować opłaty członkowskie do któregokolwiek z powyższych rodzajów zamówienia. Ponadto, umowy zawierane na podstawie ustawy Pzp mają charakter umów wzajemnych. W przypadku opłat członkowskich świadczenie (pieniężne) pochodzi tylko od jednej strony (zamawiającego), a w zamian za nie druga strona (organizacja) nie jest zobowiązana do ściśle określonego świadczenia, w postaci usługi, dostawy lub roboty budowlanej.

b) Praktyka zamawiających w zakresie wnoszenia opłat do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, jest różna. Większa część zamawiających, chcąc uniknąć ewentualnych zarzutów organów kontrolnych, udziela zamówienia w trybie z wolnej ręki, uzasadniając jego udzielenie okolicznością świadczenia dostaw, usług lub robót budowlanych tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów. Należy pamiętać też, że udzielenie zamówienia z wolnej ręki na tej podstawie jest możliwe, jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Zatem dla wartości zamówienia powyżej 130 000 zł, zastosowanie może mieć art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy Pzp. 

Postępowanie przetargowe na energię elektryczną

Postępowanie przetargowe na energię elektryczną w ramach grupy zakupowej prowadzone przez firmę X (pełnomocnika zamawiających niebędącą jednocześnie zamawiającym):

Informacji do prezesa nikt nie składa…ani firma pełnomocnik ani poszczególni Zamawiający  Umowy z Wykonawcą zawierane są przez poszczególnych zamawiających. 

Rozumiem, że każdy z Zamawiających rejestruje postępowanie na e-zamówieniach i przekazuje tylko informację o udzieleniu zamówienia w swoim zakresie i potem ogł. o wykonaniu umowy?

Odpowiedź:

Wszystko zależy, jak się strony umówią. W zakresie działania pełnomocnika zamawiającego, który przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w imieniu i na rzecz zamawiającego powinno być dokładnie określone, za jakie czynności on odpowiada. Jeżeli czynności te nie obejmują swym zakresem zawarcia umowy o zamówienie publiczne, wówczas umowę zawierają wszyscy zamawiający. W takim przypadku wszyscy zamawiający w równym stopniu będą odpowiedzialni za sporządzenie i publikację ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, czy o wykonaniu umowy. Powyższe nie oznacza, że każdy z nich przygotuje ogłoszenie we własnym zakresie. Ogłoszenie winno być jedno, ale wszyscy współzamawiający są odpowiedzialni za jego przygotowanie i przekazanie do publikacji. 

Jeśli mowa o przekazaniu informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP, jest to obowiązek wynikający wprost z ustawy, który winien być spełniony. W opisanym przypadku poprawnym działaniem byłoby przekazanie takiej informacji przez pełnomocnika zamawiającego w imieniu całej grupy zakupowej. 

Zadaj pytanie

Zapraszamy na kolejne spotkanie na żywo już w piątek 1 kwietnia!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Lista podstaw prawnych wyłączenia stosowania ustawy PZP w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy

Poniżej zamieszczamy listę zmian ogłoszonych w dniu 12 marca 2022 r. pod poz. 583 ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. W ustawie znalazły się wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.

I.  Art. 12 ust. 6 i 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, do zamówień publicznych niezbędnych do:

  • zapewnienia pomocy, o której mowa w art. 12 ust. 1–4, 18 i 19 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne,
  • informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

– nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.

Udzielając powyższych zamówień, zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w art. 12 ust. 6, podając:

  1. nazwę i adres siedziby zamawiającego;
  2. datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
  3. opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
  4. cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
  5. wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy Pzp;
  6. nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

II. Art. 8 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

Zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, do zamówień publicznych niezbędnych do:

  • realizacji zadań, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, przez organy gmin,
  • zakupu sprzętu i usług, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

– stosuje się odpowiednio art. 12 ust. 6 i 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (tj. ww. przepisy dotyczące wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy Pzp oraz obowiązku zamieszczania informacji o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych).

III. Art. 26 ust. 5 i 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

Zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, do zamówień publicznych niezbędnych do:

  • zapewnienia prawa do świadczeń, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1–4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy,
  • dofinansowania, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

– nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.

