Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona główna Blog Strona 54

Rozpoczęcie współpracy między Open Nexus, UNIQA TU S.A. oraz serwisem gwarancje24.pl

Z satysfakcją informujemy o rozpoczęciu współpracy pomiędzy Open Nexus Sp. z o.o. a UNIQA TU S.A. oraz serwisem gwarancje24.pl. Ubezpieczyciel – UNIQA TU – jest zaufanym i wiarygodnym Partnerem, jednym z liderów rynku ubezpieczeniowego w Polsce, stawiającym w swoim działaniu na innowacyjne rozwiązania i elastyczne podejście do klienta. Łącznie z firmą Gwarancje24 sp. z o.o. stworzyli oni narzędzie mające uprościć w znacznej mierze uzyskiwanie gwarancji przetargowej (wadialnej).

Dlaczego zamawiający wymagają wnoszenia wadium?

Wadium to określona suma pieniędzy jaką przystępujący do przetargu ma obowiązek złożyć razem z ofertą. Wymagane jest ono obecnie  w większości przetargów.

Groźba utraty wadium ma być motywatorem dla wykonawców, którzy uchylają się od podpisania umowy po wygraniu przetargu. Przystępujący do przetargu, którego oferta została wyłoniona jako najkorzystniejsza zobowiązany jest do podpisania umowy na wezwanie zamawiającego. Jest zobowiązany podpisać umowę, jednak nie zawsze tak się dzieje. Zdarza się, że wykonawca nie decyduje się podpisać umowy, pomimo że jego oferta została wyłoniona jako najkorzystniejsza. 

Zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych, jeśli wygrany, mimo wyboru jego oferty uchyla się od zawarcia umowy, zamawiający może zatrzymać wadium. Oznacza to, że wadium wniesione przez wykonawcę przepada, jeżeli ten uchyla się od zawarcia umowy, pomimo wygrania przetargu. Podobnie jest w przypadku niedopełnienia obowiązku dostarczenia dokumentów wymaganych przez zamawiającego w celu weryfikacji wykonawcy, nieprzedłożenie zabezpieczenia lub brak zgody na dokonanie korekty omyłki. 

Dlaczego warto wybrać gwarancję wadialną?

Przedsiębiorcy mają do dyspozycji szerokie spektrum form wniesienia wadium do wyboru. Zgodnie z obowiązującym prawem katalog form jest zamknięty, a wśród najpopularniejszych znajdują się: pieniądze, gwarancja bankowa, gwarancja wadialna. 

Gwarancje wadialne charakteryzują się następującymi zaletami:

  • dzięki nim nie trzeba angażować środków firmy w kwotę wymaganego w przetargu wadium
  • można je uzyskać niskim kosztem
  • umożliwiają start w większej liczbie postępowań
  • stanowią pełne zabezpieczenie interesów beneficjenta

Dlaczego warto wybrać gwarancję wadialną za pośrednictwem gwarancje24.pl? 

Dotychczasowa procedura uzyskania gwarancji wadialnej, wiąże się z koniecznością co najmniej jednokrotnej wizyty w oddziale ubezpieczyciela. Podczas tej wizyty zmuszeni są Państwo do przedstawienia dokumentów finansowych, w celu analizy kondycji przedsiębiorstwa, a następnie podpisania weksli stanowiących zabezpieczenie dla ubezpieczyciela. Co więcej, nie zawsze mogą mieć Państwo pewność, że po analizie uzyskają gwarancję. 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku we współpracy z UNIQA TU stworzony został nowatorski serwis gwarancje24.pl oferujący w uproszczonej procedurze sprzedaż gwarancji wadialnych do przetargów opartych na prawie zamówień publicznych

Zaletami serwisu są:

  • szybkość zakupu oraz uzyskania gwarancji — wypełnienie wniosku zajmuje mniej niż 5 minut
  • procedura cyfrowa — w 100% online
  • brak weksli – nie ma konieczności składania dodatkowych zabezpieczeń
  • płatność online
  • bez dokumentów, bez formalności z Państwa strony

Użytkownicy platformy OpenNexus będą mieli możliwość skorzystania z przedstawionego wyżej rozwiązania! Dzięki integracji serwisów Open Nexus i gwarancje24.pl zakup będzie jeszcze szybszy, intuicyjny i dostępny online.

Przedstawiamy Państwu sposób na całkowitą rezygnację z wpłacania gotówki na poczet wadium w postępowaniach przetargowych opartych o prawo zamówień publicznych. Warto dodać, że większość potrzebnych do zakupu gwarancji danych zostanie uzupełniona za Państwa – automatycznie. 

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi wadium pod linkiem: https://www.gwarancje24.pl/blog/co-to-jest-wadium

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Rejestr umów powyżej 500 zł. Narzędzie do prowadzenia rejestru

Rejestr umów to ostatnio szeroko dyskutowany temat. Jawności gospodarowania środkami publicznymi jest jedną z najważniejszych zasad systemu finansów publicznych w Polsce. Trudno nie identyfikować się z nią, tym bardziej że system finansów publicznych postrzegamy jako naszą wspólną sprawę, wymagając od dysponentów tych środków, by wydatkować je w sposób celowy, oszczędny i racjonalny. Na temat zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi można przeczytać TUTAJ

Nowy rok, który jest z nami już od kilku dni. Dla przedstawicieli sektora finansów publicznych przyniósł nowe obowiązki związane z nowelizacją ustawy o finansach publicznych wprowadzającej obowiązek prowadzenia rejestru umów powyżej 500 zł.  
Jak przygotować się do jego prowadzenia? Co powinno znaleźć się w rejestrze? W końcu jakie sankcje grożą za jego nieposiadanie, albo niewłaściwe prowadzenie? O tym między innymi w niniejszym artykule. Przygotowaliśmy również dla tych wszystkich, którzy są objęci obowiązkiem prowadzenia rejestru umów solidne wsparcie od Open Nexus.

Jaka jest podstawa prawna prowadzenia rejestru umów powyżej 500 pln?

W dniu 2 czerwca 2021 r. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw zawierający również propozycję zmian w obszarze związanym z finansami publicznymi. W dniu 29 października 2021 r. Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa powyższa wprowadza zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej ufp).

Najważniejszą zmianą wprowadzoną do powyższego aktu prawnego jest dodanie doń przepisu art. 34a i 34b. Zgodnie z treścią nowego przepisu art. 34a ust. 1 ufp Minister Finansów prowadzi rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Rejestr umów jest systemem teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Kto jest objęty obowiązkiem prowadzenia rejestru?

Zgodnie z treścią przepisu art. 34a ust. 1 ufp  rejestr będzie dotyczył umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Informacje na temat wspomnianych wyżej jednostek sektora finansów publicznych znajdziemy w Rozdziale 3 ufp. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ufp  jednostki sektora finansów publicznych są tworzone w formach określonych w niniejszym rozdziale.

Podmioty tworzące sektor finansów publicznych zostały wymienione w przepisie art. 9 ufp. Zgodnie z powyższym sektor finansów publicznych tworzą:   

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki
  3. związki metropolitalne
  4. jednostki budżetowe
  5. samorządowe zakłady budżetowe
  6. agencje wykonawcze
  7. instytucje gospodarki budżetowej
  8. państwowe fundusze celowe
  9. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  10.  Narodowy Fundusz Zdrowia
  11.  samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej
  12.  uczelnie publiczne
  13.  Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne
  14. państwowe i samorządowe instytucje kultury
  15. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego
  16. Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Jakie informacje powinny być agregowane w rejestrze umów?

