Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 20

JUŻ DOSTĘPNY! Bilet 1-DNIOWY na POZAP!

𝗥𝘂𝘀𝘇𝘆ł𝘆 𝘇𝗮𝗽𝗶𝘀𝘆 𝗻𝗮 𝗣𝗢𝗭𝗔𝗣 𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲 𝗼𝗿𝗮𝘇 𝗯𝗶𝗹𝗲𝘁𝘆 𝗷𝗲𝗱𝗻𝗼𝗱𝗻𝗶𝗼𝘄𝗲!

Nie możesz wyjechać na 2 dni lub któryś termin Ci nie pasuje? Skorzystaj z biletu jednodniowego!

Jeśli zdecydujesz się być z nami stacjonarnie, czeka na Ciebie wiele niezapomnianych atrakcji!

Będziesz mógł uczestniczyć w bankiecie, brać udział w sesjach networkingowych, dzięki którym nawiążesz cenne kontakty biznesowe, a także zjesz z nami wspólny lunch – idealna okazja do integracji z innymi uczestnikami! A to jeszcze nie wszystko – przygotowaliśmy kilka niespodzianek, które sprawią, że to wydarzenie będzie jeszcze bardziej wyjątkowe!

Jeśli jednak nie możesz być z nami w Poznaniu stacjonarnie, nie zapomnij o transmisji online! Wydarzenie będzie transmitowane tylko 14 września.

Sprawdź agendę i 𝘄𝘆𝗯𝗶𝗲𝗿𝘇 𝘀𝘄𝗼́𝗷 bilet!

PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Dlaczego NARZĘDZIE do PLANOWANIA jest NIEZBĘDNE w zamówieniach publicznych?

Planowanie – od teorii do praktyki

Co to jest plan postępowań?

Plan postępowań to dokument, który ma obowiązek przygotować i opublikować zamawiający, w celu przeprowadzenia postępowania. Obejmuje wszystkie postępowania dla danej jednostki (zamawiającego) na cały rok.

Plan zawiera informacje dotyczące zamówień publicznych, które zamawiający zamierza przeprowadzić w danym roku. Informacje zawarte w planie to:

przedmiot zamówienia, orientacyjna wartość zamówienia, termin składania ofert (miesiąc lub kwartał wszczęcia postępowania), tryb postępowania (np. przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony itd.)

Powyższe informacje, które muszą znaleźć się w planie są określone w ustawie Pzp – art. 23 (źródło).

Termin sporządzenia i publikacji planu postępowań

Zamawiający zobowiązani są przygotować i opublikować plan postępowań nie później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ. 

Plan postępowań tworzy się w oparciu o przyjęty plan finansowy jednostki. Tzn. w pierwszej kolejności ustalany jest budżet, a następnie na jego podstawie plan konkretnych postępowań.


SPRAWDŹ bezpłatny KALKULATOR TERMINÓW online! Terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Miejsce publikacji planu postępowań

Plan publikowany jest na stronie internetowej zamawiającego oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych (e-Zamówienia).

Po co robić plan postępowań?

Pozwala potencjalnym wykonawcom na przygotowanie się do udziału w postępowaniu, a zamawiającemu zapewnia transparentność postępowania.

Jakich postępowań dotyczy plan?

Wszystkich powyżej 130 000 zł netto w następujących trybach:

Dla zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne (postępowania krajowe) spośród następującej listy: 

(1) tryb podstawowy – bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy); 

(2) tryb podstawowy – negocjacje fakultatywne (art. 275 pkt 2 ustawy); 

(3) tryb podstawowy – negocjacje obligatoryjne (art. 275 pkt 3 ustawy); 

(4) partnerstwo innowacyjne; 

(5) negocjacje bez ogłoszenia; 

(6) zamówienie z wolnej ręki; 

(7) umowa ramowa. 

