Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

XML – informacja do prezesa UZP o złożonych ofertach. Co powinieneś wiedzieć?

Przedmiotem tego artykułu jest informacja do prezesa UZP, a raczej pytania, które wokół niej wyrosły. Poniżej zebraliśmy najbardziej nurtujące kwestie, udzielając szczegółowych odpowiedzi. Koniecznie więc zostań z nami!

Czym jest informacja do prezesa UZP?

Jest to informacja o złożonych w trakcie postępowania ofertach lub wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, potocznie zwana XML.

Kiedy mówimy o obowiązku w tym zakresie?

Obowiązek przekazywania Prezesowi UZP informacji o złożonych wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertach ma zastosowanie do wszystkich:

  • zamawiających, tj. zamawiających publicznych, zamawiających sektorowych oraz zamawiających subsydiowanych;
  • rodzajów zamówień, tj. zamówień klasycznych, zamówień sektorowych oraz zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa);
  • rodzajów zamówienia, tj. dostaw, usług i robót budowlanych;
  • postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, jak i postępowań o zawarcie umowy ramowej, poza trybem zamówienia z wolnej ręki, ponieważ w trybie tym nie ma ofert.

Obowiązek przekazania informacji do Prezesa UZP nie jest uzależniony od wartości danego zamówienia. Będzie miał zatem zastosowanie do wszystkich zamówień publicznych, w odniesieniu do których stosuje się przepisy ustawy Pzp.

Jeśli zamawiający prowadzi postępowanie unijne, które ogłasza się na eNotices2, to na e-zamówieniach i tak musi zarejestrować postępowanie. Powinien to zrobić, chociażby po to, aby przesłać tam informację o ofertach/wnioskach złożonych w takim postępowaniu.

Jaki jest termin sporządzenia informacji do prezesa UZP o złożonych ofertach/wnioskach?

Ogólna zasada: informację sporządza się nie później niż w terminie 7 dni od dnia otwarcia odpowiednio ofert lub ofert dodatkowych albo ofert wstępnych, lub ofert ostatecznych, albo unieważnienia postępowania. Termin ten liczony jest od czynności otwarcia ofert, a nie oceny ofert. Oznacza to, że w informacji podajemy dane o cenach lub kosztach zawartych w ofertach, a nie ceny lub koszty ustalone w następstwie oceny ofert. 

W zależności od trybu postępowania zmieniają się zasady liczenia terminu 7-dniowego:

1) tryb podstawowy wariant I (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp) – termin 7 dni liczymy od dnia otwarcia ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, o ile została złożona co najmniej jedna taka oferta. Brak ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu zwalnia zamawiającego z obowiązku przekazania Informacji Prezesowi UZP;

2) tryb podstawowy wariant II (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp) – termin 7 dni liczymy od dnia otwarcia:

  • ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, o ile została złożona co najmniej jedna taka oferta;
  • jeżeli zamawiający zdecydował się na negocjacje i zapraszał do składania ofert dodatkowych – od dnia otwarcia ofert dodatkowych, o ile została złożona co najmniej jedna taka oferta;
W sytuacji, gdy zamawiający zdecyduje się na negocjacje i zaprosi wykonawców do złożenia ofert dodatkowych, informację do Prezesa UZP co do zasady będzie przekazywał dwukrotnie. Pierwszy raz po otwarciu ofert otrzymanych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Drugi raz po otrzymaniu ofert dodatkowych w odpowiedzi na zaproszenie do złożenia ofert dodatkowych. Brak ofert czy ofert dodatkowych zwalnia zamawiającego z obowiązku przekazywania Informacji;

3) tryb podstawowy wariant III (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp) – termin 7 dni liczymy od dnia otwarcia ofert ostatecznych albo od dnia unieważnienia postępowania, o ile unieważnienie nastąpiło po upływie terminu składania ofert składanych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu i została złożona co najmniej jedna taka oferta. (Wówczas zamawiający przekazuje Informację w zakresie ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.) Mając na uwadze brzmienie art. 291 ust. 2 ustawy Pzp (poufność ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu do dnia otwarcia ofert ostatecznych), zbiorcza Informacja zawierająca dane dotyczące ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oraz ofert ostatecznych będzie przekazywana jednokrotnie. Brak ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu zwalnia zamawiającego z obowiązku przekazywania Informacji Prezesowi UZP.

4) przetarg nieograniczony lub negocjacje bez ogłoszenia — termin 7 dni liczymy od dnia otwarcia ofert, o ile została złożona choć jedna oferta;

5) przetarg ograniczony, dialog konkurencyjny lub sektorowe negocjacje z ogłoszeniem — termin 7 dni liczymy od dnia otwarcia ofert albo od dnia unieważnienia postępowania, o ile unieważnienie nastąpiło przed upływem terminu składania ofert i został złożony co najmniej jeden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu — tak więc gdy do unieważnienia postępowania dojdzie po złożeniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ale przed złożeniem ofert, zamawiający będzie przekazywał informację jedynie w zakresie złożonych wniosków. Z kolei brak wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zwalnia zamawiającego z obowiązku przekazywania Informacji Prezesowi UZP;

6) negocjacje z ogłoszeniem — informację co do zasady przekazuje się dwukrotnie, a termin 7 dni liczony będzie od dnia otwarcia:

  • ofert wstępnych (Jeżeli została złożona co najmniej jedna oferta wstępna. Wtedy zamawiający przekazuje informację o wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofertach wstępnych.) Albo od dnia unieważnienia postępowania, o ile unieważnienie nastąpiło przed upływem terminu składania ofert wstępnych i został złożony co najmniej jeden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wówczas zamawiający przekazuje Informację jedynie o wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
  • ofert ostatecznych, o ile została złożona co najmniej jedna oferta ostateczna. Wówczas zamawiający przekazuje Prezesowi UZP Informację, tym razem o złożonych ofertach ostatecznych;
Brak wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zwalnia zamawiającego z obowiązku przekazywania Informacji Prezesowi UZP.

7) negocjacje z ogłoszeniem (na podstawie art. 153 ust. 5 i art. 154 ust. 1 ustawy Pzp) – termin 7 dni liczymy od dnia otwarcia ofert ostatecznych, o ile została złożona co najmniej jedna oferta ostateczna. Brak ofert ostatecznych zwalnia zamawiającego z obowiązku przekazania Informacji Prezesowi UZP;

8) partnerstwo innowacyjne — informację co do zasady przekazuje się dwukrotnie, a termin 7 dni liczony będzie od dnia otwarcia:

  • ofert wstępnych (Jeżeli została złożona co najmniej jedna oferta wstępna. Wówczas zamawiający będzie przekazywał informację o wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofertach wstępnych.) Albo od dnia unieważnienia postępowania. Pod warunkiem że unieważnienie nastąpiło przed upływem terminu składania ofert wstępnych. Następnie został złożony co najmniej jeden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wtedy zamawiający przekazuje Informację jedynie o wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
  • ofert obejmujących prace badawczo-rozwojowe, składanych po zakończeniu negocjacji, o ile została złożona co najmniej jedna taka oferta. Wówczas zamawiający przekazuje Prezesowi UZP Informację, tym razem o złożonych ofertach obejmujących prace badawczo-rozwojowe.

Brak wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zwalnia zamawiającego z obowiązku przekazywania Informacji Prezesowi UZP.

Wygeneruj XML z informacją do prezesa UZP na openNexus!

openNexus nie wypada z rytmu zmian! Formularz XML — informacja do Prezesa UZP
o ofertach i wnioskach JUŻ DOSTĘPNY na Platformie Zakupowej openNexus!

