Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona głównaNEWSY ze świata zamówień publicznychPriorytety polskiej Prezydencji w Radzie UE w obszarze zamówień publicznych

Priorytety polskiej Prezydencji w Radzie UE w obszarze zamówień publicznych

1 stycznia 2025 roku Polska objęła przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, co wiąże się z wyznaczeniem kluczowych priorytetów na poziomie unijnym w różnych obszarach polityki, w tym zamówień publicznych. W kontekście dynamicznych zmian legislacyjnych oraz rosnącego znaczenia zamówień publicznych jako narzędzia strategicznego, polska prezydencja skoncentruje się na monitorowaniu, koordynacji i debacie na temat tego kluczowego obszaru.

Kluczowe cele polskiej prezydencji w obszarze zamówień publicznych

Program polskiej prezydencji kładzie nacisk na dwa zasadnicze cele:

  1. Monitorowanie i koordynacja przepisów unijnych dotyczących zamówień publicznych. Polska będzie angażować grupę roboczą ds. zamówień publicznych w prace legislacyjne nad sektorowymi aktami prawnymi UE. Kluczowym zadaniem jest zapewnienie spójności nowych regulacji sektorowych z obowiązującymi przepisami w zakresie zamówień publicznych. Unifikacja tych regulacji ma fundamentalne znaczenie dla podmiotów zamawiających, które muszą dostosowywać swoje procedury do dynamicznie zmieniających się przepisów.
  2. Zapewnienie przestrzeni do debaty nad istotnymi inicjatywami dotyczącymi zamówień publicznych. W ramach prezydencji Polska podejmie działania mające na celu wsparcie unijnej polityki przemysłowej. Będzie to obejmować m.in. strategiczne wykorzystanie zamówień publicznych jako narzędzia wspierającego rozwój gospodarczy, a także stworzenie warunków dla uczciwej konkurencji w obrębie jednolitego rynku UE.

Rosnąca rola zamówień publicznych w polityce unijnej

Ostatnie lata przyniosły intensyfikację działań legislacyjnych UE dotyczących zamówień publicznych. W szczególności akty sektorowe, regulujące różne obszary gospodarki, coraz częściej obejmują przepisy nakładające nowe obowiązki na zamawiających. Przykłady obejmują regulacje w obszarach takich jak energetyka, transport czy ochrona środowiska. W tym kontekście rola grup roboczych i koordynacja na szczeblu Rady UE są kluczowe dla zapewnienia spójności legislacyjnej oraz efektywności regulacji.

priorytety polskiej Prezydencji w Radzie UE

Potrzeba reformy zamówień publicznych

Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego wskazuje na konieczność reformy unijnego systemu zamówień publicznych. Cele założone w ramach dyrektyw z 2014 roku nie zostały w pełni osiągnięte, co otwiera pole do dyskusji na temat kierunków zmian.

W szczególności warto skoncentrować się na:

  • Wykorzystaniu zamówień publicznych jako narzędzia wspierającego zrównoważony rozwój i transformację ekologiczną.
  • Zapewnieniu bardziej przejrzystych i uczciwych zasad konkurencji, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie jednolitego rynku.
  • Usprawnieniu procedur zamówień, co wpłynie na poprawę efektywności i obniżenie kosztów ich realizacji.

Strategiczna wartość zamówień publicznych dla UE

Zamówienia publiczne odgrywają kluczową rolę w unijnej strategii gospodarczej. Szacuje się, że odpowiadają za około 14% PKB Unii Europejskiej, co czyni je istotnym instrumentem wspierającym innowacyjność, zrównoważony rozwój oraz integrację rynku wewnętrznego. Polska prezydencja ma wyjątkową okazję, aby wzmocnić rolę zamówień publicznych jako narzędzia napędzającego konkurencyjność unijnej gospodarki.

Źródło: UZP. Dowiedz się więcej, klikając TUTAJ!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Napisz artykuł na przetargowa.pl lub zgłoś dla nas temat! Skontaktuj się z nami! (kliknij tutaj).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne w kategorii prawo

Popularne w kategorii ludzie

Wyróżnione w kategorii procesy