Art. 34a ust. 6 ufp wymienia enumeratywnie informacje, które winniśmy agregować tworząc rejestr umów. Należą do nich: numer umowy – o ile taki nadano, data i miejsce zawarcia umowy, okres obowiązywania umowy, oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron określenie przedmiotu umowy, wartość przedmiotu umowy, informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Dodatkowo warto pamiętać, że w rejestrze umów zamieszcza się informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron umowy, jak również informacje o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu. W przypadku zastosowania przepisów art. 5 ust. 1, 2 i 2a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w rejestrze zamieszcza się informację, o której mowa w art. 8 ust. 5 tej ustawy. 

Kto jest odpowiedzialny za wprowadzanie danych do rejestru umów?

Przepis art. 34a ust. 9 ufp stanowi wprost, że dane, o których mowa w ust. 6-8 art. 34a, wprowadzają do rejestru umów kierownicy jednostek sektora finansów publicznych. Realnie sposób organizacji procesu agregacji danych, wprowadzania ich do rejestru umów będzie zależał od decyzji podjętej w ramach każdego z podmiotów objętych obowiązkiem prowadzenia przedmiotowego rejestru.

Warto w tym miejscu wskazać, że powyższa decyzja powinna zostać poprzedzona refleksją dotyczącą ułożenia tego procesu. Z samej ufp oczywiście nie wynika, że rejestr ten powinien zostać przypisany komórkom ds. zamówień publicznych. Wiadomym jednak jest, że z racji bardzo częstego przypisania tym jednostkom zadań związanych z udzielaniem tzw. zamówień bagatelnych to właśnie po stronie komórek ds. zamówień publicznych znajduje się najwięcej informacji, które mogą zostać wykorzystane w procesie prowadzenia rejestru umów powyżej 500 zł. 

W tym przypadku można zatem wykorzystać tę oczywistą korzyść płynącą z organizacyjnej centralizacji udzielana tzw. zamówień bagatelnych u zamawiających. Oczywiście nie jest to jedyny i dominujący model związany z udzielaniem tego rodzaju zamówień, gdyż istnieją również i tacy zamawiający, u których występuje model decentralizacji tego rodzaju zamówień, przenoszący ciężar organizacyjny zamówień bagatelnych z komórek ds. zamówień publicznych na działy i pracowników merytorycznych.        

Od kiedy należy prowadzić rejestr umów?

W tym miejscu mamy dość ciekawą, żeby nie napisać z lekka absurdalną zagadkę … legislacyjną bowiem z treści przepisu art. 34a ust. 10 ufp wynika, że informacje w rejestrze umów zamieszcza się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy lub zaistnienia okoliczności określonej w ust. 8. 

Zatem powyższa regulacja nie zostawia w zasadzie żadnej wątpliwości, że ustawodawca nie pozostawia zbyt wiele czasu na wprowadzanie informacji do rejestru umów. Mało tego, za powyższym obowiązkiem stoi bardzo poważna sankcja, zgodnie bowiem z przepisem art. 34b kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów, o którym mowa w art. 34a ust. 1, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Art. 15 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła omawiane zmiany do ufp stanowi, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem art. 4, art. 6 (zmiany do ufp) i art. 8, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2022 r. Jednak trzeba w tym miejscu zajrzeć do art. 13 ustawy zmieniającej, który mówi o tym, że w rejestrach umów, o których mowa w art. 27a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4 oraz art. 34a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 6, zamieszcza się informacje o umowach zawartych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Zatem prowadzenie rejestru umów powyżej 500 zł powinno rozpocząć się już od 1 stycznia tego roku, nie zaś dopiero od lipca

Narzędzie do prowadzenia rejestru umów zamiast podsumowania

Jak prawidłowo prowadzić rejestr? Ufam, że informacje zawarte w niniejszym artykule okażą się pomocne, dodatkowo Open Nexus przygotował specjalnie dla Państwa bezpłatne narzędzie umożliwiające prowadzenie rejestru umów zgodnie z wymaganiami szczegółowo opisanymi w niniejszym artykule. Narzędzie jest dostępne TUTAJ. Polecam do wykorzystania w swoich organizacjach!  

Rejestr umów to HIT czy KIT?

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Nowe rozporządzenia do ustawy Prawo zamówień publicznych

W Dzienniku Ustaw RP ogłoszone zostały  trzy nowe rozporządzenia do ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych wydane na podstawie art. 34 ust. 2, art. 82 ust. 4 i art. 103 ust. 4 pzp.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. poz. 2458).

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2021/2458

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., przy czym zgodnie z § 11 ust. 1 do postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2022 r. w zakresie ustalenia wartości zamówienia stosuje się przepisy dotychczasowe.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru, sposobu przekazywania oraz sposobu i trybu jego korygowania (Dz. U. poz. 2463).

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2021/2463

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., przy czym zgodnie z § 4 ust. 1 w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach stosuje się przepisy dotychczasowe.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. poz. 2454).

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2021/2454

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., przy czym zgodnie z § 21 ust. 1 do postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2022 r., w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych. Perspektywa wykonawców

Na temat zagadnienia rażąco niskiej ceny w zamówieniach publicznych napisano i powiedziano bardzo wiele, jednak liczne orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej na ten temat (także już pod rządami ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych) pokazuje dobitnie, że problem rażąco niskiej ceny jest nadal bardzo istotny w zamówieniach publicznych i sprawia zamawiającym ciągle wiele problemów. 

Co więc zatem powinniśmy wiedzieć na temat ceny rażąco niskiej w zamówieniach publicznych? Jak powinni zachować się zamawiający w sytuacji, gdy cena oferty w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego okaże się rażąco niska? Dlaczego zamawiający winni reagować w sytuacji, gdy istnieje podejrzenie, że cena oferty jest rażąco niska? I co równie ważne, jak powinni zachować się wykonawcy, gdy zostaną wezwani przez zamawiających do złożenia wyjaśnień w sprawie ceny rażąco niskiej? 

Na tę właśnie perspektywę chciałbym zwrócić szczególną uwagę w niniejszym artykule. Liczne orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, o którym mowa była wyżej wskazuje, że po stronie wykonawców istnieje sporo problemów ze zrozumieniem tej ustawowej instytucji.   

Czym jest rażąco niska cena w zamówieniach publicznych?

Zrozumienie istoty rażąco niskiej ceny z punktu widzenia wykonawców jest bardzo istotne dla minimalizacji sytuacji, w których ostatecznie oferty składane przez wykonawców w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego muszą być odrzucane z uwagi na rażąco niską cenę. 

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych, to sytuacja niekomfortowa dla zamawiających, gdyż taka cena oferty nie gwarantuje realizacji przedmiotu zamówienia publicznego. Podejrzenie ceny rażąco niskiej powoduje po stronie wykonawców konieczność składania wyjaśnień, co bardzo często sprawia im niemałe problemy. 

Czym zatem jest rażąco niska cena? Jak rozumieć ten ustawowy termin? Na po­cząt­ku na­le­ży przy­po­mnieć, że ani w pra­wie eu­ro­pej­skim, ani w pol­skim nie ma de­fi­ni­cji le­gal­nej po­ję­cia ra­żą­co ni­skiej ce­ny.

Zgodnie z przepisem art. 224 ust. 1 pzp jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.

Rażąco niska cena to taka, która jest nierealistyczna, niewiarygodna w kontekście aktualnej sytuacji rynkowej. Nie wystarczy więc, aby cena zasadniczo odbiegała od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen pozostałych ofert złożonych w postępowaniu. Istotne, aby była to cena taka, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby nieopłacalne

Na taki kierunek rozumienia pojęcia rażąco niskiej ceny wielokrotnie w swoim orzecznictwie zwracała uwagę Krajowa Izba Odwoławcza. W tym miejscu warto chociażby wskazać na tezy z uzasadnienia wyroku Izby z dnia 5 marca 2021 r.(KIO 451/21). 

