Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 44

Metodologia BIM

Innowacyjne podejście do zamówień na roboty budowlane

W dniu 20.12.2022 r. Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej (strona UZP) udostępnił publikację nt. innowacyjnego podejścia do zamówień publicznych w sektorze budowlanym.

Publikacja stanowi wstęp do tematu BIM i w przystępny sposób ma wyjaśnić:

  • czym jest metodyka BIM, 
  • jak ma się ona do zamówień publicznych, 
  • jak się wspomóc przy opracowywaniu dokumentacji przetargowej dla postępowań z wymaganiami dotyczącymi zastosowania BIM, 
  • dlaczego przy stosowaniu BIM ważne są otwarte formaty i jakie inicjatywy w zakresie BIM funkcjonują na polskim rynku. 

Publikacja to przedstawienie doświadczeń zamawiających ze stosowania BIM we własnych inwestycjach. Zawiera obrazy modeli BIM, grafiki z chmurami punktów, zrzuty ekranów z systemów elektronicznych obsługujących BIM, tabele, wykresy itp., które w prosty sposób wizualizują i wyjaśniają pozornie skomplikowany temat, którym jest BIM.

Źródło: KLIKNIJ.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zasady OCHRONY INFORMACJI firmy – TAJEMNICA przedsiębiorstwa

Informacje poufne stanowią wartościowy zasób. Prowadząc działalność gospodarczą firma regularnie wymienia informacje z innymi podmiotami. Jak ma się do tego tajemnica przedsiębiorstwa?

Ochrona naszych zasobów, pomysłów, rozwiązań technologicznych, procesów, planów, ofert handlowych, wycen i innych informacji dotyczących firmy ma kluczowe znaczenie dla zarządzania naszą działalnością, utrzymania przewagi nad konkurencją oraz spełniania wymogów prawnych. Tym właśnie jest tajemnica przedsiębiorstwa.

Mając świadomość, jak ważnym zasobem jest informacja, w taki sam sposób traktujemy informacje dotyczące naszych kontrahentów, współpracowników itd. Wszystkie informacje pozyskane w ramach współpracy z podmiotami, które deklarują współpracę z nami w charakterze podwykonawcy, podmiotu udostępniającego potencjał, współpracownika itd. są traktowane jako poufne.

Jeśli informacje te dotyczą zasad i zakresu współpracy, w tym wykaz osób oraz ofert cenowych, uznajemy, że taka informacja ma charakter tajemnicy przedsiębiorstwa i zostaje ona objęta ochroną. Ujawnienie tych informacji mogłoby doprowadzić do zerwania dobrych relacji z naszymi kontrahentami, które zbudowane są na zaufaniu. Dlatego wprowadzamy szereg obostrzeń w zakresie przetwarzania i przechowywania informacji zdobytych podczas kontaktów handlowych. Nasza firma szanuje poufne informacje innych firm w taki sposób, w jaki oczekuje szanowania swoich informacji poufnych przez inne firmy. Pracownicy zobowiązani są do ochrony poufnych informacji, w tym tajemnic handlowych, przed nieautoryzowanym ujawnieniem wewnątrz lub na zewnątrz firmy, zarówno celowym, jak i przypadkowym. Pracownicy nie mogą ujawniać żadnych poufnych informacji osobom spoza firmy bez uzyskania wyraźnej zgody na piśmie. Pracownicy nie mogą dzielić się poufnymi informacjami nawet z osobami wewnątrz firmy, w zakresie większym niż to niezbędne. Pracownicy muszą znać klasyfikację informacji, które tworzą  i do których mają dostęp; środki ostrożności w zakresie bezpieczeństwa, które dotyczą informacji; oraz czas przechowywania informacji oraz właściwy sposób ich usuwania.


Obejrzyj szkolenie z tajemnicy przedsiębiorstwa w nowym PZP I NIE TYLKO! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇


Tajemnica przedsiębiorstwa okiem prawa

Firma działa na podstawie określonych procedur opracowanych w kontekście wykonywania określonych czynności lub podejmowania działań. Zasady te dotyczą wszystkich pracowników oraz może dotyczyć osób działających w jej imieniu.

