Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Bezpieczeństwo informacji w miejscu pracy: zasady czystego biurka i ekranu

Zastanawiasz się, jak dbać o bezpieczeństwo informacji w miejscu pracy? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!

W dzisiejszym świecie, gdzie informacje są jednym z najcenniejszych zasobów każdej organizacji, dbałość o bezpieczeństwo danych staje się nieodzownością. Jednym z fundamentalnych aspektów w zachowaniu poufności i integralności informacji w miejscu pracy są zasady czystego biurka oraz czystego ekranu. Te proste, ale skuteczne praktyki mają na celu minimalizowanie ryzyka utraty, dostępu lub ujawnienia poufnych danych.

bezpieczeństwo informacji w miejscu pracy

Bezpieczeństwo informacji w miejscu pracy – jak o nie zadbać?

Zasada czystego biurka
Zachowanie dokumentów poza zasięgiem wzroku i dłoni osób nieupoważnionych jest kluczowe. Nie wystarczy jedynie odłożyć dokumentów na biurko. W sytuacji opuszczania stanowiska pracy wszystkie dokumenty powinny być zabezpieczone w szafce zamykanej na klucz. Pamiętajmy, że „biurko” obejmuje wszelkie przestrzenie pracy, takie jak lady, szafki czy półki, które mogą przechowywać istotne informacje.

Zasada czystego ekranu
Uniemożliwienie dostępu nieupoważnionym osobom do informacji wyświetlanych na ekranie komputera jest kluczowe dla ochrony danych. Stosowanie odpowiednich ustawień monitora oraz filtrów prywatyzujących zapewnia dodatkowe zabezpieczenie. Dodatkowo pamiętajmy o konieczności blokowania stacji roboczej po opuszczeniu miejsca pracy, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi do danych.

    Zasada czystego wydruku
    Natychmiastowe zabieranie z urządzeń drukujących dokumentów po ich wydrukowaniu, zeskanowaniu czy skserowaniu jest kluczowe dla zapobiegania sytuacjom, w których mógłby nastąpić wyciek danych. Pozostawienie dokumentów na drukarce może prowadzić do ich nieautoryzowanego dostępu przez osoby nieuprawnione.

    Zasada czystego kosza
    Niszczenie dokumentów zawierających dane osobowe lub inne istotne informacje dla organizacji jest niezwykle ważne. Wyrzucanie dokumentów do zwykłych koszy może narażać firmę na ryzyko naruszenia poufności danych. Dlatego też, korzystając z niszczarek, należy upewnić się, że wszelkie dokumenty zawierające poufne informacje są bezpowrotnie zniszczone.

    Bezpieczeństwo informacji w miejscu pracy to nie tylko kwestia technologii czy procedur, ale także świadomości pracowników. Dlatego też regularne szkolenia dotyczące bezpieczeństwa informacji są kluczowe dla zapewnienia skutecznej ochrony danych w miejscu pracy. Wprowadzenie i przestrzeganie zasad czystego biurka i ekranu to pierwszy krok w kierunku budowania świadomej i bezpiecznej kultury organizacyjnej.

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    Prawo zamówień publicznych – wyniki ankiety dla Zamawiających i Wykonawców

    Zapraszamy do zgłębienia wyników ankiety przeprowadzonej w ramach przeglądu, jeśli chodzi o prawo zamówień publicznych. Ankieta, która zgromadziła łącznie 1236 odpowiedzi, w tym 1038 od Zamawiających oraz 198 od Wykonawców, rzuca nowe światło na kluczowe kwestie branżowe. Urząd Zamówień Publicznych dziękuje wszystkim uczestnikom za ich wkład i zaangażowanie w cały ten proces! Badanie to dotyczyło tylko części zagadnień istotnych dla rynku zamówień publicznych. Dlatego też UZP podkreśla, że niezwykle ważne okazały się sugestie zgłoszone w pytaniach otwartych, które stanowią cenne wskazówki do dalszej analizy i doskonalenia działań.

    prawo zamówień publicznych

    Prawo zamówień publicznych – znaczenie ankiety dla branży

    Ankieta przeprowadzona w ramach przeglądu prawa zamówień publicznych ma ogromne znaczenie dla branży. Dzięki odpowiedziom Zamawiających i Wykonawców można o wiele lepiej zrozumieć ich potrzeby, wyzwania, a także oczekiwania w kontekście aktualnych przepisów dotyczących zamówień publicznych. Wyniki ankiety są niezwykle cenne dla wszystkich uczestników rynku – od instytucji publicznych po firmy prywatne.

    W trakcie ankiety poruszono szereg kluczowych tematów, które są istotne dla efektywnego funkcjonowania rynku zamówień publicznych. Badanie dotknęło m.in. procesu zamawiania, aspektów prawnych, wyzwań logistycznych oraz kwestii finansowych związanych z realizacją zamówień publicznych. Wyniki ankiety posłużą jako podstawa do dalszych działań zarówno instytucji publicznych, jak i firm działających na rynku. Ponadto analiza zebranych danych pozwoli na lepsze dopasowanie przepisów prawnych do potrzeb wszystkich stron procesu zamówień publicznych. Ponadto wnioski z ankiety będą stanowić istotny punkt wyjścia do dalszych badań i konsultacji z interesariuszami branży.

    prawo zamówień publicznych

    Wyniki ankiety

    Wyniki ankiety są teraz dostępne w formie kompaktowego dokumentu tekstowego (.docx i .pdf) oraz dynamicznej prezentacji, wzbogaconej głównie o wykresy ilustrujące poszczególne aspekty badania. Znajdziesz je na stronie UZP.

    Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi doniesieniami ze świata zamówień publicznych, śledź nasz serwis. Bądź na czasie z najświeższymi informacjami dotyczącymi przepisów, zmian i wydarzeń związanych z prawem zamówień publicznych!

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – czynności

    Jakie czynności należy podjąć, jeśli chodzi o postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego? Na to pytanie odpowiada Małgorzata Filipek-Orwat!

    Zakres wykonywanych zadań związanych z procedurą udzielania zamówienia publicznego jest różnorodny i wielokrotnie wymaga odpowiednich kompetencji. Jednocześnie budzi wiele kontrowersji w zakresie prowadzenia protokołu postępowania czy ewentualnej odpowiedzialności pracowniczej, a także odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Szczególnie ten drugi rodzaj odpowiedzialności jest istotny, ponieważ odnosi się bezpośrednio do osoby, a nie jednostki. Dlatego też bardzo ważne jest ustalenie, czy każdy rodzaj czynności realizowanych w procedurze udzielania zamówienia publicznego będzie objęty ww. odpowiedzialnością.

    Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego

    Zgodnie z definicją wskazaną w art. 7 pkt 18 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.), zwana dalej „ustawą Pzp”, postępowanie o udzielenie zamówienia – należy przez to rozumieć postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, przekazanie zaproszenia do negocjacji albo zaproszenia do składania ofert, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty lub wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem, z tym że zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi czynności w tym postępowaniu.

    W obecnym stanie prawnym ustawodawca jednoznacznie określił, że czynność wyboru najkorzystniejszej oferty nie kończy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ale kończy wszystkie czynności w postępowaniu (Wyrok KIO z dnia 26 września 2022 r., KIO 2373/22, www.szukio.pl). Treść obu ww. przepisów rozgranicza czynności na te związane z:

    • przygotowaniem postępowania,
    • prowadzeniem procedury o udzielenie zamówienia publicznego.

    Zakres ww. czynności jest zupełnie inny na każdym z ww. etapów procedury. Przykładowy rodzaj czynności na poszczególnym etapie postępowania wskazuje poniższa tabela.

    Czynnościami związanymi z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia są czynności wykonywane od momentu wszczęcia postępowania do jego zakończenia poprzez wybór oferty najkorzystniejszej albo unieważnienie postępowania. Podpisanie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi już czynności w postępowaniu, ale je ostatecznie kończy (Art. 7 pkt 18 ustawy Pzp).

    W ramach ww. czynności należy zwrócić uwagę na inne czynności, które mogą pojawić się na etapie prowadzenia postępowania, ale nie mających wpływu na jego wynik np.

    • potwierdzenie środków na realizacje zamówienia w budżecie jednostki przez główną księgową lub skarbnika,
    • zwiększenie środków na realizację zamówienia do ceny lub kosztu oferty najkorzystniejszej przez właściwy organ,
    • parafowanie projektu umowy lub istotnych postanowień umowy przez radcę prawnego.

    Udział innych osób w procesie prowadzenie postępowania może obejmować także inne czynności, które już mogą mieć wpływ na wynik postępowania. Do takich czynności można zaliczyć np.:

    • udział radcy prawnego w procesie udzielania odpowiedzi na pytania do dokumentacji zamówienia, w tym wprowadzanie zmian do treści umowy/istotnych postanowień umowy,
    • udział radcy prawnego w negocjacjach w trybie zamówienia z wolnej ręki,
    • udział kosztorysantów, projektantów w przygotowaniu odpowiedzi na zapytania do SWZ
      i innych dokumentów zamówienia, w tym wprowadzanie zmian do treści ww. dokumentów.
    postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego

    Rozróżnienie ww. czynności na czynności mające wpływ na wynik postępowania i tzw. czynności techniczne – niemające wpływu na wynik postępowania jest dość istotne, by odpowiednio udokumentować przebieg całego procesu o udzielenie zamówienia w protokole postępowania.

    W protokole postępowania winny zostać wskazane wszystkie osoby, które wykonywały czynności związane z:

    • przygotowaniem postępowania w ramach czynności mających wpływ m.in. na wybór trybu/procedury, krąg potencjalnych wykonawców zainteresowanych danym zamówieniem,
    • prowadzeniem postępowania, ale w zakresie czynności mających wpływ m.in. na kwalifikacje wykonawcy do dalszego etapu postępowania, czy wynik postępowania.

    Ww. dokument nie powinien ujmować osób, które wykonywały tzw. czynności formalne, techniczne, administracyjne, które w żaden sposób nie mają wpływu na ostateczny wynik postępowania.

    W przypadku wątpliwości co do ujęcia danej osoby w protokole postępowania, warto posłużyć się poniższym wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z 2 czerwca 2011 r. (KIO 1037/11), w którym izba podkreśla, że: „wpływ naruszeń przepisów ustawy, dokonania czynności w postępowaniu przy udziale osoby podlegającej wyłączeniu, na wynik postępowania nie może mieć czysto spekulatywnego charakteru, lecz musi prowadzić do rzeczywistej zmiany wyniku lub realnej możliwości zaistnienia takiej sytuacji. Przez wynik postępowania rozumie się co do zasady w postępowaniach jednoetapowych – wybór najkorzystniejszej oferty, a w postępowaniach wieloetapowych ustalenie kręgu wykonawców uprawnionych do wzięcia udziału w kolejnym etapie postępowania […]. W konsekwencji, dla uznania, że zaistniał wpływ czynności dokonanej przez tę osobę na wynik postępowania, niezbędny jest choćby hipotetyczny związek między działaniem osoby podlegającej wyłączeniu (niezależnie od tego, czy działała samodzielnie, czy też w ramach komisji przetargowej) a możliwością uzyskania zamówienia przez wykonawcę, z którym osoba taka była powiązana”.

    Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze rodzaj czynności wykonywanych przez daną osobę i jego realnego wpływu na wynik postępowania.

    Udział skarbnika/księgowej w procedurze należy rozpatrywać w kontekście wykonywania przez te osoby swoich zadań. Z zasady celem złożenia kontrasygnaty przez skarbnika/księgowego jest potwierdzenie zabezpieczenia odpowiednich środków na realizację zobowiązania pieniężnego oraz potwierdzenie wstępnej kontroli operacji. Nie jest to zatem czynność związana z przeprowadzeniem postępowania. Kontrasygnata nie jest czynnością udzielenia zamówienia, gdyż jej celem nie jest zawarcie umowy, ale potwierdzenie zabezpieczenia środków.

    Z reguły skarbnik/księgowy, który składa kontrasygnatę jedynie w celu potwierdzenia zabezpieczenia środków, nie ma wpływu na kształt postępowania (w fazie przygotowania i prowadzenia) ani na jego wynik. Także przygotowanie projektu uchwały o zwiększeniu środków na realizację zamówienia nie stanowi czynności wykonywanej w danej procedurze. Decyzja ta nie jest decyzją skarbnika, stąd sama techniczna czynność polegająca na przygotowaniu realizacji tej decyzji nie oznacza, że skarbnik/księgowy może wpłynąć na wynik postępowania.

    Bardziej problematycznym zagadnieniem jest udział radcy prawnego w pracach związanych z procedurą o udzielenie zamówienia publicznego. Żaden z przepisów ustawy Pzp nie wskazuje normy prawnej regulującej kwestię powołania radcy prawnego w skład komisji przetargowej. W tym zakresie warto sięgnąć do opinii KRRP, w której dokonano oceny dopuszczalności podejmowania się takich zadań przez radców prawnych w kontekście obowiązujących przepisów prawa, w tym prawa samorządowego, regulujących zasady wykonywania zawodu radcy prawnego.

    W ww. opinii wskazano: „Porównując zakres uprawnień i kompetencji komisji przetargowej z zakresem pojęcia pomocy prawnej, trzeba zauważyć, że nie wszystkie z zadań komisji przetargowej należą do zakresu pojęcia pomocy prawnej. Przede wszystkim nie sposób zaliczyć do przejawów świadczenia pomocy prawnej czynności oceny ofert. W istocie bowiem czynności takie wymagają wiedzy technicznej dotyczącej przedmiotu zamówienia, a nie wiedzy prawnej. Omawiane czynności nie polegają na ochronie interesów prawnych jednostki, w której radca prawny jest zatrudniony. Dlatego też przyjąć należy, że powierzenie radcy prawnemu obowiązków członka komisji przetargowej prowadzi do wykonywania przez radcę prawnego czynności niemieszczących się w pojęciu świadczenia pomocy prawnej i tym samym nie stanowi przejawu wykonywania zawodu radcy prawnego. Nie można zaś – co do zasady – dopuszczać wykonywania przez radcę prawnego na rzecz jego pracodawcy w ramach łączącego strony stosunku pracy innych czynności niż związane z wykonywaniem zawodu radcy prawnego, gdyż zagrażałoby to podstawowym wartościom zawodu radcy prawnego”.

    Jednocześnie wskazano, że łączenie w ramach stosunku pracy czynności mieszczących się w zakresie pomocy prawnej, jak i wykraczających poza ten zakres w sposób bezpośredni zagraża prawidłowemu wykonywaniu czynności zawodowych.

    W konkluzji opinii stwierdza się, że wykonywanie przez radcę prawnego w jednostce zatrudniającej obowiązków członka komisji przetargowej jest nie do pogodzenia z charakterem zawodu radcy prawnego jako wolnego zawodu (opinia Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych w przedmiocie udziału radców
    prawnych w komisjach przetargowych, https://obsil.kirp.pl/aktualnosci/opinia-obsil-krrp-przedmiocie-udzialu-radcow-prawnych-komisjach-przetargowych/).

    postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego

    Osoby właściwe do wykonywania czynności w procedurze udzielania zamówienia publicznego

    Co do zasady, osobą odpowiedzialną za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest kierownik zamawiającego (Art. 52 ust. 1 ustawy Pzp). Przepis ten przyznaje kierownikowi zamawiającego uprawnienia do dokonywania wszelkich czynności związanych przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania.

    Nie jest to jedyna osoba, która może realizować czynności związane z procedurą o udzielenia zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy Pzp za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiadają także inne osoby, jednak tylko w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania. Kierownik zamawiającego może natomiast powierzyć pisemnie wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności, określonych w oddziale 1 Rozdziału 6, pracownikom zamawiającego.

    Powyższe oznacza, że czynności związane z przygotowaniem i prowadzaniem można podzielić na czynności zastrzeżone wyłącznie dla kierownika zamawiającego oraz czynności, które nie są zastrzeżone dla niego.

    Czynności zastrzeżone dla kierownika zamawiającego to czynności o charakterze decyzyjnym, a także czynności, których dokonanie ma lub może mieć wpływ na wynik postępowania. Skoro na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy Pzp kierownik zamawiającego odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia, nie sposób nie przyjąć, że czynnościami zastrzeżonymi dla kierownika zamawiającego będzie zatwierdzenie propozycji komisji przetargowej wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty, wyboru najkorzystniejszej oferty, a także wniosku o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia.

