Pytanie dotyczące komunikacji z wykonawcami – Przy wprowadzaniu zmian w SWZ wystarczy stworzyć komunikat publiczny przez Platformę Zakupową, czy należy również wygenerować pismo informujące o zakresie modyfikacji lub/i upublicznić zmodyfikowaną SWZ uwzględniającą zmiany?
Ustawa Pzp nie wskazuje konkretnego sposobu sporządzania informacji o zmianach.
Nakłada natomiast obowiązek poinformowania o zmianach. Wymaganym jest, aby poinformować wykonawców na stronie prowadzonego postępowania o dokonanych zmianach.
Zwyczajowo w praktyce, zamawiający tworzą w treści komunikatu publicznego informację, czego zmiany dotyczą ze wskazaniem podstaw prawnych i wskazują zakres wprowadzonych zmian.
Drugim sposobem jest stworzenie pisma informującego o zmianach ze wskazaniem podstaw prawnych oraz załączenie zmodyfikowanego dokumentu (po zmianach), który stanowi aktualną wersję jednolitą dokumentu.
Decyzja w zakresie tego, jaki sposób dokonania zmian zostanie zastosowany, należy do zamawiającego.
Jaką kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia podać przed otwarciem ofert w przypadku zamówienia uwzględniającego prawo opcji?
Jak powinna wyglądać informacja o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, jeżeli specyfikacja przewiduje zamówienia uzupełniające oraz prawo opcji? Czy wystarczy przedstawić jedną ogólną kwotę zamówienia, czy jakoś dokładniej rozbijamy te wartości?
Zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy Pzp (źródło) Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Jak czytamy w komentarzu UZP str. 696:
Jeszcze przed otwarciem ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania powinna znaleźć się informacja o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 222 ust. 4 Pzp). Będzie to kwota wynikająca aktualnie z budżetu zamawiającego, planu finansowego lub innego dokumentu pełniącego podobne funkcje planistyczne.
Prawo opcji i zamówienia uzupełniające są zamówieniami, które co do zasady, zamawiający przewiduje do zrealizowania w przyszłości. Cechą tych instrumentów jest to, że zamawiający nie musi posiadać zabezpieczenia środków finansowych na ich realizację w momencie wszczęcia postępowania.
Dlatego kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia podawana przed otwarciem ofert obejmuje zamówienie podstawowe, czyli taką wartość środków finansowych, jaką zamawiający ma w budżecie – bez prawa opcji i zamówień uzupełniających.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Czy SZTUCZNA INTELIGENCJA w zamówieniach ZASTĄPI SPECJALISTÓW? Budowanie zespołu
Z dzisiejszego odcinka dowiesz się, jakie kompetencje są kluczowe w budowaniu zespołu do spraw zamówień publicznych.
– Jakie kryteria przyjąć w trakcie rekrutacji do zespołu? – Jak budować zespół, aby fundamenty były silne? – Czy sztuczna inteligencja zastąpi specjalistów do spraw zamówień publicznych?
Zamówienia publiczne mogą być skomplikowane, wymagające obszernych dokumentacji i starannego zarządzania. Czy możliwe jest ułatwienie tego procesu? Jak zbudować zespół, który efektywnie zarządza tymi zamówieniami? Czy sztuczna inteligencja może zastąpić specjalistów do spraw zamówień publicznych?
Dowiedz się więcej o tych zagadnieniach w naszym najnowszym filmie. Omawiamy rekrutację, zarządzanie zespołem, a także rolę sztucznej inteligencji w tym sektorze. Zapraszamy do obejrzenia i dyskusji!
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊
Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Spis treści: 00:00 Wstęp 00:39 Przedstawienie gościa i tematu odcinka 02:08 Doświadczenie w budowaniu zespołów 03:55 Narzędzia do łowienia talentów 05:55 Kluczowe kompetencje w zespole 06:55 Na twardo czy na miękko? 07:24 Na co kłaść nacisk? 09:22 Lider czy kierownik? 11:29 Strategiczna rola zakupów. 13:56 Jakie oczekiwania obecnie ma rynek w stosunku do nas? 17:30 Sztuczna inteligencja w zamówieniach? 21:17 Jak się odnaleźć w nowej rzeczywistości? 22:32 Oferta dydaktyczna dla widzów.
