Stosowanie przepisów ustawy o finansach publicznych do zakupów regulaminowych
Postępowania poniżej 130 tysięcy złotych, które są prowadzone na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (źródło), nie podlegają stosowaniu większości przepisów tej ustawy. Zastosowanie mają więc ogólne zasady prawa, a szczegółowe procedury określane są przez zamawiającego w oparciu o swoje wewnętrzne regulacje lub praktykę.
W postępowaniach poniżej 130 tysięcy złotych należy jednak przestrzegać kilku podstawowych zasad, takich jak:
Równość uczestników postępowania,
Transparentność postępowania,
Zachowanie zasad uczciwej konkurencji,
Bezstronność i uczciwość postępowania,
Ochrona interesów zamawiającego,
Utrzymanie poufności informacji.
W postępowaniach takich należy również stosować przepisy dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy dotyczące ochrony własności intelektualnej, jeżeli przedmiotem zamówienia są produkty lub usługi objęte ochroną praw autorskich czy też znaków towarowych.
Ustawa o finansach publicznych
Pamiętać należy, że w postępowaniach regulaminowych zastosowanie mają przepisy ustawy o finansach publicznych. Ustawa ta stanowi ogólną podstawę prawną dotyczącą zarządzania finansami publicznymi, w tym również finansami związanymi z realizacją zamówień publicznych.
Do postępowań poniżej 130 tysięcy złotych zastosowanie mają przepisy ustawy o finansach publicznych dotyczące zamówień publicznych, w szczególności:
art. 44 ust. 3 i 4
3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
4. Jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
Nowy w zamówieniach? 10 rzeczy, które musisz wiedzieć na początek!
Rozmowa Justyny Jaworskiej z Magdą Swornowską-Sajniak, czyli dwóch doświadczonych zamawiających, wciąż pracujących w tej branży.
Inspiracją do tej rozmowy było uświadomienie sobie, że to o czym mówiło się w zamówieniach publicznych o odejściu doświadczonych pracowników, czy na emeryturę, czy po prostu w związku ze zmianą profesji właśnie stało się faktem.
Zauważamy, że dzisiaj jednostki zobowiązane do stosowania PZP zatrudniają każdego, kto chętny jest do tej pracy, a zamawiający pogodzili się z tym, że jakoś zmuszeni będą takie osoby wyszkolić.
Trzeba powiedzieć jasno, że zatrudnianie osób niedoświadczonych wchodzących na rynek pracy w branży zamówień publicznych stało się faktem. Mamy z takimi osobami do czynienia codziennie, odbieramy telefony od klientów z pytaniami o podstawy.
Dlatego dzisiejsza rozmowa jest dla wszystkich tych, którzy zaczynają przygodę w branży zamówień i tych, którzy rozważają taką możliwość.
Jako że obie mamy doświadczenie w zamówieniach publicznych, po burzy mózgów wybrałyśmy top 10 wskazówek dla nowicjusza w zamówieniach publicznych.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Justyna: Magdo, od czego, według Ciebie, powinien zacząć „młody” zamawiacz?
Magda: Oprócz zapoznania się z zasadami uregulowanymi w ustawie oraz z regulaminem wewnętrznym jednostki, dobrą kierunkiem jest zacząć przygodę z postępowaniami od zakupów regulaminowych. Przetrenować proces zapytania ofertowego, układania opz, ocenę ofert, wybór, umowę. Poznanie flow procesu, a w razie problemów można bez konsekwencji unieważnić postępowanie.
Druga rada – komputer to Twój przyjaciel
Przywyknij do komputera, bo cały proces odbywa się elektronicznie. Rozpocznij przygodę z postępowaniami od polubienia elektronizacji.
Zamówienia publiczne odeszły już od procesów papierowych. Wszystko odbywa się elektronicznie. Rozpoczynając od publikacji postępowania, przez przebieg postępowania, komunikację, składanie ofert, aż po sprawozdawczość.
