Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 49

WZORCOWE dokumenty dotyczące postępowania SKARGOWEGO 2022

25.10.2022 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował wzorcowe dokumenty dotyczące postępowania skargowego.

Wśród dokumentów znalazły się wzory:

  • skargi,
  • odpowiedzi na skargę,
  • pełnomocnictwa,
  • wniosku dowodowego.

Zapraszamy do lektury. Źródło: TUTAJ.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

PLANOWANIE zamówień publicznych dla początkujących

0

PLANOWANIE zamówień publicznych dla początkujących i nie tylko! Mam plan! Ale czy umiem planować…?

Po procesie ich poznacie

Z planowaniem w kontekście ustawy PZP jest jak z polską szkołą. W szkole nie uczy się metod uczenia się, jednocześnie wymagając jak najlepszych wyników. Ustawa PZP (źródło) nie określa z kolei jak przeprowadzić proces planowania, jednocześnie w art. 23 pkt 1 PZP stawiając wymóg publikacji wyniku, jakim jest plan postępowań.

Nie znaczy to oczywiście, że jestem zwolennikiem rozszerzenia regulacji w tym zakresie. Powyższa analogia ma na celu pokazać problem: każdy Zamawiający musi mieć plan, ale jak planować – musi określić samodzielnie. Z mojego doświadczenia jako analityka procesu planowania wynika, że wiele instytucji plan tworzy po łebkach albo z błędami. Co należy podkreślić, najczęściej nie jest to efektem złej woli Zamówieniowca. 

Jestem przekonany, że po lekturze poniższego tekstu będziecie o planowaniu, drodzy czytelnicy, myśleć zupełnie inaczej!

Niedasie

Dobrze, dobrze. U nas się nie da, jest za dużo pracy, szkoda zachodu

Słyszałem te słowa dziesiątki razy i się z nimi fundamentalnie nie zgadzam

Czy jadąc na wakacje szkoda nam czasu na ich zaplanowanie? Np. noclegu, środku transportu czy atrakcji? Pomyślmy ile dodatkowych kosztów i ile nieprzewidzianych problemów napotkamy, gdy pojedziemy bez przygotowania…

1. Brak paszportu w kieszeni na godzinę przed odlotem,

2. Brak wolnych miejsc w hotelu,

3. Brak środków na powrót do domu.

Brzmi nieprawdopodobnie, czyż nie? Podobnie jest z procesem planowania zamówień. Jeżeli masz problemy z terminami, wnioskami, tłumaczeniami i wiecznie jesteś w niedoczasie – to jest to efekt braku właściwego procesu. Nie tylko obejmującego planowanie postępowań w kontekście ustawy PZP, ale WSZYSTKICH zamówień udzielanych przez Zamawiającego.

Przecież to tylko jeden monitor

Załóżmy, że hipotetyczny pracownik urzędu, Pan Marek, składa wniosek o zakup monitora. Ten z kolei trafia do Zamówień Publicznych, gdzie następuje sprawdzenie, czy ten wydatek kwalifikuje się poniżej progu 130 tys zł netto w skali roku. Okazuje się, że na ten cel urząd wydaje w danym roku setki tysięcy złotych. Wniosek został cofnięty. Pan Marek pyta dlaczego, dział zamówień tłumaczy, po obu stronach pozostaje frustracja, jedna strona jest niezadowolona, że nie może kupić, czego chce, a druga ma więcej pracy.

Jaki jest z tego wniosek? Proces planowania powinien angażować nie tylko zamówienia publiczne, ale w szczególności tych, którzy o wydatkowanie środków będą wnioskować. Co więcej, proces powinien być zaplanowany tak, by uwzględniał obieg informacji, a nie tylko jednostronne przekazywanie zapotrzebowania od merytorystów do zamówień publicznych. Efekt? Opisana sytuacja nie miałaby miejsca!

Co robić, by dobrze planować?

Argumentem przeciwko zmianom najczęściej jest brak czasu, nadmiar obowiązków. Zadajmy sobie zatem pytanie – co musi się wydarzyć, aby pracować mniej, a jednocześnie bardziej efektywnie? Odpowiedź brzmi – możliwie wiele automatyzacji. Nic się jednak nie zadzieje automatycznie, bez wcześniejszego ustandaryzowania. Co zatem musimy zrobić w drodze do “lepiej”?

