Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 24

Przykładowe KLAUZULE WALORYZACYJNE dla sektora IT

Praktyki branży IT dotyczące przygotowania klauzul waloryzacyjnych na podstawie art. 439 Pzp dla zamówień IT

Opracowanie powstało w wyniku współpracy następujących zrzeszeń sektora IT:

  • Izba Gospodarki Elektronicznej
  • Polska Chmura – związek pracodawców
  • Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
  • Polskiego Towarzystwa Informatycznego
  • Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego – ZIPSEE Cyfrowa Polska

Przykładowe zestawy klauzul waloryzacyjnych różnią się przede wszystkim zastosowanymi w nich wskaźnikami makroekonomicznymi, które są użyte w algorytmach obliczeniowych, ale także poziomem skomplikowania oraz dostępnością danych statystycznych, które określają te wskaźniki. Uwzględniają one również uwarunkowania rynku wykonawczego.

Źródło: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

8 DOBRYCH PRAKTYK przy SKŁADANIU OFERT w przetargach

Sukces w przetargach publicznych często zależy od umiejętności składania ofert, które są konkurencyjne, kompleksowe i zgodne z wymaganiami zamawiającego. Proces składania ofert może być skomplikowany i wymagający, ale stosując kilka dobrych praktyk, można sobie ten proces ułatwić. Sprawić, aby był bardziej czytelny, a także, abyśmy byli pewni, że zrobiliśmy wszystko, jak należy i o niczym nie zapomnieliśmy. Poniżej przedstawiamy kilka zasad, które warto wziąć pod uwagę podczas składania ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

Dokładne zrozumienie wymagań zawartych w dokumentach zamówienia

Pierwszym podstawowym krokiem jest staranne zapoznanie się z dokumentacją przetargową. Należy dokładnie zrozumieć wszystkie wymagania, kryteria oceny, terminy i warunki. Bez dogłębnego wczytania się w dokumentację postępowania nie jesteśmy w stanie mieć pełnego obrazu wymagań stawianych przez zamawiającego i tym samym decyzje przez nas podejmowane mogą okazać się błędne i kosztować nas udział w przetargu.  Ważne jest, aby zidentyfikować kluczowe elementy i zapewnić, że oferta spełnia wszystkie wymagania zamawiającego. Należy zweryfikować, czy jako wykonawca spełniamy wszystkie wymagane kryteria i warunki, takie jak np. doświadczenie, certyfikaty, referencje, dysponowanie odpowiednimi zasobami i zdolnościami, aby sprostać wymaganiom przetargu. Bardzo ważnym aspektem jest poprawne zrozumienie wymogów, dlatego jeśli coś jest niejasne i budzi nasze wątpliwości, warto zadać pytania zamawiającemu. 


KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇


Przygotowanie planu działania

Składanie oferty wymaga dobrej organizacji i planowania. Przygotuj harmonogram działań, w którym uwzględnisz wszystkie etapy procesu, takie jak zbieranie niezbędnych dokumentów, analiza wymagań, przygotowanie techniczne, wycena i redakcja oferty. Gdy wiemy od początku, że samodzielnie nie spełniamy warunków udziału w postępowaniu, tj. np. nie dysponujemy odpowiednim zasobem ludzkim czy też nie mamy w swoim portfolio roboty budowlanej spełniającej wszystkie kryteria warunku udziału w postępowaniu, powinniśmy skupić się na poszukaniu partnera – czy to konsorcjanta, czy też podmiotu trzeciego, który udostępni nam zasoby na poczet spełnienia warunku udziału w postępowaniu i tym samym weźmie udział z nami w realizacji danego zamówienia. Staranne zaplanowanie pozwoli uniknąć pośpiechu i błędów.

Analiza konkurencji

Ważne jest zbadanie konkurencji i zrozumienie, jakie oferty mogą zostać złożone. Analiza konkurencyjności rynku pozwoli określić unikalne cechy i zalety twojej oferty. Warto zwrócić uwagę na ceny oferowane przez konkurencję i odpowiednio dostosować swoją ofertę, aby była konkurencyjna.

