Czy umowy zlecenia zawarte z nauczycielami przez szkołę podstawową podlegają ujawnieniu w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach?
Stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy Pzp (źródło), przepisy ustawy stosuje się do zamawiających publicznych, którymi są jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi.
Jednocześnie, zgodnie z art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych jednostki budżetowe wchodzą w skład sektora finansów publicznych. Tym samym, publiczna szkoła podstawowa jest zamawiającym w rozumieniu art. 7 pkt 31 ustawy Pzp i co do zasady stosuje ustawę Pzp, do udzielania odpłatnych zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane.
Przez zamówienia publiczne, należy rozumieć zgodnie z art. 7 pkt 32 ustawy Pzp, umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. Powyższe oznacza, że informacje na temat umów zlecenia zawartych z nauczycielami przez szkołę podstawową powinny być zamieszczone w sprawozdaniu.
Jaką wartość zamówienia publicznego należy przyjąć dla celów sprawozdawczych w przypadku, gdy zamawiający udzielił zamówienia osobie fizycznej na podstawie umowy zlecenia?
W przypadku udzielenia zamówienia publicznego osobie fizycznej na podstawie umowy zlecenia obowiązuje ogólna zasada podawania w rocznym sprawozdaniu wartości wynagrodzenia wykonawcy ustalonego w zawartej umowie w sprawie zamówienia publicznego bez podatku od towarów i usług (jeżeli w danym przypadku występuje).
Wskazany powyżej sposób podawania w sprawozdaniu informacji w zakresie wartości zamówienia udzielonego osobie fizycznej na podstawie umowy zlecenia koresponduje z zasadami obowiązującymi odnośnie ustalania szacunkowej wartości takiego zamówienia. Zgodnie z tymi zasadami, ustalając wartość zamówienia, które ma zostać udzielone osobie fizycznej na podstawie umowy zlecenia, zamawiający uwzględnia obok wyceny samego świadczenia także kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, które są finansowane przez ubezpieczonych, tj. potrącane są z należnego im wynagrodzenia.
Szacując wartość takiego zamówienia zamawiający nie uwzględnia natomiast dodatkowych kosztów, jakie będzie ponosił w związku z zawarciem umowy zlecenia z osobą fizyczną (tzw. kosztów pochodnych od wynagrodzenia), tj. finansowanych przez niego kwot składek (lub ich części) na ubezpieczenia społeczne, na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, gdyż nie rzutują one na wycenę wynagrodzenia wykonawcy.
Czy wydatkowanie środków z funduszu socjalnego (np. udzielanie pożyczek remontowych, wycieczki i imprezy integracyjne dla pracowników, dodatkowe wypłaty świąteczne) podlegają uwzględnieniu w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach?
Obowiązkowi sprawozdawczemu podlegają wyłącznie te wydatki, które są dokonywane przez zamawiającego na podstawie umów będących zamówieniami publicznymi, tj. umowami odpłatnymi zawieranymi między zamawiającymi a wykonawcami, których przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług (art. 7 pkt 32 ustawy Pzp (źródło).
Stwierdzenie obowiązku sprawozdawczego nie jest uzależnione od źródła finansowania wydatków (środki europejskie czy krajowe, bądź środki z funduszu socjalnego czy inwestycyjnego), lecz od tego, czy w danym przypadku mamy do czynienia z zamówieniem publicznym.
Wydatkowanie środków funduszu socjalnego w celu nabycia usługi zorganizowania wycieczki dla pracowników zamawiającego bądź organizacji imprezy integracyjnej, co do zasady łączy się z udzieleniem zamówienia publicznego, a zatem zamówienie to podlega ujawnieniu w treści rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach.
Charakteru zamówienia publicznego nie posiada natomiast przekazywanie środków przez zamawiającego w ramach wypłat świątecznych dla pracowników, pożyczek remontowych, przeznaczonych dla pracowników zamawiającego, gdyż zamawiający nie nabywa z tego tytułu od swoich pracowników żadnych świadczeń, w tym zwłaszcza o charakterze majątkowym.
Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Spis treści:
00:00 Weryfikacja, a walidacja podpisów elektronicznych. 00:56 Wprowadzenie do tematu. 01:12 Czym jest walidacja podpisu? 02:40 Czy walidować można wszystkie podpisy elektroniczne? 03:21 Czym jeszcze można weryfikować podpisy kwalifikowane oprócz walidacji? 06:06 Czym weryfikować podpisy osobiste? 07:21 Czym weryfikować podpisy zaufane? 09:42 Weryfikacja w programie Adobe Reader. 10:48 Czy zamawiający musi posiadać raport po weryfikacji/walidacji podpisu? 14:03 Zakończenie.
