Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona głównaAnalizy eksperckieProcesySzybko i tanio nie znaczy dobrze, czyli NIK o niezgodności MiniPortalu z...

Szybko i tanio nie znaczy dobrze, czyli NIK o niezgodności MiniPortalu z ustawą Pzp

Przetargowa.pl z lupą na MiniPortalu UZP

Jeżeli zdarzało Wam się czytać nasze wcześniejsze publikacje (np. pod linkiem) lub uczestniczyć w konferencjach organizowanych przez Przetargowa.pl (link), to doskonale wiecie, że MiniPortal testowaliśmy od pierwszych dni jego funkcjonowania. Od początku tego roku, w ramach przygotowań do serii wykładów pod hasłem “Wyłącz myślenie papierowe! SIWZ bez obawy o błędy techniczne wykonawcy”, analizowałem działanie MiniPortalu w oparciu o doświadczenia własne, jak i zaprzyjaźnionych Zamawiających. Punktem odniesienia do wymogów technicznych portali e-usług był z początku Artykuł 22 dyrektywy 2014/24/UE, natomiast obecnie jego zaimplementowana w polskim ustawodawstwie wersja – Artykuł 10b ustawy Pzp. Oczywiście nadal, mimo wielu solidnych argumentów o niespełnianiu przez MiniPortal wymogów ustawowych, można spotkać Zamawiających, którzy wiedzeni hasłem “z łatwością i za darmo” trzymają się kurczowo państwowego systemu. Brakowało mi argumentu ostatecznego.

NIK potwierdza: MiniPortal niezgodny z Art.10b Pzp

Dwa dni temu na mojej skrzynce mailowej pojawiła się wiadomość od jednego z Zamawiających z linkiem do artykułu z Gazety Prawnej (link). Szybka lektura sprawiła, że pomyślałem sobie “Nareszcie!” – ostatecznym argumentem, który zamyka klamrą szereg naszych wykładów, analiz i kazusów jest…  kontrola MiniPortalu przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, o której prawi wspomniany artykuł. MiniPortal jest niezgodny z Art.10b. Nie to jednak jest najciekawszym wnioskiem z samego artykułu, ale o tym za moment.

Dyskryminacja? Jaka dyskryminacja?

W skrócie: NIK uważa wymóg interoperacyjności (ogólnego dostępu) MiniPortalu za kwestię bezwarunkową, UZP z kolei się broni mówiąc, że przecież “większość ludzi ma system Windows na komputerze”. Argumenty liche, to i NIK nieugięty. Zatem wniosek jest następujący: KAŻDY WYKONAWCA może skutecznie doprowadzić do unieważnienia postępowania za sam fakt konieczności szyfrowania ofert na systemie Windows. Możnaby założyć, że w takim wypadku MiniPortal zostanie przebudowany, ale cóż… tak się nie stanie. UZP podkreśla, że w budowie są już e-Zamówienia, a TYMCZASOWE nierówne traktowanie Wykonawców na TYMCZASOWYM MiniPortalu musi zostać na takim poziomie, jakim jest. Czyli karygodnym.

E-zamówienia rozwiążą problem. Pytanie: kiedy?

Pojawia się pytanie: czy skoro od stycznia startuje pełna elektronizacja, to czy nowe narzędzie, niedyskryminujące Wykonawców, powstanie na czas? Obecnie moduł przekazywania ofert i wniosków planowany jest na I kwartał 2021, ale cytując za rzecznikiem prasowym UZP, Michałem Trybuszem: 

“W tym momencie, także z uwagi na ograniczenia w związku z epidemią w ciągu ostatnich trzech miesięcy, trudno jest antycypować, czy konieczna będzie zmiana pierwotnie określonego harmonogramu“

Innymi słowy MiniPortal, który miał być wyłączony w kwietniu, najprawdopodobniej potowarzyszy Zamawiającym jeszcze w 2021 roku. A że ogranicza konkurencyjność i jest niezgodny z prawem, to pozostaje mi tylko sygnalizować Wam, drodzy czytelnicy, że warto rozeznać rynek w zakresie podmiotów komercyjnych i uszyć sobie rozwiązanie na miarę. Nie ma jedynego słusznego – jednak jedno jest pewne: rozwiązanie centralne to prosta droga do KIO.

Nie ma na co czekać

Zygmunt, jeden z naszych trenerów, lubi przytaczać trójkąt niemożliwości w kontekście zakupów. Pasuje jak ulał do zamknięcia krótkiego tekstu dlatego pozwolę go sobie przytoczyć:

Trójkąt niemożliwości – tanio, dobrze i szybko

1. Chcąc zamówić tanio i dobrze, nie zamówimy szybko.  – Czasu jednak jest niewiele. 

2. Zamawiając tanio i szybko, nie zamówimy dobrze.  – Przypominam, że MiniPortal był zrealizowany za ~ 150 tysięcy złotych w ekspresowym tempie. 

3. Jeżeli jednak chcemy zamówić szybko i dobrze, to nie będzie tanio – na pewno nie za darmo. Jako z krwi i kości Poznaniak, zaapelować muszę: nie zostawiajcie, moi drodzy, elektronizacji na grudzień bieżącego roku. 

Jeżeli chcielibyście zgłębić poruszaną w niniejszym artykule tematykę, zachęcamy również do sprawdzenia filmu Zygmunta, który sygnalizuje nowe zagrożenie płynące ze stosowania MiniPortalu.

PS. Niezależnie od tego czy chcesz dowiedzieć, się jak możemy Ci pomóc, czy po prostu jesteś ciekawy współpracy z nami, z chęcią porozmawiamy z Tobą. Rozmowa jest w pełni niezobowiązująca. Kliknij tutaj  

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Napisz artykuł na przetargowa.pl lub zgłoś dla nas temat! Skontaktuj się z nami! (kliknij tutaj).

Authors

  • Doradca ds. Zamówień Publicznych oraz Trener w Open Nexus Sp. z o.o. od 2016 roku. Wdrożył platformę zakupową w setkach instytucji publicznych podległych przepisom ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Konsultant w zakresie regulaminów udzielania zamówień wyłączonych ze stosowania PZP. Ekspert w dziedzinie systemów teleinformatycznych stosowanych w zamówieniach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem eNotices2. Wykładowca m.in. studiów podyplomowych zamówień publicznych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, seminariów dla Związku Gmin Pomorskich oraz Związku Gmin Warmińsko - Mazurskich. Stawia na efektywność procesu udzielenia zamówienia, przeciwnik biurokracji i zbędnego formalizmu.

    View all posts
  • prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, studiów podyplomowych z zakresu prawa zamówień publicznych, zarządzania projektami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, autor publikacji poświęconych prawu zamówień publicznych - komentarzy praktycznych dla „LEX Zamówienia Publiczne”, książek „Prawo zamówień publicznych. Regulaminy, wzorcowa dokumentacja postępowania, orzecznictwo” oraz „Prawo zamówień publicznych. Praktyczny poradnik dla zamawiających i wykonawców” (współautor). Ponad dziesięć lat doświadczenia w systemie zamówień publicznych, zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców.

    View all posts

Popularne w kategorii prawo

Popularne w kategorii ludzie

Wyróżnione w kategorii procesy