W uzasadnieniu do tego wyroku podniesiono, że “(…)  cena rażąco niska to taka, która jest nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (…)”. W uzasadnieniu do tego samego wyroku wskazano, że “(…) za ofertę z rażąco niską ceną można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień. Oznacza to cenę znacząco odbiegającą od cen przyjętych, wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy, roboty budowlanej (…)”.

Rażąco niska cena w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej

Na temat ceny rażąco niskiej wielokrotnie wypowiadała się Krajowa Izba Odwoławcza. Tezy z konkretnych orzeczeń, które były wydawane przez Izbę, zarówno na gruncie obowiązującego prawa zamówień publicznych, jak i poprzedniej ustawy są bardzo pomocne w procesie rozpoznawania przesłanek ceny rażąco niskiej. 

Na wstępie chciałbym zwrócić uwagę na tezy z uzasadnienia wyroku KIO z dnia 25 października 2021 r. (KIO 2847/21). W wyroku tym próbowano zmierzyć się z zagadnieniem definicji rażąco niskiej ceny.  W uzasadnieniu do tego wyroku czytamy, że “(…) ustawa z 2019 r. – Prawo zamówień publicznych i wiążące ustawodawstwo Unii Europejskiej nie zawierają definicji legalnej rażąco niskiej ceny lub procentowego poziomu, na podstawie którego można byłoby automatycznie stwierdzić, kiedy mamy do czynienia z zaoferowaniem ceny rażąco niskiej. Zatem w każdym przypadku przeprowadzania procedury udzielenia zamówienia publicznego, jeżeli jest ku temu podstawa, kwestię tę należy badać ad casum. Weryfikacja czy cena wykonawcy została skalkulowana rzetelnie i posiada ekwiwalentny charakter powinna nastąpić przez pryzmat warunków przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji, z uwzględnieniem możliwych szczególnych uwarunkowań dostępnych wykonawcom, którzy będą realizować umowę oraz charakterystyki danego rynku. Innymi słowy, ustalenie czy cena ma charakter ceny rażąco niskiej będzie każdorazowo wymagało dokonania konkretyzacji na tle okoliczności stanu faktycznego właściwego dla danego postępowania. Skoro więc określenie ceny oferty jako mogącej nosić charakter ceny rażąco niskiej jest dokonywane w szeroko pojętych realiach danej sprawy, to również weryfikacja czy zamawiający był zobowiązany do przeprowadzenia procedury wyjaśniającej sposób kalkulacji ceny – wskazanej w art. 224 ust. 1 p.z.p., czyli badanie czy zaistniała przesłanka obligująca zamawiającego do rozpoczęcia procedury wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w jaki sposób i na jakiej podstawie wyliczono cenę oferty – także jest dokonywana w okolicznościach faktycznych konkretnego zamówienia przy uwzględnieniu realiów właściwego rynku (…)”.

W przedmiocie wyjaśnień dotyczących ceny rażąco niskiej wypowiedziała się Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 15 lipca 2021 r.(KIO 1707/21). W uzasadnieniu do tego wyroku wskazano, że “(…) celem udzielanych Zamawiającemu wyjaśnień jest rozwianie wątpliwości co do wystąpienia rażąco niskiej ceny. Wobec tego, aby wyjaśnienia spełniły swoją rolę, powinny być wyczerpujące, konkretne, rzeczowe i zawierać stosowne dowody, w zakresie okoliczności, na które wykonawca się powołuje. Mając na uwadze, że co do zasady takie wezwanie kierowane jest do wykonawcy jednokrotnie, wyjaśnienia powinny być udzielone w taki sposób, aby przekonać zamawiającego co do prawidłowości zaoferowanej ceny (…)”. 

Podobne na ten temat wypowiedziała się Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 13 lipca 2021 r. (KIO 1679/21). W uzasadnieniu zwrócono uwagę na to, że “(…) złożone przez wykonawcę wyjaśnienia w zakresie ceny oferty lub kosztu, lub ich istotnych części składowych, winny być konkretne, wyczerpujące i rozwiewające wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów. To na wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, jakie obiektywne czynniki pozwoliły mu na obniżenie ceny oferty oraz w jakim stopniu dzięki tym czynnikom cena oferty została obniżona. Powyższe ma bardzo istotne znaczenie, ponieważ to wyłącznie na podstawie złożonych wyjaśnień Zamawiający dokonuje oceny czy oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt, czy też rażąco niskie ich istotne części składowe. Efektem składanych wyjaśnień ma być stworzenie podstaw do uznania przez zamawiającego, że podejrzenie dotyczące rażąco niskiej ceny oferty nie było uzasadnione. Podkreślić trzeba, iż nie tylko nieudzielenie wyjaśnień w wyznaczonym terminie skutkować będzie koniecznością odrzucenia oferty, ale także złożenie takich wyjaśnień, które nie uzasadniają podanej w ofercie ceny (por. art. 224 ust. 6 p.z.p.) (…)”.

Procedura wyjaśnień ceny rażąco niskiej w zamówieniach publicznych, jak powinni zachować się wykonawcy?

Zgodnie z przepisem art. 224 ust. 2 pzp w przypadku, gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od:

  1. wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
  2. wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.

W okolicznościach wymienionych w art. 224 ust. 2 pkt 1 pzp zamawiający zwraca się (ma obowiązek zwrócenia się) o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Przepisy prawa zamówień publicznych przewidują zatem odstępstwo od wskazanego wyżej obowiązku wezwania pomimo zaistnienia przesłanek ku temu, jeżeli rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Niestety, ustawodawca nie sprecyzował, o jakie konkretnie okoliczności chodzi. 

Z uwagi na fakt, iż w niniejszym artykule chcę szczególną uwagę zwrócić na perspektywę wykonawców w procesie wyjaśnień rażąco niskiej ceny, wskażę w tym miejscu na przepis art. 224 ust. 5 pzp. Zgodnie z nim obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.  

Niestety bardzo często wykonawcy o tym zapominają, bagatelizując samo znaczenie okoliczności zwrócenia się przez zamawiających o wyjaśnienie ceny rażąco niskiej. Pamiętać należy, że to jak dalej w postępowaniu zachowają się zamawiający zależy bardzo mocno od tego, jakich wyjaśnień udzielą wykonawcy.    

Tutaj chciałbym zwrócić uwagę na tezy z uzasadnienia wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 czerwca 2021 r. (KIO 1311/21). Wyrok ten jest bardzo ważny z punktu widzenia tego, jak powinni zachować się wykonawcy na etapie składania wyjaśnień dotyczących ceny rażąco niskiej.   

W uzasadnieniu do tego wyroku Izba wskazała, że”(…) wykonawca winien podać Zamawiającemu wszystkie informacje dotyczące kalkulacji zaoferowanej ceny, w tym informacje dotyczące sposobu kalkulacji, uwarunkowań w jakich dokonywał kalkulacji, szczególnych przesłanek warunkujących przyjęty sposób kalkulacji oraz innych istotnych elementów mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, jak np. korzystne upusty, sprzyjające w oparciu o konkretne informacje warunki finansowe, uzyskane specjalne oferty, a dowodzące możliwości zaoferowania ceny obniżonej w stosunku do wartości zamówienia. Wyjaśnienia wykonawcy stanowiące informacje w zakresie ceny powinny umożliwić Zamawiającemu podjęcie decyzji, co do przyjęcia bądź odrzucenia oferty. Wykonawca składający wyjaśnienia Zamawiającemu, winien wskazać wszystkie okoliczności, które stanowiły podstawę dokonanej wyceny. Wyjaśnienia winny być jasne, konkretne i spójne. Winny być adekwatne do przedmiotu zamówienia, uwzględniać jego założenia oraz specyfikę właściwą np. dla danej branży. Ponadto winny wskazywać okoliczności i podstawę obniżenia przez wykonawcę ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia. Nie ulega wątpliwości, iż to na wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.

