Ponowny wybór po terminie związania, czyli jaki jest plan działania?
Wasze pytanie: Postępowanie rozstrzygnięto 6.09.2022 r., a 09.09 zauważyłam, że oferta, która wygrała, zawiera błąd. Unieważniłam wybór oferty. Czy mogę dokonać ponownego wyboru tej oferty (po poprawie ich omyłki), jeżeli upłynął termin związania ofertą, czy unieważnić postępowanie?
Nasza odpowiedź: Jeśli termin związania ofertą upłynął, to zamawiający przed dokonaniem wyboru (czy to pierwotnego, czy w wyniku czynności powtórzonych – tak jak w opisywanym przypadku) wzywa wykonawcę, którego oferta otrzymała najwyższą ilość punktów do wyrażenia, w wyznaczonym terminie, pisemnej zgody na wybór jego oferty. Podstawą tej czynności jest art. 252 ust.2 ustawy Pzp (źródło).
Należy pamiętać również o art. 252 ust. 3 Pzp, który określa zasady postępowania w przypadku, gdyby wykonawca takiej zgody nie wyraził. W opisanym stanie faktycznym nie ma przesłanki do unieważnienia postępowania, tylko dlatego, że termin związania ofertą minął.
Pamiętaj, że terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowań – asystentOS.pl 👇
Komitet ds. kontroli zamówień publicznych w dniu 11.11.2022 r. podjął uchwałę w sprawie ustawowego obowiązku uwzględniania przez organy kontroli wyników przeprowadzonej wcześniej kontroli innego organu.
Aktualizacja 22.03.2023
Dużo kwestii w Prawie zamówień publicznych jest niejednoznacznych i niepewnych, ale jedno co jest pewne to kontrola.
Kontrola zamówień publicznych może obejmować różne aspekty procesu, takie jak planowanie zamówienia, ogłaszanie przetargów, ocenę ofert, wybór wykonawcy, zawieranie umowy oraz jej realizację i rozliczenie. Kontrola ta może być przeprowadzana przez różne organy i instytucje.
Co robić, aby zminimalizować stres związany z kontrolą:
przygotować dokumenty zgodnie z wymaganiami,
prowadzić dokładną dokumentację,
skorzystać z pomocy ekspertów,
zaplanować proces i utrzymywać dobrą komunikację z organami odpowiedzialnymi.
A o tym jak komunikować się z organami kontrolnymi podczas czynności kontrolnych dowiesz się z nowego odcinka KONTROLA zamówień publicznych – 3 rady jak się do niej PRZYGOTOWAĆ na kanale YouTube PRZETARGowa 👇
Podjęcie uchwały przez Komitet to wypełnienie ustawowych zadań w zakresie:
monitorowania i analizy działalności organów kontroli, o których mowa w art. 596 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp), w zakresie kontroli legalności udzielania zamówień, w tym dokonywania analizy przypadków, w których działania tych organów ujawniły nieprawidłowości w przestrzeganiu przepisów o zamówieniach, a także rozbieżności w stosowaniu lub rozumieniu tych przepisów, oraz przygotowywanie wniosków z tej analizy;
proponowanie działań, w tym działań zapobiegawczych, odpowiadających wnioskom z analizy, o której mowa w pkt 1;
W uchwale przeczytamy, że ustawowy obowiązek uwzględniania wyników przeprowadzonej wcześniej kontroli innego organu, o którym mowa w art. 597 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (źródło), oznacza obowiązek analizy wyników przeprowadzonej wcześniej kontroli innego organu pod kątem zasadności odstąpienia od przeprowadzenia ponownej kontroli udzielania tego samego zamówienia lub przyjęcia przez organ kontroli tych wyników w całości, lub części jako swoich.
Jest to możliwe bez przeprowadzenia ponownej kontroli udzielania danego zamówienia lub po jej przeprowadzeniu. Uwzględnienie wyników przeprowadzonej wcześniej kontroli innego organu nie oznacza zatem obowiązku automatycznego przyjmowania tych wyników w całości lub części jako swoich, lecz obowiązek wzięcia ich pod uwagę i rozważenia na etapie planowania, wszczynania lub prowadzenia kontroli.