    Komisja przetargowa nie decyduje o wykluczeniu wykonawcy, odrzuceniu oferty, wyborze najkorzystniejszej oferty oraz unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia. Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powoływanym do oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert oraz do dokonywania innych, powierzonych przez kierownika zamawiającego, czynności w postępowaniu lub związanych z przygotowaniem postępowania. Komisja przetargowa w szczególności przedstawia kierownikowi zamawiającego wyniki oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert oraz propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.

    Do ustawowych czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego (wskazanych wprost w przepisach Pzp) należy również zaliczyć powołanie i odwołanie komisji przetargowej, określenie organizacji, składu, trybu pracy oraz zakresu obowiązków członków komisji przetargowej, w celu zapewnienia sprawności jej działania, indywidualizacji odpowiedzialności jej członków za wykonywane czynności oraz przejrzystości jej prac, a także powołanie biegłych z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji przetargowej.

    Czynnościami zastrzeżonymi dla kierownika zamawiającego będą czynności zatwierdzenia wartości zamówienia, wartości nagród w konkursie, powołania sądu konkursowego oraz dokonywania zmian w jego składzie, sprawowania nadzoru nad sądem konkursowym w zakresie zgodności konkursu z przepisami ustawy Pzp i regulaminem konkursu, zatwierdzenia regulaminu konkursu, unieważnienie konkursu, zatwierdzenia rozstrzygnięcia konkursu. Do czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego należy zaliczyć wybór trybu udzielenia zamówienia publicznego (zatwierdzenie przygotowanego uzasadnienia faktycznego i prawnego wyboru trybu udzielenia zamówienia).

    Ustawodawca dopuszcza powierzenie ww. czynności przez kierownika zamawiającego innym osobom. Nie każde powierzenie zadań zwalnia kierownika zamawiającego z odpowiedzialności za ich wykonanie.

    Sposób i forma powierzenia

    Zgodnie z brzmieniem art. 52 ust. 2 ustawy Pzp powierzenie czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego winno nastąpić w sposób wyraźny i zindywidualizowany. Ma to istotne znaczenie w kontekście ustalenia ewentualnego sprawcy czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych.

    Zgodnie z art. 4 pkt 2 i 3 ustawy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, odpowiedzialności tej podlegają kierownicy jednostek sektora finansów publicznych oraz pracownicy jednostek sektora finansów publicznych lub inne osoby, którym odrębną ustawą lub na jej podstawie powierzono wykonywanie obowiązków w takiej jednostce, których niewykonanie lub nienależyte wykonanie stanowi czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych.

    Przekazanie w sposób niezindywidualizowany do wykonania wskazanych czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie może prowadzić do wniosku, że kierownik jednostki może tak ogólnie ukształtować regulaminy (a nawet upoważnienia) w jednostce, że zostanie w konsekwencji zwolniony z odpowiedzialności za ich zgodność z przepisami prawa (Orzeczenie GKO z dnia 10.10.2013 r., BDF1/4900/70/74/13/RWPD-53271, www.szukio.pl).

    Forma powierzenia czynności, jakie dana osoba ma wykonywać w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, musi mieć formę pisemną. Członkowie komisji przetargowej lub poszczególni pracownicy nie wchodzą w zakres pojęcia „osoby, której kierownik zamawiającego powierzył zastrzeżone dla siebie czynności, jeśli nie zostało to wprost, pisemnie stwierdzone – jest to bowiem specyficzny zakres powierzenia czynności, wymagający specjalnego powierzenia)(Orzeczenie GKO z dnia 9 września 2019 r., BDF1.4800.51.2019, www.szukio.pl).

    postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego

    Zgodnie z art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dla skutecznego powierzenia obowiązków muszą zostać spełnione koniunktywnie następujące warunki.

    – kierownik jednostki powierza określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki, co oznacza, iż kierownik danej jednostki sektora finansów publicznych może powierzyć wyłącznie „określone” obowiązki, niedopuszczalnym będzie więc powierzenie obowiązków, które nie zostały doprecyzowane, w szczególności powierzenie obowiązków w ogóle. Po drugie, powierzenie obowiązków może nastąpić wyłącznie pracownikowi tej samej jednostki sektora finansów publicznych.

    – dla skutecznego powierzenia obowiązków konieczne jest przyjęcie określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej przez pracownika jednostki w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym jednostki. Oznacza to, że obok ww. działania kierownika, konieczne jest działanie osoby przyjmującej obowiązki poprzez ich pisemne przyjęcie (Orzeczenie GKO z 26.11.2012 r., BDF1/4900/98/97RN-18/12/2683, www.szukio.pl).

    Wyłączenie odpowiedzialności kierownika jednostki następuje wówczas tylko wtedy, gdy:

    • kierownik jednostki nie podejmował czynności skutkujących naruszeniem prawa a
    • odpowiedzialność przenosi się na pracownika jednostki pod warunkiem powierzenia temu pracownikowi określonych obowiązków.

    Indywidualizacja odpowiedzialności polega na przypisaniu konkretnych czynności poszczególnym osobom (w tym członkom komisji przetargowej) (Orzeczenie GKO z 18.07.2016 r. BDF1.4800.27.2016, www.szukio.pl).

    Powołanie komisji przetargowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie zwalnia od odpowiedzialności kierownika zamawiającego, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy pzp za niewykluczenie z postępowania wykonawcy, który złożył niekompletną ofertę w sytuacji, gdy nie powierzył pisemnie innej osobie czynności dla niego zastrzeżonej, jaką jest wybór najkorzystniejszej oferty.