Sposób wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny zależy od indywidualnych okoliczności sprawy, zwłaszcza w związku z rodzajem podawanych informacji, będzie można ocenić i przyjąć konieczny sposób i stopień uwiarygodnienia podawanych danych. Stosowanie ogólników traktujących o doświadczeniu wykonawcy, jego znakomitej organizacji produkcji, optymalizacji kosztów, wdrożeniu niezwykle nowoczesnych i energooszczędnych technologii, posiadaniu wykwalifikowanej acz taniej kadry, korzystnych warunkach finansowych pozyskanych od dostawców, położeniu siedziby etc… przeważnie nic nie wnosi do sprawy i nie niesie informacji o żadnych możliwych do uchwycenia wartościach ekonomicznych (…)”. 

Odnośnie kwestii dotyczącej składanych przez wykonawców wraz z wyjaśnieniami dowodów Izba w wyroku wskazała, że “(…) z samego braku dowodu nie można jeszcze wywodzić, że cena jest rażąco niska, a w takiej sytuacji przedmiotem oceny pozostają wówczas wyjaśnienia samego wykonawcy. Podkreślenia jednak wymaga fakt, że jeżeli wykonawca powołuje się na właściwe tylko jemu okoliczności powodujące możliwość znacznego obniżenia ceny oferty (np. upusty dedykowane tylko temu wykonawcy, szczególne oferty jakie uzyskał wykonawca odnośnie świadczonych usług czy realizowanych etc…) i możliwe jest wsparcie tej argumentacji dowodem, to wówczas taki dowód powinien być złożony Zamawiającemu, aby uczynić wyjaśnienia przekonującymi dla Zamawiającego, a jednocześnie pełnymi (…)”. 

A co się stanie, gdy in­ny Wy­ko­naw­ca chce wy­ja­śnie­nia ce­ny (nie  sam Zamawiający)?

Ina­czej niż okoliczności opisane powyżej bę­dzie wy­glą­da­ła sy­tu­acja, kie­dy Wy­ko­naw­ca nie zo­sta­nie we­zwa­ny do zło­że­nia wy­ja­śnień przez za­ma­wia­ją­ce­go. Wte­dy każ­dy z po­zo­sta­łych wy­ko­naw­ców mo­że za­ini­cjo­wać pro­ce­du­rę wy­ja­śnia­ją­cą ra­żą­co ni­ską ce­nę. Jed­nak wy­ka­za­nie, iż za­ma­wia­ją­cy po­wi­nien roz­po­cząć pro­ce­du­rę wy­ja­śnia­ją­cą kal­ku­la­cję ce­ny ob­cią­ża wy­ko­naw­cę, któ­ry żą­da jej prze­pro­wa­dze­nia. Nie ma­my tu do czy­nie­nia z od­wró­co­nym cię­ża­rem do­wo­du.

Zgod­nie z art. 534 ust. 1 pzp uczest­ni­cy po­stę­po­wa­nia od­wo­ław­cze­go są obowiązani wska­zy­wać do­wo­dy dla stwier­dze­nia fak­tów, z któ­rych wy­wo­dzą skut­ki praw­ne. Nor­ma ta na­kła­da na wy­ko­naw­cę ini­cju­ją­ce­go pro­ce­du­rę wy­ja­śnia­ją­cą obo­wią­zek do­star­cze­nia Izbie prze­ko­nu­ją­cych środ­ków, że przy­wo­ła­ne oko­licz­no­ści fak­tycz­ne są praw­dzi­we. Z dru­giej stro­ny okre­śla, kto ponosi  ne­ga­tyw­ne kon­se­kwen­cje bra­ku wy­wią­za­nia się z po­ten­cjal­nie na­ło­żo­ne­go cię­ża­ru do­wo­do­we­go, czy­li ma­te­rial­no­praw­ny sku­tek nie­udo­wod­nie­nia istot­nych oko­licz­no­ści.

Temu zagadnieniu został poświęcony wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 października 2021 r. (KIO 2847/21). W  uzasadnieniu do tego wyroku wskazano, że “(…) wykazanie, iż zamawiający powinien rozpocząć procedurę wyjaśniającą kalkulację ceny obciąża wykonawcę, który żąda jej przeprowadzenia. Nie mamy tu do czynienia z odwróconym ciężarem dowodu, który wynika z art. 537 p.z.p. i dotyczy sytuacji, kiedy już wezwano wykonawcę do złożenia wyjaśnień, co powoduje obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej (art. 224 ust. 5 p.z.p.). W zakresie wszczęcia postępowania wyjaśniającego cenę – czyli udowodnienia, że zaoferowana cena lub jej istotna część składowa wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia lub powinna budzić wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami SWZ lub wynikającymi z odrębnych przepisów – zastosowanie znajduje art. 534 ust. 1 p.z.p., który stanowi, że strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Norma ta nakłada na odwołującego obowiązek dostarczenia Izbie przekonujących środków, że przywołane przez wykonawcę okoliczności faktyczne są prawdziwe, a z drugiej strony określa kto poniesie negatywne konsekwencje braku wywiązania się z nałożonego ciężaru dowodowego, czyli materialnoprawny skutek nieudowodnienia istotnych okoliczności, co w rozpoznawanej sprawie oznacza oddalenie niewykazanych zarzutów odwołania (…)”. 

Pamiętać zatem należy, że cię­żar do­wo­du w za­leż­no­ści od oko­licz­no­ści spra­wy spo­czy­wa na wy­ko­naw­cy, któ­ry zło­żył ofer­tę lub na wy­ko­naw­cy, któ­ry chce za­ini­cjo­wać pro­ce­du­rę wy­ja­śnie­nia ce­ny. Z od­wró­co­nym cię­ża­rem do­wo­du ma­my do czy­nie­nia wy­łącz­nie, kie­dy to za­ma­wia­ją­cy we­zwał wy­ko­naw­cę do wy­ja­śnień. W po­zo­sta­łych przy­pad­kach cię­żar do­wo­du spo­czy­wa na stro­nie, któ­ra wy­wo­dzi z da­ne­go fak­tu skut­ki praw­ne.

Podsumowanie

Kwestie formalne dotyczące postępowania zamawiających i wykonawców w przypadku ceny rażąco niskiej są zawarte w przytoczonych w niniejszym artykule regulacjach ustawy Prawo zamówień publicznych. Pomocna na tej drodze, co starałem się wykazać powyżej jest wypracowana linia orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej. 

Z punktu widzenia wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, a ich optykę w sposób szczególny starałem się przyjąć, że za najważniejsze należy uznać, zarówno w toku udzielania wyjaśnień, jak i również wskazywania, że cena konkurencyjnej oferty jest rażąco niska — odpowiednie o kompleksowe przygotowanie informacji wraz z dowodami na ich poparcie. Podejście do zagadnienia na zasadzie minimalizacji zasobów, informacji oraz środków może przynieść dla nich negatywne konsekwencje.   

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Urząd Zamówień Publicznych podsumowuje 2021 rok w zamówieniach publicznych

Koniec roku i początek nowego zawsze sprzyja podsumowaniom. Wstecz, na minione dwanaście miesięcy w zamówieniach publicznych, spojrzał również UZP, zamieszczając na swojej stronie internetowej stosowne podsumowanie. 

Urząd wskazuje, że statystyki za pierwsze 11 miesięcy 2021 roku pokazują, że wszczęto podobną liczbę postępowań, co w tym samym okresie 2020 r. Co równie ważne, nie zmniejszyła się średnia liczba składanych ofert, a więc wykonawcy również przekonali się do elektronicznej formy składania ofert. 