W jaki sposób można skutecznie zweryfikować dokument opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który jest wystawiony na terenie Unii Europejskiej (Niemcy), a jest nieprawidłowo weryfikowany przez oprogramowanie Certum oraz KIR? Czy istnieje możliwość uchronienia się przed odrzuceniem podpisanego dokumentu przez Zamawiającego w publicznym postępowaniu przetargowym poprzez dołączenie raportu z oprogramowania WebNotarius?
Niestety prawo nie obliguje dostawców usług zaufania do udostępnienia aplikacji pozwalających na weryfikację podpisów elektronicznych zgodnie z art. 32 rozporządzenia eIDAS (źródło), wobec czego zazwyczaj oprogramowanie to jest słabo rozwijane i ogranicza się do weryfikacji krajowych certyfikatów.
Tak działa oprogramowanie Certum pod nazwą ProCertumSmartSign, natomiast oprogramowanie Szafir dostarczone przez KIR, także ma szereg błędów walidacji podpisów. Co ważniejsze na stronach www dostawców tych aplikacji nie można znaleźć deklaracji zgodności z rozporządzeniem eIDAS ani z normą ETSI EN 319 102-1, która definiuje wymagania takiej weryfikacji. Z tego powodu negatywne weryfikacje realizowane tym oprogramowaniem zdarzają się często.
Jeżeli chodzi o dokumenty w formacie PDF w pełni zgodną z normami walidację robi oprogramowanie Adobe Acrobat, które podlega bieżącym testom, a sama firma bezpośrednio uczestniczy w wypracowaniu ram dla walidacji podpisów w ramach ETSI.
Listę innych programów służących do walidacji przedstawiono w odpowiedzi nr 5 znajdującej się na stronie: KLIKNIJ by przejść.
Pamiętaj, że nielimitowany dostęp do walidacji podpisów elektronicznych przez nardzędzie WebNotarius dostępny jest dla Klientów platformazakupowa.pl: ZOBACZ więcej.
Zgodnie z art. 33 rozporządzenia eIDAS kwalifikowana usługa walidacji podpisu elektronicznego zapewnia walidację zgodnie z art. 32 ust. 1; oraz umożliwia stronom ufającym otrzymanie wyniku procesu walidacji w automatyczny, wiarygodny i skuteczny sposób oraz przy użyciu zaawansowanego podpisu elektronicznego lub zaawansowanej pieczęci elektronicznej dostawcy kwalifikowanej usługi walidacji.
Domniemania prawne związane ze stosowaniem kwalifikowanej usługi zaufania umożliwiają posłużenie się dowodem (raportem) z kwalifikowanej walidacji w postępowaniach administracyjnych i sądowych. Wspomniany w pytaniu WebNotarius jest świadczony w ramach kwalifikowanej usługi walidacji podpisu elektronicznego, a dowód z takiej usługi stanowi jednoznaczne poświadczenie ważności podpisu, które może być zastosowane w postępowaniu o zamówienie publiczne.
Dowiedz się więcej! Obejrzyj odcinek o walidacji i weryfikacji podpisów elektronicznych i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
Publikacja planu postępowań zamówień publicznych to jeden z obowiązków jakie ma zamawiający (m.in jednostka samorządu terytorialnego, administracja rządowa), w celu przeprowadzenia procedury zamówienia publicznego.
Plan ten zawiera informacje dotyczące zamówień publicznych, które zamawiający zamierza przeprowadzić w danym roku. Początek roku to dla zamawiających czas na jego przygotowanie i publikację.
Aby przybliżyć temat planowania ogłaszamy: “TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM i WNIOSKAM”, czyli wszystko o planowaniu zamówień i wszczęciu postępowania.
Spotkania z ekspertami, zamawiającymi, wasza ulubione Q&A, na którym każdy może zadać pytania oraz przedstawienie gotowego narzędzia wspomagającego proces planowania i wszczęcia postępowania.
