Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 18

ZASADY uzupełniania WYKAZU zrealizowanych dostaw, usług i robót budowlanych

Wasze pytanie: Postępowanie przetarg nieograniczony. Warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej m.in. wykonanie 2 zadań polegających na montażu i dostawie urządzeń oświetleniowych. Jako firma posiadamy dwie realizacje, które spełniają powyższy warunek. Pytanie: czy w przypadku, gdy zamawiający będzie miał jakieś uwagi do jednej z realizacji, bo wg. Zamawiającego nie spełnia warunków, Wykonawca może „wymienić” referencję na inną, która spełni? W tym przetargu kryteria oceny ofert to: cena i wydłużenie okresu gwarancji.

Nasza odpowiedź: Jeżeli zamawiający uzna, że ma wątpliwości co do złożonych dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu, to może zapytać wykonawcę o wyjaśnienia.

Jeśli z kolei stwierdzi, że przedstawione dokumenty nie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu, to zamawiający ma obowiązek wezwania do uzupełnienia takich dokumentów, chyba że oferta podlega odrzuceniu.

W tym przypadku wykonawca może złożyć nowy wykaz (tzn. wskazać inne realizacje, “wymienić na inne”). Natomiast należy mieć świadomość, że jeśli i one nie będą potwierdzały spełniania warunku, to oferta zostanie odrzucona. Zamawiający bowiem może tylko raz zwracać się do tego samego wykonawcy o uzupełnienie dokumentów.


ZOBACZ, jak prosto i szybko publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Przesłanki odrzucenia oferty wg nowego Pzp – analiza przypadków

W roku 2019 wprowadzono nową ustawę Prawo zamówień publicznych (Pzp), która wprowadziła szereg zmian dotyczących procedur i zasad dotyczących zamówień publicznych. Jednym z kluczowych elementów tej ustawy jest artykuł 226, który określa przesłanki odrzucenia oferty. W niniejszym artykule omówimy te przesłanki i ich znaczenie dla procesu zamówień publicznych.

Przesłanki odrzucenia oferty zgodnie z art. 226 ustawy Pzp

Artykuł 226 ustawy Pzp zawiera szczegółowe przesłanki, które uprawniają zamawiającego do odrzucenia złożonej oferty, znajdując właściwe zastosowanie do wszystkich rodzajów zamówień (sektorowych, z dziedziny obronności i bezpieczeństwa), w tym klasycznych o wartościach mniejszych i większych niż progi unijne. Należy jednak pamiętać, że art. 226 Pzp nie znajduje zastosowania w postępowaniach, w których oferta nie występuje, tj. w trybie zamówienia z wolnej ręki. Poniżej przedstawiamy omówienie ustawowych przesłanek odrzucenia oferty:

Art. 226 ust. 1 pkt 1 – złożenie oferty po terminie składania ofert

Przesłanka ta dotyczy sytuacji, gdy oferta została złożona po upływie określonego terminu składania ofert. Jeżeli oferta zostanie złożona po ustalonym terminie, to może zostać automatycznie odrzucona, ponieważ nie spełnia wymogów czasowych ustalonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu. Warto pamiętać, że w dobie elektronizacji zamówień publicznych, złożenie oferty “po terminie” może nastąpić nie tylko na skutek działania lub zaniechania wykonawcy, ale także przyczyną tego może być np. awaria działania systemu. Zatem w sytuacji, gdy w systemie teleinformatycznym zostanie ujawniona oferta jako złożona po upływie ustalonego terminu składania ofert, rolą zamawiającego jest sprawdzenie również ewentualnych przyczyn ujawnienia się tej oferty po upływie terminu składania ofert. Jeśli nie doszło do awarii systemu, a więc to zaniedbanie wykonawcy spowodowało, iż oferta wpłynęła po czasie, wówczas zamawiający odrzuca taką ofertę. 


KURS eNotices2 dostępny na przetargOS.pl! KLIKNIJ w przycisk poniżej i uzyskaj dostęp do PrzetargOS PREMIUM lub skorzystaj z DEDYKOWANEGO KURSU! 👇


Art. 226 ust. 1 pkt 2 – odrzucenie oferty w następstwie wykluczenia wykonawcy, niespełnienia warunków udziału w postępowaniu lub nieprzedłożenia w terminie podmiotowych lub przedmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń

Nowa ustawa Pzp wyraźnie podzieliła kwalifikację podmiotową na weryfikację podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji (o ile zostały określone). Przesłanki wykluczenia wykonawcy w postępowania wskazywane są przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w SWZ. Każdy wykonawca badany jest pod kątem podstaw wykluczenia z art. 108 ust. 1 Pzp (przesłanki obligatoryjne), jak również z art. 109 ust. 1 Pzp, jeżeli zamawiający takie przewidział (przesłanki fakultatywne). Zamawiający może, ale nie musi, określić warunki udziału w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

Weryfikacja spełniania warunków udziału w postępowaniu jak również brak podstaw do wykluczenia odbywa się w pierwszym etapie na podstawie oświadczenia własnego wykonawcy, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp. Jest to oświadczenie, które stanowi dowód tymczasowo zastępujący wymagane przez zamawiającego podmiotowe środki dowodowe. Należy jednak pamiętać, że zgodnie art. 128 ust. 1 Pzp, jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia z art. 125 Pzp lub jest ono niekompletne lub zawiera błędy, zamawiający ma obowiązek w pierwszej kolejności wezwać wykonawcę odpowiednio do jego złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że oferta wykonawcy podlega odrzuceniu bez względu na jego złożenie, uzupełnienie lub poprawienie.