Trzecia rada – zmiany są nieuniknione
Przygotuj się na ciągłe zmiany prawa. W prawie nic nie jest stałe. Pzp ewoluuje, a zmiany są powtarzalne, jak np. kurs euro. Zmiany są także związane z uwarunkowaniami rynku, jak np. w obecnym kryzysie inflacyjnym są zmiany dot. waloryzacji umów. Dlatego, aby nie dać się zaskoczyć, warto śledzić zmiany i być na bieżąco. Jak to zrobić?
E-zamówienia toplatforma rządowa, na której Zamawiający mają możliwość przeprowadzenia postępowań krajowych i unijnych. Postępowania krajowe na e-Zamówieniach występują w formie uproszczonej, ale na podstawie ustawy PZP. Z kolei przetargi unijne – jest tu wyższy stopień sformalizowania i dłuższa procedura.
Więcej o eZamówieniach dowiesz się z filmu pod linkiem: KLIKNIJ.
Piąta rada – w zamówieniach musisz się szkolić!
W Zamówieniach Publicznych wymagane są konkretne obszary kompetencji, które powinna mieć osoba na stanowisku ds. zamówień publicznych.
Od kompetencji twardych jak np. przygotowanie dokumentacji postępowania, obsługi systemów (BZP, TED), po kompetencje miękkie np. negocjacje.
ZAPOZNAJ się z 30 kompetencjami opracowanymi przez Unię Europejską! Wszystko dostępne na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych – przetargOS! 👇
Szósta rada – szukaj wsparcia w branżowych źródłach
Szukaj wsparcia w ogólnodostępnych branżowych źródłach. Istnieje wiele miejsc, skąd można czerpać wiedzę. W szczególności polecamy czerpać informacje z pierwszej ręki, np.: ze strony UZP. Rządowa strona dla Zamawiających, zawierająca instrukcje, opracowania, wzory dokumentów i inne. Kliknij TU, aby przejść.
Dużą popularnością cieszą się również grupy na Facebook’u. Zamawiający, wykonawca, prawnik, miłośnik ZP — każdy znajdzie tu miejsce dla siebie.
DOŁĄCZ do społeczności PRAKTYKÓW Zamówień Publicznych na Facebook! Dopisz się do grupy PRZETARGowa Ustawa Nowa! Już ponad 5500 członków grupy czeka na Twoje historie i doświadczenie! 👇
Szukaj postępowań podobnych przedmiotowo do Twojego. Wszystkie postępowania są publikowane w internecie, łatwo znajdziesz podobne procedury i zobaczysz, jakie warunki udziału w postępowaniu wymagają inni zamawiający. Oczywiście inspirujemy się z rozsądkiem, weryfikując informacje.
Ósma rada – postaw na pracę zespołową
Hasło umiejętność działania i pracy zespołowej nie jest pustym hasłem. Komisja przetargowa lub zespół osób wyznaczonych – tutaj nie ma pracy w pojedynkę. Nastaw się na współpracę (przetarg to proces, ciąg czynności, sformalizowany przez ustawodawcę: analiza, szacowanie, opis przedmiotu zamówienia, a w procesie nie działa się w pojedynkę). Przetargi to praca zespołowa! Będziesz między innymi współpracował z osobami merytorycznymi, czyli np.: z informatykami, budowlańcami, inżynierami, prawnikami, księgowymi, przełożonymi, itp.
Dziewiąta rada – zadbaj o słownictwo branżowe
Słownictwo branżowe – czy przetarg to przetarg? Potocznie na zamówienia publiczne mówimy przetarg. Czy każda procedura, którą będę robił to przetarg? Nie, ponieważ mamy tryby uzależnione od wartości zamówienia, czy przedmiotu zamówienia.
Słownictwo branżowe istnieje i jest silnie zakorzenione. Z czym zatem możemy mieć do czynienia? Kilka przykładów:
Merytoryczny – pisze OPZety, odpowiada na pytania, ale najczęściej uważa, że ustawa i zamówieniowcy to zło wcielone.
Elektronizacja – mityczny proces, o którym wszyscy wiedzą, mówią i słyszeli, ale nikt jeszcze nie widział działającej.
Dwa jeden jeden – zamówienie do 130 tys zł, niegdysiejsze 4.8.
Dziesiąta rada – zamówienia to fajna praca!