Grupowanie zamówień to podstawa. Jeden standard słownika jest w stanie pozbyć się problemu co z czym i czy na pewno łączyć. Kolejna kwestia, która pozwoli sprawnie pracować nad planem, to standaryzacja komunikacji. Dość papieru czy chaotycznych maili. Rozważmy korzystanie z formularzy excel, najlepiej za pośrednictwem chmury, lub gotowych systemów takich jak www.asystentos.pl (więcej na ten temat w rozmowie z autorkami systemu tutaj).

Mając zrobione grupowanie, dobrany kanał komunikacji i ustalony zakres zbieranych danych, pozostaje jedynie określić, jakie zapotrzebowanie będziemy zbierać. W mojej ocenie kluczem do dobrego planowania jest uwzględnienie wszystkich zapotrzebowań, a nie tylko tych wynikających z przepisów PZP. Dzięki temu nie tylko oszczędzimy, co w dobie kryzysu powinno przyświecać każdemu JST, ale będziemy mogli prowadzić ciągły nadzór nad realizacją planu.

Jak jest, a jak być powinno

Podsumowując, chciałbym zostawić Was z zestawieniem czterech punktów “jak jest, a jak być powinno”. Jeżeli macie własne przemyślenia dot. procesu, gorąco zapraszam w sekcję komentarzy pod filmem o błędach w planowaniu tutaj

Analizując procedury w zakresie planowania, zauważyłem, że często:

  1. dopiero po zebraniu informacji od pracowników merytorycznych grupujemy tożsame zamówienia,
  2. do grupowania stosujemy kody CPV, przez co rozdrabniamy zamówienia niezgodnie z zasadami PZP,
  3. tworzymy jedynie plan postępowań,
  4. plan nie jest tworzony w oparciu o proces zgłaszania zapotrzebowań, a jedynie w oparciu o dane historyczne przez Zamówienia Publiczne.

… a przecież powinniśmy:

  1. tworzyć grupy rodzajowe przed rozpoczęciem zbierania informacji do planu tak, aby zapotrzebowania były łatwe do posortowania,
  2. określić grupy rodzajowe na podstawie tożsamości ustawowych analizując dane z lat ubiegłych, 
  3. tworzyć plan wszystkich zamówień, dzięki temu nigdy – nawet nieumyślnie – nie przeprowadzimy postępowania w nieodpowiednim progu,
  4. zaangażować w proces planowania każdą komórkę i jednostkę podległą, która kiedykolwiek wnioskuje o udzielenie zamówienia.

Aby ułatwić sobie proces planowania sprawdź, jak planuje się z osobistym Asystentem!

👉 AsystentOS.plprosty i kompleksowy system wsparcia w planowaniu zamówień publicznych. SPRAWDŹ już teraz! KLIKNIJ.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Fakultatywna przesłanka wykluczenia – NIENALEŻYTE wykonanie zamówienia

Art. 109 ust. 1. pkt 7- czy samo wypowiedzenie umowy wykonawcy przez Zamawiającego jest podstawą wykluczenia? Czy musi zostać udowodniona, np. wyrokiem sądu, bezsporna wina wykonawcy w nienależytym wykonaniu zamówienia? Konkludując, co wpisywać w JEDZ, sam fakt wypowiedzenia umowy?

W przypadku przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 7 (źródło) ustawa nie określa sposobu udowodnienia zaistnienia tej przesłanki. A zatem wystarczającym jest, gdy nastąpi samo wypowiedzenie umowy z wykonawcą, który z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał, istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. 

Wypowiedzenie lub odstąpienie od umowy, wysunięte roszczenie odszkodowawcze lub naliczenie kar umownych nie musi być usankcjonowane przez sąd. Nawet zakwestionowanie tych czynności lub roszczeń przed sądem cywilnym nie ma wpływu na wykluczenie wykonawcy.

Dowodem nienależytego wykonania umowy może być w szczególności pozew, protokoły odbioru, korespondencja stron, a nawet notatki ze spotkań. Należy pamiętać, że jeśli taka sytuacja zaistniała, to wykonawca wskazuje ją w oświadczeniu JEDZ. A także, aby uchronić się przed wykluczeniem z postępowania, musi wskazać – udowodnić, że podjął czynności naprawcze, o których mowa w art. 110 ust. 2 (samooczyszczenie).