Co więcej, na każdym pracowniku ciąży wymóg zachowania w poufności (tajemnicy) wszelkich informacji o kluczowym znaczeniu dla pracodawcy, których ujawnienie mogłoby go narazić na szkodę, bez względu na to, czy umowa o pracę zawiera w tym zakresie postanowienia szczególne lub czy odnoszą się do tego wewnętrzne regulacje firmowe. Jak wskazał Sąd Najwyższy w orzeczeniu z 18 stycznia 1935 r. (IC 1863/34), którego teza pozostaje aktualna i na które nadal powołują się przedstawiciele doktryny: obowiązek zachowania przez pracownika tajemnicy służbowej, jako wypływający z ustawy, stanowi integralną część każdej umowy o pracę.

Według art. 100 § 2 pkt 4 kodeksu pracy pracownik ma chronić zarówno informacje, co do których pracodawca podjął działania w celu zapewnienia ich poufności, jak i wszystkie te, których podanie w jego ocenie może narazić pracodawcę na szkodę. 

Przez ujawnienie informacji należy rozumieć nie tylko przekazanie ich podmiotowi trzeciemu, ale też uzyskiwanie o nich wiedzy przez nieuprawnionego pracownika

Tak uznał SN w wyroku z 6 czerwca 2000 r. (I PKN 697 /99): Ponieważ przepisy kodeksu pracy zawierają swego rodzaju klauzulę generalną dotyczącą ochrony informacji  przedsiębiorcy, w regulaminie pracy oraz umowach o pracę zamieszczamy bardziej  szczegółowe postanowienia w tym zakresie. Rozpoczynający pracę pracownicy składają  oświadczenia, że zapoznali się z tymi zasadami. Należy jednak pamiętać, że nawet  brak takich postanowień w angażu lub w przepisach wewnętrznych nie zwalnia  pracownika z odpowiedzialności za ujawnienie informacji poufnych pracodawcy (wyrok SN z 8 sierpnia 2007 r., li PK 45/07). 

Odrębną podstawę odpowiedzialności pracownika stanowią przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jej art. 3 stanowi, że czynem nieuczciwej  konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa.

Z art. 11 ustawy wynika, że czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy. Przepis ten stosuje się też do osoby, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego przez trzy lata od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy. 

W kodeksie pracy ustawodawca posługuje się szerszym pojęciem „informacji, której ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę”. Obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (§ 2 pkt 4), jest szerszy niż obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa.

W wyroku z dnia 3 października 2000 r., I CKN 304/00, OSNC 2001, nr 4, poz. 59, SN wyjaśnił, że taka informacja jest tajemnicą, gdy przedsiębiorca ma wolę, choćby dorozumianą, aby pozostała ona tajemnicą i wola ta musi być dla innych osób rozpoznawalna. Informacja nie traci charakteru tajemnicy, gdy wie o niej ograniczone grono osób zobowiązanych do dyskrecji. Obowiązek przestrzegania tajemnicy nie zależy od sposobu uzyskania należycie utajnionej informacji. Decyzja o utajnieniu informacji powinna opierać się na uzasadnionym przypuszczeniu, że dana wiadomość nie jest publicznie znana, jej ujawnienie zagraża istotnym interesom przedsiębiorcy oraz że może ona być uważana za poufną w świetle zwyczajów i praktyki danej branży lub zawodu.

Dodatkowo w firmie obowiązują szczególne procedury związane z przygotowaniem i  składaniem ofert oraz wyjaśnień ich dotyczących. Poza procedurami organizacyjnymi  obejmują one również zasady poufności, jakie muszą zostać zachowane w trakcie procesu  przygotowania oferty i podczas jej składania, jak również podczas składania wyjaśnień z nią związanych. Zgodnie z obowiązującymi w firmie zasadami każdy dokument przygotowany w związku z przygotowaniem oferty musi być objęty klauzulą poufności. Wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie oferty zobowiązane są do zachowania w poufności informacji dotyczących, w szczególności, samego faktu jej sporządzania, informacji w niej wskazanych oraz, co istotne, ceny oraz osób wskazanych do realizacji  umowy.