Zamówienia są fajne! Masz zapewniony ciągły rozwój szarych komórek. Dziedzina, która jest różnorodna w wielu obszarach. Pozwalająca na rozwój i nieszablonowa. Kontra dla typowej urzędniczej pracy. Jako osoby z długim stażem w zamówieniach, szczerze polecamy!
Czy zamawiając twarde dyski, czy zestawy komputerowe w procedurze do 130.000 zł netto można opisać je za pomocą konkretnych nazw i modeli?
W zamówieniach publicznych do 130.000 zł można stosować nazwy własne produktów, czyli opisywać przedmioty zamówienia za pomocą konkretnych nazw i modeli. Nie ma przeciwwskazań prawnych, aby zamawiający stosował w specyfikacjach technicznych nazwy własne, np. określenia marek, modeli lub typów urządzeń.
Warto jednak pamiętać, że w przypadku stosowania nazw własnych, zamawiający powinien wykazać, że podane przez niego nazwy są uzasadnione technicznie i nie dyskryminują konkurentów. To oznacza, że nazwa własna nie powinna wykluczać możliwości złożenia oferty przez innych potencjalnych wykonawców, którzy oferują produkty równoważne.
Dlatego też, w przypadku zamawiania produktów za pomocą nazw własnych, warto doprecyzować, że dozwolone są oferty oparte na produktach równoważnych lub podobnych, które spełniają wymagania techniczne określone w specyfikacji.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
Czy w przypadku zamówień poniżej 130.000 zł, do których nie stosuje się PZP, zamawiający może dopuścić składanie oferty w formie skanu?
W przypadku zamówień poniżej 130.000 zł, do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP), zamawiający może dopuścić składanie oferty w formie skanu.
Co do zasady zgodnie z przepisami ustawy PZP oferty składane są w formie elektronicznej lub postaci elektronicznej podpisane podpisem zaufanym, lub osobistym.
Zapamiętaj! Forma elektroniczna = postać elektroniczna + kwalifikowany podpis elektroniczny
W przypadku zamówień poniżej 130.000 zł, do których nie stosuje się przepisów ustawy PZP, zamawiający ma większą swobodę w ustalaniu wymagań dotyczących formy składania ofert. Zamawiający określa zatem, czy wymaga podpisania ofert, czy nie, jakiego rodzaju wymaga podpisy, czy dopuszcza skan podpisanej uprzednio odręcznym podpisem oferty. A zatem w tym względzie zamawiający ma absolutną dowolność kształtowania wymagań w zależności od tego co jest dla niego praktyczne i wygodne.
Jednakże, w każdym przypadku, wymagania dotyczące składania ofert powinny być określone w sposób jasny i jednoznaczny w dokumentach zamówienia. Zamawiający powinien także zapewnić, że oferty złożone w formie skanu będą spełniały wymagania dotyczące czytelności i kompletności, a także będą zawierały wszystkie wymagane dokumenty i załączniki.
Warto jednak zaznaczyć, że choć dopuszczenie składania ofert w formie skanu jest dozwolone w przypadku zamówień poniżej 130.000 zł, to w praktyce wiele zamawiających może wymagać składania ofert w innej formie, np. w formie papierowej lub elektronicznej podpisanej podpisem kwalifikowanym, lub w postaci elektronicznej podpisanej podpisem osobistym, lub zaufanym. Dlatego przed złożeniem oferty należy dokładnie zapoznać się z wymaganiami zamawiającego w tym zakresie.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
Czy umowę w sprawie zamówienia publicznego w postępowaniu poniżej 130.000 zł netto można podpisać podpisem zaufanym lub podpisem osobistym?
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (źródło) przepisy ustawy stosuje się do udzielania zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130.000 zł, przez zamawiających publicznych. Wynika z tego, że dla zamówień poniżej tego progu nie ma zastosowania art. 432 ustawy PZP, który nakazuje, aby umowa, pod rygorem nieważności, miała formę pisemną, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej. Dalej ustawa PZP w art. 8 ust. 1 odsyła do przepisów kodeksu cywilnego, z którego wynika, że do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli.