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 (w tym JEDZ), lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, innych dokumentów lub oświadczeń. Niezłożenie któregoś z powyższych dokumentów, złożenie niekompletnego lub takiego, który nie potwierdza, że wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu lub nie podlega wykluczeniu (lub oferta spełnia określone cechy lub kryteria, na potwierdzenie czego wymaga się dokumentów przedmiotowych) – skutkuje odrzuceniem jego oferty, z zastrzeżeniem wyżej wspomnianego art. 128 ust. 1 Pzp (oraz art. 107 Pzp dla dokumentów przedmiotowych). 

Art. 226 ust. 1 pkt 3 – niezgodność oferty z przepisami Pzp

Ww przepis odnosi się wyłącznie do niezgodności z ustawą Pzp oraz z przepisami aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Przykładami oferty niezgodnej z przepisami ustawy Pzp może być:

  1. oferta złożona w języku innym niż polski,
  2. złożenie więcej niż jednej oferty (z zastrzeżeniem dotyczącym możliwości złożenia oferty wariantowej),
  3. złożenie oferty w postaci papierowej opatrzonej własnoręcznym podpisem, w sytuacji gdy zamawiający nie przewidział wyjątku od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej;
  4. złożenie więcej niż jednej oferty w postępowaniu,
  5. złożenie oferty na część postępowania podczas gdy zamawiający nie dopuścił składania ofert częściowych itd.

SPRAWDŹ bezpłatny KALKULATOR TERMINÓW online! Terminy prosto i szybko obliczysz z osobistym asystentem postępowańasystentOS.pl 👇


Art. 226 ust. 1 pkt 4 – oferta nieważna na podstawie odrębnych przepisów

Odrzuceniu podlega również oferta, która jest nieważna na podstawie innych przepisów niż ustawa Pzp, która z kolei nie określa, na podstawie jakich innych przepisów oferta może być nieważna, nie zawiera w tym zakresie żadnego ograniczenia, a więc przyjmuje się, że przepis ten obejmuje wszystkie przepisy powszechnie obowiązującego prawa. 

Art. 226 ust. 1 pkt 5 – treść oferty niezgodna z warunkami zamówienia

Pojęcie warunków zamówienia znaleźć można w art. 7 pkt 29 Pzp, zgodnie z którym przez warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy. Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia polega na przygotowaniu i złożeniu oferty w sposób niezgodny z tymi warunkami, tj. w sposób nieodpowiadający wymaganiom zamawiającego w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji i innych warunków zamówienia.

Przesłanka odrzucenia wyrażona w art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp odnosi się do merytorycznej treści oferty przedstawionej przez wykonawców oraz merytorycznych wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia, jego ilości lub jakości, warunków realizacji lub innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia. Najprostszym przykładem odrzucenia oferty w oparciu o omawianą przesłankę jest zaoferowanie przez wykonawcę innego przedmiotu zamówienia niż wymagany przez zamawiającego. Należy pamiętać jednak, że zamawiający nie może jednak odrzucić oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia, jeżeli opisał te warunki w sposób mało precyzyjny i pozostawiający pole do interpretacji. 

Art. 226 ust. 1 pkt 6 – oferta, która nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, określonymi przez zamawiającego

Na podstawie tej przesłanki odrzuceniu będzie podlegać oferta sporządzona lub przekazana w sposób niezgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Jako przykład można podać nieopatrzenie oferty kwalifikowanym podpisem elektronicznym i nieprzekazanie jej za pośrednictwem wskazanej przez zamawiającego platformy elektronicznej.


ASYSTENT planowania i wniosków specjalnie DLA CIEBIE!

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić proces planowania w Twojej jednostce? A może to wnioski spędzają Ci sen z powiek? Mamy na to rozwiązanie! SPRAWDŹ asystentOS.pl! 👇 Narzędzie dedykowane dla wszystkich uczestników procesu planowania i wniosków. Generuj wszystko jednym kliknięciem myszki!


Art. 226 ust. 1 pkt 7 – oferta złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji

Przesłanka ta ma na celu zwalczanie nieuczciwych praktyk, takich jak układy cenowe, korupcja czy inne formy manipulacji rynkiem. Odrzucenie takiej oferty stanowi środek zapobiegawczy mający na celu zachowanie uczciwości i transparentności w procesie zamówień publicznych. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża interesowi lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Art. 226 ust. 1 pkt 8 – oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia

Przesłanka odrzucenia oferty ze względu na rażąco niską cenę ma na celu ochronę interesów zamawiającego. Jej celem jest uniknięcie sytuacji, w której wykonawca, składając ofertę z nieprawdziwie niską ceną, może narazić się na trudności finansowe lub niezdolność do wykonania zamówienia w sposób należyty, a tym samym zagrozić realizacji zamówienia. Zamawiający powinien uzasadnić swoją decyzję, wykazując, że cena oferty jest rażąco niska w stosunku do wartości zamówienia i budzi uzasadnione wątpliwości co do możliwości jej wykonania. Ewentualne odrzucenie oferty wykonawcy z uwagi na wystąpienie rażąco niskiej ceny lub kosztu poprzedzone musi zostać obowiązkowo przeprowadzeniem postępowania wyjaśniającego opisanego w art. 224 Pzp.

Art. 226 ust. 1 pkt 9 – oferta złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert

Odrzuceniu podlegać będzie także oferta złożona przez wykonawcę, który w postępowaniach podzielonych na etapy złoży ofertę pomimo braku skierowania do niego zaproszenia do składania ofert. Może to wynikać np z wykluczenia wykonawcy z postępowania na etapie oceny wniosków albo niezakwalifikowania go do dalszego etapu z uwagi na ograniczanie ilości wykonawców zapraszanych do kolejnego etapu.