Staranne przygotowanie dokumentów

Upewnij się, że twoja oferta jest kompletna i zawiera wszystkie wymagane dokumenty i informacje. Starannie wypełnij wszelkie formularze, dostarcz niezbędne certyfikaty, referencje, umowy itp. Nie pozostawiaj żadnych pustych pól ani nie pomijaj żadnych wymaganych dokumentów. Oferta przetargowa powinna być klarowna, kompletna i dobrze zredagowana. Pamiętaj o dostarczeniu wszystkich wymaganych do złożenia wraz z ofertą dokumentów – to bardzo ważne, ponieważ w postępowaniu mogą być wymagane dokumenty, których niedostarczenie wraz z ofertą skutkować będzie jej odrzuceniem, bez możliwości wezwania do uzupełnienia. Dlatego bardzo ważne jest bardzo dokładne zapoznanie się z wymaganiami konkretnego postępowania. Dobrą praktyką pozwalającą panować nad procesem składania ofert jak również pozostałych dokumentów w postępowaniu jest sporządzenie sobie tzw. checklisty wraz z terminami na podstawie wymagań konkretnego przetargu. 


SPRAWDŹ bezpłatny KALKULATOR TERMINÓW online! Terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Cena i koszty

Przygotuj rzetelną wycenę, która uwzględnia wszystkie koszty związane z wykonaniem zamówienia. Bądź ostrożny, aby nie zaniżać ani nie zawyżać ceny. Zasady zamówień publicznych kładą duży nacisk na wspomnianą wyżej rzetelność, jest ona wymagana zarówno od zamawiającego (przy szacowaniu wartości zamówienia), jak i od wykonawcy (przy sporządzaniu i kalkulowaniu oferty). Nierzetelna wycena, z tzw. “kapelusza”, może skutkować tym, że nasza cena będzie albo rażąco niska – wtedy możemy być zmuszeni do złożenia stosownych wyjaśnień wraz z dowodami na poparcie naszej ceny, albo zbyt wysoka – co przekreśla nasze szanse na zdobycie zamówienia.

Weryfikacja i kontrola

Przed złożeniem oferty przeczytaj ją ponownie w celu wykrycia ewentualnych błędów, nieścisłości lub braków. Możesz poprosić inną osobę o dokładne przeczytanie oferty, aby upewnić się, że wszystko jest zrozumiałe i logiczne. 

Wadium

Jeżeli w postępowaniu wymagane jest wadium, pamiętaj zarówno o prawidłowej formie jego złożenia, jak również o terminie, w jakim powinno być złożone. Wadium w formie pieniężnej wpłaca się przed upływem terminu składania ofert na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego, który zobowiązany jest je na takim rachunku przechowywać. Ważne: dla skutecznego wniesienia wadium w pieniądzu występuje konieczność uznania rachunku bankowego Zamawiającego należną kwotą wadium, przed upływem terminu składania ofert. 

Z kolei jeżeli wadium jest wnoszone w formie gwarancji lub poręczenia, wykonawca przekazuje zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia, w postaci elektronicznej – również przed upływem terminu składania ofert.


WIĘCEJ o wadium i najnowszym orzecznictwie KIO przeczytasz w artykule: Zabezpieczenie WADIUM przez cały okres związania ofertą – NAJNOWSZE orzecznictwo KIO oraz Sądów Powszechnych! 👇


Terminowe złożenie oferty 

Przestrzegaj terminów składania ofert. Pamiętaj, że w Pzp obowiązują surowe terminy, a opóźnienie może skutkować odrzuceniem oferty. Dlatego warto zacząć przygotowania z wyprzedzeniem i złożyć ofertę odpowiednio wcześniej, aby uniknąć stresu związanego z ostatnią chwilą.