    Przyjęcie przeciwnego poglądu oznaczałoby, iż w każdym wypadku powołania komisji przetargowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia kierownik zamawiającego byłby zwolniony z odpowiedzialności za naruszenie przepisów pzp przy wyborze oferty, pomimo że to on w konsekwencji podejmuje decyzję o wyborze wykonawcy (Orzeczenie GKO z dnia 21.10.2019 r., BDF1.4800.23.2019, www.szukio.pl).

    Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – podsumowanie

    Procedura przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest procesem sformalizowanym i wymaga odpowiedniej wiedzy i kompetencji.

    Udział osób w całym procesie winien być odpowiednio udokumentowany i zgodny z rzeczywistym przebiegiem postępowania. Ma to istotne znaczenie dla sporządzenia protokołu postępowania oraz ustalenia osób odpowiedzialnych za wykonanie danej czynności.

    Generalna zasada odpowiedzialności za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania spoczywa na kierowniku zamawiającego, który posiada kompetencje do podejmowania decyzji, przyjmując na siebie ryzyko nieprawidłowych działań na wcześniejszych etapach jej przygotowania. Ustawodawca pozwala przekazać kompetencje kierownika zamawiającego innym osobom, pod określonymi zasadami. Przekazanie czynności niezgodnie z obowiązującymi przepisami niweczy skuteczność dokonania takiej czynności. Przy delegowaniu zadań zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego warto pamiętać, że w zakresie kontroli zarządczej odpowiedzialność ta nadal pozostaje na kierowniku zamawiającego.

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    eNotices2 kurs praktyczny, z którym unikniesz błędów!

    Już kilka miesięcy minęło, odkąd eNotices2 zaczął spędzać nam wszystkim sen z powiek. Liczne błędy, enigmatyczne skróty, a w dodatku niecodzienna nomenklatura – to tylko namiastka wyzwań, z którymi mierzą się wszystkie osoby, korzystające z tego systemu. Jak więc poradzić sobie z eNotices2? Rozwiązaniem jest nasz praktyczny kurs, który stanowi idealną odpowiedź na wszelkie potrzeby i bolączki w tym temacie! Serio – gwarantujemy same konkrety i jasne instrukcje eNotices2, które realnie pomogą Ci w pracy.

    eNotices2 kurs praktyczny – co Cię czeka?

    Nasz kurs praktyczny eNotices2 został starannie zaprojektowany, aby dostarczyć uczestnikom nie tylko teoretycznej wiedzy na temat funkcjonalności tego systemu, ale przede wszystkim praktycznych umiejętności, niezbędnych do jego skutecznego wykorzystania w codziennej pracy. Poprzez analizę konkretnych przypadków będziesz miał okazję zdobyć praktyczne doświadczenie w korzystaniu z eNotices2. Wszystko to oczywiście bez błędów i frustracji! Kolejnym atutem jest fakt, iż aktualizację kursu masz w cenie. Mało tego, otrzymasz też zaświadczenie ukończenia kursu. Brzmi jak dobry deal, prawda?!

    Cele kursu:
    Zapewnić uczestnikom kompleksowe zrozumienie platformy eNotices2, wskazując na pułapki i wyzwania, z jakimi mogą się spotkać. Kurs ma na celu wyposażenie uczestników w wiedzę i narzędzia niezbędne do efektywnego i skutecznego korzystania z eNotices2, minimalizując ryzyko błędów i maksymalizując potencjał ogłoszeń.


    Dla kogo jest kurs eNotices2?


    Kurs jest przeznaczony dla wszystkich użytkowników platformy eNotices2. Zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o zaawansowane funkcje i techniki pracy z systemem.


    Program kursu:

    • Wprowadzenie do eNotices2 – Podstawy platformy, jej cele i główne funkcjonalności.
    • Zaplanuj pracę z eNotices2 – Jak efektywnie organizować swoją pracę na platformie, by maksymalizować produktywność.
    • Słownictwo eNotices2 – Kluczowe terminy i definicje, które pomogą w płynnej nawigacji po systemie.
    • Jak dopisać na stałe adres KIO do konta? – Praktyczny poradnik dotyczący personalizacji ustawień konta.
    • Pułapki w postępowaniach z podziałem na części – Jak unikać najczęstszych błędów i optymalizować proces tworzenia ogłoszeń.
    • Q&A w pigułce! – Sesja pytań i odpowiedzi na najbardziej palące kwestie dotyczące eNotices2.
    • Sprawne wyszukiwanie błędów – Techniki i narzędzia do identyfikacji oraz eliminacji błędów w ogłoszeniach.
    • Lifehacki eNotices2 – Sposoby na przyspieszenie pracy z systemem i zwiększenie jej efektywności.
    • Jak wystawić dowolne ogłoszenie w kilka minut? – Metody szybkiego tworzenia i publikacji ogłoszeń.
    • Niekompletne ogłoszenia – jak wygenerować podgląd PDF? – Rozwiązanie problemów związanych z niekompletnymi ogłoszeniami.


    Metodyka: kurs oferuje mieszankę wykładów, warsztatów praktycznych, interaktywnych sesji Q&A oraz case study, pozwalając uczestnikom na zdobycie praktycznego doświadczenia w korzystaniu z eNotices2.

    Co zyskasz?

    • Dogłębne zrozumienie funkcjonowania eNotices2.
    • Umiejętność efektywnego planowania i zarządzania pracą na platformie.
    • Znajomość zaawansowanych funkcji i technik pracy z eNotices2.
    • Praktyczne porady, jak unikać błędów i pułapek.
    • Certyfikat ukończenia kursu „eNotices2 – Nie daj się”.