Art. 226 ust. 1 pkt 10 – oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu

Oferta, która zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu, podlega odrzuceniu na podstawie ww. przepisu, jeżeli błędów tych nie można poprawić jako oczywistych omyłek zgodnie z art. 223 ust. 2 Pzp. Chodzi tu o błędy w obliczeniu ceny lub kosztu, które nie mogą zostać naprawione w toku postępowania. JPrzykładem błędu w obliczeniu ceny będzie nieprawidłowe określenie przez wykonawcę stawki podatku VAT. Do błędu w obliczeniu ceny dotyczącym stawki podatku VAT będziemy mieć do czynienia, gdy wykonawca przyjmie w ofercie stawkę nieprawidłową w sytuacji, gdy zamawiający nie określi w dokumentach zamówienia prawidłowej stawki podatku VAT.

Art. 226 ust. 1 pkt 11 – oferta wykonawcy, który w wyznaczonym terminie zakwestionował poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp

Przesłanka odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 11 Pzp ziści się, jeżeli wykonawca w terminie wskazanym przez zamawiającego jednoznacznie pisemnie oświadczy że kwestionuje (odrzuca, odmawia wyrażenia zgody itp.) dokonaną poprawkę omyłki, o jakiej mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp. Zamawiający winien najpierw oczywiście poinformować wykonawcę o poprawionej omyłce i wyznaczyć mu odpowiedni termin, pozwalający na podjęcie decyzji w przedmiocie wyrażenia zgody lub zakwestionowanie poprawki. W razie braku odpowiedzi wykonawcy przyjmuje się, że wykonawca wyraził zgodę na poprawę omyłki.


ZOBACZ, jak prosto i szybko publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇


Art. 226 ust. 1 pkt 12 – wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą

Jeśli wybór najkorzystniejszej oferty nie nastąpi przed upływem terminu związania ofertą, zamawiający przed upływem terminu związania ofertą zwraca się jednokrotnie do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o wskazywany przez niego okres, nie dłuższy niż 60 dni w postępowaniach o wartości równej lub wyższej niż progi unijne, lub 30 dni w postępowaniach o wartości mniejszej niż progi unijne. Zgoda na przedłużenie terminu związania ofertą musi zostać wyrażona pisemnie. Przywołany przepis dopuszcza przedłużenie terminu związania ofertą w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego. Odrzucenie oferty dopuszczalne jest wyłącznie, gdy wykonawca przed upływem podstawowego terminu związania ofertą nie wyrazi zgody na przedłużenie terminu związania ofertą lub np wyrazi zgodę na przedłużenie terminu na okres krótszy niż określony przez zamawiającego. 

Art. 226 ust. 1 pkt 13 – wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 252 ust. 1 Pzp wybór oferty najkorzystniejszej powinien mieć miejsce w terminie związania ofertą określonym w dokumentach zamówienia. W sytuacji jednak, gdy zamawiający nie zdąży wybrać oferty w tym czasie, a skorzystał już z jednokrotnego wezwania wykonawcy o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, może wybrać ofertę, mimo, że jej termin związania upłynął i nie jest ona zabezpieczona wadium. Zezwala na to art. 252 ust. 2 Pzp, zgodnie z którym zamawiający może wezwać wykonawcę do wyrażenia zgody na wybór jego oferty. Zgoda musi zostać wyrażona pisemnie. Brak takiej zgody, bądź niewyrażenie jej w ww. formie, daje podstawę do odrzucenia oferty.

Art. 226 ust. 1 pkt 14 – oferta wykonawcy, który nie wniósł wadium lub wniósł w sposób nieprawidłowy, lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą lub złożył wniosek o zwrot wadium w przypadku, o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3 Pzp

Przepis ten kryje w sobie 4 przesłanki odrzucenia oferty z uwagi na wady związane z wadium:

  1. Oferta niezabezpieczona wadium – o braku wniesienia wadium mówi się zarówno w przypadku niewniesienia fizycznie wadium przez wykonawcę (bez znaczenia w jakiej formie), jak również wniesienia go po czasie, a więc po upływie terminu na składanie ofert. Wadium wnoszone w pieniądzu uznaje się za niewniesione w terminie, w sytuacji gdy nie wpłynęło ono przelewem na konto wskazane przez zamawiającego przed upływem terminu na składanie ofert. W przypadku wadium wnoszonego w pozostałych formach – oznacza to brak wpływu odpowiednio gwarancji lub poręczenia do systemu teleinformatycznego zamawiającego przed terminem składania ofert;
  2. Wniesienie wadium w sposób nieprawidłowy – w większości przypadków przesłanka znajduje zastosowanie przy innych niż pieniężne formach wnoszenia wadium. Najczęstsze nieprawidłowości związane z wniesieniem wadium dotyczą: terminu, na jaki wadium zostało wniesione, treści gwarancji (błędne określenia beneficjenta lub wykonawcy w treści gwarancji, wprowadzenie w jej treści poszczególnych zapisów ograniczających możliwość zaspokojenia się zamawiającego z takiej gwarancji), formy gwarancji;
  3. Przerwanie ciągłości wadium – w przypadku wymagania w konkretnym postępowaniu wniesienia wadium, oferta musi pozostawać nim zabezpieczona przez cały czas terminu związania ofertą, zarówno podstawowego – wyrażonego w dokumentach zamówienia, jak i przedłużonego, inicjowanego poprzez wezwanie zamawiającego. Jeżeli dojdzie do przerwania zabezpieczenia oferty wadium w terminie związania ofertą, oferta podlega odrzuceniu zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 14 Pzp.
  4. Złożenie wniosku o zwrot wadium zgodnie z art. 98 ust. 2 pkt 3 Pzp – zgodnie z brzmieniem przepisu art. 98 ust. 2 pkt 3 Pzp, zamawiający, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku zwraca wadium wykonawcy po wyborze najkorzystniejszej oferty, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca, który złożył taki wniosek nie jest już uczestnikiem postępowania, traci tym samym możliwość skorzystania ze środków ochrony prawnej.