Podsumowanie

Składanie ofert w przetargach to proces, który wymaga uwagi na szczegóły, staranności i strategii. Przy stosowaniu powyższych praktyk oraz starannym przygotowaniu oferty zwiększają się szanse na wygranie przetargu. Na start pamiętaj o zapoznaniu się z dokumentacją przetargową, starannie przygotuj dokumenty, a gdy masz wątpliwości – nie bój się zadawać pytań. Pamiętaj o terminach i wymaganych wraz z ofertą dokumentach. Trzymając się tych zasad, można znacznie zwiększyć szanse na sukces w przetargach.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

W jakim TERMINIE należy zamieścić ogłoszenie o WYKONANIU UMOWY?

Termin ogłoszenia o wykonaniu umowy

Zgodnie z art. 448 ustawy Pzp (źródło) zamawiający, w terminie 30 dni od wykonania umowy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2, tj. na zasadach dotyczących zamieszczania ogłoszeń w BZP.

Obowiązek zamieszczenia w BZP ogłoszenia o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, będzie się zatem, co do zasady, aktualizował od dnia sporządzenia protokołu odbioru lub uznania przez zamawiającego całej umowy za wykonaną, jednak to specyfika i charakter danego zamówienia będzie warunkować zdarzenie, od którego – w okolicznościach danej sprawy – powinien być liczony termin na wypełnienie obowiązku wynikającego z ww. przepisu. Należy mieć przy tym na względzie fakt, że zamawiający nie powinien czekać z zamieszczeniem ogłoszenia o wykonaniu umowy do np. czasu zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi, tylko wykonać ciążący na nim obowiązek w terminie 30 dni od wykonania umowy (np. przyjęcia czy odbioru przedmiotu dostawy).

Jeżeli proces realizacji umowy, w tym w szczególności określone w umowie terminy na dokonanie poszczególnych czynności nie pozwalają zamawiającemu na uwzględnienie w treści ogłoszenia o wykonaniu umowy wszelkich niezbędnych i wymaganych informacji (danych), to zamieszczenie tego ogłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie po ziszczeniu się okoliczności pozwalających na udostępnienie tych informacji w treści ww. ogłoszenia.

Źródło: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Czy z ZAMIESZCZENIEM OGŁOSZENIA o wykonaniu umowy należy zaczekać do ZAKOŃCZENIA okresu GWARANCJI/rękojmi?

Zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy, a zakończenie gwarancji/rękojmi

Przez wykonanie umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, należy rozumieć wykonanie przez wykonawcę umówionego świadczenia. Nałożony na zamawiającego obowiązek zamieszczenia w BZP ogłoszenia o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, będzie się aktualizował od dnia sporządzenia protokołu odbioru lub uznania całej umowy za wykonaną. Zasadne wydaje się przyjęcie, że na potrzeby zrealizowania obowiązku przewidzianego w ww. przepisie umowę można uznać za wykonaną, gdy zrealizowany zostanie przedmiot świadczenia głównego.

Mając to na uwadze, zamawiający nie powinien czekać z publikacją ogłoszenia o wykonaniu umowy do np. czasu zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi, tylko wykonać ciążący na nim obowiązek w terminie 30 dni od wykonania umowy (np. przyjęcia czy odbioru przedmiotu dostawy).

Źródło: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak rozumieć pojęcie „WYKONANIA UMOWY”, o którym mowa w art. 448 ustawy PZP?

Ogłoszenie o wykonaniu umowy

Zgodnie z art. 448 ustawy Pzp, zamawiający, w terminie 30 dni od wykonania umowy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2, tj. na zasadach dotyczących zamieszczania ogłoszeń w BZP.   

Przez wykonanie umowy, o którym mowa w tym przepisie należy co do zasady rozumieć wykonanie przez wykonawcę umówionego świadczenia głównego.

Należy zwrócić uwagę, że początek biegu terminu, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp powinno się każdorazowo ustalać indywidualnie w odniesieniu do danego zamówienia. Przykładowo, mogą wystąpić sytuacje, w których wykonanie robót budowlanych czy dostaw nie będzie oznaczało wykonania świadczenia głównego, z uwagi np. na obowiązek przeprowadzenia szkolenia z obsługi dostarczonego lub zamontowanego urządzenia.