  • skrócisz czas przygotowania informacji dla Prezesa UZP nawet kilkukrotnie (w zależności od ilości części),
  • nie będziesz musiał wielokrotnie wpisywać tych samych danych Wykonawców,
  • zmieniamy logikę wprowadzania danych z uzupełniania części na uzupełnienie informacji z oferty danego Wykonawcy.

Jeśli Twoja jednostka korzysta już z postępowań przetargowych na Platformie Zakupowej openNexus, powyższe usprawnienia są już dostępne na Twoim koncie!

​​​​Jeśli nie posiadasz postępowań przetargowych, nasi doradcy z chęcią opowiedzą więcej o korzyściach dla Twojej jednostki. Wypełnij formularz na stronie, a skontaktujemy się i odpowiemy na wszystkie pytania: PRZEJDŹ.

Jesteśmy przekonani, że formularz XML stanowi ogromną wartość dla użytkowników PlatformyZakupowej. Dla lepszego zrozumienia całego procesu przygotowaliśmy także 10-minutowe video, które objaśni działanie opisywanych usprawnień. KLIKNIJ TUTAJ, aby obejrzeć.

Webinar specjalnie dla Ciebie!

​​​​​Kolejnym krokiem w naszym rozwoju będzie rozszerzenie formularza XML o kolejne usprawnienia. Dlatego zapraszamy na specjalne wydarzenie, gdzie pokażemy nowości platformy zakupowej openNexus, odpowiemy na Wasze pytania i zbierzemy opinie.

Liczymy się z Waszą opinią! Zapisy na wydarzenie 👇🏼

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Zamówienia publiczne w Czechach – drugie wydanie przewodnika

Ciekawi Cię, jak wyglądają zamówienia publiczne w Czechach? Zachęcamy do zapoznania się z drugim wydaniem „Przewodnika po procedurach udzielania zamówień publicznych w Republice Czeskiej”. Publikacja ta jest nieocenionym źródłem wiedzy dla wszystkich polskich przedsiębiorców pragnących zdobyć kontrakty na jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków zagranicznych.

Czechy od lat plasują się w czołówce europejskich państw udzielających zamówień polskim wykonawcom. W 2023 roku polscy przedsiębiorcy zrealizowali w Czechach 18 zamówień o wartości równej lub większej niż progi unijne. Stanowiło to 13,5% wszystkich zagranicznych zamówień polskich firm powyżej progów unijnych, a ich łączna wartość przekroczyła 52 miliony euro. Te imponujące liczby świadczą o ogromnym potencjale rynku czeskiego oraz o zaufaniu, jakim cieszą się polskie firmy u naszych południowych sąsiadów.

Zamówienia publiczne w Czechach

Zamówienia publiczne w Czechach – drugie wydanie przewodnika

Drugie wydanie Przewodnika uwzględnia najnowsze zmiany legislacyjne, które miały miejsce w ubiegłym roku. Publikacja przybliża specyfikę czeskiego systemu zamówień publicznych, dzięki czemu polscy przedsiębiorcy mogą lepiej zrozumieć i dostosować się do tamtejszych wymagań. Przewodnik został stworzony z myślą o wsparciu polskich firm, które planują swoją ekspansję na czeskim rynku zamówień publicznych.

Jakie korzyści przynosi przewodnik? Po pierwsze, zapewnia on zaktualizowane informacje o obowiązujących przepisach i procedurach. Dodatkowo znajdziesz w nim porady, jak skutecznie przygotować ofertę oraz jakie dokumenty są wymagane. Po trzecie, przegląd najważniejszych sektorów oraz typów zamówień, na które warto zwrócić uwagę. Ponadto w przewodniku czekają również wyjaśnienia dotyczące czeskiego prawa zamówień publicznych oraz interpretacje przepisów.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Przekazywanie danych osobowych — powierzenie czy udostępnienie?

Ochrona danych osobowych

Pytanie o to, czy mamy do czynienia z powierzeniem czy udostępnieniem danych osobowych, powraca jak bumerang za każdym razem, gdy przekazujemy dane innemu podmiotowi. Poprawne określenie tej formy przekazywania jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami RODO. Różne obowiązki nakładane są na nas w zależności od tego, czy powierzamy czy udostępniamy dane.

Podstawą jest zdefiniowanie ról – kto jest kim?

W procesie przekazywania danych osobowych biorą udział co najmniej dwa podmioty. Kluczowym punktem wyjścia przy określaniu formy przekazywania jest poprawne zdefiniowanie ról tych podmiotów. Mogą one występować jako:

  • administrator, lub
  • podmiot przetwarzający (tzw. procesor).

Administrator danych osobowych

Administrator to podmiot, który ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Ma realny wpływ na to, co dzieje się z danymi osobowymi, określając cele gromadzenia i dalszego przetwarzania danych oraz decydując, kiedy i komu przekazać dane. Wszystko to musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Przetwarzanie danych osobowych przez administratora odbywa się na podstawie co najmniej jednej z przesłanek legalizujących, które zostały określone w art. 6 ust. 1 RODO (dla danych zwykłych) oraz art. 9 ust. 2 RODO (dla szczególnych kategorii danych), a także z poszanowaniem zasad określonych w art. 10 RODO w przypadku danych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych.

Oprócz konieczności posiadania odpowiedniej podstawy prawnej przetwarzania, administrator musi spełniać szereg innych obowiązków określonych w przepisach RODO, takich jak dopełnienie obowiązku informacyjnego, realizacja praw osób, których dane dotyczą,wdrożenie odpowiednich środków bezpieczeństwa oraz zgłaszanie naruszeń. Z kolei procesor jest podmiotem, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora. Robi to wyłącznie w zakresie i celu określonym przez administratora danych.

Podmiot przetwarzający – procesor

Prawa i obowiązki procesora w zakresie przetwarzania danych zasadniczo określa umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych. Katalog przesłanek legalizujących nie stanowi dla niego istoty, gdyż to umowa powierzenia stanowi podstawę prawną przetwarzania danych osobowych przez niego.

W zależności od konfiguracji tych dwóch opisanych wyżej ról będziemy mieli do czynienia albo z powierzeniem danych, albo z ich udostępnieniem. Udostępnienie danych osobowych stanowi formę ich przetwarzania, co oznacza, że administrator musi dysponować odpowiednią podstawą prawną.

Udostępnianie danych osobowych

Skutkiem udostępnienia danych osobowych jest utrata kontroli nad procesem ich przetwarzania. W chwili udostępnienia administrator traci możliwość decydowania o celach i sposobach przetwarzania danych, które przechodzą pod kontrolę odbiorcy. To oznacza, że odpowiedzialność za przetwarzanie danych przechodzi z jednego podmiotu na drugi w momencie przekazania danych.

Podczas udostępniania danych należy pamiętać o kluczowych kwestiach, tj. posiadaniu odpowiedniej podstawy prawnej udostępnienia, która może wynikać z przepisów prawa, umowy, zgody osoby, czy innych przesłanek legalizujących określonych w art. 6 ust. 1 lub art. 9 ust. 2 RODO. Ważnym przedsięwzięciem jest również realizacja obowiązku informacyjnego, który nakłada na administratora konieczność poinformowania osób, których dane dotyczą, o odbiorcach danych osobowych lub kategoriach odbiorców, jeśli istnieją. Należy dodatkowo zadbać o bezpieczne przekazanie danych, zachowując zasady integralności i poufności.