Zgodnie art. 26 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, podmiot udzielający powyższego zamówienia w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono tego zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o jego udzieleniu, w której podaje:

  1. nazwę i adres siedziby zamawiającego;
  2. datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
  3. opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
  4. cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
  5. wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy Pzp;
  6. nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

IV. Art. 80 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy – zmiany w ustawie o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Zgodnie z art. 80 pkt 5 lit. c ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w zakresie dodawanego w art. 112 ust. 5 w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1108 i 1918), do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia opieki medycznej i pomocy, o których mowa w art. 112 ust. 1 tej ustawy, przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.

V. Art. 82 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy – zmiany w ustawie o zarządzaniu kryzysowym

Zgodnie z art. 82 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w zakresie dodawanego art. 7c ust. 1 w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym  (Dz. U. z 2022 r. poz. 261), do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do realizacji poleceń, o których mowa w art. 7a ust. 1 tej ustawy, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.

Stosownie do art. 7c ust. 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym, zamawiający, w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w art. 7c ust. 1 tej ustawy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:

  1. nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
  2. datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
  3. opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
  4. cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
  5. wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy Pzp;
  6. nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

VI. Wejście w życie

Zgodnie z art. 116 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, ustawa ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 24 lutego 2022 r., z wyjątkiem:

  1. art. 12 ust. 10–16, art. 72 oraz art. 89, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
  2. art. 95, który wchodzi w życie z dniem 27 marca 2022 r.

Oznacza to, że ww. regulacje obowiązują z mocą wsteczną, tj. od dnia 24 lutego 2022 r.

https://dziennikustaw.gov.pl/D2022000058301.pdf

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Ustawa PZP i kary umowne. Odpowiadamy na Wasze pytania

Prawo Zamówień Publicznych i procesy, z którymi codziennie mają do czynienia Zamawiający nadal generują wiele pytań. Postanowiliśmy udostępnić dla Was przestrzeń, gdzie co dwa tygodnie możecie pytać o cokolwiek zechcecie — ustawa PZP, platformy zakupowe czy procedury przetargowe.

Dlatego w co drugi piątek miesiąca organizujemy bezpłatny webinar pytań i odpowiedzi dla Zamawiających. Zapraszamy do zapisów!

_____

Poniżej odpowiadamy na przykładowe pytania, które pojawiły się na naszym ostatnim spotkaniu.

Kary umowne

Czy mogę wezwać wykonawcę do zapłaty kar umownych jeśli zamówienie było udzielone bez stosowania ustawy PZP? Czyli czy przepisy ustawy covidowej o zakazie potrącania kar dotyczą również zamówień udzielonych bez stosowania ustawy (kwota była mniejsza niż progi unijne — sektorówka).

Odpowiedź:

Pierwsza część pytania dotyczy kwestii, czy zamawiający ma możliwość wezwania wykonawcy do zapłaty kar umownych, jeżeli zamówienie udzielane było bez stosowania PZP. Przepisy ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.) nie zawierają zakazu dochodzenia zapłaty kary umownej, nie zakazują również podejmowania żadnych działań przez wykonawcę, w szczególności polegających na zapłacie kary umownej. 

Art. 15r 1 ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.) odnosi się wyłącznie do działań zamawiającego polegających na potrącaniu kary umownej z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności, a także na dochodzeniu zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy.

Określając zakres zastosowania zakazów zawartych w treści powyższego przepisu ustawodawca wskazał, iż odnoszą się one do umów, o których mowa jest w art. 15r ust. 1 “ustawy covidowej” Przepis ten, z kolei odnosi się do kwestii wzajemnego informowania się o związanych z wystąpieniem COVID-19 trudnościach w realizacji umów w sprawie zamówienia publicznego, w rozumieniu ustawy z 11.09.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.). 

Na marginesie wskazać należy, że  ustawodawca wprowadził  przepis art. 15r ust. 11 “ustawy covidowej” zgodnie z którym przepisy art. 15r ust. 1-9 stosuje się odpowiednio do umów w sprawie zamówień publicznych wyłączonych ze stosowania przepisów PZP. Analogicznego przepisu nie zawiera art. 15r  “ustawy covidowej” wobec powyższego wykładnia tego przepisu wskazuje, iż ten artykuł nie znajdzie zastosowania do zamówień publicznych do których ustawa PZP nie ma zastosowania.

Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

Czy zamawiający może udzielić zamówienia na termomodernizację budynku, który nie jest wolny od barier architektonicznych w rozumieniu ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, jednak zamawiający nie ma obecnie środków na przebudowę całego wnętrza budynku, aby dostosować go do tych wymagań. Zatem, czy biorąc pod uwagę fakt, iż specyfika zamówienia nie dotyczy ściśle ingerencji w wewnętrzną strukturę budynku zamawiający może udzielić takiego zamówienia, pomimo iż budynek w dalszym ciągu nie będzie spełniał minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?

Odpowiedź:

Minimalne wymagania dot. dostępności zostały określone w art. 6 u.o.z.d.o. Przepis ten zawiera zamknięty katalog minimalnych wymagań. Należy go, jak również przepis zawarty w art. 4 ust. 3 ww. ustawy, interpretować z uwzględnieniem charakteru przedmiotu udzielanego zamówienia. Jeśli więc, ze względu na charakter przedmiotu udzielanego zamówienia, określenie w treści umowy warunków służących zapewnieniu dostępności nie będzie możliwe, zamawiający nie będzie podlegał obowiązkowi wynikającemu z art. 4 ust. 3 u.o.z.d.o. Zamawiający za każdym razem, udzielając zamówień powinien przeanalizować, czy realizacja zamówienia, jego efekt końcowy, będzie mieć wpływ na dostępność osób ze szczególnymi potrzebami. Jeśli tak, to obowiązkiem zamawiającego będzie uwzględnienie wymogu wynikające z art. 6 u.z.d. Ustawa jest ukierunkowana na to, aby efekt realizacji umowy był dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami. Stąd, jeśli efekt zamówienia publicznego nie ma żadnego związku z ww. dostępnością, to przepis art. 4 ust. 3 u.z.d. do danego zamówienia, nie będzie miał zastosowania. 

Co do samej termomodernizacji budynku, to należy przede wszystkim przeanalizować dokładnie zakres prac, które składają się na przedmiot zamówienia.  W tym przypadku posiłkować się można definicją zawartą w Ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Pojęcie termomodernizacji wskazuje, że “termomodernizacja” to prace obejmujące wszystkie roboty budowlane i instalacyjne, w wyniku których obiekt stanie się bardziej energooszczędny, a więc będzie zużywał mniej energii cieplnej. W jej zakres mogą wchodzić między innymi takie prace jak ocieplenie ścian i dachu budynku, modernizacja systemu grzewczego, usprawnienie systemu wentylacji, a także wymiana drzwi i okien. O ile na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że prace nie zahaczają o kwestie związane z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami, to jednak w przypadku takiego elementu prac jakim jest wymiana drzwi należałoby moim zdaniem zastanowić się nad uwzględnieniem wymogów zawartych w art. 6 u.o.z.d.o., chociażby ze względu na ich odpowiednią szerokość dostosowaną do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. 

Podwyższenie cen przez Wykonawcę

Wykonawca zwrócił się o podwyższenie cen za posiłki o ok. 10%  (umowa na 2 lata na katering zawarta wg „starej ustawy” ma obowiązywać do końca b.r.) powołując się na ustawę covidową,, w związku z powszechnymi podwyżkami wszystkich elementów: kosztów pracy, media, art. żywnościowe. Przesłanki zmiany umowy przewidywały jedynie przesłanki określone w art. 142 ust. 5 (czyli stawka VAT, wynagr. za pracę, ZUS…) oraz art. 144 ust. 1  – zatem czy i jak można podwyższyć wynagrodzenie wykonawcy? Z rozeznania jakie przeprowadziliśmy stawka jaka obecnie funkcjonuje na rynku byłaby wyższa o ok. 4-5 zł  za osobodzień od tej zaproponowanej po podwyżce przez Wykonawcę. W przypadku zerwania umowy, w nowym postępowaniu stawki będą dużo wyższe… Opłaca nam się więc mimo wszystko wyrazić zgodę.