Komitet uznał za zasadne podkreślenie, w oparciu o analizę przepisów działu XI ustawy Pzp i uzasadnienia do nich, że pożądanym przez ustawodawcę kierunkiem działań organów kontroli jest uwzględnianie wyników kontroli innych organów w celu podniesienia efektywności ich działania oraz ograniczenia przypadków dublowania kontroli tego samego postępowania.
5 etapów skutecznego POSTĘPOWANIA W TRYBIE PODSTAWOWYM!
Dzisiejszy odcinek to materiał, w którym przedstawimy Wam 5 etapów niezbędnych do przeprowadzenia skutecznego postępowania w trybie podstawowym – wariancie pierwszym.
Poruszymy między innymi takie zagadnienia, jak: – przygotowanie postępowania, – wszczęcie postępowania, – badanie ofert, – rozstrzygnięcie postępowania, – zawarcie i obsługa umowy.
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do przeprowadzenia skutecznego postępowania! 😊
Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Urząd Zamówień Publicznych informuje na swojej stronie jak wypełnić ogłoszenie na e-zamówieniach dotyczące zakupu paliwa stałego dla gospodarstw domowych wyłączonego spod ustawy Pzp.
Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych przewiduje wyłączenie stosowania ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
Ustawa ta jednak przewiduje obowiązek zamieszczania w Biuletynie Zamówień Publicznych informacji o udzieleniu zamówienia podlegającego wskazanemu wyłączeniu.
Obowiązek taki istnieje od dnia 3 listopada 2022 r.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 tej ustawy, zamawiający w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia.
Biuletyn Zamówień Publicznych przewiduje możliwość zamieszczenia informacji o udzieleniu zamówienia. Aby zamieścić taką informację, należy wybrać formularz Ogłoszenie dotyczącego zamówienia, dla którego nie ma obowiązku stosowania ustawy Pzp.
Praktycznie o ogłoszeniu o wykonaniu umowy – czyli wszystko, co musisz wiedzieć, aby zrobić je poprawnie.
Ogłoszenie o wykonaniu umowy to nowy obowiązek, który wprowadziła ustawa z 2019 r. Okazuje się, że w praktyce nastręcza on wielu wątpliwości interpretacyjnych dla zamawiających. W poniższym artykule znajdziecie omówienie tych wątpliwości i praktyczne przykłady, które pomogą je rozwiać.
Dowiecie się też m.in.: dla jakich postępowań zachodzi obowiązek publikacji ww. ogłoszenia, jak interpretować moment wykonania umowy, a więc od kiedy należy liczyć 30-dniowy termin na publikację ogłoszenia.
Pamiętaj, że terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowań – asystentOS.pl 👇
Zasady zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy – gdzie, kiedy i dla jakich zamówień?
Zasady zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy zostały wyczerpująco opisane TUTAJ. Ogłoszenie o wykonaniu zamówienia zamawiający zamieszcza w ciągu 30 dni od wykonania umowy tylko w Biuletynie Zamówień Publicznych. Dotyczy ono zarówno umów w postępowaniach o wartości mniejszej niż progi unijne, jak i równej lub przekraczającej te progi (np. zamówień sektorowych).
Obowiązek ogłoszeniowy nie zależy od trybu udzielenia zamówienia, co oznacza, że ogłoszenie o wykonaniu umowy sporządzić trzeba będzie również dla umów zawieranych np. w trybie z wolnej ręki. Nie ma przy tym wymogu zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Zamawiający powinien przy tym pamiętać, że stosownie do art. 267 ust. 3 ustawy Pzp (źródło) ma także obowiązek udokumentować publikację ogłoszenia w BZP i przechowywać dowód tej publikacji.
Kiedy nie trzeba publikować ogłoszenia o wykonaniu umowy?