ZASUBSKRYBUJ kanał YouTube PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Art. 226 ust. 1 pkt 15 – odrzucenie oferty, jeżeli oferta wariantowa nie została złożona lub nie spełnia minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający wymagał jej złożenia

Odrzucenie oferty na podstawie ww. przepisu zachodzi w sytuacji, gdy zamawiający zgodnie z art. 92 Pzp wymagał złożenia oferty wariantowej, co oznaczać będzie dla wykonawcy obowiązek złożenia wraz z ofertą podstawową również oferty wariantowej. Zatem brak oferty wariantowej lub niespełnienie przez nią minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego oznaczać będzie konieczność odrzucenia oferty podstawowej.

Art. 226 ust. 1 pkt 16 – odrzucenie oferty, jeżeli jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób

Jeżeli w postępowaniu zostanie złożona oferta, której przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo lub interes w sposób niepozwalający na jego ochronę za pomocą innych działań niż odrzucenie oferty, zamawiający na podstawie powołanego przepisu zobowiązany będzie odrzucić taką ofertę. Z przyjęciem oferty zagrażającej istotnym interesom bezpieczeństwa państwa będziemy mieli do czynienia w szczególności, gdy zagraża ona takim wartościom jak suwerenność, niepodległość, międzynarodowa pozycja, strategiczne interesy ekonomiczne państwa, nienaruszalność terytorium, obronność państwa.

Art. 226 ust. 1 pkt 17 – oferta obejmująca urządzenia informatyczne lub oprogramowanie wskazane w rekomendacji, o której mowa w art. 33 ust. 4 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, stwierdzającej ich negatywny wpływ na bezpieczeństwo publiczne lub bezpieczeństwo narodowe

Art. 226 ust. 1 pkt 17 Pzp nakazuje odrzucić ofertę, jeśli obejmuje ona urządzenie informatyczne lub oprogramowanie wskazane w rekomendacji, o której mowa w art. 33 ust. 4 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Mowa jest tam o rekomendacjach dotyczących stosowania urządzeń informatycznych lub oprogramowania, wydanych wskutek badania w celu identyfikacji podatności danego urządzenia lub oprogramowania, której wykorzystanie może zagrozić w szczególności integralności, poufności, rozliczalności, autentyczności lub dostępności przetwarzanych danych, które może mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa. Jeżeli urządzenia informatyczne lub oprogramowanie zostaną zamieszczone w rekomendacji, oferta je obejmująca podlega odrzuceniu. Poprzez zwrot „oferta obejmuje” należy rozumieć, że wykonawca oferuje zamawiającemu takie urządzenia lub oprogramowanie lub wykonanie przedmiotu świadczenia nastąpi przy użyciu tych urządzeń lub oprogramowania. 


SPRAWDŹ szkolenia opracowane na podstawie ProcurCompEU! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇


Art. 226 ust. 1 pkt 18 – oferta została złożona bez odbycia wizji lokalnej lub bez sprawdzenia dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający tego wymagał w dokumentach zamówienia

Zamawiający może zdecydować, że odbycie wizji lokalnej lub sprawdzenie dokumentów niezbędnych do realizacja zamówienia jest w konkretnym postępowaniu obowiązkowe dla wykonawców, przy czym narzucenie obowiązku przeprowadzenia wizji lub zbadania dokumentów u zamawiającego musi wynikać ze specyfiki zamówienia i nie może być stosowane dowolnie. Oferta wykonawcy, który się do tych obowiązków nie zastosował, powinna zostać odrzucona.

Znaczenie przesłanek odrzucenia oferty zgodnie z art. 226 ustawy Pzp

Przesłanki odrzucenia oferty, które zostały określone w art. 226 ustawy Pzp, mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia uczciwości, przejrzystości i efektywności procesu zamówień publicznych. Ich obecność daje zamawiającemu narzędzia, które pozwalają odrzucić oferty, które nie spełniają określonych standardów, naruszają zasady konkurencji lub są niedopuszczalne zgodnie z przepisami prawa.

Przesłanki odrzucenia oferty w artykule 226 stanowią istotne zabezpieczenie przed nieuczciwymi praktykami i nieodpowiednimi ofertami. Pozwalają one zamawiającemu na wyłonienie najlepszego wykonawcy i zwiększenie efektywności procesu zamówień publicznych. Jednocześnie, zapewniają równą szansę dla uczestników postępowania, którzy spełniają wymagane kryteria udziału.

Podsumowanie

Artykuł 226 nowej ustawy Pzp wprowadza przesłanki odrzucenia oferty, które odgrywają kluczową rolę w procesie zamówień publicznych. Zapewniają one zamawiającemu możliwość odrzucenia ofert, które nie spełniają określonych standardów, naruszają zasady konkurencji lub są niedopuszczalne zgodnie z przepisami prawa. Działanie zgodnie z tymi przesłankami przyczynia się do uczciwości, przejrzystości i efektywności w procesie zamówień publicznych, co jest korzystne zarówno dla zamawiającego, jak i dla uczestników postępowania.