    Kupując nasz kurs eNotices2, otrzymasz niezbędną wiedzę techniczną oraz praktyczne umiejętności, które pozwolą Ci efektywniej i sprawniej wykonywać obowiązki. Ponadto posiadanie certyfikatu ukończenia kursu eNotices2 może stanowić dodatkowy atut w Twojej karierze zawodowej, potwierdzając Twoje kompetencje! Kup kurs i dołącz do szerokiego grona zadowolonych osób!

    eNotices2 kurs praktyczny

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    Jak uwzględniać aspekty społeczne, środowiskowe i innowacyjne w dokumentach zamówienia? Praktyczne wskazówki

    W ostatnich latach coraz większą wagę przywiązuje się do tego, aby uwzględniać aspekty społeczne, środowiskowe i innowacyjne w dokumentach zamówienia. W odpowiedzi na tę potrzebę Urząd Zamówień Publicznych przygotował pakiet przykładowych zapisów w dokumentach zamówienia, które precyzyjnie omawiają wspomniane aspekty oraz przedstawiają propozycje ich zastosowania.

    Aspekty społeczne, środowiskowe i innowacyjne w dokumentach zamówienia – dlaczego warto je uwzględniać?

    Uwzględnianie aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych nie tylko przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, ale także pozwala na osiągnięcie szeregu korzyści, takich jak poprawa wizerunku firmy czy stymulowanie innowacji. Warto przy tym podkreślić, że wdrażanie praktyk zrównoważonego rozwoju może zwiększyć zaufanie klientów i społeczności lokalnych. Uwzględnienie innowacyjnych rozwiązań może zaś pobudzić rozwój nowych technologii i usług.

    aspekty społeczne, środowiskowe i innowacyjne w dokumentach zamówienia

    Opracowane przez Urząd Zamówień Publicznych materiały zawierają konkretne przykłady zapisów, które mogą być wykorzystane przez zamawiających w procesie udzielania zamówień. Oto kilka wskazówek. W dokumencie zamówienia należy jasno zdefiniować oczekiwane aspekty społeczne, środowiskowe i innowacyjne. Przykładami są minimalne standardy pracy, wymagania dotyczące redukcji emisji czy też oczekiwane innowacje w produkcie lub procesie. Oprócz określenia wymagań warto również uwzględnić kryteria oceny ofert, które premiują dostawców za proponowanie rozwiązań zgodnych z wartościami społecznymi, środowiskowymi i innowacyjnymi. Niezbędne jest wprowadzenie mechanizmów monitorowania realizacji założeń zapisanych w dokumentach zamówienia oraz raportowania wyników. To pozwoli na sprawdzenie skuteczności działań oraz identyfikację obszarów do dalszych ulepszeń.

    Poznaj przykładowe zapisy w dokumentach zamówienia dotyczące uwzględniania w postępowaniu o udzieleniu zamówienia aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych. Pomoże Ci w tym pakiet przykładowych zapisów, opracowany przez Urząd Zamówień Publicznych.

    A jeśli chcesz być na bieżąco z wiadomościami ze świata zamówień publicznych, to odwiedzaj nas częściej! Przykładowo, ostatnio pisaliśmy o tym, jak powinno wyglądać publikowanie ogłoszeń w DUUE.

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    ZAKUPY REGULAMINOWE – jak je przeprowadzać? PRAKTYKA i studium przypadku

    Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak skutecznie przeprowadzać zakupy regulaminowe do kwoty 130 tysięcy? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie! W najnowszym odcinku naszego kanału na YouTube rozprawiamy się z tą kwestią raz na zawsze. Zygmunt Kopacz wraz z Grzegorzem Klimarczykiem wzięli na tapet ten temat. Rozwiewają m.in. wszystkie wątpliwości i tajemnice, które mogą towarzyszyć temu procesowi.

    Zakupy regulaminowe – dlaczego warto je robić?

    Faktem jest, że zakupy poniżej progu, czyli do 130 tysięcy złotych, otwierają drzwi do wielu korzyści i możliwości dla instytucji oraz przedsiębiorstw. Dlaczego warto przyjrzeć się im bliżej? Przeprowadzanie zakupów do 130 tysięcy złotych pozwala uniknąć długotrwałych i skomplikowanych procedur. To z kolei powoduje oszczędność czasu i zasobów, zarówno dla instytucji publicznych, jak i dla potencjalnych wykonawców. Niskie progi kwotowe dodatkowo sprzyjają uczestnictwu mniejszych firm oraz startupów w procesach zamówień publicznych. To z kolei może promować innowacje oraz zdrową konkurencję na rynku, co przyczynia się do podnoszenia jakości świadczonych usług i produktów. Twojej uwadze szczególnie polecamy artykuł, w którym Ewa Biolik tłumaczy, jak zakupy regulaminowe można wykorzystać w dostawach żywienia w szkołach i przedszkolach.

    zakupy regulaminowe

    Zakupy poniżej progu – jak je przeprowadzać?

    Nasi eksperci w wideo podpowiadają m.in., jak uprościć i usprawnić zarządzanie zamówieniami, jak skutecznie konsultować się z wykonawcami, a także, jak dokonywać wyboru ofert. To wszystko na konkretnych przykładach, które pomogą Ci zrozumieć proces w praktyce. Możesz mieć pewność, że nasz materiał jest pełen wartościowych wskazówek, które możesz od razu zastosować w swojej codziennej pracy. Nie trać więc czasu na szukanie informacji – wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz w naszym najnowszym odcinku. Obejrzyj go już teraz i zdobądź kluczowe umiejętności potrzebne do perfekcyjnego przeprowadzania zakupów regulaminowych!