Nowy administrator danych osobowych

Podmiot przyjmujący udostępnione dane osobowe staje się ich nowym administratorem, musi zwrócić uwagę na posiadanie podstawy prawnej przetwarzania danych, zgodnie z art. 6 ust. 1 lub art. 9 ust. 2 RODO. Powinien zadbać o dopełnienie obowiązku informacyjnego wobec osób, których dane dotyczą, informując o źródle pozyskania danych osobowych zgodnie z terminami określonymi w art. 14 RODO.

Najczęstsze przypadki udostępnienia danych osobowych wiążą się z koniecznością
spełnienia obowiązków nakładanych na administratora przez przepisy prawa. Takie
udostępnienie może mieć miejsce na dwa sposoby – z inicjatywy administratora, w celu realizacji określonych obowiązków przekazywania danych osobowych, najczęściej w formie przekazywania cyklicznego, na przykład przekazywanie danych osobowych do ZUS, urzędów skarbowych itp. lub na wniosek podmiotu uprawnionego do otrzymania danych osobowych, na przykład w odpowiedzi na żądanie organów ścigania.

W przypadku udostępnienia związanego z realizacją obowiązku prawnego,
administrator musi szczególnie uważać na zakres przekazywanych danych. Często organizacje, mając na uwadze możliwe konsekwencje braku realizacji obowiązku, skłonne są przekazywać dane w zbyt szerokim zakresie. Jednakże, zgodnie z zasadą minimalizacji danych (art. 5 ust. 1 lit. c) RODO), dane osobowe przetwarzane (w tym udostępniane) powinny być adekwatne, stosowne i ograniczone do minimum niezbędnego do osiągnięcia celów.

Dodatkowe przypadki udostępnienia danych

Dodatkowe przypadki udostępniania danych to:

  • udostępnienie danych osobowych za zgodą osoby, której dane dotyczą. Często występuje to w kontekście budowania i przekazywania baz danych do celów marketingowych, a także w niektórych procesach rekrutacyjnych, na przykład przekazywanie danych zainteresowanego kandydata do innej spółki z grupy kapitałowej;
  • udostępnianie danych osobowych w ramach grupy kapitałowej. W ramach grup, kapitałowych często dochodzi do udostępnienia danych, na przykład danych pracowników lub klientów, w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu, takiego jak cele administracyjne czy statystyczne. Przykładowo, może to obejmować przekazywanie zestawień stanowisk czy wynagrodzeń pracowników, lub zestawień klientów obsługiwanych przez różne spółki w grupie.

Powierzenie danych osobowych

Powierzenie przetwarzania danych osobowych oznacza upoważnienie przez administratora innego podmiotu do przetwarzania danych w jego imieniu. W przypadku powierzenia mamy zatem do czynienia z administratorem, który zleca procesorowi przetwarzanie danych osobowych w jego imieniu, na jego rzecz i zgodnie z jego wytycznymi.

Administrator zachowuje pełną kontrolę nad danymi, nie tracąc nad nimi kontroli. Posiada władzę nad tym, co dzieje się z przekazanymi danymi i może w każdej chwili zażądać ich zwrotu lub usunięcia. Z drugiej strony, procesor nie uzyskuje kontroli nad danymi i nie może samodzielnie decydować o celach i sposobach przetwarzania danych, które mu zostały przekazane.

Ramę przetwarzania powierzonych danych osobowych określa umowa powierzenia.
Dla procesora stanowi to podstawę przetwarzania, a dla administratora podstawę przekazania danych. Przetwarzanie danych bez tej umowy narusza nie tylko zobowiązania kontraktowe, ale również przepisy RODO, co niesie za sobą ryzyko nałożenia kary finansowej przez organ nadzoru.

O czym należy pamiętać przy powierzaniu danych?

W przypadku powierzania przetwarzania danych, administrator musi pamiętać o:

  • posiadaniu odpowiedniej podstawy prawnej przetwarzania danych. Nie można powierzyć przetwarzania danych, jeśli administrator nie ma podstawy prawnej do przetwarzania tych danych. To narusza zasadę, że nie można przekazać więcej niż się posiada;
  • prawidłowym wypełnieniu obowiązku informacyjnego. Podobnie jak w przypadku udostępniania danych osobowych, administrator musi poinformować osobę, której dane dotyczą, o przetwarzaniu jej danych i o odbiorcach tych danych, jeśli istnieją;
  • zawarciu umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Umowa ta stanowi podstawę prawną przekazania danych osobowych. Bez jej zawarcia, przekazanie danych może zostać uznane za naruszenie przepisów RODO, co wiąże się z odpowiedzialnością karną;
  • bezpiecznym przekazaniu danych. Podczas przekazywania danych procesorowi, administrator danych musi zapewnić stosowne środki bezpieczeństwa, z poszanowaniem zasad integralności i poufności danych.

Procesor przyjmujący dane – na co powinien zwrócić uwagę?

Procesor przyjmujący dane do przetwarzania powinien szczególnie zwrócić uwagę na:

  • zawarcie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Umowa ta stanowi podstawę prawną przetwarzania danych i jest kluczowa dla określenia, czy podmiot przetwarzający ma prawo do przetwarzania danych osobowych. Niestety, zdarza się, że podmioty przetwarzające niechętnie podpisują takie umowy, błędnie uważając je za obciążające wyłącznie dla administratora. Jednakże brak umowy powierzenia sprawia, że procesor przetwarza dane jako podmiot nieuprawniony, co niesie za sobą ryzyko sankcji przewidzianych w RODO, a także w ustawie o ochronie danych, włączając w to kary finansowe oraz odpowiedzialność karną. Ponadto, dobrze skonstruowana umowa powierzenia może przynieść korzyści zarówno administratorowi, jak i procesorowi, uwzględniając zarówno obowiązki, jak i prawa podmiotu przetwarzającego. Zamiast traktować umowę powierzenia jako dodatkowe obciążenie, procesor powinien postrzegać ją jako szansę na określenie wzajemnych relacji z administratorem, przynoszącą korzyści obu stronom;
  • uzupełnienie rejestru kategorii czynności przetwarzania danych osobowych. Każdy podmiot przetwarzający jest zobowiązany prowadzić rejestr wszystkich kategorii czynności przetwarzania dokonywanych w imieniu administratora (art. 30 ust. 2 RODO). Po zawarciu umowy powierzenia, procesor powinien dokonać aktualizacji prowadzonego przez siebie rejestru.

Przykłady powierzenia przetwarzania danych osobowych

Przykłady praktyczne powierzenia przetwarzania danych osobowych:

  • outsourcing usług: Przekazanie przetwarzania danych osobowych często ma miejsce w przypadku outsourcingu. Typowym przykładem jest outsourcing kadr i płac, gdzie pracodawca zleca przetwarzanie danych osobowych swoich pracowników innemu podmiotowi w celu realizacji obowiązków związanych z zatrudnianiem;
  • podmioty przetwarzające mogą również otrzymywać dokumenty zawierające dane osobowe do ich archiwizacji lub niszczenia;
  • hosting serwerów, gdzie umowa powierzenia jest niezbędna, szczególnie gdy dostawca hostingu ma dostęp do danych;
  • benefity: pracodawcy oferujący swoim pracownikom różne benefity, takie jak karty sportowe czy dodatkową opiekę medyczną, również muszą przekazywać dane osobowe w celu gromadzenia informacji o osobach korzystających z tych benefitów. W tym przypadku pracodawca występuje jako podmiot przetwarzający.