Dlatego w przypadku zamówień publicznych poniżej 130 000 zł, umowę można podpisać za pomocą podpisu zaufanego lub podpisu osobistego.
Podpis zaufany to specjalny rodzaj podpisu elektronicznego, który został uznany przez państwo jako równoważny z podpisem własnoręcznym. W Polsce podpis zaufany jest potwierdzany przez kwalifikowany certyfikat, wydany przez podmiot uprawniony do wystawiania certyfikatów kwalifikowanych.
Podpis osobisty to forma elektroniczna podpisu, która pozwala na potwierdzenie autentyczności osoby podpisującej dokument elektroniczny. Podpis osobisty jest generowany przez kwalifikowany certyfikat elektroniczny. Jest on przypisany do danego podmiotu, a jego ważność i autentyczność są weryfikowane za pomocą specjalnego oprogramowania. Ma taką samą moc prawną jak podpis odręczny, czyli potwierdza zgodność treści dokumentu z wolą osoby podpisującej.
Oba rodzaje podpisów mają taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny i spełniają wymogi dotyczące umów elektronicznych, pod warunkiem że są zgodne z wymaganiami prawnymi i technicznymi.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
WORKSPACE w ZAMÓWIENIACH publicznych – jak SPRAWNIE przygotować DOKUMENTY zamówienia?
Zamówienia publiczne kojarzone są z setkami wytwarzanych dokumentów, segregatorami papierów (kiedyś) dzisiaj folderami i plikami z dokumentami elektronicznymi.
Czy możliwe jest sprawne wytwarzanie dokumentacji postępowania i nie chodzi tu bynajmniej o znaną i powszechną metodę “kopiuj wklej”?
Jak usprawnić pracę nad przygotowaniem specyfikacji, opisem przedmiotu zamówienia, protokołami, ustaleniami członków komisji czy innych osób zaangażowanych w proces wytwarzania dokumentów? Sprawdź, jak zarządzać wytworzonymi dokumentami. Jak sprawnie wyszukać plik? Tego dowiesz się w dzisiejszym odcinku, zapraszamy!
Po obejrzeniu odcinka koniecznie zostaw subskrypcję na kanale PRZETARGowa – to pierwszy krok do bycia na bieżąco w świecie PZP! 😊
Złóż wniosek o tarczę antyinflacyjną dla zamówień 👉 KLIKNIJ Zarejestruj się na platformie edukacyjnej dla Zamówień Publicznych! 👉 REJESTRACJA Wypróbuj osobistego asystenta planowania – sprawdź Asystentosa! 👉 SPRAWDŹ Chcesz porozmawiać o platformie zakupowej? Skontaktuj się z nami mailowo: 👉kontakt@opennexus.com
Spis treści: 00:00 Wstęp 00:41 Dlaczego chcemy mówić o „zwinnych zamówieniach”? 02:13 Podobieństwo procesów w biznesie i instytucjach publicznych 03:38 Jak wygląda tradycyjna praca nad dokumentami w zamówieniach publicznych? 07:34 Usprawnienie pracy – zacznij od zdiagnozowania swoich potrzeb 08:20 Alternatywa dla pakietu biurowego. Jakie narzędzia wykorzystać do usprawnień? 12:06 Bezpieczeństwo danych 13:36 Sposoby na to jak sprawnie wyszukiwać dokumenty? 17:43 Wspólna praca na dokumentach w czasie rzeczywistym 20:40 Wersjonowanie dokumentów, czyli brak konieczności ręcznego zapisywania kopii 21:43 Pobieranie dokumentów do wersji formatów pdf, doc 22:41 Komunikacja na dokumentach 23:58 Generowanie raportów 25:04 Podsumowanie
Czy można użyć znaku towarowego do opisu przedmiotu zamówienia?
W postępowaniach o zamówienia publiczne poniżej 130 tysięcy złotych można użyć znaków towarowych do opisu przedmiotu zamówienia. Należy jednak pamiętać, aby opis ten nie naruszał zasad równego traktowania wykonawców oraz zasad uczciwej konkurencji.