Urząd wskazał również, że rok 2021 był rekordowy pod względem rozpatrywania odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą. Izba rozpoznała blisko 4000 odwołań! Rekordowy wpływ odwołań w połączeniu z wyzwaniami pandemicznymi i presją związaną ze sprawnym rozstrzyganiem spraw  spowodowały, że członkowie KIO stanęli przed bardzo trudnym zadaniem. Dane na ten moment wskazują, że Izba zdała ten test i cały czas jest liderem wśród organów orzekających w Polsce.

Pełna treść podsumowania jest dostępna TUTAJ.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Nowe progi unijne i nowy średni kurs

Nowe progi unijne i nowy średni kurs — do zmian w zamówieniach publicznych, wszyscy, zarówno przedstawiciele zamawiających, jak i wykonawców powinni się przyzwyczaić. Nie inaczej jest i tym razem. Koniec roku przynosi nam zmianę dotyczącą progów unijnych i kursu euro. 

W Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” pod poz. 1177 zostało ogłoszone Obwieszczenie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.

Z jego treścią można zapoznać się pod linkiem:   

https://monitorpolski.gov.pl/M2021000117701.pdf

Ww. Obwieszczenie Prezesa UZP zostało ogłoszone na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, z późn. zm.). Nowe progi unijne i ich równowartości w złotych oraz nowy średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów – obowiązują od 1 stycznia 2022 r.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy — w jaki sposób sprawić, żeby pieniądze należne wykonawcy w całości trafiały na jego konto, zamiast stać się zabezpieczeniem dla zamawiającego? Wyraźne instrukcje w tej kwestii daje nam obowiązująca ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy

Pomiędzy wygraniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego a podpisaniem umowy na jego realizację pojawia się konieczność wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Najbardziej oczywistym rodzajem takiego zabezpieczenia jest zabezpieczenie gotówkowe, które ustawa wskazuje w art. 450 ust. 1 pkt 1 PZP. Chodzi jednak o to, aby uniknąć blokowania środków firmy na długi okres, a taka właśnie jest konsekwencja wniesienia tego zabezpieczenia w pieniądzu.

Formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy

W tej kwestii w art. 450 ust. 1. pkt 2) – 5) oraz w art. 450 ust. 2 PZP podpowiada poza gotówkowe sposoby wniesienia zabezpieczenia. Przedsiębiorca może to zrobić w:

  • poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • gwarancjach bankowych,
  • gwarancjach ubezpieczeniowych,
  • poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

A jeśli zamawiający wyrazi na to zgodę, również:

  • w wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • przez ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego,
  • przez ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.

Wszystkie wyżej wymienione siedem rodzajów zabezpieczeń może zostać wykorzystanych także w zabezpieczeniu zwrotu zaliczki.

Poręczenia udzielane przez podmioty, o których mowa w ustawie o utworzeniu PARP

Najpopularniejszymi poza gotówkowymi formami wniesienia zabezpieczenia zarówno należytego wykonania umowy jak i zwrotu zaliczki są te najłatwiej dostępne, czyli gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe oraz poręczenia udzielane przez podmioty, o których mowa w ustawie o utworzeniu PARP. 

Szczególną uwagę warto zwrócić na zabezpieczenia w postaci poręczeń udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pod tym dość niejasnym określeniem jest mowa o zabezpieczeniach udzielanych przez instytucje otoczenia biznesu, które dysponują środkami z przeznaczeniem na wsparcie przedsiębiorstw z kategorii MSP. Przykładem takiej instytucji, z której zabezpieczeń mogą skorzystać wielkopolscy przedsiębiorcy jest Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. Przedsiębiorcy z innych regionów kraju zainteresowani tym produktem powinni poszukać podobnych instytucji w swojej okolicy i w nich zapytać o aktualną ofertę.

Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. Co oferujemy?

Z bieżącej analizy rynku wynika, że poręczenie PFPK jest zabezpieczeniem tańszym od gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej, a procedura jego uzyskania jest szybsza i sprawniejsza w porównaniu z rozwiązaniami alternatywnymi.

Fundusz oferuje linię poręczeń należytego wykonania umowy, w ramach której może udzielać indywidualnych zabezpieczeń należytego wykonania umowy w kwocie do 500 tys. zł, a łączna ich koncentracja (zaangażowanie w aktywne poręczenia w danym momencie) może wynieść 1 mln zł. Linię poręczeń PFPK przyznaje przedsiębiorcy na okres dwunastu miesięcy i w tym czasie może on korzystać z indywidualnych poręczeń w jej ramach, na potrzeby zabezpieczania umów zwartych w wyniku wygranych postępowań. 

Indywidualne poręczenie wystawiane jest wyłącznie na podstawie wniosku i załączonego do niego dokumentu SWZ wraz z projektem umowy (lub kopią umowy w przypadku zmiany zabezpieczenia), a jego treść jest przed zawarciem umowy konsultowana z zamawiającym.. Zgodnie z obowiązującymi standardami – dokument poręczenia sporządzany jest w formie elektronicznej, z podpisem kwalifikowanym, z zachowaniem wymogów określonych w pzp i przekazywany drogą mailową na adres wskazany przez przedsiębiorcę. Mam nadzieję, że prosta i przejrzysta procedura oraz przystępna cena produktu zachęcą czytelników do jego przetestowania.

Podpowiadam również, że ustawa dopuszcza wniesienie zabezpieczenia według wyboru wykonawcy w jednej lub w kilku formach. Oznacza to możliwość łączenia ze sobą różnych rodzajów zabezpieczeń dostępnych na rynku. PFPK w przypadku poręczeń umożliwia klientom stosowanie takiego zabiegu. Ta informacja ma szczególne znaczenie dla tych przedsiębiorców, którzy dotąd wnosili zabezpieczenia gotówkowe ze względu na zbyt niskie dostępne limity gwarancyjne i poręczeniowe w stosunku do ich potrzeb.

Dla przedsiębiorców, którzy wnieśli już zabezpieczenie w pieniądzu, dobra wiadomość jest taka, że w każdym momencie forma zabezpieczenia może zostać podmieniona na dowolną inną spośród wskazanych w pzp, w tym również na poręczenie PFPK. Dodam tylko, że dokument poręczenia jest każdorazowo konsultowany z zamawiającym i wydawany w treści przez niego zatwierdzonej, a zamiana gotówki na inną formę zabezpieczenia pozwala uwolnić zablokowane środki firmy. 

Podsumowanie

Warto rozpoznać rynek i rozważyć możliwości, jakie w zakresie zabezpieczeń daje zarówno pzp jak i dostępne na rynku produkty! Pracownicy PFPK chętnie odpowiedzą na Państwa pytania w zakresie zabezpieczeń opisanych powyżej.
Zachęcam również do zapoznania się z materiałem traktującym o poręczeniach zapłaty wadium pt. „Wadium od A do Z – jak zwiększyć szanse wygrania przetargu?”, który również jest dostępny na www.przetargowa.pl.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Nowy średni kurs złotego w stosunku do euro w ZP

Od 1 stycznia 2022 roku obowiązywać będzie nowy średni kurs złotego w stosunku do euro w zamówieniach publicznych.

Przelicznik:

1 EUR = 4,4536 PLN

Szczegóły: https://monitorpolski.gov.pl/M2021000117701.pdf

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Polityka Zakupowa Państwa. Kto faktycznie odpowiada za jej realizację?

Obowiązek przygotowania projektu Polityki zakupowej państwa wynika z art. 21 ustawy z dnia 11 września 2019 Prawo zamówień publicznych (dalej pzp). Na mocy art. 21 ust. 5 pzp za przygotowanie i przedłożenie projektu Polityki zakupowej państwa, a także za koordynację jej realizacji odpowiada Minister właściwy do spraw gospodarki. 