Czy zamawiający musi zamieszczać na stronie prowadzonego postępowania podpisane dokumenty?
Upublicznianie plików z dokumentami zamówienia na stronie prowadzonego postępowania bez podpisu elektronicznego/zaufanego/osobistego jest błędem? Czy zamawiający musi podpisywać przygotowywane dokumenty podpisem elektronicznym?
Ustawa Pzp milczy na ten temat, tzn. nie ma nakazu czy obowiązku zamieszczania na stronie prowadzonego postępowania podpisanych przez zamawiającego plików, co więcej nie ma również ustawowego obowiązku podpisywania dokumentów wytworzonych przez zamawiającego w toku postępowania.
Jedyny obowiązek ustawowy dotyczy sposobu komunikacji w toku postępowania i zgodnie z treścią ustawy Pzp komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, z uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie, odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (art. 61 ust. 1 ustawy Pzp (źródło)).
W praktyce jednak:
– jeżeli dokumenty wytworzone zostały w postaci papierowej, to podpisy na dokumentach są odręczne i przechowywane w „segregatorze” natomiast na stronie może zostać zamieszczony dokument bez podpisu o tej samej treści co dokument oryginalny podpisanego odręcznie
– jeżeli dokumenty wytworzone zostały w postaci elektronicznej i opatrzone podpisem elektronicznym to albo zamieszcza się ten podpisany plik, albo dokument bez podpisu o tej samej treści co dokument oryginalny podpisany podpisem elektronicznym
Pamiętać należy, aby nie umieszczać na stronie skanów dokumentów – skan stoi w sprzeczności z przepisami o dostępności cyfrowej.
WIĘCEJ o dostępności cyfrowej dowiesz się z artykułu na PRZETARGowa.pl! PRZECZYTAJ artykuł: Czy skan zamieszczony przez zamawiającego jest dopuszczalny w przetargach? 👇
Czy obowiązek wezwania wykonawcy, którego oferta jest najwyżej oceniania do potwierdzenia wstępnego oświadczenia jest obligatoryjny?
Czy wzywamy tylko w sytuacji jeśli wykonawcy są z jednej grupy kapitałowej? Jeżeli tylko jeden wykonawca złoży ofertę, to nie muszę wzywać do potwierdzenia aktualności oświadczenia wstępnego? Jaki jest czas na wezwanie do potwierdzenia oświadczenia wg. uznania zamawiającego?
Żądanie złożenia podmiotowych środków dowodowych (w tym oświadczenia o aktualności informacji jako dowodu na okoliczności zawarte w oświadczeniu wstępnym) w postępowaniu w progu krajowym jest uprawnieniem zamawiającego zarówno w zakresie spełnienia warunków udziału w postępowaniu jak potwierdzenia braku podstaw wykluczenia.
Wskazanie żądania od wykonawcy najwyżej ocenionego złożenia podmiotowych środków dowodowych musi zostać zawarte w SWZ – jeżeli zamawiający decyduje się na ich żądanie. Sytuacja wykonawcy (np. przynależność do grupy kapitałowej bądź nie) nie ma znaczenia i nie jest podstawą do odstąpienia od wezwania do złożenia podmiotowych środków dowodowych.
Nie ma również znaczenia ilość złożonych w postępowaniu ofert. W ustawie Pzp nie znajdziemy przepisu, który dawałby swobodę wzywania o podmiotowe środki dowodowe ze względu na ilość złożonych ofert. Dlatego nawet jeśli do postępowania zostanie złożona jedna oferta, a zamawiający w SWZ wskazał, że wykonawca najwyżej oceniany będzie zobligowany do złożenia podmiotowych środków dowodowych, to zamawiający nie ma podstaw prawnych do odstąpienia od żądania z uwagi na okoliczność, że wpłynęła tylko jedna oferta.
Zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp (źródło) zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych.
WIĘCEJ o liczeniu terminów w PZP dowiesz się z artykułu na PRZETARGowa.pl! PRZECZYTAJ artykuł: TERMINY w zamówieniach publicznych — JAK OBLICZAĆ terminy w PZP? i bądź na bieżąco! 👇
Oddaję w Wasze ręce opracowanie, które jest pokłosiem wielu szkoleń z zakresu elektronizacji zamówień publicznych. Jest to moje drugie podejście to tej materii, stąd też materiał zdecydowanie bardziej usystematyzowany i przemyślany, bo poparty szerokim doświadczeniem ostatnich lat elektronizacji.