DOŁĄCZ do społeczności PRAKTYKÓW Zamówień Publicznych na Facebook! Dopisz się do grupy PRZETARGowa Ustawa Nowa! Już ponad 5500 członków grupy czeka na Twoje historie i doświadczenie! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Już dostępne! SPRAWOZDANIE z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU zamówień publicznych

SPRAWOZDANIE z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU zamówień publicznych

Urząd Zamówień Publicznych udostępnił na stronie internetowej Urzędu przyjęte przez Radę Ministrów Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w 2022 r.

Rynek zamówień publicznych udzielanych z zastosowaniem przepisów Prawa zamówień publicznych osiągnął w roku 2022 historycznie wysoką wartość ponad 274 miliardów złotych. Udzielono blisko 144 tysięcy zamówień, co stanowi powrót do wartości sprzed wybuchu pandemii koronawirusa.

Oszacowana wartość zamówień udzielonych z zastosowaniem przepisów ustawy Pzp stanowiła ok. 8,93% produktu krajowego brutto (PKB) z 2022 r.

Średni czas trwania postępowania o zamówienie o wartości nieprzekraczającej progów unijnych wyniósł 40 dni.

Średni czas trwania postępowania o wartości równej lub przekraczającej progi unijne obliczony w oparciu o dane zawarte w ogłoszeniach opublikowanych w 2022 r. przez zamawiających w Dzienniku Urzędowym UE wyniósł 92 dni.

Źródło: TUTAJ.


ZOBACZ, jak prosto i szybko publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWY eBOOK czasopisma PRZETARGowa! Kolejne wydanie

Kolejne wydanie gazety Przetargowa.pl dostępne jako e-Book!

Mamy przyjemność ogłosić, że kolejne fascynujące wydanie Gazety Przetargowa.pl jest już dostępne, w wygodnej formie e-booka

To doskonała wiadomość dla wszystkich zainteresowanych śledzeniem najnowszych tendencji i informacji w dziedzinie zamówień publicznych.

Co to jest gazeta Przetargowa.pl?

Gazeta Przetargowa.pl to wiodące źródło informacji na temat zamówień publicznych w Polsce. Od lat dostarcza czytelnikom aktualne wiadomości, analizy rynku, cenne wskazówki i eksperckie artykuły dotyczące zamówień publicznych, przetargów i zamówień sektorowych.

Dlaczego warto pobrać E-Book?

Teraz każdy może czerpać korzyści z wiedzy zawartej w najnowszym numerze Gazety Przetargowa.pl, w dowolnym miejscu i czasie. Pobierając e-book, czytelnicy mogą:

Być na bieżąco i oszczędzać czas: Dzięki wygodnej formie e-booka, można czytać i przeglądać treść na smartfonie, tablecie lub komputerze, bez konieczności przeszukiwania gazet lub innych źródeł.

Zdobywać wiedzę: Gazeta Przetargowa.pl zawiera artykuły napisane przez ekspertów w dziedzinie zamówień publicznych, co pozwala na zgłębienie zagadnień związanych z tym obszarem.

Jak pobrać E-Book?

Pobranie e-booka Gazety Przetargowa.pl jest proste i dostępne dla każdego. Wystarczy kliknąć poniższy link, aby rozpocząć pobieranie:

E-book jest dostępny za darmo, co czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym źródłem informacji dla wszystkich zainteresowanych tematyką zamówień publicznych.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

PRZEGAPIŁEŚ POZAP? Nie przegap retransmisji! POZAP online

PRZEGAPIŁEŚ POZAP? Nie przegap retransmisji!

POZAP to wydarzenie skierowane zarówno do tych, którzy są już zaawansowani w dziedzinie zamówień publicznych, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tym tematem. Niezależnie od twojego poziomu doświadczenia, POZAP 2023 oferuje unikalną okazję do nauki, rozwoju i poszerzania sieci kontaktów.

To już drugi dzień Poznańskiego Święta Zamówień Publicznych, czyli POZAP 2023, które od teraz dostępne jest dla każdego – bez względu na to, gdzie jesteś. 

Wszystko dzięki dostępowi online! Jak obejrzeć transmisję online?

Dla tych, którzy nie mogli być osobiście w Poznaniu, organizatorzy przygotowali transmisję online na żywo.

Link do transmisji znajduje się na oficjalnym kanale YouTube PRZETARGowa i jest dostępny tutaj: PRZEJDŹ.

Przestudiuj prezentacje ekspertów w dziedzinie zamówień publicznych, zdobądź nową wiedzę i czerp inspirację z dyskusji nad najważniejszymi kwestiami branżowymi! Obejrzyj retransmisję wydarzenia! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

TO JUŻ DZIŚ! POZAP dzień I oficjalnie ROZPOCZĘTY!

Dziś rozpoczyna się Święto Zamówień Publicznych – POZAP!

Nadszedł ten długo oczekiwany dzień! Dziś, 14 września, rozpoczyna się niezwykłe wydarzenie, które już teraz przyciąga uwagę przedsiębiorców, ekspertów i wszystkich zainteresowanych tematyką zamówień publicznych. „POZAP,” czyli Poznańskie Święto Zamówień Publicznych, obiecuje dostarczyć mnóstwo wiedzy, inspiracji i możliwości networkingowych dla społeczności zamówień publicznych.

POZAP – Czym jest to Święto Zamówień Publicznych?