Podsumowując, wymiana danych osobowych jest obecnie powszechna, nawet w najmniejszym stopniu nie można uniknąć przekazywania danych poza własną organizację. Z tego powodu ważne jest, aby każde przekazanie danych poddać szczegółowej analizie, aby zapewnić zgodność z RODO.

Dowiedz się więcej! Zobacz odcinek: RODO w zamówieniach publicznych. Jak dbać o bezpieczeństwo danych osobowych? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Umowa o wartości do 130.000 złotych netto – czy można ją zawrzeć na czas nieoznaczony?

Zastanawiasz się, czy można zawrzeć taki dokument, jak umowa o wartości do 130.000 złotych netto, na czas nieoznaczony? Poniżej Malwina Wiśniewska rozprawia się z tym tematem!

Ustawa z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (zwana dalej „ustawa PZP”) w art. 434 ust. 1 stanowi, że „umowę zawiera się na czas oznaczony”. Art. 435 ustawy PZP wskazuje zamknięty katalog umów o zamówienie publiczne, które mogą być zawarte na czas nieoznaczony. Oznacza to, że w przypadku, gdy umowy o zamówienie publiczne są spoza tego katalogu, muszą być zawarte na czas oznaczony z uwzględnieniem art. 434 ust. 2 ustawy PZP tj. „Zamawiający może zawrzeć umowę, której przedmiotem są świadczenia powtarzające się lub ciągłe, na okres dłuższy niż 4 lata, jeżeli wykonanie zamówienia w dłuższym okresie spowoduje oszczędności kosztów realizacji zamówienia w stosunku do okresu czteroletniego lub jest to uzasadnione zdolnościami płatniczymi Zamawiającego, lub zakresem planowanych nakładów oraz okresem niezbędnym do ich spłaty”.

umowa o wartości do 130.000 złotych


A co, jeśli w grę wchodzi umowa do 130.000 złotych netto?


Do zamówień o wartości nieprzekraczających 130 000 złotych netto (zwane też zamówieniami bagatelnymi) nie stosuje się przepisów ustawy PZP – z wyłączeniem szacowania wartości zamówienia. Oznacza to, że teoretycznie można zawrzeć umowę o zamówienie publiczne nieprzekraczającą 130 000 złotych netto na czas nieoznaczony, ale w praktyce wygląda to inaczej. Dlaczego?


1. Jak już wspomniałam wcześniej w jednym z felietonów pn. „Zamówienia do 130 000 złotych – czy aby na pewno nie stosujemy przy nich ustawy PZP?” ustalono, że w przypadku zamówień do 130 000 zł netto każdy Zamawiający z sektora finansów publicznych zobowiązany jest do stosowania Rozdziału 5 ustawy PZP. To oznacza, że zgodnie z art. 28 ustawy PZP należy przy szacowaniu wartości zamówienia przyjąć całkowite szacunkowe wynagrodzenie Wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. W przypadku zawarcia umowy w progu bagatelności na czas nieoznaczony wywieść należy, że taka umowa po upływie pewnego czasu przybierze wartość (sumę) przekraczającą próg 130 000 zł netto. Zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozdziału 5 ustawy PZP wywnioskować można, że w przypadku dostaw lub usług powtarzających się, lub ulegających wznowieniu wartość zamówienia Zamawiający szacuje na przestrzeni 12 miesięcy. Większość Zamawiających uważa, że jeżeli w okresie 12 miesięcy nie wydatkują w danej grupie zamówienia kwoty przekraczającej próg bagatelności to można zawrzeć umowę na czas nieoznaczony. To oznacza, że szacunkowa wartość zamówienia ustalona na przestrzeni 12 miesięcy powinna zostać przemnożona przez ilość lat, na jaki miałaby zostać zawarta umowa. Chociaż trudno mówić o określonej liczbie lat, skoro miałaby być to umowa na czas nieoznaczony, ale z pewnością zachowując zasadę wynikającą z art. 28 ustawy PZP Zamawiający doszedłby do określonej liczby lat, która wskazywałaby przekroczony limit 130 000 złotych netto.


2. Każdy Zamawiający z sektora finansów publicznych musi przestrzegać art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (zwana dalej u.o.f.p.), który stanowi, że środki publiczne powinny być dokonywane:

1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
3) w wysokości i terminach z wcześniej zaciągniętych zobowiazań.


Powyższa zasada wynika również z orzecznictwa KIO np. KIO 94/13 z dnia 30 stycznia 2013 r. w którym Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, że „dla zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 14 000 euro – obecnie 130 000 złotych netto- ustawodawca zrezygnował z obowiązku stosowania ustawy PZP przez Zamawiających, wymagając wyłącznie – zdaniem Izby-, aby przy wydatkowaniu środków publicznych, Zamawiający przestrzegali zasad wynikających z przepisów o finansach publicznych, w tym art. 44 ust. 3 u.o.f.p.”.

umowa o wartości do 130.000 złotych


Zawierając umowę o progu nieprzekraczającym 130 000 złotych netto na czas nieoznaczony Zamawiający nie jest w stanie wykazać, że tak zawarta umowa prowadzi do wydatkowania środków publicznych w sposób:
1) celowy – oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania danej instytucji lub jest niezbędny do wykonania ustawowych lub statutowych celów dla jakich dana jednostka została utworzona lub powołana,
2) oszczędny – co do zasady oznacza, że zakup ma być dokonany za niską cenę, ale przy zachowaniu odpowiedniej jakości tj. uzyskanie najlepszych efektów z danych nakładów,
3) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów – oznacza, że w ramach posiadanych środków publicznych na dany cel Zamawiający ma uzyskać bardzo dobry efekt tj. produkt, usługę, robotę. Jako to zrobić? Jest wiele możliwości uzyskania oczekiwanego rezultatu za przeznaczony na ten cel budżet m.in. prawidłowo przygotowany opis przedmiotu zamówienia i umowa, stosowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert np. jakość, doświadczenie personelu, a także stosowanie negocjacji ceny oferty w sposób zachowujący uczciwą konkurencję i równe traktowanie Wykonawców,
4) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów – niniejszy czynnik ma wpływ na uzyskanie określonego efektu w stosunku do posiadanych środków finansowych. Oznacza to, że przed wszczęciem postępowania np. w trybie określonym wewnętrznym regulaminem, a w przypadku jego braku przed wyborem Wykonawcy danej roboty, dostawy lub usługi należy przeanalizować, co będzie dla Zamawiającego najlepsze. To może przełożyć się na postawieniu też Wykonawcy w bardziej komfortowej sytuacji, a to tylko dlatego, aby zachować równowagę ekonomiczną stron, a także, aby wykonać dane zamówienie w sposób prawidłowy i w terminie. To oznacza, że Zamawiający może zastosować w postępowaniu regulaminowym zaliczkowanie, płatności częściowe, szeroki katalog zmian do umowy, możliwe opcje. Innym przykładem będzie np. dobór procedury wyłonienia Wykonawcy, zastosowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert, negocjacje nie tylko cenowe, ale też jakościowe np. długość gwarancji, serwis itp. Ważnym też czynnikiem, który przełoży się na efekt jest plan zamówień publicznych w tym, tych podprogowych, gdyż w jednostkach jest ich najwięcej. Planowanie zamówień publicznych pozwala na ustalenie tożsamych grup zakupowych, a także na zachowanie planowanych terminów (zasada terminowej realizacji zadań). Dobrym sposobem na rozpisanie tych przemyśleń może być analiza potrzeb i wymagań, która może być przygotowana na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy PZP.