Obowiązek publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia nie ma zastosowania do umów:
na zamówienia klasyczne, których udzielają zamawiający publiczni i których wartość jest mniejsza niż 130.000 zł,
zawartych przez zamawiających sektorowych o wartości mniejszej niż progi unijne (tj. wtedy gdy ci zamawiający nie stosują ustawy Pzp),
na zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – na mocy art. 421 ust. 5 ustawy Pzp w takich zamówieniach zamawiający przekazuje w terminie 30 dni od wykonania umowy informację o jej wykonaniu prezesowi UZP.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz pod linkiem 👇
Kluczowe dla dochowania ustawowego 30-dniowego terminu na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy jest ustalenie znaczenia pojęcia „terminu wykonania umowy”.
Niestety ustawa Pzp nie precyzuje wprost, jak należy rozumieć pojęcie „wykonanie umowy”, od którego liczy się termin na publikację ogłoszenia o wykonaniu umowy. Ze stanowiska UZP udostępnionego na stronie internetowej (źródło), posiłkującego się brzmieniem art. 446 ust. 4 ustawy Pzp, wynika, iż należy uznać, że obowiązek publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia aktualizuje się od dnia, w którym:
sporządzono protokół odbioru lub
zamawiający uznał umowę za wykonaną.
Stanowisko UZP podkreśla, że umowę można uznać za wykonaną, gdy wykonawca zrealizuje umówiony przedmiot świadczenia głównego. Zamawiający nie powinien czekać z publikacją ogłoszenia o wykonaniu zamówienia do np. zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi, tylko wykonać ciążący na nim obowiązek w terminie 30 dni od wykonania umowy (np. przyjęcia, czy odbioru przedmiotu dostawy).
Jaką datę należy przyjąć za realizację umówionego przedmiotu świadczenia głównego?
Jaką datę należy zatem przyjąć analizując stwierdzenie “realizacja umówionego przedmiotu świadczenia głównego”? W praktyce będzie to najczęściej np. data odbioru robót budowlanych, czy data odbioru przedmiotu dostawy.
W sytuacji jednak gdy po zrealizowaniu określonego zamówienia, np. po dostarczeniu urządzeń, w zakres zamówienia wchodzić będą dodatkowe świadczenia jak np.: szkolenia z obsługi tych urządzeń, realizacja umówionego świadczenia głównego obejmować będzie również te szkolenia.
Powyższe potwierdza, że w odniesieniu do każdego zamówienia, kwestię początku biegu terminu na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy w BZP należy ustalać indywidualnie. Pamiętać należy również, iż termin 30 dni należy liczyć od terminu faktycznego wykonania umowy, a nie terminu wskazanego w umowie. A więc jeśli wykonawca nie wykonał umowy w terminie, lecz w terminie późniejszym (np. na skutek zawarcia aneksu), termin 30 dni zamawiający liczy od terminu późniejszego, kiedy faktycznie wykonawca wykonał umowę.
Tak samo, jeśli pomimo zapisania określonego terminu w umowie, wykonawca wykonał ją wcześniej, terminem wykonania jest wcześniejsze jej wykonanie i od tego terminu należy liczyć termin 30 dni na zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Przywołana wyżej interpretacja UZP co do liczenia terminu publikacji ogłoszenia od wykonania umowy, różni się zatem od regulacji zawartych w Kodeksie cywilnym (KC). Przepisy KC odróżniają wykonanie zobowiązania (tj. świadczenia jednej ze stron umowy) od wykonania umowy (tj. wykonania obowiązków obu stron umowy). Dlatego też użyte w art. 448 ustawy Pzp określenie „wykonanie umowy” powinno być co do zasady rozumiane jako wykonanie świadczeń obu stron umowy.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z PLANOWANIEM I WNIOSKAMI? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz pod linkiem 👇
Ogłoszenie o wykonaniu umowy – wątpliwości i praktyczne przykłady
Poniżej zebrane zostały najczęstsze przypadki, przy których pojawiają się wątpliwości interpretacyjne odnośnie do momentu uznania umowy za wykonaną czy też obowiązku publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy:
umowa obejmująca jednocześnie świadczenie jednorazowe i świadczenia okresowe
umowa dotycząca zaciągnięcia kredytu
zamówienie podzielone na części
odstąpienie wykonawcy od realizacji umowy
1) Umowa obejmująca jednocześnie świadczenie jednorazowe i świadczenia okresowe
Przykładem umowy obejmującej jednocześnie świadczenie jednorazowe i świadczenie okresowe może być np. dostawa urządzenia i jego konserwacja przez okres kolejnych miesięcy / lat. Kluczowym w celu rozstrzygnięcia, co będzie momentem wykonania umowy, jest zrozumienie, co jest przedmiotem świadczenia głównego.