To inicjatywa, która wyłamuje się ze schematów tradycyjnych konferencji i wydarzeń branżowych. Jest to wyjątkowe święto, które ma na celu zwiększenie świadomości na temat zamówień publicznych i dostarczenie narzędzi, aby uczestnicy mogli skutecznie uczestniczyć w tym procesie. Co czyni POZAP tak wyjątkowym?

Dostępność dla wszystkich: Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, pracownikiem sektora publicznego czy po prostu osobą zainteresowaną tematem, POZAP jest dla ciebie. Wydarzenie jest dostępne zarówno online, co oznacza, że ​​możesz uczestniczyć z dowolnego miejsca na świecie, jak i na miejscu, w samym sercu Poznania.

Bogaty program: POZAP przygotował imponujący program składający się z prelekcji, warsztatów, paneli dyskusyjnych i sesji networkingowych. Eksperci w dziedzinie zamówień publicznych podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, a uczestnicy będą mieli okazję zadawać pytania i dyskutować na temat najważniejszych kwestii związanych z zamówieniami publicznymi.

Innowacje i rozwiązania: Na POZAP zostaną również zaprezentowane najnowsze technologie i rozwiązania, które ułatwią procesy związane z zamówieniami publicznymi. To doskonała okazja, aby poznać nowości i trendy w tej dziedzinie.

Do zobaczenia na POZAP! A jeśli nie udało Ci się kupić biletu stacjonarnego, DOŁĄCZ DO NAS ONLINE! Szczegóły w linku poniżej! 👇 Nie przegap tej wyjątkowej okazji do poszerzenia swojej wiedzy i perspektyw w dziedzinie zamówień publicznych!


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

POZAP – Święto Zamówień Publicznych! | Transmisja pierwszego dnia

0

POZAP – Święto Zamówień Publicznych! | Transmisja pierwszego dnia

Nadszedł ten długo oczekiwany dzień! Dziś, 14 września, rozpoczyna się niezwykłe wydarzenie, które już teraz przyciąga uwagę przedsiębiorców, ekspertów i wszystkich zainteresowanych tematyką zamówień publicznych. „POZAP,” czyli Poznańskie Święto Zamówień Publicznych, obiecuje dostarczyć mnóstwo wiedzy, inspiracji i możliwości networkingowych dla społeczności zamówień publicznych.

POZAP – Czym jest to Święto Zamówień Publicznych?

To inicjatywa, która wyłamuje się ze schematów tradycyjnych konferencji i wydarzeń branżowych. Jest to wyjątkowe święto, które ma na celu zwiększenie świadomości na temat zamówień publicznych i dostarczenie narzędzi, aby uczestnicy mogli skutecznie uczestniczyć w tym procesie. Co czyni POZAP tak wyjątkowym?

Dostępność dla wszystkich: Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, pracownikiem sektora publicznego czy po prostu osobą zainteresowaną tematem, POZAP jest dla ciebie. Wydarzenie jest dostępne zarówno online, co oznacza, że ​​możesz uczestniczyć z dowolnego miejsca na świecie, jak i na miejscu, w samym sercu Poznania.

Bogaty program: POZAP przygotował imponujący program składający się z prelekcji, warsztatów, paneli dyskusyjnych i sesji networkingowych. Eksperci w dziedzinie zamówień publicznych podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, a uczestnicy będą mieli okazję zadawać pytania i dyskutować na temat najważniejszych kwestii związanych z zamówieniami publicznymi.

Innowacje i rozwiązania: Na POZAP zostaną również zaprezentowane najnowsze technologie i rozwiązania, które ułatwią procesy związane z zamówieniami publicznymi. To doskonała okazja, aby poznać nowości i trendy w tej dziedzinie.

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊


Poznaj nowe oblicze zakupów regulaminowych 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! 👉 ZAPISZ SIĘ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Agenda wydarzenia:

Start wydarzenia
10:00 – 10:45 Czas na rejestrację i kawę
Umiejętność sprawnego podejmowania decyzji
10:45 – 11:00 Zapoznanie publiczności z prezenterami I’MPRO IMPRO, połączenie wartościowej treści z lekką formułą, wprowadzenie publiczności do tematu improwizacji w pracy zawodowej, ustawienie oczekiwań uczestników i przygotowanie ich na metody impro.
Otwarcie wydarzenia
11:00 – 11:20 Oficjalne rozpoczęcie
Zarządzanie rozwojem zespołu ds. zamówień publicznych
11:20 – 12:00 Panel, który jest kontynuacją wystąpienia z pierwszego POZAPu dot. budowania zespołu. W ramach panelu goście porozmawiają o roli komórki ds. zamówień publicznych na tle całej instytucji, o tym jak zadbać o jej rozwój i odpowiednie umiejscowienie w hierarchii.
Studio komentatorskie 1 / przerwa
12:00 – 12:15 Mateusz Bartosiewicz rozmawia z gościem poprzedniego panelu
Skuteczna realizacja umowy, czyli jak kształtować treść umowy aby poradzić sobie z waloryzacją i aneksami
12:15 – 13:00 O czym należy pamiętać konstruując postanowienia umowy? W jakie pułapki wpadamy tworząc klauzule waloryzacyjne? Na które projektowane postanowienia umowy Wykonawca szczególnie zwraca uwagę? O tych i innych wyzwaniach związanych z umową porozmawiamy w gronie ekspertów.
Studio komentatorskie 2 / przerwa
13:00 – 13:15 Mateusz Bartosiewicz rozmawia z gościem poprzedniego panelu
Wystąpienie – wkrótce więcej informacji
13:15 – 13:45 Niespodzianka!
Studio komentatorskie 3 / przerwa
13:45 – 14:00 Zygmunt Kopacz rozmawia z gościem poprzedniego panelu
Q&A na żywo, czyli Wasze pytania i Nasze odpowiedzi!
14:00 – 14:45 Oddajemy Wam głos! Format Q&A, który organizowaliśmy wielokrotnie w formule on-line, zawsze cieszył się sporą aktywnością po Waszej stronie. Tym razem w trakcie Q&A mikrofon będzie krążyć po sali, a nasi eksperci będą odnosić się do zadanych pytań twarzą w twarz. Macie szansę współtworzyć POZAP 2023 na żywo!
Przerwa obiadowa
14:45 – 15:45 Obiad.
Biznes społecznie odpowiedzialny w świetle zamówień publicznych
15:45 – 16:30 Czy zamówienia publiczne sprzyjają innowacjom, rozwiązaniom zielonym? Porozmawiamy z Wykonawcami, którzy oferują niestandardowe rozwiązania w odpowiedzi na standardowe potrzeby Zamawiających. Jak instytucje publiczne mogą pozyskać wiedzę o nowatorskich rozwiązaniach na rynku – dowiesz się z tego panelu.
Studio komentatorskie 4 / przerwa
16:30 – 16:40 Zygmunt Kopacz rozmawia z gościem poprzedniego panelu
Tego się nie dało przewidzieć, czyli najtrudniejsze przypadki błędów związanych z kwalifikowanym podpisem elektronicznym
16:40 – 17:00 Kinga Ludwikowska i Zygmunt Kopacz, opowiedzą o największych wyzwaniach pracy nad analizowaniem elektronicznych podpisów. Omówione zostaną najciekawsze przypadki, z którymi mieli do czynienia w 2023 roku.
BANKIET Od 19:00
Bankiet dla stacjonarnych uczestników POZAP.