Wszelkie dokumenty mogą być ujawnione tylko tym osobom w firmie (oraz ze spółek z grupy kapitałowej), które ze względu na swoje obowiązki muszą być zaznajomione z daną informacją i tylko w zakresie jaki jest konieczny. Zakazane jest ujawnianie informacji tylko w celach informacyjnych. Firma wskazuje również osoby odpowiedzialne za egzekwowanie zasad poufności. Osoby te mają obowiązek podjęcia takich środków, jakie są niezbędne w celu ochrony informacji w określonym zakresie. 

Podsumowanie

Tytułem podsumowania należy wyjaśnić, iż poszczególne informacje tj. każda informacja zawarta w zastrzeżonych dokumentach (wymienić dokumenty objęte tajemnicą, np. Lista osób, wyjaśnienie rażąco niskiej ceny, kosztorys, lub każdy inny) spełnia trzy przesłanki umożliwiające skuteczne zastrzeżenie informacji. W przypadku zastrzeżonych dokumentów Wykonawcy, ujawnienie przez Zamawiającego, chociaż ich fragmentów może stanowić podstawę do skutecznego odkodowania przez konkurencję kluczowych informacji dotyczących firmy. Określony podmiot konkurencyjny może ustalić na podstawie, z jakiego rodzaju konkurencją spotyka się na danym obszarze swojej działalności, jak kształtuje się aktywność konkurencji z punktu widzenia czasu, zespołu biorącego udział, odbiorców i przedmiotu usług i co istotne jaki jest poziom zaoferowanych rozwiązań przez konkurencję. 

Podsumowując ww. dokumenty, mają charakter organizacyjny oraz techniczny i posiadają wartość gospodarczą, gdyż Wykonawca na przygotowanie ich poniósł środki finansowe. Ponadto nigdy ich nie ujawnił poza faktem, iż przedstawił je dla Zamawiającego oraz podjął środki mające na celu ograniczenie ilości pracowników mających dostęp do ww. dokumentów w firmie celem zachowania poufności dokumentów. Wyżej wymienione dokumenty nie zostały ujawnione na zewnątrz przedsiębiorstwa.


Obejrzyj szkolenie z tajemnicy przedsiębiorstwa w nowym PZP I NIE TYLKO! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

NOWE FORMULARZE ogłoszeń unijnych

W dniu 5 grudnia 2022 r. weszło w życie rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2303 z dnia 24 listopada 2022 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780 ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych.

Zgodnie z jego art. 1, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 traci moc ze skutkiem od dnia 14 listopada 2022 r

Od dnia 14 listopada 2022 r. do dnia 24 października 2023 r. do publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej można stosować zarówno formularze ustanowione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/2303, jak i formularze ustanowione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1986.

Polska wersja rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2303 dostępna jest poniżej oraz pod linkiem: KLIKNIJ.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

UNIEWAŻNIENIE postępowania – CATERING. Nieznana liczba osób

Wasze pytanie: Czy przygotowując postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji, jest możliwość zawarcia gdzieś zapisu, pozwalającego Zamawiającemu unieważnić postępowanie ze względu na jakiś powód? Chodzi tu konkretnie o przetarg na catering na konferencję, która może nie dojść do skutku z powodu braku wystarczającej liczby uczestników. Czy możemy zapisać, że w przypadku zbyt małej liczby uczestników w terminie do np. 2 tygodni przed Zamawiający może  unieważnić postępowanie/umowę?

Nasza odpowiedź: Jeśli chodzi o unieważnienie postępowania, to jest ono możliwe jedynie przed terminem składania ofert, w okolicznościach wskazanych w art. 256 „Zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia odpowiednio przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składania ofert, jeżeli wystąpiły okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione.” Tutaj okolicznością powodującą, że prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione, może być niewystarczająca liczba uczestników, jednak te informacje należałoby powziąć przed terminem składania ofert, aby możliwe było unieważnienie postępowania.

Po terminie składania ofert unieważnienie jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadkach określonych w art. 255 (źródło). A zatem niestety zamawiający nie ma tutaj dowolności czy uznaniowości jak w przypadku art. 256.