Odpowiedź:

W opisanej sytuacji w pierwszej kolejności można rozważyć skorzystanie z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 2004 r. Prawo zamówień publicznych: „zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:  łączna wartość zmian jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 i jest mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie w przypadku zamówień na usługi lub dostawy albo, w przypadku zamówień na roboty budowlane – jest mniejsza od 15% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie” 

Zmiana umowy w granicach 10% wartości  zamówienia pierwotnie określonej w umowie nie jest obwarowana żadnymi przesłankami, dlatego z tej możliwości zamawiający może zawsze skorzystać. Jedyne, na co należy zwrócić uwagę, to zastrzeżenie, że  zmiany postanowień umownych nie mogą prowadzić do zmiany charakteru umowy.

Jeżeli natomiast zmiana umowy miałaby być dokonana na podstawie ustawy z dnia 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2095) musi zostać dokładnie przeanalizowana pod kątem treści art. 15 r. Pamiętać należy, że wprowadzenie zmian do umowy na podstawie ”ustawy covidowej” obwarowane jest konkretnymi  przesłankami, ale także obowiązkami m.in. informacyjnymi — strony umowy w sprawie zamówienia publicznego, w rozumieniu ustawy z 11.09.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) – dalej p.z.p., niezwłocznie, wzajemnie informują się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Strony umowy potwierdzają ten wpływ dołączając do informacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, oświadczenia lub dokumenty, które mogą dotyczyć w szczególności okoliczności wskazanych w ust. 15 r.  pkt 1-6. A zatem strona wnioskująca (w omawianym przypadku wykonawca) ma obowiązek uprawdopodobnienia zaistniałych okoliczności związanych z COVID na wykonanie konkretnego zamówienia oraz przedstawienie dowodów potwierdzających te okoliczności, natomiast zamawiający ma obowiązek zweryfikować i ocenić  przedstawione okoliczności i dowody.

Zadaj pytanie

Zapraszamy na kolejne spotkanie na żywo już w piątek 18 marca!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Immanentną cechą postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzącego do wyboru wykonawcy, któremu zostanie udzielone zamówienie są warunki udziału w postępowaniu. Warunki udziału w postępowaniu w zamówieniach publicznych pełnią pomocniczą rolę w procesie wyłonienia takiego wykonawcy, który będzie zdolny realizować przedmiot zamówienia publicznego. 

Zgodnie z przepisem art. 112 ust. 1 pzp zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Ustęp 2 tej samej jednostki redakcyjnej mówi zaś, że warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć:

  1. zdolności do występowania w obrocie gospodarczym
  2. uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów
  3. sytuacji ekonomicznej lub finansowej
  4. zdolności technicznej lub zawodowej

Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w odniesieniu do konkretnego zamówienia, którego zamierza udzielić. Ich treść jest za każdym razem względna, dopasowana do danego zamówienia publicznego i bezpośrednio zależy od zamawianych robót budowlanych, usług czy dostaw, czyli od przedmiotu zamówienia, jego cech charakterystycznych, w tym wartości. 

Należy pamiętać, że mówiąc o warunkach udziału w postępowaniu w zamówieniach publicznych nie można bowiem mówić o abstrakcyjnie rozumianym potencjale wykonania zamówienia bez powiązania z konkretnym świadczeniem, które ma być zrealizowane w ramach wykonania umowy. Dopiero adaptacja przez zamawiającego warunków do potrzeb danego (konkretnego) zamówienia nadaje im treść odpowiednią do tego, aby mogły się stać przedmiotem weryfikacji z punktu widzenia zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia.

Jak właściwie, a więc zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych, wykorzystać warunki udziału w postępowaniu dla realizacji celu postępowania? Jak weryfikując zdolność wykonawcy do realizacji  zamówienia publicznego nie naruszyć uczciwej konkurencji i nie doprowadzić do sytuacji, w której o dane zamówienie publiczne będzie mógł się ubiegać ograniczony krąg wykonawców, albo jedynie jeden z nich? O tym wszystkim dowiecie się Państwo z platformy edukacyjnej PrzetargOS.   