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

10 RAD dla osób zaczynających PRACĘ w ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH!

0

Obejrzyj! 👇

Dzisiejszy odcinek to materiał, w którym opowiemy Wam trochę o kulisach pracy w zamówieniach publicznych i udzielimy 10 naprawdę wartościowych rad dla osób, które stawiają (lub zamierzają postawić) pierwsze kroki w tej magicznej branży! 💡

Po obejrzeniu odcinka koniecznie odwiedź nas na kanale YouTube PRZETARGowa i zostaw subskrypcję! To pierwszy krok do efektywnego wejścia w branżę zamówień publicznych! 🙂


00:00 Wstęp.
00:26 Wprowadzenie do odcinka.
02:12 Znajomość ustawy prawa zamówień publicznych.
04:07 Przywyknij do komputera.
04:58 Przygotuj się na bezustanne zmiany przepisów.
07:09 Publikatory.
08:37 W zamówieniach musisz się szkolić!
10:05 Szukaj wsparcia w branżowych źródłach.
12:00 Sprawdzanie podobnych zamówień.
12:49 Praca zespołowa.
14:04 Słownictwo branżowe.
16:56 Zamówienia są fajne. 🙂
18:06 Zakończenie.


Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 https://przetargos.pl/

Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 https://asystentos.pl/

Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo:
👉 spotkanie@platformazakupowa.pl

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

GWARANCJA wadialna – OPINIA prezesa UZP

19.10.2022 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię dotyczącą gwarancji wadialnej w kontekście terminu związania ofertą i żądania zapłaty w terminie jej obowiązywania.

Zapraszamy do lektury. Źródło: TUTAJ.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

BŁĘDNY PODPIS elektroniczny NOTARIUSZA na ofercie

Trafił do nas, po raz kolejny, dokument opatrzony podpisem wydanym przez… Ministerstwo Sprawiedliwości (MS). Podpis ten służy do kontaktów pomiędzy MS i Notariuszami np. do składania wniosków wieczystoksięgowych. Gwarantuje on również dostęp do ksiąg wieczystych.

Nie jest to jednak podpis kwalifikowany. W związku z tym notarialny podpis na dokumencie składanym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie może być złożony certyfikatem MS, tylko certyfikatem kwalifikowanym. 

Ciekawostką jest to, że firma, która budowała witrynę Centrum Certyfikacji Ministerstwa Sprawiedliwości do 2008r. nie była w stanie wskazać kompetentnej osoby pamiętającej ten projekt. 

Kolejną ciekawostką jest Polityka Certyfikacji Centrum Certyfikacji Ministerstwa Sprawiedliwości. Polityka certyfikacji jest najważniejszym i podstawowym dokumentem dla jednostki wydającej certyfikaty kwalifikowane.  W przypadku KIRu liczy ona 81 stron. W przypadku Asseco 162 strony

Na stronach MS przeczytamy, że:

Centrum Certyfikacji Ministerstwa Sprawiedliwości świadczy usługi certyfikacji certyfikatów klucza publicznego dla pracowników i systemów informatycznych © Ministerstwo Sprawiedliwości.

Wykaz dostawców podpisów kwalifikowanych znajdziecie na www.nccert.pl.  

Europejska wyszukiwarka usług zaufania

Ponadto, jeżeli macie wątpliwość jak sprawdzić, czy podpis jest kwalifikowany, proponuje skorzystać z europejskiej wyszukiwarki usług zaufania: eSignature.

Wynik który uzyskaliśmy weryfikując wspomniany plik:

“Results (0)” wskazuje, że w pliku nie wykryto certyfikatów kwalifikowanych – zgodnych z eIDAS. 

Podobnie lekarze posiadają podpis wydawany przez ZUS. Ponownie służy on do komunikacji lekarza z ZUS np. wystawianie zwolnień lekarskich. Złożenie oferty w postępowaniu opatrzonym certyfikatem wydanym przez ZUS, jest również błędem. Nie jest to podpis kwalifikowany.