Należy podkreślić, że przepis art. 448 ustawy Pzp dotyczy każdej umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, której realizacja została zakończona i to niezależnie od tego, czy umowa została wykonana w całości w terminie, czy też została zakończona przed terminem (i wykonana jedynie w ograniczonym zakresie) – potwierdza to treść załącznika nr 7 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 2439).

Obowiązek zamieszczenia w BZP

Obowiązek zamieszczenia w BZP ogłoszenia o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp (źródło), będzie się zatem, co do zasady, aktualizował od dnia sporządzenia protokołu odbioru lub uznania przez zamawiającego całej umowy za wykonaną, niemniej to specyfika i charakter danego zamówienia będzie warunkować zdarzenie, od którego w okolicznościach danej sprawy powinien być liczony termin na wypełnienie ww. obowiązku, przy czym należy mieć na względzie fakt, że zamawiający nie powinien czekać z publikacją ogłoszenia o wykonaniu umowy do np. czasu zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi, tylko wykonać ciążący na nim obowiązek w terminie 30 dni od wykonania umowy (np. przyjęcia czy odbioru przedmiotu dostawy).  

Jeżeli proces realizacji umowy, w tym w szczególności określone w umowie terminy na dokonanie poszczególnych czynności, nie pozwalają zamawiającemu na uwzględnienie w treści ogłoszenia o wykonaniu umowy wszelkich niezbędnych i wymaganych informacji (danych), to publikacja tego ogłoszenia powinna nastąpić niezwłocznie po ziszczeniu się okoliczności pozwalających na udostępnienie tych informacji w treści ww. ogłoszenia.

Źródło: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Cyberbezpieczeństwo w PRZETARGACH. Zabezpiecz ZAMÓWIENIA publiczne!

Cyberbezpieczeństwo w PRZETARGACH. Zabezpiecz ZAMÓWIENIA publiczne!

W dzisiejszym odcinku podchodzimy do niezwykle istotnej kwestii: cyberbezpieczeństwa.

Gościem dzisiejszego odcinka jest Eryk Brodnicki, EMBA, Prezes zarządu Centrum Audytu Bezpieczeństwa Sp. z o.o., wieloletni Inspektor Ochrony Danych w sektorze publicznym i branży prywatnej, ekspert Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej, członek stowarzyszenia ACFE Polska #183, audytor wiodący SZBI wg ISO 27001 i Approved Whistleblowing Compliance Officer. Jest autorem kilkunastu publikacji i prelegentem na wielu wydarzeniach o charakterze krajowym i międzynarodowym.

Z nami dowiesz się, kim są cyberprzestępcy, na co zwracać uwagę, a przede wszystkim, jak możemy się chronić przed zagrożeniami, które niosą ze sobą cyfrowe przestrzenie!


Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 – Wstęp
01:30 – Cyberprzestępcy, czyli kto?
03:00 – Socjotechnika w praktyce
05:37 – Zwróć uwagę, kto do ciebie dzwoni
07:25 – Krótki blok sponsorowany
08:42 – Kto w instytucji jest najbardziej narażony?
11:40 – Jak możemy się chronić?
15:49 – Platforma Cyberbezpieczeństwa
17:41 – Podsumowanie


#opennexus #zamówieniapubliczne #cyberbezpieczeństwo #cybersecurity


Zobacz odcinek Cyberbezpieczeństwo w PRZETARGACH. Zabezpiecz ZAMÓWIENIA publiczne! i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Odwołanie stanu ZAGROŻENIA epidemicznego. Co znaczy dla ZAMÓWIEŃ publicznych?

Odwołanie stanu ZAGROŻENIA epidemicznego

1.07.2023 r. traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z 12.05.2022 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, czyli zostaje odwołany stan zagrożenia epidemicznego. Tym samym tracą moc szczególne rozwiązania dla zamówień publicznych, określone w przepisach COVID tj:

  • art. 46c ustawy z 5.12.2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi – przepis reguluje, że do usług, dostaw lub robót budowlanych udzielanych w związku z zapobieganiem lub zwalczaniem epidemii na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych. Z uwagi na odwołanie stanu epidemii oraz zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego nie jest możliwe stosowanie powyższego przepisu.