Po więcej informacji na temat warunków  w prawie zamówień publicznych zapraszamy na platformę edukacyjną PrzetargOS. Link do rejestracji jest dostępny TUTAJ.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Analiza potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych

Ustawa z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych nałożyła na zamawiających szereg nieznanych dotychczas na gruncie prawa zamówień publicznych, obowiązków, w tym obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań. Powyższe reguluje przepis art. 83 pzp. Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pzp zamawiający publiczni, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość zamówienia.  

W założeniu ustawodawcy ta regulacja ma przyczynić się do zwiększenia efektywności zamówień publicznych oraz do lepszego przygotowania procesu udzielania zamówień. 

Mimo tego, że wspomniana na wstępie niniejszego artykułu ustawa jest już z Nami od ponad roku, w związku z instytucją analizy potrzeb i wymagań nadal nasuwa się jednak wiele pytań, a w tym: 

  • czy jednak będzie ona miała rzeczywisty wpływ na dalsze etapy postępowania? 
  • czy dodatkowy obowiązek nałożony na zamawiających nie jest zbędnym formalizmem utrudniającym im udzielenie zamówienia publicznego?
  • w jaki sposób zamawiający powinni przeprowadzić analizę, by spełniła ona swój cel?
  • czy jest to jedynie formalne utrudnienie dla zamawiających, czy raczej skuteczne narzędzie przyczyniające się do usprawnienia procesu zakupowego?
  • jak skutecznie przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań, aby uzyskać najwięcej informacji? 
  • jak w pełni i efektywnie wykorzystać w prowadzonym postępowaniu, wiedzę pozyskaną w wyniku przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań?

Na temat instytucji analizy potrzeb i wymagań pisaliśmy na Naszym portalu TUTAJ. Po więcej informacji na temat analizy potrzeb i wymagań w prawie zamówień publicznych zapraszamy na platformę edukacyjną PrzetargOS.

Kurs zawarty na PrzetargOS skupia się na znajomości prawa, elektronicznych zamówieniach, a także kompetencjach miękkich. Kursy są zróżnicowane w zależności od pełnionej przez Ciebie funkcji w organizacji. Więcej na temat tego jak skutecznie budować swoje kompetencje w zamówieniach publicznych dowiesz się TUTAJ.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zasady zamówień publicznych. Czy warto się nimi przejmować?

Zanim odpowiemy sobie na tak postawione pytanie, warto zastanowić się chwilę dłużej nad tym czym w ogóle są zasady prawa. Jak możemy zdefiniować pojęcie zasad prawa? Odpowiedzenie sobie na powyższe pytania pozwoli nam na właściwe zrozumienie roli zasad prawa ogólnie, a w szczególności zasad prawa zamówień publicznych. 

Czym są zasady prawa?

Zatem zasady prawa najczęściej definiowane są, jako normy prawne, uznane przez ustawodawcę za szczególnie ważne dla systemu lub jego części.  Zasady prawa są traktowane jako tzw. reguły kierunkowe, a więc wyznaczające, w jaki sposób stosując prawo powinniśmy interpretować przepisy. Zasady prawa pomagają nam ujednolicić kierunek interpretacji. Dzieje się tak dlatego, że oczywiste jest, że ustawodawca nie jest w stanie uregulować i „ubrać” w regulacyjną materię wszystkich potencjalnych stanów faktycznych i problemów, które przyniesie w przyszłości praktyka stosowania prawa.    

Oczywiście, w zależności od tego, jakie kryteria podziału zastosujemy, taki też katalog zasad otrzymamy. Stąd bardzo często, czy to w literaturze przedmiot zamówień publicznych, czy na szkoleniach spotykamy się z większymi lub mniejszymi różnicami w przedstawianiu katalogu zasad udzielania zamówień publicznych.   

Zasady prawa zamówień publicznych, które jak już wyżej wspomnieliśmy pełnią pomocniczą rolę w procesie wykładni przepisów są bardzo pomocne w działalności Krajowej Izby Odwoławczej. Istnienie zasad prawa zamówień publicznych zmniejsza zdecydowanie ryzyko, że poszczególne składy orzekające w Krajowej Izbie Odwoławczej będą w odmienny sposób interpretowały ten sam przepis. Wszystkich Państwa, zainteresowanych działalnością orzeczniczą Izby zapraszamy do śledzenia nowego cyklu wydarzeń, który przygotowaliśmy dla Państwa. To KIOmentarz. Z premierowym odcinkiem tego cyklu można zapoznać się TUTAJ.    