Zamawiający zobowiązany jest do zapewnienia uczciwej konkurencji między wykonawcami. Oznacza to, że opis przedmiotu zamówienia nie może być sformułowany w sposób faworyzujący określonych wykonawców lub określonych znaków towarowych.
Ponadto opis przedmiotu zamówienia powinien być wystarczająco precyzyjny i dokładny. Robi się tak dlatego, aby potencjalni wykonawcy mogli złożyć oferty w oparciu o pełną informację o wymaganym przedmiocie zamówienia. W przypadku użycia znaków towarowych w opisie przedmiotu zamówienia należy zapewnić, aby opis ten był dostępny dla wszystkich potencjalnych wykonawców, niezależnie od tego, czy są w posiadaniu takich znaków towarowych, czy też nie.
W każdym przypadku, jednostki sektora publicznego powinny działać w sposób uczciwy i przejrzysty.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
Czy w postępowaniu do 130 tysięcy złotych muszę powołać komisję przetargową?
W postępowaniu o zamówienia publiczne poniżej 130 tysięcy złotych nie ma obowiązku powoływania komisji przetargowej. Jednakże, jednostki sektora publicznego są zobowiązane do zapewnienia uczciwości, przejrzystości i równości traktowania uczestników postępowania oraz do przestrzegania zasad określonych w przepisach prawa. Dlatego powołanie lub wyznaczenie osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie procedury poniżej 130 tysięcy złotych jest dobrym sposobem na zapewnienie stosowania przez zamawiającego podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych.
W zależności od złożoności zamówienia, jednostka może zdecydować o powołaniu komisji lub osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie postępowania. W każdym przypadku, osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie postępowania powinny działać w sposób bezstronny i uczciwy oraz zachować tajemnicę postępowania.
Warto również zaznaczyć, że jednostki sektora publicznego zobowiązane są do przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający rzetelność i skuteczność. Natomiast wybór wykonawcy musi odbyć się na podstawie kryteriów określonych w ogłoszeniu o zamówieniu.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
W dobie botów, czatów, Panów „Marków” na słuchawce i innych zautomatyzowanych obszarów, najsłynniejszym, a przynajmniej jednym z bardziej znanych jest czat GPT, z którego można skorzystać pod linkiem: kliknij.
Czat ten szturmem podbił rynek. Szkoły z nim walczą, uczniowie się cieszą, a przeciętny Kowalski zagląda tam z czystej ciekawości, by zapytać o interesujące go tematy.
Postanowiłam zatem, jako ten przeciętny Kowalski, zapytać czat, co wie i sądzi na temat zapytań ofertowych. Zapraszam na zautomatyzowany wywiad.
Czym są zapytania ofertowe?
Kinga Ludwikowska: Czym są zapytania ofertowe?
Czat GPT (openai): Zapytanie ofertowe (RFQ – Request for Quotation) to formalne zapytanie skierowane przez firmę lub instytucję do potencjalnych dostawców w celu uzyskania ofert handlowych na konkretne produkty lub usługi.
W zapytaniu ofertowym podaje się szczegółowe wymagania dotyczące produktów lub usług, w tym ilość, jakość, specyfikacje techniczne i terminy dostawy. Dostawcy z kolei odpowiadają na zapytanie ofertowe, przedstawiając ofertę handlową zawierającą ceny, warunki płatności, warunki dostawy i inne istotne informacje.
Zapytania ofertowe są często stosowane w procesach zakupowych, zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, aby uzyskać najlepsze ceny i warunki od potencjalnych dostawców. Pomagają one również w uproszczeniu procesu zakupowego, ponieważ zapewniają klarowne wytyczne dla dostawców, co powinno być oferowane i w jaki sposób, a także zamawiających, jak przeprowadzić proces zakupu zgodnie z wytycznymi i regulaminem.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
GPT: Publikowanie zapytań ofertowych może przynieść wiele korzyści dla firm lub instytucji, które je publikują. Poniżej przedstawiam kilka z tych korzyści:
Konkurencyjne ceny: Publikowanie zapytań ofertowych pozwala na poznanie różnych ofert od różnych dostawców, co z kolei umożliwia wybór najlepszej oferty w kwestii ceny.
