P R Z E T A R G O W A . P L

Przetargowa.pl z lupą na MiniPortalu UZP

Jeżeli zdarzało Wam się czytać nasze wcześniejsze publikacje (np. pod linkiem) lub uczestniczyć w konferencjach organizowanych przez Przetargowa.pl (link), to doskonale wiecie, że MiniPortal testowaliśmy od pierwszych dni jego funkcjonowania. Od początku tego roku, w ramach przygotowań do serii wykładów pod hasłem “Wyłącz myślenie papierowe! SIWZ bez obawy o błędy techniczne wykonawcy”, analizowałem działanie MiniPortalu w oparciu o doświadczenia własne, jak i zaprzyjaźnionych Zamawiających. Punktem odniesienia do wymogów technicznych portali e-usług był z początku Artykuł 22 dyrektywy 2014/24/UE, natomiast obecnie jego zaimplementowana w polskim ustawodawstwie wersja – Artykuł 10b ustawy Pzp. Oczywiście nadal, mimo wielu solidnych argumentów o niespełnianiu przez MiniPortal wymogów ustawowych, można spotkać Zamawiających, którzy wiedzeni hasłem “z łatwością i za darmo” trzymają się kurczowo państwowego systemu. Brakowało mi argumentu ostatecznego.

NIK potwierdza: MiniPortal niezgodny z Art.10b Pzp

Dwa dni temu na mojej skrzynce mailowej pojawiła się wiadomość od jednego z Zamawiających z linkiem do artykułu z Gazety Prawnej (link). Szybka lektura sprawiła, że pomyślałem sobie “Nareszcie!” – ostatecznym argumentem, który zamyka klamrą szereg naszych wykładów, analiz i kazusów jest…  kontrola MiniPortalu przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, o której prawi wspomniany artykuł. MiniPortal jest niezgodny z Art.10b. Nie to jednak jest najciekawszym wnioskiem z samego artykułu, ale o tym za moment.

Dyskryminacja? Jaka dyskryminacja?

W skrócie: NIK uważa wymóg interoperacyjności (ogólnego dostępu) MiniPortalu za kwestię bezwarunkową, UZP z kolei się broni mówiąc, że przecież “większość ludzi ma system Windows na komputerze”. Argumenty liche, to i NIK nieugięty. Zatem wniosek jest następujący: KAŻDY WYKONAWCA może skutecznie doprowadzić do unieważnienia postępowania za sam fakt konieczności szyfrowania ofert na systemie Windows. Możnaby założyć, że w takim wypadku MiniPortal zostanie przebudowany, ale cóż… tak się nie stanie. UZP podkreśla, że w budowie są już e-Zamówienia, a TYMCZASOWE nierówne traktowanie Wykonawców na TYMCZASOWYM MiniPortalu musi zostać na takim poziomie, jakim jest. Czyli karygodnym.

E-zamówienia rozwiążą problem. Pytanie: kiedy?

Pojawia się pytanie: czy skoro od stycznia startuje pełna elektronizacja, to czy nowe narzędzie, niedyskryminujące Wykonawców, powstanie na czas? Obecnie moduł przekazywania ofert i wniosków planowany jest na I kwartał 2021, ale cytując za rzecznikiem prasowym UZP, Michałem Trybuszem: 

“W tym momencie, także z uwagi na ograniczenia w związku z epidemią w ciągu ostatnich trzech miesięcy, trudno jest antycypować, czy konieczna będzie zmiana pierwotnie określonego harmonogramu“

Innymi słowy MiniPortal, który miał być wyłączony w kwietniu, najprawdopodobniej potowarzyszy Zamawiającym jeszcze w 2021 roku. A że ogranicza konkurencyjność i jest niezgodny z prawem, to pozostaje mi tylko sygnalizować Wam, drodzy czytelnicy, że warto rozeznać rynek w zakresie podmiotów komercyjnych i uszyć sobie rozwiązanie na miarę. Nie ma jedynego słusznego – jednak jedno jest pewne: rozwiązanie centralne to prosta droga do KIO.

Nie ma na co czekać

Zygmunt, jeden z naszych trenerów, lubi przytaczać trójkąt niemożliwości w kontekście zakupów. Pasuje jak ulał do zamknięcia krótkiego tekstu dlatego pozwolę go sobie przytoczyć:

Trójkąt niemożliwości – tanio, dobrze i szybko

1. Chcąc zamówić tanio i dobrze, nie zamówimy szybko.  – Czasu jednak jest niewiele. 

2. Zamawiając tanio i szybko, nie zamówimy dobrze.  – Przypominam, że MiniPortal był zrealizowany za ~ 150 tysięcy złotych w ekspresowym tempie. 

3. Jeżeli jednak chcemy zamówić szybko i dobrze, to nie będzie tanio – na pewno nie za darmo. Jako z krwi i kości Poznaniak, zaapelować muszę: nie zostawiajcie, moi drodzy, elektronizacji na grudzień bieżącego roku. 

Jeżeli chcielibyście zgłębić poruszaną w niniejszym artykule tematykę, zachęcamy również do sprawdzenia filmu Zygmunta, który sygnalizuje nowe zagrożenie płynące ze stosowania MiniPortalu.

PS. Niezależnie od tego czy chcesz dowiedzieć, się jak możemy Ci pomóc, czy po prostu jesteś ciekawy współpracy z nami, z chęcią porozmawiamy z Tobą. Rozmowa jest w pełni niezobowiązująca. Kliknij tutaj –  CTA formularz rejestracyjny. 

Mateusz Bartosiewicz

Mateusz Bartosiewicz

Doradca ds. Zamówień Publicznych oraz Trener w Open Nexus Sp. z o.o. Wdrożył platformę zakupową w ponad 100 jednostkach podległych pod Pzp. Konsultant w zakresie zmian regulaminów zakupowych do 30 tys. EURO.

linkedin strona www

Polecane artykuły

Platforma przetargowa to portal e-usług dla podmiotów publicznych, JST i firm sektorowych do elektronicznej obsługi przetargów i zakupów do 30tys EUR. Elektronizuj przetargi z Liderem!

DANE FIRMY

OPEN NEXUS SP. Z O. O.
ul. 28 Czerwca 1956 Roku 398B
61-441 Poznań
NIP: 7792363577
KRS: 0000335959

 

Copyright © 2020 Przetargowa.pl | Powered by Open Nexus