Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Nowe obowiązki zamawiających

UZP udostępnił materiały wyjaśniające, jak prezentują się nowe obowiązki zamawiających. Koniecznie zostań z nami i dowiedz się więcej!

W praktyce z dniem 1 lipca br. weszły w życie nowe regulacje dotyczące zamówień publicznych, wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków dla zamawiających klasycznych i sektorowych, w szczególności w zakresie zamówień publicznych dotyczących pojazdów ciężkich oraz bezemisyjnych autobusów miejskich.

Nowe obowiązki zamawiających wynikające z art. 3e rozporządzenia UE


Rozporządzenie 2024/1610 wprowadza obowiązek, aby zamawiający publiczni, w ramach zamówień na dostawy lub usługi dotyczące autobusów miejskich, stosowali przynajmniej dwa spośród określonych kryteriów oceny ofert, z czego jedno dotyczy wkładu oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw.

Kryteria te to m.in.:

  • Proporcja produktów pochodzących z państw trzecich – dotyczy ofert z państw spoza GPA, nieobjętych umowami o zamówieniach publicznych z UE.
  • Dostępność części zamiennych – zamawiający muszą ocenić możliwość zapewnienia niezbędnych części zamiennych do sprzętu.
  • Stabilność łańcucha dostaw – oferenci muszą zagwarantować, że ewentualne zmiany w łańcuchu dostaw nie wpłyną negatywnie na realizację zamówienia.
  • Dokumentacja łańcucha dostaw – wymagane jest wykazanie, że łańcuch dostaw oferenta spełnia wymogi bezpieczeństwa.
  • Zrównoważenie środowiskowe – wykraczające poza minimalne wymogi unijne.
  • Zamawiający są zobowiązani przypisać kryterium bezpieczeństwa dostaw wagę od 15% do 40% w ocenie ofert. Nowe regulacje mają na celu wzmocnienie zrównoważonych i odpornych łańcuchów dostaw, a także promowanie ekologicznych rozwiązań w sektorze transportu publicznego.
obowiązki zamawiających

Uzupełnienie przepisów o elektromobilności


Zmiany te stanowią uzupełnienie obowiązków określonych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakłada na zamawiających obowiązek zapewnienia odpowiedniego udziału autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz zeroemisyjnych. Do 2030 r. połowa zamówionych autobusów musi być bezemisyjna. Nowe przepisy dotyczą zamówień o wartości przekraczającej unijne progi oraz obejmujących transport drogowy osób.

Znaczenie nowych przepisów dla zamawiających


W świetle nowych regulacji zamawiający muszą dostosować swoje procesy zakupowe, uwzględniając zarówno ekologiczne kryteria, jak i bezpieczeństwo łańcucha dostaw. Szczególnie ważne będzie stosowanie narzędzi, które umożliwią ocenę ofert nie tylko pod kątem ceny, ale także jakości oraz długoterminowej niezawodności dostaw.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Napisz artykuł na przetargowa.pl lub zgłoś dla nas temat! Skontaktuj się z nami! (kliknij tutaj).

Author

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w kategorii prawo

Popularne w kategorii ludzie

Wyróżnione w kategorii procesy