Należy pamiętać, że 1.04.2023 r. przestał obowiązywać przepis art. 15r1 ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych „zamrażający” na czas pandemii możliwość potrącania kar umownych oraz dochodzenie ich z zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Odwołanie 16.05.2022 r. stanu zagrożenia epidemicznego nie wpłynie natomiast na możliwość stosowania art. 6a ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Obowiązywanie ustawy nie jest uwarunkowane obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Przykłady DOSTAW PODOBNYCH. Co daje ŁĄCZENIE dostaw?

Szacowanie wartości zamówienia – podobne dostawy

Zgodnie z art. 30 ust. 2. (źródło) w przypadku gdy zamawiający planuje nabycie podobnych dostaw, wartością zamówienia jest łączna wartość podobnych dostaw. Nawet jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia zamówienia podobnego. Natomiast przepis odnosi się wyłącznie do dostaw i nakazuje, aby łącznym szacowaniem obejmować nie tylko takie same dostawy, ale także dostawy podobne, czyli te, których przeznaczenie jest takie samo lub podobne.

Jakie korzyści może dać zamawiającemu łączenie podobnych dostaw?

Nabywanie podobnych dostaw i kumulowanie ich nabycia odnosi się do procesu zakupu podobnych produktów od tego samego dostawcy – ponieważ zazwyczaj wykonawca w danym sektorze byłby zainteresowany dostawą takich artykułów jako części swojego normalnego asortymentu. Celem Zamawiającego może być osiągnięcie korzyści ekonomicznych takich jak m.in:

1. Skala ekonomiczna: Nabywanie większej ilości podobnych produktów od jednego dostawcy może przynieść korzyści związane ze skalą ekonomiczną. Dostawcy często oferują zniżki lub preferencyjne ceny w przypadku większych zamówień. Kumulowanie nabycia może umożliwić skorzystanie z tych korzyści.

2. Redukcja kosztów logistycznych: Zamawianie wielu podobnych produktów od różnych dostawców może generować wyższe koszty logistyczne związane z transportem, magazynowaniem i obsługą zamówień. Kumulowanie nabycia od jednego dostawcy może pozwolić na skonsolidowanie tych działań i zmniejszenie kosztów.

3. Negocjacje handlowe: Skupianie większej ilości zamówień u jednego dostawcy daje większą siłę negocjacyjną. Można negocjować lepsze warunki handlowe, takie jak niższe ceny, dłuższe terminy płatności, lepszy serwis posprzedażowy itp.

4. Uproszczony proces zakupowy: Nabywanie podobnych dostaw od tego samego dostawcy może uprościć proces zakupowy. Można mieć mniej formalności administracyjnych do wypełnienia, mniej umów do zawarcia i mniej dostawców do zarządzania.

Ważne jest również rozważenie pewnych czynników przed zastosowaniem strategii kumulowania nabycia. Należy uwzględnić różnice cenowe, jakość dostarczanych produktów, zależność od jednego dostawcy, a także ryzyko, które może wynikać z koncentracji zamówień u jednego dostawcy.

W każdym przypadku korzyści i strategie związane z nabywaniem podobnych dostaw i kumulowaniem ich nabycia będą zależeć od specyficznej sytuacji biznesowej i branży.

Oto kilka przykładów podobnych dostaw, które mogą być kumulowane:

1. Biurowe artykuły papiernicze: Takie jak papier, długopisy, ołówki, notatniki, koperty, zeszyty, kredki, ołówki, gumki, temperówki, linijki itp

2. Elektronika: laptopy, komputery, telewizory, smartfony, drukarki, kable, akcesoria elektroniczne itp.

3. Artykuły spożywcze: mąka, cukier, sól, olej, przyprawy, kawa, herbata, napoje bezalkoholowe, mleko, jajka, chleb, warzywa, owoce, mięso, ryby, soki, nabiał itp.