Zdefiniowanie problemu
Jednym z głównych problemów, wpływających na przebieg kontroli jest mnogość tematów i aktów prawnych do skontrolowania w zamówieniach publicznych.
Powyższe sprawia, że zamawiającym ciężko jest odnaleźć się w gąszczu przepisów, a czasami nawet zdać sobie sprawę, że takie przepisy ich dotyczą. Żeby ułatwić przygotowanie się do kontroli, przedstawiam syntetyczne zestawienie aspektów, które powinny być poruszane podczas kontroli elektronicznych zamówień publicznych.
Zdaję sobie sprawę, że lista może być niepełna, a niektóre postulaty wymagają szerszego komentarza, dlatego na wszelkie komentarze jestem otwarty (pytania można pisać w komentarzu pod artykułem). Lista ta, z założenia ma charakter praktyczny, a nie akademicki. Z powodu zwięzłości materiału (co jest plusem, ale może być i minusem) proszę czytelnika, żeby każde z zagadnień rozpatrywał w całości tj. OPIS+Dobrze+Źle, nie wyrywając z kontekstu poszczególnych twierdzeń.
Na końcu dokumentu znajdują się przydatne linki i odnośniki do pobrania niezbędnego oprogramowania.
13 rad przed kontrolą w zamówieniach publicznych
1. Plik czy papier?
OPIS: Zamawiający powinien przekazać kontroli PLIKI. Sposób przekazania dokumentacji do ustalenia z kontrolerem (email, pendrive, płyty CD). Oferty (lub inne pliki jeżeli zamawiający również podpisuje dokumenty podpisem elektronicznym) są oryginałami jedynie jeżeli są plikami, nie wydrukami.
ŹLE: Zamawiający wydrukował oferty i skasował pliki. W tej sytuacji nie posiada oryginalnej dokumentacji.
DOWIEDZ się WIĘCEJ! Obejrzyj film: Czy wiesz, kiedy DOKUMENT jest ORYGINAŁEM? | Podpis elektroniczny w ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
OPIS: Kontrolujący powinien zażądać oryginalnego pliku, jaki otrzymał zamawiający. Pliki mogą być spakowane, podpisane podpisem otaczającym (wewnętrznie). Zamawiający przedstawiając plik “wyłuskany” z ZIP, XAdES wewnętrzny, XML itd. mógłby przedstawić dowolny plik, twierdząc, że to jest plik/dokument wyodrębniony z paczki. Raporty z www.platformazakupowa.pl posiadają sumy kontrolne przesłanych przez wykonawcę plików, więc możliwa jest łatwa identyfikacja oryginału.
DOBRZE: Zamawiający przedstawia oryginalne pliki, tak jak do niego dotarły.
ŹLE: Zamawiający przedstawia samo wnętrze wypakowanych plików albo co gorsze wydruki.
ZOBACZ, jak SPRAWDZIĆ SUMĘ KONTROLNĄ pliku! OBEJRZYJ kurs dostępny na Platformie Edukacyjnej dla Zamówień Publicznych – przetargOS! 👇
3. Czy zamawiający sprawdził poprawność podpisów elektronicznych?
OPIS: Zamawiający powinien przeprowadzić czynność weryfikacji podpisów, żeby ustalić ważność oferty. Nie ma obowiązku pobierania raportów z weryfikacji, ale jest to dobra praktyka (np. na potrzeby kontroli). Wydruk potwierdzenia weryfikacji podpisów jest dopuszczalny. Lepszym rozwiązaniem szczególnie w przypadku walidacji podpisów (WebNotarius) jest posiadanie pliku z poświadczeniem walidacji, ponieważ plik ten ma na sobie elektroniczną pieczęć dostawcy oprogramowania walidującego podpis. Walidacja podpisu ma wyższą wagę dowodową niż jego weryfikacja.
Jak sprawdzić, czy podpis jest kwalifikowany? OBEJRZYJ FILM Weryfikacja podpisów elektronicznych – czym różni się od walidacji? OBEJRZYJ FILM Podpis zaufany: jak zweryfikować i odczytać plik XML? OBEJRZYJ FILM
DOBRZE: 1) Zamawiający posiada potwierdzenia weryfikacji podpisów kwalifikowanych lub osobistych, albo screeny z weryfikacji podpisów zaufanych z gov.pl. 2) Zamawiający może oświadczyć, że przeprowadził weryfikację, ale nie posiada dowodów. 3) Zamawiający posiada wewnętrzną notatkę lub protokół z oświadczeniem, że weryfikację przeprowadził.