Polityka zakupowa państwa jest to dokument strategiczny opracowywany raz na 4 lata. Zgodnie z art. 106 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2020) pierwsza Polityka zakupowa państwa powinna zostać uchwalona do dnia 31 grudnia 2021 r., a jej obecny projekt dostępny pod adresem: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/konsultacje-publiczne-polityki-zakupowej-panstwa

Cel wprowadzenia Polityki zakupowej państwa

Polityka zakupowa państwa musi odpowiadać celom wyznaczonym w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) zwaną dalej „SOR”, która weszła w życie 15 marca 2017 r.

Adresaci Polityki zakupowej państwa

Adresatami Polityki zakupowej państwa są organy administracji rządowej, które poprzez swoją działalność powinny nadawać właściwy kierunek krokom podjętym przez uczestników rynku, zgodne z jej celami.

Realizacja założeń Polityki zakupowej państwa

Według projektu Polityki zakupowej państwa, kluczową rolę w wykonywaniu jej założeń pełni Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (Prezes UZP), jako organ administracji rządowej, właściwy w sprawach zamówień publicznych. Prezes UZP będzie odpowiedzialny m.in. za profesjonalizację kadr w ramach priorytetu Profesjonalizacja zamówień publicznych na stworzonej przez ministra do spraw gospodarki Platformie internetowej. Platforma internetowa, zgodnie z projektem Polityki zakupowej państwa będzie repozytorium wiedzy, w której znajdą się analizy, rekomendacje, dobre praktyki, przykładowe kryteria oceny ofert. Przy jej wykorzystaniu będzie możliwy również dostęp do orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej, sądu zamówień publicznych i sądów powszechnych, Sądu Najwyższego i TSUE.

Platforma adresowana będzie do wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych, tj. pracowników komórek właściwych ds. zamówień publicznych zamawiającego, wykonawców i działów zamówień publicznych przedsiębiorstw oraz pracowników organów kontroli i innych zainteresowanych. Platforma powstanie do 2024 r.

Do zapewnienia, w możliwie najszerszym zakresie, realizacji zaleceń i zobowiązań wynikających z polityki zakupowej państwa, zobowiązani są również kierownicy jednostek administracji rządowej. To właśnie kierownicy zamawiającego budując swój zespół zakupowy będą zobowiązani do wpisywania go w kontekst swojej działalności (priorytet: profesjonalizacja – obszar: Struktura) i odpowiednio do tego przyjętej strategii zakupowej. Kierownicy zamawiających będą  zobowiązani do podejmowania działań własnych zmierzających do budowania i doskonalenia potencjału kadrowego. Będą także odpowiedzialni za tworzenie dogodnych warunków dla MŚP w ramach zamówień publicznych – na gruncie poszczególnych procesów zakupowych. Rolą kierowników zamawiających będzie również podejmowanie ryzyka w związku z udzielaniem innowacyjnych zamówień, które są jednym z priorytetów Polityki zakupowej państwa.

Wzmocnienie roli Centrum Obsługi Administracji Rządowej (COAR)

Projekt Polityki Zakupowej sugeruje także, na etapie planowania i przygotowania zamówień, wzmocnienie roli Centrum Obsługi Administracji Rządowej (COAR), będącej instytucją gospodarki budżetowej, podlegającą Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który został wyznaczony jako centralny zamawiający dla jednostek administracji rządowej w drodze zarządzenia Prezesa Rady Ministrów.

Rekomendowane jest rozszerzenie katalogu informacji, jakie są zbierane przez COAR, dotyczących proponowanych warunków udziału w postępowaniu, jak i kryteriów oceny ofert. Dodatkowo COAR będzie zobowiązany do każdorazowego rozważenia uwzględnienie aspektów zielonych, społecznych i innowacyjnych do przygotowywanych zamówień.

Rola Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)

Projekt Polityki Zakupowej zobowiązał także jednostkę podległą Ministrowi do spraw gospodarki  – Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), w porozumieniu z resortem właściwym ds. ochrony środowiska do propagowania korzyści dla przedsiębiorców wynikających z wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego. Z kolei PARP we współpracy z Ministrem do spraw gospodarki jest odpowiedzialny za stworzenie na Platformie internetowej, która zostanie zrealizowana w ramach priorytetu Profesjonalizacja zamówień publicznych, modułu dedykowanego MŚP oraz uwzględnienia w działalności edukacyjnej i promocyjnej kierowanej do MŚP kwestii udziału w zamówieniach organizacji międzynarodowych (w powołanym przez Ministra ds. gospodarki Zespole ds. Zamówień publicznych organizacji międzynarodowych).

Dodatkowe obowiązki Polskiego Komitetu Normalizacyjnego

Kolejnym podmiotem, któremu nałożono nowe obowiązki w projekcie Polityki zakupowej państwa jest Polski Komitet Normalizacyjny, któremu nakazuje się propagować wykorzystanie norm w zamówieniach publicznych m.in. poprzez zamieszczanie swoich rekomendacji na platformie internetowej.

Wsparcie ze strony Ministerstwa Zdrowia

Następnie, w związku z tym, że według projektu Polityki Zakupowej, Zamawiający przygotowując postępowanie powinien uwzględniać Zalecenia Zdrowego Żywienia,  Minister Zdrowia jest zobowiązany do przygotowania we współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych materiałów edukacyjnych oraz wzorcowych dokumentów dla zamówień w których można uwzględnić aspekty zdrowotne oraz do aktualizowania informacji o aspektach zdrowotnych w zamówieniach publicznych na platformie dla zamawiających.

Rozproszenie zadań w procesie realizacji Polityki zakupowej państwa

Tak więc, czy przypadkiem Polityka zakupowa państwa nie kreuje dodatkowej odpowiedzialności ww. podmiotów w obszarze zamówień publicznych? Wydaje się, że poprzez określanie priorytetowych (pożądanych) działań Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze zamówień publicznych, obciąża ona  nowymi zadaniami nie tylko podmioty ściśle związane z rynkiem zamówieniowym, ale także związane z nim pośrednio.

Co zmieni Polityka zakupowa państwa?

W projekcie Polityki zakupowej państwa przyjęto następujące priorytety polityki zakupowej państwa:

  1. profesjonalizacja,
  2. rozwój potencjału MŚP,
  3. innowacyjne oraz zrównoważone zamówienia.

Profesjonalizacja

Pierwszym z priorytetów polityki zakupowej państwa jest profesjonalizacja. Według projektu Polityki zakupowej państwa wielopłaszczyznowa profesjonalizacja zamówień publicznych jest ważnym priorytetem polityki zakupowej, mającym charakter wspomagający dla realizacji pozostałych priorytetów. Bardzo dużo miejsca poświęcono profesjonalizacji praktyków zamówień publicznych odpowiedzialnych za realizację potrzeb zakupowych m.in. poprzez rekomendację Programu profilowania zawodowego praktyków zamówień publicznychProcurCompEu. Działanie to zakłada wspieranie procesu implementacji najnowszych rekomendacji wynikających z Europejskich ram kompetencji dla specjalistów ds. zamówień publicznych opracowanych przez Komisję Europejską w czerwcu 2020 r.

Wdrożenie podstawowych zasad ProcurCompEu pozwoli na stworzenie systemu wymiany informacji pomiędzy zamawiającymi, a Prezesem UZP w zakresie luk kompetencyjnych, jakie pojawiają się wśród praktyków zamówień publicznych w całej administracji rządowej.

Realizacja programu profilowania zawodowego ProcurCompEu narzuca Zamawiającym wyegzekwowanie od praktyków zamówień publicznych cyklicznego (co 12 miesięcy) wypełniania tzw. kwestionariuszy samooceny. Kwestionariusze te będą podzielone na trzy części: pytania ogólne, pytania w zakresie wiedzy, pytania w zakresie umiejętności. Na podstawie wypełnionych kwestionariuszy, które powinny być wolne od negatywnych dla pracowników konsekwencji, wyniki będą konfrontowane z profilami zawodowymi Zamawiającego. Dzięki temu Kierownik Zamawiającego będzie w stanie odkryć mocne i słabe strony swojego zespołu oraz ewentualne luki kompetencyjne.