* w przypadku zamówień obejmujących swym zakresem dostawy artykułów spożywczych istotnym kryterium decydującym o tym czy mamy do czynienia z jednym zamówieniem, czy z kilkoma odrębnymi, będzie dostępność produktów u jednego dostawcy. Powyższej oceny zamawiający powinien dokonywać z uwzględnieniem podziału, jaki w sposób naturalny istnieje na rynku artykułów spożywczych – opinia UZP: link.

4. Materiały budowlane: cegły, cement, płyty gipsowo-kartonowe, farby, izolacje, rury, elementy wykończeniowe itp.

5. Narzędzia: młotki, wkrętarki, wiertarki, piły, klucze, miary, pilarki, pilniki itp.

6. Wyposażenie biurowe: krzesła, biurka, szafy, lampy, regały, urządzenia do przechowywania, łóżka, kanapy, komody, stoliki kawowe itp.

7. Sprzęt AGD (AGD): lodówki, pralki, suszarki, zmywarki, kuchenki mikrofalowe, odkurzacze itp.

8. Akcesoria motoryzacyjne: oleje silnikowe, filtry, opony, żarówki, płyny eksploatacyjne, akumulatory itp.

Przykłady te mają charakter ogólny. Wybór konkretnych produktów do kumulowania nabycia zależy od branży, rodzaju działalności i potrzeb konkretnej organizacji.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zapisy SWZ/OPZ przy ZAKUPIE PLATFORMY komercyjnej w kwestii PODPISÓW elektronicznych i wymagań z nimi związanych

OPZ i SWZ powinny być instrukcją

Jako platforma zakupowa, często wcielamy się w rolę wykonawcy i składamy oferty w postępowaniach na zakup platformy komercyjnej do szeroko rozumianych zakupów. W związku, z czym chciałabym przedstawić Wam kilka ulepszeń dokumentacji postępowania, która ułatwi złożenie oferty przez wykonawcę, a także zapobiegnie dodatkowym pytaniom, czy koniec końców ofercie, która nie będzie spełniała Waszych wymagań. A niestety, drodzy Zamawiający, czasem Wasze SWZ są po prostu nie do spełnienia. Ale o tym za chwilę. Zacznijmy od wspólnych definicji.

Ustal wspólne definicje

Wielokrotnie spotkaliśmy się z niepoprawnymi definicjami w dokumentach. Definicje te z reguły dotyczyły podpisów elektronicznych i ich weryfikacji. Właśnie, weryfikacji czy walidacji? Rozważmy tę kwestię, a Wy, drodzy Zamawiający, sprawdźcie, czego rzeczywiście potrzebujecie.

Czym jest walidacja?

Walidacja, to potocznie, kwalifikowana weryfikacja podpisów KWALIFIKOWANYCH. Nie istnieje zatem walidacja podpisów zaufanych, osobistych, czy innych. Walidacja dotyczy tylko i wyłącznie podpisów kwalifikowanych.

Czym walidacja różni się od weryfikacji? Czego potrzebuje Zamawiający?

Czym walidacja różni się od weryfikacji? Osobą odpowiedzialną za wynik badania podpisu. Przy weryfikacji, do której używamy programów zaufanych (niekwalifikowanych), odpowiedzialność za wynik leży po stronie Zamawiającego! Z kolei przy walidacji, do której to czynności używamy jedynego narzędzia dostępnego w Polsce – WebNotarius, odpowiedzialnym za wynik jest WebNotarius.

Czyż nie brzmi to uspokajająco? Zwłaszcza w przypadku walidacji kwalifikowanych podpisów zagranicznych, z którymi często są problemy.

Jeśli zatem będziecie publikować przetargi (unijne i krajowe) to powinna interesować Was WALIDACJA podpisów kwalifikowanych. Weryfikację możecie przeprowadzić sami, bez udziału platformy, z zastrzeżeniem, że odpowiedzialność za wszystko, co powie Wam program, ponosicie Wy.

Czy platformy zakupowe posiadają walidator podpisów elektronicznych?