Umowy ograniczone czasookresem gwarantują dostosowanie przedmiotu zamówienia do potrzeb Zamawiającego, zmieniającego się rynku i przepisów prawnych, a przede wszystkim Zamawiający uniknie zarzutu kontroli, co do gospodarności i efektywności wydatkowania środków publicznych.

___________________________________________

Zakupy do 130 000 złotych zrobisz na PLATFORMIEzakupowej.pl! Zapisz się na szkolenie, podczas którego udostępniamy konto do ćwiczeń i wspólnie przygotowujemy przykładowe postępowanie!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Niemczech – drugie wydanie

Urząd Zamówień Publicznych ogłosił dziś, że już gotowy jest Przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Niemczech! Ten kompleksowy dokument stanowi nieocenione źródło informacji dla firm zainteresowanych udziałem w niemieckim rynku zamówień publicznych.

Przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Niemczech – Rynek pełen możliwości

Niemcy to największy gospodarczo kraj w Europie, co przekłada się na imponującą wielkość rynku zamówień publicznych. W 2021 roku udzielono tam około 180 tysięcy zamówień publicznych, których łączna wartość przekroczyła 100 miliardów EUR. Mimo tak ogromnej liczby zamówień jedynie 35 z nich zostało udzielonych wykonawcom z Polski. To pokazuje, że istnieje ogromny potencjał dla polskich przedsiębiorców do zwiększenia swojej obecności na tym rynku. Więcej o tym, jak wyglądają zamówienia publiczne w Niemczech, dowiesz się TUTAJ.

przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych

Co zawiera przewodnik?

Drugie wydanie przewodnika zawiera szczegółowe informacje na temat:
1. Regulacji prawnych. Przewodnik dokładnie opisuje obowiązujące przepisy, które regulują proces udzielania zamówień publicznych w Niemczech. Znajomość tych regulacji jest kluczowa dla skutecznego uczestnictwa w przetargach.
2. Specyfiki niemieckiego rynku. Opracowanie zawiera również analizę charakterystycznych cech niemieckiego rynku zamówień publicznych, w tym preferencje i wymagania zamawiających.
3. Praktycznych wskazówek. Przewodnik oferuje ponadto praktyczne porady, które mogą pomóc polskim firmom w skutecznym przygotowaniu ofert i uczestnictwie w postępowaniach przetargowych.

Dlaczego warto zapoznać się z przewodnikiem?

Niemiecki rynek zamówień publicznych oferuje wiele możliwości dla firm z Polski. Udział w niemieckich przetargach może przynieść liczne korzyści, takie jak zdobycie nowych kontraktów, poszerzenie rynku zbytu oraz wzmocnienie pozycji firmy na międzynarodowej arenie. Ponadto drugie wydanie przewodnika może stanowić cenną pomoc w pokonywaniu barier wejścia na ten rynek oraz w optymalizacji procesu składania ofert. Zapraszamy więc do lektury!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

WYGENERUJ obliczenia rażąco niskiej ceny na 1 KLIK!

Generowanie tabeli z obliczeniami rażąco niskiej ceny – nowa funkcjonalność od openNexus

Z radością przedstawiamy nową funkcję w generatorze dokumentów openNexus – generowanie tabeli z obliczeniami rażąco niskiej ceny!

W odpowiedzi na Wasze opinie i potrzeby postanowiliśmy wprowadzić kilka zmian, które uczynią korzystanie z naszych usług jeszcze bardziej komfortowym.

💡 Z czego możesz skorzystać?

Nasz zespół developerów nieustannie pracował nad kolejnymi usprawnieniami aplikacji. Już dziś z dumą możemy poinformować, że w naszym generatorze dokumentów dostępne są:

🔸 automatyczne protokoły postępowania dla trybu podstawowego i przetargu nieograniczonego
🔸 informacja z otwarcia ofert
🔸 RNC – tabela z obliczeniami rażąco niskiej ceny

Dzięki wykorzystaniu danych z informacji do Prezesa UZP o ofertach (XML) i/lub ogłoszenia o zamówieniu, narzędzie automatycznie wypełnia wszystkie niezbędne pola w dokumentach. To najwyższa gwarancja dokładności!

Jeśli Twoja jednostka korzysta już z protokołów postępowania openNexus, powyższe usprawnienia są już dostępne na Twoim koncie.
​​​​Jeśli nie posiadasz protokołów postępowania, nasi doradcy z chęcią opowiedzą więcej o korzyściach dla Twojej jednostki. Wypełnij formularz na stronie, a skontaktujemy się z Tobą i odpowiemy na wszystkie pytania 👇

Dla lepszego zrozumienia całego procesu przygotowaliśmy także 12-minutowe video, które objaśni działanie opisywanych usprawnień. KLIKNIJ TUTAJ, aby obejrzeć.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Wyniki kontroli NIK w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa kujawsko-pomorskiego 2014-2020, skupiającej się na gminach wiejskich

Widziałeś już wyniki kontroli NIK w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020, skupiającej się na gminach wiejskich? Jeśli jeszcze nie, to zdecydowanie jesteś w dobrym miejscu!

Raport NIK wykazał szereg nieprawidłowości w wydatkowaniu środków, a także naruszeń ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp). Zatem na co zwrócić uwagę w procesie udzielania zamówień publicznych i jakie okoliczności mogą stanowić o naruszeniach Pzp?

wyniki kontroli NIK

Wyniki kontroli NIK w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020

  1. Brak zachowania wymaganej formy pisemnej przy zmianie przedmiotu umowy.
  2. Wprowadzenie nieprzewidzianych w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia zmian do umowy.
  3. Udzielanie wyjaśnień wykonawcom w postępowaniu o udzielenie zamówienia przez osobę, której kierownik zamawiającego nie powierzył w formie pisemnej wykonywania tych czynności.
  4. Nieterminowe zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy do BZP.
  5. Brak określenia maksymalnej wysokości kar umownych w umowie.
  6. Nieuwzględnienie projektów w Wieloletnich Prognozach Finansowych.
  7. Nieprawidłowe ocenienie potrzeb dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w treści umowy, dotyczących zapewnienia informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, a także obsługi z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się oraz instalacji urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. Choć zamawiający wskazywał, że w okresie działalności jednostki nie były zgłaszane szczególne potrzeby ze strony osób słabowidzących, niewidomych czy słabosłyszących, to zdaniem NIK umowa dotyczyła przebudowy budynku użyteczności publicznej, a tym samym treść umowy powinna uwzględniać potrzeby wszystkich jej potencjalnych użytkowników.

Jednym z tematów w tegorocznej edycji POZAP-u będzie tematyka dostępności – dowiedz się więcej o tym wydarzeniu!

  1. Nierzetelny zakup sprzętu komputerowego na potrzeby projektu, gdyż został dokonany na krótko przed zakończeniem realizacji projektu.
  2. Realizacja zmian w umowie na podstawie korespondencji mailowej, bez zachowania formy pisemnej.
  3. Wnioski płynące z raportu NIK wskazują na potrzebę dokładnej analizy i przestrzegania przepisów przy wydawaniu środków publicznych oraz prowadzeniu zamówień publicznych, aby uniknąć podobnych nieprawidłowości w przyszłości.

Źródło: NIK: gminy wiejskie nieprawidłowo wydatkowały fundusze UE

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Kontrola udzielania zamówień publicznych w I kwartale 2024 r.