Podczas wydarzeń dowiesz się:
czym jest strategia zakupowa, czy to PRZYMUS EFEKTYWNOŚCI?
jak szacować wartość zamówienia,
jakie dobrać metody szacowania, żeby wykazać należytą staranność,
jak ułożyć proces planowania w jednostce, aby był efektywny,
o szansach i zagrożeniach w procesie planowania z perspektywy zamawiającego,
krok po kroku o wszczęciu postępowania i ścieżkach akceptacji,
co powinien zawierać wniosek o wszczęcie postępowania,
jakie pytania i wątpliwości dotyczące przygotowania postępowania mają uczestnicy rynku zamówień.
Wydarzenie jakiego jeszcze nie było!
Dlaczego?
Przez cały tydzień, każdego dnia przeprowadzimy jedno wydarzenie on-line w tematyce strategii planowania, szacowania zamówień i wszczęcia postępowania.
Wielu ekspertów, jeden cel:
Przedstawienie drogi do efektywniejszego udzielania zamówień!
Kiedy? Od 13 do 17.02.2023 roku
O której? Codziennie o 10:00!
Zapraszamy! PRZEJDŹ do wydarzeń klikając w poniższy przycisk 👇
Komunikacja w procesie zakupowym, jest niezbędnym składnikiem właściwego jego przebiegu.
Niestety u wielu podmiotów zamawiających, jest bardzo zaniedbywana lub nieodpowiednio prowadzona, a nawet w ogóle nie podejmowana.
Proces zakupowy składa się z trzech etapów:
Przygotowanie procesu,
Przeprowadzanie procesu,
Nadzór nad realizacją zamówienia.
Komunikacja wewnętrzna osób, na każdym z tych trzech etapów procesu zakupowego jest bardzo ważna, a w niektórych przypadkach wręcz niezbędna do właściwego przebiegu tego procesu.
Pod pojęciem komunikacja należy rozumieć proces wymiany informacji między dwoma lub więcej podmiotami.
Etap 1 – komunikacja w trakcie przygotowania procesu
Na pierwszym etapie procesu zakupowego komunikacja powinna wyrażać się wymianą informacji pomiędzy osobami merytorycznymi i osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie postępowania. Tematy komunikacji podejmowane na tym etapie są kluczowe dla całego procesu zakupowego, ponieważ są to między innymi przygotowanie i omówienie opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu, czy nawet elementy treści umowy.
O czym należy rozmawiać, komunikować się? Między innymi o treści wymienionych wyżej składników dokumentacji zamówienia. Pod jakiem kątem? Pod kątem słuszności, racjonalności i dopuszczalności ustawowej. Dlaczego? Dlatego, że niewłaściwa ich treść może, a czasami wręcz prowadzi do szeregu negatywnych i niepotrzebnych skutków takich jak m. in.:
duża ilość pytań – co znacznie może obciążyć dodatkową pracą osoby odpowiedzialne za proces zakupowy i wydłużyć czas trwania postępowania,
zarzuty i uwagi potencjalnych wykonawców, które mogą wywołać również wniesienie przez nich środka ochrony prawnej, a tym samym jeszcze bardziej wydłużyć czas trwania postępowania,
zarzuty instytucji kontroli, czego skutkiem mogą być korekty finansowe, czy zarzuty naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Stąd na tym etapie procesu zakupowego, komunikacja powinna być rzeczowa i dobrze przeprowadzona. Przy tworzeniu dokumentacji zamówienia, komunikujecie się intensywnie, poprzez wskazówki zapisów jej treści, a w przypadku odmienności zdań co do ich treści, ważne by wypracować kompromis. Pamiętajmy jednak, że kompromis ten nie może być sprzeczny z zasadami określonymi w ustawie Pzp.
Na dobrą komunikację składa się również zatrudnienie dobrego pracownika. Sprawdź, jak profesjonalizacja zamówień publicznych może pomóc Ci w rekrutacji! 👇
Z praktyki wiem, że najlepszym i najmniej czasochłonnym sposobem komunikacji są spotkania, i mam tu na myśli również spotkania zdalne. Na spotkaniu każdy może w sposób wyraźny i zrozumiały przedstawić swoje stanowisko, co pozwoli opracować ostateczną treść zapisów dokumentacji zamówienia i tym samym mieć już gotowy materiał do wszczęcia postępowania. Dokonanie tych czynności co do zasady dochodzi w czasie jednego spotkania. Sugeruje by przy tej formie komunikacji odzwierciedlić jej przebieg na krótkim, rzeczowym protokole czy notatce.