Co do zasady, Zamawiający wszczynając postępowanie, powinien znać, chociażby minimalną liczbę uczestników, ponieważ wszczęcie postępowania jest pewnego rodzaju przyrzeczeniem zamawiającego, co do woli zawarcia umowy na określonych w postępowaniu i umowie zasadach znanych i równych dla wszystkich potencjalnych wykonawców.

Pewnym rozwiązaniem może być taka konstrukcja postępowania, która zakłada minimalną ilość uczestników, w tym wykonawca podaje cenę jednostkową za uczestnika oraz prawo opcji, czyli wskazanie opcjonalnej ilości (dodatkowej ) uczestników. Wtedy łączne podane ilości uczestników obejmują ilość gwarantowaną, którą zamawiający musi zrealizować oraz dodatkową, którą może, a nie musi zrealizować.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

KWOTA przeznaczona na SFINANSOWANIE zamówienia, a postępowanie z podziałem na CZĘŚCI

Czy w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym z podziałem na części  zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia dla każdej części zamówienia osobno? Czy należy podać kwotę łączną za całość zamówienia?

Zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (źródło) zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia

Przepis ten nie wskazuje wprost, że w przypadku podziału zamówienia na części, kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia należy odnosić do każdej z części

Należy jednak zauważyć, że jednym z powodów unieważnienia postępowania jest okoliczność, gdy cena lub koszt najkorzystniejszej oferty, lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty.

Art. 255 ust. 3 ustawy Pzp mówiący o możliwości unieważnienia postępowania powiązany jest z art. 259 ustawy Pzp, w którym mowa jest, że jeżeli zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych, do unieważnienia w części postępowania o udzielenie zamówienia stosuje się m.in. przepis art. 255. A zatem bez podania kwoty przeznaczonej dla danej części postępowania nie będzie możliwe zbadanie przesłanki unieważnienia.

W związku z powyższym Zamawiający powinien kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia w przypadku postępowania, podać przed terminem otwarcia ofert do każdej z części zamówienia.

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o badaniu i ocenie ofert, koniecznie obejrzyj nasz nowy odcinek na kanale PRZETARGowa 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Badanie i ocena OFERT w ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH! – Jak robić to dobrze?

https://youtu.be/oMpWFkgEIzE

Badanie i ocena OFERT w ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH! – Jak robić to dobrze?

Dzisiejszy odcinek, to pierwszy materiał z serii, w której rozkładamy na czynniki pierwsze poszczególne czynności i etapy zamówień publicznych!

Zaczynamy od ofert, a poruszamy między innymi takie zagadnienia, jak:
– budowanie rankingu ofert,
– oferty, a budżet zamawiającego,
– moment odszyfrowania ofert,
– wątpliwości przy rozpatrywaniu ofert.

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do skutecznego badania ofert! 😊


Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 Wprowadzenie.
00:35 Oferty, a budżet zamawiającego.
02:21 Moment odszyfrowania ofert.
09:12 Co badamy w pierwszej kolejności?
13:25 Co jeżeli pojawiają się wątpliwości?
15:36 Budowanie rankingu ofert.
17:08 Wezwanie do uzupełnienia.
19:39 Przesłanie informacji o ofertach.
22:03 Podsumowanie.
24:40 Zakończenie.


#oferty #opennexus #zamówieniapubliczne


Zobacz odcinek o ofertach i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Ustalanie WARTOŚCI ZAMÓWIENIA na roboty budowlane i nadzór inwestorski

13.12.2022 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię dotyczącą m.in. ustalania wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego.

Opinia zawiera stanowisko dotyczące m.in. sumowania wartości robót budowlanych oraz usług projektowania i nadzoru inwestorskiego dla konkretnej inwestycji.

W opinii czytamy m.in., że usługi polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej robót budowlanych stanowią szczególny rodzaj zamówień na usługi, które w sposób bezpośredni związane są z określonym zakresem robót budowlanych.