ŹLE: Zamawiający nie ma potwierdzeń i nie oświadczył, że zweryfikował pliki. Pliki nie pozwalają na poprawną weryfikację podpisów. UWAGA certyfikaty po zazwyczaj 2 latach wygasają i kontrola w większości przypadków dostanie podpisy, które są wygasłe.
ZOBACZ, jak weryfikować podpis, którego certyfikat już wygasł! Subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube i bądź na bieżąco! 👇
OPIS: Sprawdzić jakie formaty plików zamawiający dopuszcza w SWZ. UWAGA: zapis w SWZ “ogólnodostępne formaty plików” jest bardzo nieostry i może doprowadzić do nadużyć. “Ogólnodostępność” – zależy od czasu, miejsca i umiejętności zamawiającego do otwarcia pliku.
DOBRZE: Pliki od wykonawców są zbieżne z SWZ, ewentualnie inne, ale mimo to uwzględnione przez zamawiającego jako złożone poprawnie.
ŹLE: 1) Zamawiający odrzucił “oferty” ze względu na brak możliwości otwarcia plików, a format, w którym zostały złożone, jest zgodny z SWZ. 2) Zamawiający nie odrzucił oferty i przyjął błędne formaty plików, zastrzeżone w SWZ jako niedopuszczalne.
WIĘCEJ o SWZ i formatach plików przeczytasz w artykule: NIEPOPRAWNE zapisy w SWZ, a ODRZUCENIE oferty – brak podpisu elektronicznego! 👇
5. Formaty podpisów w kontekście SWZ i instrukcji narzędzi do przyjmowania ofert
OPIS: Należy sprawdzić jakie formaty podpisów zamawiający dopuszcza w SWZ. Powinien dopuszczać wszystkie wynikające z eIDAS, czyli: PAdES, XAdES, ASIC, CAdES. Bez ograniczania formatów do wybranych, lub czy podpis ma być wewnętrzny, czy zewnętrzny.
Opinia prawno-techniczna w zakresie formatów podpisów: POBIERZ TUTAJ
DOBRZE: Zamawiający nie ogranicza formatów. Może rekomendować wykorzystanie konkretnych formatów ze względu na wygodę czy bezpieczeństwo (PAdES).
ŹLE: Zamawiający ogranicza formaty do PAdES lub XAdES, lub do podpisów wewnętrznych, lub zewnętrznych. Stanowi to rażące ograniczenie konkurencyjności.
WIĘCEJ o formatach podpisów i ich ograniczaniu przeczytasz w artykule: Sprawa w KIO! OGRANICZANIE rodzaju PODPISU elektronicznego! 👇
OPIS: Problem przechowywania plików jest powszechny. Wielu zamawiających przetrzymuje pliki na swoich komputerach lub na dyskach współdzielonych. Również po upływie 2 lat od zakończenia sprawy. Dokumenty w postaci elektronicznej powinny być składowane i archiwizowane w sposób uniemożliwiający zmianę plików lub jakąkolwiek ingerencję w pliki.
Archiwizacja plików w zamówieniach publicznych. Jak archiwizować? OBEJRZYJ FILM
DOBRZE: Zamawiający przechowuje pliki w systemach typu EZD, gdzie ma zapewnione bezpieczeństwo plików dostęp ograniczony tylko do określonych osób. Podobnie na www.platformazakupowa.pl procesy są zgodne z systemami klasy EZD.
ŹLE: 1) Brak plików, zostały same wydruki (ofert i oświadczeń) – brak oryginalnych dokumentów. 2) Pliki zapisane na PC na dyskach zamawiającego – nie mamy potwierdzenia skąd plik pochodzi kiedy się tam znalazł. Chyba, że skonfrontujemy sumę kontrolną pliku z sumą kontrolną z raportu z systemu, w którym plik trafił do zamawiającego (o ile system wykorzystywany przez zamawiającego ma taką możliwość). 3) Pliki zapisane na dysku współdzielonym (patrz j.w.)