Dlaczego nie należy bagatelizować zasad?

Skoro już mamy wiedzę na temat tego, czym są zasady prawa, a także zasady prawa zamówień publicznych, należy w końcu odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego nie należy, stosując na co dzień przepisy prawa zamówień publicznych, bagatelizować zasad? 

Na ten temat można przeprowadzić bardzo długi wywód, ale chcemy w tym miejscu raz jeszcze wrócić do Krajowej Izby Odwoławczej. Analizując orzeczenia Izby można dojść do wniosku, że naruszenia zasad prawa zamówień publicznych, a wśród nich zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, zasady proporcjonalności, zasady efektywności, zasady jawności, zasady pisemności i języka polskiego, są jednym z najczęstszych powodów aktywności Izby.   

Stąd znajomość zasad prawa zamówień publicznych, które jak to już wcześniej wspomnieliśmy wyznaczają właściwy kierunek interpretacji przepisów prawa zamówień publicznych, jest w stanie zapewnić, w szczególności zamawiającym prawidłowość i zgodność z przepisami prawa zamówień publicznych prowadzonych przez nich postępowań. 

Gdzie szukać wiedzy?

Gdzie szukać informacji na temat tego, jakie są zasady prawa zamówień publicznych i jak je stosować w codziennej praktyce udzielania zamówień publicznych? Zapraszamy na platformę edukacyjną PrzetargOS. Link jest dostępny TUTAJ

Czym jest PrzetargOS? Jest dedykowaną platformą szkoleniową dla specjalistów ds. zamówień publicznych opartą na ProcurCompEU. ProcurCompEU jest narzędziem zaprojektowanym przez Komisję Europejską w celu wspierania profesjonalizacji zamówień publicznych. Definiuje 30 kluczowych kompetencji i zapewnia wspólny punkt odniesienia dla specjalistów ds. zamówień publicznych w Unii Europejskiej.

Kurs zawarty na PrzetargOS skupia się na znajomości prawa, elektronicznych zamówieniach, a także kompetencjach miękkich. Kursy są zróżnicowane w zależności od pełnionej przez Ciebie funkcji w organizacji. Więcej na temat tego jak skutecznie budować swoje kompetencje w zamówieniach publicznych razem z PretargOS dowiesz się TUTAJ

Zapraszamy!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Sprawozdanie z udzielonych zamówień publicznych za 2021 rok

Jak co roku o tej porze jednym z najgorętszych tematów w zamówieniach publicznych jest sprawozdanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o udzielonych za poprzedni rok zamówieniach. Ta swoista „spowiedź” z udzielanych w poprzednim roku zamówień tradycyjnie rodzi sporo pytań i kontrowersji. Na wszystkie, które pojawiają się z Państwa strony, które też w bezpośrednich kontaktach zgłaszacie Państwo do nas, odpowiemy w niniejszym artykule i w specjalnie przygotowanym nagraniu webinaru oraz Q&A. 

Podstawa prawna 

Podstawą prawną do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach, a następnie przekazania go Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych jest art. 82 pzp. Zgodnie z przepisem art. 82 ust. 1 pzp zamawiający sporządza roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, w tym o zamówieniach wyłączonych na podstawie działu 8 rozdziału 1 oddziału 2, zamówieniach klasycznych, których wartość jest mniejsza niż 130 000 złotych, a także o zamówieniach sektorowych oraz zamówieniach w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, których wartość jest mniejsza niż progi unijne. 

Wskazana wyżej podstawa prawna bezpośrednio wskazuje nam, co powinno znaleźć się w sprawozdaniu, o czym będzie mowa szczegółowo w dalszej części niniejszego artykułu. 

Termin przekazania sprawozdania

Kwestia terminu przekazania sprawozdania nie budzi większych wątpliwości. Wprost stanowi o tym ustawa. Zgodnie z przepisem art. 82 ust. 2 pzp sprawozdanie zamawiający przekazuje Prezesowi Urzędu w terminie do dnia 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Jest to więc bardzo jasno wskazana data graniczna do upływu, której ten obowiązek sprawozdawczy w zamówieniach publicznych powinien zostać wypełniony.  