Nie wiem, jak wygląda to u konkurencji, ale platformazakupowa.pl, czyli platforma od Open Nexus, posiada zaimplementowaną, zawsze zaktualizowaną, najnowszą wersję WebNotarius, która dla Klientów ON dostępna jest BEZPŁATNIE w wersji NIELIMITOWANEJ. Więcej informacji po kliknięciu w poniższy przycisk! 👇

A co z podpisami zaufanymi i osobistymi? Czy jesteśmy w stanie wymagać jakiegoś narzędzia?

Zacznijmy od tego, że pod żadnym pozorem nie powinniśmy wymagać jednego narzędzia do weryfikacji wszystkich rodzajów podpisów elektronicznych (kwalifikowanych, zaufanych, osobistych), bo takie narzędzie po prostu NIE ISTNIEJE! Jest więc to błąd po stronie Zamawiającego i wymóg, którego wykonawca nie jest w stanie spełnić.

Zgodnie ze sztuką, podpisy zaufane powinniśmy weryfikować na GOV.PL. Z kolei podpisy osobiste powinniśmy weryfikować przez program do weryfikacji podpisów osobistych: PRZEJDŹ.

Oczywiście możemy zweryfikować takie pliki w innych programach i nawet niekiedy uzyskamy odpowiedź. Ale czy będzie ona prawidłowa, bądź czy będzie dawała nam tyle informacji, że będziemy w stanie z całą pewnością stwierdzić, że podpis jest poprawny, bądź też nie? Odpowiedź brzmi: NIE.

Jeśli pliki podpisane podpisem zaufanym lub osobistym „zwalidujemy” w WebNotarius, otrzymamy wynik NIEOKREŚLONY.

Po wczytaniu się w raport jesteśmy w stanie określić, co to za rodzaj podpisu, kiedy podpis został złożony. I już, ponieważ NIE MOŻEMY bazować na narzędziu do walidacji podpisów kwalifikowanych w momencie, gdy potrzebujemy WERYFIKACJI podpisu zaufanego. Wynik z WebNotarius powinien być dla nas tylko i wyłącznie wskazówką, co zrobić z danym plikiem i gdzie go dalej zweryfikować.

Podobnie jest z innymi weryfikatorami. Jeśli zweryfikujemy podpis zaufany w programie Szafir, to oczywiście dostaniemy „jakiś tam” wynik. Czy będzie on prawomocny? Na pewno nie zadziałamy zgodnie ze sztuką, ponieważ ponownie powinniśmy wynik z Szafira traktować jako podpowiedź, co zrobić dalej z takim plikiem. A mianowicie należy go zweryfikować na gov.pl.

Z podpisami osobistymi robimy dokładnie tak samo.

WIĘCEJ o różnicach pomiędzy walidacją a weryfikacją dowiesz się z odcinka na kanale PRZETARGowa na YouTube! 👇

Czy platformy zakupowe powinny mieć weryfikatory podpisów zaufanych i osobistych?

Nie muszą. Podobnie jak weryfikatora czy walidatora podpisów kwalifikowanych. To, że posiadają, wynika tylko i wyłącznie z decyzji firmy. Prawnie, dostawcy platform nie mają obowiązku posiadania weryfikatorów podpisów.

Czy jest to przewaga na rynku? Zdecydowanie tak. Lepiej dla Zamawiających, gdy mogą zrobić większą część procesu w jednym miejscu, niż każdy etap od publikacji postępowania do badania ofert robić gdzie indziej.

Dodatkowo WebNotarius nie udostępnia swojego narzędzia dla indywidualnych klientów. Dlatego warto wspomóc się tu platformą.

Kiedy Zamawiający potrzebuje walidacji podpisów kwalifikowanych?

Walidacja podpisów kwalifikowanych potrzebna jest wtedy, gdy Zamawiający będzie publikował przetargi. Zarówno unijne, jak i krajowe. Co prawda, w przetargach krajowych, dozwolone są trzy rodzaje podpisu elektronicznego (kwalifikowany, zaufany, osobisty). Jednak nie możemy wykluczyć podpisów kwalifikowanych i przez to zrezygnować z posiadania walidatora/weryfikatora. Jakieś narzędzie powinniśmy mieć. Pytanie jakie.