DOWIEDZ się więcej o archiwizacji plików w zamówieniach publicznych! OBEJRZYJ film ARCHIWIZACJA PLIKÓW w zamówieniach publicznych. JAK ARCHIWIZOWAĆ? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
OPIS: Zgodnie z normą WCAG 2.1, na którą powołuje się ustawa o dostępności cyfrowej, na stronach www należy publikować wszelkie dokumenty w sposób zgodny z ww. normą. UWAGA: zapisy dotyczące dostępności cyfrowej nie dotyczą map i dokumentacji technicznej. Jeżeli została opublikowana dokumentacja niedostępna cyfrowo, to kontrolujący powinien sprawdzić, czy na pewno jest to wina zamawiającego. Może to być dokumentacja od innych podmiotów, na które zamawiający nie ma wpływu.
Kurs dotyczący tworzenia dokumentacji cyfrowo dostępnej: PRZEJDŹ Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów – zapowiedź kursu: OBEJRZYJ ZAPOWIEDŹ Dostępność cyfrowa. Co robisz źle? PRZECZYTAJ
UWAGA 2: procedowane są zmiany w sprawie dostępności w zamówieniach publicznych – PRZECZYTAJ artykuł na gov.pl – KLIKNIJ
DOBRZE: Dokumentacja w np. doc, pdf. NIE skan. Dokumentacja, którą “da się słuchać” np. w NVDA. Dokumentacja nie posiada błędów wymienionych w kolumnie “Źle”.
ŹLE: 1)Skan na stronie prowadzonego postępowania — dokumentacja niedostępna cyfrowo. 2) Czcionka mniejsza niż 12. 3) Czcionka szeryfowa NP. Times New Roman. 4) Justowanie tekstu. 5) Tabela, w której nagłówek nie przenosi się automatycznie na kolejną stronę. 6) Wielokropki zamiast tabeli. 7) Odstępy między wierszami mniejsze niż 1,5. 8) Podkreślenie tekstów niebędących linkami. 9) Zbyt mały kontrast w przypadku użycia kolorów w tekście. (narzędzie do weryfikacji kontrastu) 10) Niezastosowanie tekstów alternatywnych jeżeli występują obrazy w tekście (loga, herby, nagłówki ad dofinansowanie etc.).
PRZEJDŹ kurs z dostępności cyfrowej! Cały kurs dostępny na Platformie Edukacyjnej dla Zamówień Publicznych – przetargOS! 👇
OPIS: Jednolitość danych, czyli to, co zamawiający publikuje na stronie prowadzonego postępowania, musi być zbieżne z dokumentacją podpisaną przez kierownika zamawiającego. Problem zasadniczo nie istnieje w przypadku stosowania przez zamawiającego podpisów kwalifikowanych na wytwarzanej dokumentacji i publikowania podpisanych plików.
DOBRZE: Dokumenty umieszczane na stronie prowadzonego postępowania są identyczne z dokumentami podpisanymi.
ŹLE: Dokumenty na stronach www/eZamówieniach/platformie /BIP, odbiegają treścią od dokumentów podpisanych przez kierownika zamawiającego. Szczególnie często ten problem występuje przy odpowiedziach na pytania.
ZOBACZ, jak sprawnie przygotować dokumenty zamówienia! OBEJRZYJ odcinek: WORKSPACE w ZAMÓWIENIACH publicznych – jak SPRAWNIE przygotować DOKUMENTY zamówienia? i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
OPIS: Bardzo często funkcjonują za granicą Polski podpisy, które nie są kwalifikowane, ale przyjęły się w codziennym życiu gospodarczym. W wielu przypadkach takie podpisy nie są zgodne z eIDAS. Wszelakie podpisy kwalifikowane powinny przejść pozytywną weryfikacją na stronie: KLIKNIJ
DOBRZE: Wszystkie pliki, które mają być opatrzone podpisem kwalifikowanym, wykazują po sprawdzeniu w linku powyżej występowanie usług zaufania.
ŹLE: Weryfikacja w narzędziu nie wskazuje występowania usług zaufania. UWAGA: dotyczy to tylko podpisów kwalifikowanych – nie weryfikujemy podpisów zaufanych i osobistych.