W ostatnim czasie skupiliśmy się na poszczególnych statystykach za I kwartał 2024 roku w kontekście zamówień publicznych. Pierwszy z artykułów obejmował statystyki Urzędu Zamówień Publicznych, jeśli chodzi o rynek zamówień publicznych, kontroli oraz środków ochrony prawnej. Drugi zaś koncentrował się na konkretnych orzecznictwach, wskazując wybrane tezy z orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej i Sądu Zamówień Publicznych. Tym samym przyszedł moment na ostatnią część podsumowania I kwartału 2024 r. w zamówieniach publicznych.

Tematem dzisiejszego opracowania jest kontrola udzielania zamówień publicznych. Dokument, który został opublikowany na stronie UZP, w sposób pogłębiony koncentruje się na dwóch przykładach dotyczących naruszeń art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy Pzp oraz przypomina dane statystyczne dotyczące liczby kontroli przeprowadzonych w I kwartale 2024 r.

kontrola udzielania zamówień

Kontrola udzielania zamówień publicznych – wnioski

Analiza przeprowadzonych kontroli w I kwartale 2024 roku wskazuje na konieczność zwiększenia świadomości zamawiających dotyczącej prawidłowego stosowania przepisów ustawy Pzp. Szczególną uwagę należy zwrócić na:
1) Dokładne badanie przesłanek wykluczenia wykonawców. Zamawiający powinni dokładnie analizować okoliczności, które mogą stanowić podstawę do wykluczenia wykonawcy, aby uniknąć nieuzasadnionych decyzji.

2) Proporcjonalne określanie warunków udziału w postępowaniu. Warunki te powinny być adekwatne do przedmiotu zamówienia i nie powinny ograniczać konkurencji.

3) Transparentność w opisie przedmiotu zamówienia. Opis powinien być jasny i precyzyjny. Ponadto nie powinien faworyzować żadnego z potencjalnych wykonawców.

kontrole udzielania zamówień

Kontrole udzielania zamówień przeprowadzone w I kwartale 2024 roku przez Urząd Zamówień Publicznych ujawniły istotne naruszenia, które mogą wpływać na uczciwość i przejrzystość postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Poprawa jakości tych postępowań jest kluczowa dla zapewnienia konkurencyjności i efektywności rynku zamówień publicznych w Polsce. To ważne, aby zamawiający dążyli do pełnej zgodności z przepisami ustawy Pzp, co przyczyni się do zwiększenia zaufania do systemu zamówień publicznych oraz efektywnego wydatkowania środków publicznych.

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Komunikacja zamawiającego z wykonawcą – dobre rady

Chcesz poznać dobre rady odnośnie do tego, jak powinna wyglądać komunikacja zamawiającego z wykonawcą? Koniecznie przeczytaj ten tekst, który napisała Monika Tecław!

Poproszono, to coś napiszę. Niby temat każdemu znany, ale nie wszystkim przyjazny, bo nie od dzisiaj wiadomo, że podstawą dobrego interesu jest rozmowa. Byle konstruktywna. Tak jest również w zamówieniach publicznych. Komunikacja ma nawet swoje artykuły w ustawie Prawo zamówień publicznych, niemalże na poczesnym miejscu. Ustawodawca dopuszcza komunikację, pod warunkiem że będzie pisemna. Niemalże zawsze. Nie zawsze się da, ale cóż, Ustawodawca każe, Zamawiający musi. Nawet jeżeli się udusi. W komentarzach czyta się, że komunikacja służy do wymiany informacji. No niby tak, ale, jak zwykle nie byłoby to takie ciekawe, gdyby było proste i banalne. Dowiedz się więc, jak powinna wyglądać komunikacja zamawiajacego z wykonawcą!

komunikacja zamawiającego z wykonawcą

Oczywistość zamówień, czyli kaligrafia

Banalność to jak zwykle pisemność tej komunikacji. Czyli albo klepiesz w klawiaturę, albo rozmawiasz. W zamówieniach publicznych połączenie tych dwóch czynności wzajemnie się wyklucza. Bo patrząc na treść ustawy Pzp, pisemność jest obowiązkowa, komunikacja też. A przecież komunikacja nie zawsze kojarzy się z rozmową, dialogiem, monologiem, tudzież ćwiczeniem narządu mowy, w jaki obdarowała nas natura. Komunikacja niektórym kojarzy się z podróżami, bo nie od dziś wiadomo, że komunikacja to także przemieszczanie się z jednego miejsca do drugiego. Czyli jedno słowo kilka znaczeń. Ale jest także powszechnie znana komunikacja niewerbalna, a to już wyższe loty w zakresie rozumienia mowy, która nie jest artykułowana dźwiękowo.

Komunikacja zamawiającego z wykonawcą w sposób niewerbalny została wyeliminowana z zamówień publicznych jednym słowem i nic się nie da z tym zrobić. To jedno słowo, które niczym maczeta rozłącza niektóre trwale zrośnięte elementy jednym ruchem, nazywa się „pisemność”. Tak, to pisemność pozbawiła komunikację niewerbalną funkcjonowania w zamówieniach publicznych. Niejako nałożyła obowiązek stosowania „twarzy pokerzysty” dla wykonawców. Co prawda pewne elementy tej gry karcianej nie są możliwe do wykorzystania, ale sam fakt, że pisemność w połączeniu z elektronizacją czynią składanie ofert tym samym co wymiana kart w pokerze. A nie zawsze wygrana jest możliwa do uzyskania od razu.

Dobre maniery w pisaniu, a komunikacja zamawiającego z wykonawcą

Kolejnym trudnym do opanowania działaniem jest niejako savoir-vivre w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Patrząc na to z boku, czytając różne opinie, wnioski, pytania, uwagi, można śmiało powiedzieć, że kultura komunikacji (obojętnie czy pisemnej, czy wokalnej) nie jest najwyższych lotów. Nie od dzisiaj wiadome jest, że w ustawie pytania są niejako wpisane w proces prowadzenia postępowania. I słusznie, gdyż nie zawsze Zamawiający ma aktualną, gruntowną, specjalistyczną, przestrzenną, techniczną wiedzę (teoretycznie powinien, ale teoria sobie a życie sobie). Czyli pytania, wnioski, są potrzebne.

Celowością zadawania pytań (dyplomatycznie nazwane w ustawie wnioskiem o wyjaśnienie treści… – długie i mało potrzebne) jest doprecyzowanie, czego Zamawiający oczekuje, zwrócenie uwagi, że rzeczy niemożliwe wykonawca robi „od ręki”, ale cudami się nie zajmuje. Albo widać taki błąd w samej procedurze udzielania zamówienia, że lepiej napisać szybko do zamawiającego, aby coś wykreślił, poprawił, dopisał, uwzględnił, bo się całe postępowanie wysypie (będzie do unieważnienia). Warto pochylić się nad niektórymi elementami przyszłej współpracy, aby nie było niedomówień.

komunikacja zamawiającego z wykonawcą

Błądzić jest rzeczą ludzką

Często na prośbę zarówno zamawiających, jak i wykonawców czytam dokumenty zamówienia, aby wyeliminować błędy (u zamawiających) lub pomóc wykonawcom zrozumieć te określenia prawne w SWZ, które często nie idą w parze z Opisem przedmiotu zamówienia, czyniąc tym samych okropny chaos w postępowaniu. Z czystym sumieniem jestem gotowa przysiąc, że ilość błędów w postępowaniach jest przerażająca. Nie zawsze z winy Zamawiającego, ale niejako on – gospodarz postępowania jest narażony na większą ilość błędów, bo poniekąd odpowiada za przygotowanie (napisanie), przebieg, wybór najkorzystniejszej oferty, aż do podpisania umowy. No i jeżeli jeszcze jest odpowiedzialny za proces realizacji, który prowadził postępowanie, to już prawdziwa jazda bez trzymanki. Jak zatem komunikować się w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Najlepiej pisemnie. Zgodnie z informacjami wskazanymi w dokumentach zamówienia na odpowiedni adres e-mail. Wiadome jest, że najbezpieczniej jest przez platformę, na której prowadzone jest postępowanie. Wtedy wiadomo, że Zamawiający zareaguje, bo wiadomość nie trafi do tzw. spamu.