Inna forma komunikacji – komunikacja elektroniczna drogą e-mail. Również jest dobra, ale nie najlepsza, przede wszystkim ze względu na czas. Wysyłanie maili do osób, w celu akceptacji, czy zapoznania się z treścią przygotowanego materiału, jest proste, ale dokonanie czynności wynikających z ich treści już nie koniecznie. Odbiorcy mają zapewne szereg innych czynności zawodowych do wykonania, co może spowodować, że maila odczytają nie od razu, i tym samym nie szybko podejmą czynności o jakie prosi nadawca maila. Stąd może to znacznie wydłużyć czas tego etapu procesu zakupowego.
Etap 2 – komunikacja w trakcie przeprowadzania procesu
Na drugim etapie komunikacja jest również ważna, a jej potrzebę wywołują przede wszystkim odpowiedzi na pytania wykonawców, zmiana treści dokumentacji zamówienia, a także badanie i ocena ofert oraz czynności zmierzające do wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnienia postępowania.
W przypadku odpowiedzi na pytania wykonawców to tutaj komunikacja powinna być wyrażona w formie mailowej. Wpływają nam pytania, przekazujemy je do odpowiedniej osoby, czy komórki organizacyjnej z prośbą o udzielenie na odpowiedzi, przy jednoczesnym zakreśleniu terminu na udzielenie tych odpowiedzi.
Chyba, że wpłynęły do nas pytania, przewracające postępowanie do góry nogami. Wówczas bezwzględnie zalecam komunikację w formie spotkania, w celu omówienia treści tych pytań, sformułowania odpowiednich odpowiedzi oraz ocenę ryzyka tych czynności. Dlaczego w takim przypadku powinno się oceniać ryzyko podejmowanych czynności? Dlatego, że odpowiedzi na trudne pytania, mogą doprowadzić do szeregu niemiłych wydarzeń, takich jak wniesienie środka ochrony prawnej, czasami donosu wykonawcy do instytucji kontroli, czy nawet do unieważnienia postępowania. Stąd ocena ryzyka tych czynności powinna zostać dokładnie przeprowadzana, co umożliwi w znacznym stopniu zniwelować wszelkie niepożądane zdarzenia.
Etap 3 – komunikacja w trakcie nadzoru nad realizacją zamówienia
Trzeci etap procesu zakupowego nie jest etapem nowym. Co prawda obecna ustawa Pzp, określa już – czego nie zrobiła poprzednia ustawa – kilka czynności w zakresie tego etapu, takich jak raport z realizacji umowy, czy ogłoszenie o wykonaniu umowy. Niemniej jednak już za obowiązywania poprzedniej ustawy Pzp, pomimo braku norm prawnych w tym zakresie, etap nadzoru nad realizacją zamówienia powinien występować, co niestety było rzadkością.
Tak jak wskazałem wyżej, obecna ustawa Pzp w pewnym zakresie normuje prawnie ten etap i tym samym nakłada określone obowiązki na zamawiającego. Tym samym komunikacja na tym etapie staje się również ważna. A czym się powinna wyrażać? Przede wszystkim przekazywaniem informacji przez osoby odpowiedzialne za nadzór nad realizacją umowy do osób odpowiedzianych za przebieg postępowania. Na nich zazwyczaj spoczywa obowiązek sporządzania takich dokumentów.
Będą to w szczególności informacje w zakresie danych do raportu z realizacji umowy o którym mowa w art. 446 ustawy Pzp (źródło), informacje w zakresie okoliczności faktycznych umożliwiających dokonanie zmiany umowy, czy informacje w zakresie zakończenia wykonania umowy.
Sądzę, że na tym etapie odpowiednią formą komunikacji będą spotkania, na których ich uczestnicy będą mogli w sposób rzeczowy i konkretny określić sytuacje, które zaszły w trakcie realizacji umowy lub wyjaśnić potrzebę dokonania określonych czynności w trakcie wykonywania umowy, takich jak na przykład dokonanie jej zmiany. W przypadku zakończenia wykonania umowy, sprawdzonym sposobem komunikacji jest swoisty raport z jej wykonania, sporządzony przez osobę nadzorująca realizacje umowy, który zawiera w treści wszelkie dane, które wymaga wskazania, czy zakreślenia ogłoszenie o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp (źródło).
Podsumowanie
Jak widać komunikacja jest bardzo ważnym składnikiem procesu zakupowego. Pewnym sposobem jej wywołania, jest określenie jej w wewnętrznych procedurach udzielania zamówień publicznych, takich jak wewnętrzne regulaminy, czy instrukcje.