DOWIEDZ się WIĘCEJ o podpisach zagranicznych i ich poprawnej weryfikacji! OBEJRZYJ odcinek: Weryfikacja elektronicznych PODPISÓW ZAGRANICZNYCH od A do Z i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
OPIS: Sprawdzić, czy w postępowaniach powyżej progów UE są zastosowane jedynie podpisy kwalifikowane.
DOBRZE: W postępowaniach powyżej progów UE dopuszczalne są tylko podpisy kwalifikowane.
ŹLE: Wykorzystanie podpisów zaufanych lub osobistych w postępowaniach powyżej progów UE jest błędem.
Dowiedz się WIĘCEJ! Uporządkuj swoją wiedzę o podpisach elektronicznych w zamówieniach publicznych! Obejrzyj nasze filmy na kanale YouTube PRZETARGowa 👇
11. Publikacja kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia
OPIS: Sprawdzamy, czy kwota została opublikowana. Sprawdzamy kiedy została opublikowana i czy przed rozszyfrowaniem ofert. Sposób sprawdzenia zależy od narzędzia wykorzystywanego przez zamawiającego. W przypadku większości platform komercyjnych te informacje są łatwe do pozyskania. W przypadku miniPortalu trzeba było porównać dane z miniportalu, ze stroną prowadzonego postępowania, gdzie następuje publikacja kwoty.
DOBRZE: Kwota została opublikowana przed rozszyfrowaniem ofert.
ŹLE: 1) Kwota nie została opublikowana. 2) Publikacja nastąpiła po rozszyfrowaniu ofert.
PAMIĘTAJ, że na platformazakupowa.pl kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia publikuje się automatycznie! Nie musisz o niczym pamiętać! SPRAWDŹ, jak prosto i logicznie publikuje się PRZETARGI na platformazakupowa.pl 👇
OPIS: Skąd mamy mieć pewność, że przedstawione pliki to faktycznie pliki z otwarcia? Zagadnienie trudne. W przypadku platform komercyjnych możemy poprosić o pobranie plików bezpośrednio z systemu. W przypadku miniPortalu takiej opcji nie było, a w przypadku e-Zamówień jest tylko przez 90 dni od zakończenia postępowania. Ciężko udowodnić oryginalność lub nieoryginalność plików. To zależy od narzędzia wykorzystywanego przez zamawiającego.
DOBRZE: Raport z platformy pokazuje, jaka jest suma kontrolna plików przesłana przez Zamawiającego. Porównanie sumy z raportu z sumą pliku gwarantuje oryginalność danych.
ŹLE: Brak potwierdzenia oryginalności plików.
ZOBACZ, jak SPRAWDZIĆ SUMĘ KONTROLNĄ pliku! OBEJRZYJ kurs dostępny na Platformie Edukacyjnej dla Zamówień Publicznych – przetargOS! 👇
13. Aktualność menu/nawigacji na stronie zamawiającego – Puste strony “przetargi” na BIP/www
OPIS: Po przejściu przez zamawiających na e-Zamówienia lub inne platformy, zakładka przetargi często pozostała niezmieniona i w konsekwencji pusta. Nie napisano, że są tam jedynie archiwalne postępowania, a aktualne znajdują się na e-Zamówieniach lub platformie. Wykonawca szukający postępowania na www po wejściu na taką pustą, źle oznaczoną stronę, nie znajdzie przekierowania do postępowań aktualnych.
DOBRZE: Odpowiednio opisane menu na stronie www, w którym Zakończone postępowania są oznaczone, a aktualne kierują do narzędzia, na którym znajdują się strony prowadzonych postępowań.
ŹLE: Na www zamawiającego znajduje się zakładka przetargi, w której nic nie ma. A postępowania są prowadzone na eZamówieniach lub platformie komercyjnej.
DOWIEDZ się WIĘCEJ o kontroli i bądź na bieżąco! PRZECZYTAJ news: UCHWAŁA Komitetu ds. kontroli zamówień publicznych na PRZETARGowa.pl! 👇
Obligatoryjne czy fakultatywne w trybie podstawowym?
W ramach postępowania krajowego zamawiający wymaga złożenia oświadczenia wstępnego z art. 125 Pzp (źródło). Czy obowiązek wezwania wykonawcy, którego oferta jest najwyżej oceniona, do złożenia oświadczenia o aktualności informacji zawartych we wstępnym oświadczeniu jest obligatoryjny?
Zgodnie z art. 273 ust. 1 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie:
Braku podstaw wykluczenia;
Spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji.