Luźne sugestie warte rozważenia – komunikacja zamawiającego z wykonawcą

Ostatnimi czasy zdarzyło mi się zadawać pytania do postępowania. Nie chodziło o opis przedmiotu zamówienia (nie moja działka), a do samej procedury, bo ilość sprzecznych informacji była tak duża, że niewprawiony wykonawca kompletnie by się pogubił. A przecież nie o to chodzi. Dla wykonawcy dokumenty zamówienia mają być jasne, precyzyjne, dokładne, czytelne a przede wszystkim zrozumiałe. Czyli nie można w SWZ pisać, że zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli nie zostanie zabezpieczona wadium, lub wadium zostanie wadliwie złożone (w tym po terminie składania ofert), skoro w dalszej części dokumentu wynika, że zamawiający nie żąda złożenia wadium (autentyk z SWZ), albo zamawiający odrzuci ofertę, która została złożona przez wykonawcę, który nie odbył wizji lokalnej, ale dalej czytając SWZ, dowiedziałam się, że zamawiający nie żąda odbycia wizji lokalnej.

Pisałam, że ustawa zawiera wszystko, co jest potrzebne potencjalnemu zamawiającemu do przygotowania dokumentów postępowania, ale obowiązkiem zamawiającego jest to wszystko tak napisać, aby miało ręce i nogi, bez ogona i rogów… Tu diabeł nie tkwi w szczegółach, jeżeli chodzi o informacje podstawowe. Ten diabeł od szczegółów pojawia się tylko w Opisie przedmiotu zamówienia. I bardzo często sposób, w jaki jest to opisane, może prowadzić do niezrozumienia toku myślenia zamawiającego. Zatem składanie wniosków o wyjaśnienie jest jak najbardziej zasadne. Już podaję przykład: dostawa jakiegoś urządzenia, gdzie zamawiający wskazuje minimalne parametry. I co się okazuje? Wykonawca składa wniosek o wyjaśnienie, że ten parametr jest niejako ograniczeniem konkurencji, bo tylko jedna firma produkuje takie urządzenie z takim parametrem.

W odpowiedzi na wniosek zamawiający przyjął inny sposób rozumowania tych minimalnych wartości. Wskazał wąski (bardzo) zakres, a oczekiwał, że potencjalny wykonawca wskaże szerszy. Jak to rozumieć? Zakres minimalny był przykładowo od 200 do 500. A urządzenia produkowano z parametrami od 160 do 5000. I wskazanie właśnie tych granicznych (szerszych) parametrów jest jak najbardziej prawidłowym określeniem, które spełnia wymagania wskazane przez Zamawiającego. Zamawiający postawił absolutne minimum, które ma każde urządzenie tego typu, rodzaju, przeznaczenia. A wskazanie szerszego (większego zbioru tego zakresu jest jak najbardziej prawidłowym działaniem po stronie wykonawcy. Czasami nadmiar obowiązków (ilość pracy) po obu stronach barykady i zbyt szybkie czytanie (znam z autopsji), wprowadza niepotrzebne odstępstwo od sposobu myślenia.

Dobre obyczaje w zamówieniach publicznych, czyli jak powinna wyglądać komunikacja zamawiającego z wykonawcą?

Kolejną sprawą jest etykieta w komunikacji. Wiadome jest, że nikt nie zwraca uwagi na estetykę, ale na litość boską, pewne podstawowe normy niech nadal będą zachowane. Mnie osobiście drażnią błędy techniczne w treści (bez „ą”, „ę”), gdzie właśnie ma to istotne znaczenie w czytaniu. Irytujące jest także powitanie typu: „Witam”. Zawsze w domyśle mam pytanie: kogo witasz? Mnie, koleżankę, mamę czy jeszcze kogoś. Proste określenia, proste przywitania są bardziej przyjazne, „dzień dobry” wystarczy, „szanowni państwo” także odgrywa swoją rolę w rozpoczęciu listu, czy osobowe niespersonalizowane „szanowna/y pani/panie”. To nie jest trudne, nie chcę sama czuć się jak trybik w maszynie, gdzie ktoś, pisząc do mnie wiadomość, zaczyna „witać”. Witaj sobie, kogo chcesz, kiedy chcesz, ale nie mnie! Okazanie odrobiny szacunku, jest także pokazaniem, że kontakt ma być rzeczowy, ale przyjazny. Konkretny, bez ukwiecenia i zbędnych słów.

komunikacja zamawiającego z wykonawcą

Pytania – konstrukcja i treść

Jak zatem zadawać pytania, aby uzyskać odpowiedź, która niejako spełni oczekiwania pytającego? Zastosuję tu znaną od zawsze odpowiedź, która zakorzeniła się w zamówieniach publicznych: „TO ZALEŻY”. Nim rozpocznie się konstrukcję treści pytań, warto przeanalizować, jaka jest oczekiwana odpowiedź. I właśnie sposób udzielenia potencjalnej odpowiedzi powinno być początkiem formułowania pytania. Dziwne, ale niestety prawdziwe. Konstruując pytanie, warto wiedzieć, że są dwa rodzaje odpowiedzi, otwarte i zamknięte. Czyli jeżeli pytanie rozpoczyna się od słowa „czy?” nawet w domyśle, odpowiedź zawsze będzie zamknięta „tak/nie”. Ale pytanie otwarte, zmusza niejako zamawiającego do udzielenia odpowiedzi szerszej.

No, chyba że zamawiający nie zamierza pochylić się nad treścią pytania i udzieli odpowiedzi „zgodnie z SWZ”, albo podobnej. No to wtedy sposób dobrej komunikacji zamawiającego i wykonawcy jest tylko marzeniem, bo nie istnieje. A tak nie powinno być. Wiadomym jest, że wykonawcy nie czytają dokładnie całej dokumentacji postępowania (nie ma czasu). Potem są kwiatki, które zadziwiają nawet najtwardszych w bojach. Przykład? Bardzo proszę. Postępowanie na roboty budowlane, w których nie ma żadnych prac elektrycznych.

I co? I zamawiający żądał kierownika budowy z uprawnieniami elektrycznymi. Nikt tego nie wychwycił, nawet po wyborze oferty, i dalej nawet w trakcie podpisania umowy. Panika, szok, co z tym zrobić. A tu powinno być tak, przy założeniu, że taki błąd się pojawił, mimo że nie ma żadnego wpływu na przebieg postępowania, brakuje dokumentu, który był wymagany. Dodatkowo jak wyprostować zapisy umowy, które nie są zgodne z zapisami SWZ? To już działka prawników, którzy akceptują treść umowy przed publikacją. Niestety.

Po co pytania w zamówieniach?