Jeśli umowa dotyczy świadczenia jednorazowego oraz jednocześnie świadczeń okresowych, to niezależnie od kwestii rozliczenia, zamawiający powinien zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o wykonaniu umowy w ciągu 30 dni od zrealizowania świadczenia głównego – czyli w powyższym przykładzie – dostawy urządzenia.
2) Umowa dotycząca zaciągnięcia kredytu
W przypadku umów kredytowych, zgodnie z opinią UZP, przez dzień wykonania umowy kredytu należy rozumieć dzień spełnienia całego świadczenia przez kredytobiorcę (co równoważne będzie dniowi wygaśnięcia zobowiązania banku). W związku, z czym termin na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy w takim przypadku powinien być liczony od dnia spłaty całego zadłużenia.
Jak wynika bowiem z treści art. 69 Pr. bankowego (źródło), przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.
3) Zamówienie podzielone na części
Zamawiający często napotykają spore trudności przy publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia, gdy postępowanie dotyczy zamówienia podzielonego na części (zadania) i w konsekwencji zawarto więcej niż jedną umowę.
Przykładowo: zamawiający podzielił zamówienie na 5 części, na każdą część zawarł umowę z innym wykonawcą, umowy kończą się w różnym czasie, a realizacja (wykonanie) poszczególnych umów to różnica np. 60 dni.
W opisanej sytuacji każdą z tych umów traktować należy odrębnie od chwili zawarcia każdej z nich, bez wpływu na pozostałe umowy, mimo że zawarte zostały w wyniku przeprowadzenia jednego postępowania.
Ta sama zasada odrębności dotyczy również ogłoszeń o wykonaniu zamówienia. Oznacza to, że w opisanym przykładzie, zamawiający będzie zobowiązany w różnym terminie publikować ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP. Obliguje go bowiem obowiązek publikacji tego ogłoszenia nie później niż w terminie 30 dni od dnia wykonania umowy.
Na stronie rządowej platformy pod niniejszym linkiem (KLIKNIJ) znajdziecie poradnik opisujący krok po kroku sposób przygotowania takiego ogłoszenia.
4) Odstąpienie wykonawcy od realizacji umowy
Mimo iż nie wynika to wprost z przepisów ustawy Pzp oraz, mimo że logika podpowiada odpowiedź negatywną, w przypadku odstąpienia przez wykonawcę od realizacji umowy o zamówienie publiczne również należy opublikować ogłoszenie o wykonaniu umowy. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że ogłoszenie to dotyczy całości informacji na temat przebiegu realizacji zamówienia (umowy).
W przepisie art. 448 ustawy Pzp wskazano, że obowiązek publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy uzależniony jest od zrealizowania umowy. Komentarz do tego przepisu ustawy przygotowany przez UZP wskazuje, że:
Umowę można uznać za wykonaną, gdy zrealizowany zostanie przedmiot świadczenia głównego.
Komentarz UZP do art. 448 ustawy PZP
Mając na względzie ten zapis, wydawać by się mogło, że odstąpienie od umowy nie wymaga przedmiotowej publikacji. Jednakże analizując zakres informacji, które należy podać w ogłoszeniu o wykonaniu umowy, nasuwają się wątpliwości, ponieważ we wzorze tego ogłoszenia stanowiącego załącznik nr 7 (link) do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23.12.2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz.U. poz. 2439), w pkt 5 zatytułowanym “Przebieg realizacji umowy”, wymaga się w ppkt 1 podania informacji czy umowa została wykonana. To pozwala wyciągnąć wniosek, że także w przypadku niewykonania umowy (odstąpienia od jej realizacji), ogłoszenie o wykonaniu umowy należy zamieścić w BZP.