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    Ochrona danych osobowych – skuteczne metody zapobiegania zagrożeniom

    Ochrona danych osobowych – jak powinna wyglądać?! Faktem jest przecież, że w dzisiejszych czasach, gdy dane osobowe są jednym z najcenniejszych zasobów, niezbędne jest stosowanie skutecznych środków ochrony. Warto poznać i wdrożyć praktyki, które minimalizują ryzyko naruszenia poufności oraz zapewniają bezpieczeństwo danych osobowych. Poniżej przedstawiamy kompleksowe podejście, obejmujące zarówno zabezpieczenia fizyczne, jak i działania pracownika, które warto wdrożyć w każdej firmie.

    Ochrona danych osobowych – zabezpieczenia fizyczne


    1. Monitoring. Instalacja systemu monitoringu pozwala na ciągłe śledzenie aktywności w miejscach przechowywania danych osobowych. Nagrania mogą stanowić niezbity dowód w przypadku incydentów.

    2. Pomieszczenia zamykane na klucz. Ogranicz dostęp do pomieszczeń zawierających dane osobowe jedynie dla upoważnionych pracowników. Tym samym zapewnisz dodatkową warstwę ochrony.

    3. Kontrola dostępu. Zastosowanie systemu kontroli dostępu, takiego jak karty magnetyczne czy technologie biometryczne, pozwala na monitorowanie i ograniczenie dostępu do kluczowych obszarów.

    4. Zamykane szafy i biurka. Dodatkowe zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem do dokumentów zawierających dane osobowe.

    5. Bezpieczne przechowywanie kluczy. Klucze do pomieszczeń z danymi osobowymi powinny być przechowywane w bezpiecznym miejscu. Ponadto powinny być dostępne jedynie dla upoważnionych osób.

    6. Ochrona urządzeń. Bardzo ważne jest zastosowanie haseł dostępu, szyfrowanie danych, a ponadto zdalne usuwanie informacji z urządzeń w przypadku kradzieży lub zgubienia.

    7. Sprzątanie w obecności upoważnionych pracowników. Podczas sprzątania biur lub
    pomieszczeń, w których przechowywane są dane osobowe, zaleca się również obecność
    pracowników upoważnionych.

    ochrona danych osobowych

    Ochrona danych osobowych – działalność pracownika

    1. Kontrola dostępu do danych. Ogranicz dostęp pracowników do danych osobowych tylko do niezbędnego minimum.

    2. Używanie silnych haseł. Zachęcaj pracowników do stosowania silnych haseł oraz regularnej ich zmiany.

    3. Dbaj o czystość biurka i ekranu. Zachowaj poufność danych poprzez utrzymanie porządku na biurku, a także blokowanie ekranu po opuszczeniu stanowiska pracy.

    4. Zabezpiecz sprzęt. Stosuj zabezpieczenia, takie jak blokady hasłowe czy szyfrowanie danych, na wszystkich urządzeniach przechowujących dane osobowe.

    5. Niszczenie dokumentów. Używaj niszczarek do bezpiecznego usuwania danych z dokumentów papierowych.

    6. Zabezpiecz dokumenty poza miejscem pracy. Pracownicy, którzy wynoszą dokumenty poza firmę, powinni zapewnić ich odpowiednie zabezpieczenie.

    7. Szkolenia w zakresie ochrony danych. Regularne szkolenia pracowników w zakresie ochrony danych osobowych są również kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

    ochrona danych osobowych

    Zagrożenia cyberbezpieczeństwa


    1. Wirusy. Unikaj infekcji komputerów i urządzeń elektronicznych poprzez stosowanie aktualnych programów antywirusowych.

    2. Robaki. Chronić sieć przed samorozprzestrzeniającymi się wirusami poprzez regularne aktualizacje oprogramowania, a także świadome korzystanie z internetu.

    Podsumowując, świadomość zagrożeń i wynikająca z nich odpowiednia ochrona danych osobowych to bardzo ważne zagadnienie! Wdrożenie opisanych praktyk nie tylko minimalizuje ryzyko incydentów, ale także buduje zaufanie zarówno wśród pracowników, jak i klientów.

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    Publikowanie ogłoszeń w DUUE

    Zastanawiasz się, jak wygląda instrukcja, jeśli chodzi o publikowanie ogłoszeń w DUUE? Jesteś w dobrym miejscu! W dzisiejszym świecie elektronizacji zamówień publicznych właściwe publikowanie ogłoszeń jest kluczowym elementem procesu. Dzięki instrukcjom dotyczącym publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (DUUE) unikniesz nieporozumień i błędów, które mogłyby opóźnić lub utrudnić przeprowadzenie procedury zamówień publicznych. W tym artykule przedstawimy szczegółowe wskazówki dotyczące publikacji ogłoszeń w DUUE. Obejmują one aktualizację instrukcji wypełniania ogłoszeń o zamówieniu oraz instrukcję wypełniania ogłoszeń o udzieleniu zamówienia.

    Publikowanie ogłoszeń w DUUE – aktualizacja instrukcji wypełniania ogłoszeń o zamówieniu

    Przed rozpoczęciem publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE zapoznaj się z najnowszą aktualizacją instrukcji wypełniania ogłoszeń. Pamiętaj, że dostosowanie się do najnowszych wytycznych jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z wymogami prawnymi. Ponadto sprawdź, czy wszystkie wymagane informacje zostały wprowadzone poprawnie. W tym procesie szczególną uwagę zwróć na dokładność danych dotyczących zamówienia. To dane, takie jak: numer referencyjny, nazwa i opis zamówienia, terminy oraz dane kontaktowe.

    publikowanie ogłoszeń w DUUE

    Upewnij się też, że wszystkie załączniki zostały dołączone w odpowiednim formacie i zgodnie z wymaganiami DUUE. Niedopełnienie tego kroku może skutkować niedopuszczeniem ogłoszenia do publikacji lub utratą ważności. Przed finalnym zatwierdzeniem ogłoszenia, wykonaj dokładną weryfikację wszystkich danych. Błędy mogą prowadzić do konieczności poprawy ogłoszenia, co z kolei może opóźnić proces publikacji.