Nie od dziś wiadomo, że wiele pytań, które zadają wykonawcy, nie zawsze mają na celu wyjaśnienie pewnych drobnych nieścisłości. Bardzo, ale to bardzo często, służą temu, aby wydłużyć termin składania ofert, bo pryncypał będzie nieobecny, a ofertę podpisać musi. Warto pamiętać, że pytania to komunikacja, a komunikacja jako rozmowa (pisemna, ale zawsze) jest elementem postępowania. Ważne jest, aby podejść do tych pytań profesjonalnie, mimo, że nie widać tej profesjonalności u wykonawcy. Przecież oni czytają to, co jest najistotniejsze. A nie to, co ma pomóc zamawiającemu. Przyznam, że ja właśnie do tej nielicznej grupy pytających należę, która indyczy się w zakresie proceduralnym. Przeczytałam wiele specyfikacji w życiu, umów też. Przestałam widzieć błędy techniczne. Ale nie przestanę widzieć błędów merytorycznych. Gdyż takie błędy (techniczne) poprawiam niejako automatycznie, ale merytoryczne wymagają poniekąd ingerencji obu stron. No i chęci.

Zrozumienie drugiej strony

Wiem, że przetargi, to czasami bardzo ciężki kawałek chleba. Dla obu stron. Zamawiający zawalony ilością postępowań jest narażony na błędy oraz samotnością w zmaganiu się z każdym kolejnym postępowaniem. Gdzie zwykły niepracujący człowiek w tym zawodzie nie ma zielonego pojęcia, na czym ta praca polega. Wg innych praca w przetargach jest łatwa, prosta i przyjemna, bo opiera się tylko na piciu hektolitrów kawy. No i patrzenia w komputer. Jak sroka w gnat. Wiem z doświadczenia, że tylko Ci wykonawcy, a raczej osoby przygotowujące ofertę dla wykonawcy mają pojęcie o papierologii stosowanej u zamawiającego. Ale reszta nie ma bladego pojęcia, ile dodatkowych dokumentów trzeba przygotować, ponumerować i wpisać w odpowiednie rejestry, aby ruszyć dalej.

A i jeszcze akceptacja wyższych stanowiskiem. Potwierdzeniem zabezpieczenia środków na realizację. Przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia, a na to jeszcze przestrzeganie litery prawa i perfekcyjne umiejętności rozumienia aktów wykonawczych do jednej tylko ustawy. O protokole postępowania nie wspomnę, bo to kara (wg niektórych) za niepopełnione błędy. A dla innych czysta frajda, bo mogą skontrolować samych siebie, albo uwielbiają prowadzić pamiętniki i pieczołowicie wypełniają każdą linijkę w dokumencie protokołu postępowania.

komunikacja zamawiającego z wykonawcą

Harmonia i relaks

Komunikacja często okazuje się kulą u nogi zamawiającego. Taki słyszałam argument. Bo wydłuża czas postępowania, bo trzeba na to odpowiedzieć, w określonym terminie. A nie zawsze osoby odpowiedzialne za pewien wycinek tego postępowania są dostępne, aby udzielić odpowiedzi. Rośnie ciśnienie, narasta ból głowy, i jak pisałam w artykule na temat Work Life Balance w zamówieniach publicznych, pewne elementy są nie do pogodzenia. Ale warto szukać pozytywnych argumentów w pytaniach, które wpływają od wykonawców. Bo może faktycznie coś przeoczyłam, o czymś zapomniałam, albo nie zauważyłam zmianę prawa i te zapisy są już nieaktualne?

Po drugie zadawanie pytań to czas, aby z dystansem podejść do postępowania. Znaleźć inny cel zadawania tych pytań, bo nierzadko ratują postępowanie. A gdyby tak przyjacielsko spojrzeć na zamówienie, że ma jakiś swój ukryty cel. Oprócz należytej realizacji. Zacieśnienie wzajemnej relacji, nawet tej teoretycznie niewerbalnej, która nie funkcjonuje w zamówieniach publicznych. No aż prosi się o podanie przykładu albo dwóch. Tworzenie dokumentów przez Zamawiającego wymaga pracy. A podobny zakres prac jest do wykonania przez Wykonawcę. I czy nie będzie łatwiej badać oferty, która jest przejrzysta, bez niepotrzebnych kropek, linijek, rozjechanych tabelek? Oczywiście, że tak.

Co mnie wkurza?

Wkurzające są np. pojedyncze pliki, które z osobna w niektórych weryfikatorach należy sprawdzać (podpisy elektroniczne). Osobiście prawie wyrzuciłam komputer, jak miałam walidować ponad 40 plików jednego wykonawcy, w zakresie podpisów elektronicznych. I co mnie najbardziej zdziwiło? Jeden plik. W tym pliku była jedna strona. Podpisana podpisem kwalifikowanym. A na tej jednej stronie był spis treści wszystkich dokumentów, jakie złożył wykonawca. Kiedy złość mi przeszła, zastanawiałam się, czy to brak umiejętności po stronie wykonawcy w łączeniu plików, czy czysta złośliwość. Bo wykonawca nie wie, że niektóre programy do sprawdzania podpisów elektronicznych nie pozwalają sprawdzić kilku, kilkunastu plików jednocześnie, tylko pojedynczo. Uff, wyżaliłam się.

Kolejny przykład to umiejętność przyznania się do własnych błędów. Tylko że warto pamiętać, nie myli się lub nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi, a zwrócenie uwagi na te błędy, pozwoli w przyszłości uniknąć ich ponownego popełnienia. Wyobraźcie sobie dwa ołówki, jeden natemperowany z idealnym zakończeniem czubka, niemal tak ostrym, jak igła. A obok stoi taki wypisany, gdzie prawie nie można nim pisać, bo wkład węglowy zużyty niemalże w całości. Który z nich prezentuje się bardziej? No ten naostrzony. Ale to ten bez czubka wykonał pewnie kawał dobrej roboty. Bo pracował. Nie ma znaczenia jak długo i nad czym, ale pracował. Czy był ścierany gumką? Zapewne, ale teraz po skończonej pracy jego wygląd wymaga po prostu lekkiej korekty. Ot i tyle.

Ludzkie oblicze w zamówieniach publicznych

A na koniec mam jedną prośbę. Bądźmy empatyczni i wyrozumiali. Róbmy tak, aby oferta przygotowywana dla nas przez Wykonawców nie wymagała wiele pracy. Niech będzie czytelna, z wypełnionymi wszystkimi wymaganymi informacjami. Niech komunikacja będzie przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Bo zamówienia publiczne są fajne! Prawda?

_________________

SPRAWDŹ szkolenia opracowane na podstawie ProcurCompEU, a w tym KURS Z ENOTICES2! Wejdź na przetargOS.pl i ciesz się wiedzą zgodną z Europejskimi Ramami Kompetencji! 👇

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!

Jak zostać ekspertem od eZamówień? Bezpłatne szkolenie!

Zapraszamy na webinar: Jak zostać ekspertem od platformy eZamówienia?

PlatformaZakupowa.pl szkoli z eZamówień? 😱
TAK! I nie zamierzamy owijać w bawełnę.

Dlatego pokażemy:
💡 Zalety centralnego rozwiązania
Ryzyka, jakie mogą nieść za sobą aktywne formularze PDF
📝 Powszechne błędy w postępowaniach wielopakietowych

Gość specjalny – Bartłomiej Miluch, doświadczony zamawiający z Urzędu Miasta Szczecin – podzieli się z nami swoją wiedzą i przemyśleniami.

Zapraszamy do udziału w dynamicznej dyskusji!

📅 11 czerwca 2024
10:00
📍 Online i BEZPŁATNIE!

Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

Dziękujemy za Twoją opinie!