Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona głównaAnalizy eksperckieLudzieJak zacząć PRACĘ w ZAMÓWIENIACH publicznych? 10 rad dla POCZĄTKUJĄCYCH!

Jak zacząć PRACĘ w ZAMÓWIENIACH publicznych? 10 rad dla POCZĄTKUJĄCYCH!

Nowy w zamówieniach? 10 rzeczy, które musisz wiedzieć na początek!

Rozmowa Justyny Jaworskiej z Magdą Swornowską-Sajniak, czyli dwóch doświadczonych zamawiających, wciąż pracujących w tej branży.

Inspiracją do tej rozmowy było uświadomienie sobie, że to o czym mówiło się w zamówieniach publicznych o odejściu doświadczonych pracowników, czy na emeryturę, czy po prostu w związku ze zmianą profesji właśnie stało się faktem.

Zauważamy, że dzisiaj jednostki zobowiązane do stosowania PZP zatrudniają każdego, kto chętny jest do tej pracy, a zamawiający pogodzili się z tym, że jakoś zmuszeni będą takie osoby wyszkolić. 

Trzeba powiedzieć jasno, że zatrudnianie osób niedoświadczonych wchodzących na rynek pracy w branży zamówień publicznych stało się faktem. Mamy z takimi osobami do czynienia codziennie, odbieramy telefony od klientów z pytaniami o podstawy.

Dlatego dzisiejsza rozmowa jest dla wszystkich tych, którzy zaczynają przygodę w branży zamówień i tych, którzy rozważają taką możliwość.

Jako że obie mamy doświadczenie w zamówieniach publicznych, po burzy mózgów wybrałyśmy top 10 wskazówek dla nowicjusza w zamówieniach publicznych.


PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉


Pierwsza rada – zacznij od „małych” zakupów

Justyna: Magdo, od czego, według Ciebie, powinien zacząć „młody” zamawiacz?

Magda: Oprócz zapoznania się z zasadami uregulowanymi w ustawie oraz z regulaminem wewnętrznym jednostki, dobrą kierunkiem jest zacząć przygodę z postępowaniami od zakupów regulaminowych. Przetrenować proces zapytania ofertowego, układania opz, ocenę ofert, wybór, umowę. Poznanie flow procesu, a w razie problemów można bez konsekwencji unieważnić postępowanie.

Druga rada – komputer to Twój przyjaciel

Przywyknij do komputera, bo cały proces odbywa się elektronicznie. Rozpocznij przygodę z postępowaniami od polubienia elektronizacji.

Zamówienia publiczne odeszły już od procesów papierowych. Wszystko odbywa się elektronicznie. Rozpoczynając od publikacji postępowania, przez przebieg postępowania, komunikację, składanie ofert, aż po sprawozdawczość.

Trzecia rada – zmiany są nieuniknione

Przygotuj się na ciągłe zmiany prawa. W prawie nic nie jest stałe. Pzp ewoluuje, a zmiany są powtarzalne, jak np. kurs euro. Zmiany są także związane z uwarunkowaniami rynku, jak np. w obecnym kryzysie inflacyjnym są zmiany dot. waloryzacji umów. Dlatego, aby nie dać się zaskoczyć, warto śledzić zmiany i być na bieżąco. Jak to zrobić?

ZASUBSKRYBUJ kanał YouTube PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊

Czwarta rada – nie unikniesz eZamówień

E-zamówienia to platforma rządowa, na której Zamawiający mają możliwość przeprowadzenia postępowań krajowych i unijnych. Postępowania krajowe na e-Zamówieniach występują w formie uproszczonej, ale na podstawie ustawy PZP. Z kolei przetargi unijne – jest tu wyższy stopień sformalizowania i dłuższa procedura.

Więcej o eZamówieniach dowiesz się z filmu pod linkiem: KLIKNIJ.

Piąta rada – w zamówieniach musisz się szkolić!

W Zamówieniach Publicznych wymagane są konkretne obszary kompetencji, które powinna mieć osoba na stanowisku ds. zamówień publicznych.

Od kompetencji twardych jak np. przygotowanie dokumentacji postępowania, obsługi systemów (BZP, TED), po kompetencje miękkie np. negocjacje.