Różnorodność ofert: Dzięki publikowaniu zapytań ofertowych firma może uzyskać różne oferty od różnych dostawców, co pozwala na porównanie różnych produktów, usług i cen.
Poprawa relacji z dostawcami: Zapytania ofertowe mogą pomóc w nawiązaniu relacji z potencjalnymi dostawcami i wzmocnieniu relacji z już istniejącymi. Może to prowadzić do lepszej współpracy z dostawcami, co z kolei może przynieść korzyści w przyszłości.
Uproszczenie procesu zakupowego: Zapytania ofertowe mogą pomóc w uproszczeniu procesu zakupowego poprzez wytyczenie klarownych wytycznych dla dostawców, co powinno być oferowane i w jaki sposób.
Poprawa jakości produktów lub usług: Publikowanie zapytań ofertowych może pomóc w wyborze najlepszej oferty i tym samym przyczynić się do poprawy jakości produktów lub usług, które firma nabywa.
PRZEGAPIŁEŚ Święto Zamówień Publiczych – POZAP? Szkoda, że Cię nie było! OBEJRZYJ retransmisję pierwszego dnia! 👇 A następnym razem koniecznie pamiętaj, by świętować z nami! 😉
Zadzwonić do wykonawcy, czy opublikować postępowanie na platformie?
KL: Jako pracownik zamówień publicznych muszę kupić materiały biurowe. Jest to zakup poniżej progu. Co mam zrobić: zadzwonić do sprawdzonego wykonawcy, u którego kupowałam już wcześniej, czy opublikować postępowanie na platformie i zebrać oferty?
GPT: Jeśli zakup materiałów biurowych mieści się poniżej progu, wówczas nie jest konieczne przeprowadzanie formalnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (PZP) w przypadku zamówień poniżej progu, zamawiający może wybrać dowolnego wykonawcę i negocjować z nim warunki umowy.
Jeśli masz sprawdzonego wykonawcę, u którego kupowałaś wcześniej i jesteś zadowolony/a z jego usług, możesz bezpośrednio się z nim skontaktować i złożyć zamówienie. W przypadku takiego sposobu postępowania warto jednak pamiętać, aby ustalić warunki cenowe i dostawy w sposób jasny i jednoznaczny, aby uniknąć późniejszych nieporozumień.
Jeśli jednak zdecydujesz się na publikację postępowania na platformie, możesz zaprosić różnych wykonawców do składania ofert. To pozwoli Ci na porównanie ofert i wybór najkorzystniejszej. Warto pamiętać, że zgodnie z zasadami przetargów publicznych, oferta najkorzystniejsza to nie tylko ta o najniższej cenie, ale również ta, która spełnia wszystkie wymagane kryteria i standardy jakościowe.
Zamówienia poniżej progu, a oszczędności
KL: Czy zakupy poniżej progu prowadzone na platformie generują oszczędności?
GPT: Jeśli instytucja regularnie dokonuje takich niewielkich zakupów, prowadzenie ich na platformie może przyczynić się do zmniejszenia kosztów w dłuższej perspektywie. Poprzez korzystanie z jednej platformy zamówień publicznych instytucja może skonsolidować swoje zamówienia, co może prowadzić do uzyskania korzystniejszych warunków cenowych i dostaw, a także ułatwić zarządzanie zamówieniami.
Nie czekaj dłużej i ZAPISZ się już dziś na studia podyplomowe! Zdobądź dodatkową wiedzę, rozwijaj swoje umiejętności, buduj sieć kontaktów i otwórz sobie drzwi do nowych możliwości. Studia podyplomowe to inwestycja, która z pewnością przyniesie Ci długoterminowe korzyści i pozwoli Ci się rozwinąć! 👇
KL: Jak ma się szacowanie wartości zamówienia do postępowań poniżej progu?
GPT: W przypadku zamówień poniżej progu nie jest wymagane formalne szacowanie wartości zamówienia zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Jednakże, aby dokonać właściwego wyboru wykonawcy i zapewnić uczciwą konkurencję, zamawiający powinien oszacować wartość zamówienia w sposób rzetelny i oparty na rzeczywistych kosztach.