Dla postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne (postępowania unijne) spośród następującej listy: 

1) przetarg nieograniczony; 

2) przetarg ograniczony; 

3) negocjacje z ogłoszeniem; 

4) dialog konkurencyjny; 

5) partnerstwo innowacyjne; 

6) negocjacje bez ogłoszenia; 

7) zamówienie z wolnej ręki; 

8) umowa ramowa; 

9) dynamiczny system zakupów.

Kto musi robić plan postępowań?

Jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) są to:

1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3) jednostki budżetowe;

4) samorządowe zakłady budżetowe;

5) agencje wykonawcze;

6) instytucje gospodarki budżetowej;

7) państwowe fundusze celowe;

8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9) Narodowy Fundusz Zdrowia;

10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11) uczelnie publiczne;

12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13) państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Oraz inne, niż określone wyżej, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉


Kto nie musi robić planu postępowań?

Planu nie muszą robić: organizacje pozarządowe, Ochotnicza Straż Pożarna, spółki z o.o. i szpitale Sp. z o.o.

Planowanie – jak się za to zabrać? 

Zamawiający są zobowiązani do sporządzania i publikacji planu postępowań przez przepisy ustawy Pzp, ale ustawa nie mówi nic o procesie, czyli jak to zrobić!

Kogo dotyczy planowanie – czyli kto jest zaangażowany w proces?

  • Dział Zamówień Publicznych – zazwyczaj koordynuje działania związane z przygotowaniem planu oraz współpracuje z komórkami merytorycznymi.
  • Komórki  organizacyjne (merytoryczne) – w zakresie zgłaszania planów cząstkowych poszczególnych działów.
  • Kierownik jednostki i kierowników komórek organizacyjnych – w zakresie nadzoru i kontroli zarządczej.
  • Dział finansowy – w zakresie wiedzy o planowanych postępowaniach i zgodności z planem budżetowym.

Planowanie w praktyce – jak sobie z nim poradzić?

Jak to wygląda u większości zamawiających? Kto opracowuje i przygotowuje plan?

Plan postępowań przygotowuje i opracowuje dział zamówień publicznych lub koordynator planu w następujący sposób:

  • DZP zbiera zapotrzebowania (zaplanowane w danej kategorii budżetowej w planie budżetowym na dany rok) tj. wydatki z informacjami nt. konkretnego przedmiotu zamówienia np. komputery, samochód, art. biurowe itp. określając przedmiot zamówienia, wartość, planowany termin wszczęcia postępowania.
  • wydziały, działy, oddziały i inne komórki organizacyjne zamawiającego w wyznaczonym przez DZP terminie składają swoje zapotrzebowania (w systemie plany cząstkowe)
  • często zapotrzebowania (plany cząstkowe) spływają w różnych formach, często z różnymi danymi (czasem zamawiający ma regulamin i opracowany formularz)
  • z zebranych w ten sposób danych DZP musi opracować zbiorczy plan dla całej jednostki (wg. formularza ustawowego)

Trudności w procesie planowania

Trudności zamawiającego, jakie pojawiają się najczęściej w procesie planowania: 

  • brak pomysłu na ułożenie procesu planowania w jednostce przez zamawiającego
  • proces planowania odbywa się zbyt długo, a zamawiający ma na to tylko 30 dni
  • zgłaszanie zapotrzebowań (planów cząstkowych) do Działu Zamówień Publicznych w różnych formach e-mail, faks, pisemnie, ustnie, pdf, xlsx
  • przekazywanie do DZP błędnych, niepełnych danych
  • trudność w agregowaniu przez DZP otrzymanych danych, ze względu na brak standaryzacji przekazywanych informacji
  • brak struktury przekazywanych danych
  • problem z grupowaniem zgłoszonych zapotrzebowań (pozycji cząstkowych) przez DZP ze względu na różne nazewnictwo tych samych/podobnych przedmiotów zamówienia
  • brak wiedzy na temat wydatków w całej jednostce, w tym zakupów nieprzewidzianych lub nieplanowanych
  • problem z poprawnym sumowaniem zamówień w przypadku pojawienia się nowych zamówień w ciągu roku
  • brak informacji na temat łącznej wartości planowanych wydatków w danym roku

W konsekwencji powyższego trudność w określeniu poprawnej procedury udzielenia zamówienia publicznego i ryzyko przeprowadzenia postępowanie niezgodnie z ustawą Pzp.


KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇


Jak w prosty sposób poradzić sobie z wyzwaniem planowania?

Skorzystać z narzędzia, które kompleksowo organizuje proces planowania!

Kompleksowo w znaczeniu:

  • cały proces odbywa się w jednym miejscu – aplikacja AsystentOS. Wszyscy zaangażowani działają w systemie tj:
    • zgłaszający pozycje zakupowe i wnioski (osoby merytoryczne), 
    • weryfikujący (kierownicy komórek, osoby decyzyjne, finanse), 
    • koordynatorzy planu i prowadzący postępowania (zamówienia publiczne), 
    • kierownik zamawiającego
    • system zawiera wszystkie planowane wydatki (te poniżej 130 tys zł oraz Pzp)
    • w systemie definiuje się ścieżki akceptacji
    • cały proces może odbywać się bez papieru
    • wynikiem pracy w systemie jest wygenerowanie planu zamówień z podziałem na zamówienia poniżej 130 000 zł oraz postępowań powyżej 130 000 zł. 
    • gotowy plan można zaimportować do e-Zamówień

Przykład procesu planowania w jednostce:

Komórka organizacyjna składa do DZP zapotrzebowanie (plan cząstkowy) 

  1. Wydział informatyki –  zestawy komputerowe – 100 000,00 zł
  2. Wydział kadr – 3 laptopy 30 000,00
  3. Dział księgowości – myszki i klawiatury 10 000,00

Planowanie ma na celu agregowanie zamówień podobnych pod względem przedmiotu zamówienia, możliwości wykonania zamówienia przez tą samą grupę wykonawców i czasu realizacji.

Dział zamówień publicznych powinien zliczyć wartość tych zapotrzebowań ze względu na podobieństwo przedmiotowe tej grupy produktów (grupa rodzajowa) i przeprowadzić postępowanie w procedurze odpowiadającej wartości SUMY wszystkich zamówień. Suma 140 000,00 zł – czyli postępowanie w procedurze krajowej.

Przykład planowania w systemie AsystentOS

Zamawiający definiuje w systemie grupy rodzajowe, czyli zbiory produktów, a następnie przyporządkowuje do nich pozycje grupy rodzajowej. W oparciu o konkretne pozycje grupy rodzajowej (przedmioty zamówienia), które użytkownik wybiera z listy, zgłasza on pozycje cząstkowe (plany cząstkowe).

Np.: grupa rodzajowa – urządzenia komputerowe (zdefiniowana w systemie) pozycje grup rodzajowych (wybierane przez użytkowników spośród zdefiniowanych w danej grupie pozycji):

  • komputery
  • laptopy
  • monitory
  • myszki
  • klawiatury itd.

Kolejne plusy narzędzia do planowania – AsystentOS:

  • Nie trzeba zastanawiać się nad określeniem zamówienia, ponieważ odpowiednią pozycję wybiera się z listy grup i pozycji asortymentowych
  • Nie trzeba się zastanawiać, jakie informacje związane z zamówieniem należy podać do planu, ponieważ system wskaże pola z danymi, które obligatoryjnie należy uzupełnić; a już po wprowadzeniu zamówienia do planu wystarczy jedno kliknięcie, aby zgłoszenie zostało przekazane odpowiedniej osobie do weryfikacji (nie trzeba wiedzieć komu – system ustali to na podstawie danych osoby zgłaszającej pozycję do planu i grupy asortymentowej)
  • Procesy związane z planowaniem i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówienia dzięki elektronizacji i automatycznemu przekazywaniu planów i wniosków do weryfikacji i akceptacji są zoptymalizowane
  • Minimalizacja ryzyka związanego z nieuzasadnionym podziałem zamówienia na części poprzez automatyczne sumowanie pozycji zamówieniowych ze wszystkich jednostek organizacyjnych w zdefiniowane grupy rodzajowe
  • Uwidoczniona wartość całej grupy rodzajowej i przyporządkowanie w ramach grupy poszczególnych postępowań.