Nowe rozporządzenie

Nowością jest akt wykonawczy dotyczący sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych. Jest nim Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru, sposobu przekazywania oraz sposobu i trybu jego korygowania (dalej rozporządzenie). Z treścią rozporządzenia można zapoznać się TUTAJ.  Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Przedmiotowe rozporządzenie zostało wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 82 ust. 4 pzp. Przepis ten stanowi, że minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, jego wzór, sposób przekazywania oraz sposób i tryb jego korygowania, mając na względzie wymagania dotyczące treści sprawozdania przekazywanego Komisji Europejskiej oraz potrzebę zapewnienia prawidłowych i aktualnych informacji, w celu monitorowania systemu zamówień, a także zasadność wykorzystania środków komunikacji elektronicznej.

Powyższe rozporządzenie w przedmiocie sprawozdania wprowadza nowe obowiązki, o których będzie mowa w niniejszym artykule.  Warto również dodatkowo wspomnieć, że obecnie obowiązująca pzp w kontekście informowania Prezesa UZP wprowadziła inne nowości, jak chociażby obowiązek przekazywania informacji z otwarcia ofert zapisany w przepisie art. 81 ust. 1 pzp. 

Kto jest zobowiązany do przygotowania i przesłania sprawozdania? 

Obowiązek dotyczący przygotowania i przesłania sprawozdania od strony podmiotowej ma charakter bardzo szeroki, bowiem do powyższego są zobowiązani wszyscy zamawiający udzielający zamówień publicznych w ubiegłym, 2021 roku.  Dodatkowo nie ma znaczenia, czy dany zamawiający w poprzednim roku udzielił tylko jednego zamówienia, czy też jakąś pokaźną ilość. Z punktu widzenia obowiązku sporządzenia i przekazania sprawozdania nie stanowi to żadnej różnicy.  

Jaki jest zakres informacji i co należy przekazać w sprawozdaniu?

Ustawodawca również bardzo wyraźnie określił, jakiego rodzaju zamówienia podlegają obowiązkowi sprawozdawczemu. Podlegają mu udzielone przez danego zamawiającego zamówienia, w tym:

  1. zamówienia objęte wyłączeniami
  2. zamówienia klasyczne o wartości mniejszej niż 130 000 złotych
  3. zamówienia sektorowe
  4. zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, których wartość jest mniejsza niż progi unijne. 

Warto w tym miejscu bardzo wyraźnie podkreślić, że sprawozdanie dotyczy udzielonych zamówień, czyli takich, które zakończyły się podpisaniem umowy z wykonawcą. Tym samym nie podlegają sprawozdawczości postępowania, które zostały unieważnione.

Dodatkowo wskazać również należy, z uwagi na konieczność objęcia sprawozdaniem także postępowań, które zostały udzielone bez obowiązku stosowania przepisów prawa zamówień publicznych, a więc tzw. “zamówienia regulaminowe”, obowiązek sprawozdawczy będzie dotyczył również zamówień,  w przypadku których nie zawarto umowy, albo umowa miała formę inną niż pisemna.    

Co z postępowaniami wszczętymi pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy Prawo zamówień publicznych?

W praktyce przygotowania sprawozdania z pewnością część zamawiających stanie wobec rozstrzygnięcia pytania, co zrobić z postępowaniami, które zostały wszczęte pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy Prawo zamówień publicznych (szczególnie w odniesieniu do postępowań wszczynanych w tzw. procedurze “krajowej” w trybie przetargu nieograniczonego), a zakończone w 2021 r. –  czyli w obecnym stanie prawnym. 

Z odpowiedzą na powyższe pytanie i wątpliwości zamawiających spieszy samo rozporządzenie. Zgodnie bowiem z treścią § 4 pkt. 1 rozporządzenia w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach stosuje się przepisy dotychczasowe (wcześniej obowiązujące rozporządzenie). 

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na  postępowania o udzielenie zamówienia oraz postępowania o zawarcie umowy ramowej wszczęte po dniu 31 grudnia 2020 r., lecz przed dniem wejścia w życie aktualnie obowiązującego rozporządzenia. W takim przypadku zgodnie z treścią § 4 pkt. 2 rozporządzenia, w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., lecz przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, które:

  1. zostały zakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
  2. nie zostały zakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia 

do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.     