Szacowanie wartości zamówienia poniżej progu może odbyć się na różne sposoby, na przykład poprzez porównanie cen oferowanych przez różnych dostawców lub wykonawców, albo na podstawie dotychczasowych kosztów zakupów lub usług. Warto jednak pamiętać, że szacowanie wartości zamówienia powinno być oparte na rzeczywistych potrzebach zamawiającego i uwzględniać koszty wszystkich elementów zamówienia, takich jak: produkt, dostawa, instalacja, serwis itp.
Dokładne oszacowanie wartości zamówienia poniżej progu może pomóc zamawiającemu w wyborze najlepszej oferty i uniknięciu kosztów dodatkowych związanych z ewentualnymi opóźnieniami lub niedopasowaniem oferty do rzeczywistych potrzeb. Warto również pamiętać, że niezależnie od wartości zamówienia, należy przestrzegać zasad uczciwej konkurencji i przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
POZNAJ nowe oblicze zakupów regulaminowych! Sprawdź platformazakupowa.pl i przekonaj się, że zelekronizowane zakupy podprogowe są właśnie dla Ciebie! 👇
KL: Napisz mi, proszę, jedną radę dla osób, które publikują zapytania ofertowe.
GPT: Jedną z najważniejszych rad dla osób, które publikują zapytania ofertowe, jest dokładne i precyzyjne przygotowanie specyfikacji technicznej zamówienia. Specyfikacja techniczna powinna być jasna, precyzyjna i kompletna, aby wykonawcy mogli łatwo zrozumieć wymagania dotyczące produktów lub usług, które zamawia zamawiający. Niedokładna lub niejasna specyfikacja techniczna może prowadzić do nieporozumień i nieprawidłowości w trakcie realizacji zamówienia, co z kolei może prowadzić do opóźnień i kosztów dodatkowych.
Warto również upewnić się, że przeprowadzamy postępowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami. Zamawiający powinien zapewnić uczciwą i równą konkurencję dla wszystkich wykonawców, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy Prawo zamówień publicznych. Opublikowane zapytanie ofertowe powinno zawierać wszelkie niezbędne informacje, takie jak: kryteria oceny ofert, termin składania ofert oraz informacje dotyczące sposobu komunikacji z zamawiającym.
Dbanie o jakość przygotowania specyfikacji technicznej oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów to kluczowe czynniki, które wpływają na sukces postępowania i satysfakcję wykonawców. Warto również pamiętać o zachowaniu profesjonalizmu i uczciwości w trakcie całego procesu zamówienia, aby zbudować pozytywną relację z wykonawcami i zapewnić sukces przyszłych zamówień.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇
Jak w zakupach regulaminowych do 130 tyś złotych należy szacować wartość zamówienia?
Przy dokonywaniu zakupów regulaminowych do 130 tysięcy złotych Zamawiający powinien szacować w sposób rzetelny i obiektywny, aby zapewnić konkurencyjność i przejrzystość procesu zakupowego.
W przypadku szacowania wartości zamówienia należy wziąć pod uwagę całość zamówienia, a nie tylko wartość pojedynczego przedmiotu. Wartość zamówienia powinna obejmować koszty towarów lub usług, koszty transportu, koszty instalacji i uruchomienia, a także koszty eksploatacyjne, jakie powstaną w trakcie użytkowania przedmiotu zamówienia.
Wartość zamówienia należy szacować na podstawie dostępnych informacji na temat rynku i cen oferowanych przez potencjalnych wykonawców, biorąc pod uwagę ilość oraz jakość zamawianych towarów lub usług. Należy także wziąć pod uwagę przewidywany czas realizacji zamówienia oraz warunki płatności.
Wartość zamówienia powinna być szacowana na podstawie realnych kosztów, a nie na podstawie sztucznie zaniżonych kosztów, co może wpłynąć negatywnie na przejrzystość i uczciwość procesu zakupowego.
Przegapiłeś TYDZIEŃ Z ZAKUPAMI PONIŻEJ PROGU? Nic nie szkodzi! Dostęp do nagrań szkoleń i materiałów uzyskasz BEZPŁATNIE pod linkiem 👇