Kolejnym etapem po planowaniu jest wszczęcie postępowania. Składanie wniosków o wszczęcie postępowania na podstawie zgłoszonej do planu pozycji i bez potrzeby drukowania wniosku, a następnie uzyskiwania na nim wszystkich wymaganych podpisów, ponieważ weryfikacja i akceptacja wniosku będzie się odbywała elektronicznie w systemie, zgodnie z ustaloną i wprowadzoną do systemu ścieżką. WIĘCEJ o wnioskach przeczytasz tu: PRZEJDŹ.


ASYSTENT planowania i wniosków specjalnie DLA CIEBIE!

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić proces planowania w Twojej jednostce? A może to wnioski spędzają Ci sen z powiek? Mamy na to rozwiązanie! SPRAWDŹ asystentOS.pl! 👇 Narzędzie dedykowane dla wszystkich uczestników procesu planowania i wniosków. Generuj wszystko jednym kliknięciem myszki!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

ANALIZA POTRZEB i wymagań – czy należy UDOSTĘPNIAĆ?

Analiza potrzeb i wymagań – udostępnienie informacji publicznej

Udostępnienie – formy: ustawa Pzp i ustawa o dostępie do informacji publicznej

Udostępnienie na podstawie ustawy Pzp – podstawy prawne:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (źródło) postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, a ograniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem może mieć miejsce tylko i wyłącznie w przypadkach wynikających z ustawy. 

Zasady udostępniania danych związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego zawiera art. 74 ust. 1, 2, 4 oraz Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Zgodnie z powyższymi przepisami udostępnieniu podlega protokół z postępowania oraz załączniki do protokołu.

Załącznikami do protokołu zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy Pzp są, oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania z wykonawcami, zawiadomienia, wnioski, dowód przekazania ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, inne dokumenty i informacje składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia publicznego. 

Analiza potrzeb i wymagań, opracowana przez zamawiającego zgodnie z treścią art. 83 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych nie stanowi załącznika do protokołu w rozumieniu art. 73 ust. 1 Pzp. Nie podlega zatem regułom udostępniania wskazanym w art. 74 Pzp. 

Zaznaczyć należy, że analiza potrzeb i wymagań może wpisywać się w definicję informacji publicznej. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27.10.2020 r. (sygn. akt I OSK 2266/19), wskazano, że:

Informacją publiczną będą nie tylko dokumenty bezpośrednio zredagowane i technicznie wytworzone przez taki podmiot, ale także te, których podmiot zobowiązany używa do zrealizowania powierzonych prawem zadań. Bez znaczenia jest również i to, w jaki sposób znalazły się one w posiadaniu organu i jakiej sprawy dotyczą. Ważne natomiast jest to, by dokumenty takie służyły realizowaniu zadań publicznych przez dany podmiot i odnosiły się do niego bezpośrednio. Innymi słowy, informacje takie muszą wiązać się ze sferą faktów zaistniałych po stronie podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27.10.2020 r. (sygn. akt I OSK 2266/19)

PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

BIM dla sektora publicznego

BIM dla sektora publicznego – zagadnienia związane z wymaganiami informacyjnymi zamawiającego

Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych ukazało się opracowanie “BIM dla sektora publicznego – zagadnienia związane z wymaganiami informacyjnymi zamawiającego”.