Słaba komunikacja jest katalizatorem klęski, ujawniającym poniekąd organizacyjną niewydolność instytucji. Jeśli coś może pójść nie tak w komunikacji, to pójdzie nie tak – to tylko kwestia czasu i znalezienia się w sytuacji kryzysowej, a w procesie zakupowym dobrze wiadomo, że o taką sytuację nie jest trudno.
Dlatego rozmawiajcie.
A jeśli jeszcze nie generujesz protokołu postępowania na 2 kliknięcia, tak jak 130 jednostek, koniecznie sprawdź generator dokumentów od openNexus!
Przystępując do wypełniania ogłoszenia o zamówieniu na platformie e-zamówienia, zamawiający powinien mieć wcześniej utworzone w kretotrze na platformazakupowa.pl postępowaniaie w wersji “robocze”.
Dzięki temu zamawiający uzyska link do strony prowadzonego postępowania, którą jest platformazakupowa.pl.
Po wybraniu w kreatorze odpowiedniego trybu postępowania na platormazakupowa.pl, zamawiający uzyska link. Będzie wyglądał tak: https://platformazakupowa.pl/transakcja/123456 – numer przykładowy, system utworzy unikalny numer). Numer ten należy wpisać (skopiować) w ogłoszeniu o zamówieniu jako strona prowadzonego postępowania.
Każdorazowe wybranie trybu zmienia jego numer ID postępowania.
Każde postępowanie zapisuje się w wersjach roboczych. Stamtąd należy wystawić dane postępowanie o konkretnym numerze ID wpisanym do dokumentacji, jeśli przerwano pracę nad nim w kreatorze postępowań.
Wersje robocze postępowań znajdują się po kliknięciu na kafelek Postępowania – Twoje postępowania – Wersje robocze. Ważność postępowań w wersji roboczej to 90 dni.
A jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda proces publikacji przetargu na platformazakupowa.pl, obejrzyj odcinek na naszym kanale YouTube PRZETARGowa! 👇
Czy podczas negocjacji można wezwać wykonawcę do złożenia kosztorysu z uwzględnieniem (R,M,S)? Zamawiający chce sprawdzić dlaczego otrzymał taką wysoką cenę w pierwotnej ofercie od wykonawcy.
Na podstawie art. 275 ust 2 ustawy Pzp (źródło) Zamawiający może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość. Z kolei po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych.
W toku prowadzonych negocjacji strony negocjują te kryteria, które zostały wskazane w SWZ. Negocjacje mają więc służyć ulepszeniu treści ofert w oparciu o zastosowane kryteria i tylko takie zastrzeżenie sformułował ustawodawca w przepisach.
Ulepszenie w kontekście ceny oferty może oznaczać jej obniżenie, a więc negocjacje cenowe mogą stanowić próbę zmiany ceny, w szczególności kiedy oferta pierwotna jest znacząco wyższa aniżeli kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia.
Zamawiający w toku negocjacji nie jest uprawniony na podstawie żadnego przepisu ustawy do żądania dodatkowych dokumentów, których nie żądał w SWZ.
Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇
Czy można wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 223 pkt.1 co do złożonej oferty oraz przedstawienia kosztorysu z uwzględnieniem (R,M,S)?
Na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp (źródło) w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów, lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Wyjaśnienia są instrumentem, który można wykorzystać w przypadku wątpliwości wskutek zaistniałych rozbieżności w ofercie czy też dokumentach przedmiotowych. Zamawiający nie może na podstawie tego przepisu żądać dodatkowych dokumentów, których nie żądał w SWZ.
Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇
KRYZYS a MOTYWACJA w zamówieniach publicznych | SYSTEM PREMIOWY na TRUDNE CZASY
Dzisiejszy odcinek opowiada o kryzysie i motywacji w Zamówieniach Publicznych. Jak poradzić sobie w trudnych czasach?
Adam Dziadas z Open Nexus będzie rozmawiał z Maciejem Gnelą o: – Czy zamawiający jest przedstawicielem handlowym? – System premiowy w zamówieniach? Czy to możliwe? – Dlaczego nie wykorzystujemy szans, które daje nam ustawodawca? – Jak transparentność wpływa na zamówienia? – Jakie są legalne metody, które pomogą w walce z inflacją?
Zobacz też FORMULARZ SAMOOCENY dla zamówień publicznych, o którym rozmawialiśmy w odcinku: 🔔 KLIKNIJ ✅
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊
Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com