Kierownik zamawiającego, na podstawie danych pochodzących z kwestionariuszy samooceny, może zidentyfikować obszary, które wymagają interwencji.

I tu pojawia się pytanie: czy takiego kierunku działań oczekiwano od Polityki zakupowej państwa? Czy nie jest to kolejne wyzwanie dla Zamawiających i praktyków zamówień publicznych administracji rządowej? Czy coroczne kwestionariusze samooceny są właściwym rozwiązaniem i czy nie odstraszy to części pracowników zamiast zachęcić do dalszego profilowania zawodowego? Wydaje się, że poprzez Politykę zakupową państwa wciąż brniemy w nadmierną formalizację – tym razem nie procesów zakupowych, ale personelu odpowiadającego za te procesy. I co w takim razie z administracją samorządową? Czy przyjmie bezkrytycznie do stosowania sugestie zawarte w polityce zakupowej państwa adresowane do administracji rządowej? A jeśli nie, to według jakiego modelu nastąpi profesjonalizacja kadr w administracji samorządowej i czy w ogóle nastąpi? Czy będzie jednolita?

Rozwój potencjału MŚP 

Drugim z priorytetów Polityki zakupowej państwa jest rozwój potencjału MŚP. Projekt Polityki Zakupowej podkreśla, że przedsiębiorcy należący do sektora MŚP odgrywają istotną rolę w polskiej gospodarce. Rola ta wyznacza kierunek działań państwa nastawionych na wzmacnianie rozwoju gospodarczego oraz społecznego. Odpowiednie wykorzystanie potencjału MŚP wspiera bowiem realizację strategicznych celów państwa, takich jak wzrost konkurencyjności gospodarki oraz przedsiębiorczości, których wysoki poziom charakteryzuje najbardziej rozwinięte gospodarki świata.

W projekcie Polityki zakupowej państwa (na podstawie danych z UZP) zdiagnozowano niewystarczającą skłonność Zamawiających do wykorzystywania takich narzędzi jak: możliwość dzielenia zamówień na części, umowy ramowe, dynamiczny system zakupów, stosowanie wstępnych konsultacji rynkowych, dzięki którym rynek zamówień publicznych byłby bardziej atrakcyjny dla przedsiębiorców z sektora MŚP.

Projekt Polityki zakupowej państwa wprowadza nowe strategiczne podejście administracji rządowej do kwestii udziału MŚP w zamówieniach publicznych. Obok dążenia do wzrostu aktywności MŚP obecnych już na rynku zamówień publicznych, jego głównym założeniem jest szerszy udział w rynku tych przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy w ramach dotychczasowej działalności gospodarczej nie ubiegali się o zamówienia publiczne.

Biorąc pod uwagę powyższe w Polityce zakupowej państwa zostały opracowane ramy stosowania zalecanych i obligatoryjnych instrumentów wsparcia rozwoju MŚP. Działanie to implikuje dla Zamawiających wchodzących w skład administracji rządowej, udzielających zamówień publicznych na usługi, dostawy oraz roboty budowlane kolejne obowiązki, w postaci ukształtowania całego procesu zakupowego, w tym postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w sposób zapewniający MŚP możliwość ubiegania się o zamówienie, w sektorach wymienionych na str. 41 projektu polityki zakupowej państwa, obejmujących m.in.: urządzenia medyczne (CPV: 33100000), usługi informatyczne i powiązane (CPV: 72000000 ; 30000000; 48000000), sprzęt transportowy i produkty pomocnicze dla transportu (CPV:34000000), roboty budowlane (CPV: 45000000).

Program rozszerzenia dostępu do zamówień publicznych sektora MŚP obejmuje także wprowadzenie  mechanizmu certyfikacji, który stworzy wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu, który będzie służył do wykazania braku podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu (dysponowanie określoną wiedzą, doświadczeniem, personelem, sprzętem itp.). Wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań, bez potrzeby każdorazowego gromadzenia i składania dokumentów (podmiotowych środków dowodowych).

Kolejnym krokiem ułatwiającym sektorowi MŚP udział w zamówieniach będzie standaryzacja dokumentów zamówienia. W ramach standaryzacji dokumentów zamówienia przewiduje się: zidentyfikowanie, także we współpracy z organizacjami branżowymi przedsiębiorców, kluczowych dla rynku rodzajów usług, dostaw oraz robót budowlanych, opracowanie „pakietów” standardowych dokumentów zamówienia.

Z punktu widzenia MŚP należy bardzo pozytywnie ocenić powyższą zmianę. Natomiast widać, że polityka zakupowa państwa wygenerowała dla organów administracji rządowej kolejne obowiązki. I znów pojawia się pytanie: co z administracją samorządową w powyższym zakresie? Czy będzie się wzorowała na propozycji dla administracji rządowej. Czy będzie stosowała te same rozwiązania? Czy automatycznie rozciągnie się to na działania innych Zamawiających?

Innowacyjne oraz zrównoważone zamówienia publiczne

Kolejnym priorytetem Polityki zakupowej państwa  są innowacyjne oraz zrównoważone zamówienia.

Zgodnie z treścią projektu Polityki zakupowej państwa pojęcie „innowacja” ma aktualnie wiele znaczeń. Dyrektywa zamówieniowa 2014/24/UE wskazuje, że przez innowacje należy rozumieć „wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym między innymi procesów produkcji, budowy lub konstrukcji, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w działalności przedsiębiorczej, organizowaniu pracy, lub relacjach zewnętrznych

Krajowa definicja „innowacji” ujęta w art. 7 pkt 6  pzp związana jest ściśle z definicją pochodzącą z dyrektywy.

W związku z powyższym, wyszczególnić można dwa modele zakupów innowacyjnych: zakup procesu opracowywania innowacyjnych rozwiązań (np. usługi badawcze i rozwojowe) wraz z częściowymi rezultatami (prototypem) oraz zakup innowacyjnych rezultatów opracowanych przez podmioty trzecie.

Na konieczność częstszego uwzględnienia aspektów innowacyjnych zwraca uwagę SOR, w której wskazano na potrzebę stymulowania popytu na innowację przez sektor publiczny: „W stymulowaniu popytu na innowacje, w sytuacji dość niskiej siły nabywczej klientów na rynku krajowym, istotną rolę może odegrać administracja publiczna, poprzez mądrze zaprogramowany system zamówień publicznych.”

Według projektu Polityki zakupowej państwa rolą polityki zakupowej będzie włączenie środków wydatkowanych w ramach systemu zamówień publicznych do działań państwa w zakresie rozwoju polskich innowacji. Celem polityki jest zatem przezwyciężenie niechęci kierowników zamawiających do podejmowania ryzyka w związku z udzielaniem innowacyjnych zamówień.

Zrównoważone zamówienia publiczne. W projekcie Polityki zakupowej państwa podkreśla się, że model zrównoważonego rozwoju stanowi fundament polityki społecznej oraz gospodarczej krajów rozwiniętych. Dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju wymagana jest synergia między trzema kluczowymi elementami, tj. wzrostem gospodarczym, społecznym włączeniem oraz ochroną środowiska. Są one wzajemnie połączone, i jako takie warunkują osiągnięcie dobrobytu przez poszczególne społeczeństwa. Jednym z głównych instrumentów realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju są zrównoważone zamówienia publiczne. Pomimo tego, że nie posiadają one definicji legalnej w żadnym z unijnych ani krajowych aktów prawnych, należy przez nie rozumieć, taki sposób organizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, który uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, przy jednoczesnym zapewnieniu celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. Zrównoważone zamówienia publiczne stanowią zatem operacjonalizację zasad i celów zrównoważonego rozwoju.