Opracowanie porusza tematykę wymagań informacyjnych zamawiającego – tzw. EIR. Książka pozwala odpowiedzieć na pytania czym jest BIM z punktu widzenia zamawiającego; jak zbadać gotowość zamawiającego do zastosowania BIM we własnych inwestycjach i jak przygotować się do BIM-inwestycji, w tym m.in. na co zwracać uwagę przy uwzględnianiu BIM w opisie przedmiotu zamówienia, przy wyborze najlepszej oferty, jak zapewnić sobie właściwą jakość BIM dostarczanego przez wykonawcę i na co zwrócić uwagę w zawieranej umowie.

Źródło UZP: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czym są DANE WRAŻLIWE?

Szczególne kategorie danych – dane wrażliwe

Szczególne kategorie danych osobowych, czasem nazywane danymi wrażliwymi, zostały ustanowione w art. 9 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych – RODO.

Szczególne kategorie danych – przykłady:

  • dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne
  • dane ujawniające poglądy polityczne,
  • dane ujawniające przekonania religijne lub światopoglądowe,
  • dane ujawniające przynależność do związków zawodowych
  • dane genetyczne
  • dane biometryczne (wykorzystywane w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej)
  • dane dotyczące zdrowia
  • dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej

Generalna zasada zabrania przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych, z wyjątkiem kilku sytuacji uregulowanych powyższym rozporządzeniem, są to m.in.:

  • osoba, której dane wrażliwe dotyczą, w sposób oczywisty udostępniła je publicznie;
  • osoba, której dane wrażliwe dotyczą, wyraźnie udzieliła na to zgody;
  • przepisy prawa określają szczególny rodzaj przetwarzania danych w określonym celu związanym z interesem publicznym lub zdrowiem;
  • przepisy prawa zawierające odpowiednie zabezpieczenia przewidują przetwarzanie danych wrażliwych danych osobowych w takich dziedzinach, jak zdrowie publiczne, zatrudnienie i ochrona socjalna.

DOWIEDZ się WIĘCEJ! ZOBACZ odcinek: Cyberbezpieczeństwo w PRZETARGACH. Zabezpiecz ZAMÓWIENIA publiczne! i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

TURKUSOWY PRAWNIK w zamówieniach publicznych

0

TURKUSOWY PRAWNIK w zamówieniach publicznych | Małgorzata Gołyńska-Minkiewicz

Gościem odcinka była Małgorzata Gołyńska-Minkiewicz, która wg badania Gallupa jest typowym strategiem. Patrzy z szerokiej perspektywy i z łatwością wyłapuje schematy działania. Działa projektowo, lubi prowadzić i zamykać projekty sprawnie i bez ceregieli. Zajmuje się przetargami, bo odpowiadają jej talentom w 100 procentach. Szuka automatyzacji, usprawnień, nie znosi przepalania zasobów i prostych błędów. Woli koncentrować się na tym co ważne, czyli  zwykle: jak kupić to czego potrzebujemy za tyle ile mamy oraz jak wygrywać w KIO. Jest radcą prawnym, ale woli mówienie po imieniu niż mecenasowanie. 

Po obejrzeniu odcinka koniecznie odwiedź nasz kanał poświęcony zamówieniom i zostaw subskrypcję na PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 Początek (spis odcinka)
01:35 Przedstawienie gościa i jego mocnych stron
04:22 Co Ciebie pasjonuje w Zamówieniach publicznych?
09:35 Geneza powstania nazwy Turcus i czy to ma coś wspólnego z turkusową firmą?
13:53 Jak to się stało, że administracji rządowej przeszłaś do turkusu?
17:18 Waga informacji zwrotnej
30:18 Wyciąganie wniosków w wydawaniu publicznych decyzji
39:52 Rozwój mocnych stron, czy poprawa w słabych?
41:20 Czy ChatGPT zastąpi prawników i pracowników w Zamówieniach publicznych?
44:20 Dynamiczny system zakupów, co to takiego?
47:43 Nasze poziomy świadomości
49:40 Co jest Waszą specjalizacją w grupie TURCUS? Jak nawiązać współpracę?