Mając powyższe na uwadze, może zdarzyć się tak, że będziemy mieć do czynienia z obowiązkiem składania sprawozdania według dwóch odmiennych formatów i sposobów

Umowy zawarte na czas oznaczony i nieoznaczony

Kluczowym z punktu widzenia obowiązku sprawozdawczości jest, tak jak już wspomniano wcześniej fakt udzielenia zamówienia w danym roku, za który wypełniamy obowiązek sprawozdawczy. Oczywiście w ślad za udzieleniem zamówień idzie zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, która zgodnie z pzp może zostać zawarta zarówno na czas oznaczony (jak i nieoznaczony). Przypadków umów zawieranych na czas nieoznaczony będzie oczywiście zdecydowanie mniej.

W pierwszej z ww. sytuacji w sprawozdaniu należy wskazać całkowitą, nominalną wartość przedmiotowej umowy,  w drugiej zaś wartość zobowiązania w odniesieniu do 48 m-cy obowiązywania przedmiotowej umowy.       

Q&A i nagrania …. zamiast podsumowania

Jeśli macie Państwo pytania, wątpliwości dotyczące sprawozdania zapraszamy do zapoznania się specjalnie przygotowanymi dla Państwa wydarzeniami poświęconymi przygotowaniu sprawozdania z udzielonych zamówień publicznych.  

Nagranie z przeprowadzonego webinaru z ekspertem Zamówień Publicznych, Andrzejem Łukaszewiczem, jest nieodpłatne i znajduje się po rejestracji na przetargos.pl

Na przetargos.pl zapraszamy po zdecydowanie więcej wiedzy na temat zamówień publicznych.

Czym jest PrzetargOS? Jest dedykowaną platformą szkoleniową dla specjalistów ds. zamówień publicznych opartą na ProcurCompEU. ProcurCompEU jest narzędziem zaprojektowanym przez Komisję Europejską w celu wspierania profesjonalizacji zamówień publicznych. Definiuje 30 kluczowych kompetencji i zapewnia wspólny punkt odniesienia dla specjalistów ds. zamówień publicznych w Unii Europejskiej.

Kurs zawarty na PrzetargOS skupia się na znajomości prawa, elektronicznych zamówieniach, a także kompetencjach miękkich. Kursy są zróżnicowane w zależności od pełnionej przez Ciebie funkcji w organizacji. Więcej na temat tego jak skutecznie budować swoje kompetencje w zamówieniach publicznych razem z PretargOS dowiesz się TUTAJ

Poniżej znajdują się linki do Q&A:

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Wzorcowe dokumenty na temat wstępnych konsultacji rynkowych

Urząd Zamówień Publicznych dostrzegając pozytywną rolę wstępnych konsultacji rynkowych dla wszystkich stron postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przygotował praktyczne wzorcowe dokumenty. Obejmują one przykładowy regulamin prowadzenia takich konsultacji, wzór ich ogłoszenia, a także wzór zgłoszenia do udziału w konsultacjach.

Przygotowane dokumenty pozwolą na sprawną organizację wstępnych konsultacji rynkowych, które w istotny sposób mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności procesu udzielania zamówień publicznych.Więcej informacji na ten temat można znaleźć TUTAJ

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Rada Ministrów przyjęła Politykę zakupową państwa

Rada Ministrów przyjęła politykę zakupową państwa. To kluczowy dokument określający najważniejsze działania rządu dotyczące zamówień publicznych. Zamówienia mają stać się narzędziem wspierającym rozwój gospodarczy, w tym przede wszystkim potencjał sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Założeniem Polityki zakupowej państwa jest powiązanie zamówień publicznych z celami strategicznymi państwa, tak aby służyły one nie tylko nabywaniu usług, dostaw lub robót budowlanych, ale i realizowaniu polityki gospodarczej oraz społecznej państwa.

Więcej na temat przyjętej Polityki zakupowej państwa można przeczytać TUTAJ.

Projekt Polityki zakupowej państwa był szeroko omawiany na www.przetargowa.pl

/

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!