Zamówienia na usługi przygotowania dokumentacji projektowych powinny zatem korzystać z autonomii postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w takim zakresie, w jakim korzystają z niej roboty budowlane, stanowiące rezultat określonych prac projektowych. Zakresem odrębnego zamówienia na usługi projektowe dotyczące przygotowania dokumentacji technicznych robót budowlanych objęte powinny być usługi służące przygotowaniu konkretnej inwestycji budowlanej.

Źródło: tutaj.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Przykładowe PISMO dotyczące TAJEMNICY przedsiębiorstwa – WZÓR

Analiza orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej jednoznacznie wskazuje,  że informacje stanowiące know-how danego wykonawcy mogą zostać zastrzeżone  w oparciu o art. 18 ust. 3 ustawy Pzp. Sprawdź, jak powinno wyglądać pismo dotyczące tajemnicy przedsiębiorstwa.

Przykładowe pismo dotyczące tajemnicy przedsiębiorstwa – treść pisma:


Tajemnica przedsiębiorstwa 

Oświadczamy, że wskazane poniżej informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w związku z niniejszym nie mogą być one udostępniane, w szczególności innym uczestnikom postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także osobom, które nie są związane z prowadzonym postępowaniem, lub nie biorą czynnego udziału w komisji przetargowej w niniejszym postępowaniu. 

Uzasadnienie: 

Zgodnie z definicją tajemnicy przedsiębiorstwa zawartej w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wynika, że aby dane informacje mogły stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, muszą spełniać następujące przesłanki: 

1. Informacja musi mieć charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny lub posiadać  wartość gospodarczą. 

2. Informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej. 

3. Przedsiębiorca podjął w stosunku do informacji niezbędne działania w celu zachowania  ich w poufności. 

Wyjaśniamy, że: 

Informacja o charakterze technicznym, technologicznym nie dotyczy niniejszego  przedsiębiorstwa, ponieważ nie zajmujemy się procesem produkcji. Jedyne czynniki z punktu pierwszego to informacje o charakterze organizacyjnym lub posiadającej wartość gospodarczą. Dlatego wszystkie czynniki cenotwórcze są objęte tajemnicą handlową, która jest dostępna tylko ograniczonej liczbie osób w przedsiębiorstwie, z zastrzeżeniem i wcześniejszym podpisanym przez każdego pracownika do tego powołanym klauzuli poufności, której wzór dołączamy do niniejszego pisma – załącznik nr 1. Sposób gospodarowania stanami magazynowymi w celu prawidłowości funkcjonowania całego przedsiębiorstwa jest opracowany w sposób zindywidualizowany w oparciu o przyjętą strategię działalności firmy, która jest opracowana i utajniona w sposób szczególny. Dostęp do tych wiadomości mają tylko osoby na najwyższych stanowiskach w firmie i tylko one są obowiązane do możliwości wykorzystania tych informacji. Nie ma możliwości, aby takie informacje zostały kiedykolwiek upublicznione, ponieważ każda transakcja kupna-sprzedaży, ustalanie indywidualnych dodatkowych rabatów, terminów kredytów kupieckich jest uzgadniania indywidualnie, bez udziału osób postronnych. Nie uczestniczy w takich zebraniach nawet protokolant lub sekretarka, mimo podpisanej klauzuli poufności.  

Wszystkie informacje, mające wpływ na podjęcie decyzji dotyczącej organizacji  przedsiębiorstwa, w tym wyliczenia wszystkich składników cenotwórczych jest informacją o szczególnym charakterze, na którą składa się wiele elementów dotyczących przepływu informacji, braku możliwości powielania, upubliczniania lub niezamierzonego działania dotyczącego zaniechania utrzymania w poufności. Nigdy takie informacje nie zostały opublikowane na stronie internetowej, w żadnych broszurach, katalogach lub innych cennikach. Nie ujawnia się tych informacji dotyczących czynników cenotwórczych na ogólnych zebraniach, szkoleniach, targach i innych spotkaniach branżowych.  

