Ustawa z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych nałożyła na zamawiających szereg nieznanych dotychczas na gruncie prawa zamówień publicznych, obowiązków, w tym obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań. Powyższe reguluje przepis art. 83 pzp. Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pzp zamawiający publiczni, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość zamówienia.
W założeniu ustawodawcy ta regulacja ma przyczynić się do zwiększenia efektywności zamówień publicznych oraz do lepszego przygotowania procesu udzielania zamówień.
Mimo tego, że wspomniana na wstępie niniejszego artykułu ustawa jest już z Nami od ponad roku, w związku z instytucją analizy potrzeb i wymagań nadal nasuwa się jednak wiele pytań, a w tym:
- czy jednak będzie ona miała rzeczywisty wpływ na dalsze etapy postępowania?
- czy dodatkowy obowiązek nałożony na zamawiających nie jest zbędnym formalizmem utrudniającym im udzielenie zamówienia publicznego?
- w jaki sposób zamawiający powinni przeprowadzić analizę, by spełniła ona swój cel?
- czy jest to jedynie formalne utrudnienie dla zamawiających, czy raczej skuteczne narzędzie przyczyniające się do usprawnienia procesu zakupowego?
- jak skutecznie przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań, aby uzyskać najwięcej informacji?
- jak w pełni i efektywnie wykorzystać w prowadzonym postępowaniu, wiedzę pozyskaną w wyniku przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań?
Na temat instytucji analizy potrzeb i wymagań pisaliśmy na Naszym portalu TUTAJ. Po więcej informacji na temat analizy potrzeb i wymagań w prawie zamówień publicznych zapraszamy na platformę edukacyjną PrzetargOS.
Kurs zawarty na PrzetargOS skupia się na znajomości prawa, elektronicznych zamówieniach, a także kompetencjach miękkich. Kursy są zróżnicowane w zależności od pełnionej przez Ciebie funkcji w organizacji. Więcej na temat tego jak skutecznie budować swoje kompetencje w zamówieniach publicznych dowiesz się TUTAJ.