Reasumując: notariusze, lekarze i wszelkie inne zawody, które mają do czynienia z niszowymi branżowymi podpisami elektronicznymi, zwracajcie uwagę na to, który certyfikat wykorzystujecie. A jak macie wątpliwości czy wszystko poszło prawidłowo, weryfikujcie pliki przed wysłaniem do klienta.

Aby dowiedzieć się więcej i uporządkować swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych, koniecznie obejrzyj nasze filmy na kanale PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

PLAN postępowań 2022. VADEMECUM wiedzy

Co to jest plan postępowań?

Plan postępowań jest czynnością określoną w art. 23 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą Pzp (źródło).

Kto musi sporządzać plan zamówień publicznych?

Zgodnie z tym przepisem zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, oraz ich związki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym. 

Jest to zatem kolejna czynność w procesie zakupowym, jaką zmuszeni są podjąć zamawiający.

Co powinien zawierać plan zamówień publicznych?

Plan postępowań, ma walor narzędzia organizacyjnego procesu zakupowego dla zamawiających, natomiast dla wykonawców służy jako narzędzie planistyczne w procesie ubiegania się o udzielenie zamówienia. 

Plan ten powinien obejmować  w szczególności następujące informacje:

1) przedmiot zamówienia;
2) rodzaj zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;
3) przewidywany tryb albo procedura udzielenia zamówienia;
4) orientacyjna wartości zamówienia;
5) przewidywany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.

Zakres tych informacji, nie jest duży, stąd nie wymaga dużo zaangażowania w przygotowanie ich treści. Przedmiot zamówienia należy wskazać poprzez jego nazwę, ze wskazaniem jego rodzaju i przewidywanym trybem, w jakim będzie prowadzony.

Orientacyjnej wartości zamówienia nie należy utożsamiać z szacunkową wartością zamówienia, albowiem szacunkowa wartość zamówienia wyraźnie zdefiniowana i opisana jest w przepisach rozdziału 5 ustawy Pzp.

Aby ułatwić sobie proces planowania, sprawdź, jak planuje się z osobistym Asystentem!

👉 Obejrzyj film, z którego dowiesz się, jak działa OSOBISTY ASYSTENT planowania zamówień publicznych. KLIKNIJ!

Z czego powziąć orientacyjną wartość zamówienia?

Jeżeli jest to zamówienie powtarzające się okresowo, to z poprzedniej szacunkowej wartości powiększonej np. o wskaźnik inflacji.

Jeżeli jest to nowe zaplanowane postępowanie, to na jego cel powinny być zaplanowane środki, tym samy już poniekąd oszacowane zamówienie, albowiem jeżeli chcemy dokonać jakiegoś zakupu, to orientujemy się, jaki może być jego koszt. 

Jakie rzeczy należy wziąć pod uwagę przy planowaniu zamówień?

Dla zamawiającego głównymi elementami z tego zakresu powinny być: przewidywany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia i orientacyjna wartość zamówienia.

Dla wykonawców tymi głównymi elementami powinny być: przedmiot zamówienia, przewidywany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia. 

Czym jest orientacyjna wartość zamówienia?

Orientacyjna wartość zamówienia – na podstawie tego zamawiający jest w stanie ocenić dwa istotne składniki udzielenia zamówienia:

1. Jak ma przygotować dokumentację zamówienia (czy dla zamówień biuletynowych, czy dla zamówień UE),
2. Czas udzielenia tego zamówienia.

Przewidywany termin wszczęcia postępowania – czynności

Przewidywany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia – bardzo istotna informacja dla obu stron procesu zakupowego. Zamawiający widząc zakreślony przez siebie czas wszczęcia postępowania, wie kiedy powinien podjąć czynności w zakresie przygotowania postępowania: szacowanie wartości zamówienia lub jej aktualizacje, przygotowywanie dokumentacji zamówienia.

Wykonawcy, widząc kiedy zamawiający zamierza wszcząć postępowanie, są w stanie ocenić czasowo swoje możliwości ubiegania się o zamówienie, a także jego realizację.

Plan postępowań – czy warto?

Przez wielu zamawiających plan postępowań traktowany jest wyłącznie jako dodatkowe obciążenie i czynność, jaką należy wykonać na mocy ustawy Pzp. Natomiast przez wykonawców w zasadzie w ogóle nie jest to badane.

