Dziennik Internetowy dla Społeczności Zamówień Publicznych

Strona głównaAnalizy eksperckieProcesyminiPortal: Zero kosztów, maksimum korzyści?

miniPortal: Zero kosztów, maksimum korzyści?

“Informujemy, że od piątku 23 sierpnia od godziny 18:00 do niedzieli 25 sierpnia do godziny 18:00 część funkcjonalności systemu ePUAP (w tym potwierdzanie Profilu Zaufanego) może być niedostępna…”


Dostępność systemu i bezpieczeństwo jest najważniejsze

Inspiracją do napisania tego artykułu był komunikat UZP o treści:

“Informujemy, że od piątku 23 sierpnia od godziny 18:00 do niedzieli 25 sierpnia do godziny 18:00 część funkcjonalności systemu ePUAP (w tym potwierdzanie Profilu Zaufanego) może być niedostępna…”

Przeliczmy to na SLA, czyli dostępność systemu.

Nasza dostępność jest w granicach 99,97% (tyle także gwarantujemy Zamawiającym). Jak długo nasz system może być zatem niedostępny? Około 26 godzin w ciągu całego roku, licząc także dni wolne od pracy, święta, weekendy. Taka dostępność zapewnia, że o każdej porze można złożyć oferty.

A ile wyniosła przerwa na MiniPortalu? 48 godzin :-).

Kary umowne?

Z powodu tak długiej przerwy musielibyśmy płacić naszym Klientom kary umowne, a przecież takich przerw na miniPortalu jest więcej. Ostatnio poproszono nawet o nie składanie ofert z powodu zbliżającego się terminu wysyłania rocznych rozliczeń do US.

Ktoś powie, że to normalne. Niekoniecznie, gdyż podczas trwania prac serwerowych można włączyć serwery zapasowe (plan B). No, chyba że się ich nie ma… 🙂

Co z odszyfrowaniem ofert?

Jak już wiemy miniPortal nie zapewnia nam wysokiej dostępności systemu w porównaniu do platform komercyjnych. Podobna sytuacja ma się do odszyfrowywania ofert. Gdyby ktoś z Państwa nie znał procedury odszyfrowania oferty na miniportalu wysyłam link do instrukcji (czytaj więcej). W skrócie: każda oferta musi być ręcznie odszyfrowana przez Zamawiającego, który musi do tej procedury wykorzystać dedykowane oprogramowanie, identyfikator postępowania, identyfikator użytkownika oraz klucz prywatny. Nie trudno się domyślić, że odszyfrowanie jednej oferty może potrać około 5 minut dla użytkownika zaawansowanego. A co gdyby wpłynęło dużo ofert, np. około 70? Odszyfrowanie ofert potrwało by około 5 godzin!

Ile trwa odszyfrowanie ofert na platformazakupowa.pl?

Powyższy przykład z 70 ofertami nie jest wyssany z palca, ponieważ w jednym z ostatnich postępowań naszego Klienta – Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu – złożono 69 ofert!. Postępowanie było podzielone na 190 części (pakietów). Zamawiający musiał wykonać „jeden klik” w celu odszyfrowania ofert. Całość potrwała zaledwie parę chwil (nie godzin).

Zamawiający bezproblemowo przeprowadził pełną procedurę w sposób elektroniczny, wraz z komunikacją z wykonawcami. Odszyfrowanie odbyło się na jeden klik myszki, o czym szerzej można przeczytać w naszym artykule o bezpieczeństwie i prostocie, jakie zapewnia platformazakupowa.pl (czytaj więcej). Stawiamy na jakość, a nie jakoś! Dlatego zarówno Zamawiający, jak i Wykonawcy otrzymują od nas profesjonalne wsparcie, a cała dokumentacja przetargowa jest w pełni archiwizowana na platformie (czytaj więcej o archiwum na platformazakupowa.pl)

To właśnie dlatego średnia ilość ofert w przetargach na platformazakupowa.pl i średnia ilość ofert w Polsce w 2018 wyglądała tak (więcej):

Średnia ilość ofert w przetargach w Polsce i na platformazakupowa.pl
Średnia ilość ofert w przetargach w Polsce i na platformazakupowa.pl.

Mogłoby się wydawać, że elektronizacja zmniejszy ilość ofert. My też tak sądziliśmy, startując 18.10.2018. Tak zapewne by było, gdyby nie nasze wsparcie i pomoc Wykonawcom na każdym etapie przygotowywania oferty w formie elektronicznej. Zaprowadziło nas to do bardzo wysokiej skuteczności w przetargach, czyli średniej 5,37 oferty na przetarg wobec 2,19 oferty na przetarg w Polsce w 2018 (czytaj więcej). Zauważalnie podnosimy średnią krajową i jesteśmy z tego dumni! ????

Cieszymy się, że nasi Zamawiający przeprowadzają bardzo ważne przetargi nie tylko zgodnie z prawem, ale także, w odróżnieniu od MiniPortalu przeprowadzają w sposób bezproblemowo (czytaj więcej).

  • Grzegorz Klimarczyk

    Ekspert w obszarze zakupów biznesowych i elektronizacji zamówień publicznych. Autor licznych poradników dostępnych m. in. na empik.com. W Open Nexus Sp. z o.o. pełni funkcję Prezesa Zarządu od 2009. Sukces nigdy nie jest ostateczny. Porażka nigdy nie jest totalna. Liczy się tylko odwaga.

  • Łukasz Laszczyński

    prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, studiów podyplomowych z zakresu prawa zamówień publicznych, zarządzania projektami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, autor publikacji poświęconych prawu zamówień publicznych - komentarzy praktycznych dla „LEX Zamówienia Publiczne”, książek „Prawo zamówień publicznych. Regulaminy, wzorcowa dokumentacja postępowania, orzecznictwo” oraz „Prawo zamówień publicznych. Praktyczny poradnik dla zamawiających i wykonawców” (współautor). Ponad dziesięć lat doświadczenia w systemie zamówień publicznych, zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców.

Popularne w kategorii prawo

Popularne w kategorii ludzie

Wyróżnione w kategorii procesy