Jeśli Wasza obecna platforma, nie posiada WebNotarius, ani innych narzędzi zaufanych, możecie pobrać programy ze stron kwalifikowanych podpisów elektronicznych. Zaufanych dostawców znajdziecie na liście NCCERT.

Nie jest powiedziane, że każdy wydawca podpisu kwalifikowanego, zobligowany jest do posiadania weryfikatora. Dostawca może, ale nie musi udostępniać weryfikatora do swojego konkretnego podpisu. Zatem nie zawsze wszystkie podpisy kwalifikowane mają swój odpowiednik w narzędziu do ich weryfikacji.

Nie możemy również zapominać o weryfikacji online, jaką jest na przykład strona: weryfikacjapodpisu.pl. Tutaj jednak należy pamiętać, by nie weryfikować dokumentów, które zawierają tajemnicę przedsiębiorstwa czy inne dane wrażliwe. Wynika to z tego, że weryfikacja nie jest przeprowadzana stacjonarnie na komputerze, ale online, przez co pliki wysyłane są na serwery zewnętrzne weryfikatora. Zatem te dokumenty, których nie powinny oglądać osoby trzecie, nie weryfikujemy przez strony internetowe.

Jak się zabezpieczyć, jeśli Zamawiający działa na narzędziach zaufanych?

Najlepszym zabezpieczeniem jest dla nas kwalifikowane narzędzie, jednak nie zawsze mamy możliwość jego posiadania. W przypadku, gdy Zamawiający działa na weryfikatorach zaufanych, należy pamiętać o stałej aktualizacji programów. Wyjątek stanowi narzędzie Szafir, którego starsza wersja oprogramowania pomaga przy weryfikacji podpisów, które mają wygasły certyfikat. Jak zweryfikować podpis z wygasłym certyfikatem, dowiesz się z filmu na kanale PRZETARGowa na YouTube! 👇

Czy Zamawiający może coś ograniczyć w OPZ/SWZ w kwestii podpisów elektronicznych?

Przy zakupie platformy komercyjnej, nie widzę takiej potrzeby i konieczności. Możemy chcieć wybrać platformę, która posiada narzędzie sprawdzające poprawność podpisów i daje nam do niego nielimitowany dostęp. Możemy również poprosić o szkolenia (nagrane lub online) z podpisów elektronicznych. Wsparcie merytoryczne przy weryfikacji poprawności podpisu również jest mile widziane. Są to oczywiście rzeczy, których dostawca platformy nie musi zapewniać. I rzadko też kiedy te wymogi są w 100% spełnione.

Platformazakupowa.pl spełnia wszystkie powyższe założenia. Oprócz WebNotarius dostępnego dla Klientów bez limitu, posiadamy również kurs online z podpisów elektronicznych na przetargOS.pl, a także wspieramy naszych Klientów merytorycznie, czy to w postaci webinarów, czy przez rozwiązywanie przypadków, które nam podeślą.

PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jakiego dokumentu NIE WOLNO PODPISAĆ?

Opracowanie studialne

Część graficzna opracowania studialnego oraz część opisowa opracowania studialnego nie mogą być opatrzone podpisem elektronicznym ani żadnym innym elementem umożliwiającym identyfikację Uczestnika konkursu lub autora/autorów opracowania studialnego. Uczestnik konkursu musi jedynie opatrzyć podpisem elektronicznym kartę identyfikacyjną opracowania studialnego.

Praca konkursowa

Praca konkursowa ani żadna z jej części zarówno w postaci elektronicznej jak i w postaci papierowej nie może być podpisana. Nie może również zawierać nazwy lub innego oznakowania umożliwiającego identyfikację Uczestnika konkursu (podstawa prawna – Art. 328 ust. 2 PZP – Zamawiający zapewnia anonimowość prac konkursowych).


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!