Czy tak rzeczywiście jest? Odpowiedź na to pytanie będzie zindywidualizowana, w zależności od zamawiającego. U dużych zamawiających na pewno pozwoli on odpowiednio zorganizować proces zakupowy na dany rok. Z kolei zaabsorbowanym pracą wykonawcom da to czas na zaplanowanie i podjęcie decyzji, czy będą ubiegać się o udzielenie zamówienia. U małych zamawiających, gdzie postępowań jest kilka, w zasadzie nie ma to większego wpływu na rozplanowanie procesu zakupowego.

Proces zakupowy – czym jest?

Podkreślenia wymaga fakt, iż istotne znaczenie u zamawiających ma przebieg całego procesu zakupowego. Pod pojęciem procesu zakupowego nie należy rozumieć wyłącznie przygotowania i przeprowadzenia postępowania, ale również czynności podejmowane wcześniej dla tego procesu u zamawiającego.

Na przykład w szczególności analizę i przygotowanie planu zamówień na dany rok, czy planu postępowań. To pozwoli w sposób odpowiedni przygotować się do dalszych czynności, takich jak podjęcie w odpowiednim czasie przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Spora część z zamawiających od wielu lat ma ten proces poniekąd sformalizowany w swoich wewnętrznych przepisach udzielania zamówień publicznych (regulaminy, instrukcje), gdzie już one nakazują podejmowanie takich czynności w określonym czasie.

Kiedy należy sporządzić plan postępowań?

Przepis art. 23 ustawy Pzp, poza informacjami, jakie ma zawierać plan postępowań, określa też, w jakim terminie należy go sporządzić i w jaki sposób publikować.

Sporządzenia planu należy dokonać nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ.

I tutaj pojawia się mały dysonans, albowiem większość zamawiających sporządza taki plan postępowań na początku roku, natomiast są zamawiający, którzy taki plan sporządzają nawet w drugiej połowie roku. Wynika to z ustawowego skutku dokonania tej czynności tj. dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ.

Większość zamawiających przyjęcia budżetu lub planu finansowego dokonuje na przełomie roku. Są jednak tacy zamawiający, którzy czynność tą mogą dokonać dopiero w późniejszym czasie, co wynika m.in. z ich wewnątrz organizacyjnych procesów, czy też procesów ich właściciela. Stąd zdarza się, że zamawiający wszczynają kilka postępowań w roku, pomimo tego, że nie sporządzili planu postępowań. Wynikać to może m.in. z uzyskania dotacji celowej, czy dofinansowania, w czasie którego nadal nie mają przyjętego budżetu lub planu finansowego.

Czasami w takich sytuacjach plan już w ogóle nie powstanie, ponieważ niektórzy zamawiający po przyjęciu budżetu lub planu finansowego, nie przewidują żadnego postępowania.

Gdzie umieścić plan zamówień publicznych?

Plan zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego.

Czynność ta nie wymaga od nas sporządzania dwóch dokumentów. Gdy zamieścimy plan w BZP, to po pobraniu go, możemy zamieścić pobrany plik na swojej stronie i tym samym spełnić założenia umieszczenia planu.

Jak często aktualizować plan zamówień publicznych?

Ważnym składnikiem w zakresie planu postępowań jest to, że ustawa Pzp nakazuje nam go aktualizować.

Kiedy? Brak w ustawie zdefiniowanego terminu na dokonanie tej czynności. Przepis art. 23 ust. 4 ustawy Pzp wskazuje tylko, że zamawiający ma zapewnić aktualność planu postępowań o udzielenie zamówień.

W oparciu o te wytyczne ustawowe, kiedy zatem mamy dokonywać aktualizacji planu? Wtedy kiedy pojawi się widok nowego postępowania. Na przykład, gdy jest zaangażowany proces udzielenia nam dofinansowania, dotacji, czy zajdzie wewnętrzna potrzeba dokonania nowego zakupu tym samym udzielenia zamówienia. Niestety kontrola lubi też badać, czy w takich przypadkach postępowanie  było ujęte w planie. Dlatego miejmy to na uwadze.

Czy plan postępowań jest potrzebny?