W ramach kategorii zrównoważonych zamówień publicznych można wyodrębnić tzw.: zamówienia społeczne oraz zamówienia zielone. 

Ważnym aspektem zrównoważonego rozwoju jest także wzrost innowacyjności gospodarki, który umożliwia nie tylko podnoszenie poziomu konkurencyjności gospodarki, ale także ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko (ekoinnowacje), czy też włączenie społeczne (np. rozwój środków komunikacji elektronicznej). Istotną w rolę w tym zakresie, o charakterze stymulującym, odgrywają innowacyjne zamówienia publiczne.

W myśl projektu Polityki zakupowej państwa zrównoważone oraz innowacyjne zamówienia publiczne powinny odgrywać większą rolę w procesie wydatkowania środków publicznych pochodzących z państwowych funduszy celowych pozostających w dyspozycji ministra lub innego organu administracji rządowej, jak również programów rządowych, w szczególności tych ukierunkowanych na inwestycje infrastrukturalne.

Biorąc pod uwagę powyższe należy podkreślić, że polityka zakupowa państwa nakazuje organom administracji rządowej (tam, gdzie jest to możliwe) udzielanie zrównoważonych oraz innowacyjnych zamówień. Takie działanie potęguje znaczenie etapu planowania i przygotowania zamówienia. I znów pojawia się pytanie czy powyższy model postępowania powinien objąć także administrację samorządową? Jakie będą różnice  między prowadzonymi procedurami przez różne podmioty?

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Wadium od A do Z – jak zwiększyć szanse wygrania przetargu?

Na tytułowe pytanie dotyczące wadium najprościej można odpowiedzieć, że najłatwiej zwiększyć te szanse startując w większej liczbie przetargów. I w tym miejscu w zasadzie można by zakończyć wyjaśnienia w tej kwestii. Okazuje się jednak, że prawdziwe w tym przypadku jest powiedzenie, że łatwiej powiedzieć niż zrobić, bo przeszkód we wdrożeniu w czyn tej prostej myśli jawi się kilka, przy czym kluczowe są dwie z nich i na nich się skupię.

Po pierwsze, zwiększając ilość startów w przetargach, trzeba znaleźć możliwości przerobowe by „obsłużyć” wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, czyli: przeanalizować SWZ, zgromadzić, przygotować, wypełnić, prawidłowo podpisać podpisem kwalifikowanym i za pomocą dedykowanej platformy wysłać na czas dokumenty niezbędne do udziału w przetargu. W przypadku małych firm z niewielką kadrą, takie zwielokrotnienie działań i rozciągnięcie ich z jednego czy kilku przetargów w których firma bierze udział, do dziesięciu, kilkunastu i więcej, może być kłopotliwe ze względu na brak rąk do pracy, ale gdy trzeba – z takim kłopotem można sobie poradzić czy to pracą „po godzinach”, czy zwiększeniem zatrudnienia – ostatecznie jeśli firma się rozwinie, koszty zatrudnienia się zwrócą.

Ale w następnym kroku czai się większy kłopot – tu przechodzimy do tego, co po drugie. Starty w przetargach z reguły wymagają wniesienia przez startujących zabezpieczenia wadium. Dla firm wnoszących to zabezpieczenie w gotówce przy zwielokrotnieniu liczby przetargów problemem może okazać się analogiczne zwielokrotnienie liczby, a tym samym kwot wadium. I tutaj z pomocą przychodzą: obowiązująca Ustawa Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. 2019 poz. 2019) oraz występujące na rynku alternatywy dla gotówkowego wniesienia wadium. 

Art. 97. ust 7. Ustawy mówi, że ta daje możliwość wniesienia wadium według wyboru wykonawcy w jednej lub kilku następujących formach:

  1. pieniądze;
  2. gwarancje bankowe;
  3. gwarancje ubezpieczeniowe;
  4. poręczenia udzielane przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2020 r. poz. 299),

a to oznacza, że brak gotówki, którą można by zblokować na miesiąc, dwa czy trzy, przestaje być ograniczeniem.

Rozglądając się na rynku zabezpieczeń wadialnych bez trudu można znaleźć oferty gwarancji bankowych (przygotowanych przez banki) i ubezpieczeniowych (udzielanych przez firmy ubezpieczeniowe). Kwestia dostępności i terminów, w jakich przeciętny przedsiębiorca zdoła je uzyskać, jest pewnie materiałem na osobny artykuł, jednak rozsądnie jest sprawdzić te opcje rynkowe. Planując z wyprzedzeniem przystąpienie do poszczególnych przetargów warto sprawdzić możliwości uzyskania zabezpieczenia w banku i u ubezpieczyciela, poddając firmę analizie ekonomiczno-finansowej w tych instytucjach.

Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na ostatnią opcję w Ustawie PZP, którą są poręczenia udzielane przez podmioty o których mowa w ustawie o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Określenie to jest dość niejasne, a zapis ustawowy niewiele mówi czytającym, więc warto je odczarować.

W zapisie tym jest mowa o instytucjach otoczenia biznesu, które dysponują środkami z przeznaczeniem na wsparcie przedsiębiorstw z kategorii MSP. Przykładem takiej instytucji, z której zabezpieczeń mogą skorzystać wielkopolscy przedsiębiorcy jest Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. (przedsiębiorcy z innych regionów kraju radzę poszukać podobnych instytucji w swojej okolicy i w nich zapytać o ofertę).

PFPK oferuje pakiet poręczeń zapłaty wadium, w ramach którego może udzielać indywidualnych zabezpieczeń wadialnych w kwocie do 500 tys. zł, a łączna ich koncentracja (zaangażowanie w aktywne poręczenia w danym momencie) może wynieść 1 mln zł. Taki pakiet poręczeń jest przedsiębiorcy przyznawany na okres jednego roku i w tym czasie może on korzystać z indywidualnych poręczeń w jego ramach na potrzeby konkretnych przetargów w których startuje. Dokument poręczenia jest wydawany „z dnia na dzień”, wyłącznie na podstawie wniosku i załączonego do niego dokumentu SWZ – a więc bez zbędnych formalności. PFPK wystawia go w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym, z zachowaniem wymogów określonych w Ustawie PZP. Gdy dodamy do tego przekazanie poręczenia drogą mailową na adres wskazany przez przedsiębiorcę i przystępną cenę – otrzymujemy produkt idealny.

I tutaj w zasadzie artykuł mogłabym zakończyć, w podsumowaniu zachęcając drogich czytelników do sprawdzenia w praktyce tej formy wniesienia wadium do przetargu. Zaskoczę jednak czytających pisząc, że mam dla Was jeszcze przysłowiową wisienkę na torcie!

Najlepsze w poręczeniu PFPK jest to, że zgodnie z zapisem Ustawy, który mówi, że „wadium może być wnoszone według wyboru wykonawcy w jednej lub kilku formach”, można je łączyć z innymi rodzajami zabezpieczeń wadialnych, które wymienia ustawodawca. A to z kolei okazuje się być remedium na zbyt niskie limity gwarancji i poręczeń posiadanych u poszczególnych partnerów.

Mam nadzieję, że ten krótki opis zachęci przedsiębiorców do przyjrzenia się bliżej opisanym wyżej rozwiązaniom.

Żeby poszerzyć wiedzę o zabezpieczeniach przetargowych zapraszam do kontaktu z pracownikami PFPK oraz do zajrzenia na stronę internetową Funduszu.

Warto też śledzić kanał przetargowa.pl, gdzie już wkrótce pojawi się ciekawy materiał o zabezpieczeniach wadialnych i pozostałych elementów przetargów ogłaszanych w ramach Ustawy.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!