Dowiedz się jeszcze WIĘCEJ na temat ogłoszenia o wykonaniu umowy! ZAREJESTRUJ się na przetargOS.pl i uzupełnij wiedzę! 👇
Udzielanie zamówień publicznych w zakresie urządzeń drukujących i wielofunkcyjnych, urządzeń mobilnych oraz systemów digital signage – Rekomendacje Prezesa UZP
21.11.2022 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował Rekomendacje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych pn. „Udzielanie zamówień publicznych w zakresie urządzeń drukujących i wielofunkcyjnych, urządzeń mobilnych oraz systemów digital signage”.
Przy wypracowaniu rekomendacji udział wzięli: Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego – ZIPSEE Cyfrowa Polska, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Polski Związek Ośrodków Przetwarzania Danych oraz Izba Gospodarki Elektronicznej.
Dokument został zaakceptowany przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji.
Opracowanie przydatne będzie w postępowaniach na zakup: urządzeń drukujących i wielofunkcyjnych, urządzeń mobilnych oraz elementów systemów komunikacji wizualnej – digital signage.
Jest to dokument skupiający się na aspektach i zagadnieniach technicznych z omawianego obszaru.
Kiedy zamówienie jest sektorowe, a kiedy klasyczne? Jak klasyfikować zamówienia?
Pytanie: Jesteśmy spółką gminną utworzoną głównie dla celów zaopatrzenia w wodę mieszkańców i odprowadzania ścieków. Oprócz tego świadczymy dodatkowe usługi komercyjne (typu wywóz odpadów, utrzymanie terenów zielonych, itp.). Czy zakup oprogramowania dla spółki mogę potraktować jako zamówienie sektorowe? Czy dla bezpieczeństwa potraktować to jako zamówienie klasyczne? Podobnie jak zakup paliwa do samochodów, obsługa prawna czy materiały biurowe.
Odpowiedź: Pojęcie „w celu wykonywania” Urząd Zamówień Publicznych sugeruje interpretować możliwie szeroko. Przykładowo w przedsiębiorstwie z branży energetycznej zamówieniem sektorowym będzie oczywiście budowa infrastruktury, czy też jej eksploatacja, ale również inne zamówienia niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania firmy, takie jak: zakup artykułów biurowych, usługi ochroniarskie, zakup samochodów, budowa biurowca będącego siedzibą firmy, czy też obsługa prawna. Urząd Zamówień Publicznych podkreślił także, iż (źródło):
Wątpliwości nie budzi ponadto fakt, iż jeżeli określony podmiot prowadzi wyłącznie działalność sektorową, to wszystkie dokonywane przez niego zakupy, należy traktować jako zamówienia udzielane w celu wykonywania tej działalności.
Pismo Urząd Zamówień Publicznych Wyłączenie obowiązku stosowania ustawy Pzp przez podmiot prawa publicznego w oparciu o dyspozycję przepisu 138 ust. 1 ustawy Pzp.
W omawianym przypadku, jeśli przedmiot zamówienia nie będzie wykorzystywany tylko do wykonywania działalności sektorowej, należy zastosować zamówienie klasyczne.
Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇
Zamawiający odstąpił od umowy z winy Wykonawcy. Jak powyższa sytuacja ma się do ogłoszenia o wykonaniu umowy?
Art. 448 PZP nakłada na zamawiającego obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w ciągu 30 dni od wykonania umowy. Obowiązek ten dotyczy zarówno postępowań krajowych, jak i postępowań o wartościach równych i przekraczających progi unijne. Ogłoszenie zamieszczane jest w Biuletynie Zamówień Publicznych, na platformie ezamówienia.gov.pl (link), przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, za pomocą gotowych formularzy.