Plan postępowań jest kolejną czynnością dla zamawiających. Czy potrzebną? Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie ma, tylko czyste hipotezy. Na pewno dla wielu zamawiających plan postępowań jest czynnością absorbującą dużo czasu i pracy. Dobrze jednak, że informacje, jakie obejmuje taki plan, nie wymagają szczegółowych treści. Na koniec pamiętajmy o aktualizacji planu, by nie dawać kontroli pożywki.


Aby ułatwić sobie proces planowania sprawdź, jak planuje się z osobistym Asystentem!

👉 AsystentOS.plprosty i kompleksowy system wsparcia w planowaniu zamówień publicznych. SPRAWDŹ już teraz! KLIKNIJ.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Udostępnienie POTENCJAŁU finansowego

Konsorcjum – jasnym jest, że konsorcjant udostępniający doświadczenie tj., referencje – musi wykonać finalnie zamówienie w części, w której wykazuje doświadczenie. A co jeśli jeden konsorcjant wykazuje doświadczenie, a drugi udostępnia potencjał finansowy do przetargu, czyli zdolność kredytową?

Podmiot, który udostępnia potencjał finansowy, nie musi brać udziału w realizacji zamówienia. Obowiązek taki materializuje się, gdy podmiot trzeci udostępnia zasoby w zakresie warunku dotyczącego wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia.

Natomiast zgodnie z art. 120 ustawy Pzp podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów, odpowiada solidarnie z wykonawcą, który polega na jego sytuacji finansowej lub ekonomicznej, za szkodę poniesioną przez zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów podmiot ten nie ponosi winy.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak działa OSOBISTY ASYSTENT planowania ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH?

0

Jak działa OSOBISTY ASYSTENT planowania ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH? Jak planować zamówienia?

Dzisiejszy odcinek to materiał, w którym opowiemy Wam o funkcjonalnościach osobistego asystenta postępowań zakupowych, którego celem jest wyeliminowanie błędów w procesie udzielenia zamówienia. 💡

Omawiamy między innymi takie zagadnienia jak:

  • sposób działania,
  • przewagi asystenta nad innymi portalami,
  • zbieranie danych i kategoryzowanie danych,
  • personalizacja formularza zgłaszania potrzeb.

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zapisz się do NEWSLETTERA! To pierwszy krok do perfekcyjnego planowania zamówień publicznych! 😀 ZAPISY 👈


00:00 Wstęp
00:27 Czym jest AsystentOS?
00:53 Wprowadzenie do odcinka.
01:35 Skąd wziął się pomysł na AsystentOS?
04:16 Jakie przewagi ma AsystentOS nad innymi portalami?
08:03 Uniezależnienie od doboru platformy.
09:01 Zbieranie danych i tworzenie protokołów.
09:59 Założenia pierwotne, a finalnie wdrożone.
11:32 Rozwiązania dla Uniwersytetu Wrocławskiego.
13:15 Rozmowy z innymi uczelniami.
15:41 Układanie procesów.
17:00 Jakie są największe problemy zamawiających?
18:18 Kategoryzacja i grupowanie w standardowych rozwiązaniach.
21:08 Kategoryzacja w AsystentOS
22:53 Pierwsze zamówienie.
24:29 Personalizacja formularza zgłaszania potrzeb.
27:01 Podsumowanie i zakończenie.


Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa!
👉 https://asystentos.pl/ KLIKNIJ

Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo:
👉 spotkanie@platformazakupowa.pl

Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych!
👉 https://przetargos.pl/ KLIKNIJ

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Oświadczenie o aktualności JEDZ

Wykonawca złożył JEDZ do oferty. Czy powinien złożyć oświadczenie o aktualności informacji, czy nowego JEDZa? Robi to samodzielnie, czy na wezwanie Zamawiającego?

Co do zasady wykonawca składa JEDZ wraz z ofertą. Chyba że zamawiający stosuje procedurę odwróconą i żąda złożenia tego oświadczenia tylko od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.

Jeśli zamawiający stosuje procedurę odwróconą, a wykonawca złożył JEDZ wraz z ofertą, to zamawiający powinien wezwać do złożenia JEDZ lub potwierdzenia aktualności złożonego uprzednio (wraz z ofertą oświadczenia), a zatem postąpić analogicznie jak z podmiotowymi środkami dowodowymi, gdyby zostały one złożone wraz z ofertą.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!