ZAPOZNAJ się z 30 kompetencjami opracowanymi przez Unię Europejską! Wszystko dostępne na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych – przetargOS! 👇

Szósta rada – szukaj wsparcia w branżowych źródłach

Szukaj wsparcia w ogólnodostępnych branżowych źródłach. Istnieje wiele miejsc, skąd można czerpać wiedzę. W szczególności polecamy czerpać informacje z pierwszej ręki, np.: ze strony UZP. Rządowa strona dla Zamawiających, zawierająca instrukcje, opracowania, wzory dokumentów i inne. Kliknij TU, aby przejść.

Dużą popularnością cieszą się również grupy na Facebook’u. Zamawiający, wykonawca, prawnik, miłośnik ZP — każdy znajdzie tu miejsce dla siebie.

DOŁĄCZ do społeczności PRAKTYKÓW Zamówień Publicznych na Facebook! Dopisz się do grupy PRZETARGowa Ustawa Nowa! Już ponad 5500 członków grupy czeka na Twoje historie i doświadczenie! 👇

Siódma rada – znajdź zamówieniowy autorytet

Szukaj postępowań podobnych przedmiotowo do Twojego. Wszystkie postępowania są publikowane w internecie, łatwo znajdziesz podobne procedury i zobaczysz, jakie warunki udziału w postępowaniu wymagają inni zamawiający. Oczywiście inspirujemy się z rozsądkiem, weryfikując informacje.

Ósma rada – postaw na pracę zespołową

Hasło umiejętność działania i pracy zespołowej nie jest pustym hasłem. Komisja przetargowa lub zespół osób wyznaczonych – tutaj nie ma pracy w pojedynkę. Nastaw się na współpracę (przetarg to proces, ciąg czynności, sformalizowany przez ustawodawcę: analiza, szacowanie, opis przedmiotu zamówienia, a w procesie nie działa się w pojedynkę). Przetargi to praca zespołowa! Będziesz między innymi współpracował z osobami merytorycznymi, czyli np.: z informatykami, budowlańcami, inżynierami, prawnikami, księgowymi, przełożonymi, itp.

Dziewiąta rada – zadbaj o słownictwo branżowe

Słownictwo branżowe – czy przetarg to przetarg? Potocznie na zamówienia publiczne mówimy przetarg. Czy każda procedura, którą będę robił to przetarg? Nie, ponieważ mamy tryby uzależnione od wartości zamówienia, czy przedmiotu zamówienia.

Słownictwo branżowe istnieje i jest silnie zakorzenione. Z czym zatem możemy mieć do czynienia? Kilka przykładów:

Merytoryczny – pisze OPZety, odpowiada na pytania, ale najczęściej uważa, że ustawa i zamówieniowcy to zło wcielone.

Elektronizacja – mityczny proces, o którym wszyscy wiedzą, mówią i słyszeli, ale nikt jeszcze nie widział działającej.

Dwa jeden jeden – zamówienie do 130 tys zł, niegdysiejsze 4.8.

Dziesiąta rada – zamówienia to fajna praca!

Zamówienia są fajne! Masz zapewniony ciągły rozwój szarych komórek. Dziedzina, która jest różnorodna w wielu obszarach. Pozwalająca na rozwój i nieszablonowa. Kontra dla typowej urzędniczej pracy. Jako osoby z długim stażem w zamówieniach, szczerze polecamy!


ZOBACZ, jak prosto i szybko publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Napisz artykuł na przetargowa.pl lub zgłoś dla nas temat! Skontaktuj się z nami! (kliknij tutaj).

Authors

  • Justyna Jaworska - Pietraszko

    Redaktor Naczelna czasopisma PRZETARGowa.pl Ekspert w dziedzinie zamówień publicznych z wieloletnim doświadczeniem praktycznym w przygotowywaniu, prowadzeniu oraz koordynacji i nadzorze procesu zakupowego w jednostkach sektora finansów publicznych, administracji rządowej, sektorze samorządowym oraz służbie zdrowia. Trener na wielu szkoleniach otwartych i zamkniętych, doradca zamawiających i wykonawców w zakresie postępowań, w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wykładowca studiów podyplomowych zamówień publicznych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

  • Magdalena Swornowska-Sajniak

    Wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych od strony zamawiającego. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Z Open Nexus związana od 2021 r., wspiera i doradza zarówno zamawiającym jak i wykonawcom w zakresie merytorycznym związanym z procedurą udzielania zamówień publicznych. Członek zespołu projektowego narzędzia asystentOS - systemu wspierającego zamawiających w procesie udzielania zamówień publicznych, począwszy od planowania zamówień.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w kategorii prawo

Popularne w kategorii procesy

Wyróżnione z kategorii ludzie