Odnosząc się do kolejnej z wymienionych we wstępie przesłanek, wskazujemy, że informacje zawarte w wyżej wymienionych dokumentach mają charakter organizacyjny. Opisują bowiem precyzyjnie sposób, w jaki została przygotowana i policzona cena zawarta w ofercie. Informacje te de facto opisują sposób realizacji tego rodzaju przedsięwzięć, które wynikają wprost z analitycznego i organizacyjnego wysiłku podjętego przez spółkę. Ujawnienie ww. informacji przez zamawiającego oznaczałoby przekazanie ich podmiotom, które nie uczestniczyły w procesie tworzenia strategii oferty, a jednak uzyskałyby dostęp do rozwiązań oraz wielu informacji objętych tajemnicą handlową, wypracowanych na przestrzeni całego okresu działalności firmy w drodze wieloletniej praktyki, co byłoby, niepowetowaną stratą o charakterze gospodarczym. Jednocześnie firma straciłaby również wieloletni trud i ogrom pracy włożony w wypracowane istotne elementy funkcjonowania na polskim rynku. 

Informacje, o których mowa powyżej (poza tym, że są informacjami określającymi  organizację przedsiębiorstwa), stanowią również know-how wykonawcy, w szczególności dotyczącej strategii doboru zespołu odpowiedzialnego za całość przygotowawczą nie tylko oferty, ale także realizacji potencjalnej pracy w oparciu o opis przedmiotu zamówienia, zawartego w SWZ. Informacje dotyczące zespołu realizującego zamówienia, są niejawne (nie są powszechnie znane, gdyż wykonawca stale dąży do zachowania ich poufności), istotne (tj. ważne i użyteczne z perspektywy realizacji tego rodzaju zadań) oraz zidentyfikowane (tj. opisane w sposób zrozumiały i dający się zidentyfikować) oraz stworzone, opracowane i policzone wyłącznie na potrzeby tego zamówienia publicznego, które zostały zawarte w cenie ogólnej w złożonej ofercie. 


Obejrzyj szkolenie z tajemnicy przedsiębiorstwa w nowym PZP I NIE TYLKO! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇


Analiza orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej jednoznacznie wskazuje, że informacje stanowiące know-how danego wykonawcy mogą zostać zastrzeżone w oparciu o art. 18 ust. 3 ustawy Pzp (źródło):

Tylko indywidualnie dobrane rozwiązania oraz  stanowiące know-how wykonawcy mogą być przedmiotem zastrzeżeń jako stanowiących  tajemnicę przedsiębiorstwa. Tym samym tylko te elementy opisu oferty, które zawierają  szczegółowego opisy indywidualnych rozwiązań technicznych proponowanych  przez wykonawcę, stanowią o elemencie charakteryzującym ofertę tego wykonawcy i mogą  nie podlegać ujawnieniu innym wykonawcom.

Art. 18 ust. 3 ustawy Pzp (źródło)

Dopuszczalność zastrzeżenia know-how wykonawcy została bezpośrednio przyznana również w innym orzeczeniu KIO, w który to Izba wyjaśnia, że:

Opracowane przez wykonawcę na potrzeby zamówienia takie elementy oferty jak np. zastosowana metodologia, zawierające „know-how” wykonawcy, jak wykaz osób w ramach oferowanego rozwiązania oraz sposób kalkulacji ceny oferty, uwzględniający szczegółowe elementy kosztowe, stanowią informację, która może podlegać ochronie jako tajemnica przedsiębiorstwa. Powyższe informacje stanowią zbiór informacji, który jest objęty ochroną prawną na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Odnosząc się do trzeciej z wymienionych przesłanek, Wykonawca wyjaśnia, że podjął działania niezbędne, do zachowania poufności informacji zawartych w Wyjaśnieniach. Działania te polegają na wprowadzeniu wewnętrznych procedur dotyczących obiegu informacji, zgodnie z którymi dostęp do danych podlegających niniejszemu zastrzeżeniu mają wyłącznie osoby odpowiedzialne za proces ofertowania. Również samo zastrzeżenie danych w ofercie jako tajemnicy przedsiębiorstwa, stanowi działanie zmierzające do zachowania poufności danych

Tytułem uzupełnienia Wykonawca wyjaśnia, że dostęp do informacji, o których mowa  powyżej nie jest możliwy w tzw. zwykłej drodze, tj. w sposób zwyczajny i dozwolony np. ze strony internetowej wykonawcy, informacje te nie były nigdzie ujawnianie i nie można  ich zaczerpnąć ani wywnioskować z powszechnie dostępnych źródeł.