#opennexus #zamówieniapubliczne #kariera #prawnik #prawo


Zobacz odcinek TURKUSOWY PRAWNIK w zamówieniach publicznych i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czym są DANE OSOBOWE?

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe – to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Przykłady danych osobowych

• imię i nazwisko,

• adres zamieszkania,

• numer dowodu tożsamości,

• numer PESEL,

• e-mail, taki jak: imię.nazwisko@firma.com

• adres IP,

• dane lokalizacyjne,

• identyfikator reklamowy w telefonie komórkowym.

Przykłady informacji niebędących danymi osobowymi

• numer KRS,

• adres e-mail, taki jak: info@firma.com

• stacjonarny numer telefonu przyporządkowany do stanowiska pracy, nie do konkretnej osoby,

• imię + numer buta.

DOWIEDZ się WIĘCEJ! ZOBACZ odcinek: Cyberbezpieczeństwo w PRZETARGACH. Zabezpiecz ZAMÓWIENIA publiczne! i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWA wersja eKomentarza do Prawa zamówień publicznych

eKomentarz: Elektroniczna wersja komentarza do Prawa zamówień publicznych

Urząd Zamówień Publicznych udostępnił nową wersję eKomentarza do Prawa zamówień publicznych. 

Materiał został uzupełniony o odniesienia do aktualnych przepisów.

Nowa wersja eKomentarza do Prawa zamówień publicznych dostępna jest w wersji przeglądarkowej, ułatwiającej nawigację pomiędzy poszczególnymi artykułami. 

E-komentarz dostępny pod linkiem: PRZEJDŹ

Udostępnione narzędzie informatyczne będzie sukcesywnie udoskonalane oraz rozwijane, o czym UZP będzie informować na bieżąco. 

Źródło UZP: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

WNIOSKI w zamówieniach publicznych – jak wprowadzić SKUTECZNĄ PROCEDURĘ?

Czym jest wniosek?

Wniosek o wszczęcie postępowania to wewnętrzny dokument zamawiającego, który nie jest uregulowany w ustawie PZP.

Mimo braku takiego obowiązku każdy zamawiający posiada swój formularz wniosku. Informacje w nim zawarte są niezbędne do przygotowania przetargu. Informacje zawarte we wniosku to m.in.:

  1. Szacunkowa wartość zamówienia
  2. Sposób szacowania zamówienia (np. kosztorys inwestorski lub rozeznanie rynku)
  3. Osoby dokonujące szacowania
  4. Osoby sporządzające opis przedmiotu zamówienia
  5. Termin realizacji zamówienia
  6. Podział zamówienia na części
  7. Tryb postępowania
  8. Rodzaj zamówienia
  9. Kody CPV
  10. Propozycja osób do komisji przetargowej
  11. I inne

Dla kogo są wnioski?

Działu Zamówień Publicznych w zakresie koordynacji jego działań z komórkami merytorycznymi.

Komórek  organizacyjnych (merytorycznych) – w zakresie zgłaszania postępowania do wszczęcia.

Kierownika jednostki i kierowników komórek organizacyjnych – w zakresie nadzoru i kontroli zarządczej.

Z jakimi trudnościami może spotkać się Zamawiający?

Trudności zamawiającego:

  • Brak narzędzia do elektronicznego obiegu wniosków (nie jako pdf, ale jako system) istnieją EZD, EOD ale to są narzędzia do rejestracji i obiegu, a nie do tworzenia dokumentu, jakim jest wniosek
  • Przekazywanie i podpisywanie wniosków w formie papierowej – wydłuża procesowanie
  • Wnioski przygotowywane w sposób tradycyjny obarczone są ryzykiem popełniania błędów -niewypełnione dane niezbędne do wszczęcia procedury, błędy rachunkowe przy przeliczaniu wartości
  • Brak standaryzacji wniosku 

KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇


Praktyka – jak to wygląda u większości zamawiających?