Oświadczenie o aktualności informacji zawartych we wstępnym oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy – jest podmiotowym środkiem dowodowym.
Żądanie złożenia podmiotowych środków dowodowych (w tym oświadczenia o aktualności jako dowodu na okoliczności zawarte w oświadczeniu wstępnym) jest uprawnieniem zamawiającego zarówno w zakresie spełnienia warunków udziału w postępowaniu jak potwierdzenia braku podstaw wykluczenia. Zamawiający może poprzestać na badaniu oświadczenia wstępnego.
DOWIEDZ się WIĘCEJ! ZOBACZ odcinek 5 etapów skutecznego POSTĘPOWANIA W TRYBIE PODSTAWOWYM! i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
Czy w ramach postępowania krajowego, zamawiający w SWZ musi wymagać złożenia oświadczenia wstępnego z art. 125 wraz z ofertą, czy od wykonawcy najwyżej ocenionego?
Oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (źródło), stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, odpowiednio na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, tymczasowo zastępujący wymagane przez zamawiającego podmiotowe środki dowodowe.
W trybie podstawowym (w progu krajowym) oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, wykonawca dołącza do oferty składanej w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.
Innymi słowy, każdy wykonawca składający ofertę do postępowania zobowiązany jest do złożenia oświadczenia wstępnego wraz z ofertą, a żądanie to powinno być wskazane w SWZ.
DOWIEDZ się WIĘCEJ! ZOBACZ odcinek 5 etapów skutecznego POSTĘPOWANIA W TRYBIE PODSTAWOWYM! i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
Nowy odcinek na kanale YouTube PRZETARGowa: Czy sztuczna inteligencja w zamówieniach zastąpi specjalistów?
Warto zastanowić się, dlaczego budowanie świadomie zespołu zamówień publicznych ma tak duże znaczenie.
W dzisiejszych czasach, kiedy sektor zamówień publicznych staje się coraz bardziej skomplikowany i wymagający, świadome budowanie zespołu staje się nieodzowne dla skutecznego prowadzenia procesów przetargowych.
Odpowiednio dobrany zespół, złożony z kompetentnych i dobrze zgranych specjalistów, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w zawieraniu umów publicznych.
Dzięki odpowiedniemu doborowi osób o różnorodnych umiejętnościach, doświadczeniach i wiedzy, zespół jest w stanie skutecznie analizować dokumenty przetargowe, oceniać oferty i podejmować trafne decyzje. Budowanie świadomie zespołu przetargowego przyczynia się również do minimalizacji ryzyka wystąpienia nieprawidłowości czy błędów w procesie zamówień publicznych.
Warto również podkreślić, że świadome budowanie zespołu zamówień publicznych sprzyja rozwojowi i podnoszeniu kwalifikacji pracowników. Przekłada się to na jakość realizowanych projektów oraz efektywne wykorzystanie środków publicznych.
Zapraszamy do obejrzenia nowego odcinka na naszym kanale PRZETARGowa na YouTube, gdzie omawiamy szczegółowo temat budowania zespołu zamówień publicznych. Poznajcie najlepsze praktyki, inspirujące przykłady i najważniejsze wytyczne, które pomogą wam osiągnąć sukces w świecie przetargów.
ZOBACZ odcinek Czy SZTUCZNA INTELIGENCJA w zamówieniach ZASTĄPI SPECJALISTÓW? Budowanie zespołu i subskrybuj kanał PRZETARGowa na YouTube! 👇
Nowe zasady wyposażenia stanowiska pracy określiło Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (źródło).
Czy zatem zamawiających czekają zwiększone zakupy sprzętu i akcesoriów komputerowych, a tym samym konieczność przeprowadzania postępowań?
W załączniku do projektu rozporządzenia wskazano:
W przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, w szczególności laptopów, stanowisko pracy powinno być wyposażone w monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.
Przypominamy, że UZP wydało rekomendacje dot. zakupu sprzętu komputerowego, w których wskazuje, w jaki sposób należy opisywać przedmiot zamówienia: TUTAJ.
Już warto przygotować się i zaplanować zamówienia! DOWIEDZ się, jak planować, aby przewidzieć wszystkie obowiązkowe zakupy! OBEJRZYJ szkolenia z Tygodnia z Planowaniem i wnioskami i bądź na bieżąco! 👇