Zobacz transmisję POZAP – Święta Zamówień Publicznych i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

JUŻ JUTRO POZAP! Unikatowe Święto Zamówień Publicznych w Poznaniu i online

To już OSTATNIA SZANSA na uczestnictwo w POZAP!

Jutro, 14 września, Poznań stanie się epicentrum działań związanych z zamówieniami publicznymi! Na Targach Poznańskich odbędzie się niezwykłe wydarzenie, które wciągnie zarówno zamawiających, jak i wykonawców zainteresowanych procesami zamówień publicznych. „POZAP” to święto, które w swojej formule jest absolutnie unikalne w skali kraju, łącząc dostępność online z możliwością uczestnictwa stacjonarnie na miejscu.

Co to jest POZAP?

POZAP, czyli „Poznań o Zamówieniach Publicznych,” to inicjatywa mająca na celu promowanie transparentności i dostępności zamówień publicznych. Organizowane jest przez miasto Poznań we współpracy z Open Nexus Sp. z o.o. i ekspertami ds. zamówień publicznych. Jego głównym celem jest edukacja oraz umożliwienie uczestnikom zdobycia wiedzy na temat procesów związanych z zamówieniami publicznymi.

Dlaczego warto wziąć udział?

Wydarzenie będzie pełne interesujących prelekcji, warsztatów i paneli dyskusyjnych prowadzonych przez ekspertów w dziedzinie zamówień publicznych. To doskonała okazja do zdobycia wiedzy oraz nawiązania kontaktów wśród społeczności zamówień publicznych.

W trakcie POZAP zostaną zaprezentowane najnowsze rozwiązania technologiczne związane z zamówieniami publicznymi, co pozwoli uczestnikom poznać najnowsze trendy i narzędzia ułatwiające udział w przetargach.

To OSTATNIA SZANSA, aby uczestniczyć w POZAP! NIE ZWLEKAJ! KUP BILET już teraz i bądź na bieżąco w świecie Zamówień Publicznych! Do zobaczenia na naszym wspólnym święcie!


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Programy do WERYFIKACJI PODPISÓW elektronicznych. KTÓRY WYBRAĆ?

Każdy zmawiający na etapie wejścia w życie ustawy PZP z 2019 r. stanął przed dylematem: jakim programem weryfikować podpisy elektroniczne? Mam wrażenie, że największą popularnością cieszy się Szafir 2.0 wydany przez KIR. Jest jednak wiele podmiotów wydających oprogramowanie do weryfikacji podpisów i najczęściej są to podmioty sprzedające podpisy kwalifikowane. Na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji znajdziemy następujących dostawców PODPISÓW:

Możemy sobie jednak zadać pytanie: Czy dostawcy podpisów kwalifikowanych muszą tworzyć oprogramowanie do weryfikacji? Oraz, czy to oprogramowanie jest rozwiązaniem pewnym? 

Otóż nie muszą, jest to ich dobra wola. Mało tego nie są to usługi kwalifikowane a zazwyczaj co najwyżej zaufane

Listę podmiotów zaufanych wraz z zakresem ich usług i politykami świadczenia tychże usług znajdziemy na stronie: PRZEJDŹ.


ZOBACZ, jaka jest różnica między walidacją a weryfikacją! OBEJRZYJ odcinek o walidacji i weryfikacji podpisów elektronicznych i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇


Rodzaj świadczonych usług – NCCERT

Po przeanalizowaniu “rodzaju świadczonych usług” przez poszczególne podmioty możemy zauważyć, że:
KIR: Brak jakichkolwiek informacji o weryfikacji

EuroCert: Brak jakichkolwiek informacji o weryfikacji

PWPW: Brak jakichkolwiek informacji o weryfikacji

Mamy zatem grupę dostawców podpisów, którzy nie są nawet zaufanymi usługodawcami w zakresie weryfikacji podpisów! I to grupę, w której pojawiają się najczęściej wykorzystywane przez zamawiających narzędzia.