Wniosek o wszczęcie postępowania, na podstawie planu zamówień publicznych składa jednostka organizacyjna do Działu zamówień Publicznych.

Przykładowa ścieżka weryfikacji i akceptacji może wyglądać następująco:

Specjalista Działu Informatyki->Kierownik Działu Informatyki->Główna Księgowa->Dział Zamówień Publicznych->Dyrektor organizacyjny->akceptacja Działu ZP

Na podstawie zatwierdzonego wniosku dział zamówień publicznych może wszcząć postępowanie.

Jak skutecznie składać wnioski w AsystentOS? I dlaczego warto zapoznać się z systemem?

Składanie wniosków o wszczęcie postępowania może odbywać w powiązaniu z planem postępowań na podstawie zgłoszonej do planu pozycji. Może się to również odbyć bez potrzeby drukowania wniosku, co daje możliwość uzyskiwania na pliku wszystkich wymaganych podpisów, ponieważ weryfikacja i akceptacja wniosku będzie się odbywała elektronicznie w systemie, zgodnie z ustaloną i wprowadzoną do systemu ścieżką. 

Zgłaszający wszczęcie postępowania wybiera swoją pozycję planu postępowań i z niej dokonuje wystawienia wniosku. 

Co daje elektronizacja wniosków?

  • Skrócić radykalnie czas akceptacji wniosku o wszczęcie postępowania
  • Uniknąć błędów podczas tworzenia wniosku
  • Wiedzę na temat aktualnego etapu procesu akceptacji w czasie rzeczywistym
  • Akceptację i weryfikację wniosku w systemie bez konieczności przesyłania dokumentu mailowo czy drukowania

ASYSTENT planowania i wniosków specjalnie DLA CIEBIE!

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić proces planowania w Twojej jednostce? A może to wnioski spędzają Ci sen z powiek? Mamy na to rozwiązanie! SPRAWDŹ asystentOS.pl! 👇 Narzędzie dedykowane dla wszystkich uczestników procesu planowania i wniosków. Generuj wszystko jednym kliknięciem myszki!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak liczyć 30-dniowy TERMIN na OGŁOSZENIE o wykonaniu umowy w przypadku umowy KREDYTU lub leasingu?

Od którego momentu powinno się liczyć 30-dniowy termin na ogłoszenie o wykonaniu umowy w przypadku umowy kredytu/leasingu?

W przypadku umowy kredytu lub leasingu, dla wskazania momentu, od jakiego należy liczyć termin na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy, istotne znaczenie mają definicje tych umów, zawarte w przepisach szczególnych.

Zgodnie z art. 69  ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 2439), przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.

Uwzględniając powyższe, przyjąć należy, że przez dzień wykonania umowy kredytu należy rozumieć dzień spełnienia całego świadczenia przez kredytobiorcę, w związku z czym termin na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy w takim przypadku powinien być liczony od dnia spłaty całego zadłużenia wynikającego z umowy kredytu.

Analogiczne uwagi należy poczynić w odniesieniu do umowy leasingu. Jak wynika z treści art. 7091 Kodeksu cywilnego, przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

A zatem, przez dzień wykonania umowy leasingu należy rozumieć dzień spełnienia całego świadczenia przez korzystającego. W związku z powyższym termin na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy w takim przypadku powinien być liczony od dnia spłaty wszystkich rat wynagrodzenia pieniężnego (ewentualnie przeniesienia na własność korzystającego rzeczy oddanej do korzystania przez finansującego po zapłacie wszystkich rat wynagrodzenia jeśli umowa leasingu takie przeniesienie przewiduje).

Źródło UZP: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!