Zastrzeżenie tych informacji jako niezbędnych dla ochrony interesów gospodarczych Wykonawcy jest dozwolonym ograniczeniem zasady jawności postępowania. Tym samym firma wskazuje, że poczyniła wszelkie możliwe kroki, aby w inny sposób zabezpieczyć swoje interesy i mając na uwadze pierwszeństwo zasady jawności postępowania – zdecydowała się na zastrzeżenie jedynie tych informacji, których udostępnienie może bezpośrednio godzić w jej interes gospodarczy, jedynie w zakresie niezbędnym do ochrony tego interesu.  


A jeśli jeszcze nie generujesz protokołu postępowania na 2 kliknięcia, tak jak 130 jednostek, koniecznie sprawdź generator dokumentów od openNexus!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Oświadczenie o GRUPIE KAPITAŁOWEJ, a wstępne oświadczenie w JEDZ

Czy w przetargu nieograniczonym zamawiający może / musi / nie może żądać oświadczenia o braku przynależności do grupy kapitałowej w świetle art. 127 ust.1 pkt 2 PZP? Treść tego oświadczenia odpowiada przecież, zakresowi oświadczenia w JEDZ.

Zamawiający powinien wezwać wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, pomimo że m.in. na tą okoliczność wykonawca składa oświadczenie w JEDZ. 

W oświadczeniu JEDZ, w sekcji C, w ramach omawianej podstawy do wykluczenia, wykonawca składa oświadczenie, odpowiadając na pytanie – cyt:

Czy wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienia mające na celu zakłócenie konkurencji? Jeżeli tak, proszę podać szczegółowe informacje na ten temat (…)”.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 pkt 2 r.p.ś.d. wykonawca składa oświadczenie – cyt:

O braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275) – dalej u.o.k.i.k., z innym wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, ofertę częściową lub wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, albo oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzającymi przygotowanie oferty, oferty częściowej lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu niezależnie od innego wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej„.

Oświadczenie określone w JEDZ, zawiera w swojej treści szerszy zakres niż samo oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej. Wskazuje, chociażby na to zakres wyjaśnień wskazany pod poniższym oświadczeniem w JEDZ. Ponadto może być różnie rozumiane przez wykonawców, co w kontekście złożenia oświadczenia dotyczącego przynależności do grupy kapitałowej, może czasami powodować konieczność zwrócenia się przez zamawiającego z prośbą o wyjaśnienie złożonego przez wykonawcę w JEDZ oświadczenia w tym zakresie.

Więcej wiadomości w newsletterze PRZETARGowa.pl. Bądź na bieżąco! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak wyglądają ZAMÓWIENIA PUBLICZNE w branży BUDOWLANEJ? *PTBS

Jak wyglądają ZAMÓWIENIA PUBLICZNE w branży BUDOWLANEJ? *PTBS

Dzisiejszy odcinek to materiał, w którym udaliśmy się do jednego z naszych klientów (a konkretnie do Poznańskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego), który opowiedział między innymi o:

– realiach zamówień publicznych w branży budowlanej,
– wykorzystaniu platformy zakupowej,
– planach firmy na przyszłość,
– realiach rynku.

Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do przeprowadzenia skutecznego postępowania! 😊


Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ
Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA
Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ
Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com


Spis treści:
00:00 Wstęp.
00:43 O PTBS.
01:52 Postępowania z wykorzystaniem platformy zakupowej w PTBS.
14:38 Wizyta na inwestycji PTBS.
15:06 Idea powstania i funkcjonowania TBS.
17:00 Kto jest odbiorcą oferty PTBS?
18:22 Dalsze plany.
20:47 Charakterystyka pracy zamawiających.
22:42 Jak obecnie wygląda rynek?
24:24 Zakończenie.


#opennexus #zamówieniapubliczne #ptbs


Zobacz odcinek o PTBS i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!