Jak powinniśmy traktować wyniki zwracane przez te oprogramowania? W żołnierskich słowach – ostrożnie. Możemy mieć świetnego informatyka/programistę, który napisze dla nas aplikacje do sprawdzania podpisów. Ale jaką wartość dowodową będzie miała taka weryfikacja? I czy możemy ze spokojnym sumieniem na podstawie jej działania odrzucić lub uznać ofertę wykonawcy? Wątpliwe.


WIĘCEJ o podpisach zagranicznych i ich poprawnej weryfikacji dowiesz się z odcinka na kanale YouTube PRZETARGowa! 👇


Weryfikatory NIEzaufane

Wszystkie narzędzia, które nie są usługą zaufania dostarczaną przez dostawcę usług zaufania (czyli dostawca usługi zaufania walidacji wpisany na listę dostawców niekwalifikowanych NCCERTu lub innego, który posiada Politykę świadczenia usługi zaufania etc.), są po prostu weryfikatorami (niebędącymi usługą zaufania). Tj. nie korzystają z żadnych domniemań prawnych przewidzianych eIDASem, rygorów bezpieczeństwa stawianych dostawcom usług zaufania.

Weryfikatory zaufane

Zatem przejdźmy do kolejnej grupy, dostawców zaufanych. W tym przypadku “rodzaj świadczonych usług”, jak i polityki świadczenia tychże usług wskazuje na poważne podejście do tematu weryfikacji podpisu:

Madkom: Weryfikacja statusu certyfikatu

Enigma: Poświadczenie ważności certyfikatów kwalifikowanych

Smarttech IT: Tworzenie, weryfikacja i walidacja podpisów elektronicznych oraz certyfikatów powiązanych z tymi podpisami

Czy zatem są to rozwiązania bezbłędne i godne pełnego zaufania? Niestety też nie. Prawdopodobieństwo ich poprawnego działania jest wysokie szczególnie w kontekście podpisów krajowych, jednak odpowiedzialność za ich działanie nadal leży po stronie zamawiającego! Zatem również nie możemy czuć się w 100% bezpiecznie, ani w kontekście trafności wyników weryfikacji, ani w kontekście ponoszonej przez nas odpowiedzialności. 

Weryfikatory kwalifikowane

Dochodzimy do ostatniej grupy, czyli KWALIFIKOWANYCH walidatorów. Jaka jest różnica pomiędzy walidatorem kwalifikowanym a zaufanym weryfikatorem? Taka sama jak między podpisem elektronicznym, a podpisem kwalifikowanym. Na pierwszy rzut oka widzimy przepaść dzielącą te rozwiązania. I widzimy, że w mnogości wszelakich podpisów elektronicznych – kwalifikowane stanowią szczyt bezpieczeństwa. W Polsce kwalifikowany walidator jest jeden:

Asseco: Weryfikowanie statusu certyfikatów w trybie on-line
    – Kwalifikowana walidacja podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej 

Pamiętaj, że nielimitowany dostęp do WALIDACJI podpisów elektronicznych przez narzędzie WebNotarius dostępny jest dla Klientów platformazakupowa.pl: ZOBACZ więcej!

Kwalifikowana walidacja w UE

Kwalifikowana walidacja podpisów kwalifikowanych w UE to 30 podmiotów. Prym wiodą Czechy, gdzie jest aż 5 dostawców tej usługi, które oferują usługi kwalifikowanej walidacji. Drugie miejsce w rankingu ma Słowacja, gdzie funkcjonują 4 podmioty. Następnie Bułgaria exe quo z Hiszpanią po 3 firmy. W Polsce aktualnie funkcjonuje jedna firma Asseco Data Systems, która może prowadzić kwalifikowaną walidację podpisów kwalifikowanych – Web Notarius.

Na stronie TL Browser znajdziecie wyszukiwarkę usług zaufanych i kwalifikowanych:

Mimo tego, że na stronie znajdują się filtry do wyszukiwania usług niekwalifikowanych, na liście tej znajdują się tylko usługi kwalifikowane. Nie ma zaufanej listy europejskiej dla usług niekwalifikowanych i należy ich szukać na listach krajowych. 

Reasumując, jeżeli mamy do podjęcia decyzję, od której zależy wybór oferty, a niejednokrotnie, kilkuset tysięczna różnica w cenie ofert, to podejmujmy te decyzje w oparciu o pewne narzędzia. Róbmy to z pełną świadomością podejmowanych działań tak, żebyśmy mogli spać spokojnie. Czego Wam zamawiający z całego serca życzę. 

Dowiedz się WIĘCEJ i uporządkuj swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych! Obejrzyj nasze filmy na kanale YouTube PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWY e-KOMENTARZ do Prawa Zamówień Publicznych

Urząd Zamówień Publicznych udostępnił nową wersję e-Komentarza do Prawa zamówień publicznych

Materiał został uzupełniony o odniesienia do aktualnych przepisów.

Nowa wersja e-Komentarza do Prawa zamówień publicznych dostępna jest w wersji przeglądarkowej, ułatwiającej nawigację pomiędzy poszczególnymi artykułami. 

E-komentarz dostępny jest tutaj: PRZEJDŹ.

Udostępnione narzędzie informatyczne będzie sukcesywnie udoskonalane oraz rozwijane, o czym UZP będzie informować na bieżąco. 

W ślad za elektroniczną wersją Komentarza, UZP zamieszcza II wydanie w wersji PDF: TUTAJ.

Źródło: TUTAJ.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!