Ani ustawa Pzp, ani Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych nie rozstrzygają jednoznacznie kwestii obowiązku zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy, w przypadku odstąpienia którejkolwiek ze stron od realizacji umowy.
Analizując treść wzoru ogłoszenia należy uznać, że obowiązek zamieszczenia takiego ogłoszenia powstaje także w sytuacji, gdy umowa nie została zrealizowana.
Pkt 5 ppkt 1 wzoru ogłoszenia zawiera wprost pytanie „Czy umowa została wykonana?”. Odpowiedzi do wyboru są dwie NIE bądź TAK. Jeżeli umowa została zrealizowana, to odpowiedzi należy udzielić na pytania pogłębiające. W kolejności, w jakim terminie i czy był to termin pierwotnie wskazany w umowie. Przedstawiane są również informacje o wszelkich zmianach umowy z podaniem podstawy prawnej, przyczyn zmiany i wartości zmiany oraz wysokości wynagrodzenia wykonawcy po zmianie, a także opis zamówienia po zmianie. Następnie, czy umowa została należycie wykonana oraz, czy zamawiający dokonywał podczas jej realizacji kontroli w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy.
Powyższe informacje mają na celu pokazanie sytuacji po zawarciu umowy. Mogą one pomóc w ocenie, czy wykonanie zamówienia napotkało trudności. Ogłoszenie obrazuje czy zaistniały powody do zastosowania koniecznych modyfikacji umowy. Ogłoszenie jest również źródłem informacji o rzetelności wykonawcy.
Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇
Dzisiejszy odcinek to materiał niezwykle istotny dla uczestników rynku zamówień publicznych!
W związku z aktualną sytuacją gospodarczą, znowelizowane zostały przepisy określające kwestie waloryzacji umów w PZP!
Zakres wprowadzonych zmian:
– klauzule waloryzacyjne oraz zniesienie limitu wysokości waloryzacji, – modyfikacja umów w sprawie zamówienia publicznego, – zmiany w ochronie podwykonawców.
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do do efektywnego zarządzania umowami w PZP! 😊
Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Spis treści: 00:00 Wstęp. 00:30 Zmiany w zakresie waloryzacji umów. 01:50 Czego dotyczą zmiany w zakresie waloryzacji umów? 03:02 Dwa znowelizowane wymogi. 04:36 Zmiany w praktyce – dla wykonawców i podwykonawców. 05:18 Czy to pozytywna zmiana dla zamawiających? 06:01 Odpowiedzialność za zmiany gospodarcze. 06:45 Jakich postępowań dotyczą nowe wymogi? 07:45 Jak przygotować się merytorycznie do zmiany? 10:00 Inflacja i zmiany gospodarcze -jak z nimi walczyć?
10 listopada 2022 r. weszła w życie Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. poz. 2185 źródło).
Do postępowań wszczętych od tego dnia zamawiający stosuje klauzule waloryzacyjne dla umowy, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarte na okres dłuższy niż 6 miesięcy.
Umowa musi zawierać postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.
4 wskazówki, jak w praktyce sformułować określone w art. 439 klauzule:
To nie jest waloryzacja na wyjątkowe sytuacje;
Powinna uwzględniać podział ryzyka makroekonomicznego stron umowy;
Forma jednoznacznych i jasnych postanowień, w postaci np. algorytmu zmiany – bez negocjacji z wykonawcą i składania przez niego wniosków (zmiana może nie wymagać aneksu do umowy, a przedstawienia np. wraz z fakturą aktualnego wskaźnika wraz z wyliczeniem wartości na fakturze);
Podstawą algorytmu zmiany może być np. wskaźnik inflacji lub wskaźniki GUS.
Aby dowiedzieć się więcej o waloryzacji i zmianach w waloryzacji umów, koniecznie obejrzyj nasze szkolenie, dostępne po zalogowaniu lub rejestracji na przetargOS w wersji bezpłatnej 👇