    A skoro jesteśmy już przy instrukcjach, to koniecznie sprawdź, jak przeprowadzić postępowanie na przetarg nieograniczony!

    Instrukcja wypełniania ogłoszeń o udzieleniu zamówienia

    Publikacja ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wymaga równie szczegółowego podejścia. Podobnie jak w przypadku ogłoszeń o zamówieniu, należy dokładnie przestrzegać wytycznych dotyczących formy i zawartości ogłoszenia. Upewnij się, że ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zawiera wszystkie niezbędne informacje. Powinny to być: nazwa i adres wykonawcy, wartość zamówienia, oraz krótki opis przedmiotu zamówienia. Przeczytaj uważnie wszystkie instrukcje dotyczące publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w DUUE, aby uniknąć potencjalnych błędów lub opóźnień. Po zatwierdzeniu ogłoszenia, regularnie monitoruj jego status w DUUE, aby mieć pewność, że zostało ono opublikowane poprawnie i w terminie.

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    Bitwa na argumenty! Protokół postępowania to HIT czy KIT? Dołącz do debaty!

    Zapraszamy na webinar: Protokół postępowania to HIT czy KIT? Bitwa na argumenty!

    Na tej bitwie na argumenty nie może Cię zabraknąć! 🔥 Dołącz do nas na webinar i rozstrzygnijmy spór: Protokół postępowania to HIT czy KIT? 🤔

    Po której stronie barykady staniesz? Protokół postępowania to strata czasu, czy jednak niezbędny dokument dla Zamawiającego? Zdecyduj sam!

    Wydarzenie odbędzie się:
    📅 20 marca 2024
    ⏰ o godzinie 11:00
    💻 online
    💸 bezpłatnie!

    A jeśli jeszcze nie generujesz protokołu postępowania na 2 kliknięcia, tak jak 130 jednostek, koniecznie sprawdź generator dokumentów od openNexus!

    💡 W naszym zespole prowadzących znajdziesz: Justynę Jaworską, Monikę Tecław i Zygmunta Kopacza, którzy podzielą się nie tylko swoją bogatą wiedzą, lecz także przedstawią możliwości automatyzacji procesu uzupełniania protokołów.

    Czy Justyna przekona Cię, że protokoły to strata czasu, a Monika udowodni, że są one niezbędne? Jak potoczy się ta pasjonująca debata? Czy Zygmunt odnajdzie punkty wspólne w dyskusji, mimo różnych poglądów gości?

    Dołącz do naszej dyskusji, aby rozwikłać kwestie takie jak:
    🔸 Elektroniczne czy papierowe prowadzenie protokołów?
    🔸 Zasadność prowadzenia protokołu – dla zamawiającego, wykonawcy czy kontroli?
    🔸 Jak ułatwić sobie prowadzenie protokołu?

    Sam zdecyduj, po czyjej stronie staniesz! Zarejestruj się już teraz i podziel się swoim doświadczeniem! 👇 Do zobaczenia na webinarze!

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!

    Dopuszczalność przelewu wierzytelności przysługującej wykonawcy zamówienia publicznego na rzecz podwykonawcy

    W praktyce dość często pojawiają się różnorodne pytania, jeśli chodzi o dopuszczalność przelewu wierzytelności, która przysługuje wykonawcy zamówienia publicznego na rzecz podwykonawcy. W niniejszym artykule przyjrzymy się tej problematyce bliżej, analizując obowiązujące przepisy i orzecznictwo.

    Dopuszczalność przelewu wierzytelności – czy wierzytelność może być przekazana podwykonawcy?

    Według obowiązujących przepisów oraz wytycznych organów nadzoru wierzytelność przysługującą wykonawcy zamówienia publicznego można przeznaczyć na rzecz podwykonawcy. Istnieje jednak szereg warunków, które należy spełnić, aby taki przelew był zgodny z prawem. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy umowa zawarta między wykonawcą a zamawiającym przewiduje możliwość przekazywania wierzytelności podwykonawcom. Ponadto w niektórych przypadkach wymagane jest uzyskanie zgody zamawiającego na przekazanie wierzytelności podwykonawcy. Warto też podkreślić, że przelew wierzytelności musi być zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami dotyczącymi zamówień publicznych oraz prawa cywilnego.

    Dopuszczalność przelewu wierzytelności

    Co na to UZP?

    W świetle obowiązujących przepisów przelew wierzytelności przysługującej wykonawcy zamówienia publicznego na rzecz podwykonawcy jest dopuszczalny, pod warunkiem spełnienia określonych warunków i zgodności z przepisami prawa. Warto jednak dokładnie przeanalizować umowę oraz skonsultować się z ekspertem prawnym, aby uniknąć ewentualnych problemów związanych z procedurą. Cała treść opinii na ten temat opublikowano na stronie UZP.

    Jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się w branży, to odwiedzaj nas częściej! Przykładowo, jakiś czas temu tłumaczyliśmy też, jak prezentują się klauzule dotyczące zatrudnienia!

    Oceń artykuł! Czy ten artykuł był pomocny?

    Dziękujemy za Twoją opinie!